Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 28
Acties:
  • 438.972 views

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

wauske schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:10:
[...]

Zou een beetje raar zijn toch? Tenzij je een groot buffervat continu warm houdt en je afgifte volledig onafhankelijk laat regelen.
Ja bijv, of als je een houtkachel hebt en je wilt je vloer niet onder de 24-25 graden laten komen.

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:12
Dylantje2 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:07:
[...]

Repeat of niet :-)
https://gathering.tweaker...message/57489508#57489508

Zeg mij wat hij hier rond half 10 doet:
https://tweakers.net/ext/f/HhvsmHOFowN8haT1fy6NXA94/full.jpg

Tbuiten staat er boven.[ paarse lijn ]

En tsja de eigen wijze van mij..
Misschien dit en misschien dat
Er zijn veel variabelen
En bij mij doet hij dat ook
Wat zegt mij dat

De hamvraag is Waarom toch?

Hij stuitert 8)7 8)7 8)7
En waar haal jij de t buiten vandaan?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:57:
[...]

Mijn 433Mhz buitensensor, die relatief gelijk loopt met de WP sensor. [ verschil in meetmomenten, is een beetje lastig ]
En de Openweathermap als vergelijk/backup/controle

https://snapshot.raintank...A48OMzofSix1OgAFSSxHeNMJp
Je geeft het antwoord zelf al, loopt niet gelijk met wp sensor.
Dus je hebt niks aan je logging als je zo wilt mieren neuken.
Mijn sensor wijkt tussen de twee en soms wel vijf graden af.....

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:45
Bram-Bos schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:47:
[...]

Nee hoor, kan ook met sensor in buiteunit. Misschien niet zo precies maar om te proberen prima. @JanHybride
Jup zolang de ELGA maar niet in cold standby komt werkt het.. anders wordt de Buitenvoeler uitgeschakeld en wordt de ELGA niet meer wakker totdat je deze reset

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

SpikeHome schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:58:
Andere manier om warmte uit de buitenlucht te halen dmv je p.v.
https://www.installatie.n...t-dak-als-warmtepompbron/

Lijk mij perfect geen unit op dak of gevel en veel minder geluid.
mwah Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@_Piwi_ ik mis je type ventilatie in dit verhaal.....
Neem aan dat dit niet vergeten is bij zo'n ingrijpende verbouwing

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19:08

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Voor de kerst mezelf maar een warmtebeeld camera cadeau gegeven.
Ik loop er al jaren naar te lonken, en heb de knoop maar doorgehakt.
Vanmiddag wat foto's van het huis gemaakt, maar het is nog niet echt koud.
Ook de WP maar eens vast gelegd.

Moet nog wel een beetje spelen met de instellingen, er is veel mogelijk in de menu's.
e.e.a. proberen dus.
Mijn Mitsu ruimteregeling begin ik langzaam te doorgronden. Ook maakt hij nu lange runs met in totaal 30 fans onder 2 radiatoren, totale lengte 3 meter. (climate booster, ik ben er wel tevreden over, stil, en snel te monteren en in bedrijf te nemen)

Dit stookseizoen tot heden 523 kWh verstookt. De beste DCOP 4,52. De slechtste 2,88 tot nu toe.
Al met al ben ik niet ontevreden.

Gasschuif wijzigde deze reactie 24-12-2018 18:04 (8%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:53
Gasschuif schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
.................
Hoe ver weg woon je? >:) >:)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Gasschuif schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:52:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Moet nog wel een beetje spelen met de instellingen, er is veel mogelijk in de menu's.
e.e.a. proberen dus.
Mijn Mitsu ruimteregeling begin ik langzaam te doorgronden. Ook maakt hij nu lange runs met in totaal 30 fans onder 2 radiatoren, totale lengte 3 meter. (climate booster, ik ben er wel tevreden over, stil, en snel te monteren en in bedrijf te nemen)

Dit stookseizoen tot heden 523 kWh verstookt. De beste DCOP 4,52. De slechtste 2,88 tot nu toe.
Al met al ben ik niet ontevreden.
Vriend _/-\o_

Waar woon je ook alweer ;)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

Ramon_1984 schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:40:
[...]

Waar doel je op?
Mijn ervaring is juist precies andersom.

Ze hebben wel degelijk verstand van een warmtepomp, anders adviseer je niet om korte groepen te maken.
Ik denk dat ze eerder korte groepen adviseren omdat anders de weerstand in de dunne leidingen wel erg groot word.
Veel korte groepen wil je eigenlijk ook niet want dan krijg je een te hoge Tr.
Is ook lastig om de juiste vloerverwarming aan te leggen.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat ze eerder korte groepen adviseren omdat anders de weerstand in de dunne leidingen wel erg groot word.
Veel korte groepen wil je eigenlijk ook niet want dan krijg je een te hoge Tr.
Is ook lastig om de juiste vloerverwarming aan te leggen.
Veel korte groepen is om voldoede flow te houden. 5x 16mm of 10x10mm

• flippo765
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-09-2019

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Zo, vanaf vandaag staat de warmtepomp precies een jaar te draaien (exact 22:00 kerstavond).
Tijd voor een resultaat(afgelezen op de binnenunit):

Opstelling:
- Mitsubishi Puhz sw75VHA (7,5KW lucht-waterwarmtepomp)
- 120 liter SWW boiler met spiraal
- Vloerverwarming hoh 10cm beneden en badkamer

Verbruik:
- Totaal 2553KWh
- SWW 995KWh
- Verwarming 1698KWh

Geleverd:
- Totaal 7574 KWh
- SWW 1554KWh
- Verwarming 5854KWh

Dat maakt een COP van:
- Totaal: 2,97
- SWW: 1,71
- Verwarming: 3,77

Ik ben tevreden, als je het vergelijkt met een gasketel komt de besparing niet heel hoog uit (100 euro/jaar) maar door de vermeden vastrechtkosten (341 euro/jaar) zal de warmtepomp zichzelf wel volledig terugverdienen (kostprijs na aftrek subsidie 2100 euro).
Helaas niet volledig nul op de meter met 4100Wp zonnepanelen, ik denk nog na over nog meer panelen of een set heatpipes met een 2e grotere boiler om het water voor te verwarmen.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-02 16:32
Ramon_1984 schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:18:
[...]

Je wil juist korte groepen voor een hoge flow met een lage pomp stand...
Je begrijpt het niet helemaal. Het zijn toch echt die dunne rietjes leidingen die korte groepen noodzakelijk maken

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:51
TheBorg schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:36:
[...]

Ik heb een huis uit 1897 helemaal verbouwd. 330m2 en 1200m3. Vloer (EPS) en binnenmuur (multipor RD 2,2) isolatie aangebracht. Vloerverwarming op 1ste verdieping met 10cm h.o.h. In november heb ik 600m3 gas verbruikt. Ik moet nog gaan rekenen maar ik heb niet echt de illusie dat ik er al ben voor een warmtepomp...
Ik heb eigenlijk een huis in een huis gebouwd, dus de isolatie is wel in orde, zo ook de luchtdichtheid (verschil van dag en nacht met hoe het was). Uit jou verhaal haal ik ook niet echt of je hetzelfde hebt gedaan. Hier zijn letterlijk alleen de buitenmuren en het dak blijven staan (met hier en daar een muur tbv constructie).

Snap dat het lastig inschatten is zonder concrete verbruikcijfers, die heb ik ook niet op dit moment

@Oxellaar
Er zit ventilatie C in. Ventilatie D was de bedoeling maar werd onuitvoerbaar helaas.

Bekijk mijn blog!

• Rol-Co

Rol-Co

flippo765 schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:23:
Zo, vanaf vandaag staat de warmtepomp precies een jaar te draaien (exact 22:00 kerstavond).
Tijd voor een resultaat(afgelezen op de binnenunit):

Opstelling:
- Mitsubishi Puhz sw75VHA (7,5KW lucht-waterwarmtepomp)
- 120 liter SWW boiler met spiraal
- Vloerverwarming hoh 10cm beneden en badkamer

Verbruik:
- Totaal 2553KWh
- SWW 995KWh
- Verwarming 1698KWh

Geleverd:
- Totaal 7574 KWh
- SWW 1554KWh
- Verwarming 5854KWh

Dat maakt een COP van:
- Totaal: 2,97
- SWW: 1,71
- Verwarming: 3,77

Ik ben tevreden, als je het vergelijkt met een gasketel komt de besparing niet heel hoog uit (100 euro/jaar) maar door de vermeden vastrechtkosten (341 euro/jaar) zal de warmtepomp zichzelf wel volledig terugverdienen (kostprijs na aftrek subsidie 2100 euro).
Helaas niet volledig nul op de meter met 4100Wp zonnepanelen, ik denk nog na over nog meer panelen of een set heatpipes met een 2e grotere boiler om het water voor te verwarmen.
Daar is nog zat te verbeteren dus! Betere afstelling warmtepomp en als je heatpipes kwijt kan op dak kunnen er ook nog panelen bij. :)

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:05
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:22:
[...]

