Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:10
Matched: bereik, winter
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:56:
Gisteren een verdrietig moment beleefd.. Mijn Leaf uit 2015 met 96000 km op de teller heeft zijn eerste streepje verloren. Dit betekent dat hij ipv 137 km, nu op gemiddeld 117 km actieradius is aanbeland (85% gezondheid batterij). Beetje jammer.. Dit maakt de noodzaak voor de Muxsan batterij wat groter.
Gebeurde mij bij 74.530km en 08-2018 (Leaf uit 12-2013).

Werkelijke bruikbare range (zonder grote risico's te nemen) komt dan op 60km (winter) tot 80km in de zomer in mijn beleving (voornamelijk snelweg).

De reden voor een Muxsan dus, een veiligheid van 20km is in de winter 25% van je bereik.

assje wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:21 (19%)

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 12-02 12:43
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:32:
Ik ga nog 1 vraag stellen.. De Leaf en E-Golf zouden het in theorie moeten redden zonder laden: de 211 km enkele reis die ik 1x per week moet doen. Ik ben echter niet van het 100-110 rijden op de snelweg. Zal de Leaf of Golf die 211 km ook kunnen halen met gewoon 130 km/h?(denk dat ik dan gemiddeld wel op 110 a 120 zit trouwens)
Met 120km/h kom je met de e-Golf niet aan 180 km bereik...en in de winter met kou helemaal niet.

Met 130km/h mag je blij zijn met 150 km |:(

MarcelGo wijzigde deze reactie 26-10-2018 21:52 (4%)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:56:
Terug naar de Zoe. Op basis van de dealer die met de 22kw Amstelveen wel kon bereiken moet het met de 41kw toch lukken om woonwerkwoon (220 km)te doen? Iemand daar ervaring mee?
Ik vind het op het randje. Ik rij een Q90 en die doet in de winter met mijn rijstijl niet meer dan 180 km. Maar goed, ik rij dus wel 130.

Als jij elke dag 220 km rijdt, moet je 1 of 2 van de volgende oplossingen kiezen:
- aan het infuus op je werk en thuis
- rustiger rijden
- onderweg ietsie bijladen in de winter

Plus, je moet er eigenlijk wel zeker van zijn dat je elke dag met een volle accu weg kunt rijden. Heb je een eigen oprit? Volgens mij wordt de Q90 niet meer aangeboden. En wat ik het nadeel vindt van de R90 en R110, is dat hij dus niet goed snellaadt. Dat is geen enkel probleem voor 99% van de autoritten, maar in jouw geval vind ik dat wel degelijk een nadeel. Ik vind de Zoe in jouw geval echt een twijfeltje.

Renault Zoe Q90

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15-02 17:58
alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

Mitsubishi zat er al toen wij er gingen huren en verbruikte al de beschikbare capaciteit van het pand (dat is tenminste het verhaal waarom wij geen palen krijgen). Het project waarvoor wij het pand huren is gestart voordat VolkerInfra met EV begon.

Terug naar de Zoe. Op basis van de dealer die met de 22kw Amstelveen wel kon bereiken moet het met de 41kw toch lukken om woonwerkwoon (220 km)te doen? Iemand daar ervaring mee?
Absoluut te doen met de 41kWh batterij. Als je je rechtervoet een beetje kan bedwingen ook in winterse omstandigheden. Op de wintersport bij bepaalde etappes ook nog 235/240 gehaald, volbeladen 4 personen en bagage + de kachel aan en cruise control op 100km/h.

Zoe Q210 @ 41kWh - Twizy Urban - PV: 13000 Wp - www.laadpastop10.nl

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15-02 09:30
Tovenaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Kun je afgezien van de nodige uitlezingen ook nog interessante settings aanpassen? Zit er zelf ook over te denken om zo'n OBDEleven tool aan te schaffen...
Ligt eraan wat je interessant vind.

De aanpassingen die ik heb doorgevoerd:
- Soundgenerator volume op 0 gezet ( want uitzetten via het menu in het dashboard kan ook, maar dan krijg je telkens een waarschuwing dat ie uit staat)

- Handrem aangetrokken + auto op contact = dagrijverlichting uit ( fijn als je in het donker een de laadpaal staat, en je in de auto zit, dan verlicht je niet de hele buurt

- Dagrijverlichting aan (led's in de voorbumper) = óók achterlampen aan + kentekenplaat verlichting ( effectief betekend dat, dat ik altijd mijn verlichting aan heb; iets wat ik bij al mijn auto's standaard handmatig doe, maar bij deze dus niet meer. Ik heb een hekel aan mensen/auto's die (zeker met mist) alléén met de dagrijlichtverlichting aan de voorkant rond rijden, en aan de achterkant volledig donker zijn

- Bij 15km/h gaan de deuren op slot, en zodra ik de auto van contact haal, gaan de deuren weer open. Ook handig omdat de 'tankdop' daarmee ook ontgrendeld

- Onthouden van laatste instelling Climatronic. Die stomme programmeurs hebben bij de e-up! standaard de Climatronic op "Automatische ventilatie, Airco Aan en '22 graden' " staan. In de zomer gaat ie dus als een malle koelen, en in de winter als een malle opwarmen. Als je even niet oplet, slurpt de airco òf verwarming best wat van je bereik weg. 22 graden vind ik 's winters te warm, en zomers te 'koud'.

- Nog wat van dat soort geneuzel,

Wat ik vooral wel fijn vind, is om storingen te kunnen wissen. Zo gebruik ik 'm bij m'n Polo bijvoorbeeld om een airbag storing te wissen, welke standaard verschijnt als ik weer eens met een lege accu heb gestaan. Die OBDeleven is een stuk goedkoper dan een VAG-COM van Rosstech, en je kunt er toch vrijwel alles mee.

Mij valt op dat ( hoewel de e-up een redelijke zeldzaamheid is), de ondersteuning vanuit OBDeleven best okay is: alle modules worden herkent en er zijn veel instelllingen (vanuit de standaard up! waarschijnlijk) die gewoon werken. Maar ook de batterij-gegevens zijn redelijk goed opgenomen. Volgens mij is het namelijk officieel allemaal niet gedocumenteerd, welke bit en byte waarvoor staat.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-02 13:07
mux schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Ik ben er zelf nog niet echt over uit waarom mensen het een of het ander doen, anders dan de impliciete gedachte dat aparte zomer/winterbanden 'beter' zijn dan all-seasons.

Puur objectief gezien, vanuit veiligheidsperspectief: er zijn all-seasons die vele tienduizenden kilometers meegaan, het nieuwe alpine-symbooltje voor winterbanden hebben en niet bijzonder duur zijn. Duurder dan zomer- en winterbanden, dat zeker, maar eerder 20-30% duurder dan twee keer zo duur. Lijkt me een prima optie. Immers, banden wisselen kost ook telkens geld, of je moet het zelf doen.

Vroegâh was het zo dat all-seasons erg plakkerig waren in de zomer (slecht voor je verbruik), maar dat is ook al niet meer zo. Je kunt B-rated all-seasons krijgen, dat is maar een paar procent slechter dan mijn A+ bandjes in je verbruik, niet iets dat een normaal persoon merkt.

Ikzelf wilde persé de zuinigste, beste, meest glimmende zomerbandjes én we gaan vaak naar Duitsland waar specifieke winterbanden verplicht zijn, dus we moeten wel. Ik heb tegenwoordig toegang tot een viertal garagebruggen en alle autogereedschap die m'n hartje begeert, dus bandjes wisselen is geen moeite. Maar voor de meeste andere mensen lijken me all-seasons de makkelijkere keuze.
Net nieuwe banden voor mijn zoe besteld en ga dan ook voor all-season om precies deze redenen. Heb geen zin om in de winter mijn banden te moeten verwisselen en in een land zoals nederland waar het nooit echt super koud of super warm is het best gek dat je elke keer je banden gaat wisselen.

Ben benieuwd wat het scheelt aan bereik en dergelijke (nu gewoon zomerbanden) maar ik verwacht niet dat ik het echt ga merken (5km meer of minder merk ik niet, ook niet in de winter).

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:42

Glewellyn

is er ook weer.

JayPe schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:34:
[...]
Ik laat (bijwijze van proef) de auto voorverwarmen vóór vertrek en gebruik dan géén verwarming onderweg.
Scheelt dat de auto dan goed ontwassemt is en het interieur " van het koude " af.

Voor de range doe ik 't nog niet want mijn woonwerkverkeer is niet zó ver en voor andere ritjes ( vandaag naar Utrecht) is het bereik nog steeds ruim voldoende: ik kan meestal wel destination chargen en anders is er de FastNed op de terugweg.

Schone ramen zijn echter wel echt een verademing ;-)
Ik heb sinds twee weken de timer ingesteld zodat 's morgens om 8:15 mijn auto voorverwarmd klaarstaat. Ik heb eigenlijk nog niet heel erg op het verbruik gelet, maar het viel me wel op dat ik in plaats van met net boven de 80% lading thuiskom met ergens hoog in de 70.

Het voorverwarmen doe ik (gezien de 40km die ik per dag moet reizen) puur voor het comfort. Met een jas aan in de auto vind ik echt onprettig, ook midden in de winter trek ik m'n jas uit voor het instappen. Mouwen in een jas zitten niet lekker met je armen vooruitgestoken.

*zucht*

• Astronaut
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Electromonkey schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:15:
Overigens wil ik jullie de foto's niet onthouden! :) Ik ben er zelf nogal blij mee, sorry voor de in your face
Gefeliciteerd en welkom! Mooie velgen! Blijkbaar heb je tegenwoordig keuze?

Wat betreft het bereik, ik heb mijn ritten van het afgelopen jaar geplot tegen de temperatuur: 60.000 kilometer en 650 meetpunten. De weergegevens komen van het KNMI en zijn tegen de aankomsttijd van een rit aangeplakt.

Schitterend hoe lineair het verbruik is met de temperatuur! Ook heb ik nog gekeken naar gemiddelde snelheid, windsnelheid (zonder richting), luchtdruk en vochtigheid. Deze variabelen hadden nauwelijks invloed.

Nu weet je dus wat je te wachten staat in de winter :)

• Electromonkey
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:36
Tovenaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 11:25:
[...]

Erg mooi! Die wielen maken hem wel helemaal af!
Thanks! Die vind ik zelf ook erg gaaf! 8)
Astronaut schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:17:
[...]

