Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verschillende spaarvormen hebben verschillende looptijden.

Ik weet niet precies over welk produkt en percentages we het hebben maar in sommige gevallen is het slimmer om ook andere produkten te overwegen voor of na de looptijd waar je het nu over hebt.

Spaardeposito's zijn ook een relatief veilig produkt maar ook staatsobligaties komen relatief vaak naar boven als je "gegarandeerde" uitbetalingen wil aan het eind van de looptijd.

Hou er wel rekening mee dat een looptijd vaak aan hele specifieke clausules gebonden is; je kan vaak niet tussentijds bij je geld of je mag geen enkele premie-betaling missen of er mag indexering plaatsvinden van de kosten etc. etc. etc.

Vergeet even niet dat de jaarruimte, tussen belastingvrij pensioen opbouwen jaarlijks verandert en zeker als je ouder wordt. Dit kan een negatieve invloed hebben op je belastingaangifte.

Een goede adviseur (in ieder geval eerst bij je eigen bank) maar ook onafhankelijke adviseurs kunnen allicht een berekening maken waar je iets mee kan.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Banksparen is één van de manieren om belastingvrij te sparen voor je pensioen, als je een pensioen tekort hebt kun je dat deel belastingvrij inleggen en over het vermogen betaal je ook geen belasting, pas bij uitkeren betaal je er belasting over, maar dan ben je met pensioen en dus een lager belastingtarief.
Nadeel van al die spaarregelingen momenteel is het rendement, door de lage rentes levert het dus niet echt veel op. Bij banksparen is het dus nu waarschijnlijk beter om een niet te lange looptijd te kiezen, daarna kun je ‘m altijd weer verlengen in de hoop dat dan de rente weer hoger is.
Hier nog een uitleg over Banksparen; https://www.nibud.nl/consumenten/banksparen/

 iPad Pro 12.9 2020 | Sony A89 4K OLED Smart Android TV | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08-07 22:22
Waarom zou je per se pas met 71 met pensioen willen gaan? Wellicht dat je pas AOW krijgt vanaf je 71e, maar wie houd je tegen om al eerder te stoppen met werken? Zeker indien je zelf voldoende spaart kan je gerust al met je 60e met pensioen gaan hoor.

Na die 30 jaar komt dus je lijfrente vrij en dat is volgens mij vrij standaard. Je moet vervolgens kiezen wat je met deze lijfrente gaat doen. Hierbij kan je kiezen om gewoon nog lekker even door te sparen, maar ook om je uitkering te starten of om het zelfs in een keer uit te laten keren. Zie bijvoorbeeld https://www.nn.nl/Particu...lijfrente-komt-vrij-2.htm

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van welke produkt (pensioenbeleggen lijkt me gezien je leeftijd, of echt sparen?) je precies kiest, maar die einddatum staat niet perse vast, want de pensioenleeftijd staat niet vast. Dus die 30 jaar kan gewoon nog langer worden. Je kan wel laten uitbetalen voor je pensioenleeftijd maar dan gelden er andere regels dan na die leeftijd.

Maar bel gewoon even met de partij die je overweegt? Sowieso wel handig zodat je een beetje een indruk krijgt van ze, je zit er immers nog zo'n 30 jaar aan vast wellicht.

Maar heb je wel jaarruimte uberhaupt? Dat viel mij namelijk nogal tegen (of eigenlijk toch ook niet, want dat betekend dat ik al bijna maximaal pensioen had opgebouwd) via m'n werkgevers.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Verstandig dat je hier nu al mee begint!
Ik had op advies van een verzekeringsagent een lijfrente geopend waar ik al 10 jaar braaf ieder jaar geld in stortte.
Totdat ik een financieel adviseur in de arm nam: die liet mij feilloos zien dat mijn onderbuikgevoel klopte: de "opbrengst" van de lijfrente was negatief, met andere woorden de waarde werd ondanks de jaarlijkse storting steeds minder. Hij adviseerde me weg te blijven bij de kleine adviesbureau's aangezien die forse kosten rekenen, zeker aan het begin van de looptijd, en gewoon zelf een rekening te openen bij BrandNewDay.

Overigens nog een leuke discussie gehad met diezelfde financieel adviseur: hij vond dat ik niet eerder moest stoppen met werken, want dan zou ik op mijn 90e nog 3 ton op de rekening hebben. Als ik eerder stop dan is dat 0 euro. Aangezien ik niet verwacht dat ik 90 word, heb ik dus heel hard gelachen en hem vervolgens bedankt voor het inzicht :D

Het eerder vrijkomen van het kapitaal heeft ook zijn voordelen: mocht je rond je 65e je hypotheek afbetaald hebben heb je een mooi zakcentje om een dag minder te gaan werken :)

@Aikon Je kan altijd sparen voor je pensioen, het enige dat de jaarruimte bepaald is hoeveel je af mag trekken van de belastingen. Geld wat is aangemerkt als pensioenspaarrekening telt niet mee in box 3.
Nadeel is wel dat als het uitgekeerd wordt voor je pensioendatum het geld uitgekeerd moet worden over een periode van minimaal 20 jaar (dus als je vanaf je 62e een uitkering van je lijfrente wil, zal die tot je 82e uitkeren).

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
@Pietervs dat snap ik, maar je kunt je jaarruimte op verschillende manieren inzetten, waaronder een spaarrekening of een beleggersrekening.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Nublet helemaal met zekerheid durf ik het niet te zeggen: ik ben geen pensioenadviseur :)
Maar logica zegt me, dat je dan het percentage inkomstenbelasting betaalt, wat je op dat moment af moet dragen. Na je pensioen daalt dat tot 25%, maar dat zou dus tot je pensioen wel eens 40% kunnen zijn (schijf 2/3), als het als inkomen gezien wordt. En dat is natuurlijk wel nadelig in vergelijking tot het uit laten keren na je pensioen.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08-07 22:22
@Aikon Het verschil is dat je over je belegging nu belasting betaald en weet hoeveel dat is. Over je pensioen betaal je over 30 a 40 jaar pas belasting en je weet niet hoeveel dat dan zal zijn. Met de huidige regelgeving is pensioensparen zeker wel financieel aantrekkelijk, maar het stuk wat je quote is erg misleidend. Dat gaat uit van 20% (is inmiddels trouwens al 22,95%) belasting, maar dat is belastingschijf twee, ofwel beneden modaal en ze gaan vervolgens vergelijken met (tot) 52% belasting (ofwel het hoogste belastingtarief). Bovendien is de rekensom die ze doen ook veel te kort door de bocht. Meestal zal je met een pensioenproduct minder risicovol beleggen en over lange termijn waarschijnlijk ook iets lagere rendementen halen. Daarnaast is geen rekening gehouden met de beleggingskosten (van zowel het pensioenproduct als het beleggingsproduct).

Bij zelf beleggen:
- Heb je invloed op het risico dat je neemt
- Weet je nu al wat de kosten zijn
- Moet je vermogensbelasting betalen
- Heb je altijd beschikking tot je geld

Bij een pensioenproduct:
- Heb je waarschijnlijk een iets lager rendement, maar ook minder risico
- Weet je niet hoeveel belasting je moet gaan betalen
- Hoef je geen vermogensbelasting te betalen
- Moet je 30 jaar wachten tot je bij je geld kunt

Als je al een redelijk tot goed pensioen hebt, dan zou ik persoonlijk een voorkeur hebben voor een product waarbij je bij je ten aller tijde bij je spaargeld kunt. Bovendien kan je er ook nog voor kiezen om het in stenen te stoppen als je het niet per se op wil kunnen nemen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:41
Nublet schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:01:
Eerder stoppen met werken is natuurlijk wel een optie, echter moet dat wel kunnen op dat moment. Ik vind dat vrij onzeker om daar nu al vanuit te gaan
Bekijk het eens andersom :?
Door het per se vast te willen hebben tot je 70e/71e beperkt je jezelf juist in de keuze om eerder te kunnen stoppen.
Reken maar dat het frustreert dat je 65 bent, je werk kotsbeu (bij wijze van spreken) en je geld om mooi pensioen te kunnen hebben nog 5 jaar vast staat.

Ik zou gaan voor die 30 jaar. Tegen die tijd kan je zeker nog een juiste keuze maken.
Juist vastzetten tot je pensioenleeftijd zie ik als een beperking/risico.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True