Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

busscherski schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:55:
Ja maar een wasmachine gebruikt ook soms koud water voor een deel van het programma. Op deze manier is alles warm.
Een wasmachine gebruikt niet 'soms' koud water. Het meeste water dat hij gebruikt is koud. Er wordt één keer water ingenomen om te wassen en dat wordt opgewarmd. Dan volgt de was en daarna volgen 2-6 spoelgangen die nodig zijn om vuil en zeepresten af te voeren. Die nemen per gang maar iets minder water in dan het wassen zelf.

Ik heb niet de indruk dat een hotfill echt nuttig is. Het opwarmen met elektra heeft een rendement van ongeveer 100%. Dat ga je met een CV ketel niet halen. Wel bij het verwarmen van je huis, maar niet met de warmwatervoorziening. Daarbij komt dan nog dat je iets transport verlies hebt. En de extra aansluit materialen zoals buizen, koppelingen en een extra 3-wegklep om koud water te kunnen tappen zullen ook niet gratis en energie neutraal zijn.
En je mag natuurlijk geen water aanleveren dat heter is dan je koudste was, zeg 40C. Dus als je een 60C was wil draaien moet je alsnog de laatste 20C met electra doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
@TimoDimo

Een moderne zuinige wasmachine verbruikt bij een 40 graden programma zo`n 0.35 kWh als je het langzame eco programma gebruikt.

bron: https://www.gaslicht.com/...oudelijke-apparaten/3272/

Met gemiddeld 4 wasjes per week kom je dan op 70 kWh/jaar.
Laat 50 kWh/jaar hiervan voor het opwarmen zijn dan praat je bij 0.21 euro/kWh over 10.50 euro / jaar.

Als je extreem vaak wast misschien het dubbele, 21 euro / jaar, laten we daar even vanuit gaan.
Stel dat een wasmachine met aparte warmwateraansluiting geen leidingverlies heeft en je pelletkachel het water 4x goedkoper opwarmt. Dan bespaar je 15.75 euro / jaar.

Voor minder dan 400 euro heb je al een energiezuinige wasmachine van een bekend merk en 8 kg laadvermogen.
pricewatch: Samsung WW80J6400CW

Ik zag dat de SMEG 549 euro kost? Waarom het je het over ruim onder 1000 euro?

Meerprijs van 149 euro moet je dan terugverdienen met 15.75 euro per jaar. 149 / 15.75 = 9.5 jaar. (voor als je 400 wasjes per jaar doet)

Behalve Miele's haalt geen merk gemiddeld 2000 wasjes voor het eerste defect optreed.
https://www.monteuropafst...g-gaat-een-wasmachine-mee
Maar 9.5 jaar x 400 wasjes per jaar is al 3800 wasjes...
Stel dat je toch 2000 wasjes haalt dan komt je daar met 400 wasjes per jaar in 5 jaar aan.
Tenzij je zelf wasmachinemonteur bent zou de tvt dus ruim onder de 5 jaar moeten zitten.

Dus een reeele meerprijs voor een wasmachine met hotfill zou 3 x 15.75 = 47.25 euro mogen zijn. (dan laat ik aansluitmateriaal even buiten beschouwing)

Als je het eco programma niet vaak gebruikt is de berekening een beetje anders, maar goed.

[Voor 0% gewijzigd door busscherski op 30-12-2018 22:11. Reden: typo]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:38

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus

Haha, ik zit met m'n kop in een Python script en dan komt er een wasmachine topic langs 8)7 :+
Ja ik heb dat gemeten met een stekker meter of eigenlijk verschillende om het zeker te weten.
Het is een 7kg model en die zal meestal een 40 graden was doen die een uur duurt.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:27
Ik vraag me toch wel af hoeveel winst je hiermee gaat krijgen, wat is überhaupt de insteek voor je?