Wat betreft het bereik, ik heb mijn ritten van het afgelopen jaar geplot tegen de temperatuur: 60.000 kilometer en 650 meetpunten. De weergegevens komen van het KNMI en zijn tegen de aankomsttijd van een rit aangeplakt.

[Afbeelding]

Schitterend hoe lineair het verbruik is met de temperatuur! Ook heb ik nog gekeken naar gemiddelde snelheid, windsnelheid (zonder richting), luchtdruk en vochtigheid. Deze variabelen hadden nauwelijks invloed.

Wauw! Dankje, dit is heel erg interessant. De gemiddelde Nederlandse zomer is dus erg goed voor de ev rijders, gezien de temperatuur.

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-02 14:35

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Electromonkey schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:57:
Hier ook sinds vorige week trotse eigenaar van een e-golf!
Mooie bak, Gefeliciteerd! *O*
Is denk ik voor het eerst dat ik er een zie zonder getinte achterruiten.
Tovenaar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:02:
[...]

Wel herkenbaar, maar volgens mij moet iedere EV rijder het gewoon een keertje meemaken en dan ga je toch iets anders plannen...
[Afbeelding]
Ik heb vanavond een rit van 200km in het vooruitzicht, heb inmiddels al wel de Fastned palen opgezocht mocht ik niet op locatie kunnen laden...

Weet iemand wat er gebeurd als je de 0 grens van de actieradius bereikt? Stopt hij dan meteen of kun je nog een paar km rijden? (schildpadmodus oid?)
Bij die test van de zomer in Spanje hebben ze dat gedaan, volgens mij deed de e-Golf toen nog iets van 5km. Maar daar heb je geen garantie op natuurlijk.

Ik heb hem een keer tot 4km range leeg gereden, dat was al niet echt te doen. Vanaf <10km heb je nog maar heel weinig vermogen, ik denk iets van 20% ofzo, hoe lager de range hoe minder vermogen. Optrekken gaat echt ultra traag, als in plank gas is nog steeds trager dan traag :| Op de snelweg ging hij niet harder dan 84km/h op de teller.

Ik kan het niemand aanraden :9
Astronaut schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Awesome grafiek, thanks! d:)b

VW e-Golf 2018

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-02 14:35

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

JayPe schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:27:
[...]

Ligt eraan wat je interessant vind.

De aanpassingen die ik heb doorgevoerd:
- Soundgenerator volume op 0 gezet ( want uitzetten via het menu in het dashboard kan ook, maar dan krijg je telkens een waarschuwing dat ie uit staat)

- Handrem aangetrokken + auto op contact = dagrijverlichting uit ( fijn als je in het donker een de laadpaal staat, en je in de auto zit, dan verlicht je niet de hele buurt

- Dagrijverlichting aan (led's in de voorbumper) = óók achterlampen aan + kentekenplaat verlichting ( effectief betekend dat, dat ik altijd mijn verlichting aan heb; iets wat ik bij al mijn auto's standaard handmatig doe, maar bij deze dus niet meer. Ik heb een hekel aan mensen/auto's die (zeker met mist) alléén met de dagrijlichtverlichting aan de voorkant rond rijden, en aan de achterkant volledig donker zijn

- Bij 15km/h gaan de deuren op slot, en zodra ik de auto van contact haal, gaan de deuren weer open. Ook handig omdat de 'tankdop' daarmee ook ontgrendeld

- Onthouden van laatste instelling Climatronic. Die stomme programmeurs hebben bij de e-up! standaard de Climatronic op "Automatische ventilatie, Airco Aan en '22 graden' " staan. In de zomer gaat ie dus als een malle koelen, en in de winter als een malle opwarmen. Als je even niet oplet, slurpt de airco òf verwarming best wat van je bereik weg. 22 graden vind ik 's winters te warm, en zomers te 'koud'.

- Nog wat van dat soort geneuzel,

Wat ik vooral wel fijn vind, is om storingen te kunnen wissen. Zo gebruik ik 'm bij m'n Polo bijvoorbeeld om een airbag storing te wissen, welke standaard verschijnt als ik weer eens met een lege accu heb gestaan. Die OBDeleven is een stuk goedkoper dan een VAG-COM van Rosstech, en je kunt er toch vrijwel alles mee.

Mij valt op dat ( hoewel de e-up een redelijke zeldzaamheid is), de ondersteuning vanuit OBDeleven best okay is: alle modules worden herkent en er zijn veel instelllingen (vanuit de standaard up! waarschijnlijk) die gewoon werken. Maar ook de batterij-gegevens zijn redelijk goed opgenomen. Volgens mij is het namelijk officieel allemaal niet gedocumenteerd, welke bit en byte waarvoor staat.
Vandaag mijn obdeleven ontvangen, erg handig apparaatje :)
Heb al ingesteld dat hij de instelling van de sound generator onthoudt. Maar wil nu ook graag het Onthouden van laatste instelling Climatronic instellen maar kan het niet vinden. Weet jij nog waar je dat in kan stellen? Op mijn e-Golf zitten echt een miljoen menu's een instellingen 😅

VW e-Golf 2018

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zo, gisteren deed ik een ritje Bunnik - Schiedam met de Renault Zoe. Dat is heen en terug dus 134 km en van Utrecht naar Gouda is Vmax 130 km/u, en van Gouda naar Rotjeknor is Vmax 120 km/u.

Met een volle accu reed ik weg, en arriveerde weer in Bunnik met nog 40 km in de accu. Ik sta toch telkens weer verbaasd van het verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en provinciale weg. De bron op internet die perfect zulke verschillen aangeeft, is EV-Database. Voor de Zoe geeft die dat vrij accuraat aan:
https://ev-database.nl/auto/1150/Renault-Zoe-R90

Daar staat gewoon: winter snelweg bereik is 165 km. Ietsiepietsie pessimistischer dan mijn reallife scenario, maar toch akelig dichtbij.

Ik vind de hele marketing rond het bereik van EVs eigenlijk misleidend. Eerste getal dat Renault zegt op de eigen website: 300 km. Ja, fuck you. Als je de actieradius widget op hun site gebruikt, is deze wel degelijk accuraat, en geeft netjes 172 km voor 5 graden buitentemperatuur, 120 km/u gemiddelde snelheid en verwarming aan.

Waarom geven fabrikanten niet gewoon net als EV-Database een overzicht qua bereik? Is het publiek daar echt te dom voor?

Renault Zoe Q90

• assje
TucanoItaly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:25:
Waarom geven fabrikanten niet gewoon net als EV-Database een overzicht qua bereik? Is het publiek daar echt te dom voor?
Ik zou er ook wel voor zijn, maar wat zien we als bereik? De EV-Database komt ook aardig overeen met mijn 24kWh Leaf maar dan wel met leegrijden tot stilstand, dat is nog steeds geen bruikbare range.

De laatste 2kWh wil ik dus ook niet meerekenen als bereik, dat is meer dan 10% van mijn bruikbare capaciteit en in de winter is het effect daarvan groot.

Er komen al snel een hoop variabelen bij kijken waardoor het toch weer complex wordt.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-02 13:44
TucanoItaly schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 07:25:
Ik sta toch telkens weer verbaasd van het verschil tussen zomer en winter, en tussen snelweg en provinciale weg. De bron op internet die perfect zulke verschillen aangeeft, is EV-Database. Voor de Zoe geeft die dat vrij accuraat aan:
https://ev-database.nl/auto/1150/Renault-Zoe-R90

Daar staat gewoon: winter snelweg bereik is 165 km. Ietsiepietsie pessimistischer dan mijn reallife scenario, maar toch akelig dichtbij.
Dat is ook maar betrekkelijk. De winter-range die wordt aangegeven is bij een temperatuur van -10°C! Zo koud was het toch niet in Bunnik?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-02 13:44
mux schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:45:
Rond de jaarwisseling zullen we het echt merken, dan ga ik op winterbanden de sneeuw in in Duitsland. Ik verwacht sub-170km bereik dan.

(voor de mensen die niet bekend zijn met mijn auto, gemodificeerde '36kWh' (32kWh bruikbaar) 2011 Leaf)
Ik ga ook met Kerst naar de sneeuw. Heb diverse 800 km+ ritten gemaakt, maar altijd in zomer/nazomer. Wat ik me afvraag: Als je in de winter een lange rit hebt en je daarvoor meerdere keren op een dag moet snelladen, warmt je accu dan niet lekker op en krijg je meer range? Of werkt dat niet zo? Iemand ervaring?

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15-02 22:47
assje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 08:14:
[...]De laatste 2kWh wil ik dus ook niet meerekenen als bereik, dat is meer dan 10% van mijn bruikbare capaciteit en in de winter is het effect daarvan groot.
Dat is bij een ICE toch hetzelfde, daar wil je de laatste liters ook houden als marge.

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
Mijn advies is op dit moment inderdaad: als je niet je auto thuis kunt laden: Niet aan beginnen.
[..]
En dàt is toch jammer. EV's is en blijft daarmee voorlopig enkel voorbehouden aan de kapitaal krachtiger persoon: Met een woning met ruimte voor een eigen parkeerplaats, of een auto met een hele flinke accu (en aanschafprijs) omdat je niet dagelijks kùnt laden.
Ik hoor hier een aantal keer langskomen (en bovenstaand quote is maar een voorbeeldje daarvan) dat mensen zeker geen EV (moeten) nemen zonder eigen oprit, en dat ze zo duur zijn. Ieder zijn mening, maar toch even een tegengeluid:

Wij hebben sinds een paar maanden een tweedehands Zoe (ca. 8000euro), en geen laadpaal aan huis. Het is duurder dan wat ik ooit eerder betaalde voor een tweedehands, maar een heel schappelijke prijs voor wat je er voor krijgt: 0 wegenbelasting, 80 euro grote/kleine beurt, rijdt ontzettend comfortabel (laag zwaartepunt, automaat zonder schakelmomenten, cruise control), en het allerbelangrijkste: geen oliebedrijven sponsoren :) Is vast een druppel op een gloeiende plaat. Maar dat was voor ons geen reden om het niet te doen.