Ja, dat klopt.

[...]

Maar vaak valt het ook best tegen, oke het pand word warm maar beter behoort dan tot de mogelijkheden.
Ik draai zelf ook met een pomploze verdeler met 14*2 buizen en dit gaat goed.

Wanneer het fout gaat is te lange groepen met de dunne leiding. Een warmtepomp die namelijk zelf de flow van het water regelt zoals de Panasonic vind een te hoge tegendruk namelijk niet heel fijn.

Om hier rekening mee te houden heb ik bij mij zelf de droogbouw vloerverwarming gelegd met groepen met groepen tussen de 50 en 70 meter lang. Dit zorgt ervoor dat de warmtepomp makkelijker zijn water door de groepen krijgt zodat hij ook makkelijker de dT kan aansturen.

Bij mij gaat dit heel goed en de warmtepomp krijgt het hier heel makkelijk warm.

Waar ik met dit hele verhaal op doel is dat je met je vloerverwarming rekening moet houden met je warmtepomp. Als je lange groepen hebt kan het zijn dat een extra pomp met buffer beter voor je werkt.
kmf schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:35:
[...]

yup. maar dan zonder extra pomp na buffervat. Buffervat stroming wel geknepen.
Wat is ook alweer de reden waarom je dit zo hebt aangesloten :?

Mij ontgaat het nut van deze opstelling.

Het enigste wat ik kan bedenken is systeeminhoud creëren, maar dan had je de buffer ook gewoon in serie kunnen zetten met je afgifte circuit toch?

Aha, Ik herinner me spontaan een oude discussie, en zoals toen ook gezegd ontgaat mij nog steeds het nut van deze oplossing.
pleio65 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:41:
[...]

Een heldere uitleg: https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

Met deze opstelling gebruik je het buffervat als “overloop” en gaat zoveel mogelijk warmte naar het afgifte systeem en stop je niet ook het hele buffervat warm. Dat laatste kan ook wel eens handig zijn en is te realiseren door de flow via het bufftevat te verplaatsen.
Op die website leggen ze heel duidelijk uit hoe je een buffervat hoort te gebruiken, namelijk MET secundaire pomp.

Of je het dan aansluit via methode A/B/C is een kwestie van smaak, ik ben voorstander van A omdat B+C steenkoud water rechtstreeks de retour van de WP inblazen.

Kijk maar eens goed naar de plaatjes, er is geen 1 situatie zonder secundaire pomp.

@kmf heeft op deze manier een nogal dure (en in mijn ogen onnodige) bypass gecreëerd. Voor het vergroten van systeeminhoud had het buffervat gewoon in serie van de retour gekund.

• pleio65
  • Laatst online: 22:16
Grolsch schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:57:
[...]

Aha, Ik herinner me spontaan een oude discussie, en zoals toen ook gezegd ontgaat mij nog steeds het nut van deze oplossing.

[...]

Op die website leggen ze heel duidelijk uit hoe je een buffervat hoort te gebruiken, namelijk MET secundaire pomp.

Of je het dan aansluit via methode A/B/C is een kwestie van smaak, ik ben voorstander van A omdat B+C steenkoud water rechtstreeks de retour van de WP inblazen.

Kijk maar eens goed naar de plaatjes, er is geen 1 situatie zonder secundaire pomp.

@kmf heeft op deze manier een nogal dure (en in mijn ogen onnodige) bypass gecreëerd. Voor het vergroten van systeeminhoud had het buffervat gewoon in serie van de retour gekund.
Ik ben mij bewust dat de secundaire pomp bij kmf ontbreekt. Bij de configuratie van kmf blijft het warme water in het buffervat en doe je er vervolgens niks meer mee. Daarom is een secundaire pomp -elders en parralell aan het systeem- wel gewenst. Voorals je de warmte uit de buffer nodig hebt. Dan heb ik het wel over een groot buffer.

Ik heb situatie C voor de aanvoer en situatie A voor de koude retour.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:33:

@Naalroc dat probleem wat jij omschrijft heeft weinig met buffervat of secundaire pomp te maken :P Dat probleem heb je namelijk ook zonder buffervat / sec.pomp.
Dat klopt en realiseer ik me wel.

• pleio65
Grolsch schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:28:
[...]

Jouw situatie is anders als die van mij. Ik heb naregeling, wat betekent dat er af en toe zones open gaan waardoor er "ijskoud" retourwater in de WP zou komen bij methode C. Als jij geen naregeling hebt heb je daar geen last van.

Ik zie nu bijvoorbeeld bij de WP Ta 31, Tr 27,5 (dT = 3,5 bij 26 ltr/minuut dus 6,37KW thermisch ) , aan de afgiftekant zie ik Ta 30, Tr 25 (dT van 5), ik kan de flow aan de afgiftekant niet meten maar dit is in dit geval dus theoretisch 18,2 ltr/minuut omdat niet alle v.v.w. groepen open staan.
.
Als er nog een groep open gaat komt deze (koude) retour eerst in buffervat en wordt daardoor warmer richting de WP.

Maar elke situatie is anders natuurlijk.
Aha. Er is bij mij geen naregeling. Ik overweeg vwb de retour naar C te gaan. De reden is om weerstand van wat leidingen en bochten (22mm) en het onderste gedeelte van het buffervat te verminderen. Dat is mijn verwachting. Buffervat uit naar warmtepomp is 28mm.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 10.150 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:49
vinom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:37:
De warmtepomp is een waardeloze oplossing: https://www.dagelijksesta...EkX7T-UzOF52PYfjozVC37RhE

Altijd weer grappig om te lezen.
Eerder sneu. En dan vooral die reacties eronder ook.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Rol-Co

Rol-Co

vinom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:37:
De warmtepomp is een waardeloze oplossing: https://www.dagelijksesta...EkX7T-UzOF52PYfjozVC37RhE

Altijd weer grappig om te lezen.
Prima toch? Lekker zo houden, iedereen aan de wp krijgen we weer warmtepomp belasting o.i.d.
Ik vind het best.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:12:
Hier nog eentje:
[YouTube: Duurzame energie #2]
Vanaf 24:40 min. elektrische cv is efficienter en beter voor het milieu dan een warmtepomp (als die goed is ingeregeld)
#prutser

Van links naar rechts bezig, halve dag bezig aan een afvoertje en nog geen stankafsluiters.
Ik hoop dat die vrouw hele dikke truien heeft, huis uit 73 met een waterkoker van 2kW warm houden. 8)7

• wauske
Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:23:
[...]

Inregelen doet hij wel, dus dat is goed
YouTube: Duurzame energie #6

@Jim423
Vertel? Hoe kom je aan die info?

En nog 1 die veel beren op de weg ziet
YouTube: 5 misverstanden over de warmtepomp - gasvrij wonen

Ach ja...
Stroomverbruik e.d. heeft ie in de omschrijving van de video gepost. Oktober en november samen ruim 2000kwh, VS 250 gemiddelde per maand ervoor :+

• Wouter9636
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:58
wauske schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:50:
[...]

Stroomverbruik e.d. heeft ie in de omschrijving van de video gepost. Oktober en november samen ruim 2000kwh, VS 250 gemiddelde per maand ervoor :+
Dat is duur stoken! Hopen dat het niet echt winter wordt voor die mensen.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Wouter9636 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:54:
[...]

Dat is duur stoken! Hopen dat het niet echt winter wordt voor die mensen.
Ik hoop van wel, laten de rotte appels maar uit de bomen geschud worden.

• wauske
Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:12:
[...]

Daar gaat eerst een jaar overheen, dan word het ineens 2x zo hoog per maand en is het schrikken...
Duurt altijd even voordat mensen dat beseffen, net als elektrische vvw, aquaria, waterbedden...
Als je struisvogel methode gebruikt voor je energierekening wel ja. Als je niet, al is het maar per 3 maanden, bijhoud wat je hebt verbruikt weet je ook niet of je moet gaan bijbetalen.
En het zijn doorgaans de mensen die het hardste klagen die ook het minste weten wat ze verbruiken en waaraan.

• Rol-Co

Rol-Co

wauske schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:10:
[...]

