Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 26 27 28
Acties:
  • 438.618 views

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:40
@Grolsch @reneeke1970 @wauske

Deze discussie hadden we op valentijnsdag ook...

Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7" en hieronder....
Grolsch schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
+- 17 á 18 Watt verbruik in die periode, dus de waterpomp loopt dan niet naar mijn idee.

@Dylantje2 kan ook even aangeven bij welke Tb de WAR definitief uit gaat, of is dit een parameter welke niet te wijzigen is bij Panasonic :?
Dan moet ie haast wel op ingestelde Tb uit zijn gegaan.
Bij WAR only blijft de pomp altijd draaien om de watertemperatuur te kunnen meten
wauske schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:38:
[...]

Mogelijk was de buitenunit in de zon en dan kan de gewenste Ta ook zakken omdat de unit denkt dat het warmer is (gebeurt hier ook, heb in de herfst buitentemperatuur van 25 voorbij zien komen terwijl het amper 20 was). Als de unit dan later in de schaduw/minder sterke zon komt zakt de temperatuur en stijgt de Ta waardoor de unit weer aan gaat.
etc....

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:24
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:56:
[...]

De pomp stop ook met WAR-only, bij mij in ieder geval wel soms met draaien, kennelijk omdat de buitenT boven een bepaald niveau gekomen is, meten van de Ta is op dat moment kennelijk niet nodig, pas bij daling van XC zal die dan weer aangaan. De schakelmomenten ken ik niet.
Als je de schakel momenten niet weet, en ook niet wat je instelling is betreffende uitschakelen wp bij x buiten temperatuur, dan snap ik niet wat je hier zit te discuseren?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:23:
[...]

Er is mij vertelt da de wp op war en binnenthermostaat kan draaien..
Dit zou volgens .... deze setting zijn...

Hoe kan het dan dat hij wel moduleert, in deze setting?
Moduleren is een functie van Ta en Tr, Ta en/of Tr te hoog = minder hard gas geven. Hij kan óók op de binnentemperatuur moduleren volgens de handleiding met een kamerthermistor (4e optie in je schermpje).

Vervolgens draait je WP nu ook een variant van WAR, de stooklijn wordt nog steeds gevolgd die je onder de bedrijfsinstellingen hebt. Enige verschil is dat de thermostaat bepaald of de WP actief moet zijn i.p.v. de watertemperatuur.
Dus als 't warm genoeg is stopt je WP nu compleet i.p.v. dat deze blijft doorijlen op de laagste stand en/of pendelen.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:40

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

wauske schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:30:
[...]

Moduleren is een functie van Ta en Tr, Ta en/of Tr te hoog = minder hard gas geven. Hij kan óók op de binnentemperatuur moduleren volgens de handleiding met een kamerthermistor (4e optie in je schermpje).

Vervolgens draait je WP nu ook een variant van WAR, de stooklijn wordt nog steeds gevolgd die je onder de bedrijfsinstellingen hebt. Enige verschil is dat de thermostaat bepaald of de WP actief moet zijn i.p.v. de watertemperatuur.
Dus als 't warm genoeg is stopt je WP nu compleet i.p.v. dat deze blijft doorijlen op de laagste stand en/of pendelen.
Dat is toch wat er gezocht wordt?
Tbinnen bereikt, klaar.
En dat op een war..

Alleen vrees ik de stilstand van de pomp, als het vriest
Of zou hij dan aan blijven door de vorst beveiliging?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online
Dylantje2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Dat is toch wat er gezocht wordt?
Tbinnen bereikt, klaar.
Ja, klaar en WP gaat uit.
En dat op een war..
Dat is tegenstrijdig. Voor zover ik heb getest draait de WP áltijd als je deze op watertemperatuur instelt. Want anders weet je WP niet wat de watertemperatuur is in je systeem. Zolang de WP niets anders heeft wat de temperatuur doorgeeft (zoals de kamerthermistor) weet de WP niet wanneer hij uit moet.
Alleen vrees ik de stilstand van de pomp, als het vriest
Of zou hij dan aan blijven door de vorst beveiliging?
Mjah, kwestie van ondervinden. Al denk ik dat jou WP nooit lang uit zal staan als de gewenste kamertemperatuur gehaald wordt. En als de kamertemperatuur wel gehaald wordt, stooklijn een graadje naar beneden of de kamerthermostaat een half graadje hoger :)

Water verspillen is een tik op je billen!

• reneeke1970
  • Laatst online: 14:24
Diff_Angle schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:39:
[...]

Ik weet uiteraard wel wanneer de/mijn WP uitschakelt, het enige wat ik niet weet wanneer de waterpomp uitgaat wanneer hij in standby staat. Bij @Dylantje2 lijkt het bij > 20C van buitenT te zijn.
Als je dat wilt testen Wijzig je die instelling even naar 35 en dan zal hij daar niet meer op stoppen om dat uit te sluiten.
Hebben we vorig jaar ook al voorgesteld....

• pleio65
  • Laatst online: 08:57
Dylantje2 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:48:
[...]

Welke setting en waar moet ik dat doen?
Bij instellingen. Maximum buitentemperatuur.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:49
Grolsch schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:57:
[...]

Ik denk dat @jaari het roerend met mij eens is dat het begrip "WAR" niets anders is als een aanvoertemperatuur berekenen aan de hand van een buitentemperatuur.

Dat Panasonic daar allerlei parameters omheen programmeert (die goed uitpakken trouwens) heeft niets met het begrip cq. de term WAR te maken. Noem het dan "Pana-WAR" ofzo.

Dat jij van mij niets wil aannemen kan ik me ook nog voorstellen, maar je beweert dus ook dat Wikipedia en alle andere bronnen op het internet verkeerd hebben :?

Ik wacht met smart je linkjes af :>
Ha, het is weer tijd voor een flinke WAR-discussie. Popcorn!

In elke WAR-regeling zal een afschakeling zitten voor het bereiken van het setpoint op minimaal vermogen. Dat komt niet bij Panasonic vandaan.
Vervolgens heb je een hysterese voordat hij weer door gaat. Ik vermoed dat je dat bij @Dylantje2 nu ziet gebeuren.

Bij mijn Pana blijft de circulatiepomp doorlopen. Die gaat pas uit als de Tbuiten boven een (instelbare) waarde komt.

Ik ben het dus niet met je eens :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

jaari schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:08:
[...]

Ha, het is weer tijd voor een flinke WAR-discussie. Popcorn!
Inderdaad, was al weer lang geleden :+
In elke WAR-regeling zal een afschakeling zitten voor het bereiken van het setpoint op minimaal vermogen. Dat komt niet bij Panasonic vandaan.
Dit heeft helemaal niets met de definitie WAR te maken, want als je stookt via een vaste Ta, met of zonder een thermostaat, elk verwarmingstoestel stopt er een keer mee als hij niet verder terug kan moduleren.

Er wordt een Ta bepaald (bij WAR gebeurt dit dus aan de hand van de buitentemperatuur), en als een verwarmingstoestel (CV/WP/whatever) bij desbetreffende Ta z'n vermogen niet kwijt kan en de parameters van de fabricant het apparaat verbieden een hogere Ta te hanteren schakelt het verwarmingsapparaat uit. Dit gebeurt dus ook bij stoken op een vaste Ta, en niet alleen bij WAR
Vervolgens heb je een hysterese voordat hij weer door gaat. Ik vermoed dat je dat bij @Dylantje2 nu ziet gebeuren.

Bij mijn Pana blijft de circulatiepomp doorlopen. Die gaat pas uit als de Tbuiten boven een (instelbare) waarde komt.
Klopt, wederom instelbare parameters van de fabricant die niets met de term WAR te maken hebben.

Mocht je om wat voor reden toch kiezen om WAR te gebruiken zonder naregeling, dan is een Panasonic daar gewoon erg geschikt voor, omdat deze juist zoveel extra (wel of niet configureerbare) parameters heeft. Met bijvoorbeeld een Mitsubishi heb je deze niet, en krijg je veel meer problemen als met de Panasonics. Met mijn WAR stooklijn zie ik in de praktijk dat de Ta mag oplopen tot +1 (helaas niet instelbaar) en bij Ta -1 gaat de WP weer aan om op WAR te draaien (zsm naar setpoint Ta om daarna terug te moduleren). Dat opnieuw aanslaan doet hij binnen 5 minuten (helaas).

Dat het bij de Pana-WAR gebruikers relatief goed werkt zie je ook terug aan het aan "WAR-only" gebruikers

Dus wat mij betreft heef Panasonic hier beter over nagedacht als Mitsubishi.
Ik ben het dus niet met je eens :)
Dat hoeft ook niet :> maar het ging mij om de definitie WAR, en ik blijf erbij, dit betekent niets meer en niets minder als een bepaalde Taanvoer bij een bepaalde Tbuiten zoals alle literatuur omschrijft.

De gedragingen van een verwarmingsapparaat bij het toepassen van WAR is afhankelijk van de fabrikant.

Het is aan de fabrikant hoe succesvol "WAR-only" kan werken, als er genoeg configureerbare parameters omheen beschikbaar zijn, kan het blijkbaar best goed werken, gezien de vele "succesverhalen" van Panasonic gebruikers hier.

En voor de rest is het aan een ieder om te bepalen hoe hij/zij het doet.

Hier schiet het trouwens ook nog niet op met de WP, veel te warm, en bijna geen verwarmingsbehoefte :(

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• rjd22
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:20
Helhond schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:51:
[...]

De vraag blijft 5 of 7 kW? (Puur op lage deellast draaien en ook voldoende vermogen hebben bij -7 zou ik nu voor de 7kW neigen).
En wat is het minimum afgegeven vermogen van de 7 kW?
Ik heb zelf de 7kw en deze kan minder ver terugmoduleren als de 5kw. Dit hoeft echter geen probleem te zijn wanneer je genoeg afgifte hebt.

Zelf heb ik vloerverwarming en pendelt de warmtepomp niet. Het is beter voldoende vermogen te hebben maar niet te veel en zeker ook niet te weinig.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-02 21:46
Geen COP 4 bij 80c, gewoon bij 35c en 7c TB, verder ben ik van mening dat je 80c helemaal niet nodig hebt dus overbodig.
Koop een KISS WP en verwarm lekker met 28 - 32c.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

Pagina: 1 ... 26 27 28

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True