Toon posts:

Welk (soort) apparatuur heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21:05
Over een aantal maanden kan ik mijn nieuwbouwwoning betrekken en uiteraard wil ik een optimaal wifi netwerk. Ik heb hier al rekening mee gehouden met loze leidingen. Mijn situatie is als volgt tav utp bekabeling:
A. loze leiding plafond ruimte tussen woonkamer en keuken.
B. loze leiding tv muur.
C. loze leiding plafond overloop 1ste verdieping.
D. (2x) loze leiding slaapkamers van de kinderen (meer op toekomst gericht, nu nog 3 en 1 jaar).
E. loze leiding op zolder (tbv gameroom).

Ik ben nu aan het orienteren welke apparatuur ik aan ga schaffen om dit alles goed in te regelen. Maar door de bomen zie ik het bos niet meer (gelukkig hebben we tweakers _/-\o_ ). Bij de tv muur en gameroom komen meerdere apparaten die ik graag bedraad wil aansluiten (denk aan tv, mediabox, ps4 etc.). Daarnaast wil ik straks ook gebruik maken van Philips Hue. Alle loze leidingen gaan overigens naar de meterkast.

Ik vraag me op dit moment welk soort apparatuur ik eigenlijk nodig zal moeten hebben. Ik hoor overigens wel zeer goede verhalen over Ubiquiti, dus waarschijnlijk zal dat het merk wel worden.

Eerste vraag is dan ook welk apparatuur raden jullie aan in de meterkast om alles aan te sturen? Ik zal hoogstwaarschijnlijk gebruik maken van internet via Ziggo (al is glasvezel ook wel mogelijk)

Daarnaast denk ik nu al het volgende mbt de loze leidingen:
A. Ubiquiti AP Lite
B. switch of router tbv bedraad aansluiten van ongeveer 4/5 apparaten. Dit weet ik dus nog niet.
C. Ubiquiti AP Lite
D. Hier voorlopig nog niets alleen kabel laten trekken en inbouwdoosje.
E. Ubiquiti in wall systeem (https://www.eurodk.com/en...ency=EUR&vat_state=incl). Maar ook hier ook nog hetzelfde als bij punt B.

Wat vinden jullie van de genoemde apparatuur? Maar vooral ook kunnen jullie me helpen met het benoemen van de apparatuur waar ik nog niet uit ben. Alvast bedankt voor het meedenken!

[Voor 1% gewijzigd door Equator op 15-10-2018 07:44. Reden: CLickID verwijderd uit URL]

Beste antwoord (via Xtince op 16-10-2018 14:30)

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18-09 07:45
Xtince schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Top, bedankt voor alle uitgebreide antwoorden! Voorlopige lijst wordt:

* 2 x AP Pro (al twijfel ik nog wel over evt. Lite)
* USG (niet de Pro, denk dat de normale voldoende zou moeten zijn)
* US16-150W
* AP-AC-IW
Ik zou in jou geval denk ik de volgende lijst aanschaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)€ 278,75€ 278,75
1Ubiquiti UniFi AC In-Wall€ 87,99€ 87,99
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,-€ 75,-
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO-E€ 124,75€ 124,75
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 104,97€ 104,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,46

Uitleg over het lijstje:
US16 & USG => lijkt me logisch
AC-Inwall => voor op zolder
AC-Lite => voor op je bovenverdieping aan het plafond
AC-Pro-E => Dit is een gewone AC-Pro maar zonder de PoE injector geleverd (ben je niet nodig gezien je switch) en is dus een voordeliger keuze :)
En dan evt. natuurlijk nog een cloudkey als je dat wilt (zie ook ff hieronder).
De AP-AC-IW zie ik overigens in twee versies. Namelijk deze https://www.bol.com/nl/p/...BEgJUcfD_BwE&gclsrc=aw.ds en https://www.bol.com/nl/p/...QuhEBA.1.2.ProductPageUrl. En dan heb je ook nog een PRO versie, maar lijkt me niet nodig op zolder. Volgens mij is de 2de een nieuwere versie. Ik weet dat bij de eerste zon achterlijk groot ding de muur nog in moet. Zoals je al eerder had opgemerkt gaat dat soms lastig met inbouwen als er andere wcd in rij zitten (bij mij het geval). Daarnaast moet het ook nog gefreest worden. Maar de tweede nieuwere versie lijkt niet zon groot ding achter te hebben. Kan je deze versie gewoon (zonder al te veel moeite) inbouwen in een bestaande “normale” inbouwdoos waar de utp kabel al uitkomt?
Je eerste link is inderdaad de oude NON-AC (volg ff de PW link van hierboven).
De IW kan je inderdaad zo op een inbouwdoos plaatsen en het kabeltje zo in de achterkant van de IW drukken (wel met RJ45 plug).

Als het nog gefreest moet worden kan je ook vragen of deze doos los mag komen, dan plaats je heel makkelijk de IW en/of als je wat anders wilt kan je gewoon in je standaard schakelmateriaal daar een UTP doosje plaatsen.
Daarnaast e.e.a. gelezen over een Cloudkey (wordt nu al unifi gek 😊). Is dit apparaat aan te raden? Begrijp ik goed dat als ik de Cloudkey heb gekoppeld dat ik zonder pc/laptop (dus bijv. op de iPhone) kan bedienen en dat ook op afstand? Is een Cloudkey aan te raden? Ik denk als ik toch al rond de 800€ zit kan die extra €80/€100 er ook wel bij haha
Tsjah dat is wat jezelf wilt, wil je continue statistieken hebben en/of wil je een gastennetwerk met een splash pagina?
Zo ja, dan moet de controller continue draaien, en dit kan inderdaad met een Cloudkey, maar ook op een Nas met docker-ondersteuning of op een RPi.

De cloudkey schijnt 1 nadeel te hebben en dat is dat hij niet zo best kan over het plotseling stroom uitschakelen, daarvoor is er nu de Cloudkey Gen2 maar die is (nog) niet leverbaar in NL/EU.
Als je nog even kunt wachten zou ik daar eerder op wachten dan nog investeren in de Gen1.

Qua bediening dit kan je dan inderdaad dan met je phone doen zonder pc/laptop.
Het bedienen op afstand kan je aan/uit zetten normaal gesproken, maar heb zelf geen directe ervaringen met de cloudkey dus weet niet hoe dit exact zit (extern benaderen), maar dan mijn wedervraag, waarom wil je het extern benaderen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

Alle reacties

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee