Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 414524
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
Frml schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:56:
[...]

Mag je die trekhaak wel gewoon gebruiken voor fietsendragers e.d. dan?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15-11 09:58
TonVH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:27:
[...]
- de oplossing is doodsimpel en kan iedereen bedenken. Gewoon dat laadstation koppelen aan een PIN/CC apparaat of 1 universele pas met RFID en duidelijk aangeven op de paal wat de kosten zijn (dus niet afhankelijk van leverancier en/of gebruikte pas).
Kennelijk valt het toch wel tegen met 'doodsimpel' anders was het er al wel geweest.
Mij persoonlijk zal het een rotzorg zijn als ik 40 apps moet installeren en 30 pasjes nodig heb en moet proberen of de kabel wel de juiste is maar niet iedereen is hobbyist cq EVfan en niet iedereen heeft enige interesse om zich in die hele materie te verdiepen en dat deel bevolking afschrijven (zeker als je wilt dat iedereen een EV neemt) is erg vreemd.
Ik schrijf niemand af. Ik ontken ook niet dat het simpeler moet. Ik zeg alleen wel dat mensen -voorlopig althans- zullen moeten leren om peren te eten.
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat er meer mensen worden afgeschrikt door de huidige wirwar dan dat er mensen zijn die vol enthousiasme daarin duiken.
Ik ook. Dat ontkent ook niemand. your point?
- ik ben niet in de positie om een overlegorgaan oid te starten. De betreffende industrie hebben al weet-ij-veel van die organen maar blijkbaar heeft dit onderwerp niet hun interesse.
Jawel hoor. Alleen gaat het minder snel als iedereen zou willen.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Frml
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 05-10 12:03
possimpible schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20

indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;
Ah, dus ik zou in feite er gewoon een losse trekhaak onder kunnen zetten voor fietsen e.d. Thanks!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Weet je hoe de politie dat bij ons oplost? Door op zaterdag voor de ingang van de stort te gaan controleren. ;)
Om het trekgewicht van voorbijgangers te polsen? Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet wel dat ze bijtelling ontduikers proberen op te sporen.

Ik zou me eerder zorgen maken om die gek op de weg die tegen je aanrijdt terwijl je illegaal met je aanhanger rijdt.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12-11 17:17
Ik heb nog geen nieuw contact gehad met de rdw maar ik vermoed dat het uiteindelijk niet eens heel moeilijk moet zijn om een trekhaak goedgekeurd achter een EV te krijgen bij EV's gebaseerd op een ICE.

Als er een E keur op de trekhaak zit is de keurmeester tevreden. Laat ík die nou net niet hebben op míjn haak. Voor de e-golf Kona Niro en Ioniq kan ik mij voorstellen dat de koets niet (veel) afwijkt en de trekhaak van de ICE variant gewoon past.

Maar goed: is nog even koffie dik kijken. Ik hoop spoedig méér te weten via m'n contacten bij de RDW.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:11
kdeboois schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:12:
[...]

Dat zal bij EVs inderdaad weinig voorkomen.

Ik leer langzaam. Of een te goed geheugen...

Ik ga nog eens een nachtje slapen op de Kia vs M3. Verwacht niet dat ze de LR met RWD ineens wel in NL gaan ondersteunen en dat maakt de Kia de auto met het langste bereik. In km/uur laadsnelheid gaat het elkaar weer wat minder ontlopen... hoop dat Björn er snel bij is.
Als je dan toch voor een BMW gaat neem dan de i3, het is tenslotte het elektrische auto’s topic.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-11 14:19
Pierz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Als je dan toch voor een BMW gaat neem dan de i3, het is tenslotte het elektrische auto’s topic.
😂

Als ik een BMW M3 zakelijk mag rijden dan zou ik het doen. Dan maar ff niet de planeet redden en dikke bijtelling lappen. Nee zo’n feest is het niet.

kdeboois wijzigde deze reactie 25-10-2018 22:34 (25%)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Pierz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

M3 in topics over EVs wil ook al eens verwijzen naar de Tesla Model 3.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:42:
[...]

M3 in topics over EVs wil ook al eens verwijzen naar de Tesla Model 3.
No shit :> of was het geen sarcasme van @Pierz ?

YoshiBignose wijzigde deze reactie 26-10-2018 08:10 (8%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Guy Treepbush
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15-11 06:43
As for Model 3 coming to Europe, Tesla said that they plan to open the order book to reservation holders by the end of the year.

Musk added that they plan to build a significant batch of Model 3 vehicles for Europe in January.

He said that he expects deliveries in February and March:

“We expect to start producing a significant volume for Europe in January, and obviously take some time to ship. So deliveries, probably if we finish the deliveries in Europe kind of in the late February, March timeframe.”
Tesla model 3 is waarschijnlijk vanaf december te configureren en wordt vanaf februari uitgeleverd. Ik ga er daarbij wel even vanuit dat Nederland bij de eerste landen in Europa hoort waar die wordt uitgeleverd.

https://electrek.co/2018/...sible-timeline-elon-musk/

Guy Treepbush wijzigde deze reactie 26-10-2018 11:34 (0%)
Reden: Typo

• darkkingll
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-11 18:37
Zo, ik kan ook beginnen met laadpassen e.d. aanvragen. Ik moet nog een proefrit maken, maar de kans is zeer groot dat ik een Leaf ga bestellen.. :) Die zijn bij de leasemij op voorraad dus ik zou over 2 weken al elektrisch kunnen rijden.

• Lukkezen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 04-02 13:43
Mede dankzij dit topic heb ik een Nissan leaf besteld 2 weken terug.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van de leasemaatschappij dat hij op 19 november word geleverd.

Ben zeer benieuwd hoe het me gaat bevallen. Enkele reis naar werk is +- 120 km. Ik zal in ieder geval voorlopig alleen gebruik maken van publieke laadpalen en de laadpalen op werk. Vooral in de winter zal het voor mij dus interessant worden.

• Pevano
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 16:28
Lukkezen schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:44:
Mede dankzij dit topic heb ik een Nissan leaf besteld 2 weken terug.
Gisteren heb ik een brief ontvangen van de leasemaatschappij dat hij op 19 november word geleverd.

Ben zeer benieuwd hoe het me gaat bevallen. Enkele reis naar werk is +- 120 km. Ik zal in ieder geval voorlopig alleen gebruik maken van publieke laadpalen en de laadpalen op werk. Vooral in de winter zal het voor mij dus interessant worden.
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Met 120km enkele reis ga je geen 100 rijden denk ik, het succes zal een beetje afhangen van je laadmogelijkheden thuis en laadsnelheid op je werk. Als je met 10% op je werk aankomt krijg je hem niet vol in 8 uurtjes met een 3kW-laadpaal. Maar kudo's voor het elektrisch gaan rijden !

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:01

mux

99% efficient!

Wacht, een 40kWh Leaf? Die heeft geen enkel probleem met 120km enkele reis toch? Of mis ik iets?

Als je hem in de buurt van leeg wil trekken op die rit moet je 300Wh/km gaan verstoken. Da's ~150km/h met verwarming.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Lukkezen
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 04-02 13:43
assje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Maar hij zegt niets over thuis laden dus wil wellicht retour op 1 lading.

In dat geval zou een 32A laadmogelijkheid op het werk geen overbodige luxe zijn.
Op werk staan er 11KW laadpalen. Waar ik dus effectief 3,7KW uit kan halen met een Leaf.
In de buurt van mijn huis (100 meter lopen) staat er een soortgelijke paal.

Waarschijnlijk zal ik dus dagelijks thuis en op het werk moeten laden.

Lukkezen wijzigde deze reactie 26-10-2018 13:46 (16%)

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wut?!
Waar ik dus effectief 3,7KW uit kan halen met een Leaf.

Daar pak je dan toch 6.6 kW? Of snap ik het laadsysteem van de Leaf niet?

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• Pierz
YoshiBignose schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:10:
[...]

No shit :> of was het geen sarcasme van @Pierz ?
Ik ging er van uit dat men wel begrijpt dat de Model 3 afkorten tot M3 kortsluiting in de breinen van autoliefhebbers verooraakt O-)

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14-11 08:23
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:45:
[...]
Ik ben zelf reuze benieuwd naar de eerste servicebeurt en wat ze me allemaal aan gaan smeren.
Vandaag m'n e-Golf weggebracht voor winterbanden en de eerste onderhoudsbeurt voor 30.000 kilometer. Dit is de checklijst die ik meekreeg. Het is vooral een controle.

Checklist onderhoud e-Golf 1

Checklist onderhoud e-Golf 2

De auto is klaar voor de winter! Ben echt benieuwd wat winterweer met de range gaat doen. Afgelopen week met (tegen)wind en regen zie je wel direct het gemiddelde verbruik omhoog gaan.

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:38

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Eltjo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:21:
Hmmm de rekening gaat direct naar de leasemij, dus dat weet ik niet. Had ik natuurlijk even kunnen vragen maar daar niet bij stil gestaan.

Edit: op de werkorder die ik vanochtend had ondertekend zag ik een bedrag van bijna 900 euro staan maar dat is inclusief aanschaf en wisselen van de winterbanden.
Lang leve lease :P

Tesla Model 3 LR RWD

• Eltjo
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14-11 08:23
Die indruk krijg ik ook! Heb nog wel overwogen om even vanuit car-net de claxon te testen toen ze met de auto bezig waren ;-) Maar die check stond dus ook al op de lijst.

PV 6790 Wp | VW e-Golf

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:46
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:32:
Ik ga nog 1 vraag stellen.. De Leaf en E-Golf zouden het in theorie moeten redden zonder laden: de 211 km enkele reis die ik 1x per week moet doen. Ik ben echter niet van het 100-110 rijden op de snelweg. Zal de Leaf of Golf die 211 km ook kunnen halen met gewoon 130 km/h?(denk dat ik dan gemiddeld wel op 110 a 120 zit trouwens)
Met 120km/h kom je met de e-Golf niet aan 180 km bereik...en in de winter met kou helemaal niet.

Met 130km/h mag je blij zijn met 150 km |:(

MarcelGo wijzigde deze reactie 26-10-2018 21:52 (4%)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:39
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:35:
Pffrt, dan gaat het hem denk ik niet worden..geen zin om overal max 100 te gaan rijden..

