Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:00
als je kijkt naar de beschrijving van je moederbord, zie je dit in de beschrijving:
"M.2 for SSDs drives with up to 10 Gb/s data transfer"
als je dit vergelijkt met je SATA connecties, zie je dat er SATA III op zit met een snelheid tot 6 Gb/s.

M.2 kan dus sneller zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 07:34
Chris_tiaan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:08:
als je kijkt naar de beschrijving van je moederbord, zie je dit in de beschrijving:
"M.2 for SSDs drives with up to 10 Gb/s data transfer"
als je dit vergelijkt met je SATA connecties, zie je dat er SATA III op zit met een snelheid tot 6 Gb/s.

M.2 kan dus sneller zijn.
a.k.a. 1250MB/s

echt "snelle" M.2 ssd's zullen dus inderdaad niet de volle snelheid halen, eerder de helft of minder

ik zou in dit geval voor de goedkopere SATA variant gaan. Het verschil ga je in de praktijk niet merken maar in de portomonee wel.

Dat is natuurlijk persoonlijk, als je van plan bent in de nabije toekomst te upgraden, dan werkt M.2 op PCI-Expr 3.0 een stuk vlotter dus dan kan je de SSD gewoon overzetten.

Ik heb zelf ook een NVMe M.2 SSD op 10gbps, en ik merk absoluut geen verschil met mijn SATA ssd.

[Voor 5% gewijzigd door Intelligo op 02-11-2018 12:16]

Woont in Helsinki

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 03-08 14:30
Zoals al gezegd, dat moederbord heeft voor een M.2 PCIe SSD een kwart van de bandbreedte die latere moederborden hebben. Je blijft dus een stuk onder de theoretische snelheid van de SSD, en eigenlijk zit je korter tegen de SATA 600 snelheid dan.

In de meeste gevallen heb je meer baat bij meer opslag dan bij pure snelheid, zeker als die winst dan al beperkt is door je moederbord. Binnen je budget passen verschillende M.2 SATA SSD's van 1TB, met PCIe zou je het op 500GB moeten houden. Dat zou voor mij de doorslag geven. Als je budget flexibel is, kun je PCIe overwegen, maar dan ook alleen als je de volle snelheid er wel uit kunt halen met een nieuw moederbord (én CPU én geheugen...).

Besef ook dat er twee gewone SATA poorten onbruikbaar gaan worden als je een M.2 SSD gebruikt.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True