Toon posts:

[MiP/UiP] Jur's XPS 9550 naar 9570 project

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Bassjur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 17:52

Hoi lezer!

Paar weken geleden heb ik mijn XPS 15 9550 geleerd om uit een glas water te drinken. Dit was minder succesvol dan gedacht, en heeft sindsdien geen zin meer om aan te gaan. Na wat wikken en wegen ga ik een poging doen het kortgesloten moederbord te vervangen met een moederbord uit de 9560 of 9570.

Online zijn er twee bronnen die dit ook proberen (link 1 /; link2), zonder afbeeldingen of echt goede uitleg. Die zeggen dat het mogelijk is. Maar, je moet wel geduld hebben om op onderdelen te wachten, etc. Wat het project lastiger zal maken is dat niet alles perfect overeenkomt. Denk aan schroefgaten, touchpad-kabellengtes etc. Dit project is daarom ook om voor iedereen duidelijk te maken wat er precies anders is, en uitgebreid genoeg zijn om voor de tweaker te oordelen of dit een project is die ze willen aangaan.

Waarom wil ik nou zo graag repareren, en niet gewoon een laptop op de V&A, of nieuw halen?
Omdat het hopelijk wat goedkoper uitkomt dan een 9560/9570 op de V&A halen. Het is een leuk project om mee bezig te zijn tussen uni door. En als laatste, het voelt beter om dingen te repareren dan elke keer weer nieuwe systemen te halen, je krijgt er een soort band met dat object mee.

Wat is er tot nu toe gedaan?
Wat ik heb gedaan om de verdronken 9550 te redden. Als eerst is deze naar een rijstresort geweest.

Vervolgens maar uitelkaar gehaald, en de onderdelen nog apart in een rijstmassage.

Maar ook dit was niet erg succesvol, nog steeds geen teken van leven. Het uitelkaar halen van een XPS is trouwens best simpel. Het zijn een rij schroeven en dan til je zo rustig alles uit de body. Dell heeft daarnaast ook best uitgebreide documentatie hoe dit in zijn werk gaat. (Hierover in de vervolgonderdelen nog veel meer!)

Toen erachter gekomen dat de voltage regulatorchip wat meer op een ballon leek dan een chip.

‘Dat soldeer je toch ff’, ging er door mijn hoofd. Via chipbay.uk een nieuwe voltage regulator gehaald (voor de geinteresseerden: het was een AOZ5019QI Power module). Om vervolgens een poging te wagen om dit te microsolderen. Dit was niet erg succesvol, en uiteindelijk het hele moederbord in de afvalbak gekeild uit frustratie :+ (was niet heel slim, want misschien was het nog wel wat waard om de verschillende schroefgaten, etc. te vergelijken…). Was misschien ook nog wel leuk om dit moederbord op de foto te hebben voor de log. Ook was het een beter idee geweest om het moederbord met de losse nieuwe chip naar een professionele toko te brengen, welke echt kunnen microsolderen…

De eerste aankopen
Gelukkig werd het alleen maar beter. In al mijn intelligentie 8)7 kwam ik erachter dat de 9550 wifi-kaart heel netjes was losgekomen van de antenne, perfect de bovenste trace van de connector zat nog vast aan de antenne, terwijl de kaart zijn connector miste. Dus maar een nieuwe chip aangeschaft voor het project. Gelukkig kwam er via de V&A een prachtige Intel Wireless AC 9260 langs, net dit jaar uitgekomen en heeft een razendsnelle verbinding :9 (meer dan 1 Gigabit/s). In ieder geval zit iets mee!

Na wat jagen op Ebay kwam ik de volgende listing tegen. Dat is een 9570 moederbord voor 300,00 op de veiling! De veiling vandaag binnen gesleept en kan het project echt het groene licht krijgen! Ik ga dus van een i7 6700hq met 960m (2GB) naar een i7 8750h met 1050ti (4GB) als dit project lukt. :9~

De horden om te springen
De twee online bronnen noemen dat de rechterventilator niet dezelfde schroefpunten op het moederbord heeft. Daarnaast is de heatsink anders dan de 9550. Ook werd er kort genoemd dat de LCD kabel anders is. Het audio-dochterbord zit hopelijk nog op mijn aangeschafte 9570 bord. Maar als dit niet het geval is, moet dit ook nog aangeschaft worden. De 84Wh batterij uit de 9550 zal niet herkend worden, maar de 97Wh uit de 9560 geef ik meer hoop, aangezien dit dezelfde Wh is als een 9570.

Hopelijk kan ik dus het oude scherm, body, touchpad, antenne en toetsenbord gebruiken. Daarnaast kan het geheugen en de NVME SSD natuurlijk overgeheveld worden.

Winkelmandje
Moederbord361 euro
Schermkabel (9570 versie)44 euro
Heatsink (9560 versie)37 euro
Rechterventilator16 euro
Audiodochterbord26 euro
97Wh Accu75 euro
Totaal559 euro

Academisch schrijfcolleges zeggen nu een goede conclusie te geven, alles kort opsommen en de lezer een bericht meegeven om over na te denken, laten we dit dan maar doen.
Het project is een poging de 9550 een upgrade te geven. Er zullen pieken zijn van succes, maar ik verwacht ook diepe dalen van mislukking tijdens het project. Maar met genoeg motivatie en geduld zal het lukken! O-) O-) O-)
Heeft een van jullie misschien nog wat ervaring met deze upgrade?

Ciao!

• Bassjur
Eraf gehaald! Nu zou het beter moeten zijn!

• Bassjur

Hoi lezer!

Vandaag een update voornamelijk over de verschillen tussen de generaties.

Maar eerst!
Afgelopen week twee nieuwe onderdelen binnen, de 97Wh Accu en jaja, het moederbord :*) :*) . Het is natuurlijk ook weekend geworden, dus de eerste update van de upgrade kan beginnen! Het is dus een moederbord van een 9570 (i7 8750h en 1050Ti 4GB Max-Q). Dit is gedubbelcheckt door het nummer op de NVIDIA chip (N17P-G1-A1) te googlen en inderdaad, daar kwam de 1050Ti naar boven. :9

Zoals je hierboven ziet, lijkt het moederbord verdacht veel op zijn voorgangers. Maar is op een paar aspecten anders. Dit valt dan ook meteen op als hem probeert te plaatsen in een 9550 behuizing.
Het grootste verschil is dat het montageclipje voor het vasthoudsysteem van de op de schermkabel in de behuizing van de 9550 steekt in het moederbord en kan daarom niet helemaal op zijn plek vallen in het moederbord. Ik ga dit dus wegvijlen, zodat deze mooi op zijn plek kan vallen.

Wat wel opvallend is, is dat de lcd kabel prima uitkomt op de locatie op het moederbord. Dit betekent dat de aanschaf van een andere lcd-kabel niet nodig is. Mijn bestelde zal teruggestuurd naar China worden. De originele kabel zal alleen niet goed vastgedrukt kunnen worden, dit kan later nog problemen opleveren. Het klemsysteem van de kabel is in de 9570 namelijk veranderd.

Vervolgens zijn, in deze geplaatste stand van het moederbord, de ventilatoren van de 9550 erbij gepakt. Hier klopt helemaal niets van. De linker en rechter ventilator passen allebei niet in bij de gaten die in het moederbord zitten.

Ik zit eraan te denken alle clipjes en schroefplekken eraf te halen of bij te vijlen dat het beter past. Ben er ook achter gekomen dat ik de linkerventilator heb besteld, dus we zullen zien hoe die gaan passen.
Ook is er nog het junction board, deze zit maakt met een paar platte kabeltjes connectie met het moederbord. Deze aansluiting heeft op de 9570 een iets andere plek. Ik denk dat je deze kabel gewoon kan hervouwen dat ‘ie wel past.

Ik heb nu ook verder gezocht naar de verschillen tussen de generaties. Ik kwam er meteen achter dat ze bij elke generatie een nieuwe heatsink maken. Oftewel mijn bestelde uit China weer cancellen. Om vervolgens die van de 9570 halen, inmiddels gevonden op waresphere.com. Ik zal vanaf nu onderaan een onderdelenlijst bijhouden met de bijpassende onderdeelnummers, zodat ik duidelijk heb voor de mensen die het ook willen doen wat ze wel en niet moeten bestellen.