Ik denk dat ik nog maar even wacht op de e niro of toch maar een diesel neem..
1x per week 15min bij de snellader, zwaar leven.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• JeroenK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-11 06:27
Pevano schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Met 120km enkele reis ga je geen 100 rijden denk ik, het succes zal een beetje afhangen van je laadmogelijkheden thuis en laadsnelheid op je werk. Als je met 10% op je werk aankomt krijg je hem niet vol in 8 uurtjes met een 3kW-laadpaal. Maar kudo's voor het elektrisch gaan rijden !
Wij rijden al ruim 3 jaar dagelijks op en neer van Amersfoort naar Ridderkerk met een Kia Soul EV met 27 kWh. Met een normaal laadpaaltje op zijn werk moet hij makkelijk het kunnen halen. Als ik 100 km/h rij kom ik nog een eind verder en als ik ga hypermilen heb ik in Spijkenisse nog 45% over.

Ja ik woon/rij dan niet continue op de linker baan en wil ook niet de eerste zijn die weg rijd bij het stoplicht.

Met normaal* met het verkeer mee rijden moet hij dat makkelijk kunnen halen.

*Dus niet de hele rit op linkerbaan de voorste willen zij. En de snelheidslimieten niet beschouwen als de absolute minimum snelheid.

JeroenK wijzigde deze reactie 27-10-2018 07:18 (11%)

• JayPe
Goed zo @JeroenK

We rijden dan ook niet allemaal alleen maar voor de bijtelling EV.

Als je EV rijd, kàn dat je ook onthaasten. Ik rij vrijwel nooit meer 130 maar meestal cruise ik zo rond 95,.. Ja, dat ie precies op 137km/h is afgeregeld kom ik af en toe echt wel tegen, maar dat zijn dan meestal korte snelwegritjes waarbij bereik überhaupt niet boeit.
@darkkingll
Één keer per week 210 km rijden en dan rustig aan moeten doen, de rest van de week genieten van de rust, het enorme koppel bij 't stoplicht ( m'n voorbanden zijn met 10.000km inmiddels een heel eind heen) èn lage bijtelling: ik zou 't wel weten.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:46
Ik rij nu 3 jaar elektrisch en ben denk ik 2 keer tegen het bereik opgelopen, maar dat was in het eerste jaar, nu gaat het altijd goed en snelladen onderweg is ook prima.

Zou voor geen geld meer terug willen.

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• 414524
  • Niet online
Die range impact in de winter moet ik nog zien, geloof er eerlijk gezegd geen zak van. In mijn ICE verbruikte ik 1 liter diesel per uur meer om de airco en electronica op volle toeren te laten blazen, wat zal dat aan impact op een EV die voorverwarmd is en een warmtepomp heeft (=50% efficientie?) hebben? Ben benieuwd... 275 km lijkt me wel heel negatief, denk eerder 350.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11-11 19:42
darkkingll schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:51:
Ja, daar was ik al bang voor.. als een kona 3 maanden levertijd had dan had ik er al wel 1 besteld. ;)
Kijk eens rond op bv. Marktplaats voor de Kon. Ik ben dealers tegen gekomen die praten over januari als je nu koopt.
Kan geen kwaad om eens te bellen om te informeren.

Wanneer je de Leaf gaat proberen, probeer hem dan voor een dag uit. Neem hem volgeladen mee en kijk zelf wat de range doet. Ik denk niet dat je teleurgesteld zou zijn. Of in het slechste geval in de winter 1x per week letterlijk 5 a 10 minuten bij een Fastned stopppen. Een sanitaire stop, die je anders wellicht op het werk of bij een klant zou maken, of een kop koffie en je bent al 5 minuten verder.
En ja, als dat evt het geval zou zijn kun je dat als minpunt zien voor een EV.
Daar staan wel veel pluspunten tegenover. Zoals de bijtelling.
En andere dingen die je maandag wel zult ervaren :)

Yoade75 wijzigde deze reactie 27-10-2018 10:22 (45%)

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15-11 12:10
darkkingll schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

200 km zou perfect zijn, vanaf mijn huis naar het kantoor in Vianen is 211km, dus dan hoef ik tussendoor maar een paar minuten aan de lader.
We zullen maandag zien. Ik ga er een uur in rijden dus wil een stuk snelweg pakken en dan binnendoor terug.
Als je serieuze interesse hebt lukt het vaak wel om de auto een keer op zaterdag eind vd middag mee te krijgen en 'm maandagochtend vroeg weer terug te brengen. Bij een EV is range nl. voor velen best belangrijk en dat begrijpen ze bij de dealer vaak ook wel. Met een uurtje weet je of de auto lekker zit/rijdt, met een dag weet je hoever je met jouw rijstijl ongeveer komt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 17:46
Audi e-tron

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Artikel over waarom de Jaguar I-Pace minder bereik heeft dan men zou verwachten:
http://www.thedrive.com/t...-offer-234-miles-of-range

Renault Zoe Q90

• 414524
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:01:
De dealer was bij mij totaal niet van plan om daar aan mee te werken. De verzekering dekte namelijk maximaal 30 minuten... langer was niet mogelijk, maar volgens mij kwam het vooral doordat ze er zelf geen hadden staan en bij een andere dealer vandaan moest komen..

Ook Lexus wilde eerst vaststellen of je de auto kon kopen voordat je de 48h proefrit kon maken. Maar misschien ligt het ook aan mij aangezien ik alleen vraag om een proefrit en totaal geen interesse hebt in wat de verkoper te vertellen heeft omdat het maar oppervlakkig is en concrete vragen ze geen antwoord op hebben.
Dat 30 minuten verhaal heb ik nog nooit gehoord en lijkt me een verzonnen verhaal.

Vanuit Lexus erg vreemd, zou dat hebben gecountered door te zeggen dat ze niet representatief voor het merk overkomen en de reclame toch echt anders klonk. Dealers zijn daar gevoelig voor, ze krijgen aan het eind van het jaar vaak nog een client-satisfactory rate bonus vanuit het merk, als jij ze als ‘vreemd merk overstapper’ een slechte review geeft, dan hakt het er in. Zo kun je best veel gedaan krijgen :+

• Pierz
Eerder op het werk verschijnen? Heb je en een laadpaal en minder last van file.

• mux

mux

99% efficient!

possimpible schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Het is volcontinu, als ik mijn zonnepanelen verkoper iig moet geloven. Tevens de reden dat ik geen zonnepanelen neem.
Maar da's toch geen reden om geen zonnepanelen te nemen? Met 7ct/kWh (+een paar cent terugleversubsidie) heb je alsnog uitstekend rendement op de investering. Veel beter dan - om dit weer ontopic te trekken - een elektrische auto :)

Zonnepanelen blijven hoe dan ook nog steeds een no-brainer, behalve als je echt iedere 3-4 jaar verkast en ze niet kunt meenemen en ze niks toevoegen aan de waarde van je huis.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:48
possimpible schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Teller vooruit = 22 cent per kwh lappen
Teller achteruit = 7 cent per kwh retour
Valt prima te meten met die slimmer meters
Weer een reden om die "slimme" meter te weigeren.

• YoshiBignose
Deveon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:01:

Ook Lexus wilde eerst vaststellen of je de auto kon kopen voordat je de 48h proefrit kon maken. Maar misschien ligt het ook aan mij aangezien ik alleen vraag om een proefrit en totaal geen interesse hebt in wat de verkoper te vertellen heeft omdat het maar oppervlakkig is en concrete vragen ze geen antwoord op hebben.
In mijn tijd hadden ze nog een mooie actie waarbij je een proefrit mocht maken in de IS300h en daarna een hadden ze een 3-serie en een A4 staan ter vergelijking. Je mocht dan in alle 3 rijden om zo te zien dat de IS het beste was :P En dat was ook zo. Maar het waren wel twee afgetrapte huurauto's terwijl de IS netjes was maar goed daar kan je doorheen kijken.

Snap wel dat ze bij een 48h proefrit wat meer info over je vragen ja...

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• JayPe
Voor de Car-Net gebruikers onder ons:

Ik heb een aantal keren 'last' gehad van een hangende communicatie van de auto met de Car-Net server.

De App kon prima de info van de auto opvragen (vanaf de server), maar deze info vernieuwde zichzelf niet (meer). Waarom niet? Omdat de auto zelf in storing stond. Die wilde niet meer communiceren met de server. De data module (GPRS dingetje) gaf gewoon geen info meer door.

Via duitse fora ( o.a. Going Elektric ) uitgezocht en gevonden dat je dan een bepaalde zekering eruit moet trekken, zodat ie even spanningsloos wordt.

Mijn e-up wilde niet meer communiceren nadat ik de status opvroeg toen ik aan het laden was bij een Lidl paal in Brugge afgelopen zomer. Vlak voor ik naar Italië ging. Bummer. Uiteindelijk (b)leek dat zekeringtrekken zo eenvoudig nog niet, omdat ik niet zeker was welke zekering het zou moeten zijn.. en toen ik dat eenmaal zeker wist, bleek het alsnog een trial and error verhaal te zijn: Pas voor de terugreis kreeg ik 't weer voor mekaar.
Ook na de montage van de trekhaak (accu los gegooid ) wilde CAR-NET weer niet (ik bleef een auto icoontje zien met een geopende motorkap 8)7 ) en wilde ik weer de truuk met de zekering gaan uitvogelen.

Lang verhaal kort: Via de OBDII poort kan je de module een reset geven: Dat kan waarschijnlijk ook met VAG-COM, maar ik heb zo'n relatief goedkope OBDeleven plug.
Jeuh!

Overigens kan ik inmiddels ook het voltage per cel (?) uitlezen. Het zijn er een stuk of 170?
Ook lijkt het erop dat ik inmiddels een kleine 1750 kWh heb verstookt de afgelopen 11.000 km? Zou neer komen op 16 kWh/100km? Zou dan waarschijnlijk inclusief regeneratie energie zijn, want hoewel ik ook echt wel tripjes maak met het pedaal in de vloerbedekking, mijn woonwerk doe ik toch echt wel veel zuiniger ( < 11 kWh/100km )

JayPe wijzigde deze reactie 28-10-2018 17:14 (12%)

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:51:
[...]
Snap wel dat ze bij een 48h proefrit wat meer info over je vragen ja...
Helemaal mee eens, maar dan moeten ze ook geen mensen pro actief gaan benaderen met het aanbod. Het leek haast een actie van de importeur waar de dealers niet op zaten te wachten.

Zelf was ik zeker een potentiële klant geweest om hem te leasen, maar inmiddels zijn er EVs te krijgen die voldoen aan mij wensen. Waardoor alles met een brandstofmotor mij tegenvalt. Na de proefrit van de Ioniq was ik overtuigt. Liever een EV met 4% bijtelling dan een ICE zonder bijtelling. Woon-werkverkeer red ik wel op een accu en voor 50 euro per maand kan ik er vast voldoende privé ritjes mee afhandelen. De €200-300 p/m die ik uit bijtelling bespaar stop ik liever in auto #2 voor vakanties, uitzonderingen, noodgevallen en tegelijk gebruik.