Voor dit bedrag krijg je een 2014 Zoe met 150 (winter 125) km bereik. Genoeg voor al het woon-werkverkeer en de meeste familiebezoekjes. En anders snelladers zat op de snelweg. Met een Maingau-pas kost dat allemaal vrij weinig. En dan nog: openbaar laden a 32-34 cent komt met een verbruik van 1:6 - 1:7 op 5 cent per km uit. Met nog eens 4-5 cent/km batterijhuur is dat evenveel als de ~10cent/km benzine die we vroeger betaalden.

Tuurlijk kun je het als ongemak zien om onderweg te moeten snelladen, of de auto 4 straten verderop te moeten parkeren bij een paaltje, maar zo voelt dat _voor ons_ niet. Voetbal en stoepkrijt mee, of even de laptop openklappen om te werken, en dat kwartiertje laden is voorbij voor je het weet.

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 06:20
TonVH schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:48:
Over veranderen van EV naar ICE kan ik mij wel wat voorstellen. Wat mij verbaast is dat iemand die 200+ wil planken nog waarde hecht aan hybride want die accu stelt bij dergelijke snelheden niets voor en werkt alleen prijsverhogend. Als actieradius + snelheid het argument is dan stap dan gewoon over op diesel.
Dan is een diesel hybride toch juist perfect ;)
In Duitsland planken met vakanties.
Toch woon werk verkeer elektrisch kunnen rijden met laadpalen.
daemonix schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:53:
In Duitsland kom je niet meer weg met een diesel! Daar is de keuze van @possimpible volledig begrijpelijk (al zou ik nooit in een Porsche gezien willen worden. ;))
Met een euro 6 diesel kom je nog prima weg hoor.
possimpible schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:42:
[...]

1: Centrum etc ev mode
2: Prijsverhogend? De e-hybrid scheelt enorm veel, vooral met opties al gauw 30-40k op de totale auto ivm beperkte bpm
3: Waarom diesel? De meeste high-spec hybrids zijn zuiniger dan diesels tegenwoordig.

Verder snap ik al die discussiepogingen niet, zoals ik zei is de situatie gewoon onwenselijk. Zou jij een EV rijden (die al zo’n beetje max range is op dit moment) als je er nét aan kiele kiele mee uit komt? Ik heb het geprobeerd en concludeer dat ik het niet meer doe. Zoals gezegd: ritjes in NL blijf ik doen, vanmorgen ook weer lekker in naar m’n werk gereden :)
Logische overweging toch...
_/-\o_
Deveon schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:21:
Was een Tesla dan geen goede compromis geweest tussen de Porsche en de Hyundai?
Als je veel snelwegen rijdt, blijft het drama...
Punt blijft dat ze op hogere snelheden gewoon niet erg efficient zijn... Tel daar winterse temperaturen bij op... Daarnaast, als je het budget voor een Cayenne hebt, ga je toch niet in een Tesla rijden? >:)
TucanoItaly schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:03:
Helemaal mee eens. Een laadpauze als je naar familie rijdt op zondag, wellicht acceptabel (afhankelijk van kinderen). Maar je werkdag routineus verlengen, daar zou ik denk ik ook voor passen.
Vanaf de zijlijn is het inderdaad altijd makkelijk praten, maar als dat half uur extra laden op een dag het verschil maakt tussen de kinderen nog weltrusten kunnen wensen en daarvoor te laat thuis komen... Tja...

Ja het is maar een half uur, maar het komt nooit uit...

Ik heb dat al met tanken... En dat is maar 5 minuten... Het komt nooit uit...
prettig schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:50:
Als ik zoveel dagelijks moest rijden als @possimpible , werd het het geen EV. Moet ik een keer echt ver en geen tijd/zin op te laden: dan neem ik nog steeds gewoon de diesel bus.

EV is perfect voor ons zodra we niet te vaak dagelijks moet laden onderweg (want dat gaat vervelend worden en tijd kosten, en tijd hebben we al te weinig).
Dat is het precies, extra tijd komt niooit goed uit en is altijd vervelend.
Of dat nu in de vorm van files, tanken of laden is... Het blijft kut...
Snow_King schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:57:
[...]

Ik rijd dat nu een Model S 100D (hervoor een S85 uit 2013) en rijd zo 50.000km per jaar. Mijn 100D uit September 2018 heeft nu al 12.000km op de teller staan.

Laden is tegenwoordig eigenlijk altijd wel op locatie te doen! En anders stop ik bij een SuperCharger of bij Fastned, want ik moet tussendoor zelf ook wat eten en drinken.

Ritten van ~200km door Nederland zijn voor mij niets raars.

Morgen weer een rit: Venlo -> Haarlem -> Tilburg -> Middelburg

Dat zal een 500km op één dag worden. In Haarlem kan ik laden en als ik in Tilburg ben ook, dus ik verlies helemaal geen tijd aan het laden.
Maar dat is een instelling. Je vindt het blijkbaar niet erg om onderweg te eten en te wachten. Ik doe dat echt nooit. Zodra ik van werk weg rijd, wil ik al thuis zijn. Ik eet liever thuis dan onderweg.

Om die reden roep ik al langer: 120-150kWh accu's nodig!!! Liever vandaag dan morgen!

Echter word ik hier keer op keer voor gek verklaard, maar als Tesla vervolgens 200kWh accu gaat plaatsen in de nieuwe Tesla is dat op eens "geweldig". Het is een beetje selectief in dit topic :+

Mensen die zeggen meet bereik nodig te hebben moet niet zeuren en het is makkelijk te doen met kleine aanpassingen. Groter bereik is nutteloos en nergens voor nodig.

Maar als een Tesla, door velen aanbeden lijkt wel, dat doet waar anderen om vragen, wat eerder nog als onzin werd afgedaan, is het opeens geweldig 8)7

Youtube: DashcamNL

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 15-02 22:44
Tassadar32 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:41:
@BCC Praktijkervaring met een Outlander (140k op de teller) is dat de accu niet al te best meer is na 4 jaar en veel stekkeren. Ik weet niet of de accu minder te lijden heeft als deze altijd praktisch leeg is (in hybride mode word alleen de eerste 2-3km range geladen/ontladen) maar ik zou tweedehands niet rekenen op meer dan 30km range voor een ex-lease Outlander.
Nog eentje rijden en die rijdt 95% elektrisch, winter 25km traject en redden we net. zomer nog steeds ruim 40-45km. Dus eigenlijk weinig verlies.

Outlander vindt ik prive ook niet interessant: veel te zwaar, erg beperkt bereik en in de winter tank je ongewild toch nog aardig wat (ICE slaat veel te vaak aan als het koud is, standaard aan als je wegrijd in de kou).

Koop dan een i3 met rex (tank je zelden mee) maar wel flink bereik en snelladen.

BMW i3 rex, Kona Electric, solar 25.000 Pw

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:38
prettig schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:01:
[...]

Nog eentje rijden en die rijdt 95% elektrisch, winter 25km traject en redden we net. zomer nog steeds ruim 40-45km. Dus eigenlijk weinig verlies.

Outlander vindt ik prive ook niet interessant: veel te zwaar, erg beperkt bereik en in de winter tank je ongewild toch nog aardig wat (ICE slaat veel te vaak aan als het koud is, standaard aan als je wegrijd in de kou).

Koop dan een i3 met rex (tank je zelden mee) maar wel flink bereik en snelladen.
Of een Opel Ampera. Dan gaat eens per maand de ICE aan.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• prettig
daemonix schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:34:
Maar ja, nog altijd beter dan een Porsche Cayenne. :D
Outlander PHEV is gewoon een prima bak, alleen erg beperkt bereik en in de winter MOET je tanken of je wil of niet.
ICE slaat gelijk aan als het koud is en blijft dat doen totdat de boel warm is (10-15km verder), uiterst irritant.
Maar rij je niet meer dan 25-30km naar je werk (en kunt daar laden), prima.

• prettig
Vulcan750 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:43:
[...]

Ik rij nog zuiniger! Dit jaar tot nu toe qua benzine 1:35.
Zie: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/195258#verbruik
Nu moet ik daarbij wel zeggen dat ik veel kortere ritten in de regio rij, maar langere ritten tot 100km blijft het benzineverbruik over de gehele rit steken op maximaal 1:15. De Outlander is en blijft een vrij zware SUV, daarom rij ik meestal op de snelweg rond de 110km/u. Zoveel tijd win je echt niet als je 120/130 ga rijden op een ritje van 100km. Rij je met een zachte rechtervoet en anticipeer je goed dan kan je met een Outlander echt heel zuinig rijden. Wel stekkeren waar het kan natuurlijk! 😊
Ik rij 1 op 666 met de i3 rex. Ander concept (wel 300km bereik in de zomer, winter 250km met 22kwh accu).

Hybride: echte EV met range extender en kleine tank, dan ga je vanzelf meer elektrisch rijden. En dan 50/50 e-range en extender range (beide bv. 200km, totaal 400km).

En je zeult geen zware accu mee die je 80% van de tijd niet nodig hebt.

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:39
prettig schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:48:
[...]

Ik rij 1 op 666 met de i3 rex. Ander concept (wel 300km bereik in de zomer, winter 250km met 22kwh accu).

Hybride: echte EV met range extender en kleine tank, dan ga je vanzelf meer elektrisch rijden. En dan 50/50 e-range en extender range (beide bv. 200km, totaal 400km).

En je zeult geen zware accu mee die je 80% van de tijd niet nodig hebt.
Ja, oké maar een i3 rex kan je nauwelijks vergelijken met een Outlander. Ten eerste kan je een i3 rex eigenlijk niet een phev noemen, het is in feite een EV met een scootermotortje (als ik het goed heb) als range extender. Daarnaast is een i3 een stuk kleiner. Een bijzondere (eigenzinnige) auto is het zeker! 👍

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 4 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P8, dSLR Pentax K3 en LG 55E6v

• prettig
Vulcan750 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:12:
[...]

Ja, oké maar een i3 rex kan je nauwelijks vergelijken met een Outlander. Ten eerste kan je een i3 rex eigenlijk niet een phev noemen, het is in feite een EV met een scootermotortje (als ik het goed heb) als range extender. Daarnaast is een i3 een stuk kleiner. Een bijzondere (eigenzinnige) auto is het zeker! 👍
Een zg seriële hybride (Outlander, toyota/lexus) en zeker zonder stekker: gewoon dik bijtellen.

Maar een EV-concept (i3 is er een van) die gebruik kan maken van een Extender is helemaal niet zo dom.
- De i3 is in Californië een ZERO emissie auto ook met de extender (beperkte tankinhoud is daar vastgelegd in de wet).
- Je red het echt makkelijk in NL met een 22-33 kwh accu maar soms is die extender handig (net de snellader halen of doorrijden naar de volgende snellader..... gebruik ik de rex het meest voor).
- In de winter heeft de extender geen last van de kou (bereik blijft hetzelfde), dus dat vang je evt. ook op.
- En je gaat gewoon Elektrisch rijden, die extender gebruik je zelden, moet je eens in de maand verder dan kan dat.

Nu zijn die extenders gewoon nog niet goed: bmw heeft een bromfiets motor genomen, andere nemen een standaard blok wat ze al hebben (rijd gewoon 1:15 omgerekend). Slecht gedaan.

Dat kan veel efficiënter en goedkoper, maar gaat doodbloeden omdat er weinig stimulans is voor deze techniek (mazda heeft een extender op basis van de wankel bedacht... stuk beter).

Wellicht komt het uit de transport hoek: Ford transit Hybrid, maar ook daar de standaard ecoboost uit het rek genomen als extender.

prettig wijzigde deze reactie 28-11-2018 15:35 (3%)

• JayPe
mux schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:32:
Met OBD kom je niet verder, zeker niet op VAG. Je kunt sowieso eigenlijk niks met OBD modificeren, alleen dingen uitlezen.
@fjux

Jawel. Kan wel. OBD Is bij vw niet alleen uitlezen hoor:-)

Bij de e-up gaat ie telkens als de accu vol Is uit van de fabrieksopgave qua verbruik: 11,7kWh/100km. Dat Is met een beetje hacken via OBD aan te passen. Gewoon met een OBDeleven dongle. Als je die dan op 13,5kWh/100km zet begint ie al een stuk beter te rekenen. Alleen in de winter versus zomer past ie dan nog steeds pas na een paar kilometer rijden aan, want in de winter is het bereik door de temperatuur altijd lager.

Ik zal het topic op goingelectric eens opzoeken.

Neem aan dat het bij de e-golf ook kan.

Zijn wel interne sleutels voor nodig ( codes) die op internet rond zwerven inmiddels.

Edit: https://www.goingelectric...up-t23187-10.html#p562182

JayPe wijzigde deze reactie 05-12-2018 14:54 (12%)

• fjux
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-02 14:47
JayPe schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:45:
[...]

@fjux

Jawel. Kan wel. OBD Is bij vw niet alleen uitlezen hoor:-)

Bij de e-up gaat ie telkens als de accu vol Is uit van de fabrieksopgave qua verbruik: 11,7kWh/100km. Dat Is met een beetje hacken via OBD aan te passen. Gewoon met een OBDeleven dongle. Als je die dan op 13,5kWh/100km zet begint ie al een stuk beter te rekenen. Alleen in de winter versus zomer past ie dan nog steeds pas na een paar kilometer rijden aan, want in de winter is het bereik door de temperatuur altijd lager.

Ik zal het topic op goingelectric eens opzoeken.

Neem aan dat het bij de e-golf ook kan.

Zijn wel interne sleutels voor nodig ( codes) die op internet rond zwerven inmiddels.

Edit: https://www.goingelectric...up-t23187-10.html#p562182
Danku!!!

ik droom alleen maar van een 13.5kWh verbruik }:O

• assje
Calamor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:26:
[...]

Vond zelf ook dat ze op het km bereik wel iets meer info konden geven. Want volgens mij denk ik wel dat je bij sommige wel helft km bereik is dat wat ze aangeven in het artikel.
En in andere omstandigheden het dubbele (1gen Leaf in de winter bijvoorbeeld).

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15-02 00:18
assje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:39:
[...]

En in andere omstandigheden het dubbele (1gen Leaf in de winter bijvoorbeeld).
De kou is een goede koeling die het accupakket de rest van de tijd mist en het bereik omlaag haalt? Tweedehands leafje rijden in bijv. Noorwegen waar de elektriciteit groen is en gunstig rijden qua kosten is dan wel heel interessant vergeleken met andere occasions.

KleineJoop wijzigde deze reactie 07-12-2018 19:27 (4%)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:38
databeestje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:31:
De VW ID is gespot in Zuid Afrika, Fully Charged is daar ook geweest maar het is allemaal onder NDA. Er staan wel wat foto's op Electrek.

Belangrijk om in het achterhoofd te houden, er wordt gesproken over 25k euro en 500km bereik. Dat 1ste zal de instapper zijn en dat laatste de top end ;)
En er is geen woord gesproken over NEDC of WLTP in combinatie met het ID model, dus ik ben benieuwd.
Ze zijn verplicht WLTP aan te houden. EU moet snel aan de bak om een goede EV norm te maken. Winter / Snelweg op Vmax met verwarming aan stel ik voor.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Luchtenburger
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Pierz schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:18:
[...]

Klinkt alsof je ramen erg makkelijk beslaan. Komt er niet ergens vocht in de auto? Of loopt het condens water vd airco niet goed weg? Of stap je in met natte jas oid?
Ramen beslaan inderdaad vrij makkelijk. Zodra ik de airco aan doe is het ook zo weer weg, dus volgens mij werkt de airco wel goed.
JayPe schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:28:
@Luchtenburger heeft de Leaf geen voorruitverwarming?
Ik heb de ventilatie standaard op de voorruit staan en klik bij beslaan altijd even kort de airco aan. De e-up! heeft voorruitverwarming, dat helpt misschien iets maar veel doet 't niet als de boel al beslagen is (voor mijn gevoel).

60km is echt wel weinig. Maar 14kW laden betekend dan ook dat je circa 4 kW nooit aanspreekt.

Ik gebruik trouwens wel de voorverwarming aan de paal in de ochtend. Want ik haat krabben. Dat scheelt wellicht ook qua temperatuur èn beslaan van de ruiten.
De Leaf heeft geen voorruitverwarming. De laatste 4kWh lijk ik inderdaad niet aan te spreken, maar de 'range anxiety' steekt dan toch duidelijk de kop op :S. Zodra er nog maar één accu streepje is duurt het niet lang of het vrouwtje in de auto begint te melden dat de accu toch echt bijna leeg is. Ik durf het niet aan om de auto verder leeg te rijden :X
De voorverwarming gebruik ik inderdaad ook als het vriest, dat werkt wel erg mooi, maar helpt niet echt voor de range.
t0mmiiiii schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:19:
[...]

Mijn 2015 Leaf (24kWh) doet het niet eens zo verkeerd. Ik red de 100 km niet op de snelweg met gemiddeld 100 op de gps, maar 75km is toch wel haalbaar als je een beetje oplet. Mijn verbruik was met grotendeels snelweg afgelopen weekend 184 wh/km, en grotendeels met verwarming aan (wel op 17 graden). Met zuinige banden op 3.2 bar.

Ik denk dat jouw 2011 Leaf met jouw gebruik ongeveer 85 km haalt. Ga je de uitslag ook laten weten?
En houd er rekening mee dat snel accelereren geen/weinig extra energie kost! Je bent wel sneller door je voorbanden heen. 8)
Hoe test ik op een 'veilige' manier hoe ver ik met de auto kan? Als ik ergens sta met een lege accu, hoe kom ik dan weer thuis? (een dag lang rondjes door de buurt rijden? :+ )
Mijn ervaring is dat vlot accelereren wel degelijk nadelig is voor het bereik, de kruissnelheid heeft echter meer impact.

Als ik in de winter maar 80-100km range heb met de verwarming continu aan, dan is de auto prima voor de taak waarvoor wij deze gekocht hebben.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:35

mvdam

Tweaker-Gekkie

WilliamGeluk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:16:
[...]

En, staat er nu een laadpaal?
Duurde bij mij in de straat meer dan 6 weken voordat de paal nadat deze geplaatst was ook daadwerkelijk bruikbaar was. Kan nu sinds afgelopen weekend laden en dat is wel fijn. Als er geen ICE's staan die de laadpaal blokkeren. Nu nog een week of 2 wachten tot de gemeente er een bord bij geplaatst heeft waardoor je er niet meer mag staan met je ICE. Heeft bij elkaar meer dan een jaar geduurd voordat er een paal stond nadat ik de aanvraag had ingediend.

Toekomstige plek zou rechts bij de BMW moeten komen.

Grote anticlimax, nee, ze hebben (20 mtr verderop) 2 bomen omgezaagd. (lekker groen |:( ) Ik ga er maar even vanuit dat het is om plek te maken voor de stroomkabel :+. :/

Ach, de noodzaak neemt hard af. De winter is alweer halverwege bijna, en de de MuxSan accu komt langzaam in zicht.
Als ik 200 km kan cruisen in mijn Leaf dan ben ik tevree en kan ik overal heen waar ik wil komen.
De 120-180 km is nu nét te weinig. Retourtje werk is al 150.
Met warmer weer 0 probleem, met de verwarming aan / iets doorrijden, nét te weinig.

Met mijn gemiddeld verbruik ga ik naar 250km bereik met een uitschieter naar 300+ als ik zuinig aan doe.

Op werk kan ik vrijwel gratis laden. En op de meeste reguliere bestemmingen ook.
Als ik dan eens naar de Efteling ga (125km) kan dat ook nog op 1 lading als het zou moeten, en dan zijn de fastneds onderweg toch een stuk minder noodzaak.

mvdam wijzigde deze reactie 19-12-2018 14:25 (13%)

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:55
Pierz schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:13:
Ik denk dat als je 5,5l/100 km rekent voor diesel, dat je dan ook max 17kwh/100km moet rekenen. Anders vergelijk je zuinig rijden met stevig doorblazen. Of een Polo met een Model X ;)
Zijn allemaal geschatte/reële verbruikscijfers voor gelijkaardige gebruik van een benzine/diesel/elektrische Golf.

Nu rijd ik een 1.6TDI Golf die niets anders doet dan 125 (teller) op de snelweg en die haalt in de wintertijd ~5.1l/100km. Dat is berekend over langere termijn met de getankte liters en gereden kilometers.
Nu heb ik net met 5.5l/100km gerekend om de ICE niet te bevoordelen.

25kWh/100km lijkt mij niet onredelijk voor snelweggebruik in de winter bij 125km/u. Vergeet de laadverliezen ook niet, dat merk je niet in het bereik of op de boordcomputer maar wel op je elektra meter thuis. Vergeet ook niet het eventuele voorverwarmen van de auto in de winter. Al die items heb ik dan ook verrekend in de kWh/100km rating.

Ja het is mogelijk om trager te rijden en dan (ver) onder de 17kWh/100km te halen, maar het is ook mogelijk om de 3l diesel per 100km aan te tikken door te hypermilen.

Om maar iets te bewijzen:
Golf 1.5TSi 96kW 130pk doet 210km/u. Als men aanneemt dat luchtweerstand zo wat met voorsprong de grootste weerstand is bij dergelijke snelheden dan kan je terugrekenen dat het benodigde vermogen om op een vlakke weg 125km/u aan te houden gelijk is aan 34kW.
Als een e-Golf dezelfde 34kW moet leveren voor 125km/u aan te houden met een 100% elektrisch => mechanische efficiëntie dan zit je aan 27.2kWh/100km. Trek daar dan nog wat mechanische verliezen van de ICE vanaf (versnellingsbak en zo) en je zit aan de verbruikscijfers waar ik mee reken.

Dan vind ik mijn 25kWh/100km nog zo gek niet.

AndRo555 wijzigde deze reactie 22-12-2018 20:23 (23%)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:16
AndRo555 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:09:
[...]

Zijn allemaal geschatte/reële verbruikscijfers voor gelijkaardige gebruik van een benzine/diesel/elektrische Golf.

Nu rijd ik een 1.6TDI Golf die niets anders doet dan 125 (teller) op de snelweg en die haalt in de wintertijd ~5.1l/100km. Dat is berekend over langere termijn met de getankte liters en gereden kilometers.
Nu heb ik net met 5.5l/100km gerekend om de ICE niet te bevoordelen.

25kWh/100km lijkt mij niet onredelijk voor snelweggebruik in de winter bij 125km/u. Vergeet de laadverliezen ook niet, dat merk je niet in het bereik of op de boordcomputer maar wel op je elektra meter thuis. Vergeet ook niet het eventuele voorverwarmen van de auto in de winter. Al die items heb ik dan ook verrekend in de kWh/100km rating.

Ja het is mogelijk om trager te rijden en dan (ver) onder de 17kWh/100km te halen, maar het is ook mogelijk om de 3l diesel per 100km aan te tikken door te hypermilen.

Om maar iets te bewijzen:
Golf 1.5TSi 96kW 130pk doet 210km/u. Als men aanneemt dat luchtweerstand zo wat met voorsprong de grootste weerstand is bij dergelijke snelheden dan kan je terugrekenen dat het benodigde vermogen om op een vlakke weg 125km/u aan te houden gelijk is aan 34kW.
Als een e-Golf dezelfde 34kW moet leveren voor 125km/u aan te houden met een 100% elektrisch => mechanische efficiëntie dan zit je aan 27.2kWh/100km. Trek daar dan nog wat mechanische verliezen van de ICE vanaf (versnellingsbak en zo) en je zit aan de verbruikscijfers waar ik mee reken.

Dan vind ik mijn 25kWh/100km nog zo gek niet.
Zou eens gaan testen, voordat je conclusies gaat trekken. 25kWh/100km is voldoende voor een modelX

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• JayPe
Daniel_Elessar schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:20:
[...]

Ja je kunt nog ver rijden. Maar op langere ritten wil ik voldoende hebben, zeker als de kans op files reëel is. Maar ja dat is mijn probleem en moet ik iets flexibeler in worden. Nu de laatste keer met ons fordje naar Nederland kwam ik met nog een klein streepje bij richting Utrecht en heb ik daar getankt, dat was voor mij toch wel ‘zweten’ maar de diesel is in Nederland zelfs aan de snelweg goedkoper dan bij ons in het dorp. 1,24 tegenover 1,35 bij ons de laatste keer dat ik moest tanken.

Met elektrisch heb je inderdaad geen extra tank dus zou ik hem niet helemaal leeg rijden. ;)

[...]

Vergeet ook niet de wegen erbij in Noorwegen waar je niet harder kunt dan 80?
Terwijl zulke stukken in Nederland over de snelweg gaan aan 100/110. Dat zal ook wel verschil uitmaken.
Zo’n stuk is in Nederland lastig te rijden maar er zijn er genoeg die even naar de Ardennen rijden in de winter of Duitsland tijdens de kerstvakantie en dat kan al snel oplopen in het aantal km’s.
Kans op files? Files zorgen niet voor een afname in bereik bij een EV. Enkel in de winter als je dan méér kachel gebruikt.

Bij file rijden kom je misschien zelfs verder dan met 130km/h op een lege snelweg. Gewoon omdat je snelheid lager ligt,..

• Daniel_Elessar
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-02 17:23
JayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 12:06:
[...]

Kans op files? Files zorgen niet voor een afname in bereik bij een EV. Enkel in de winter als je dan méér kachel gebruikt.

Bij file rijden kom je misschien zelfs verder dan met 130km/h op een lege snelweg. Gewoon omdat je snelheid lager ligt,..
Daar heb je een goed punt. Ik denk daarin waarschijnlijk gewoon prehistorisch :|
Maar moet zeggen dat ik echt met zweet handen zat in de Zoe toen we meerkerk aandeden met wat er nog over was aan % in de batterij. Nu is dat ook geen long range auto en doet hij zijn werk prima in stad en woon/werk verkeer.
JayPe schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:17:
https://www.autoblog.nl/n...woord-van-het-jaar-118624

Bestaat die laadpaalklever überhaupt wel? Ik heb er nog geen last van en doe het zelf ook amper.

Met 40.000 EV's en de hoogste laadpaaldichtheid van Europa lijkt het mij een niet bestaand probleem.

Wel een mooi woord voor de Anti-EV'ers om te promoten. Maar goed. Ik ben dan ook EVangelist.
Denk toch wel dat het een probleem kan zijn, zeker in een grote stad als Amsterdam waar je 's avonds toch echt moet zoeken naar een paal die vrij is. Ook mensen die hun EV laten staan voor een dag omdat ze dan gratis staan. Dat kan ook niet de bedoeling zijn. Hier in Aalst hebben de publieke laadpalen een maximum van 2,5 uur om te staan. De laders mogen daar wel iets hoger worden dan de 21/22kWh wat het nu is.
BarryH schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:43:
Afgelopen weekend en dit weekend is het zwarte zaterdag door Duitsland naar Oostenrijk.
Heb nu 16 keer snelgeladen en 1 keer 10 minuten moeten wachten,
Het is er rustiger dan in NL
Dat is interessant om te horen. De verhalen van Thanksgiving weekend waarbij er gewezen werd naar een paar altijd drukke snel laders van Tesla om af te kunnen geven erop doet niet veel goeds. Het zijn piekmomenten die natuurlijk die piek aan moeten kunnen. En ik zou ook op dit moment een probleem zien als 60% van de vakantie gangers die in die zomer naar het zuiden crossen elektrisch rijden. Er staan soms aan benzine pompen al rijen. Dan komt Porsche/Audi met hun 3 minuten tanken 100km erbij toch wel met een mooi ding. Als ze dan kunnen zeggen 10minuten laden en weg kun je makkelijk zonder veel problemen naar het zuiden gaan. Ja je moet dan om de zoveel honderd kilometer even aan de lader. Maar dat is dan zeker te overzien. Normaal duurt tanken ook 10mintuen, auto voltanken, winkel in om te betalen en weg.

Shell gaat ook meer laders neerzetten, Ionity is ook bezig. De infrastructuur komt er zeker wel :) Meeste tijd doe je kortere stukken.

Daniel_Elessar wijzigde deze reactie 29-12-2018 14:38 (61%)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +15Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Veel veilige elektrische kilometers in 2019!

Tijd om eens terug te kijken op iets meer dan 3 jaar rijden met de Kia Soul EV.

In eerste instantie leek een elektrische auto te duur in 2015 als particulier. Maar een demo was betaalbaar en even duur over een aantal jaren gerekend vergeleken met mijn toenmalige Opel Agila 1.0 op LPG.

Hoe is het batterijen pakket bij bijna 100.000 km?
Hoe je omgaat met het batterijen-pakket is belangrijk, om zo lang mogelijk plezier te hebben van zoveel mogelijk range. Veel zullen zeggen, daar hoef ik niet op te letten, de fabrikanten moeten er maar voor zorgen dat de batterijen lang genoeg mee gaan. Maar het is net zo als een telefoon, ook daar kun je batterij veel langer laten meegaan, door op een goede manier met batterijen om te gaan. Ondanks dat bij de Kia Soul EV de fabrikant 7 jaar garantie of 150.000 km (70% over) geeft, wil ik dat ik zo ver mogelijk kan komen met de batterijen, ook na langere tijd.

Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

BatteryUniversity
Model voor ouder worden van batterijen
MATBAT project
Resultaten van testen
Laden/ontladen van batterijen

Conclusies:
  • Laat de batterij nooit boven de 60 graden Celcisus komen. Alles boven 40 graden Celcius is slecht.
  • Voorkom dat de auto 100% opgeladen is voor elke duur (SOC, State of Charge)
  • Snelladen is niet slecht, wanneer de temperatuur en eindwaarde SOC niet te hoog is
  • Wanneer je de SOC tussen 30% en 80% houdt, is de levensduur het langste
Heel belangrijke conclusie is dat de degradatie van de batterij harder achteruitgaat wanneer de auto iedere keer tot 100% opgeladen wordt. Ondanks dat de fabrikanten meestal een marge van 5% aanhouden, dus 100% is maar 95% opgeladen.

Dit is wat ik doe.
  • Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 2 x 40 km.
  • Ik laad maar tot 80% op mijn werk (zonnepanelen)
  • Laad pas de volgende dag weer op, op het werk (ongeveer bij 40%, wanneer er niet extra mee gereden is, in de winter 30%)
  • Wanneer de 100% capaciteit nodig is, laad ik zo op dat deze net voor vertrek 100% is
  • Af en toe een keer de batterij calibreren (tenminste 1x per 10.000 km) door bijna leeg te rijden (tot onder 19%) en dan weer tot 100% te laden.
  • Proberen uit de zon 8) te parkeren en te laden
Het merendeel van de tijd is dus de batterij SOC tussen 30% en 80% en wordt niet te warm.

Ik kan de batterijen uitlezen met een OBDII dongle, een Android telefoon en TorquePro.
Dit is een schermafdruk van TorquePro van 30 december 2018 bij een kilometerstand van 96697.

De Kia Soul EV uit 2014 heeft een netto capaciteit van 27 kWh. De bruto capaciteit is 10% meer (ongeveer 30.5 kWh). Hierdoor wordt degradatie van de batterij niet meteen zichtbaar, zolang deze boven de 100% zit. TorquePro houdt hier rekening mee, door de degradatie vanaf 110% te tellen. Jammer genoeg is mijn demo auto in het eerste jaar minder goed behandeld m.b.t. batterijen, dus het eerste jaar was er al ongeveer 9% van de capaciteit verdwenen (maar nog wel boven 27 kWh). De degradatie is nu 15% (gerekend vanaf de 110% capaciteit), oftewel ik heb nu 5% minder bereik dan toen ik de auto kreeg. Dus in plaats van een netto 27 kWh batterij is deze nog maar 25.6 kWh :+

Ik heb deze in juli 2018 ook door de garage laten uitlezen en een afdruk gevraagd (SOH 94.2%). Daarna is een BMS reset gedaan, zodat ik niet precies kon meten of dit toen overeenkwam met TorquePro.

Over de tijd heb ik dit gemeten (State Of Health SOH t.o.v. gereden kilometers):

Ik heb de auto gekocht toen er 10.000 km mee gereden was en 1 jaar oud. Goed te zien in de grafiek, dat de batterij degradatie in het eerste jaar groter was dan de lineaire degradatie van de garantie :( . Door mijn aanpak zie je dat mijn batterij degradatie kleiner is dan de lineaire degradatie van de garantie :9 . De pieken naar 110% heeft te maken met het resetten/nieuwe software van het Boordcomputer Management Systeem (BMS) en dat pas na een (paar) calibraties de degradatie weer bekend is bij het BMS. Ook zijn de Cumulative Energy Charged (CEC) en Cumulative Energy Discharged (CED) waardes dan gereset, gelukkig had ik deze uitgelezen voor iedere BMS reset, waardoor ik de totalen nog kan berekenen.

SOH t.o.v. aantal weken oud:

SOH t.o.v. totaal energie ontladen kWh (Cumulative Energy Charged CED), dit is dus inclusief regeneratie:

De laatst uitgelezen CED is 17045 kWh. Hiermee heb ik 96697 km mee gereden. Dus ik kan met 1 kWh gemiddeld ongeveer 5.7 km rijden. Dit is inclusief het onzuinige rijden van de demo auto in het eerste jaar en regeneren van de remenergie en weer gebruiken van die energie. In de praktijk denk ik dat gemiddeld met 1 kWh ongeveer 7 km ver kom. Maar ik rijd dan ook zuinig en niet hard op de snelweg, ik rijd zelden sneller dan 100 km/uur.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:00 (4%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:46
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:42:
Veel veilige elektrische kilometers in 2019!

Tijd om eens terug te kijken op iets meer dan 3 jaar rijden met de Kia Soul EV.

In eerste instantie leek een elektrische auto te duur in 2015 als particulier. Maar een demo was betaalbaar en even duur over een aantal jaren gerekend vergeleken met mijn toenmalige Opel Agila 1.0 op LPG.

Hoe is het batterijen pakket bij bijna 100.000 km?
Hoe je omgaat met het batterijen-pakket is belangrijk, om zo lang mogelijk plezier te hebben van zoveel mogelijk range. Veel zullen zeggen, daar hoef ik niet op te letten, de fabrikanten moeten er maar voor zorgen dat de batterijen lang genoeg mee gaan. Maar het is net zo als een telefoon, ook daar kun je batterij veel langer laten meegaan, door op een goede manier met batterijen om te gaan. Ondanks dat bij de Kia Soul EV de fabrikant 7 jaar garantie of 150.000 km (70% over) geeft, wil ik dat ik zo ver mogelijk kan komen met de batterijen, ook na langere tijd.

Hier veel en goede informatie over hoe de batterijen degradatie (SOH, State of Health) in elkaar zit over langere tijd:

Model voor ouder worden van batterijen
MATBAT project
Resultaten van testen
Laden/ontladen van batterijen

Conclusies:
  • Laat de batterij nooit boven de 60 graden Celcisus komen. Alles boven 40 graden Celcius is slecht.
  • Voorkom dat de auto 100% opgeladen is voor elke duur (SOC, State of Charge)
  • Snelladen is niet slecht, wanneer de temperatuur en eindwaarde SOC niet te hoog is
  • Wanneer je de SOC tussen 30% en 80% houdt, is de levensduur het langste
Heel belangrijke conclusie is dat de degradatie van de batterij harder achteruitgaat wanneer de auto iedere keer tot 100% opgeladen wordt. Ondanks dat de fabrikanten meestal een marge van 5% aanhouden, dus 100% is maar 95% opgeladen.

Dit is wat ik doe.
  • Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is 2 x 40 km.
  • Ik laad maar tot 80% op mijn werk (zonnepanelen)
  • Laad pas de volgende dag weer op, op het werk (ongeveer bij 40%, wanneer er niet extra mee gereden is, in de winter 30%)
  • Wanneer de 100% capaciteit nodig is, laad ik zo op dat deze net voor vertrek 100% is
  • Af en toe een keer de batterij calibreren (tenminste 1x per 10.000 km) door bijna leeg te rijden (tot onder 19%) en dan weer tot 100% te laden.
  • Proberen uit de zon 8) te parkeren en te laden
Het merendeel van de tijd is dus de batterij SOC tussen 30% en 80% en wordt niet te warm.

Ik kan de batterijen uitlezen met een OBDII dongle, een Android telefoon en TorquePro.
Dit is een schermafdruk van TorquePro van 30 december 2018 bij een kilometerstand van 96697.

[Afbeelding]

De Kia Soul EV uit 2014 heeft een netto capaciteit van 27 kWh. De bruto capaciteit is 10% meer (ongeveer 30.5 kWh). Hierdoor wordt degradatie van de batterij niet meteen zichtbaar, zolang deze boven de 100% zit. TorquePro houdt hier rekening mee, door de degradatie vanaf 110% te tellen. Jammer genoeg is mijn demo auto in het eerste jaar minder goed behandeld m.b.t. batterijen, dus het eerste jaar was er al ongeveer 9% van de capaciteit verdwenen (maar nog wel boven 27 kWh). De degradatie is nu 15% (gerekend vanaf de 110% capaciteit), oftewel ik heb nu 5% minder bereik dan toen ik de auto kreeg. Dus in plaats van een netto 27 kWh batterij is deze nog maar 25.6 kWh :+

Over de tijd heb ik dit gemeten (State Of Health SOH t.o.v. gereden kilometers):
[Afbeelding]
Ik heb de auto gekocht toen er 10.000 km mee gereden was en 1 jaar oud. Goed te zien in de grafiek, dat de batterij degradatie in het eerste jaar groter was dan de lineaire degradatie van de garantie :( . Door mijn aanpak zie je dat mijn batterij degradatie kleiner is dan de lineaire degradatie van de garantie :9 . De pieken naar 110% heeft te maken met het resetten/nieuwe software van het Boordcomputer Management Systeem (BMS) en dat pas na een (paar) calibraties de degradatie weer bekend is bij het BMS. Ook zijn de Cumulative Energy Charged (CEC) en Cumulative Energy Discharged (CED) waardes dan gereset, gelukkig had ik deze uitgelezen voor iedere BMS reset, waardoor ik de totalen nog kan berekenen.

SOH t.o.v. aantal weken oud:
[Afbeelding]

SOH t.o.v. totaal energie ontladen kWh (Cumulative Energy Charged CED), dit is dus inclusief regeneratie:
[Afbeelding]

De laatst uitgelezen CED is 17045 kWh. Hiermee heb ik 96697 km mee gereden. Dus ik kan met 1 kWh gemiddeld ongeveer 5.7 km rijden. Dit is inclusief het onzuinige rijden van de demo auto in het eerste jaar en regeneren van de remenergie en weer gebruiken van die energie. In de praktijk denk ik dat gemiddeld met 1 kWh ongeveer 7 km ver kom. Maar ik rijd dan ook zuinig en niet hard op de snelweg, ik rijd zelden sneller dan 100 km/uur.
Mooie en uitgebreide post :)

In grote lijnen klopt het wel, maar ik zou zelf niet zo ver gaan (met een kleine batterij). Uiteindelijk moet je ook een beetje geluk hebben.

Zelf onze oude batterij (q210 Zoe 22kWh) opgeladen tot 100% en (bijna elke week) tot 1-3% leeg gereden, elk weekend minimaal 2x aan de snellader tot soms wel 7x op een dag. (Bezoeken vaak familie/vrienden in NL en er woont er geen een in de buurt van Eindhoven)

Dezs batterij had na +\- 76.000km nog steeds een SoH van 98% en deze is al een tijd omgeruild voor de 41kWh batterij, daar gaan wij niet heel anders mee om. (Staat bijna op 100k de teller)

Het enige verschil is dat deze ten minste elke donderdagavond wordt volgeladen tot 100% zodat deze al bijna vol is als wij vrijdag of zaterdag langs verre familie of vrienden rijden in NL, bij terugkomst weer 100% vol laden zodat deze aan het begin van de week weer vol zit.

Eigenlijk is de auto gemiddeld gezien ook nooit lang boven de 80% omdat er elke dag in wordt gereden en ik betwijfel of het erg veel scheelt of gaat schelen als de auto in een week slechts enkele uren (12-16u?) op 100% staat.

Het enige wat wij nooit doen, is de auto vol laden tot 100% en hem dan meerdere dagen niet gebruiken. >:)

***Edit***

Bij een aantal Tesla M3’s hebben mensen de auto bijna altijd enkel tot 80% opgeladen en kregen zo de BMS uit balans, zodat het leek dat er al veel capaciteit was verloren.

Elon musk heeft daar toen op gereageerd en heeft gezegd dat het verschil met opladen tot 90% zo minimaal was, dat het bijna niets veranderde aan de levensduur van de batterij. Bij het opladen naar 100% scheelde ook niet veel (meer?)

Het lijkt er vooral op neer te komen dat het bij elke auto/batterij anders is.

Stelling:

Altijd opladen tot 80% = levensduur a 1.000.000 km is goed voor nog 75% SoH

Vs:
Altijd opladen tot 100% = levensduur a 950.000 km is nog goed voor 75% SoH

Maakt het dan uit? Is het dan het eventuele “ongemak” waard?

Stef87 wijzigde deze reactie 02-01-2019 00:19 (5%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• JayPe
Z___Z schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:25:
EVs zijn op dit moment nog wel zo duur, dat een particulier hem alleen zou aanschaffen als deze een significant aantal KM maakt. Niemand gaat een EV aanschaffen als boodschappenauto. Daarvoor is hij simpelweg gewoon te duur. Voor 5-10k KM/jaar kan je beter een Up/Aigo kopen.
Kuch. Hoest

Ja. Dan kan je beter een e-up kopen! Helemaal mee eens ;-)

Ik heb er 15k afgelegd afgelopen jaar. (en in Q2 pas aangeschaft) en het bereik is prima.

Woon-werk-woon is 40 km, en alle bijkomende ritjes passen prima binnen het bereik. In de winter valt het mij tegen ( soms nog geen 100 km aan actieradius) maar FastNed heeft een voldoende dekking.

In het weekend kom ik regelmatig km's te kort en moet ik dus creatief zijn. Granny, laadpaal, of snellader. Ik ben echter ook aartslui en ga echt niet 5 minuten lopen van laadpaal naar bestemming.

Wat @TonVH dus zegt: Ja, voor vele zal het huidige bereik onvoldoende zijn, maar ik lach hard in mijn vuistje als ik weer eens een rekening krijg van m'n laadpas. Er zijn zoveel mensen die schreeuwen dat bereik te klein is, en kosten te hoog,.. Terwijl het écht voor velen wèl goed te doen zou zijn, vermits ze daar een beetje aan zouden willen wennen.

Ach. Een dikkere trui aan doen en de verwarming een graadje lager, is soms ook gewoon te veel gevraagd. En dat mag. Maar bepaalde argumenten zijn gewoon niet echt steekhoudend. Want óók als je in Groningen woont, is er nu en in de toekomst óók een EV te vinden bij je usercase. Vriend van mij woont daar. Buiten de stad. Met een iMiev. Thuis aan de Granny. Want Groningen en dus eigen oprit. Laadpaal? Wel nee. Tijd zat 's nachts.
(Van Outlander PHEV naar iMiev over gestapt ;-) )

Mijn ouders als ander voorbeeld. Och. Ze hebben een fijne ICE. Connected en wel. Dus de logs eens uitgelezen. Eens in de twee maanden maar rijden ze verder dan 100 km op één dag. En dat is dan één rit van 135 km. En 's avonds weer terug. Ze zouden prima met een EV uit de voeten kunnen. En toch kwam er een ICE met automaat. Ze vinden elektrisch toch echt maar niets. Sta je straks stil zonder stroom langs de weg. En dan? Ze raden mij het af.

Maar inmiddels komen m'n zus en ik allebei met een EV naar huis met kerst. Allebei aan de Granny, letterlijk bij oma. En zitten ze nu te denken aan een laadpaal aan huis. drie fasen aansluiting hebben ze al, en twee fasen zijn niet eens in gebruik.

Als die lolo'tjes nou eens goedkoper werden, kon ik er zo twee aan de muur schroeven!
Ook op m'n werk zijn de kosten van de paal nog een struikelblok. Een goedkopere mennekes wandcontactdoos zou de wereld schelen. Op de barricaden!! 🎉

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 12-02 17:51

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

renegrunn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Ik vermoed zo dat @nannoe een bereik verwachtte dat enigszins in de buurt zou komen van wat Jaguar heeft voorgespiegeld? Sommige dealers deden hier al 50km vanaf, maar dan is 275km toch echt wel een te groot verschil lijkt mij. Ik las er gisteren dit stukje nog over: https://www.rtlnieuws.nl/...us-bereik-wlpt-valt-tegen

Wat ik niet helemaal begrijp, Jaguar nodigt 4 (nou nou) rijders uit om ervaringen te delen. Maar beschikken ze niet over een bak aan data van de duizenden exemplaren die al rond rijden? Of hebben ze dit niet vanwege privacy redenen o.i.d.?

En wat ik mij tevens afvraag, heb je in dit soort gevallen niet een soort van consumentenrecht? Als ik een smartphone koop waarbij wordt vermeld dat ik hier 10 uur mee kan bellen, en het blijkt in de praktijk nog geen 5 te zijn, daar komt een Apple / Samsung / random merk toch ook niet mee weg?
Het probleem is dat verkopers geen reëel beeld geven óf uberhaubt hebben van het verbruik stad /snelweg. zomer /winter.

De actieradius is veel afhankelijker van de omstandigheden dan een ICE, de range is korter waardoor dat belangrijker is en de consument is onwetend. Kortom, alle ingrediënten voor ontevreden gebruikers. De voorlichting moet écht beginnen bij de dealers /LM, als er vooraf een goede verwachting wordt gecreëerd dan zal dit ook helpen in de klanttevredenheid én de adoptie van EV's

ev-database geeft voor de winter een snelweg range van 270km op voor de i-pace.
Praktische Actieradius tussen 270 - 555 km
Stad - Winter 390 km
Snelweg - Winter 270 km
Gecombineerd - Winter 325 km
Stad - Zomer 555 km
Snelweg - Zomer 340 km
Gecombineerd - Zomer 430 km
Leuk hoor als je zo'n rit achter de rug heb, de volgende dag weer op pad moet in de vrieskoude en je vervolgens thuis met 3.6kW je 85kWh accupakket mag vol druppelen :F.

revolution-nl wijzigde deze reactie 12-01-2019 13:38 (6%)

tijdelijk PV-loos :(

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-02 10:29

JT

VETAK y0

Wackmack schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:09:
"Dat is een uitdaging", zegt hij eufemistisch. Een keer redde hij het niet en liep hij de laatste twee kilometer maar naar zijn eindbestemming.

https://www.rtlz.nl/life/...__twitter_impression=true

LOL! Beetje eigen onderzoek van te voren zou wel goed zijn. Echter 50% van de actieradius is wel heel matig, vooral omdat het zo'n zachte winter is. Hoe doen ze het dan in Scandinavië? Daar rijden ze toch ook veel elektrisch.
Tja, als ik constant 140 rij op de snelweg met een EV dan haal ik ook maar de helft. Als ik kijk naar het verschil naar met EPA resultaten en dat de EPA resultaten aardig dicht bij de werkelijkheid zitten voor andere modellen dan denk ik dat de heren leaserijders die hun beklag doen in dat artikel zichzelf rijk hebben gerekend met 4% bijtelling zonder verder onderzoek te doen naar de auto's en wat hun daadwerkelijk bereik is. 1 review lezen volstaat om te weten dat je nooit de WLTP-waarde haalt. En ik ben, zoals aan het begin gezegd, wel benieuwd naar de rijstijl.

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13-02 10:34

Yero

Reviewer
De Telegraaf lijkt een anti-EV-offensief te zijn begonnen.

Op zoek naar een laadpaal
Een snellaadpaal is een zegen als je een paar keer aan een gewone laadpaal uren hebt staan wachten.
Ja hoor, deze redacteur heeft echt een uren naast een paal staan wachten?

Column van de hoofdredacteur van Autovisie (je zou zeggen dat 'ie wel wat ervaring met EV's heeft opgedaan)
Elektrische auto moet bij je levenspatroon passen
De ’brandstofkosten’ zijn weliswaar lager, maar je afschrijving is nog onbekend en niemand weet nog goed wat de onderhoudskosten en levensduur van de accu nu echt zullen zijn
Hoezo is dat onbekend? Er zijn al zat praktijkvoorbeelden. Hij doet net alsof EV's compleet nieuw (en dus eng) zijn.
Bovendien moet je weten dat het bereik op een volle accu in de winter fors lager is en dat je vrijwillig 100 in plaats van de toegestane 130 km/h moet gaan rijden en dan nog haal je het door de fabriek opgegeven bereik vaak niet. Laat u dus niet gek maken en onderzoek zelf of een elektrische auto echt bij úw levenspatroon past.
Ondertussen heb ik talloze mensen gesproken die het I-Pace nieuws (over de zwaar tegenvallende range) hebben gelezen/gehoord en nu veronderstellen dat dat met alle EV's zo is, dus dat je Limburg bij wijze van spreken nog niet haalt (dat de range in de winter tegenvalt is een terecht punt, wat helaas nog verergerd wordt omdat de NEDC-range nog vaak wordt genoemd)

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 14-02 20:04
Brains schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:
Gisteren wat verder van huis gereden met de I-Pace, maar het werd knijpen. Een reis van 250km en kwam thuis met nog 19km bereik. Was vertrokken met een volle batterij en heb niet harder dan 130 gereden.
Vanmorgen de auto van de lader gehaald met zo'n 200km bereik. Het is nog even wachten op de DC lader...

Toch jammer van het bereik van de auto.
Voor mij was het met de Leaf wel een eye opener, hoeveel het wel scheelt als je 100 rijd. Dan denk je, jaja, dat zal wel wat schelen, maar het scheelt echt meer dan je denkt. Probeer het eens als je een keer een langere rit voor de boeg hebt in de winter.

• Henry
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13-02 20:47

Henry

Hier!

haaibaa2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Voor mij was het met de Leaf wel een eye opener, hoeveel het wel scheelt als je 100 rijd. Dan denk je, jaja, dat zal wel wat schelen, maar het scheelt echt meer dan je denkt. Probeer het eens als je een keer een langere rit voor de boeg hebt in de winter.
Ik rij nu sinds twee weken ook 106 op de teller (=100 op de GPS) en het scheelt enorm met mijn Ampera-e. Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat je met een I-Pace ook gewoon continue 130 kan rijden, en dat klopt natuurlijk ook wel, maar dan lijkt het mij niet zo gek dat je maar 250 km bereik hebt. Overigens wel een erg mooie auto!

