Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JapyDooge
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:57
Ik heb hier de volgende situatie:

Een Sony Bravia KDL-40W5500 TV, een Gigabyte F2A78M-DS2 moederbord met AMD A10-7850K APU.

Ik gebruik de on-board videokaart, en deze heeft geen HDMI-out, dus deze machine hangt aan de televisie op HDMI1 met een DVI -> HDMI kabel en een 2x jackplug kabeltje tussen de audio-out en de TV.

Connectors op de televisie

De televisie heeft een analoge jackplug-in voor zowel de PC (VGA) input als HDMI1.

Dit werkt na een verse Windows-installatie perfect, met de Microsoft Basic Display Adapter-driver.
Echter zodra de Radeon R7 drivers voor de GPU geïnstalleerd zijn, dan werkt de audio ineens niet meer, omdat de TV het signaal krijgt dat er audio-input is over HDMI (is mijn vermoeden).

Nu weet ik dat het in theorie mogelijk is met sommige AMD GPUs om audio-out over DVI te doen, mits je een daarvoor geschikte kabel gebruikt, echter is dat bij deze niet het geval. Ook is er geen HDMI-audio output device, en staat hij gewoon op de Realtek analoge uitgang.

Ik heb de audio-output op de PC getest direct naar speakers toe, en dat werkt prima. Ook werkt het geluid prima als ik de PC verbind via VGA ipv de DVI -> HDMI oplossing. De televisie snapt dan ineens dat hij de analoge audio-in moet gebruiken.

Aan de kant van de televisie kan ik geen instelling vinden om de analoge audio-in te forceren, helaas.
In de AMD driver instellingen kan ik geen enkele optie vinden die hier aan refereert.

Heeft iemand nog een idee hoe dit op te lossen?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True