Deveon wijzigde deze reactie 28-10-2018 18:50 (38%)

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-11 21:26
alexkroeze schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:44:
Ja straks als salderen stopt is je eigen productie gelijk opmaken het beste. Echter staat bij de meeste Nederlanders de auto bij de baas op het terrein wanneer de zon het meeste opbrengt. Of je moet 's nachts gaan werken.

In het weekend wel slim om dus pas te laden overdag.
Tijd voor een zappi dus :) Ik werk 1 dag in de week thuis dus dan kan ik al 3 van de 4 dagen in de week thuis overdag laden.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• Scorpei
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 08:27
Simpele en complexe vraag tegelijk. Ik rijd vrijwel dagelijks 140km retour naar werk. Nu een mooi dieseltje, dagwaarde 4000e denk ik en 1:17,5. Met een goede 50k per jaar dus. Die komt richting vervanging of anders inzetten (gebruikt door de rest van het bedrijf), dus mogelijk een vervanging.

Fiscaal de vraag (de vervanger kan (ook) zakelijk aangeschaft) voor de accountant natuurlijk wat en of het interessant is. Bespaart het eventueel genoeg om de diesel te laten staan cq vervangen.

Praktisch de vraag: red ik het fatsoenlijk om 50k per jaar woon werk met een leaf oid te doen of rij je dan intens van laadpaal naar laadpaal en is hij afgeschreven in 2 jaar? De ioniq vast wel maar als een occasion lukt is t leuker ;).

Owner of http://scorpei.com/

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 02:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

mrmrmr schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:49:
Heeft iemand al op de een of andere manier een 64kWh Kia e-Niro besteld en een leverdatum gekregen?
Kijk eens hier: Hyundai Kona / Kia e-Niro
En het antwoord is “nee”, want de prijs is nog niet bekend. Volgens geruchten staan er reeds 2500 mensen in NL op de wachtlijst. Dus kan even duren.

• Tovenaar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-11 16:20
JayPe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:10:
Lang verhaal kort: Via de OBDII poort kan je de module een reset geven: Dat kan waarschijnlijk ook met VAG-COM, maar ik heb zo'n relatief goedkope OBDeleven plug.
Jeuh!
Kun je afgezien van de nodige uitlezingen ook nog interessante settings aanpassen? Zit er zelf ook over te denken om zo'n OBDEleven tool aan te schaffen...

• JayPe
Tovenaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Kun je afgezien van de nodige uitlezingen ook nog interessante settings aanpassen? Zit er zelf ook over te denken om zo'n OBDEleven tool aan te schaffen...
Ligt eraan wat je interessant vind.

De aanpassingen die ik heb doorgevoerd:
- Soundgenerator volume op 0 gezet ( want uitzetten via het menu in het dashboard kan ook, maar dan krijg je telkens een waarschuwing dat ie uit staat)

- Handrem aangetrokken + auto op contact = dagrijverlichting uit ( fijn als je in het donker een de laadpaal staat, en je in de auto zit, dan verlicht je niet de hele buurt

- Dagrijverlichting aan (led's in de voorbumper) = óók achterlampen aan + kentekenplaat verlichting ( effectief betekend dat, dat ik altijd mijn verlichting aan heb; iets wat ik bij al mijn auto's standaard handmatig doe, maar bij deze dus niet meer. Ik heb een hekel aan mensen/auto's die (zeker met mist) alléén met de dagrijlichtverlichting aan de voorkant rond rijden, en aan de achterkant volledig donker zijn

- Bij 15km/h gaan de deuren op slot, en zodra ik de auto van contact haal, gaan de deuren weer open. Ook handig omdat de 'tankdop' daarmee ook ontgrendeld

- Onthouden van laatste instelling Climatronic. Die stomme programmeurs hebben bij de e-up! standaard de Climatronic op "Automatische ventilatie, Airco Aan en '22 graden' " staan. In de zomer gaat ie dus als een malle koelen, en in de winter als een malle opwarmen. Als je even niet oplet, slurpt de airco òf verwarming best wat van je bereik weg. 22 graden vind ik 's winters te warm, en zomers te 'koud'.

- Nog wat van dat soort geneuzel,

Wat ik vooral wel fijn vind, is om storingen te kunnen wissen. Zo gebruik ik 'm bij m'n Polo bijvoorbeeld om een airbag storing te wissen, welke standaard verschijnt als ik weer eens met een lege accu heb gestaan. Die OBDeleven is een stuk goedkoper dan een VAG-COM van Rosstech, en je kunt er toch vrijwel alles mee.

Mij valt op dat ( hoewel de e-up een redelijke zeldzaamheid is), de ondersteuning vanuit OBDeleven best okay is: alle modules worden herkent en er zijn veel instelllingen (vanuit de standaard up! waarschijnlijk) die gewoon werken. Maar ook de batterij-gegevens zijn redelijk goed opgenomen. Volgens mij is het namelijk officieel allemaal niet gedocumenteerd, welke bit en byte waarvoor staat.

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-11 15:32
@zonoskar Dat zou echt knap zijn om de auto de helft minder efficient te maken zodat hij maar 200 km ver komt met 64kWh.

Ik denk eerder dat de dealer zijn 40kWh's nog wil verkopen, kijk eens hoeveel er op gaspedaal staan...

Volgens het doorgaans qua Nissan goedgeinformeerde Pushevs.com start de productie in jaunari en zij de aandrijflijn + accu ook van LG chem (of in licentie gebouwd door Nissan). Mijn verwachting is dus eerder dat de efficientie gelijk aan of beter dan Kona, Niro zal zijn. Ik denk dat de Leaf qua stroomlijn tussen de Ioniq en de crossovers zal zitten.

Maar goed, het blijft afwachten / speculatie... [edit:] De huidige versie viel me in elk geval erg tegen toen hij uitkwam, geen TMS en maar 40kWh met de oude, rotte, accu technologie.

cihuacoatl wijzigde deze reactie 29-10-2018 10:37 (9%)

2017 Ioniq Electric

• Deveon
  • Niet online
cihuacoatl schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:15:
Ik ben echt benieuwd of Nissan straks de 64kWh Leaf in volume weet te produceren en wat er dan gebeurt met al die mensen die een Kona, Niro (of zelfs Model 3?) willen.
Alle vier zijn prima EV's en ik denk dat het er vooral op aankomt wanneer je hem kan rijden en of je langer wilt en kan wachten op je voorkeur.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zucht.. CDA doet weer even populistisch:
CDA: SUBSIDIE ELEKTRISCHE AUTO TE HOOG

BNR Webredactie Vandaag, 10:05
De belastingvoordelen voor dure elektrische auto's liegen er niet om. Wie vanaf dit jaar bijvoorbeeld een Tesla Model S least, krijgt de komende vijf jaar maar liefst 70.000 euro subsidie.

'Je moet ze niet overstimuleren'
We zullen over moeten naar elektrisch rijden, zegt Kamerlid Pieter Omtzigt, maar deze subsidie is disproportioneel. Deze maatregel is volgens hem 50 keer zo duur als regelingen in andere sectoren om de CO2-uitstoot terug te dringen. De overheid kan beter investeren in bijvoorbeeld het goed isoleren van sociale huurwoningen, zegt Omtzigt.
link: https://www.bnr.nl/nieuws...-elektrische-auto-te-hoog

Gaat even voorbij aan het feit dat de "Tesla-tax" (4% bijtelling alleen voor eerste 50k van catalogusprijs) op 1 januari 2019 ingaat. En dat het niet zozeer subsidie voor die paar honderd auto's gaat, maar om het stimuleren van EV in het algemeen om de pioniers te compenseren die tegen laadpaalissues gaan aanlopen om zo de weg voor te bereiden voor grotere adoptie van EV.

Ook lekker simpel om te zeggen dat een Model X rijden 70.000 "krijgt", alsof zo iemand anders een dikke ICE van 100k+ zou zijn gaan rijden (m.a.w. de misgelopen belastingen zullen in de praktijk heel wat lager liggen).

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 15-11 15:48
@juupke Ook ik ben weer terug van een weekje Parijs. Nog bedankt voor de check-ins op Chargemap, die hebben veel geholpen. Heen en terugweg gingen nog beter dan van de zomer en ben zowaar geen kapotte of niet-werkende Corri-Door laders tegen gekomen. Alle geplande laadstops gewoon gelukt dankzij up-to-date informatie van Chargemap :D.

Heb zelf wel de Corri-Door lader in Cambrai gebruikt bij de Intermarché en die werkte gewoon zoals verwacht zonder problemen. Verder nog op de parkeerplaats bij Vémars geladen zonder problemen. Dus met 2x laden in België en 2x in Frankrijk zonder problemen heen en weer gekomen.

HD4Life @ Full-HD

• JayPe
Shapeshifter schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:15:
Zo, net bij de dealer vandaan voor de 60.000km beurt. Voorbanden zijn alweer bijna op (3,5mm na 30.000km, de Ioniq _vreet_ banden) en linkerachterband loopt langzaam leeg (is lek geweest en gerepareerd), achter ook rond de 3,5mm. Ik zit nu heel erg te twijfelen; alle banden vervangen door Michelin Cross Climate+ banden (wil in febrari misschien door Duitsland heen en dan moet ik ze sowieso hebben), of alleen die ene band doen en de rest later (maar dan gaan ze weer oneven slijten). Denk dat ik ze maar allemaal doe, jammer dan van dat beetje profiel wat ik er nog af had kunnen rijden, maar is wel het minste gezeik. Wat denken jullie?
3,5 mm is niet heel ruim, maar nog wel voldoende voor nu. Als het rondom 3,5 mm is, dan rondom vervangen.

Michelin Cross Climate+ zien er niet bijster goed uit.. All-seasons: Master of none? Qua coderingen lijken ze niet zuinig, noch stil. Wat voor merk en type ligt er nu onder?

Winterbanden zijn in Duitsland verplicht, als de weersomstandigheden er om vragen. Als het in Februari gewoon zonnig en droog is, zijn ze dus niet verplicht hè? En als je dan toch voor winterbanden gaat, ga dan voor échte winterbanden en écht zuinige zomerbanden (tenminste, dat doe ik dan). All-Season heeft voordelen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze gewoon heel het jaar herrie maken, en niet uitblinken in regen noch sneeuw. ( N=2 )

• mux

mux

99% efficient!

lol, ben zelf in deze platte delen ook wel een beetje aan het twijfelen of ik niet toch de winterbanden er al onder gooi... het is nèt iets te warm de komende weken eigenlijk, en dan slijten ze wel hard (8C+ = slecht voor winterbandjes). Maar in de natte ochtenden slippen de zomerbandjes zelfs in de eco-stand (110Nm) al af en toe, dus hm.

