Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Ik weet niet of het Velop systeem het ondersteund, maar het is véél beter om wel op elke plek een bedraad Access Point (AP) neer te zetten, je hebt straks toch UTP kabels lopen. Niet bedraad werken ze als een mesh systeem en de performance daarvan zal altijd slechter zijn dan van losse bedrade APs.

Ook weet ik niet zo goed wat je bedoeld met "de AE9500 in bridgemode". Als je iets in bridge mode wilt laten zetten, dan zal dat je modemrouter zijn, iets wat je via Ziggo moet regelen. Maar, hoogstwaarschijnlijk is je huidige modemrouter (een Connectbox?) ook een prima router en WiFi AP, en is het dus maar de vraag of je die Linksys router echt nodig hebt.

Wat de beste plaatsing is van je APs (als ze als AP te gebruiken zijn) of je mesh stations, is op basis van zo'n plaatje ook niet echt te zeggen. Sommige materialen (bijv gewapend beton) zullen meer storen dan anderen (gipsmuren of simpeler betonvarianten). Je zult het moeten uitproberen.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:42
Wat in ieder geval wel over plaatsing te zeggen valt: je tekent de AP's hier laag bij de vloer. Dat is sowieso niet goed. Ideale dekking krijg je als je zoveel mogelijk line-of-sight hebt zonder obstakels. Dat betekent hoog aan de muur als plafond al geen optie is.

Verder eens met hierboven - mesh is een kludge voor als bedrade backhaul onmogelijk/onwenselijk geacht wordt. Voor nieuwbouw waarbij je wel kabels trekt is het onzinnig en veel te duur voor wat het biedt. Omdat je bij mesh 50% overlap tussen nodes nodig hebt, heb je ook 50% meer devices nodig. Een huis dat met 2 bedrade AP's te dekken is heeft dus drie mesh nodes nodig. Daarom is mesh nagenoeg altijd duurder in praktijk. Komt bovenop dat iedere hop doorgaans de performance halveert, dus dat je achter die derde node maar een kwart van de originele bandbreedte hebt, terwijl een bedrade AP de volle bandbreedte kan leveren.

Soittakaa Paranoid!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:42
Tja, het kan best werken, maar als je bedraad gaat aansluiten ga je letterlijk de helft van die "triband" apparaten niet gebruiken omdat de derde band voor backhaul bedoeld is, een backhaul die je niet gebruikt.

Ik weet niet wat "zeer voordelig" is, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het zo goedkoop is dat je onder de prijs van twee of drie stuks UniFi UAP Lite uit komt. Is het wel goedkoper dan dat? Neem over, verkoop marktconform door, koop alsnog de UAP Lite en steek verschil in je zak :o
Of ipv UniFi, willekeurig welk ander managed AP platform met vergelijkbare specs

Soittakaa Paranoid!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:55
madmaus schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:43:
[...]
Dus als ik drie UniFi UAP Lite aanschaf kan ik die rechtstreeks via mijn ISP router verbinden.
Hooguit heb ik dan in de woonkamer nog een splitter nodig want ik wil mijn TV en mijn android box op de kabel aansluiten.

Overigens ben ik best een netwerk noob dus ik laat mij graag adviseren .
Of je dit systeem gaat gebruiken, of toch iets anders koopt moet je helemaal zelf weten ;)

Zowel de Velop APs als de UniFi UAPs kun je "direct via [je] ISP router verbinden". Je modemrouter is namelijk ook een router, al is het met iets beperktere mogelijkheden dan standalone routers. Daarom kiezen sommigen mensen alsnog voor een standalone router en laten hun modemrouter in "Bridge mode" plaatsen, waarmee de routerfunctie (kort door de bocht) wordt uitgeschakeld.

Overigens heb je geen "splitter" nodig om meerdere apparaten te verbinden, maar een switch (categorie: Netwerk switches). Er zijn wel dingen op de markt die verkocht worden als "UTP splitter", maar daarmee kun je absoluut NIET 2 apparaten tegelijk verbinden.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True