Als ik naar mezelf kijk, dan bestaat 40% van mijn wassen uit 60 graden wassen. Voor die 60 graden wassen, verbruikt mijn 8kg wasmachine (zelden helemaal vol) gemiddeld zo'n 1020wh per was.

15% van mijn wassen zijn op 30 graden, de machine gebruikt dan 450wh per was.

De overige 45% zijn 40 graden wassen, waarbij de machine gemiddeld 580wh verbruikt.

Bij gemiddeld 4 wassen per week zal in mijn situatie de verdeling dan alsvolgt zijn:
60 graden: 0,4*4=1,6 1,6*1020=1632
40 graden: 0,45*4=1,8 1,8*580=1044
30 graden: 0,15*4=0,6 0,6*450=270
Gemiddeld dus 2946wh per week.

Wordt het water eerst tot 30 graden opgewarmd, dan scheelt dan cru gesteld 450wh per was.
60 graden: 0,4*4=1,6 1,6*570=912
40 graden: 0,45*4=1,8 1,8*130=234
Dan is de machine nog goed voor gemiddeld 1146wh per week.

Doe je geen wassen op 30 graden en kun je tot 40 graden voorverwarmen:
60 graden: 0,4*4=1,6 1,6*440=704

Ik kan geen berekening maken voor het verbruik van een warmtepomp, of in dit geval de pelletkachel?
Wanneer die voorverwarming gratis is, zijn de kosten (bij 22c/kwh):
Niet voorverwarmen: €33,70
Tot 30 graden voorverwarmen: €13,10
Tot 40 graden voorverwarmen: €8,05

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Ortep
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

markhubert180 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:25:
@Ortep jeuhtje... we hebben het over een Hotfill Machine, geen vliegtuig.
Bij ons staat de hotfill machine naast de boiler, 1.5m extra leiding, voor de zekerheid een thermostatisch klep ertussen (is gewenst/vereist door Miele) en voor de zekerheid een waterslagcilinder.
Denk een kilo messing, wat prima te recyclen is en ik gooi zelden messing weg. Bewaar alles en het meeste materiaal (op wat knelringen en 1-3 cm leidingwerk waar de ringen op zitten) wordt hergebruikt binnen ons huis.
Het maakt niet uit of het een vliegtuig of een hotfill is. Bij het millieu effect draait het er alleen maar om of de extra energie die je nodig hebt om dat systeem te maken opweegt tegen de besparing.Hoeveel energie denk je dat je nodig hebt om een kilo messing te smelten? En er dan weer buizen van te maken? Ik noemde niet eens dat er materiaal verloren gaat.
Jouw kilo messing moet naar de vuilverwerking (dat is transport) dan naar de smelterij (weer transport) enz enz. Dat materiaal wordt half Europa en soms nog verder heen en weer gesleept. Dat weegt hoogst waarschijnlijk niet op tegen de paar joules die je bespaart door een hotfill te gebruiken. En als dat ding niet pal naast je CV ketel staat dan kan je er zelf negatief uit komen als je het extra materiaal niet meerekent. Doordat je eerst een paar liter koud water uit de leiding krijgt die je hoe dan ook moet opwarmen en daarna met een paar liter warm water in de leiding zit die daar staat af te koelen.
Dat is ook bekend van bv elektrische close in boilers die met een hotfill gebruikt worden. Dat is de meest milieu onvriendelijke methode.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• markhubert180
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-01 18:51
In mijn ogen is een hotfillwasmachine altijd rendabel.
Iemand die het tegendeel kan bewijzen met keiharde praktijkcijfer, ik laat mij graag overtuigen!

Zolang die cijfers er niet zijn; @topic-starter, gewoon lekker wie hotfillwasmachine plaatsen ;)

@Ortep;
Oppervlakte van een cilinder neemt niet recht evenredig toe aan de inhoud van een cilinder ;)
Kijk met die opmerking in de hand nog eens naar jouw leidingisolatie relaas.