• Hachy
Hé wat leuk. M'n eerste column op e-drivers is geplaatst.

• Tovenaar
Leuke column! (y)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Haha, blijft een mooie truc om iemands poging om te doen alsof ie laadt af te straffen :D

• Pierz
Heerlijk, die €2 is goed besteed, zelfs ik geniet er nog even van zo >:)

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:34:
Nou ik weet niet hoe Tesla het dan doet maar ze komen met 1000+NM zo'n Model X of S P100D vloeiend weg bij de start. Zelfs in de regen bijzonder goed: YouTube: 2.7 seconds to 60 MPH in the RAIN - Tesla Model S P100D Ludicrous Test
Da's op zich niet zo moeilijk - RWD. Als we de Leaf als voorbeeld nemen; bij maximumacceleratie gaat voornamelijk door de dive van de (passieve) vering zo'n beetje 2/3e van het gewicht op de achteras. Dus op z'n allerbest kan ik met frictiecoëfficient x 1/3e gewicht = 0,7x500kg = ~350kg/1500kg ~ 0,25g accelereren. En guess what, dat is ongeveer hoe snel een Leaf wegtrekt bij het stoplicht. Alle voorwielaangedreven elektrische auto's met 'comfort'-vering zijn beperkt tot de snelheid van een Leaf, ruwweg.

Met AWD/RWD kun je met je volle gewicht op de tractie accelereren, dus met ~0,7g op normale bandjes, of zeg ~1,2-1,5g op de plakkerigste warme slicks.

Dit is waarom de i3 en M3 RWD zijn; enige manier om die 'wow'-acceleratie te krijgen van een elektrische auto.

(er zijn ook 'performance'-banden met hogere frictiecoëfficient waarmee bijv. de Nismo Leaf 1,5 keer zo hoog koppel haalt, maar dat is meestal niet veilig om mee op de weg te rijden gezien ze in no-time versleten zijn)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:55
darkkingll schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:17:
Vandaag een proefrit gemaakt in de Leaf. Ik ben niet overtuigd...
Ja, het e-pedal en de pro pilot werken geweldig, maar de stoelen vond ik maar meh.

Ik zit nu dus heel erg te twijfelen of ik een leaf neem, of dat ik 200euro per maand meer uit ga geven om geweldige stoelen te hebben en mij geen zorgen te hoeven maken over de range... (dan word het een Ford Focus ST-line diesel..)

De verkoper vertelde dat hij de Leaf wel eens meenam naar een plaatsje vlakbij Groningen, als hij de hele weg 130 reed haalde hij het net met 1x "tanken". Op 1 lading naar Vianen zou dus net moeten lukken als ik 100km/h aanhoud.
ik moest tijdje terug aantal keer naar klant op 190 km afstand (dus 2x190km). met gewoon max. snelheid rijden (50% 130): Met de ioniq heen en terug op elke rit 5-10 minuten aan de snellader en kwam dan met 20-30km range over aan. Ind e ochtend even ontbijten en in de middag dan even een cappu halen of een colaatje en de tijd was nuttig besteed

Overdag bij de klant auto vol laden (op 3.7kW paaltje)

Range is iets kleiner (in de zomer) dan de Leaf, maar wel sneller met snelladen. In de winter dik in het voordeel

Ik ben heel tevreden met lage verbruik icm met snel snelladen: veel km erbij per minuut bij de snellader.

En kijk vooral ook op youtube naar de verschillende races van Bjorn Nyland

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 13:54

Tripl3 D

Brother in Arms

@Hachy strakke actie! Vrees alleen dat die man het nu nog niet snapt en het de volgende keer 'gewoon' weer doet. Iets met een bord en een kop.

Zag van het weekend op een overvolle parkeerplaats bij de supermarkt ook 2 ICE's op de laadplekken staan. Zelf heb ik nog een hybride (EV is vertraagd naar januari), maar ik zei al tegen mijn vrouw: "Eigenlijk zou je je EV voor die 2 auto's moeten zetten en je EV alsnog proberen in te pluggen. Benieuwd of ze dan ook het lef hebben om de politie er bij te halen." Het is dat ik niet op ruzie zit te wachten, maar er wordt te weinig aan gedaan.

Overigens: De 2 invalideparkeerplekken 10 meter verderop waren overigens nog wel verschoond van dit aso-gedrag.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-11 13:20
Tripl3 D schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:32:
@Hachy strakke actie! Vrees alleen dat die man het nu nog niet snapt en het de volgende keer 'gewoon' weer doet. Iets met een bord en een kop.
@Hachy Mwah, voor eigen rechter spelen ben ik niet zo voor.
Ik snap je frustratie, en auto's die daar niet horen te staan zijn vervelend...
Maar dan nog zijn dit soort acties ook niet echt sympathiek, hoewel het wel een vrij goed bedacht trucje is ;-)

Volkswagen eGolf 2018

• 414524
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:11:
[...]

Strakke actie, toch heb ik ook een keer meegemaakt, dat ik in de avond ging laden en 's ochtend bij mijn auto kwam en dat het groene vinkje nog aan het knipperen was...

Heeft hij mijn pasje niet gepakt, of ben ik het gewoon echt vergeten erlangs te halen!?

Het was zeker niet mijn intentie, niet te laden. Ik baalde er gewoon van dat ik geen volle accu had...

Het is niet altijd zoals het lijkt, 9 van de 10 keer zal het bewust zijn, maar wat als deze man een foutje maakte? Dan is het wel een beetje zuur!
+1, eigenlijk gewoon een kut actie, niet dat ik het niet snap.
Maar is hetzelfde als iemand die dubbel geparkeerd staat even strak inparkeren waardoor 'ie niet weg kan. Wellicht dat heel iemand anders het wel veroorzaakt heeft?

Maargoed, laten we met z'n allen met een politiepet op rondlopen en anderen wijzen op wat zíj verkeerd doen, werkt prima zo... :X

• kdeboois
Ook wel eens gehad bij die ondingen van de IKEA. Je parkeert de auto, sluit de boel aan en dan werkt het niet... dan maar ff fake parkeren, want de rest van de plekken was niet bezet.

Dus om dan meteen te oordelen dat dit bewust vals spelen is, is wat kort door de bocht @Hachy maar goed je hebt het sowieso niet zo goed voor met PHEV rijders. ;)

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18:18
Als je ziet dat laden niet start dan hoor je daar niet te blijven staan en dat de rest onbezet is is natuurlijk geen reden om de auto dan maar niet te verplaatsen. Voor hetzelfde geld komen er EV rijders die die plek hard nodig hebben. Misschien dat er daarom mensen zijn die zo over PHEV rijders denken als jij nu suggereert.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:12:
Ook wel eens gehad bij die ondingen van de IKEA. Je parkeert de auto, sluit de boel aan en dan werkt het niet... dan maar ff fake parkeren, want de rest van de plekken was niet bezet.

Dus om dan meteen te oordelen dat dit bewust vals spelen is, is wat kort door de bocht @Hachy maar goed je hebt het sowieso niet zo goed voor met PHEV rijders. ;)
Gefeliciteerd!

Maar @Hachy was in dit geval juist zo vriendelijk om die man een gratis laadsessie aan te bieden, wat ie dus mogelijk zelf niet voor elkaar kreeg door een kapotte of verlopen laadpas :+

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois en een invalideparkeerplaats? Als er nog een aantal vrij zijn?
En 20 minuten IKEA? Haha..

Maar wat dit probleem verhelpt is het plaatsen van de EV plekken ver van de ingang, zodat je daar niet gaat staan om vooraan te staan maar omdat je echt nodig moet laden.

• PeterZ(on)
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Hangt toch volledig van de situatie af.

En dan nog, als je als EV rijder niet zonder je 20 minuten laden bij IKEA kan.. pfff neem een echte hobby.

Iedereen mag over PHEV rijders denken zoals hij wil, en ik mag daar weer een mening over hebben. Ik ben PHEV rijder en schets een situatie die een keer is voorgekomen.

Was het OK dat ik mijn auto laat staan op één van de vier laadplekken waarvan er daarna nog 3 onbezet bleven ? Ik denk het wel. Had al 5 minuten alle combo’s van aansluiten en laadpas presenteren getest en was er ff klaar mee.

Veel plezier met PHEV rijders scheef aankijken verder.
Heeft met de situatie weinig van doen, het is een laadplek en geen parkeerplek en ik heb ook niks tegen PHEV rijders maar des te meer tegen mensen die fout gedrag goedpraten met drogredenen.

Dat jij het ff gehad hebt na 5 min tevergeefs aansluiten is balen en snap ik helemaal maar is zeker geen legitimatie om die laadplek dan maar bezet te houden, ook niet als er nog vrije plekken zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• kdeboois
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

Heeft met de situatie weinig van doen, het is een laadplek en geen parkeerplek en ik heb ook niks tegen PHEV rijders maar des te meer tegen mensen die fout gedrag goedpraten met drogredenen.

Dat jij het ff gehad hebt na 5 min tevergeefs aansluiten is balen en snap ik helemaal maar is zeker geen legitimatie om die laadplek dan maar bezet te houden, ook niet als er nog vrije plekken zijn.
We hebben het over een laadplek bij de IKEA. Een service die ze aanbieden, geen recht van iedere EV rijder.

Dat je zoiets bij een publieke laadpaal niet OK vindt ben ik volledig met je eens, maar dit is anders, naar mijn mening.

Het enige waar ik me slecht over voel is dat ik niet met het servicenummer of de mensen van IKEA heb uitgezocht waarom het niet werkte. De rest mag je fout gedrag en een drogreden vinden, maar dat ben ik gewoon niet met je eens.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:58
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

We hebben het over een laadplek bij de IKEA. Een service die ze aanbieden, geen recht van iedere EV rijder.

Dat je zoiets bij een publieke laadpaal niet OK vindt ben ik volledig met je eens, maar dit is anders, naar mijn mening.

Het enige waar ik me slecht over voel is dat ik niet met het servicenummer of de mensen van IKEA heb uitgezocht waarom het niet werkte. De rest mag je fout gedrag en een drogreden vinden, maar dat ben ik gewoon niet met je eens.
Waarom zou dit geen recht zijn? Zoals eerder vermeld is door CyberSpin, zie ik wel een grote gelijkheid met de invalide parkeerplaats.
Dit is ook gewoon een 'service' die ze aanbieden, zodat deze personen een gemakkelijke parkeerplaats hebben. Anders zouden ze niet eens overwegen om naar Ikea te komen. Als er dan iemand anders met de auto van deze invalidenpersoon rijdt, en zich daar parkeert is hij ook gewoon fout bezig. Hij moet maar een andere parkeerplaats zoeken.
Hetzelfde als de parkeerplaatsen voor (PH)EV's die moeten laden (omdat ze anders niet thuis geraken). Mensen met EV's komen ook niet naar Ikea als ze weten dat ze problemen hebben met hun bereik. Dat is ook de enige reden waarom Ikea deze parkings heeft gecreëerd. Niet om zo EV gebruik te stimuleren zodat je een first class spot krijgt om te parkeren.

Als je in zo'n geval van hoogdringendheid/mankement van de paal nu een telefoonnummer achter je ruit zou hangen, waar ze je op kunnen bereiken als ze de plaats nodig hebben om bij te laden, dan verandert heel het verhaal. Maar wie doet zoiets?

Niet laden, is daar gewoon niet staan. Simpel

bottom line wijzigde deze reactie 30-10-2018 15:03 (6%)

• PeterZ(on)
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

Ik kom nooit bij Ikea maar die laadpunten zijn volgens mij gewoon openbaar en ook door mensen te gebruiken die daar niet winkelen. Als ik alle verhalen lees over buitenlandse trips waarin men gebruik maakt van laders van grote winkelketens dan worden deze laadpalen gewoon gezien als openbaar. Ik zie ook op Chargemap of Oplaadpunten niet staan dat ze exclusief alleen voor winkelpubliek zijn.

Het is inderdaad een service en geen recht, je kunt Ikea dus niet ergens toe verplichten maar dat geeft niemand het recht om daar dan maar te parkeren zonder te laden. En of het nu wel of niet mag, je doet het gewoon niet. Punt.

• pposthoorn

pposthoorn

bottom line schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:01:
[...]

Waarom zou dit geen recht zijn? Zoals eerder vermeld is door CyberSpin, zie ik wel een grote gelijkheid met de invalide parkeerplaats.
Dit is ook gewoon een 'service' die ze aanbieden, zodat deze personen een gemakkelijke parkeerplaats hebben. Anders zouden ze niet eens overwegen om naar Ikea te komen. Als er dan iemand anders met de auto van deze invalidenpersoon rijdt, en zich daar parkeert is hij ook gewoon fout bezig. Hij moet maar een andere parkeerplaats zoeken.
Hetzelfde als de parkeerplaatsen voor (PH)EV's die moeten laden (omdat ze anders niet thuis geraken). Mensen met EV's komen ook niet naar Ikea als ze weten dat ze problemen hebben met hun bereik. Dat is ook de enige reden waarom Ikea deze parkings heeft gecreëerd. Niet om zo EV gebruik te stimuleren zodat je een first class spot krijgt om te parkeren.

Als je in zo'n geval van hoogdringendheid/mankement van de paal nu een telefoonnummer achter je ruit zou hangen, waar ze je op kunnen bereiken als ze de plaats nodig hebben om bij te laden, dan verandert heel het verhaal. Maar wie doet zoiets?

Niet laden, is daar gewoon niet staan. Simpel
Ik heb standaard een visitekaartje achter m'n voorruit liggen met "Sta ik in de weg? Bel mij" :+ Niet zozeer omdat ik 'fout' parkeer maar meer omdat het kan dat mijn auto vol is en iemand anders graag wil laden en mij zo kan bereiken.

Kunnen we het nu weer over EV's hebben ipv de vraag of het moreel/etisch verantwoord is waar mensen parkeren? :)

Tesla Model 3 LR RWD

• pposthoorn

pposthoorn

prettig schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

ja graag, maar wedden dat het volgende week weer over paaltjes en parkeren gaat ;)
Nee zonde van het geld >:)

Gezien het weer is omgeslagen doe ik deze week een experimentje. Elke ochtend en middag laat ik hem voorverwarmen zonder aan de paal te staan en ik rijd lekker met de climate control op 22C en de stoelverwarming maximaal. Eens kijken wat dat met de range doet :)

Tesla Model 3 LR RWD

• YoshiBignose
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:12:

Heb ik in Londen een paar keer gedaan omdat ik geen juiste laadpas had omdat je daar met een tros van 10 passen moet rondlopen wil je overal parkeren... ben geen Hachy. Dus toen ook gewoon m'n kabel erin gestopt en voor de rest niets. 99% van die laadplekken daar zijn toch leeg en die parkeerwachters snappen er niets van. Tesla = elektrisch weten ze dus het zal wel goed zitten :P

Als iemand dan z'n pas er langs had gehaald had ik een probleem ja >:) gelukkig lopen daar niet zoveel Hachy's rond.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 30-10-2018 16:01 (6%)

• pmiddeld
kdeboois schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:41:
[...]

Het gaat mij juist om EV's en de promotie daarvan.

Als alle EV-rijders altijd maar de ellende van het opladen en de complexiteit daarvan blijven herhalen en we niet structureel aan een oplossing werken gaat het grote publiek gewoon weg niet om.

De huidige generatie EV's heeft er gelukkig minder last van met 40 - 64 kWh als 'normale' capaciteit maar dat snapt het grote publiek niet 123. Veel geinteresseerden komen hier in dit topic eens lezen of dat was is dat elektrische rijden en als die dan alleen maar laadpaal ellende, principieel en ethisch gemuts en één fase gepruts tegenkomen haken ze snel af ben ik bang.

Verder over EV's. Vandaag belde de eerste duitse collega met vragen over laden etc. De Duiters lijken echt diesel de rug toe te keren en gaan PHEV. Mooie ontwikkeling.
Dit topic dient m.i. niet om reclame te maken voor (PH)EV’s. Wel om ervaringen te delen waar we misschien nog iets kunnen leren om het maximale uit je auto te halen. Dus blijf vooral ervaringen, zowel goede als slechte hier posten!

• JayPe
Ik hoop van ganserharte dat laadpalen nog meer dan nu een gemeengoed worden.

Gisteren toevallig een medewerker duurzaamheid van een redelijke stad gesproken, en werd er nog niet vrolijk van. Hij begreep niets van elektrisch rijden en hoe dat te stimuleren.
Zag zoiets ook deze week op LinkedIn voorbij komen, hoe stimuleren we elektrisch rijden voor particulieren? Gelukkig wordt de vraag wel al gesteld, maar persoonlijk vind ik het rijkelijk laat om nu pas te gaan nadenken over deze vraag.
" Waarom is het tot nu toe niet gelukt? " was mooier geweest. (Naar aanleiding van een artikel in het fd)

Uiteindelijk even over de grenzen kijken en zien hoe bijvoorbeeld Noorwegen zo succesvol is, is dàt nou zo moeilijk?

@deventer daar sta ik dan maar in een dure parkeergarage aan een paal te overnachten terwijl ik met m'n ICE gewoon net buiten de parkeerzone gratis kan staan.

@Wageningen daar wil de gemeente niets doen omdat m'n werk een eigen parkeerplaats heeft: "uw lease maatschappij of werkgever lost 't maar voor u op" hallo. Particulier. Niet lease!

@Renkum u heeft een eigen oprit. Dus we doen he-le-maal niets. We hebben ook géén beleid maar wat u ook vraagt we zeggen wel dat het niet mag.

@Arnhem Hartstikke mooi laadplein. jammer dat we parkeren op straat ontmoedigen met torenhoge tarieven. Tarieven die óók voor het laadplein gelden. Dus staan er alleen lease-ev's waarvan de bestuurder óók een tankpas heeft met parkeerfaciliteit. Die "boeit" het niet waar ie parkeert. Want de baas betaald. En de gemeente ziet: het laadplein is een succes, want er wordt gebruik van gemaakt.

Nee, de succesvolle stimulatie komt vooralsnog uit onverwachte hoek: Maingau met z'n tarieven. Lidl met de gratis snelladers en bedrijven zoals FastNed (snelweg) en Allego (restaurants) die voor een dekkend netwerk zorgen.

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:04
Ik denk dat het beleid ondertussen al lang zou moeten zijn dat er gewoon iedere 200 mtr zo'n paal had moeten staan. Wil je echt zorgen dat iedereen elektrisch gaat rijden, dan moeten daar zoveel van beschikbaar zijn dat het logisch is dat je ergens vlakbij kunt laden. Dan komen de auto's vanzelf wel.

• Deveon
  • Niet online
Dat er een laadpaal staat betekent nog niet dat je er kan laden. Helemaal als je in wijken waar geen EVs staan opeens parkeerplaatsen gaat opofferen. En een wijk verder zeker één paal voor 5 EVs?

Nee laten ze eerst maar zorgen dat ze tijdig de palen die aangevraagd worden ook opleveren. Van het minimale aantal auto’s met een stekker laden de meeste toch achter eigen meter op eigen oprit. Die hebben geen paal nodig want ze willen toch geen 35ct per kWh betalen ipv 19-20. Helemaal bij de PHEVs bij 35ct per kWh goedkoper op brandstof rijden.

Ik ben helemaal voor elektrisch rijden, maar ik vind het een slecht idee om daar gigantische kosten voor uit te trekken. Elektrisch rijden komt er wel, dat schip is vertrokken. Maar elektrisch rijden alleen gaat het probleem niet oplossen! Laat de overheid eerst maar zorgen dat onze “energiemix” véél duurzamer wordt. Dan zijn de EVs ook zo duurzaam als beloofd.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 17:46
haaibaa2 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:04:
Ik denk dat het beleid ondertussen al lang zou moeten zijn dat er gewoon iedere 200 mtr zo'n paal had moeten staan. Wil je echt zorgen dat iedereen elektrisch gaat rijden, dan moeten daar zoveel van beschikbaar zijn dat het logisch is dat je ergens vlakbij kunt laden. Dan komen de auto's vanzelf wel.
Al eens aan gerekend.....veel te duur en je blijft veel te duur laden als ev rijder.

Zie je bij een flat complex al de parkeerplaatsen vol staan met paaltjes; aanlegkosten (dat is dus een transformator-huisje plaatsen ivm de benodigde capaciteit, dan naar elke paal een kabel). Dan nog zaken als: onderhoud, vandalisme, parkeerschade, etc ......

Bestemmingsladers (thuis/werk/bestemming) en snelladers lokaal (ook als bestemmingsladers) zie ik veel meer in. Je hoeft namelijk niet meer elke dag te laden.

