Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbruik KIA picanto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• xSophia
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een Kia Picanto uit 2011 in mijn bezit.

Nu heb ik hem vorige week donderdag helemaal volgegooit met benzine en mijn KM teller op 0 gezet.

Ik heb dus nu een week de benzine erin zitten en mijn teller zegt dat ik 120 km gereden heb. Mijn benzinetank geeft wel al aan dat hij op de helft zit. Is dit niet supersnel? 120 km en een halve tank?

Ik rijd vooral kleine stukjes binnen de bebouwde kom en meestal niet verder dan een KM of 10. Ook schakel ik snel door naar een hogere versnelling en rijd ik dus “zuinig”.

Is dit verbruik normaal? Kan ik hier wat aan doen zodat het verbruik niet zo snel gaat of is dit niet te verminderen?

Groetjes,

Sophia

Alle reacties

• xSophia
Een vriend heeft uitgerekend dat het ongeveer uit zou komen op 1:6..
Dat is niet echt heel normaal neem ik aan.. Zelf voor korte stukjes niet.
Ik ga nu gewoon de tank leegrijden, misschien gaat het tweede gedeelte idd minder snel..

• xSophia
Ik heb hem vorige week helemaal volgetankt en op 0 gezet. Nu staat de teller op 120 en de benzinemeter op de helft.
Heatonme schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:30:
Een brandstoftank van 35 liter is ook niet veel en benzinemeters zijn niet altijd even accuraat.
Reken 5 liter als reserve dan blijft er nog 30 over wat resulteert in 15 liter verbruik op je 120 km koude motor stadverbruik. Nog steeds een behoorlijk hoog verbruik maar gezien de eerdere post van Kassa zal dit inderdaad er gewoon bij horen.
Zoals al eerder gezegd; tank volgooien, teller op nul en leeg rijden, dan zie je het echte verbruik.

• xSophia
dvdheiden schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:33:
Heb je de 1.0 of 1.2 variant? Heb je je Kia Picanto al naar de garage gebracht voor de recente terugroepactie? Het verbruik wat je nu noemt kan je normaliter niet halen met een picanto, zelfs niet met een koude motor.
1.0 variant. Heb hem net 2 weken dus nog naar geen enkele garage geweest.

• xSophia
Tomatoman schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:28:
Hoewel een brandstofverbruik van 1 of 6 voor deze auto idioot hoog zou zijn, zijn de gevolgen ervan gelukkig niet zo groot :). Je geeft aan dat je 120 km in drie weken hebt gereden. Dat is 40 km per week oftewel 2000 km per jaar.

Stel dat de auto daadwerkelijk 1 op 6 zou rijden, dan verbruikt de auto op jaarbasis 2000/6 = 333 liter. Met een brandstofprijs van € 1,60 kost dat € 533. Echter, zoals diverse anderen al zeiden lijkt 1 op 6 wel erg pessimistisch. Als het verbruik op een wat meer voor de hand liggende waarde van 1 op 9 uitkomt, dan ben je op jaarbasis € 355 kwijt.

Laten we we nu eens kijken wat je kwijt bent aan een auto die niet 1 op 9 rijdt, maar veel zuiniger is 1 op 18. Die verbruikt op jaarbasis € 178 aan benzine. Het verschil aan kosten tussen die beide auto’s is in dit geval slechts € 178 - wat eigenlijk maar peanuts is. Dat komt doordat je zo weinig kilometer rijdt. De bottom line is dus dat het in jouw specifieke situatie niet zoveel uitmaakt of die auto zuinig of onzuinig is. Geen zorgen dus :)
Thanks voor je bericht! Ben blij dat mensen mij nog een beetje leuk te woord kunnen staan ipv te reageren alsof ik dommig ben. Ik weet gewoon niet zoveel van auto’s.. Die mensen heb je er ook tussen zitten. Er bestaan geen domme vragen toch?

• xSophia
Dank voor je bericht, maar als je niet normaal kunt reageren hoef je van mij helemaal niet meer te reageren.

Heb namelijk hiervoor al aangegeven dat ik niet zoveel verstand heb van auto’s en dat ik het fijn vind als mensen dit respecteren.

Fijn weekend.
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 00:51:
[...]

HHmm..
Dat is je favoriete antwoord?
Een heel lang verhaal met rekensommen waaruit blijkt dat als je 1:6 rijdt, je drie keer zoveel geld aan benzine kwijt bent dan als je 1:18 rijdt?!

Dat is je favoriete antwoord op jouw vraag hier aan ons, of jouw verbruik normaal is?
Een vraag die we niet eens kunnen beantwoorden zolang je die auto niet nog een keer vol tankt en kijkt hoeveel benzine je nou werkelijk gebruikt hebt!!!

• xSophia
Net getankt.

14 liter en 110(!) km gereden.
Aantal keer doorgetikt dus denk dat er nu wel iets meer ingegaan is als de vorige keer dat ik getanked heb....

• xSophia
Binnen de bebouwde kom.. voornamelijk.
MAX3400 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:28:
[...]

1 op 8 dus... Oftewel, bizar slecht, wat mij betreft.

Is dat 110km netjes op de snelweg of 110km binnendoorwegen met stoplichten, stad en andere zaken?

• xSophia
eric.1 schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:29:
[...]

[...]

Dan nog is 1 op 8 niet best lijkt me.
Ik rijd echt niet bizar hard en laat gas op tijd los. Dus ik vraag me af hoe dit komt.. Heb de garage waar ik de auto gekocht heb een maitlje gestuurd.. Ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

• xSophia
RemcoDelft schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:20:
[...]

Hoeveel verschillende ritjes waren die 110 km?
Stuk of 15 a 20 denk ik

• xSophia
Vissa66 schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:13:
Picanto's staan erom bekend heel erg onzuinig te zijn. De fabrieksopgave wordt in de verste weg niet gehaald.

Zou je niet verwachten van zo'n klein auto'tje, maar je bent niet de enige met dit probleem. Zijn gewoon geen beste auto'tjes op dat vlak. ;)
Zo onzuinig dat ik 1:7,8 rijd?
Ik lees online veel dat mensen rond de 1:14, 1:15 rijden en dat vinden zij dan al onzuinig.

• xSophia
XiaomiGlobal schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:46:
[...]

Ja je hebt de verkeerde Aziaat gekozen: de Kia Picanto staat wel bekend ervoor om onzuinig te rijden, daar regent het namelijk klachten van op internet. Echter de benzinemeter is ook niet heel nauwkeurig....

Dus download eens een app zoals Drivvo en hou je verbruik bij, dan zie je wat echt je verbruik is i.p.v. afgaan op de benzinemeter.

Daarnaast hangt je verbruik ook af van je banden, seizoen. Want in de winter verbruikt een auto nou eenmaal wat meer dan in de zomer en je banden zijn ook van invloed. Ik heb onlangs gewisseld van Bridgestone Eco Zomerbanden naar Nexen 4-Seizoensbanden: energie label C vs F en in mijn brandstofverbruik merk ik dat wel echt erin terug.

Het is echter nu bij mij ook een combinatie van meer verbruik i.v.m. de winter en i.v.m. met de veiligere banden, welke helaas wel ervoor zorgen dat de auto wat meer verbruikt.
Heb de app gedownload (thanks voor de tip!)
Geeft aan dat ik over 12 dagen weer een lege tank heb. (HAHA)

• xSophia
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:34:
Okay, 1:8 is wel slecht... Maar meet ook eens het verbruik als je een uurtje snelweg rijdt.

Die hele kleine ritjes... Eigenlijk is het niet eerlijk om je auto daar op af te rekenen.
Stel nou, je doet de hele tijd enkel ritjes van 10 meter... Dan kom je nog lager uit dan 1:8

(voor mezelf meet ik enkel het verbruik bij wat langere ritten. Kan ik ook goed het verschil meten tussen 90 op de snelweg, of 130. Stadsverkeer, dat meet ik gewoon niet. Eigen schuld dikke bult dat dat onzuinig is)
Ze noemen het toch wel echt een stadsautootje..
Mijn ouders hebben een Hyundai Tucson en die rijden dezelfde ritjes als ik doe. Deze rijdt 1:11 met een 2L motor. Ik snap dan niet hoe deze auto zuiniger is dan een auto die bijna de helft kleiner is en zuiniger zou moeten zijn.

• xSophia
zetje01 schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:15:
[...]

Yep, het is logisch dat je teleurgesteld bent. Dat zou ik ook zijn.

Toch nog 3 dingen:

- Test eens je verbruik bij een snelwegrit met 90-100 km/u, en baseer daar je oordeel op.
- zoals je hier leest: die Picanto's staan erom bekend dat ze zuipen (wist ik ook niet, hoor).
- Geniet van je autoritjes; waarschijnlijk kost je verzekering/wegenbelasting maandelijks méér dan je benzine.
Thanks voor je reacties en je tips. Ik waardeer ze zeker.
Vind het vooral jammer, omdat ik hem gekocht heb voor woon-werk verkeer, wat net te ver is voor op de fiets of scooter. Ben niet vaak op de snelweg te vinden. Dus moet ik me er maar bij neerleggen dat ik gewoon wat meer kwijt ga zijn aan benzine dan bij mijn vorige auto..

Fijne avond nog.

xSophia wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:24 (19%)

• xSophia
Jimster schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:30:
Je hebt pas 2x getankt? Dan kan je nog geen conclusies trekken. Pas na een paar keer tanken kan je je gemiddeld verbruik pas nauwkeurig berekenen.
Denk jij dat het nog minder gaat worden dan?

• xSophia
Vanochtend begon de auto te stinken naar benzine. Van binnen en van buiten. Heb de garage gebeld en ga hem morgen brengen.

• xSophia
Emielvanputten schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:32:
Kijk morgen eens op de parkeerplek waar je staan...

Ergens donkere vlekken die naar brandstof ruiken?
Heb al gekeken, maar omdat het regent moeilijk te zien. Idd ff een nachtje laten staan en morgen checken

• xSophia
Vanochtend vond ik een plas benzine onder mijn auto. Er zit dus ergens een lek.. Staat nu bij de garage. Ben zeer benieuwd.

• xSophia
Pizza_Boom schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:02:
[...]
Dus toch... Even opletten dat ze je niets aansmeren aan kosten als het deze slang is geweest. Ding had gewoon teruggeroepen moeten worden. Je hebt hem 3 weken, mochten ze wel met een rekening aan komen, wellicht op verborgen gebrek gooien? Immers was het bekend dat deze slangen kunnen scheuren en het voertuig hiervoor teruggeroepen is.

[...]
Was inderdaad de slang! Ze hebben het gerepareerd en KIA op de hoogte gebracht dat de auto behandeld is.
Hoop dat ik dit nu wel ga merken in het benzineverbruik.

Bedankt voor de reacties allemaal.

• xSophia
Roenie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:25:
[...]
Gelukkig dat je weet waar het aan ligt. Nu ben ik wel benieuwd naar het verbruik de komende tankbeurten. Ga je dat wel bijhouden?
Ga ik doen!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True