Als je struisvogel methode gebruikt voor je energierekening wel ja. Als je niet, al is het maar per 3 maanden, bijhoud wat je hebt verbruikt weet je ook niet of je moet gaan bijbetalen.
En het zijn doorgaans de mensen die het hardste klagen die ook het minste weten wat ze verbruiken en waaraan.
Tja wat denk jij als dit de verkoop praat is en die mensen geloven dat, vast geen personen die elke week op de meter kijken.
Bedankt voor je reactie...
Als je het hele verwarmingssysteem moet aanpassen om op een lage temperatuur te stoken ben je niet goed bezig..
Je kan beter goed isoleren (tripple glas) en dan met dit systeem iets minder efficiënt verwarmen..
Dan is de milieubelasting vele malen minder dan de productie van een warmtepomp met een te grote boiler voor warm water en/of buffervat en buitenunit en nieuwe radiatoren en plaatsen van de warmtepomp en onderhoud van het systeem..

Als je minder dan 6kw nodig om het huis te verwarmen is een elektrische cv-ketel beter voor het milieu.. zolang de stroomvoorziening inderdaad maar duurzaam wordt opgewekt.

Er zullen genoeg mensen het hier niet mee eens zijn... maar dit is mijn ervaring met verwarmingssystemen.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 23:59
W
Jim423 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:50:
Komt goed, hij heeft hem omhoog gezet naar 3,7kW :P
Stankafsluiter zit er trouwens wel bij het traphekje. Opzich is deze oplossing wel goedkoper in eerste instantie bij een laag gasverbruik, maar uiteindelijk (zeker als het salderen vervalt) gaat dit snel duurder worden.

September 324kwh. Oktober 740kwh. November 1354kwh. December ?
wat hij in de maand november er door heen heeft gegooid kan @Bram-Bos een heel jaar lang zijn huis verwarmen. :)

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:27:
W
[...]
wat hij in de maand november er door heen heeft gegooid kan @Bram-Bos een heel jaar lang zijn huis verwarmen. :)
Hier nog 1.... 24/7 op 21 deed vorig jaar ff 1400kw

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:31:
[...]

Hier nog 1.... 24/7 op 21 deed vorig jaar ff 1400kw
Precies, die kerel is niet goed.

• Gasschuif

Gasschuif

Ik zeg win win. :) De windmolen na 2018....

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Naalroc
Door de sloot, krijgen ze koeling....

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:27:
[...]

Lijkt me ook niet. Maar de maker van het filmpje beweert het...
(volgens mij 4x minder efficient, als je verwamt met cop=1 )
volgens zijn commentaar op kritiek zijn alle warmtepompliefhebbers fantasten. COP bestaat niet.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 17:39
grote_oever schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:26:
[...]

Ik snap weinig van de techniek achter een elektrische CV, maar hoe kan dit efficiënter zijn dan een warmtepomp?
Ik merkt het eerder op. Wellicht als je heel weinig warmte nodig hebt, een heel goed uitgevoerd passiefhuis bijvoorbeeld. Dan tikken de standby verliezen in verhouding heel hard aan. Dat is het enige scenario wat ik me op dit moment kan voorstellen.

En dan ook geen gebruik van koelmiddelen, dat is dan millieutechnisch wel een voordeel.
@reneeke1970
30 K? Dat is een dure wp..
En er zit geen subsidie op die E-CV..
En 2 K verwarmingskosten op een WP die maar 1,5 K kost... <1 jaar TVT. waar kan ik tekenen? ;)

Eens kijken of zijn filmpjes in 2019 nog bestaan, als de mensen na een wintertje "stoken" boos op zijn stoep staan, nadat ze de faktuur hebben ontvangen van de energiemaatschappij.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 27-12-2018 10:16 (72%)

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:40
wauske schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:10:
[...]

Lijkt me eerder dat je bij tekort aan vermogen niet warm krijgt :?

Hier ook overgedimensioneerde warmtepomp, huis wordt prima warm maar vanwege de 70+ starts per dag bij TB 8+ heb ik de Ta aangepast naar 40.
Wordt het onder 0 dan mag de Ta naar 45 bij -10. Bij 0 graden loopt de WP ook prima te pruttelen en blijft de binnentemperatuur constant rond de 20,3.

Ik stook overigens de bovenverdieping net zo hard als de BG, in tegenstelling tot de stadsverwarming hiervoor. Hoofdzakelijk omdat het meer comfort geeft tegen lager verbruik in vergelijking met de stadsverwarming.
Bij ons vergelijkbaar. De stook curve pas ik ook een beetje aan bij verschillende Tb's. Beneden is het continu rond de 21, 5° (WAF vind dat lekker) en boven (ook zolder) tussen de 19.5°C en 20°C.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Wouter9636
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 23:58
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:05:
[...]

Omdat er na jou, ook nog mensen op deze wereld (willen) wonen... ;)
//offtopic
Erg nobel!

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Vandaag weer een aantal kijkers bij de WP gehad via Tweakers, @Remco45 en @R Kuipers bedankt voor jullie komst :) Wel een goed moment uitgekozen om het geluid goed te horen met temperaturen rond het 0 punt :P Het geluid bij ruim 7KW elektrisch vermogen tijdens een SWW run en een Ta van 60 graden viel ze niet tegen volgens mij ;) Voor de test T-boiler op 52 graden gezet, normaal wordt m'n vat niet zo warm.

Heeft iemand van jullie in dit topic (@Oxellaar misschien :? ) ervaring met het Danfoss CF2+ regelsysteem :? Ik zou graag willen dat ik 1 verwarmingsblok van 10:00 tot 22:00 heb, maar ik "moet" persé 2 blokken (programma) invullen via de AB (CF-RC )

Nu heb ik die pauze van een kwartier ingesteld tijdens de SWW run, waardoor je dit normaal gesproken niet merkt/ziet, maar bij een korte SWW run (<15 minuten) gaat de WP dus wel ff (zeg 5 minuten) niets zitten doen.

Grolsch wijzigde deze reactie 27-12-2018 15:48 (6%)

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:40
Gasschuif schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:20:
[...]

Waar ongeveer is om de hoek? :)
Pijnacker.... :)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:46:
Vandaag weer een aantal kijkers bij de WP gehad via Tweakers, @Remco45 en @R Kuipers bedankt voor jullie komst :) Wel een goed moment uitgekozen om het geluid goed te horen met temperaturen rond het 0 punt :P Het geluid bij ruim 7KW elektrisch vermogen tijdens een SWW run en een Ta van 60 graden viel ze niet tegen volgens mij ;) Voor de test T-boiler op 52 graden gezet, normaal wordt m'n vat niet zo warm.

Heeft iemand van jullie in dit topic (@Oxellaar misschien :? ) ervaring met het Danfoss CF2+ regelsysteem :? Ik zou graag willen dat ik 1 verwarmingsblok van 10:00 tot 22:00 heb, maar ik "moet" persé 2 blokken (programma) invullen via de AB (CF-RC )

Nu heb ik die pauze van een kwartier ingesteld tijdens de SWW run, waardoor je dit normaal gesproken niet merkt/ziet, maar bij een korte SWW run (<15 minuten) gaat de WP dus wel ff (zeg 5 minuten) niets zitten doen.
Nog even en je trekt meer bezoekers dan de efteling ;) vraag je al entree? :+

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20-02 07:54
Enig idee waarom een ecodan een legionella run doet in holiday mode? De software zit toch wat raar in elkaar 8)7

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:00:
[...]

Nog even en je trekt meer bezoekers dan de efteling ;) vraag je al entree? :+
Ik zou het haast overwegen, maar nee ;)

Zelf was ik ook erg blij dat ik bij een aantal Tweakers mocht kijken / luisteren toen ik voor de keuze stond, dus als ik een ander kan helpen doe ik dat graag.

@thefox154 waarom gaat de WP uit :? Dat lijkt mij de "boosdoener" (thermostaat) :?
roelzadh schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:36:
Enig idee waarom een ecodan een legionella run doet in holiday mode? De software zit toch wat raar in elkaar 8)7
Het lijkt mij vrij normaal dat hij zijn LPP uitvoert ook in Holiday mode? Ik had er "vreemder" van opgekeken als hij dat niet zou doen. De Legionella bacterie zelf is immers niet op vakantie toch :?

roelzadh schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:45:
@Grolsch
Maar de tank was 16 graden, waarom niet bij het stoppen van de holiday? Dan heb je nog iets aan de warmte...
Dan had je de WP echt uit moeten zetten verwacht ik.
Ik denk dat LPP settings, net zoals anti vries settings altijd actief zijn, ook al ben je op vakantie.

Heeft hij met element je vat van 16 naar 62 heen getrokken :? Dan weet je in ieder geval zeker dat je vakantie besparing een stuk minder is ;)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:08

Exigence

dnkroz

thefox154 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:45:
[...]

(@Grolsch Het is de thermostaat + 0,5. (lijkt meer 0,8 als ik de getallen die ik aflees mag geloven :+ ).
Wanneer je dan iets kortere runs kortere tussenperiodes wilt hebben kun je volgens mij maar twee dingen (of drie) doen:
- zorgen dat het hysteresebereik van de huidige thermostaat sneller bereikt wordt, dus meer afgiftevermogen -> pompsnelheid omhoog of Ta omhoog (runs worden korter (opwarming is sneller), tussentijd zal niet korter worden (afkoeling immers nog gelijk))
- WAR draaien en een aparte thermostaat met een kleinere hysterese ophangen (runs worden korter en de tussentijd wordt korter)

Ik vind sowieso de thermostaatfunctie van de Hitachi controller dramatisch. Verwarmen met een hysterese van +/- 0,5 graden 8)7

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:07:
@t.oswald
Welke problemen bij over dimensioneren dan? Zoek even terug naar begin dit jaar, meer huilie huilie ik krijg het huis niet warm dan ik heb teveel vermogen hoor.
Ik zou uit gaan van een tb van 0 en daar op dimensioneren, heerlijk als hij laag draait bij 0.
Mijn indruk is toch andersom hoor, ikzal eens gaan turven hi

• thido
  • Laatst online: 23:13

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:26:
[...]

Een warmte net is toch ietsje anders dan stads verwarming of niet?
Wat denk jij dat het verschil is dan?
Stadsverwarming werkt met een warmte net waarop een stad of deel daarvan is aangesloten.

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• Dylantje2
  • Laatst online: 22:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Mooie grafieken, maar je WP loopt wel constant vol gas met alle defrosts en relatief slechte COP tot gevolg.

Stook jij de laatste tijd WP only, of gebruik je ook de palletkachel nog af en toe :?

• Daannn1987
Ben ik de enige die de DT nogal forst vindt?
Flow verhogen?
Daarnaast geen mogelijkheid om TA te verlagen dmv fans oid?

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:13:
[...]

Dat gaat van de zomer beetje veranderen, komen 2 andere radiatoren bij.
Indirect zeg je dus stooklijn aanpassen?
Ik zeg zorgen dat je de TA kunt verlagen ;)
Als je zonder vermogen en of flow te vergroten de stooklijn naar beneden stelt zou je wel eens een boze WAF kunnen krijgen.
Dat wil ik niet op mijn geweten hebben..

Daannn1987 wijzigde deze reactie 28-12-2018 11:19 (5%)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Daannn1987 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:18:
[...]

Ik zeg zorgen dat je de TA kunt verlagen ;)
Als je zonder vermogen en of flow te vergroten de stooklijn naar beneden stelt zou je wel eens een boze WAF kunnen krijgen.
Dat wil ik niet op mijn geweten hebben..
Een factor krijg je gelijk niet zo snel boos.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:13:
[...]

Dat gaat van de zomer beetje veranderen, komen 2 andere radiatoren bij.
Indirect zeg je dus stooklijn aanpassen?
In jouw geval zou ik de radiatoren links laten liggen en naar een afgifte system gaan waar je met aanvoer temperauur kan werken die onder de 30 graden blijft.

Vloer of wandverwarming dus.

• Gasschuif

Gasschuif

Maar weer eens een update van van mijn WP gebeuren.
Een week of 3 geleden zijn er totaal 30 Climatebooster fans onder mijn 2 nieuwe T22 radiatoren gegaan. Ook heb ik de radiatoren ietsje vergroot. De climate boosters doen het zeer goed. Ook de regeling werkt goed, en ook zijn ze stil. Ik heb de water temperatuur sensor zo hoog mogelijk geschoven (magneet) om het toerental zo hoog mogelijk te krijgen. Moest ik vroeger met tegen de 40 graden draaien, nu red ik het met 30 a 32 graden. Gisteren een DCOP van 3,34. De hoogste DCOP tot nu toe gezien was 4,52.
Heb wel gemerkt dat de kWh meting van de Mitsu 5% teveel aangeeft tov mijn referentie kWh meter. Dat corrigeer ik in de berekeningen. Wij draaien hier wel 19 C kamer temperatuur, warmer geeft WAF klachten. (Raar maar waar :) )

De regeling gebeurt hier met de Mitsu bedien unit in de woonkamer, die kun je in de software als kamer thermostaat laten fungeren. De max stooklijn begrenzing heb ik nu op 38 staan, in de praktijk gaat hij daar niet naar toe, maar nu een graad of 31. De water temperatuur gevraagd lijkt een relatie te hebben met de bT maar hoe dit precies zit zijn de geheimen van Mitsubishi. kom daar niet achter wat de regelstrategie is. Gisteren dus 4 starts gehad.
De pomp staat in stand 3, geeft na filter afspuien 23 L/min, zakt na een paar dagen terug naar 22 L
Zal net op de rand 23/22 zitten denk ik dan want er komt bijna geen vuil meer uit het spirovent filter.

Op de gewone/thermische beelden de nieuwe radiator, voorzien van de booster.

Het heetste punt linksboven 30,3 C, en ja, als ik hem rechts onder aansluit zal ik nog ietsje meer scoren ...

Eind april volgend jaar gaan hier alle 28 houten kozijnen vervangen worden door Gayko kozijnen alle voorzien van triple glas U=0,6. Ik verwacht daar veel effect van, belangrijkste is voor mij en de directrice komfoor met een grote F. De water temperatuur zal dan wellicht nog ietsje kunnen zakken, maar dat weet ik pas over een jaar... 8)

Gasschuif wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:09 (28%)

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:02:
[...]

WP only... Aangezien ik anders niets kan inregelen/testen door verkeerde info.. [ pellets ]
Mijn huis is bijna 22 graden, verklaard dat het volle vermogen misschien ene beetje?

Defrost is toch meer een weersafhankelijk dingetje, dan alleen tov van verbruik?
Was hier - 3 -4 dus mag hij dan dit verbruik hebben? Of is dat dan ook nog te hoog?

Of wat zou je denken/adviseren?

[ 25-12 een factory reset gedaan.... stond op COP 4,1 december, november 1.8.. ]
Defrosts zijn ook afhankelijk van het weer, maar ook van het opgenomen vermogen.
Aangezien jouw 5KW WP constant vol gas loopt heb je eerder last van defrosts als dat je WP op laag vermogen zou lopen.

Maar het is natuurlijk een logisch gevolg van de gemaakte keuze :P

• Dylantje2

Dylantje2

Help..

Weer een H70...

Ta onder 24 graden hij vraagt wss de backupheater...
En die zou aan moeten staan

Dus moet ergens gaan meten brrrrr.

Dat terwijl het binnen zo heerlijk warm is..

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:01:
Help..

Weer een H70...

Ta onder 24 graden hij vraagt wss de backupheater...
En die zou aan moeten staan

Dus moet ergens gaan meten brrrrr.

Dat terwijl het binnen zo heerlijk warm is..
https://www.panasonicproc...5_LT_Service%20Manual.pdf

pagina 101 van de PDF.

Ik zie in je grafana grafiek dat het element wel is ingesprongen iets na 17.00. 800Watt :? Is dat niet wat weinig voor een E-element :?

Wat bedoelen ze eigenlijk met "OLP" ?
Malfunction Decision Conditions:
During operation of indoor backup heater, when no power supplies to indoor backup heater or OLP open circuit.
[edit]
Overload Protector dus....

Vliegt de zekering van het element uit :? Slechte connectie, loopt er "ergens" iets te vonken (slecht contact) :?

Hoeveel KW is het element van de panasonic volgens de boekjes :?

[edit 2]

als ik inzoom op je grafiek zie ik dat je element voor 1 seconde naar 2,7KW gaat (17:16:22) en daarna direct weer uit :?

Nu weet ik niet hoe betrouwbaar je metingen zijn, en waar je mee meet (kan dit meetapparaat wel 2,7KW aan :? )

[edit 3]
Als dit zo'n Fibaro stekker via Z-wave is, (dat vermoeden heb ik) deze kan max 2500 Watt aan lees ik, en als je element 3KW is :? Is dit misschien de oorzaak :?

