Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 12-09 14:53
Hi Tweakers,

Vandaag kwam mijn Nest thermostaat binnen (3rd gen). Na het unboxen ben ik de handleiding van mijn CV ketel doorgegaan, evenals de handleiding van de nest uiteraard.
Mijn voornemen was om dit zelf te installeren. De hulpvideo's zijn over het algemeen uitgebreid en ik voorzie geen problemen in het installeren van de thermostaat in de woonkamer.

Ik loop echter vast in de allereerste stap, waarbij de Heat Link moet worden bedraad vanuit de CV ketel.
Mijn kennis van Electra en CV ketels is zeer basic, en ik ben bang om het verkeerd te doen of schade aan te richten.
In de handleiding staat niets aangegeven over het aansluiten van een thermostaat, op onderstaande na:

Aansluiten van thermostaten
Op de Remeha Quinta kan een 2-draads aan/uit-thermostaat
(zoals bijvoorbeeld de Remeha Celcia 10) of een modulerende
thermostaat (zoals bijvoorbeeld de Remeha Celcia 15 of 20)
worden aangesloten. Raadpleeg de installateur voor het aansluiten van de gewenste thermostaat.

Heb ik niet veel aan dus. Wel is helder dat zowel aan/uit als modulerend ondersteund.
Als ik kijk naar de bedrading word ik er ook niet veel wijzer van. De aan/uit kabeltjes zitten in 3 en 4 monden uit in een snoer dat naar beneden gaat.
De draadjes van de modulerende regelaar lopen naar stekkertje, daar is iets ingeplugd en de draadjes lopen ergens rechts achterin waar ik er geen zicht meer op heb.

Is er iemand die mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen welke draadjes in in de CV ketel moet ontkoppelen, welke ik in de Heat Link moet stoppen, en waar ik nog zelf stroomdraden in moet stoppen?

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-01-2019 18:25 (3%)

Alle reacties

• Nieksiero
jantje112 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:27:
[...]

Er gaat nu zo'n stuk telefoonsnoer door je halve huis naar de thermostaat. Dat zit op aan/uit thermostaat, die haal je los. En de heatlink plak je aan de muur naast je cv ketel en verbind je door met je modulerende ingang. En van de hoofdspanning van de ketel blijf je af..

Overigens moet de heatlink ook in het stopcontact..
ALs ik dit doe heb ik 2 draadjes (van modulerende regelaar in cv naar OT1 en OT2 in de HeatLink) , en nog eens 2 draadjes (N en L in HeatLink naar een stekkertje die ik in t stopcontact steek).

Is dit voldoende? De draden van thermostaat aan/uit die helemaal naar beneden lopen hoeven dus nergens meer op aangesloten te zitten?
Beneden ga ik dan met de Nest thermostaat aan de gang.

Nog even een iets duidelijkere foto:

dit krijg ik dan?

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-01-2019 18:39 (5%)

• Nieksiero
Henk007 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:55:
Opentherm is toch tevens voeding? Of kan de Nest daar niet op werken ? 'Normale' opentherm thermostaten hebben geen extra voeding nodig.
Dit wist ik niet, maar zou je gelijk in kunnen hebben.

Echter, als ik deze 2 kabeltjes op zolder ontkoppel van de CV, dan doen deze in de woonkamer natuurlijk niets meer. Ik moet dus boven toch nog iets den met de ontkoppelde draadjes.

Iemand die de cirkel rond kan maken?

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-01-2019 19:10 (22%)

• Nieksiero
jantje112 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:13:
De nest heeft een losse voeding. En is juist gemaakt om die kabel door je muur te vervangen..
Ik lees hierover wisselende dingen en begrijp het nog niet helemaal..
In een wiki van Computertotaal wordt het volgende beschreven:

" 04 Heat Link installeren
Schakel voordat je begint de verwarmingsketel uit en trek de stekker uit het stopcontact. Maak je cv-ketel open. Raadpleeg hiervoor de handleiding. Maak de draad die naar je huidige thermostaat gaat los van de thermostaatschroefcontacten. Monteer vervolgens een nieuw stuk draad (bijvoorbeeld signaal- of beldraad) op de aan/uit-thermostaatschroefcontacten van je cv-ketel.

Maak de Nest Heat Link open en monteer hem op ongeveer dertig centimeter van je cv-ketel aan de muur. De thermostaatdraad uit je verwarmingsketel sluit je aan op de twee meest rechtse schroefcontacten (2 en 3), de polariteit is niet van belang. De thermostaatdraad die afkomstig is uit de woonkamer, sluit je aan op de twee contacten helemaal rechts (T1 en T2). De polariteit is wederom niet van belang. Veel verwarmingsketels hebben ingebouwde netspanningscontacten. Je kunt de Heat Link dan via een elektriciteitskabel aansluiten op de netspanningscontacten van de Heat Link (N en L). Wij hebben ervoor gekozen om een netsnoer met stekker te monteren. Maak je Heat Link en de verwarmingsketel weer dicht. Laat alles uit en steek nog geen stekkers in het stopcontact!"

De bestaande draden zijn volgens jou dus overbodig met deze 3rd gen Nest. Ik moet daarentegen dan wel een kabeltje onder uit de nest laten komen en deze ergens in een stopcontact steken (Lelijk!). De bestaande bedrading heeft absoluut geen functie meer en kan ook geen functie innemen?

Ook de installatie guide van Nest suggereert anders,

Ik neig zelf hier naar? Op basis van Install guide en verschillende video's,

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-01-2019 19:43 (7%)

• Nieksiero
jantje112 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:48:
[...]

Sorry, je kunt natuurlijk ook de Nest terughangen op de oude plek en de voeding uit de kabel halen. Mits je genoeg draadjes hebt. Er zit zo'n stickervel bij toch met een linkje naar de configurator.

Volgens mij is dan het verschil dat je niet de losse voeding gebruikt, maar 12v pakt uit de heatlink. (op een extra aderpaar..)

Dan is je tekening dus correct lijkt mij.
Nu kom ik ook nog dit topic tegen. Reactie van @Neejoh die bijna vergelijkbare situatie heeft met mij. Hier wordt echter een verbinding gemaakt tussen OT1 en OT2 op de Heatlink en de 3 en 4 aansluiting (aan/uit thermostaat) in de ketel. Dit is anders dan hoe ik het nu getekend heb, met de OT1 en OT2 naar de 1 en 2 aansluiting (Modulerende regelaar).

Welke optie is de juiste en waarom?

Optie 1 zie eerdere bericht

Optie 2:

Nieksiero wijzigde deze reactie 02-01-2019 19:58 (5%)

• Nieksiero
En is het normaal dat mijn CV zo'n beetje de hele dag actief is?
Wat wel opvalt is dat hij nu verwarmt met relatief lagere temperaturen , i.p.v. steeds maximaal warm stoken, maar hij is dus wel erg actief.. Ik weet niet hoe dit eerder was.

Isolatie van de woning is overigens matig, komt volgende maand verandering in. Dit heeft uiteraard ook invloed op het stookgedrag.

Nieksiero wijzigde deze reactie 06-01-2019 22:30 (10%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True