Algemeen;
Iedere kWh die je kunt besparen is er 1.
Velen maatregelen opgeteld(1+1+1+1=4) kunnen uiteindelijk een besparing van 5 opleveren.
Het is een keten en die kan ervoor zorgen dat isolatie/besparing maatregelen voor een kettingreactie kunnen zorgen.
Een vloer isoleren levert in eerste instantie XX m3 gas besparing op, maar die gas besparing zorgt er direct voor dat de ketel XX uur minder per jaar hoeft te stoken. Die minder uren stoken voorkomt dat de ketel XX uren draait en in die tijd XX kWh stroom verbruikt. Dit verlengt 1 de levensduur van de keten, 2 kan het ervoor zorgen dat je 1 zonnepaneel minder neer hoeft te leggen of zelf 1 zonnepaneel kunt verkopen.

Zelfde geldt bijv. voor glas vervangen, waarbij ook een comfort verhoging op geluid/koeling komt kijken.

Heb je een warmtepomp, dan gaat de warmtepomp voor hotfill meer uren maken en dat verkort enerzijds de levensduur, maar anderzijds de meer uren die maakt, de eerder hij terugverdient is.

Het is te kortzichtig om puur en alleen naar de XX Wh besparing per wasje te kijken of naar de energetische/€ kosten van de aanschaf/aanleg van de hotfill zaken/wasmachine.

Moet iemand de hotfill leiding van zolder naar de bijkeuken 2 verdiepingen lager aan laten(!) leggen, dan wordt het een ander verhaal. Dan kost het inderdaad al snel 3-4 liter water om van zolder naar beneden te komen en blijft er onnodig veel warmwater in de leiding staan. Anderzijds, zolang de energie het huis niet via afzuiging of riool verlaten heeft cq in de schil blijft, is het mijn inziens geen verloren energie want het draagt bij aan de temperatuur in het huis.

Verder blijft het bijzonder hoe in dit soort gevallen gerekend/geredeneerd wordt...
Als er een nieuwe keuken geplaatst wordt en de nieuwe wasbak+kraan komen 3 meter verder beter uit, dan zegt men toch ook niet.....
nou mijnheer de keuken ontwerper, weet u hoeveel het energetisch kost om 2 x 3m messingleiding+3m 40mm PVC aan te leggen? Laat die wasbak+kraan maar lekker zitten waar hij nu zit...

wat je 50jaar lang niet gebruikt hoef je, 50 jaar lang niet op te wekken :)

Mompelt iets over TRIas...

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02:38
@TimoDimo
ik heb de AKSO w6884eco (loop zo even naar boven om te kijken welk type het is.) gekocht.
die heeft 2 wateraansluitingen voor warm en koud.
hij hang nu aan de warmtepompboiler/ventilatie systeem.
( voor info daarover Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
simpel gezegd een cop van 4,1 uit de lucht die ik toch moet ventileren)

duur was hij wel, lol.
terug verdienen, nop dat gaat niet lukken, toch kan ik hem wel aanraden is geen slecht apparaat.
mijn oude wasmachine ging toch kapot, en eigenlijk heb ik centen zat.
dus voor de lol gewoon gekocht en wil zeker niet dat mijn dure stroom die ik van mijn dak oogst verspil. >:)

met een beetje mazzel, dan ga ik komend jaar vast ergens de zonneboiler aan leggen.
om zo nog goedkoper uit te zijn.
(het zal een beetje afhangen van wat er aangeboden word en hoe de subsidies uitvallen en meer van die persoonlijke dingen.)
ik knutsel graag zelf, dus dan duurt alles helaas wat langer.
ik heb maar 2 handen, en stres niet graag. ;)

edit:
het vullen met maar 55graden warm water van uit de warmtepomp is eigenlijk niet handig.
dat bespaart maar vrij weinig, en gaat een stuk beter als je temperatuur hoger is.
dit word in de toekomst nog wel opgelost, maar ik kan ook niet alles tegelijk. ;)

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-01-2019 13:20]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True