[edit 4]

Probleem gevonden denk ik :P
De Mono-bloc is ideaal voor nieuwe of bestaande woningen die hoge prestaties eisen, maar beperkte ruimte hebben. Er is geen aparte binnenunit nodig en een Panasonic's Mono-bloc bestaat onder andere uit: warmtewisselaar; drie snelheden warm water circulatiepomp, 6 liter expansievat;veiligheidsklep; manometer en een 3 kW elektrische back-up heater

De units zijn zeer eenvoudig te installeren, bespaart tijd en kosten.
Fibaro:
De plug is geschikt tot een continu vermogen van 2500Watt
@Dylantje2 Ik zal je wel ff een tikkie sturen ;) Ik vraag maar de helft van een normale Panasonic servicemonteur >:)

Grolsch wijzigde deze reactie 28-12-2018 18:59 (109%)

• Daannn1987

Dat zeg ik je toch, hij meet 1 seconde 2700watt, zie mijn vorige post. (EDIT 2)

Grolsch wijzigde deze reactie 28-12-2018 19:21 (7%)

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:17:
[...]

Tsja....
Achteraf..

Ik heb alles netjes met grondkabel enz aangesloten dus een tussenstekker waarop je 3Kwh zet....mwhaa

Maar we gaan het beleven.. gelukkig vakantie en redelijk weer om te sleutelen..
Hij zit bijna op een onmogelijke plek . ben er bijna hahaha

Ik wil eerst resetten
Dan kijken
Anders morgen de Zwave er tussen uit,
Kan me alleen niet voorstellen dat Zwave helemaal niets meet en de heater dan meteen KAboem volgas doet..
Lijkt me toch dat de zwave eerst wel een paar honderd oid meet en dan eruit vliegt

En meteen ff filter cleanen
Kan je in het pana menu niet gewoon de pomp en de heater aanzetten om te testen?
laat je de compressor even uit.

Dat element is een ohmse belasting dus dan kan je best een stuk over een beveiliging heen, ik kan de wp compressor samen met het 3kW element makkelijk tegelijk aan zetten, toch slechts 16A afgezekerd

Je kan ook testen door 1draad van het element los te gooien en dan nog eens het zelfde, krijg je dan geen H70 komt het iedergeval uit de belasting er van, als 2e kan je daar een belasting aan hangen van bijv 2000W (waterkokertje, feuhn, whatever) om te kijken of die er wel in blijft.

Meet je element even met een multimeter op ohm, je zou een 18 ohm moeten hebben ongeveer en geen van beide polen moet aan aarde liggen. (Dus meten tussen de pen en aarde aansluiting, 2x )

Dan weet je iets.

Dat zeg ik, kijk eens in je eigen grafana grafieken ;)

Is maar een meting van 1 seconde, maar voor mij genoeg om aan te tonen dat je Fibaro ding de veroorzaker is.

Om volgende problemen voor te zijn, je 5KW WP kan bij -10 ook 3000Watt elektrisch gaan trekken. Misschien alvast over na gaan denken hoe je dat gaat oplossen, want als bij -10 de WP uitgaat, en je element niet werkt dan moet je wel naar buiten omdat je pasgeleden je glycol van het systeem hebt afgehaald ;)

Ik hoop voor jou dat je het hele elekrische aansluiten niet altijd met zo'n grote korrel zout neemt. Je zou op zijn minst toch moeten weten welke verbruikers je achter zo'n fibaro ding knoopt :?

• Gasschuif

Gasschuif

Fut41 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 16:49:
[...]

Mooi resultaat wat je in korte tijd bereikt hebt. Hoeveel kw extra vermogen zit er in de nieuwe radiator %? De verhouding vindt ik interessant. Ikzelf zit op het randje van het vermogen van de radiatoren, bij stevig defrost weer komt de kamer op een graad niet op temperatuur. Ta verhogen helpt dan ook niet positief bij. Of als er veel wind is werkt de schoorsteen van de houtkachel volgens mij ook negatief, koudeval. Ik heb ventilatoren in bestelling en hoop dat die oplossing toereikend is.
Het extra vermogen is natuurlijk de hamvraag, en ik heb dat niet precies gemeten. Dan moet ik een radiator vermogen gaan meten voor en na, dat is niet zo simpel. Het is een grove schatting iets tussen 70 a 100 % meer, moet ik gelijk aan toevoegen dat een T11 (oud) t.o.v. een T 22 in de nieuwe situatie al een forse verbetering gaf, de booster heeft daarna dat effect nog behoorlijk verder vergroot.

Als je de Ta kunt verlagen is dat inherent aan meer vermogen binnen, de COP neemt immers toe. Tevens ietsje minder defrosts, deze zijn killing voor de COP.

Een schoorsteen (die niet in gebruik is door de kachel) moet je voorzien van een rookgas smoorklep.
Daar verdwijnt enorm veel warme stijgende lucht door naar buiten, met als vervanging koude buitenlucht.

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:48:
[...]

Als iemand die weet :=) _/-\o_

Edit:
Unit uitzetten
Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . ff vast houden

En daar gaatie weer ;)

Doe je zelf een plezier en gebruik die Fibaro dingen om je waterkoker / koffiezetapparaat te monitoren, maar schaf voor je WP "fatsoenlijke" verbruiksmeters aan.

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:12:
[...]

Wat ik zeg een fatsoenlijke?
Ik meet met €60 [ alle keuringen ]er zijn er hier die meten met een sonoff van 5 uit china..
En tsja meteen 3KWh dat doet een waterkoker oid niet eens.. hij start en dan ,,,

Maar oke aldoende leert men

Vertel wat ik moet kopen...
Een element is gelijk 3000W , geen aanloop als je dat bedoeld. Kan je dat fibaro ding er niet even tussenuit halen dan en nog eens hetzelfde doen? Is @Grolsch ook wat geruster en kan hij gewoon slapen. ;)

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:12:
[...]

Wat ik zeg een fatsoenlijke?
Ik meet met €60 [ alle keuringen ]er zijn er hier die meten met een sonoff van 5 uit china..
En tsja meteen 3KWh dat doet een waterkoker oid niet eens.. hij start en dan ,,,

Maar oke aldoende leert men

Vertel wat ik moet kopen...
Als je een apparaat van 3KW wilt monitoren koop dan iets wat hiervoor geschikt is. Het lijk wel of jij er hobby van maakt om alles net te klein te kopen ;)

Zelf gebruik ik een Youless i.c.m. een 3-fasen meter, zo'n 1 fase model kost 21.90 zie ik, maar zal via ali-express vast en zeker goedkoper kunnen.

http://youless.nl/winkel.html

Besef je wel welk gigantisch risico je hier neemt :? Je spendeert pagina's aan posts over Glycol en verzekeringen, maar bij een "ondeskundige installatie" (want daar valt dit onder) vang je overal bot.

Stel dat -10 was, je ligt lekker bij je vrouw in bed, opgenomen vermogen van je Pana gaat naar 2700Watt, WP gaat uit, element komt niet bij en alles bevriest.

Je verzekeringsexpert komt erbij, vraagt om factuur van de installateur, heb je niet.
Komt een expert bij, en die ziet van die Fibaro meters die gewoon NIET geschikt zijn voor dit doel.

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:21:
[...]

Uhm

Hij stond bij mijn eerste setup uit..... O-) O-)
Maar op advies van de WPfluisteraar pas aangezet.... _/-\o_
Om eea te testen..

Direct aan ipv oplopend/traploos aan als ik dat in de manual had kunnen lezen...

Ga hem nu doorverbinden..

S0 meter.... is een optie..
Je hebt al een vrij krap bemeten WP, vannacht heeft hij constant vol gas gelopen met de nodige defrosts (en dus veel tijd verloren waar energie in de woning gestopt had kunnen worden).

Ik zou het element lekker mee laten helpen met defrosts, des te eerder is je gewenste Ta weer bereikt.

Vannacht had je elke 1,5 uur een defrost, en per defrost duurde het ruim een half uur voordat je weer de gewenste Ta had (+37 graden).

Een 7KW pana had in mijn beleving veel mooier en rustiger gelopen.

Dus laat lekker je element helpen voor die paar dagen per jaar dat het dit weer is.

En een E-element komt altijd in 1 x volle bak in, dat is niet traploos.

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:12:
[...]

Ik heb geen vrienden dus biertje in de kroeg of sportclub spaar ik uit ...
Niet? _O-
Zolang het dan maar wel vriendinnen zijn. :+

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:36:
[...]

Niet? _O-
Zolang het dan maar wel vriendinnen zijn. :+
Je moest eens weten... 8) 8)
Ik dans me kapot..... O-) O-)

• AndredB
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14-07-2019
Even iets anders: Bijzonder slechte indruk van “Energieinhuis” (te Amsterdam) na orienterend, telefonisch gesprek

Dag

Nu alles bij mij wat meer uitkristalliseert (vermogen warmtepomp, type warmtepomp, afgiftesysteem, opslag voor warm water, etc) moet nu de stap maar eens komen naar offertes. Ik werd getriggerd door https://www.warmtepomp-info.nl/offerte-aanvraag/, waar je een aantal kentallen in kan vullen en je wordt voorgehouden dat je zes offertes krijgt. Gister (donderdagavond) ingevuld, vandaag (vrijdagmiddag) een eerste reactie. Per telefoon.

Deze was dermate erbarmelijk slecht dat ik ‘m jullie niet wil onthouden. Het was het telefoonnummer 020-3330425 en het bedrijf “Energieinhuis” in Amsterdam. Nu heb ik van mijn werk cursussen gehad om adviesgesprekken degelijk en deugdelijk te voeren, zonder (eerste) oordeel, waarbij het vooral gaat om uitvragen, samenvatten, open vragen stellen en dergelijke, om van de andere kant zoveel mogelijk te horen en zelf niet te oordelen. Het was een gesprek van bijna 25 minuten, ik kan het niet geheel hieronder weergeven maar het begon met de vraag wat ik precies wilde. Een warmtepomp- was mijn antwoord en na veel doorvragen en complimentjes (hoe oud is uw huis (was al opgegeven) , weet u hoe aantrekkelijk een WP is, u bent al goed bezig met LVTradiatoren, triple glas, vloerverwarming, lees ik) bleek dat meneer me een hybride systeem wilde adviseren. Dat ik all-electric wil had ik niet in de vrije tekst opgegeven (gewoonweg vergeten) en toen was meneer stil. Ik wil van het gas af, noemde ik maar dat was heel nobel, maar ook moeilijk. Nou, zei ik,, ik heb met energiebalans berekeningen en eigen metingen mijn warmtevraag aardig in kaart en met 9 a 10 kW thermisch moet ik het bij -6 graden goed op temperatuur kunnen houden en ik heb ook een houtkacheltje om eventueel piekvraag op te kunnen vangen en…. . Toen volgde meteen het dieptepunt van het gesprek. Hij onderbrak me. Ehh, meneer, 9 a 10kW thermisch, wat bedoelt u daarmee? Ik was flabbergasted, maar kon me toch serieus houden en legde uit dat je bij 3 kW elektrisch en een COP van drie, 9 kW thermisch binnenkrijgt. Op mijn tegenvraag of hij het begrip kW thermisch kende, antwoorde hij “nee”.
Het ging zo nog een tijdje door en toen noemde hij: ja maar uw huis is van 1960 en u wilt all-electric hebben? Nee, maar dat kan niet, zei hij. En daarom doen wij dat niet. All electric doen we alleen bij huizen vanaf 2004. Mijn herhaling dat ik weet en meet dat ik met 9 of 10kW genoeg heb, dat ik een houtkachelbackup heb en dat de isolatie(maatregelen) in de loop van de tijd alleen maar meer zullen worden, bleven beantwoord met: nee dat kan niet. Hij heeft het zelfs op mijn verzoek zijn baas gevraagd en na een paar minuten kwam hij terug: 10kWwarmtevraag in een huis van 2004 of later leveren kan hun systeem wel, maar 10kW in een (goed geisoleerd) huis van 1960 kan hun systeem niet leveren. Het zou anders werken en hij wist niet waarom. Maar, zei hij, misschien is het ook maar beter dat u geen warmtepomp neemt, want het heeft ook wel nadelen. Waarschijnlijk is uw meterkast niet goed en moet deze helemaal gerenoveerd worden. Uw meterkast kan dat helemaal niet aan (hoezo dingen over mijn meterkast weten terwijl ik daar helemaal niets over gezegd heb?). Nou, antwoordde ik, deze is toevallig bij de keukenrenovatie geheel vernieuwd en naast twee volstrekt vrije groepen heb ik nu ook nog een krachtstroomgroep over waar de verwijderde sauna op zat, welke 6kW vermogen had en voor de warmtepomp gereserveerd is. Maar meneer twijfelde of daar dan wel een warmtepomp op kan, ‘want een warmtepomp is toch héél wat anders dan een saunakachel’.

We hebben het gesprek beeindigd. Hij noemde dat hij helaas niets voor ons kon betekenen. Nee, zei ik, dat denk ik ook niet en ik denk dat jullie er goed aan doen jezelf eerst te gaan scholen voordat je je op dit terrein begeeft.’ (helaas, ik kon mezelf niet meer helemaal inhouden en gaf tóch een subjectief oordeel….) Daar heb ik een notitie over gemaakt, was zijn antwoord en dat was ongeveer het einde van het gesprek.

Je hoort wel eens dat er een tekort is aan kundige warmtepompen installateurs, maar dat het niveau zo extreem laag kon zijn, had ik niet verwacht. “Energieinhuis” komt er bij mij niet in….

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:36:
[...]

Zoals ik de documentatie lees heeft de H70 fout niets te maken met lage Ta of iets met een half uur.

Uit de PDF

Malfunction Decision Conditions:
During operation of indoor backup heater, when no power supplies to indoor backup heater or OLP open circuit.
Malfunction Caused:
1. Faulty power supply connector connection.
2. Faulty connector connection.
3. Faulty indoor backup heater overload protector (OLP).
4. Faulty indoor unit PCB (main).
Abnormality Judgment:
Continue for 60 seconds

Dus die melding krijg je als je het element nodig hebt (Ta onder 25 bij defrost) en er geen spanning staat op de backup heater.

Precies wat er bij @Dylantje2 gebeurt.

@Dylantje2 het kan nog zo'n mooi ding zijn, en al kost het ding 800 €, hij is niet gemaakt voor zulke vermogens. En er komt een dag dat je WP ook boven de 2500Watt elektrisch gaat verbruiken, en dan is het buiten geen 20 graden >:)
Worden dan 2x s0... ;) ;)

Maar toch hoeveel meten er hier met een sonoff of een stekker device?

Dylantje2 wijzigde deze reactie 28-12-2018 22:40 (3%)

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:42:
WP Koelleiding ca 8 meter door breedplaatvloer: Buismaat?

Ik ben bezig met het leidingwerk voor onze toekomstige woning. Daarvoor moet ik ook de buis voor de koelleiding van de warmtepomp bepalen.
Eisen:
  • Leiding loopt ca 8 meter door de breedplaatvloer (1e verdiepingsvloer) en gaat daarna (verborgen) langs de gevel naar beneden.
  • Om warmteverlies te voorkomen wil ik de koelleidingen liefst extra isoleren. (standaard maar 10 mm?)
  • Maximale buismaat 90mm (voor 110 moet ik eerst weer langs de constructeur)
  • Maat koelleiding is 5/8 x 3/8 (15.88x9.52)
Dat levert gelijk een berg vragen op:
  1. Is zo'n koelleiding door een PVC buis eigenlijk wel gebruikelijk (is er een alternatief?)
  2. Hoe groot moet de buis zijn?
  3. Is het aan te bevelen om de leidingen extra te isoleren? (Ik vind de standaard isolatie van 9 à 11 mm zo mager.)
  4. Is het misschien handig om twee kleinere buizen te gebruiken? (En dus aanvoer en retour te splitsen?)
  5. Wat is de minimale buigradius van koelleiding (en hoe buig je dat eigenlijk zonder knik?)
  6. Onder de binnenunit komt de buis met een bocht uit de vloer. Is een enkele 45°bocht daar voldoende, of beter 2x 22° achter elkaar om de bocht wat flauwer te maken?
Ik hoop dat de ervaringsdeskundigen (@Oxellaar en @koevlaas2 ) hier iets van weten?
Die maat koelleiding moet je vooraf aanleggen, dus voor het beton storten.
Achteraf krijg je het er niet zonder knikken doorheen.

Wij leggen de leidingen in Dyka Air kanalen 235x80mm. Dat is ovaal en kun je mooie ruime bochten mee maken.
Ik leg het zelf nooit aan, dus hoe ze het precies doen weet ik niet.

3/8 en 5/8 buig je met een buigijzer en knikt dus niet, ook niet bij een bocht van meer dan 90 graden. Wel maak je zo min mogelijk haakse bochten, al is een paar haakse bochten niet erg, zeker op 8 meter leiding niet.

Extra isolatie is echt niet nodig. Zelfs op extreme lengtes van 100m is er amper een verlies van 10K op persgasT.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:06:
[...]

Even voor de helderheid.
Heb je alles op 1 of 2 groepen.
want ik denk namelijk dat je allse op 1 hebt.
En er zijn anderen die beweren dat je op 2 staat?

Als je op 2 sta sorry..
IMO ging het over 1..
Het hoort inderdaad op twee maar ik heb alles op 1 klopt

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Mijn Pana 5 kW zit hier gewoon op 1×16A voor Powersupply 1 en 2. Samen met de woonkamer en een gedeelte van de keuken op 1 groep.