De accu weet ik verder zeker dat deze gaat passen, qua bouw is deze identiek aan de 84Wh versie. Alleen is het dus een grotere capaciteit. Het modelnummer die ik heb (eentje voor een 9560) komt overeen met die uit de foto van een 9570, deze gaat dus werken! :o

Daarnaast heb ik ook hoop voor het audiodochterbord (misschien had ik deze ook van de 9550 kunnen gebruiken). Maar de verkoopafbeelding van aliexpress lijkt erg op wat de aansluitingen zijn op de 9570.

Bedankt weer voor het lezen, volgende update: hoe passen de moederboard en fans na wat gevijl!

PS. Is er een 9570 bezitter die naar de vraagtekentjes kan kijken?

• Bassjur

Hoi lezer!

Vandaag heb ik wat geknutseld met het passen van het moederbord en ventilatoren in de behuizing. Dus daar ga ik nu wat over vertellen.

Wat gisteren al opviel is dat de lcd-bracket standoff in de weg zat. Dus hier meteen mee begonnen. Ik heb een kniptang gebruikt om het bulk van materiaal weg te halen. Dit is erg zacht staal, dus knipte er zo doorheen. Daarna met een vijl wat bijgewerkt. Ook zit er een schroefstandoff in de weg aan de rechterkant. Deze heeft dezelfde behandeling gekregen als zijn lotgenoot.

Aan de overkant, de linkerzijde zit er ook een schroefstandoff in de weg. Deze is origineel bedoeld om de ventilatoren vast te schroeven, maar door de iets ander moederbordindeling zit deze de ventilator in de weg.

Het moederbord past nu net alsof het zo hoort. Dan vervolgen we het met de ventilatoren. De twee ventilatoren uit de 9550 heb ik bijgevijld op de plekken waar ze nu niet pasten. Ik ben begonnen met allerlei lipjes en tapjes af te knippen en egaal te vijlen. Bij de linker ventilator was dit genoeg om het mooi te passen. Montage wordt een volgend probleem, maar dit zal pas van start gaan als ik de heatsink heb.

De rechterventilator had wat meer hulp nodig. Hier heb ik aan de achter-onderkant een hap uit gevijld. Eerst vijl je door een stuk plastic en daarna zit je binnenin de behuizing van de ventilator. Ik ben benieuwd wat dit gaat doen voor de airflow binnen het systeem… Nu past ook deze ventilator goed. En heeft ook nog de rechterboven schroef om het vast te monteren.

Ik kon het toen niet laten om alles even in de behuizing te plaatsen en te kijken of alles goed gaat passen, ook dit ging prima. De toetsenbord connectoren zijn een klein beetje bijgevouwen en ook dit is nu passend.

Het is nu wachten op de heatsink en liquid metal voor het koelingsysteem en dan kan ‘ie voor het eerst aan, de order van waresphere zal waarschijnlijk nog wel een paar weken op zich wachten.

Weer bedankt voor het lezen en hopelijk tot gauw!

• Bassjur
Mandem808 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 19:47:
Als dit de nerdklieren niet kietelt, dan weet ik het ook niet meer _/-\o_

Wanneer je bij dat stadium bent aangekomen, help ik je graag met hoe je het beestje kunt temmen.
Hartstikke bedankt voor je reactie! Ik ben afgelopen dagen bezig met de laatste puntjes op de I van de build. Ik kan al spoilen dat met Liquid metal de temperaturen lekker fris blijven, en een -140mv offset krijg. Morgen of vanavond verwacht ik te kunnen plaatsen!

• Bassjur

Hoihoi lezer,

Vandaag een belangrijke post over het inelkaar zetten van de laptop.
Afgelopen weken twee pakketjes uit China en Singapore ontvangen. In de eerste zat een LCD kabel, linkerventilator en audiodochterbord, in de tweede de heatsink.

