Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Abnormaal hoge verzekeringspremie na 2 kleine schades

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Eef90
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 12-01 14:40
Ik ben 28, bijna 7 jaar mijn rijbewijs en al vanaf het begin een auto in bezit gehad. Ook veel gereden, gemiddeld elk jaar minstens 30.000km.

De eerste 5 jaren heb ik schadevrij gereden. Helaas heb ik in het laatste jaar 2 kleine schades gehad waarbij ik verantwoordelijk was (beide keren in een file, resp. inschattingsfout / vermoeidheid). Dat was eind 2017 en eind 2018.

Ik ben verzekerd bij destijds Onna-Onna, nu Aegon. Waar ik eerst 5 schadevrije jaren had en een premie betaalde van €53,- is dat na de eerste schade (en dus verlies van 5 SVJ => 0 SVJ) meteen naar €96,- gegaan :/

Nu verwacht ik dat bij de volgende contractperiode ik dus naar -5 SVJ ga i.v.m. de schade eind 2018 :/ Dat betekent volgens de BM-ladder dat de premie naar €192,- gaat, nog geen rekening houdend met dat verzekeringen in het algemeen duurder worden. En dat is alleen voor WA :o

Is hier nog een mogelijkheid om onderuit te komen (zonder de schades zelf te betalen of geen auto meer te rijden) of zit er niks anders op dan de komende 10 jaren van m'n leven blijven betalen voor deze schades, mits ik nooit meer schade rij? :/

Ergens vind ik het heel krom dat je premie zo hard omhoog gaat ongeacht de grootte van de schade. Een deuk in een bumper rijden wordt nu in premie net zo hard bestraft als een klapper maken waarbij je 15 auto's beschadigd of zo :/

Op deze manier begin ik echt zowat begrip te krijgen voor mensen die na hele kleine schades zoals parkeerschade doorrijden zonder briefje achter te laten. Je draait er al dan niet indirect zelf voor op, niks "het is verzekerd" :?

De WA-verzekering is bij kleine schades van bijv. €1000,- nu in feite een soort lening met absurd hoge rentes als je niet die €1000,- uit je eigen buffer wil halen :?

• Eef90
Ok, dus er zit niks op om er onderuit te komen :/ Een gezinspolis lijkt mij op voorhand geen oplossing want ik heb geen gezin.

Een no-claim beschermer hadden ze bij Onna-Onna niet. Sowieso 7 jaar geleden toen ik begon met rijden waren ze die beschermers aan het uitfaseren voor nieuwe polissen. En kon ik ook maar bij beperkt aantal verzekeraars terecht ivm jonge leeftijd.

Met -5 overstappen kan bijna nergens. Ook niet bij die van de doei-doei reclames op de radio... Allsecur. Op Independer.nl is de goedkoopste met mijn leeftijd, postcode, auto en -5 SVJ zo 201 euro p/m.

De schade van 1000 euro destijds (bumper gedeukt van iemands lease-auto) zelf betalen is niet voor iedereen even makkelijk. Vooral niet als schade aan de eigen auto ook voor 500 gerepareerd moest worden (spatbord+koplamp) en je de pech hebt dat er buiten de auto ook net onverrwacht hoge uitgaven aankwamen. Dan wil je niet nog eens 1000 euro uit je spaarrekening gaan halen die op dat moment even was geslonken.

Om in perspectief te zetten: eigen auto is er een van rond 1000 euro dagwaarde, huurappartement, MBO opleiding/werkniveau. Dan is 1000 euro best veel geld, ondanks dat het voor autoschade-begrippen "kleine schade" is.

De recente schade van eind 2018, daar is (nog) geen schadebedrag van bekend. Schade aan de andere auto was een deuk in de kofferbakklep. Wel een 1 jaar oude Peugeot onderhouden en verzekerd bij de dealer had ik begrepen.

En het heeft meer te maken met een inschattingsfout dan rijstijl vind ik. 1e schade was in een donkere regenachtige ochtend. Omleiding via onbekende route ivm ongeval, ik moest een rijstrook naar recht i.v.m. afslag. Snelheidsverschil: links (waar ik reed) stond bijna stil, rechts rond 50km/u. Ik heb net zo lang in de rechterspiegel gekeken tot er niks aankwam en dan naar rechts gas erop. Echter toen ik voor de helft op de rechter strook was meende ik in de spiegel opeens een heel snel opkomend busje vanaf het viaduct te zien aankomen dus van schrik terug naar links gegaan. De snelheid was al te hoog waardoor remmen niet meer ging. Met hooguit 15-20km/u met m'n linkervoorkant rechtsachter van de voorganger geraakt. Of er daadwerkelijk een busje hard aankwam weet ik niet meer door de schrik van de klap.

2e schade is dom. Maar is gebeurt. Vermoeidheid, bijna thuis. In de rij voor een stoplicht ingedut. Daarbij is de auto (automaat) in de versnelling tegen de voorganger gerold. Snelheid kan nooit hoog zijn geweest daar het alleen "rem loslaten" was. Toch kofferbakklep ingedeukt van de voorganger. Eigen auto alleen scheurtje in de bumper en radiator paar cm naar binnen gedrukt door trekhaak vd voorganger.

Dat je beter gaat rijden omdat de financiele gevolgen groot zijn na een kleine schade is onzin. Het tegendeel zelfs. Je gaat onzekerder rijden als je weet dat als je nog een keer schade rijdt je mag gaan lopen omdat het onbetaalbaar wordt :/

In deze redenering wordt een beginnend bestuurder al helemaal afgestraft. Men zegt wel dat je pas echt leert rijden na het halen van je rijbewijs. Maar je mag geen schade maken tijdens dat leren als je niet rijk bent, ook geen parkeerkrasjes.

• Eef90
Een lening gaan afsluiten om een schade te betalen klinkt niet als een heel goed idee, vind ik :/ Rood kunnen staan staat bij mij ook uit.

Het schijnt dus normaal te zijn om schades van 1000-2000 euro zelf te betalen en als je dat niet makkelijk kan is autorijden te duur voor je?! En dit is in feite niet verzekerbaar, omdat je dus na het claimen dubbel terugbetaald :?

Iemand die 10 jaar schadevrij rijdt is verder ook niet per se een betere bestuurder. Iemand die 5000km per jaar rijdt loopt veel kleinere kans op schade dan iemand die 30000km doet per jaar.

Er is bijna geen enkele andere verzekering voor particulieren die zo absurd is. Je zorgverzekering wordt ook niet dubbel zo duur omdat je 1x per jaar je been zou breken. En je inboedelverzekering wordt over het algemeen naar verhouding tot het schadebedrag ook niet zoveel duurder als je 1x per jaar een schade claimt...

"Meer betalen bij meer risico" is bij een autoverzekering blijkbaar wel heel absurd meer.

Oh ja, postcode speelt ook een grote rol in premie. Terwijl je niet per se de meeste kilometers maakt in je woonplaats.

Eef90 wijzigde deze reactie 12-01-2019 01:07 (10%)

• Eef90
Nee, ik sta nu op 0 SVJ omdat de schade van eind 2018 nog niet is verwerkt, dat gaat pas in bij een nieuwe contractperiode. En dan kom ik op - 5 SVJ.

Het zelf moeten betalen van een schade van 1000-2000 euro vind ik absurd omdat je er toch voor verzekerd ben :?

Natuurlijk heb ik een buffer om de eigen auto te kunnen vervangen. En voor het onderhoud. En nog een buffer voor andere dingen in het leven (zoals kapot witgoed, eigen risico van de zorgverzekering). Dat geld is dus niet bedoeld om een schade aan een ander te betalen, want dat is toch verzekerd :? Niet dus met de huidige situatie, want praktisch komt het erop neer dat die verzekering een lening is met torenhoge rente :?

Laat ik het zo zeggen, als je "even" 2000 euro over kan hebben voor andermans schade bovenop het noodzakelijke wat je reserve moet hebben, dan rij je over het algemeen ook een duurdere auto, nietwaar?

De premiestijging is absurd in verhouding tot het schadebedrag. Dat is wat mij zo tegenstaat. En dat je er ook nog op geen manier onderuit kan komen door bijv. naar een andere verzekeraar te gaan :( Je bent verzekerd maar tegelijkertijd eigenlijk ook niet.

Zeg, als je op wintersport gaat, moet je dan ook voldoende geld hebben om je beenbreuk, gipsvlucht en de weken daarna dat je niet kunt werken te betalen, anders heb je niet genoeg geld voor je wintersport-vakantie? :? Natuurlijk niet, want het is verzekerd.

Je zorgverzekering wordt ook niet 2x zo duur als je een keer een operatie van 8000 euro nodig hebt.

Je aansprakelijkheidsverzekering wordt ook niet opeens 100 euro per maand als je een keer per ongeluk de nieuwe 1000 euro flatscreen TV van je vriend breekt.

• Eef90
Wintersportschade kan je je extra voor verzekeren al dan niet via een reisverzekering. Voorschieten is wat anders dan zelf betalen.

Een andere verzekering zoeken is makkelijker gezegd dan gedaan. Van zorgverzekeraar veranderen kan zonder dat je claims uit het verleden meegaan. Je wordt ook niet geweigerd bij de nieuwe omdat je vorig jaar een operatie van 8000 euro hebt gehad.

Maar bij autoverzekeringen mag je niks kiezen. Ze lichten elkaar in via Roydata. Je wordt in feite gedwongen om of absurde premie te betalen of geen auto te rijden.

En alle schades onder de 5000 euro zelf betalen?! Hoeveel mensen denk je dat het er zijn die een goedkope auto rijden maar wel 5000 euro hebben liggen specifiek voor potentiële schade aan anderen bovenop de reserves voor eigen auto en de andere dingen in het leven? Is iedereen hoogopgeleid hier of heeft een hoog uurtarief? M.a.w. autorijden is alleen voor hoogopgeleiden wordt hiermee gezegd. Want je moet schade die normaliter verzekerd is zelf betalen.

Een verzekering is voor dingen die je zelf moeilijk kunt dragen. Maar in dit geval geldt dat niet helemaal.

Ik denk dat mensen opeens wel zullen klagen als hun premie voor de zorgverzekering verdubbeld nadat er een keer 2000 euro kosten zijn gemaakt.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True