Men gaat nog steeds uit van kleine accu's bij het plannen maken, is voorbij de grote aantallen EV's worden allemaal meer range (400km+) in 2019 en over paar jaar is het 600km+ wat moet je dan aan een laadpaal in je straat !? (o ja parkeren :) ).

Ben bang dat we straks een hoop geld hebben uitgegeven aan een nu al verouderde laadinfrastructuur (die we dan weer fijn kunnen gaan afbreken).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• 414524
  • Niet online
Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........

• kdeboois
possimpible schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 07:58:
Publiek laden moet je gewoon nog niet van uit gaan bij het kopen van een EV. Op zijn vroegst in 2021 (bij herziening belastingen/ subsidies op EV's etc) kan er weer een kraan open worden gezet.

Voor nu zou ik er alleen 1 nemen als je een fatsoenlijke paal op eigen grond hebt. Begrijp de klaagzang naar meer, maar had je van te voren ook kunnen weten...........
Sterk afhankelijk van de gemeente waarin je woont. Stukje dwingend landelijk beleid zou hier kunnen helpen.

Op 5 minuten lopen heb ik hier 12 aansluitmogelijkheden die nooit allemaal bezet zijn. De gemeente accepteert iedere nieuwe aanvraag met een dubbele laadpaal.

De palen worden door privé rijders, lease PHEVs (die hem als parkeerpaal gebruiken), taxi’s en deelauto’s gebruikt.

Hulde aan de gemeente Amsterdam.

kdeboois wijzigde deze reactie 31-10-2018 08:10 (3%)

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Tovenaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:55:
[...]

Zo rijd ik de afgelopen week, zonder warmtepomp, ik kom zo'n beetje op 175 uit... (gemiddelde snelheid 45 km/u)
Afgelopen dagen is het flink koud in de ochtend ik laat de auto voorverwarmen en gebruik stuur en stoelverwarming. Verwarming verder uit. Af en toe AC/verwarming aan om condens van de voorruit weg te krijgen. Ik rijd rond de 100km/uur en 150km per dag. De range die Leaf 40kWh haalt is nu 225 km. Gemmiddeld verbruik 14.6kWh/100km. Valt me niet tegen. _/-\o_

• Tovenaar

Ik moet nog een weekje wachten op mijn laadpaal thuis maar in de afgelopen twee weken moet ik eerlijk bekennen dat het mij nog niet is tegengevallen...
Waar ik woon (Doesburg) zijn in een radius van 500mtr 7 laadpalen die ik kan gebruiken en mijn favoriete paal is nog maar één keer bezet geweest zodat ik elders moest laden...
Ook het laden tijdens een bezoekje ergens viel mij niet tegen (Ikea, openbbare parking, Fastned) is mij allemaal erg goed bevallen... Toch is de laadpaal aan huis wel heel prettig om de accu goed vol te houden... :P

PS, even laden bij Fastned is erg leuk wanneer je lekker een DVD'tje kan spelen (of avi/mp4 van de jukebox)

Tovenaar wijzigde deze reactie 31-10-2018 09:32 (24%)

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:38:

Daarnaast werkt aankoopsubsidie niet persé goed. Alle omringende landen met (historisch) aankoopsubsidie hebben aanzienlijk minder EVs dan wij als percentage van het aantal verkochte auto's. Nederland is na China en Noorwegen koploper met (PH)EV-verkoop.
Ja maar bij ons is 95% ondernemer... dus in welk opzicht werkt aankoopsubsidie niet goed? De ondernemers hebben ook een aankoopsubsidie (MIA) en nog meer voordelen naarmate de jaren vorderen. De reden dat wij meer EV's hebben lijkt me omdat ondernemers gemiddeld maar de helft betalen over een EV over 5 jaar. Dat is wel iets gunstiger dan €5000 korting bij aanschaf. En geen wegenbelasting is in omringende landen ook niet interessant omdat niemand zulke absurde bedragen betaald als wij.

• mux

mux

99% efficient!

Klopt, maar in de beginfase van een innovatietraject heb je ook niet zoveel aan particulieren en hebben particulieren doorgaans niet zoveel aan de techniek. Je wil pas nieuwe techniek in de brede markt gooien als deze helemaal marktklaar is, en dan zijn subsidies inmiddels ook niet meer nodig.

Wederom, nog een reden waarom aankoopsubsidies op (PH)EVs voor consumenten niet zo nuttig zijn.

• Hachy
Tjonge, m'n column heeft wel wat los gemaakt :) Laat ik de discussie dan bij deze eindigen.

Moraal van het verhaal: Als je op de EV parkeerplek staat zonder te laden (of je nou wél of niet de kabel hebt aangesloten) dien je gewoon je auto op een normale parkeerplaats neer te zetten en de plek vrij te houden voor mensen die wél willen / moeten, of kunnen laden. Simpel toch, kwestie van goed fatsoen.

De foto's met laadpassen is uiteraard ludiek bedoeld, omdat ik die pasjes spaar en test. Niet omdat je ze 'nodig' hebt om heel Europa door de komen. Met de meeste passen kan je in NL niet eens laden, sommigen zijn bijvoorbeeld maar voor één bepaalde stad in het buitenland.

Als laatste nog een dingetje: een column hoeft niet 100% waarheidsgetrouw te zijn maar dient ter prikkeling van de geest. De slimme lezer had allang opgemerkt dat de geplaatste foto rechtstreeks van Chargemap af kwam; Ik ben al jaren niet bij de Ikea geweest.

De negatieve en bashende kritische comments over eigen rechter beschouw ik dan ook maar aan als compliment voor mijn schrijfstijl. Misschien kom ik er in de volgende column wel op terug aangezien ik niet verwacht had dat zoveel mensen zouden denken dat het echt gebeurd zou zijn.

• Deveon
  • Niet online
Him_ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Als particulier heb ik daar niets aan, enige wat ik dan wel heb is 0 wegenbelasting en besparing op de brandstof en onderhoud (geen subsidie)
Alle andere voordeeltjes heb je als particulier niet
Naast jou zijn er nog 16 miljoen. Laten we gemeenschapsgeld proberen uitgeven zodat de problemen zo effectief mogelijk opgelost worden. De groep die privé 35-50k besteden aan een gloed nieuwe auto is erg klein.

@CyBeRSPiN Rekeningrijden kunnen we blijven uitstellen, maar het is de enige oplossing tegen de files. Zo lang de rekening maar komt te liggen bij werkgevers die alle Nederlanders de weg op sturen.

• Hachy
knakworst schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:36:
[...]

Discussie roept discussie op en wat ik gezien heb zou ik geen bashing willen noemen. Ook vind ik de opmerking over kalende oudere man toch wel bijzonder discriminerend. Waarom niet gewoon dom blondje.
I stand corrected. "Dom blondje" :D

• JayPe
Davidshadow13 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:49:
[...]

Probleem is gewoon dat publieke palen, heel veel publiek geld kosten.
<KNIP> Dat gaat ontzettend traag want {diverse redenen}:
- Het Bestemmingsplan moet aangepast worden,
- Parkeerbesluit komen met inspraakprocedure om parkeerplaats te kunnen reserveren
- Aansluiting moet aangevraagd worden bij de Netbeheerder,
- Aannemer moet de laadpaal installeren.
Ergo: Een publieke paal kost je zo 20.000 tot 40.000 euro publiek geld omdat het allemaal door de ambtelijke molen moet.
Precies dat: De paal zelf zijn de kosten niet. De molen is er nog niet op ingesteld. Hoezo bestemmingsplan? Hoezo parkeerbesluit? Hoezo inspraak? Klinkt heel erg als een paarse krokodil!
Ik denk dan maar om: Door al die procedures houden we met dat publieke geld wel mooi een complete molen aan het werk ( ambtenaren have feelings to! )

Maar dat is maar schertz natuurlijk. Het huidige beleid is er niet op ingesteld om EV's te stimuleren, maar enkel om het minimaal mogelijk te maken. Het overlaten aan de markt is ook niet echt iets wat je onder de noemer stimulieren kunt schalen.
Stimuleren door de gemeente is volgens mij juist wèl proactief palen plaatsen,. En dan is een fijnmazig netwerk van om de 300 meter een paal plaatsen, of er nu vraag naar is of niet, een beter plan dan iedereen die een paal aanvraagt traineren met minimaal een halfjaar wachttijd, en verwijzen naar het ontbreken van enig beleid.

Overigens: ik ben óók van mening dat de 35 cent/kWh op de lange termijn niet stand kàn houden. Laadpaal aanbieders kopen de stroom immers groot in (Elke paal heeft dan wel zijn eigen aansluiting, maar er gaat echt niet voor elke paal afzonderlijk een factuurtje op de post hoor), betalen dan ook een minimaal tarief ( 10 cent/kWh ?) en ja, ze moet heel wat kWh's verkopen voor je de investeringskosten eruit hebt, maar kostendekkend palen plaatsen is ook niet de incentive. Of zou FastNed met z'n veel duurdere snellaadstations inmiddels kostendekkend zijn?

Anyhoe: Ik blijf mij verbazen, tenenkrommend, hoe actueel het onderwerp ook is, hoe onwetend en onhandig de overheid, en dan met name gemeenten handelen. Jaren zitten ze met de handen in het haar omdat de luchtkwaliteit rond wegen zo slecht is, actieplannen opgetuigd, parkeergarages voorzien van filters ( die niet werken @Eindhoven ) en we hebben inmiddels een allegaartje aan milieuzones. Maar begrijpen hoe ze de partikulier in een EV krijgen, dat snappen ze echt niet. Juist waar het aantal lease-auto's bijzonder laag zal zijn (de gemiddelde gemeentelijke ambtenaar heeft neem ik aan géén leaseauto, of ben ik nu ernstig naief?) zal het privé bezit van ICE's dus groot zijn. Of veranderen ambtenaren zodra ze op kantoor komen ineens in andere mensen die zich níét afvragen hoe ze zelf naar het werk zijn gekomen die ochtend?

• pmiddeld
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:16:
Vanochtend op de radio (BNR) wéér negatief over EVs.. Het Bureau voor de Leefomgeving heeft de angst uitgesproken dat er meer files gaan ontstaan door elektrisch rijden.

Hoe dan?

Nou, volgens het bureau is EV rijden de helft goedkoper (4ct/km tegen 9ct/km aan brandstof) en gaan er DUS meer kilometers met de auto gereden worden. En 1% meer gereden kilometers zou 3% meer files betekenen.

Ook weer lekkere borrelpraat over dat de EV rijder zo goedkoop uit is, geen BPM, geen MRB, geen accijnzen op de brandstof. Nou, dat valt nog wel mee vandaag de dag, een EV is in aanschaf nog zoveel duurder dat het zo goedkoop niet is.