De linkerventilator was toch wel een goede aankoop (deze is afkomstig uit de 9560), en past perfect in het 9570 moederbord, en zit vast met een enkel schroefje, de andere schroef kan niet omdat de behuizing daar geen standoff heeft, maar het moederbord en ventilator lijnen wel uit.

Vervolgens het audiodochterbord. Deze is ook afkomstig uit de 9560.

Deze past niet geheel, hij klikt mooi op zijn plek. Maar heeft wel wat probleempjes met de op de rand geplaatste audiodochterbordstandoff, die op het moederbord zit.

Daarnaast is er nog een probleem, er zit een gat door het moederbord en audiodochterbord om een standoff voor de achterkant doorheen te laten. Dit gat komt niet overeen tussen de twee bordjes.

Ik ga dus nog op jacht naar de WD50F, de 9570 audiodochterbord. Deze komt soms langs op ebay voor zon 30 euro. Het geinige is, is dat alle connectoren voor audio wel op het moederbord zitten, dit betekent dat alleen de interne speakers niet werken, maar de 3.5mm audiojack aan de zijkant wel gewoon. Dus heel veel last heb ik er niet van :*)

De LCD kabel is helemaal niet nodig want die uit de 9550 past prachtig, iemand die deze nog nodig heeft :?

Vervolgens was het tijd om de laptop te monteren, met de heatsink er dus bij. Ik begon met het moederbord in de behuizing te plaatsen. Liquid metal geplaatst op de gpu chip en cpu. Nog niet eerder gedaan, maar heel zorgvuldig een klein druppeltje op de chips geplaatst. Vervolgens deze uitgesmeerd met de bijgevoegde wattenstaafjes. Heatsink erop geplaatst en vastgeschroefd. Ventilatoren geplaatst en geschroefd. SSD met de oude installatie van de 9550 erin geklikt. Geheugen ook geplaatst.
En als laatste de Wireless AC erin gezet. Bij het disassembleren van de 9550 is er iets mis gegaan met de witte connector, deze wil niet meer in de aansluiting. Deze moet ook vervangen worden, eerst maar alleen het stekkertje vervangen, als dat niet werkt een nieuwe antenne halen.

De eerste boot was interessant, hij deed heel lang om de POST te halen. Vervolgens gingen de ventilatoren aan en uit, ongeveer een halve minuut lang. Maar uiteindelijk kwam het DELL logo in beeld, met het windows draaiertje eronder. De backlight van het toetsenbord werkt niet, wel jammer. Gelukkig gebruikte ik deze al nooit, ik verwacht dat de controlechip voor de LEDs de zwemles niet heeft overleefd.

De SSD bevatte dus nog de oude installatie van de verdronken laptop. Windows vind dat niet super fijn, Cinebench scoorde een magere 670, marginaal sneller dan de 6700hq die eerst in de machine zat. Het werkte goed genoeg voor een uurtje om wat bestanden eraf te halen en een tentamen te leren. Hierna de SSD gewiped, en een nieuwe installatie gedaan op een black friday aankoop, de Intel 760p met 512GB opslag.
Dit ging stukken beter, het systeem is ongelooflijk snel. De ventilatoren staan altijd uit, tenzij de laptop een spelletje moet draaien of een benchmark moet crunchen.

Eerste stap was om de chip te undervolten. Dit is erg belangrijk in laptops van Intel sinds de 6e gen, dit verlaagt het stroomverbruik (dus ook hitte) van de chip, voor dezelfde, of eigenlijk betere, performance. De 8750h kan -150mV hebben, crashed wel bij -160mV. Maar heb hem voor stabiliteit op -140mV gezet. Daarnaast heb ik in XTU nog wat boost power maximum settings op unlimited gezet, zodat de chip weet dat alle power die gebruikt kan worden, klaar ligt om ook echt te slurpen. Daarnaast werkt de Wireless AC met alleen de zwarte kabel aangesloten wel gewoon, maar kan waarschijnlijk niet de 1.7Gbit halen wat de AC-chip in theorie kan halen.

In Cinebench scoort de laptop met de nieuwe installatie en undervolt een gezonde 1210 punten.

