Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

QLED vs Full array local dimming: QE55q6f vs. LG 55SK8500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Korenwolf1986
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Ik zie veel vergelijkingsfilmpjes tussen OLED en QLED, maar maar weinig tussen QLED en Full array local dimming (beiden varianten van LED).
QLED zou een heldere kleurweergave hebben, maar de nano cell schermtechnologie van LG schijnt ook een mooi beeld op te leveren.

Nu ben ik op zoek naar een 100Hz+, 55 inch TV van max 1000 euro. Inclusief cashback komen er twee modellen uit waar ik tussen twijfel en ben benieuwd naar ervaringsverhalen en goed advies:
De Samsung QE55q6f vs. de LG 55SK8500

- Hoe is het gebruiksgemak, bijvoorbeeld het menu?
- Hoe is het beeldkwaliteit?
- Welke zou je uiteindelijk kiezen?

Alvast bedankt voor het advies

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je focust op de verkeerde dingen. Die backlight "FALD" en dat :QLED" is alletwee een leuke marketing gimmick, maar het zijn alletwee gewoon LCD TV's. Er zit wel een groot verschil tussen de twee:

De LG is een IPS lcd paneel. Goede kleuren, prima kijkhoeken, minder diep zwart en minder contrast (contrast en kleuren bepalen de kwaliteit van het beeld voor 90%)
De Samsung heeft een zogenaamd "VA" paneel. Matige kijkhoek (zat filmpjes over te vinden), maar vele malen beter contrast.

Van deze twee zou ik overduidelijk de samsung kiezen. Maar niet vanwege "Qled", maar omdat er gewoon een prima paneel in zit en de TV goed presteert

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6f-q6-2018
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sk8000

Voor beide schermen geldt "Local dimming performance is poor." en beide scoren ze een 8 voor kalibratie van kleuren en een 9,5 na kalibratie. Dit is niet echt onderscheidend.

Bij LCD kan je je met name focussen op contrast en kijkhoek. De rest is eigenlijk altijd wel goed.

JvS wijzigde deze reactie 27-11-2018 13:04 (17%)

• Royytje
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:02
Ik twijfel tussen de zelfde tv's, maar de link die je van de sk8500 plaatst klopt niet. De tv in jou link heeft geen fald.

• Korenwolf1986
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Royytje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:22:
Ik twijfel tussen de zelfde tv's, maar de link die je van de sk8500 plaatst klopt niet. De tv in jou link heeft geen fald.
Inderdaad. En de fald i.c.m. nano cell display komt qua contrast wellicht een stuk dichter bij QLED...
Ik ben ook benieuwd naar het gebruiksgemak van beiden.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het komt volgens mij voor geen velden of wegen in de buurt. Lees deze anders (een model erboven). Contrast is gewoon een factor 5 slechter dan de Samsung.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/sk9000

Over local dimming schrijven ze dit :

The local dimming feature on the SK9 000 is not responsive enough. It reacts too slowly to moving highlights, and the dimming zones turn on and off too late. It is very similar to the Vizio M Series 2017. We do not recommend using the 'High' setting. 'Medium' or 'Low' work best depending on personal preference.

Nogmaals, je richt je teveel op verkeerde zaken.

JvS wijzigde deze reactie 27-11-2018 20:43 (50%)

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
De SK9000 is de SK8500 hier. FALD is iig geen 'gimmick' maar essentieel voor HDR op een LCD en op de 55" SK8500 iets van 60 zones. Uiteraard blijft het wel een IPS paneel dus wonderen met dit relatief lage aantal zones moeten qua zwartwaarden ook weer niet verwacht worden. Is meer dat meer preciezer de juiste zones worden ge-highlight dan dat het het zwartniveau gelijktrekt.
Een review op Youtube van 'Darko' heb ik niet horen praten over traag reagerende dimming en de review van HDTV Polska over de SK9500 iirc ook niet. Wel over te aggressieve dimming die dingen laat verdwijnen op standje High (wel de stand die echt wat doet qua verbetering van de zwartwaarden).
Op de piekwaarden qua helderheid van een 'QLED' zou ik me ook niet blind staren. Is al keer op keer gebleken dat het bij echt beeldmateriaal ipv testpatronen bij lange na niet in de buurt komt, zie bijv. de Q8DN vs XF90 vergelijking van Rtings: op een testpatroon iets van 2000 nits voor de Samsung en net geen 1000 voor de Sony. In de praktijk in de 700 nits voor de Sony en in de 400 voor de Samsung.

apis29 wijzigde deze reactie 29-11-2018 19:56 (45%)

• plexter22
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18:45
Antwoord op je vraag De Samsung QE55q6f kryg je geen spijt van.

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:02
plexter22 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:20:
Antwoord op je vraag De Samsung QE55q6f kryg je geen spijt van.
Zou prima kunnen, maar wel erg kort door de bocht. Als je huiskamer zodanig is dat niet iedereen redelijk recht voor de tv kan zitten dan is de LG de beste keus. De kijkhoeken van de LG is veel beter dan van de Samsung. En het contrast verschil tussen beide tv's valt vrijwel weg als je normaal gesproken in een verlichte kamer kijkt. Niet iedereen vind het prettig of gezellig in het donker tv te kijken.

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vulcan750 schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:17:
[...]

En het contrast verschil tussen beide tv's valt vrijwel weg als je normaal gesproken in een verlichte kamer kijkt. Niet iedereen vind het prettig of gezellig in het donker tv te kijken.
Dit is wel een heel boude uitspraak. Ik wil meegaan dat om volledig van het HDR effect van een OLED te genieten, een tot zekere hoogte verduisterde kamer heel veel doet om de laatste paar donkertinten en het adembenemende HDR contrast te kunnen zien, omdat een OLED het moet hebben van hoog (oneindig) contrast vanaf het absolute nulpunt, terwijl een LCD panel meer lichtopbrengst (moet) hebben om HDR weer te geven..

Dit is in geen verhouding tot het grijzige zwart dat een IPS panel levert en het veel donkerdere zwart dat een VA panel levert (wat beide weer redelijk ver van OLED afstaat, maar dat is offtopic). Dit verschil zie en meet je ook uitstekend in normaal verlichte woonkamers en dit zie misschien alleen niet als er volle zon op het scherm naar binnen schijnt (op telefoons is IPS daarom wel beter).

Dus ja, IPS panel idd betere kijkhoeken. Maar VA panel (ook in verlichte kamer) veel en veel beter contrast, maar in een wat beperktere kijkhoek. Beide kijkhoeken kan je overigens beoordelen in de RTINGS reviews die ik hierboven geplaatst had

JvS wijzigde deze reactie 17-12-2018 11:58 (6%)

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:02
Klopt JvS, maar als je niet vrij recht voor een VA scherm zit is het beeld nog minder aan te zien. Waarmee ik alleen de boute uitspraak van plexter22 wil weerleggen. Lang niet altijd is een VA scherm te verkiezen, soms is een IPS scherm een betere keuze. En dat zegt iemand die zelf een LG Oled tv heeft, maar ook enkele LG lcd tv's. Bij een normaal (gezellig) verlichte kamer is een IPS scherm prima aan te gluren. Oled is gewoon tvkijken 2.0 en niet te vergelijken met VA of IPS.

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True