Maar goed, zij kijken natuurlijk ver vooruit, en stel dat er straks veel meer EV rijders komen, dan moeten de kosten van wegonderhoud en overige schatkistvulling toch ergens anders vandaan komen. De discussie over rekeningrijden zal tzt wel weer losbarsten.. ;)
Nou ja, dan wordt het in ieder geval een stille file en eentje waar je in kunt staan zonder kans op longaandoeningen 8)

• 414524
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:16:
Vanochtend op de radio (BNR) wéér negatief over EVs.. Het Bureau voor de Leefomgeving heeft de angst uitgesproken dat er meer files gaan ontstaan door elektrisch rijden.

Hoe dan?

Nou, volgens het bureau is EV rijden de helft goedkoper (4ct/km tegen 9ct/km aan brandstof) en gaan er DUS meer kilometers met de auto gereden worden. En 1% meer gereden kilometers zou 3% meer files betekenen.

Ook weer lekkere borrelpraat over dat de EV rijder zo goedkoop uit is, geen BPM, geen MRB, geen accijnzen op de brandstof. Nou, dat valt nog wel mee vandaag de dag, een EV is in aanschaf nog zoveel duurder dat het zo goedkoop niet is.

Maar goed, zij kijken natuurlijk ver vooruit, en stel dat er straks veel meer EV rijders komen, dan moeten de kosten van wegonderhoud en overige schatkistvulling toch ergens anders vandaan komen. De discussie over rekeningrijden zal tzt wel weer losbarsten.. ;)
Haha wat een domme kutten! Linkje naar het fragment? Handig voor onder het poepen.

• JayPe

Ik zing en klaag, en ik los ook echt wel op voor mijzelf ( oprit is groot genoeg, en zelf gewoon een schuco geplaatst op de gevel bij m'n werk), maar ik ben vooral verbaasd op de tegenwerking en onkunde.

Mijn advies is op dit moment inderdaad: als je niet je auto thuis kunt laden: Niet aan beginnen.
Mijn collega's adviseer ik ook: Ja, het rijdt fantastisch, en neem er vooral zelf ook één, maar waag het niet om míjn zelf geplaatste schuco te gebruiken; die strijd voer je maar mooi zelf.

En dàt is toch jammer. EV's is en blijft daarmee voorlopig enkel voorbehouden aan de kapitaal krachtiger persoon: Met een woning met ruimte voor een eigen parkeerplaats, of een auto met een hele flinke accu (en aanschafprijs) omdat je niet dagelijks kùnt laden.

Mijn EV voldoet prima voor mij, en ik weet zeker dat van de andere collega's die met de auto naar 't werk komen, dat minimaal de helft daarvan prima uit zou kunnen met eenzelfde bereik,... vermits: Vermits ze thuis kunnen laden én op het werk. En dat kunnen ze niet. Thuis openbaar moeten laden bij niet bestaande oplaadpalen, niet op het werk kunnen laden wegens het niet aanwezig zijn van laadpalen, geen medewerking krijgen van de gemeente, want er is immers een privé terrein aanwezig (met een nukkige huisbaas die een dikke V8 rijdt), etc etc.

Er zijn te veel randvoorwaarden voor wat betreft het laden van de EV's waardoor ik EV rijden enkel de hemel in prijs qua ervaring, maar ik raad het in mijn directe omgeving nog steeds niemand aan die niet een milieu-kronkel in z'n kop heeft.

• Hachy
JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Precies dat: De paal zelf zijn de kosten niet. De molen is er nog niet op ingesteld. Hoezo bestemmingsplan? Hoezo parkeerbesluit? Hoezo inspraak? Klinkt heel erg als een paarse krokodil!
Ik denk dan maar om: Door al die procedures houden we met dat publieke geld wel mooi een complete molen aan het werk ( ambtenaren have feelings to! )

Maar dat is maar schertz natuurlijk. Het huidige beleid is er niet op ingesteld om EV's te stimuleren, maar enkel om het minimaal mogelijk te maken. Het overlaten aan de markt is ook niet echt iets wat je onder de noemer stimulieren kunt schalen.
Stimuleren door de gemeente is volgens mij juist wèl proactief palen plaatsen,. En dan is een fijnmazig netwerk van om de 300 meter een paal plaatsen, of er nu vraag naar is of niet, een beter plan dan iedereen die een paal aanvraagt traineren met minimaal een halfjaar wachttijd, en verwijzen naar het ontbreken van enig beleid.
Dit gebeurt ook steeds vaker gelukkig. Ben bij de VER <-> VNG meeting geweest en daar sprak een partij die een soort lappendeken over je stad heenlegt en op basis daarvan pro-actief plaatst. Het heeft ook te maken met parkeerdruk, vergunningen en nog andere dingen. De wetgeving loopt gewoon achter op dat gebied.

Ze zijn ook met een wet bezig die ervoor zorgt dat de termijnen van 4 tot 26 (!) weken teruggebracht kunnen worden naar maximaal 3 weken van aanvraag tot plaatsing.
Overigens: ik ben óók van mening dat de 35 cent/kWh op de lange termijn niet stand kàn houden. Laadpaal aanbieders kopen de stroom immers groot in (Elke paal heeft dan wel zijn eigen aansluiting, maar er gaat echt niet voor elke paal afzonderlijk een factuurtje op de post hoor), betalen dan ook een minimaal tarief ( 10 cent/kWh ?) en ja, ze moet heel wat kWh's verkopen voor je de investeringskosten eruit hebt, maar kostendekkend palen plaatsen is ook niet de incentive. Of zou FastNed met z'n veel duurdere snellaadstations inmiddels kostendekkend zijn?
Interessant uitgangspunt. Voorlopig blijft het een kwestie van terugverdienen alvorens de tarieven naar beneden kunnen vermoed ik zo. Ik denk dat een gemiddelde niet-amsterdamse laadpaal nog niet kostendekkend is.
Anyhoe: Ik blijf mij verbazen, tenenkrommend, hoe actueel het onderwerp ook is, hoe onwetend en onhandig de overheid, en dan met name gemeenten handelen. Jaren zitten ze met de handen in het haar omdat de luchtkwaliteit rond wegen zo slecht is, actieplannen opgetuigd, parkeergarages voorzien van filters ( die niet werken @Eindhoven ) en we hebben inmiddels een allegaartje aan milieuzones. Maar begrijpen hoe ze de partikulier in een EV krijgen, dat snappen ze echt niet. Juist waar het aantal lease-auto's bijzonder laag zal zijn (de gemiddelde gemeentelijke ambtenaar heeft neem ik aan géén leaseauto, of ben ik nu ernstig naief?) zal het privé bezit van ICE's dus groot zijn. Of veranderen ambtenaren zodra ze op kantoor komen ineens in andere mensen die zich níét afvragen hoe ze zelf naar het werk zijn gekomen die ochtend?
Dit is inderdaad tenenkrommend. Ik sprak begin 2016 met de Gemeente Epe die 1 pilot laadpaal hebben op 6000 inwoners. Maar wel 5 benzinestations. Het antwoord was dat er medio 2018 een ambtenaar voor aangesteld zou worden, die dat naast 'afvalstoffenbeheer' ofzo in de portefuille kreeg. Daarna pas een markt onderzoek en dán pas publieke laad infra. Om te huilen,. ;( Op mijn aanbod om belangeloos mee te helpen / denken ging men niet in. Helpende burgers daar zit men kennelijk niet op te wachten. Graag of niet denk ik dan.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:57
Het is ook jammer dat laadpalen zeker voor thuis (omgeving thuis) laden lastig blijft. Met oprit heb je eigenlijk geen goede reden om geen EV te nemen.

Maar zonder oprit is het gewoon lastiger. Niet onmogelijk maar minder handig.

Onze gemeente heeft ook voorgenomen om meer laadpalen te installeren. En ja we hebben er wel 1 die het nog steeds niet doet. Nu door fastned hebben we eindelijk een snel lader in de gemeente. En nog een paar bedrijven die iets hebben. En de gemeente zelf heeft een stuk of wat upjes EVs dus dat doen ze goed. Maar echt omarmen is een groot woord.

Maar goed veel mensen hebben hier wel iets van een oprit dus de meeste kunnen gewoon prive laden.

Maar mooier zou zijn is dat je bij supermarkten kan laden daar moet je toch zijn voor 1-2 uur max. Kan je prima op 3 fase of 1 fase hoge Ampere redelijk laden.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Pierz
TonVH schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Bij veel bedrijven liggen de parkeerplaatsen voor het gebouw en tussen gebouw en openbare weg. Nutsvoorzieningen liggen in de openbare weg en doorkruisen dus het hele gebied.
Jij denkt wel heel makkelijk. Je kan niet zomaar een kabel opgraven en er een paal aan hangen. Je zult toch echt via de meterkast moeten gaan.
possimpible schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Haha wat een domme kutten! Linkje naar het fragment? Handig voor onder het poepen.
En daar ging mn koffie :X

Pierz wijzigde deze reactie 31-10-2018 12:01 (21%)

• TonVH
@Pierz

Hallo, denk je dat ik net uit een ei kom?

Meeste palen worden geëxploiteerd door een derde partij dus niks aansluiting aan meterkast bedrijf maar eigen aansluiting op openbaar netwerk.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:52

mvdam

EV-Gekkie

JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Ik denk ook niet dat de prijzen stand kunnen houden. Immers is een normale openbare paal écht niet zo prijzig, en kan "makkelijk" binnen een 1 à 2 jaar terugverdiend zijn als er regelmatig geladen wordt.

Stél €2500, incl plaatsing (0,5 dag werk?) dus zeg €1500 voor de paal en €1000 voor het plaatsen.

Stroom €0,10 / kwh inkoop, €0,29 verkoop (ex btw) dus een bruto marge van €0,19 / kwh

€2500 / €0,19 = 13157kWh verkopen voordat je break even bent.

= +- 600x een volle accu á 22kWh.
of slechts 263x 50kWh

3555 uur laden @ 3,7kW
1196 uur laden @ 11kW

Ik weet palen die al wel bijna 5 jaar staan binnen mijn woonplaats, waar ik méér dan regelmatig auto's aan zie hangen.

Ik denk dat het een waardetoevoegende investering kan zijn als je een parkeergarage hebt. :)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Shapeshifter

Get it over with

Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:17:
Als laatste nog een dingetje: een column hoeft niet 100% waarheidsgetrouw te zijn maar dient ter prikkeling van de geest. De slimme lezer had allang opgemerkt dat de geplaatste foto rechtstreeks van Chargemap af kwam; Ik ben al jaren niet bij de Ikea geweest.
Wacht, wat? Je hebt dat verhaal gewoon uit je duim gezogen? Nu lees ik eigenlijk geen bladen met columns (of uberhaupt), maar in eerste instantie ging ik er vanuit dat het wel gebaseerd was op je eigen ervaring. Als ik meer van je had willen lezen had ik dat bij dezen niet meer gedaan omdat ik niet weet wat wel en wat niet op waarheid gebaseerd is. Vind het persoonlijk wel zo netjes om dat even bij een verhaal te vermelden als dat niet het geval is. Niet ok.

Shapeshifter wijzigde deze reactie 31-10-2018 14:01 (16%)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 12x Prusa i3 MK3S

• 414524
  • Niet online
Shapeshifter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Wacht, wat? Je hebt dat verhaal gewoon uit je duim gezogen? Nu lees ik eigenlijk geen bladen met columns (of uberhaupt), maar in eerste instantie ging ik er vanuit dat het wel gebaseerd was op je eigen ervaring. Als ik meer van je had willen lezen had ik dat bij dezen niet meer gedaan omdat ik niet weet wat wel en wat niet op waarheid gebaseerd is. Vind het persoonlijk wel zo netjes om dat even bij een verhaal te vermelden als dat niet het geval is. Niet ok.
Fake news!!!

Die hele truc met dat pasje kwam 12391240 posts terug al eens voorbij, toen was iedereen er fel op tegen, daarom des te mooier dat hij het in de troll modus postte. Toen de merc rijder een oude man was wist ik al genoeg. >:)

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:57
Kona / Ioniq misschien een idee. Prima auto voor een gezin. Natuurlijk iets kleiner maar wel stukken goedkoper in het gebruik.

Maar je moet iets inleveren nog op dit moment met EV's of veel geld uitgeven. Model X ipace of etron. Maar zelf hebben we ook een leaf en die is eigenlijk best een hele ruime auto.

Maar even rekenen over 1-2 jaar je eerste kindje dan 2 jaar later nummer 2 en dan zit je al bijna op het einde van je lease termijn. Kan je dan een iets grotere EV uitzoeken.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:52

mvdam

EV-Gekkie

JayPe schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Massa is kassa.

Ik denk dat een partij als Allego of EV-box zelf van ze lang zal ze leven niet €1500,- voor een laadpaal betaald.
Bij groot inkopen gaat de prijs van een paal, inclusief alles als snel door 3, als het niet door 5 is. Als het maar massa productie betreft. Mijn groepenkast thuis, tegen inkoopsprijs was incluus 6 groepen, 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar nog maar net 200 euro ex btw. En als ik kijk naar de inhoud van een eenvoudige laadpaal, zit daar ongeveer 1/3 aan elektronica in. Ja, er zit wat modern spul in, maar dat is enkel nog prijzig omdat het niet met duizenden per maand verkocht wordt.

De echte kosten zitten inderdaad in het graven, straten, aansluiten ergo: arbeid. Doe je dat gestroomlijnt, dan komt 't echt wel goed. Verdient een paal zich met een jaartje terug, en begint de kassa te rinkelen,.

De hoge prijzen zitten er nu nog in omdat er flink durf kapitaal nodig is, slaat EV rijden wel aan, verdien ik de kosten wel terug, en de consessies bij gemeenten niet eeuwig duren. Bedrijven weten van te voren al dat ze op sommige palen verlies draaien en andere winst. Maar na een jaar of 5 kan heel het spul misschien wel de kliko in als de consessie niet weer binnen gehaald wordt. De volgende partij flikkert de oude palen weg, plant zelf zn nieuwe neer en hoeft er niet eens voor te graven: Met een beetje geluk ligt alle infra structuur er al.
Ik neem het expres "ruim". Ik vermoed dat het in werkelijkheid gunstiger is dan ik doe voorkomen. Met een dagje werk staat er echt wel een paal, en die mensen die kosten ook écht geen godsvermogen. Anders heb ik een verkeerde werkrichting gezocht :+

Als het voor mij al duidelijk is dat voor de nabije toekomst elektrisch rijden "het" is dan moet dat voor mensen met kapitaal, die niets anders doen dan mogelijkheden zoeken om geld te verdienen toch ook wel zo zijn?

Immers is de laadpassen en palen markt volgens mij al wel behoorlijk zelfvoorzienend, met +- 1%? van het nieuwe wagenpark elektrisch. Laat staan als dat percentage stijgt tot 10+ procent van het gehele wagenpark.
De mogelijkheden om slim geld te verdienen met iets "eenvoudigs" als stroom liggen dan voor het oprapen, toch?
Géén transport, weinig onderhoud, weinig storingen, makkelijk schaalbaar.
Moet je bedenken dat je een parkeergarage hebt, waar je nu náást het vangen voor de ruimte, ook nog geld kan verdienen met het "aftanken" van een fors percentage van de auto's die er staat. Tel uit je winst.

Je investering verdient zich binnen een jaar terug, en je hebt er blijvend rendement van.

Daarom snap ik ook niet zo goed dat parkeergarages (vaak) nog geen bergen met laadpalen hebben.
Onze parking bij de bios waar ik wekelijks kom, heeft er maarliefst 2, die (bijna) altijd bezet zijn.

Tot aan mijn vaste plekkie, 2 verdiepingen en +- 150 parkeerplaatsen verder kom ik toch ook nu al +- 5 à 6 elektrische wagens tegen. En zeker nog zoveel PHEV's. Dat is nu al kans op extra inkomsten.

Maargoed, misschien ben ik wel een te groot optimist :+

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Pierz
CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:29:
@Deveon ja ik ben ook wel voorstander van rekeningrijden, maar zit in de luxepositie dat ik in een sector werk waar thuiswerken en flexibele tijdsindeling vrij standaard is (en überhaupt heel goed mogelijk).
10% minder auto's tijdens de spits, gecombineerd met wat AI in de auto's zodat er minder domme acties worden gedaan die files veroorzaken en er zijn geen of nauwelijks files.
Je reactie geeft eigenlijk wel aan dat rekeningrijden niet meer is dan een verkapte belastingmaatregel waarbij ook nog eens burgers gevolgd kunnen worden.

Het beoogde doel wordt niet bereikt omdat mensen toch naar hun werk zullen moeten. Diezelfde filerijders staan er nu ook niet voor hun lol. Toch is het blijkbaar nog steeds fijner of korter dan met het OV of fiets.

Rekeningrijden gaat een hoop geld kosten, verandert niets aan de filedruk, maar we leveren wel weer vrijheid (privacy) in.

• TonVH
Ik vind het grote voordeel van de Zoe boven de (oude) Leaf de capaciteit van de accu. Zoe heeft 41 Kw tegen Leaf 24/30 Kw en daardoor een beduidend beter bereik.

• mux

mux

99% efficient!

Theoretisch moet Renault de Zoe-accu vervangen als hij slecht is. In de praktijk.... zie je recht maar eens te krijgen. Ze wachten superlang en eigenlijk al voorbij het punt dat de actieradius nog nuttig is (60% resterende capaciteit). Ik vind de 'garantie' op de Renault-Nissan huuraccu's maar een wassen neus eerlijk gezegd.

• Hachy
Shapeshifter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Je zit te trollen, of niet? Dit meen je toch niet serieus. 8)7

U denkt dat alles wat in columns wordt getypt de waarheid omvat? Hou toch eens op. Een column is een opiniestuk. Een mening. Een hersenscheet. Geen wetenschappelijk journalistiek onderbouwd artikel. En bovendien ís hij in dit geval ook nog eens gebaseerd op eigen ervaring. Ik heb betreffende laadpas truuk wel eens toegepast maar het was lang geleden en niet bij de Ikea.

Maargoed, een tip voor jou. Pak een willekeurige krant. Als er ergens 'column' of 'opinie' of iets van dien aard boven staat, neem het dan niet al te serieus.
BOBERJAN schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Het wordt wel gebracht als "echt gebeurd" en als "slimme lezer" ga ik niet controleren waar die foto vandaan komt. En wat zegt het mij als ik ontdek dat de foto van Chargemap komt. Is de column dan waar of niet waar?

Ik ben verbaasd dat e.e.a. verzonnen is.
U kent de definitie van een column?
"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde"
en
https://www.nvj.nl/ethiek...hap-hoofdredacteuren-2008

"8. In columns, recensies, opiniërende berichten en vergelijkbare genres komt de journalist een grotere vrijheid toe dan in andere berichtgeving, waar het gaat om het controleren van feiten, het achterwege laten van wederhoor, en het door elkaar gebruiken van feiten en fictie."
Maargoed, ik heb hiervan geleerd. Er zijn dus mensen die daadwerkelijk álles geloven wat ze in een willekeurige column lezen. Als je ze dan als mede-tweaker een beetje inzage geeft in hoe het echt zit zijn ze verontwaardigd. Lees eens een paar columns van Youp van het Hek zou ik zeggen. Dafuq. :X

Hachy wijzigde deze reactie 31-10-2018 17:04 (4%)

• Pierz
Hachy schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:55:
[...]

Je zit te trollen, of niet? Dit meen je toch niet serieus. 8)7

U denkt dat alles wat in columns wordt getypt de waarheid omvat? Hou toch eens op. Een column is een opiniestuk. Een mening. Een hersenscheet. Geen wetenschappelijk journalistiek onderbouwd artikel. En bovendien ís hij in dit geval ook nog eens gebaseerd op eigen ervaring. Ik heb betreffende laadpas truuk wel eens toegepast maar het was lang geleden en niet bij de Ikea.

[...]

U kent de definitie van een column?

[...]

en

[...]

Maargoed, ik heb hiervan geleerd. Er zijn dus mensen die daadwerkelijk álles geloven wat ze in een willekeurige column lezen. Als je ze dan als mede-tweaker een beetje inzage geeft in hoe het echt zit zijn ze verontwaardigd. Lees eens een paar columns van Youp van het Hek zou ik zeggen. Dafuq. :X
Het verschil is dat de columns van Youp wel duidelijk laten zien dat het om een verzonnen verhaal gaat. Die schrijft meer in de trend van, "ik zat van de week met Beatrix op een terrasje". Da's toch wat anders dan een anekdote die echt niet zo vergezocht is, je geeft immers zelf aan dat je de swipe een keer gedaan hebt.

Overigens kun je zeker op Tweakers verwachten dat men serieus reageert, dat is nu eenmaal de aard van de mensen hier.
Pagina: 1 ... 4 ... 32

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True