De 3 kW heater heeft bij mij wel eens bijna 3 minuten lang aangestaan tijdens en na een ontdooi cyclus. Ongewenst gedrag, maar de Panasonic heeft zijn eigen wil.
Zie hier: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Een belasting van circa 24 Ampère zou gedurende 3 minuten goed moeten gaan door een 16 Ampère installatieautomaat. Een zware waterkoker aan en stofzuigen gaat niet samen met 3 minuten lang Heater+compressor.

Dit hoort eigenlijk over 4 groepen verdeelt te worden, maar zit bij mij op 1. Tot op heden is het licht nog niet uitgevallen....

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:22:
Mijn Pana 5 kW zit hier gewoon op 1×16A voor Powersupply 1 en 2. Samen met de woonkamer en een gedeelte van de keuken op 1 groep.

De 3 kW heater heeft bij mij wel eens bijna 3 minuten lang aangestaan tijdens en na een ontdooi cyclus. Ongewenst gedrag, maar de Panasonic heeft zijn eigen wil.
Zie hier: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Een belasting van circa 24 Ampère zou gedurende 3 minuten goed moeten gaan door een 16 Ampère installatieautomaat. Een zware waterkoker aan en stofzuigen gaat niet samen met 3 minuten lang Heater+compressor.

Dit hoort eigenlijk over 4 groepen verdeelt te worden, maar zit bij mij op 1. Tot op heden is het licht nog niet uitgevallen....
Goed Bezig..
Trots op je. _/-\o_ _/-\o_
https://elektrohonk.info/...ies-in-woningen/#more-530

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:27
rjd22 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:53:
[...]

Eigenlijk stuurt de Panasonic(7kw) deze door de flow aan te sturen. Ik heb nu een flow van 6*1.2liter per minuut. De Panasonic verhoogd deze naar 2.5liter per minuut bij koude start.

De dT is tussen de 3 en 5 graden. En de Panasonic maakt hele lange runs aan 1 stuk door onder 10 graden Tb.

Ook zitten hier nog boven radiatoren bij die geknepen zijn zodat de kamers boven netjes 20 graden blijven.

Ik heb sinds een maand nu het systeem helemaal ingeregeld gekregen en hoef er eigenlijk niets meer aan te doen.

Ik gebruik geen nachtverlaging omdat het systeem niet heel snel reageert en de vloerverwarming geen hele grote buffer is(droogbouw). De Panasonic stopt ook vanzelf als het warm genoeg is en laat het dan 0.5 graden zakken voordat hij weer begint.
Net zoals bij mij, eigenlijk totaal geen omkijken aan het systeem maar ik hou het boven bij lange na geen 20 graden, ik kan het namelijk beneden heel goed op temperatuur houden met 32@-10 en 25@15, door deze lage temperatuur hebben de radiatoren boven gewoon zo weinig capaciteit over dat ze de ruimte amper verwarmen. Ik zie ook het verbruik van de panasonic van 500W naar 850-950W gaan als ik de radiatoren erbij schakel maar warmer worden doet het niet. Daarom heb ik sinds een dag of 3 nu de kogelkranen naar de bovenverdieping maar dicht gezet en verwarm ik boven maar met de LLWP en doe met de panasonic alleen beneden. De LLWP verbruikt minder dan dat de LWWP extra verbruikt als ik de kranen open laat staan dus vind het prima zo.

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• Naalroc
@zandstraat
met de helft van het elektriciteit verbruik.
Met de helft van wat: een elektrisch element, of doet hij het tegen de helft van de kosten van een lw pomp, dat is dan COP 7-8....?

Naalroc wijzigde deze reactie 29-12-2018 17:20 (3%)

• reneeke1970
Ja want ik gebruik element niet en ook geen externe warmtebron die via wp geschakeld word. Dus ik heb beide door gelust maar wel 5 kwadraat kabel dus ik kan automaat verzwaren indien nodig.

• CJG
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22-01 13:41
kmf schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:04:
Mijn run van gisteren. Heel stabiel denk ik zo op 27-28 tA zonder defrosts. Minder blij met het verbruik...

[Afbeelding]
Niet blij met je verbruik ?
Ach, dat is betrekkelijk .....
Mijn verbruik gisteren een nieuw record, 70,5 kWh.
Dit is na inregelen van de radiatoren ......
Om een Ta van 32 volgens de stooklijn te halen blijft de WP op max vermogen draaien, maar hoger dan 29* komt de Ta niet.
Ik ga maar eens met de installateur in gesprek.
Tenzij iemand hier nog een briljant idee heeft.

@CJG
Je hebt een 8 kW warmtepomp, die max 2000 watt elektrisch opneemt
2k x 24 hr = 48 kWh
Waar is die 70,5 - 48 = 22,5 kWh gebleven?
Staat er een e-element bij aan?

Ik was gister 9,8 kWh kwijt... (maar zal wel iets kleiner wonen dan denk ik)
https://pvoutput.org/intr...6892&dt=20181229&gs=0&m=0

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 29-12-2018 17:48 (50%)

Maikie18 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:06:
[...]

Zo kan je de COP toch niet berekenen? Ik heb een 6kW en verbruik 504W dan zou ik een COP hebben van bijna 12
Ik mag toch hopen dat zijn WP vol gas draait gezien 3000 watt en Ta wordt niet gehaald. Linksom of rechtsom, iets klopt hier niet, en ik zou een stek figuur wat controles laten uitvoeren.

Andrehj schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:57:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me nog afvraag: Die koelleiding wordt toch op rol geleverd? Dat ziet er toch ongeveer zo uit?
[Afbeelding]
Dat is al een behoorlijk kleine radius.
Als ik zo'n rol eerst af zou rollen (hoe rol je zo'n stugge buis eigenlijk af? recht walsen?), dan zou je dat toch door een PVC-buis moeten kunnen trekken? Dan is alleen het einde nog een uitdaging, eens kijken hoe ik daar een (zo flauw mogelijke) bocht aan kan maken.
Wie heeft er hier ervaring met het trekken van koelleiding door een (PVC) buis?
Dit zal toch ook wel gedaan worden bij een in de tuin opgestelde buitenunit?
Ik heb ervaring met het trekken van koelleidingen door mantelbuizen en kan hier het volgende over zeggen:

3/8 lukt nog wel door 45 graden bochten te krijgen, echter 5/8 dan moet je de 45 graden bochten loshalen en omdraaien dan kan de leiding erdoor getrokken worden. Vervolgens buig je eea een beetje met de hand en draai je de bocht weer op zijn plaats.
Even in een ingestorte buis een stuk 5/8 trekken is vrij lastig cq onmogelijk, dus meestal moet dit voor het ingraven/instorten gedaan worden.
En dan svp wel de uiteinden van de koelleiding eerst ontbramen want ontbramen terwijl de boel omhoog steekt is ook erg lastig dan valt er altijd een hoop kopertroep in de buis.

@Naalroc ga ff je mond spoelen, zie ik daar een gas :/ :| }:| ;( :F meter staan :? :+

Grolsch wijzigde deze reactie 29-12-2018 22:56 (3%)

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Wat ik me nog afvraag: Die koelleiding wordt toch op rol geleverd? Dat ziet er toch ongeveer zo uit?
[Afbeelding]
Als ik zo'n rol eerst af zou rollen (hoe rol je zo'n stugge buis eigenlijk af? recht walsen?), dan zou je dat toch door een PVC-buis moeten kunnen trekken? Dan is alleen het einde nog een uitdaging, eens kijken hoe ik daar een (zo flauw mogelijke) bocht aan kan maken.
Mijne was 8 meter kant en klaar en heb hem eerst uitgerold (ja is stug) en met 3 man door een muur in de badkamer, 90 graden omhoog door een gat in de zoldervloer en weer plat over de vloer naar de wp getrokken, een hoop gepiel kan ik je vast melden, en ik heb dezelfde maten leiding.
@Gasschuif heeft hem in een pvc buis liggen, zoek maar eens in deel 6, staan foto's zat.

• Naalroc
Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
@Naalroc ga ff je mond spoelen, zie ik daar een gas :/ :| }:| ;( :F meter staan :? :+
Maar ik zie wat jij niet ziet, maar vooruit, je mag mee kijken in de maand december

Helaas, die meter zit er nog, en is gekoppeld aan de elektriciteits (slimme) meter, dus ik kan hem helaas niet uitzetten.

En als je september, oktober en november ook wilt zien, geef maar een gil >:)

Maar het is in process, ik heb net een boze brief van Rendo gekregen waarom ik geen leverancier (meer) heb; het @Bram-Bos verhaal gaat verder lopen de volgende maand.

