Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Jeffreyp95
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-11-2018
Mijn vraag

Ik heb kort geleden een Asus ROG Strix 1080TI Gekocht. Nu probeer ik deze te overclocken en komt ik erachter dat mijn kaart op stock clock al dik tegen de power limit aanzit. nu heb ik de powerlimit verhoogt naar 120% en voltage naar 100% en nog steeds blijft hij de power limit raken in Unigine Superposistion. zoals op het filmpje: YouTube: CGSE3006

Nu heb ik hem ook geprobeerd in Unigine Heaven. en daar zit hij dicht tegen powerlimit aan in stock clock: YouTube: UPMX6991

Maar als ik Shadow of the Tombraider benchmark draai kan ik hem overclocke tot 100 Mhz totaal: 2012 Mhz zonder enige problemen.

dus mijn vraag is. waar ligt het aan dat ik op stock clock al powerlimits raak op unigine benchmarks. met mijn asus strix 1080TI. en een kennis van mij met een MSI 1080 TI op deze benchmarks een clock kan draaie van +150 mhz en uitkomt op 2037 Mhz met een powerlimit van 117% en deze niet raakt.

Mvg,
Jeffrey

Beste antwoord (via Jeffreyp95 op 20-10-2018 13:12)

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 29-07 16:02

djunicron

*click-swoosh-thud*

Jeffreyp95 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:00:

dus mijn vraag is. waar ligt het aan dat ik op stock clock al powerlimits raak op unigine benchmarks. met mijn asus strix 1080TI. en een kennis van mij met een MSI 1080 TI op deze benchmarks een clock kan draaie van +150 mhz en uitkomt op 2037 Mhz met een powerlimit van 117% en deze niet raakt.
Als je met een inspectietool zoals GPU-Z gaat kijken naar wat Boost 3.0 je teruggeeft, is dat antwoord dus "Powerlimit". De kaart is dus niet onstabiel, maar de reden dat ie niet sneller gaat op dat moment is "Power". Hij heeft dus z'n 285W (of wattie ook aftermarket is) al "op" en gaat daarom niet sneller.

Het moment dat je em 117% geeft, mag er 333W gebruikt worden. En dan kan ie opeens misschien wel 50mhz sneller blijven boosten.

Stel je zou em (kan meestal niet) 150% power geven. Dan klapt waarschijnlijk je 12V rail eruit. Mits je daar 30-ish Ampere van mag vragen, oftewel 425+W.
Waarschijnlijk loop je dan tegen een andere limiet aan, b.v. "Thermal". De kaart gaat dan z'n temp target voorbij en remt om die reden af. Maar wat vaak eerder gebeurt, is dat de GPU niet netjes z'n stroom krijgt en tegen voltage instabiliteit aanloopt (een van de).

Als kans bestaat dat je em te hoog pusht (dynamisch voltage enzo) met +xx op de core en dan krijg je artefacten... Tegelijkertijd wil je dat je boost over de tijd "gladder" wordt. Zodat deze b.v. tussen de 2025 en 2038 wisselt, en niet tussen de 1984 en 2100. Als je kaart dipt omdat er "PerfCap" aan de hand is, is dat prima. Hij hoeft namelijk niet harder te werken. De framelimiet wordt gehaald en dus kan de kaart langzamer draaien. Mooi, want dan koelt ie even af tussentijds. Bij lagere temperaturen kan een GP102 namelijk betrouwbaarder omgaan met z'n voltage en zo hogere clocks behalen. Een reden om niet bizar hoog in je +core te gaan zitten.

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True