De laptop ondervind hier ook geen power limit/current/thermal throttling. Dit is wel met de oplader in de laptop. Anders zal de laptop wel power limit throttlen, en scoort de laptop rond 1100. De CPU package trekt op mijn observaties maximaal 76 Watt. De maximale geobserveerde temperatuur is 85 graden. Als alle cores draaien, heb ik een hoogste boost van 3,9Ghz gezien. Dit is in mijn optiek helemaal niet slecht.

Ik ga dus nog bezig met de antenne-kabel en misschien nog een keer het audiodochterbord bestellen voor de interne speakers. Daarnaast laat ik de backlight voor het is. Deze thread is nog niet voorbij. Maar ik wil al wel de vlag uithangen dat het project is gelukt. :o

Deze post is geschreven op de werkende 9550/9570! Het viel mij mee hoe lastig het project was, alleen gaf het wel veel stress. Aangezien je ontzettend graag wil dat het gaat werken, en steeds koop je nieuwe vervangingsonderdelen voor een project dat misschien helemaal niet werkt. :/

Hopelijk waren mijn posts gedetailleerd genoeg zodat menig tweaker nu ook weet wat er verwacht kan worden van de upgrade: welke onderdelen er nodig zijn, welke problemen er op de weg komen en hoe deze misschien opgelost kunnen worden.

Dankjewel voor het meelezen met mijn laptop avontuur.

Tot de volgende keer! ;w

• Bassjur

Hoihoi lezer,

Dankjewel voor jullie reacties! Het is heel leuk dat jullie er net zo enthousiast van worden als ik. d:)b

Alleen komt nu het slechte weerbericht. Gisternacht heeft de xps aan de lader gehangen en is 's ochtends meteen in de tas gestopt om voor de kerst in een ander huis onderkomen te vinden.
Eenmaal aangekomen ging mijn succesverhaal als de titanic tenonder. Hij gaat niet meer aan.
Meteen opengemaakt natuurlijk, vervolgens alles goed nagekeken en kwam ik achter het volgende.

Dit is een doorgebrande voltage regulator chip. Hoe dit is gekomen is mij een wonder. Ik verwacht dat de heatsink tijdens het opladen te dicht op deze chip zat en vervolgens de chip helemaal wild ging en lekker ging branden. De heatsink is namelijk redelijk verkleurd op die plek.

Ik heb besloten eerst maar eens een soldeer toko te contacteren, kijken of zij deze chip kunnen vervangen. Vervolgens ook maar mijn eBay verkoper gecontacteerd. Om erachter te komen wat hij/zij ervan vindt. Anders zal ik weer een moederbord moeten halen van eBay.

Het verhaal is dus nog lang niet voorbij. Jammer genoeg voor mij, maar niet erg voor degene die zijn XPS upgrade fix nodig heeft in deze feestelijke weken. :+

Misschien heeft een van jullie nog een oplossing te bieden?

Fijne kerstdagen alvast,
Ciao! o<:)

• Bassjur
Ik zie je bericht nu ook net.
Ik ben afgelopen weken bezig geweest de goede smd weerstand te zoeken en dit is gelukt. (het was een SMD 0805 met 1Ohm) Deze heb ik afgelopen week dus vervangen. En de laptop werkte weliswaar. Toen een dagje laten liggen en vandaag mee verder gegaan maar hij ging niet meer aan. Dit keer zag ik geen kapotte chips of andere zichtbare schades.
Inmiddels ben ik ook over naar een andere laptop, want de studie gaat natuurlijk rustig verder.
Met een beetje pijn in mijn hart en een lege geldbuidel voor dit interessante project ga ik stoppen het nog te repareren.
Ik doe de onderdelen als geheel op de V&A (inclusief alle extra reutemeteut). Voor een volgende Tweaker om ermee aan de slag te gaan.
Dus dit was een soort proof of concept maar ik ben niet zeker of het nou echt mogelijk is om het stabiel te laten draaien, het huidige record is dus 2 weken.
Erg spijtig dat dit project op deze manier eindigt.
Als iemand interesse heeft, stuur een DM. En ik zal deze thread nog wel in de gaten houden.

Tot de volgende keer? ;w
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee