Hoi lezer!
Paar weken geleden heb ik mijn XPS 15 9550 geleerd om uit een glas water te drinken. Dit was minder succesvol dan gedacht, en heeft sindsdien geen zin meer om aan te gaan. Na wat wikken en wegen ga ik een poging doen het kortgesloten moederbord te vervangen met een moederbord uit de 9560 of 9570.
Online zijn er twee bronnen die dit ook proberen (link 1 /; link2), zonder afbeeldingen of echt goede uitleg. Die zeggen dat het mogelijk is. Maar, je moet wel geduld hebben om op onderdelen te wachten, etc. Wat het project lastiger zal maken is dat niet alles perfect overeenkomt. Denk aan schroefgaten, touchpad-kabellengtes etc. Dit project is daarom ook om voor iedereen duidelijk te maken wat er precies anders is, en uitgebreid genoeg zijn om voor de tweaker te oordelen of dit een project is die ze willen aangaan.
Waarom wil ik nou zo graag repareren, en niet gewoon een laptop op de V&A, of nieuw halen?
Omdat het hopelijk wat goedkoper uitkomt dan een 9560/9570 op de V&A halen. Het is een leuk project om mee bezig te zijn tussen uni door. En als laatste, het voelt beter om dingen te repareren dan elke keer weer nieuwe systemen te halen, je krijgt er een soort band met dat object mee.
Wat is er tot nu toe gedaan?
Wat ik heb gedaan om de verdronken 9550 te redden. Als eerst is deze naar een rijstresort geweest.
Vervolgens maar uitelkaar gehaald, en de onderdelen nog apart in een rijstmassage.
Maar ook dit was niet erg succesvol, nog steeds geen teken van leven. Het uitelkaar halen van een XPS is trouwens best simpel. Het zijn een rij schroeven en dan til je zo rustig alles uit de body. Dell heeft daarnaast ook best uitgebreide documentatie hoe dit in zijn werk gaat. (Hierover in de vervolgonderdelen nog veel meer!)
Toen erachter gekomen dat de voltage regulatorchip wat meer op een ballon leek dan een chip.
‘Dat soldeer je toch ff’, ging er door mijn hoofd. Via chipbay.uk een nieuwe voltage regulator gehaald (voor de geinteresseerden: het was een AOZ5019QI Power module). Om vervolgens een poging te wagen om dit te microsolderen. Dit was niet erg succesvol, en uiteindelijk het hele moederbord in de afvalbak gekeild uit frustratie

De eerste aankopen
Gelukkig werd het alleen maar beter. In al mijn intelligentie

Na wat jagen op Ebay kwam ik de volgende listing tegen. Dat is een 9570 moederbord voor 300,00 op de veiling! De veiling vandaag binnen gesleept en kan het project echt het groene licht krijgen! Ik ga dus van een i7 6700hq met 960m (2GB) naar een i7 8750h met 1050ti (4GB) als dit project lukt.

De horden om te springen
De twee online bronnen noemen dat de rechterventilator niet dezelfde schroefpunten op het moederbord heeft. Daarnaast is de heatsink anders dan de 9550. Ook werd er kort genoemd dat de LCD kabel anders is. Het audio-dochterbord zit hopelijk nog op mijn aangeschafte 9570 bord. Maar als dit niet het geval is, moet dit ook nog aangeschaft worden. De 84Wh batterij uit de 9550 zal niet herkend worden, maar de 97Wh uit de 9560 geef ik meer hoop, aangezien dit dezelfde Wh is als een 9570.
Hopelijk kan ik dus het oude scherm, body, touchpad, antenne en toetsenbord gebruiken. Daarnaast kan het geheugen en de NVME SSD natuurlijk overgeheveld worden.
Winkelmandje | |
---|---|
Moederbord | 361 euro |
Schermkabel (9570 versie) | 44 euro |
Heatsink (9560 versie) | 37 euro |
Rechterventilator | 16 euro |
Audiodochterbord | 26 euro |
97Wh Accu | 75 euro |
Totaal | 559 euro |
Academisch schrijfcolleges zeggen nu een goede conclusie te geven, alles kort opsommen en de lezer een bericht meegeven om over na te denken, laten we dit dan maar doen.
Het project is een poging de 9550 een upgrade te geven. Er zullen pieken zijn van succes, maar ik verwacht ook diepe dalen van mislukking tijdens het project. Maar met genoeg motivatie en geduld zal het lukken!

Heeft een van jullie misschien nog wat ervaring met deze upgrade?
Ciao!