Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van 8GB naar 16GB RAM (en meer)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daan XVII
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:32
Om bij te kunnen blijven qua games (op 1080p) en fotobewerking probeer ik regelmatig mijn systeem te upgraden, zodat alles soepel blijft draaien. Op dit moment zit ik er aan te denken om mijn RAM te verhogen naar 16GB, maar met het oog op de toekomst ben ik ook benieuwd naar wat de eerstvolgende bottleneck zal gaan worden.

Ik zoek
Een upgrade naar 16GB RAM.

Budget
Rond de 150 EUR.

Merkvoorkeuren
Geen voorkeur.

Huidig systeem
Intel Core i5-6600 (3.3GHz)
EVGA GTX970 (4GB)
MSI B150 GAMING M3
HyperX Fury Black 8GB (DDR4-2133)

In beginsel is mijn vraag dus welke upgrade jullie zouden aanbevelen voor mijn RAM. Ik kwam tijdens het zoeken de Corsair Vengeance LPX en de Kingston HyperX Fury Black tegen. Echter kan ik niet echt duidelijke verschillen ontdekken (buiten de prijs natuurlijk). Welke van deze twee zouden jullie mij aanraden, of zouden jullie mij een andere aanraden?

Ten tweede ben ik benieuwd wat jullie denken dat de eerstvolgende bottleneck is/wordt van mijn systeem. Zodat ik hier alvast rekening mee kan houden.

Alle hulp is welkom! _/-\o_

Alle reacties

• Daan XVII
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:22:
8GB erbij van wat je nu hebt, of wil je twee modules gebruiken ?
Dus ik zou zonder problemen exact dezelfde 8GB kunnen kopen en deze erbij kunnen 'prikken' op het moederbord? Dat zou aardig wat geld schelen.. :F
Hackus schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:22:
verder is je 970 vergelijkbaar met 1060 3gb en je cpu quadcore. waar veel games al multi-core gaan gebruiken
Dus jij zou mij aanraden om eerst de CPU te upgraden (naar een multi-core) in plaats van de videokaart?

• Daan XVII
Dank voor jullie reacties. In jullie ogen zou het dus verstandiger zijn om met de gpu te beginnen, om vervolgens (in de toekomst) de cpu en mogelijk het mobo te vervangen? Zo'n upgrade is inderdaad kostbaar, maar in mijn ogen het wel waard omdat de games die ik speel natuurlijk steeds zwaarder worden.

Ik hoef niet per se het nieuwste en het beste te hebben. Een 2080 of 1080Ti vind ik écht te duur. Ik zat dus te denken aan een 1070Ti of misschien een instap 1080. Nu heb ik even prijzen vergeleken en zie ik dat dit in sommige gevallen helemaal niet veel scheelt. In dit geval scheelt het slechts €16,- terwijl je er aardig wat voor terugkrijgt (snellere videochip en sneller geheugen).

Mijn nieuwe vraag is dus eigenlijk, welke videokaart raden jullie mij aan? Eén van de kaarten uit mijn vergelijking hierboven, of een totaal andere? Ik ben benieuwd!

@Croga Bij het spelen van nieuwe games merk ik vaak toch wel wat haperingen. Bijvoorbeeld bij het spelen van Battlefield 1, dus waarschijnlijk ook bij Battlefield 5 die binnenkort uitkomt.

@millman Interessant, ik heb nooit geweten dat het op die manier werkte. Het wordt voor mij steeds duidelijker dat een nieuwe GPU mij de meeste winst gaat opleveren op dit moment.

@freaky35 Voor fotobewerking/ontwerpen gebruik ik Photoshop en incidenteel Adobe XD. Qua games is het heel wisselend. Van Battlefield 1 tot Prison Architect, en van Cities Skylines tot League of Legends.

Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken, heel waardevol! _/-\o_

• Daan XVII
@Intelligo Ik heb inderdaad, naast een HDD, ook een SSD.

@D_Jeff En dat lijstje is in de volgorde van belangrijk naar minder belangrijk neem ik aan? Want als ik het hele lijstje zou moeten vervangen dan heb ik een compleet nieuwe pc :P

@freaky35 Ik heb inderdaad ook naar de Ryzen-processors zitten kijken, voornamelijk de Ryzen 7 2700X. Niet alleen vanwege de programma's die ik nu gebruik, maar ook vanwege de geluiden dat games in de toekomst steeds meer gebruik zullen gaan maken van meerdere cores. Klopt het dat op dit moment Intel nog steeds wat beter is dan AMD qua gamen, maar dat de Ryzen gezien wordt als een meer toekomstbestendige processor?

Concluderend kan denk ik wel gesteld worden dat iedereen, of in elk geval de meerderheid, mij eerst een gpu-upgrade aanraad alvorens ik de cpu upgrade. Dan is mijn vraag nog steeds of het verstandiger zou zijn om voor een goede 1070Ti te gaan, of een instap 1080. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking.

• Daan XVII
Wederom iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage. Blijkt maar weer dat er veel factoren een rol spelen en er geen eenduidig antwoord is op de vraag wat nou het 'beste' is. ;)

Dan hak ik zelf maar even een knoop door. Ik ga eerst de gpu upgraden en in de toekomst kijken naar een nieuwe cpu. Desnoods kan ik in de tussentijd de cpu nog overclocken om ook bij toekomstige games nog mee te kunnen.

Rest mij natuurlijk nog de vraag welke kaart het beste zou zijn voor mij. Zoals o.a. door @Hackus werd aangegeven zou een 1070 al een hele vooruitgang zijn. Maar is het met het oog op de toekomst niet slim om dan een paar tientjes extra neer te leggen voor de Asus ROG Strix GTX 1070 Ti? Of de goedkopere (?!) Gigabyte GTX 1080?

• Daan XVII
@Hackus Inderdaad even vergeten dat overclocken alleen bij de 'K-versie' kan. Ik gebruik op dit moment een 1080p monitor op 60Hz, niet heel speciaal dus.

@freaky35 Zie bovenstaande m.b.t. overclocken. Mijn huidige geheugen is 2x4GB. Dank voor je tip v.w.b. snelheid!

@coolbvrobin Dank voor het meedenken!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True