sluiten

Uitnodiging gebruikerstest in Amsterdam

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke gebruikerstest in het centrum van Amsterdam. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op dinsdag 11 oktober tijd om mee te doen (tussen 9:30 en 17:00)? Meld je dan aan voor de selectie en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Juridisch geen idee. Ik heb een keer zelf zoiets gehad en toen telefonisch met het incassobureau gesproken. Ze vonden zelf ook dat het bedrijf iets meer moeite had mogen doen om de factuur aan mij te overhandigen en heeft mij toen enkel het originele bedrag laten betalen.

PVoutput

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

President schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:58:
[...]

Lees http://www.wetrecht.nl/is-e-mail-rechtsgeldig/ eens door. E-mail is rechtsgeldig, maar het gaat dus moeilijk voor een bedrijf worden om te bewijzen dat jij de mail hebt ontvangen. Of je een mail wel of niet hebt geopend (door bijvoorbeeld niet meer in te loggen in je mail) lijkt mij iet heel erg boeiend; een brief die je via de post krijgt (zelfs aangetekend) kan je ook dicht in de prullenbak gooien.
Dat de bezorging van mail te bediscussieren valt, ben ik met je eens. Maar daarna stellen dat ook een aangetekende brief in de vuilnisbak gooien ongeveer gelijk staat aan een mailtje niet lezen; incorrect. Je hebt namelijk getekend voor de brief en dus ben je nalatig/schuldig als je die niet leest.

@iAmRenzo Heb jij bij het wijzigen van je mailadres vorige keer daarvan een bevestiging gekregen en/of sindsdien andere / aanvullende mails op je nieuwe mailadres ontvangen? Zo ja, dan is het administratief een zooi bij de betreffende partij waarbij het ene CMS (met je nieuwe mailadres) dus niet communiceert met het andere CMS (voor de incasso / debiteuren). Dat is jou niet aan te rekenen en dus zou je in conclaaf kunnen gaan met het bedrijf en de deurwaarder om alsnog de normale factuur te betalen en de bijkomende kosten niet te betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MAX3400 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:13:
[...]
Je hebt namelijk getekend voor de brief en dus ben je nalatig/schuldig als je die niet leest.
Offtopic, maar toch blijf ik dat vreemd vinden. Technisch gezien heb je getekend voor de ontvangst van een envelop. Wat zou er nu gebeuren als je claimed dat er helemaal geen brief in zat?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57
Als jij hebt doorgegeven dat je e-mailadres is veranderd, de winkel hierop heeft geantwoord dat ze je wijziging hebben ontvangen, en diezelfde winkel daarna facturen en/of herinneringen stuurt naar het oude adres, dan hebben ze maar één poot om op te staan, en dat is de hoofdsom (Ik neem aan dat je die niet betwist?).

Blijkbaar heeft een van die eerdere drie bedrijven (Sodastream, Dutcho of Billink, afhankelijk van met wie je de overeenkomst betreffende de CO2-cilinders hebt) het uit handen gegeven aan CIBR; ik zou hen bellen en aangeven dat je uiteraard volledig bereid bent de hoofdsom te betalen maar dat de opdrachtgever heeft proberen te communiceren naar een e-mailadres waarvan je kunt bewijzen dat zij wisten dat het niet meer actief was, en dat je daarom nooit de factuur, aanmaning of 14-dagen-brief hebt ontvangen.

Het wordt wat ingewikkelder als je bijvoorbeeld via de website van Dutcho een abonnement rechtstreeks bij Sodastream hebt afgesloten en je alleen Dutcho op de hoogte hebt gesteld van het nieuwe e-mailadres; dan komen er zo veel variabelen bij dat ik zo niet kan beoordelen of je die wijziging ook aan Sodastream door had moeten geven, of dat je er vanuit mag gaan dat de webwinkel dat doet.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20
President schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:22:
Natuurlijk sta je met 1-0 achter als je hebt getekend voor aangetekende post (al vergt dat geloof ik geen identiteitsbewijs, dus als ik bij jou in de voortuin ga zitten dan kan ik ook een handtekening zetten en in ontvangst nemen).

En is het zo dat als je na een koop je mail bij bedrijf 1 wijzigt zij dit ook moeten doorgeven aan bedrijf 2? Ik vraag het mij af, is dat straks niet meer in strijd met de AVG?
Ik werk in een branche waar we bezig zijn met de legaliteit achter e-mail t.o.v. de post (postwet). Ben er dus aardig actief in bezig.

In ieder geval, wat jij stelt is alsnog incorrect. In Nederland (en andere landen) kennen we een postwet die zegt dat als een brief bij jou wordt geleverd op je woonadres dat deze alleen voor jou bestemd is. Dat je huisgenoot of hond ermee vandoor gaat is wettelijk niet meer het probleem van de verzender. Door het via de post te verzenden voldoen ze aan hun plicht. Met aangetekend versturen kunnen ze dit ook aantonen. Hetzelfde geldt als je niet open doet of niet reageert, na een aantal dagen mogen ze hem gewoon door de bus doen en is het rechtsgeldig. Mijn collega had een kwestie rondom kooptermijn van een huis, de personen in kwestie wilde de brief niet accepteren, maar op deze manier maakte dat voor hem niet uit - de brief is aangekomen dus ze moeten reageren want de wereld draait gewoon door.

Voor TS is het even handig om te bellen met het incassobureau en de situatie voor te leggen. Als je rechtsbijstand hebt kun je die nadien ook nog even inschakelen als je niet naar tevredenheid te woord wordt gestaan.

[Voor 5% gewijzigd door Zebby op 16-11-2018 09:43]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zebby schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:43:
[...]
Hetzelfde geldt als je niet open doet of niet reageert, na een aantal dagen mogen ze hem gewoon door de bus doen en is het rechtsgeldig.
Is in tegenspraak met:
Wanneer de geadresseerde niet thuis is en de postbode geen huisgenoot bereid vindt om voor ontvangst van het stuk te tekenen, wordt het stuk, zowel in België als in Nederland, twee weken op het postkantoor bewaard. Als de ontvanger het dan niet komt ophalen gaat het terug naar de afzender.
Het hele punt van aantekenen is juist dat je weet dat je poststuk bij de geadresseerde aangekomen is, of dat dat niet gelukt is. Alsnog in de bus gooien en zeggen 'is afgeleverd' schiet dan niet op.

Nos los van het feit dat de postbode fraude moet plegen door zelf voor ontvangst te tekenen.

En ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat TPG klachten daarover serieus neemt. Dure elektronica besteld. Verstuurd in een belletjesenveloppe, aangetekend en verzekerd. De TPG-app liet zien dat het uitgereikt was aan iemand die mijn volledige naam met een paar krassen er doorheen als 'handtekening' gebruikte. Mijn handtekening lijkt daar niet op. Dus geklaagd bij de verzender, en die heeft geklaagd bij TPG. Die kwamen na 14 dagen met een schadevergoeding voor het pakje, excuses en een tegoedbon voor in de TPG webshop. En acht weken later kwam alsnog het originele pakje, met nogmaals een excuusbrief van TPG.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Anoniem: 1031525

iAmRenzo schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:36:
[...]

[...]
Is dat zo?

Ik weet ook niet hoe dit gaat. Het bedrijf heeft schijnbaar het emailadres van de bestelling destijds doorgegeven maar niet het nieuwe emailadres. Dat is natuurlijk wel slordig. En als je er over nadenkt, in deze tijden, best lastig: mensen doen niet eeuwig met hun e-mailadres. Zal potentieel een puinhoop kunnen worden zo!
Ja, dat is zo.

https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

"Wat moet er in de aanmaning staan?