Naalroc wijzigde deze reactie 29-12-2018 23:35 (5%)

• wauske
Grolsch schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:55:
Youless ls120 geeft in Enelogic bij mij ook gas aan. Dus gasmeter verwijderd, heel de youless weg :'( Gelukkig maar korte historie kwijt :+

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 16-01 19:23
ja, heb al die topics doorgelezen. Sinds mijn pelletkachel is geinstalleerd ben ik ineens helemaal geobsedeerd door het begrip warmtepomp.
Guido7619 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:24:
[...]

De F-gassen monteur is het probleem niet. Het is meer dat ik geen 10 meter freonleidingen door mijn huis wil hebben. Dat is puur gevoelsmatig.
Als die 10 meter door je garage lopen is het geen probleem, maar langs slaapkamers oid dan ga je de leidingen horen. Tijdens bedrijf suist eea altijd in meer of mindere mate.
Waterleidingen van een monoblock (mits goed ontbraamt en luchtarm) zijn doodstil.

Andrehj schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:04:
[...]

De bedoeling is uiteraard om de flare al voor het invoeren van de leiding in de buis aan de buis te maken. Dan hoef ik in de box (gat rond 250mm in de breedplaatvloer) alleen nog maar het moertje van de koppeling aan te draaien.
Forget that, flares wil je zo min mogelijk.
Koevlaas komt 't wel persen :)

@AUijtdehaag Ik heb hier een speciaal systeem voor, een Rothenberger twin turbo perstang met persbekken 1/4 t/m 1 1/8
Kost 2 ruggen in de BTW.
https://www.aircovent.nl/...ct-tt-set-incl-persbekken

koevlaas2 wijzigde deze reactie 30-12-2018 12:18 (12%)

Dan kan je beter de tang hier komen lenen @AUijtdehaag , beetje duur voor bij jou op de plank.
Je kan gewoon de standaard koelleiding gebruiken, als je het niet vertrouwd kunnen we het afpersen op desnoods 100 bar.

Andrehj schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:27:
[...]

Dat lijkt mij een prima plan. Huidige planning is installatie WP ergens in de eerste helft van 2020. Gaat jouw agenda zo ver vooruit? ;)
Van die prijs van 12 euro per bochtje lig ik trouwens niet zo wakker. Ik heb maar een paar bochtjes nodig, en een deel zal ongetwijfeld weer door een besparing op de uren weer worden terugverdiend.
Lever jij trouwens zelf ook de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA? Want die is sinds een tijdje van de site van Topaircon.eu verdwenen, en nu (voor zover ik heb kunnen vinden) bij geen enkele NL webshop meer te bestellen...
@yourservice https://www.topaircon.eu/...n/mitsubishi-warmtepompen

Perskoppeling ingestort zijn sowieso beter, knellen doe je niet ingestort.
Ik buig nog waar het kan, maar lange lengtes bouw ik op uit meerdere stukken, zeker bij maat 5/8

• Naalroc
Ohhh nee, ik zie Glycol aankomen; de metselaar heeft nog wat over...

@Guido7619
Die atlantic of calypso draait hooguit een uurtje of 1,5 per dag. Dat is een zacht stofzuigergeluid.
Dat kan je gewoon overdag doen.
De binnenunit van mijn warmtepomp draait 12 hr per dag.
Ik zet hem snachts uit, de vloer koelt dan langzaam af, maar temperatuur in huis is voldoende voor de volgende ochtend.

Mijn ecodan binnenunit:
https://tweakers.net/ext/f/F320Tvk1O4VcSMv7o1FmzedS/thumb.jpg

30 cm is geen enkel probleem. Enige kans op bevriezing is bij langdurige stroomstoring.
De panasonic laat zelf de pomp regelmatig lopen onder de 4 graden als vorstbeveiliging als deze stil staat.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-12-2018 14:27 (28%)

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Je kunt gewoon haaks buigen met 5/8, de radius weet ik niet precies, maar vergelijk het met een bocht in 22mm koper. En zo'n rol kun je vrij makkelijk uitrollen, het is uitgegloeid koper, dus buigt vrij makkelijk.

Een recht stuk kun je met wat moeite nog achteraf trekken, maar zodra er wat bochten in zitten loop je vast. Als je het toch probeert, gaat sowieso de isolatie kapot en grote kans op knikken.
Buiten in de grond gebruiken wij nooit een pvc buis, maar een flexibele mantelbuis.

Deze is glad van binnen en zit je niet te tobben met verbindingen om de paar meter.
Bovengronds trek je de leiding door de rechte mantel, daarna buig je mantel met leiding in de flauwe bochten van de sleuf in de grond. Wel is het aan te raden de set leidingen volledig te omwikkelen met pvc tape, dat geeft minder kans op schade aan de isolatie bij het trekken.

Koppelingen gebruik je zo min mogelijk, zeker niet op onbereikbare plekken.
Op later onbereikbare plekken soldeer je, of pers je, al heb ik met persen geen ervaring.
Het zou betrouwbaar moeten zijn, al blijf ik een voorstander van solderen.

En het allerbelangrijkste, afpersen! Voordat je alles afwerkt, instort, of wat dan ook, altijd afpersen

• wauske
pleio65 schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:05:
\Dirext verwarmen stond op 35 toch? Bij instellingen kan je delta t instellen. Bij pana H staat die op 5. Hij verwarmt dan tot 40 graden. Als je die temperatuur niet nodig hebt moet je hem lager instellen. Op de WAR laten draaien gaat tot verbetering leiden. Wacht de analyse van andere Tweakers af.
Delta T verwarmd niet door naar 40 als de Ta op 35 staat. Ik heb dT op 10 staan en Ta op 40 maar bij 42 stopt ie toch echt.

@Baapje327 hij moduleert wel bij directe temperatuur maar als je systeem z'n warmte niet kwijt kan dan krijg je nog steeds pendelgedrag. Hier ook, buffervat met 33 graden verwarmen hield het huis keurig warm bij buitentemperatuur van 8 maar vanwege pendelen ging de compressor wel 70x per dag aan en uit.

Het lijkt erop dat jou setup ondanks z'n 1000 liter buffer niet genoeg warmte kwijt kan. Hoe groot is die spiraal?

Rol-Co schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:52:
[...]

Hebben ze niet de aansluit koppelingen aan de unit? Parker zoomlock heeft die ook namelijk.
Er zijn niet soldeerbare stekkoppelingen die je dmv een sok kan persen.

• pleio65
wauske schreef op zondag 30 december 2018 @ 15:54:
[...]

Misschien als je een optionele print en tanksensor gebruikt maar niet op direct of stooklijn i.c.m. kamerthermostaat. dT is volgens mij bedoeld als temperatuur die maximaal tussen Ta en Tr mag zitten tijdens opwarmen. Lager is meer stroomsnelheid water, hoger minder.
Dat was inderdaad met de optionele print, tanksensor en directe stooklijn. In het optionele print menu wordt die 5 graden ook delta t genoemd. Dat is niet delta t tussen Ta en Tr die jij bedoeld. Vandaar de verwarring. :)

Rol-Co schreef op zondag 30 december 2018 @ 12:52:
[...]

Hebben ze niet de aansluit koppelingen aan de unit? Parker zoomlock heeft die ook namelijk.
Parker Zoomlock kost nog meer dan het maxipro systeem als ik zo 123 even vergelijk.
Edit: Slik, 37 eurie voor een 5/8 bocht.

koevlaas2 wijzigde deze reactie 30-12-2018 23:26 (6%)

Tomexergie schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:41:
@Grolsch en @Oxellaar
Wat zouden we nog aan de monitoringlijst toevoegen. Of doen we dat vanaf 1 jan?
Als het aan mij ligt de SWW boilerinhoud en de boilertemperatuur.

Kan wat mij betref in 1 kolom, zoals "400L@45" in mijn geval.

Vanaf 1 januari (dus gegevens van december) lijkt mij goed.
jeroenvervuren schreef op maandag 31 december 2018 @ 07:07:
Ik wil ook graag op de monitor lijst. Heb een panasonic monobloc h 7kw meet met een kamstrup en mid kWh meter
Op 1 januari (als @Tomexergie een beetje fit is na de jaarwisseling :+ ) plaatst hij in dit topic een verzoek tot het doorgeven van de cijfers van december 2018, dan kun je hem een PM sturen met je gegevens.

Ik denk voor de nachtrust....

@Dre
Is dit wat voor de spiraal?
https://elektrischeboiler...Elektrische-CV-ketel-4-kw
Kan (bij jou) gewoon op hetzelfde stopkontakt. :+ >:)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 31-12-2018 11:20 (4%)

Pagina: 1 2 3 ... 28

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True