3210 | J5 | 3330 | T200 | T68i | 6610 | 6230 | 6170 | 6230i | 3120 | S200 | 6233 | 6300 | E51 | 6600 fold | iPhone 3GS | Wildfire S | Nokia Lumia 800 | iPhone 4S

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:18

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
JayPe schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:22:

Doordat VW niet zoveel EV's heeft verkocht, valt de negatieve publiciteit wel mee. Maar het is toch wel minimaal raar te noemen dat dé benchmark, de Golf, zo'n beperkt bereik op de markt is, en nog verkoopt ook. Naja. Verkoopt. In de lease is ie leuk vanwege de bijtelling maar een Kona of Niro is toch wel echt andere koek voor wat betreft actieradius. De Golf is overigens, anders dan de e-up, in de basis vooral een ICE met een andere bodemindeling om zo plaats te maken voor de accu's. Hoewel de basis al bij de eerste citistromer (Golf mk2 en mk3) ligt, is het vooral een complete auto waarbij de tekentafel een volledig normale auto op ICE basis was.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe VW modellen.

Ik wil prima over naar EV, maar het bereik is wel een dingetje. De e-Golf is voor mij (net) te weinig. Tuurlijk, 1000km op een accu is leuk, maar onredelijk. En eerlijk is eerlijk: Ook niet nodig.

Maar de 160-180km van een E-golf in de ergste omstandigheden (snelweg, winter) vind ik dan weer te weinig.

In mijn geval wacht ik nog op de nieuwe modellen. WG wil perse Volkswagen. De E-Niro was geen optie (Die had ik zelf wel gewild, beter bereik, meer vermogen, ruimer enz) maar dat was geen VW....

Afwachten wat de Neo of de Crozz gaan doen. Die lijken me - an sich - wel interessant. Maar ook voor mij: Doe maar een normale auto. Niet een ding met ronddraaiende stoelen en een cockpit van een ruimtevaartschip, nee. Gewoon conventioneel en een bank achterin.

• JayPe
prettig schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:41:
[...]

Juist daarom hebben we eentje met meer bereik voor die paar keer dat we wel meer rijden, heet gemak (en zo denken heel veel mensen).

Je argument gaat namelijk ook op voor een ICE en niemand koopt een ICE die 200km haalt, terwijl er veel meer tankstations zijn en je in een paar minuten je tank vol hebt.

Je kunt ook een kleiner huis kopen dan je nodig hebt, of een kleinere tv en transistor radio ipv home-theater systeem, etc ...... luxe, gemak en meer willen dan nodig.......menselijk.
Niemand heeft thuis een tankstation op de oprit. Daarom koop je een auto met een iets grotere tank. En de vergelijking slaat sowieso als een tang op een varken 🐷. Een accu is kostbaar en een brandstof tank kost enkel wat ruimte onder de achterbank.

Dàt een EV nu een beperkter bereik heeft, per lading, moet je niet 1 op 1 vergelijken met een ICE. Juist omdat je met een ICE niet dagelijks kunt tanken. Want tankstations zijn super schaars als je ze vergelijkt met laadmogelijkheden. Ik heb alleen al in mijn keuken 6 stopcontacten waar ik m'n auto in zou kunnen pluggen.

Hoeveel kilometer zit er tussen het ene en het volgende tankstation? bij een EV, en zeker in Nederland zit er tussen de ene en de andere openbare laadpaal minder kilometer. En tussen de ene en het andere stopcontact maar een paar meter.

Je hebt het vervolgens over een kleiner huis dan je nodig hebt: ik denk juist andersom: waarom een groter huis dan je nodig hebt? Een huis met 6 slaapkamers terwijl je maar met z'n 4'tjes bent? Nou, das fijn. Als er dan eens bezoek komt, kan je tegelijkertijd ook nog ruzie met je partner maken en kan iedereen op een eigen kamer slapen.

Nee, bij mij improviseer ik wel wat. Als er mensen komen crashen slapen ze op een opblaasbed in de woonkamer.

En als ik méér kilometers moet maken dan m'n EV aan kan, moet ik langs de snellader. Meer bagage? Dakkoffer! IKEA? Bezorgservice of trekhaak.

Waarbij ik overigens mijn keuzes niet opleg aan anderen hoor. Ik zal mensen met een gezin niet snel de up! aanraden als eerste en enige gezinsauto. Maar ik denk wel dat 90% van de up! rijders in Nederland ook prima af zouden kunnen met een e-up! Qua formaat en range. Voor de grotere auto's geldt vaker dat er meer kilometers mee worden gemaakt en daarom snap ik wel dat daarbij de range van 100km in de winter te krap is.

Maar 200. Komaan. Dat rijdt je niet dagelijks, of je gaat verhuizen. Of je hebt een sales baan. Als je wekelijks meerdere dagen hebt waarbij je 200+ km maakt, dan is er geen enkele EV geschikt. Dan kan je beter dieselen. En wekelijks aan de pomp staan.

• prettig
JayPe schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:36:
[...]

Niemand heeft thuis een tankstation op de oprit. Daarom koop je een auto met een iets grotere tank. En de vergelijking slaat sowieso als een tang op een varken 🐷. Een accu is kostbaar en een brandstof tank kost enkel wat ruimte onder de achterbank.

Dàt een EV nu een beperkter bereik heeft, per lading, moet je niet 1 op 1 vergelijken met een ICE. Juist omdat je met een ICE niet dagelijks kunt tanken. Want tankstations zijn super schaars als je ze vergelijkt met laadmogelijkheden. Ik heb alleen al in mijn keuken 6 stopcontacten waar ik m'n auto in zou kunnen pluggen.

Hoeveel kilometer zit er tussen het ene en het volgende tankstation? bij een EV, en zeker in Nederland zit er tussen de ene en de andere openbare laadpaal minder kilometer. En tussen de ene en het andere stopcontact maar een paar meter.

Je hebt het vervolgens over een kleiner huis dan je nodig hebt: ik denk juist andersom: waarom een groter huis dan je nodig hebt? Een huis met 6 slaapkamers terwijl je maar met z'n 4'tjes bent? Nou, das fijn. Als er dan eens bezoek komt, kan je tegelijkertijd ook nog ruzie met je partner maken en kan iedereen op een eigen kamer slapen.

Nee, bij mij improviseer ik wel wat. Als er mensen komen crashen slapen ze op een opblaasbed in de woonkamer.

En als ik méér kilometers moet maken dan m'n EV aan kan, moet ik langs de snellader. Meer bagage? Dakkoffer! IKEA? Bezorgservice of trekhaak.

Waarbij ik overigens mijn keuzes niet opleg aan anderen hoor. Ik zal mensen met een gezin niet snel de up! aanraden als eerste en enige gezinsauto. Maar ik denk wel dat 90% van de up! rijders in Nederland ook prima af zouden kunnen met een e-up! Qua formaat en range. Voor de grotere auto's geldt vaker dat er meer kilometers mee worden gemaakt en daarom snap ik wel dat daarbij de range van 100km in de winter te krap is.

Maar 200. Komaan. Dat rijdt je niet dagelijks, of je gaat verhuizen. Of je hebt een sales baan. Als je wekelijks meerdere dagen hebt waarbij je 200+ km maakt, dan is er geen enkele EV geschikt. Dan kan je beter dieselen. En wekelijks aan de pomp staan.
Ben het met eens hoor, rij al jaren een i3 met 22kwh (zat range voor dagelijks gebruik). Maar lange afstanden gewoon de PHEV en nu de Kona.

Let maar op, EV mainstream en iedereen wil eentje met "normale" range: 500km (men is verwend door de ice, men wil niet terug).

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:22
mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:50:
[...]

15% verschil is wel reëel denk ik. In de zomer zit ik vaak rond 13,5. En in de winter inderdaad ongeveer op wat jij zegt. (Ook grotendeels snelweg rijden).
Mooi, dat is het bereik stuk groter dan dat ik in gedachten had. Ik was bang dat ik in de winter met moeite woon-werk zou kunnen doen (90km), maar dat blijkt dus meer dan prima te halen zonder te moeten hypermilen :D Goede keus geweest die R240 :)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
kepler schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:52:
Mooi, dat is het bereik stuk groter dan dat ik in gedachten had. Ik was bang dat ik in de winter met moeite woon-werk zou kunnen doen (90km), maar dat blijkt dus meer dan prima te halen zonder te moeten hypermilen :D Goede keus geweest die R240 :)
Mijn afstand is 50 km enkele reis. Als de temperatuur dan serieus onder nul is komt het wel op het randje. Soms laad ik dan nog even een kwartiertje bij voor de gemoedsrust om de volgende dag weer heen en weer te rijden :) De mijne is nu 2,5 jaar oud, ik heb nog nooit gekeken wat de staat van de accu is, er zal inmiddels ook wel een stukje vanaf zijn denk ik, hij maakt aardig wat laadcycles.

2900 Wp ZZW : 10x JA Solar + Omnik 2.5k-TL2-S : PVOutput – Renault Zoe R240

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

mddd schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 10:50:
15% verschil is wel reëel denk ik. In de zomer zit ik vaak rond 13,5. En in de winter inderdaad ongeveer op wat jij zegt. (Ook grotendeels snelweg rijden).
Ik merk momenteel de keuze voor energielabel E winterbanden.... winterverbruik tegen de 19kWh/100km (!!). Zelfs met de extender is het nu wel erg karig met m'n bereik.

Nu het weer >6 graden is gaat het beter, vandaag en gisteren 16,5kWh/100km geklokt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• kepler
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:22
TucanoItaly schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 12:57:
@Gonadan Om je een idee te geven; vanochtend was ik veel te vroeg bij m'n klant en ging 30 minuten pitten. Het bereik was teruggelopen van 120 naar 118 km. Dat is dus in een Renault Zoe met een ~40 kWh accu. De climate control stond op 23oC. Dat is dus in een uur ca. 2% van het bereik. Maar ja, omdat het bereik 200+ km is, merk je dat gewoon niet. Tenzij je bereik natuurlijk heel krap is voor je dagelijkse route.

Ik doe wel de auto voorverwarmen, er zit een timer functie in. Maar dat doe ik voor het comfort, niet voor het bereik.
Voorverwarmen is echt ideaal, zeker in de winter! Vijf minuten voor ik weg ga druk ik op het knopje en zodra ik instap is de auto ontdooit en lekker warm :D
Ik denk dat het wel iets zal schelen voor het bereik, je warmt immers op van <5 graden in de winter naar 20 graden. Bij voorverwarmen is hij ook echt vol warmte aan het blazen, dus dat zal best wat vermogen kosten. Alhoewel uiteindelijk maar een aantal km bereik gok ik
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True