Een briefje waarin alleen staat dat u nog moet betalen is niet voldoende. In de aanmaning moet ook staan:

- dat u de openstaande rekening binnen 14 dagen moet betalen;
- dat er incassokosten worden berekend als u niet op tijd betaalt. De termijn van 14 dagen begint een dag - na het ontvangen van de aanmaning (herinnering);
- dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de aanmaning is betaald.

Let op

Ontbreekt de bovenstaande informatie? Dan mag de ondernemer (nog) geen incassokosten in rekening brengen. De ondernemer moet u een nieuwe aanmaning (herinnering) sturen. En u hebt dan weer 14 dagen de tijd om de rekening te betalen."

Verder moet de incassoboer bewijzen dat jij de aanmaning hebt gehad. Dat kan alleen door een aangetekende brief, dus niet via mail. Kortom: als jij de aanmaning (met daarin de wettelijke termijn van 14 dagen) niet hebt ontvangen, mag het incassobureau geen incassokosten doorberekenen.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04

macnerd

No Apples please :-)

Over de juridische kant kan ik niks bijdragen, maar ik vind het wel vreemd dat het statiegeld niet meteen geind wordt bij bestelling. Als je dan je lege CO2-cylinder terugstuurt (bv bij een bestelling) kunnen ze je statiegeld terugbetalen. Dit werkt overal zo, dus ik vraag me af waarom dit bedrijf afwijkt...

MacNerd

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:47
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:01:
[...]

https://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

"Wat moet er in de aanmaning staan?

Een briefje waarin alleen staat dat u nog moet betalen is niet voldoende. In de aanmaning moet ook staan:

- dat u de openstaande rekening binnen 14 dagen moet betalen;
- dat er incassokosten worden berekend als u niet op tijd betaalt. De termijn van 14 dagen begint een dag - na het ontvangen van de aanmaning (herinnering);
- dat er incassokosten worden berekend als de rekening niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de aanmaning is betaald.

Let op

Ontbreekt de bovenstaande informatie? Dan mag de ondernemer (nog) geen incassokosten in rekening brengen. De ondernemer moet u een nieuwe aanmaning (herinnering) sturen. En u hebt dan weer 14 dagen de tijd om de rekening te betalen."
Ter aanvulling, er moet ook in staan hoeveel incassokosten berekend wordt.

• kroepmoesje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 19:27
Incassokosten en sommatie kosten is sowieso onzin. De incassokosten mogen maximaal 40 euro bedragen bij een hoofdsom van onder de ~250 euro (Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten in verbinding met artikel 6:96 BW)

Datzelfde wetsartikel geeft ook aan, dat voordat incassokosten verschuldigd worden, er een aanmaning moet zijn verstuurd waar een termijn van 14 dagen is gegund om alsnog te betalen, zonder extra kosten, met aanzegging van de hoogte van de incassokosten.

Vaste jurisprudentie op dit vlak is dat die veertien dagen pas beginnen te lopen "de dag na ontvangst van het bericht".

Daar zit de crux. Want als je stelt dat bericht niet te hebben ontvangen, gaat die veertien dagen niet lopen met als gevolg dat je geen incassokosten (of welke naam die verhoging ook heeft!) verschuldigd bent. Gerechtelijke en executie kosten staan daar los van, maar zo ver is het nog niet lees ik.

De bewijslast dat je die veertien dagen brief wel hebt gehad ligt bij de wederpartij.

Kortweg, je stelt dat je de veertiendaagse brief niet hebt gehad en vraagt om sluitend bewijs, lees ontvangstbevestiging, dat je die wel hebt gehad.

Ondertussen betaal je natuurlijk wel de hoofdsom , zonder de verhoging.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 13:16:
Je moet niet bang zijn voor een incassobureau.
Nee, maar gek genoeg wordt ik dat wel. Ik wordt enorm getriggerd in mijn rechtvaardigheidsgevoel. En dan met die idiote dreigende taal. Hate it!

Maar ik kreeg net een mail dat alles nu akkoord is. Einde verhaal. Fijn.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee