Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:20
@mux gaat de airco niet van de HV accu? Bij de Zoe wel iig.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:17
Pierz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 00:12:
[...]

Van een EV weet je dat hij ook jaren later 0 uitstoot heeft.
Een EV heeft geen 0 uitstoot, nu niet, en jaren later ook niet. Voordat we zover zijn is het wel 30 jaar verder.
Een kwh is gewoon 450 gram co2 in Nederland, daarnaast stoot een EV fijnstof, Nox en zware metalen (kwik e.d.) uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:55
Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
[...]

Een EV heeft geen 0 uitstoot, nu niet, en jaren later ook niet. Voordat we zover zijn is het wel 30 jaar verder.
Een kwh is gewoon 450 gram co2 in Nederland, daarnaast stoot een EV fijnstof, Nox en zware metalen (kwik e.d.) uit.
Mijn EV heeft een uitstoot van 0, nu en bij leven en welzijn ook nog binnen 10, 20, 30j
Ik gebruik enkel stroom van mijn PV's!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:12
bruneelm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:15:
[...]

Mijn EV heeft een uitstoot van 0, nu en bij leven en welzijn ook nog binnen 10, 20, 30j
Niet weer..... :'(

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:26:
[...]

En wat mij betreft alsnog niet uitgaande van een specifieke energieleverancier want dat brengt ons op grotere schaal ook nergens.

Gewoon het huidig gemiddelde van de Nederlandse energiemix. Waarom zou hier niet alles in zitten? Alle PV opbrengst door particulieren heeft geleid tot lagere behoefte en is dus aanwezig in reductie van de vraagkant.
Als je uit gaat van het gemiddelde dan heeft het initiatief van een enkel individu dus geen enkele zin want dat veranderd niets aan het gemiddelde. Mijn motto is, verbeter de wereld en begin bij je zelf. De stroom voor mijn Leaf komt van mijn zonnepanelen en veel schoner kan het niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brazos
bruneelm schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:15:
[...]

Net zoals mijn benzineauto. Totdat je er in gaat rijden.
Jouw PV's maken neem ik aan deel uit van het net, zijn dus onderdeel van de energiemix, en daarmee komen we uit op 450 gram co2 per kwh (en een scala aan schadelijke stoffen). Elke kwh die jij in je auto stopt koelt niet de koelkast van je buurman, verwarmt niet de oven van Jantje, en verlicht niet de woonkamer van Pietje.
Dat moet dan weer van gas en kolen komen.

Dus nee, jouw EV heeft geen 0 uitstoot. En bij leven en welzijn zal jouw EV co2 en andere schadelijke stoffen uitstoten tot hoogstwaarschijnlijk voorbij zijn technische levensduur.
Yero schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Die discussie is al tientallen keren gevoerd. Los van het feit dat het niet zo nuttig is om dat nog eens te herhalen zou je op z'n minst concrete, betrouwbare bronnen van je beweringen kunnen aandragen. En geen eenzijdige bronnen van een gemiddelde, maar dus inclusief groene stroomleveranciers en huishoudens met zonnepanelen.
Ik vind het dus wel nuttig, want je houdt jezelf en anderen voor de gek met die '0 gram co2 de km'.

Brazos wijzigde deze reactie 01-07-2019 11:12 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Nu online

Hulkkonen

I wear them at night

Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Net zoals mijn benzineauto. Totdat je er in gaat rijden.
Jouw PV's maken neem ik aan deel uit van het net, zijn dus onderdeel van de energiemix, en daarmee komen we uit op 450 gram co2 per kwh (en een scala aan schadelijke stoffen). Elke kwh die jij in je auto stopt koelt niet de koelkast van je buurman, verwarmt niet de oven van Jantje, en verlicht niet de woonkamer van Pietje.
Dat moet dan weer van gas en kolen komen.

Dus nee, jouw EV heeft geen 0 uitstoot. En bij leven en welzijn zal jouw EV co2 en andere schadelijke stoffen uitstoten tot hoogstwaarschijnlijk voorbij zijn technische levensduur.
Ik begrijp je redenatie, maar het is wel een beetje krom gedacht.

Er zijn twee soorten uitstoten: lokale uitstoot wanneer een auto aan het rijden is. Die is bij een EV 0 en bij een brandstof auto niet. En je hebt de uitstoot wanneer je de oorsprong van de brandstof en de productie van de auto erbij betrekt. Dan is het in beide gevallen geen 0.

Op zich klopt het dat de stroom van je eigen PV-panelen niet gebruikt kan worden voor andere doeleinden wanneer je je EV aan het opladen bent. Maar ik heb PV-panelen in eerste instantie voor mezelf en niet voor de koelkast van de buren. Het is fijn dat mijn overschot gebruikt kan worden door andere mensen, maar dat is niet de reden waarom ik PV-panelen heb.

Je EV opladen met eigen PV-panelen; echt heel veel groener kan het imo niet worden.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Lekkere Kwal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-11 20:10

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Maar de koelkast van je buren gaat meer co2 uitstoten als jij je auto oplaadt. Die co2 is toe te schrijven aan jouw auto.
Of aan de regering die CO2 producerende energiebronnen gebruikt. Het is een beetje omgekeerde wereld om iemand die zelf besluit om een zonnepaneel te kopen en er vervolgens zijn auto mee oplaadt te betichten dat hij meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij hem maar bij de elektriciteitsvoorziening in dit land. Straks komt het nog dat omdat ik ga fietsen de bus minder passagiers heeft en dus meer CO2 per pasagier uitstoot 8)7

Lekkere Kwal wijzigde deze reactie 01-07-2019 11:34 (9%)

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
Lekkere Kwal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Of aan de regering die CO2 producerende energiebronnen gebruikt. Het is een beetje omgekeerde wereld om iemand die zelf besluit om een zonnepaneel te kopen en er vervolgens zijn auto mee oplaadt te betichten dat hij meer CO2 uitstoot veroorzaakt. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij hem maar bij de elektriciteitsvoorziening in dit land.
IK beticht niemand ervan dat de Co2 uitstoot toeneemt door de zonnepanelen. Echter neemt de Co2 uitstoot wel toe door je auto op te laden, als je de fiets had gepakt was die uitstoot er namelijk niet geweest.

Het is gewoon onnodig complex om opwek/verbruik op één hoop te gooien bij verbinding met een centraal netwerk, dan kan je nooit een goede vergelijking maken.

Dit dus:
assje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:02:
[...]
Ik heb dit eerder vergeleken met claimen dat je auto bijvoorbeeld maar €50/maand kost omdat je €400 per maand reiskostenvergoeding van je werkgever krijgt. Natuurlijk klopt dit voor je persoonlijke situatie wel maar het is nogal zinloos om die €50/maand als algemene informatie in een discussietopic te gebruiken.

assje wijzigde deze reactie 01-07-2019 11:35 (21%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Brazos schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Maar de koelkast van je buren gaat meer co2 uitstoten als jij je auto oplaadt. Die co2 is toe te schrijven aan jouw auto.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan met deze zinloze discussie. Omdat jij leeft en stroom gebruikt kan de buurman die niet gebruiken. Het beste is dus dat je maar een einde aan je leven maakt want dat is dan in jou opvatting de enige oplossing. Dit is net zoiets als de slechtste werknemer ontslaan, lukt je ook niet, want uiteindelijk blijf je zelf over.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brazos
Lekkere Kwal schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Dat snap ik en ik bedoel het ook niet als verdediging, maar ik volg niet hoe je kan redeneren dat omdat persoon A met z'n panelen z'n auto oplaadt, hij ervoor zorgt dat de koelkast van persoon B meer CO2 produceert. Laat staan dat deze aanpak betekent dat die (vermeende) extra productie van persoon B aan de auto van persoon A toe te schrijven is. Wat jij letterlijk zei.
Omdat de co2 uitstoot van het net omlaag gaat door de teruglevering van de zonnepanelen. Deze reductie wordt meegenomen in de hoeveelheid co2 die ons net uitstoot.

Ga je de teruglevering reduceren omdat je een auto oplaadt, dan gaat het aandeel 'groene energie' in het net omlaag, en dus de co2 uitstoot omhoog.

M.a.w. 'de koelkast' (wat maar een simpel voorbeeld is voor alle stroomverbruikers in dit land) gaat meer co2 uitstoten. Dit komt door de auto.

Nu kun je zeggen 'maar die panelen zijn van mij', op zich prima, maar dan mag je je laten afsluiten en wat batterijen installeren. Want je gebruikt gewoon het net met die panelen, en bent dus net zo goed onderdeel daarvan.

Daarnaast, reken je de panelen enkel aan jezelf toe, dan gaat het net meer co2 uitstoten, en de eerstvolgende EV die een stekker in een stopcontact dat niet is verbonden met jouw huis-accu's steekt stoot dan gewoon meer co2 uit. Per saldo boeit het dus niet, en krijg je i.p.v. dat alle EV auto's +/- 70 gram de km aan co2 uitstoten, dat de ene niets uitstoot en de andere 140.

Van geen uitstoot kan dan nog geen sprake zijn.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Zonnepanelen, Diesel, Benzine en andere onderwerpen hebben hier niks te zoeken.

Het gaat hier over Elektrische auto's. De auto's dus. Niks meer en minder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:38

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Om maar een normaal puntje aan te stippen:

Ik moest afgelopen zaterdag in Zwijndrecht zijn. 53km enkele reis. Het plan was de motor, maar de 500e van mijn lief lonkte mij met airco en cruisecontrol.

Maar goed, heen heb ik "hypermilend" gereden; airco uit, beheerst optrekken, vroeg laten rollen, plakken achter vrachtwagens en zonder vrachtwagens 92 op de CC. Nergens de maximumsnelheid overschreden. 8.5km per kwh. Met wat meer oefening (Ik rij bijna nooit in die auto) had ik er meer uit kunnen slepen.

Terug: airco aan, en rijden zoals mijn vrouw dat doet (die rijdt echt "door"). 6.8km per kwh.
25% verschil in verbruik dus :).

Best leuk om een keer gedaan te hebben, maar de heenweg was best warmpjes :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

teacher schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:26:
Om maar een normaal puntje aan te stippen:

Ik moest afgelopen zaterdag in Zwijndrecht zijn. 53km enkele reis. Het plan was de motor, maar de 500e van mijn lief lonkte mij met airco en cruisecontrol.

Maar goed, heen heb ik "hypermilend" gereden; airco uit, beheerst optrekken, vroeg laten rollen, plakken achter vrachtwagens en zonder vrachtwagens 92 op de CC. Nergens de maximumsnelheid overschreden. 8.5km per kwh. Met wat meer oefening (Ik rij bijna nooit in die auto) had ik er meer uit kunnen slepen.

Terug: airco aan, en rijden zoals mijn vrouw dat doet (die rijdt echt "door"). 6.8km per kwh.
25% verschil in verbruik dus :).

Best leuk om een keer gedaan te hebben, maar de heenweg was best warmpjes :+
In mijn beleving maakt de airco aan maar weinig verschil op je gebruik bij gelijk rijgedrag. De airco van mijn Leaf trekt gemiddeld een watt of 200-400 volgens leafspy. Maar de daadwerkelijke impact op mijn verbruik is minimaal. (max. 10Wh/ km)

Met uitzondering van vorige week.. donderdag? Toen gaf bij vertrek de temperatuurmeter van de Leaf 48 graden aan, en die zakte slechts tot 37 gedurende de reis. Toen bleef het Aircoverbruik de gehele rit boven de 2000W. :+

mvdam wijzigde deze reactie 01-07-2019 13:36 (9%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +8Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11-11 08:02
Afgelopen weekend mn record verbroken met de e-up. Ik moest naar de TT assen (ja ik weet das niet elektrisch). Het is zo'n 200km rijden en er was een snellader op ~50 km en een op ~153 km. Heb zowaar de 2e gehaald met zweet in mn bilnaad! 8) , vorige record stond op 143 haha

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 23:19
Deveon schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:21:
Tja, als in je thuismarkt 50 graden niet heel exceptioneel is dan zorg je dat er een degelijk airco in zit. Een eco stand op climate control heb ik nooit begrepen. Als ik een temperatuur in stel wil ik dat het die temperatuur wordt. In tegenstelling tot BMW waar de climate control in eco mode niet eens de Nederlandse zon aankan en ik ook niet meer kan coasten met ontkoppelde motor.
Snap ik ook niet. Bij BMW kan je tenminste nog instellen dat de ECO mode van de airco af moet blijven, in de Prius niet. Daarin bleef de airco echter wel weer gewoon werken als de motor uit stond.

Volgens mij coast mijn 2 AT alleen in ECO mode.

Ik zou alleen al een EV willen vanwege het preconditioneren.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13:00

Erasmo

Laadpaaljager

Khil schreef op zondag 30 juni 2019 @ 22:29:
Tof idee!

Het wordt hoog tijd dat iemand Solar Wrap uitvindt.
Helaas blijft het lastig om dat achteraf te doen, gelukkig beginnen nieuwe modellen auto's zoetjes aan hun tenen in het water te steken met geïntegreerde cellen in het plaatwerk.
mux schreef op zondag 30 juni 2019 @ 21:54:
[...]
Ik loop al tijden rond met het idee om het hele dak van de Leaf vol te leggen met zonnepanelen; helaas is een eerder idee kapotgelopen op de brakke kwaliteit van flexibele zonnepanelen. Maar inmiddels heb ik (denk ik) een veel beter plan van aanpak: de Leaf heeft technisch gezien dakrail-aansluitingen. Je kunt met wat creativiteit een mal maken van het dak en een precies passend gekromd zonnepaneel lamineren dat je vastzet aan de dakrailhouders. Dan kun je nog best wat capaciteit kwijt op het dak, ik gok zo'n 300W met half-cut PERC cellen. En dat kan er best strak uitzien. Je gaat je auto er niet mee opladen, maar de 12V accu en zelfs de airco kun je er nog wel mee bijhouden.
Hier nog een, ik denk dat het mogelijk is maar je loopt eerst tegen wat praktische problemen op.
Dit YouTube kanaal is voor zover ik weet een van de weinige die er daadwerkelijk mee aan de slag is gegaan. Hij heeft alleen wel zelf cellen gelamineerd en op zijn dak gelijmd, wat nogal een aardig foutgevoelig klusje is.

Daarom leken semiflexibele panelen me toch een betere oplossing, maar wat voor slechte ervaringen heb jij er mee? In principe is de dakrailmontage de beste manier om ze op het dak te krijgen als je niet wilt lijmen, maar een mal ter grootte van je dak maken en daar een zonnepaneel op baseren is een flinke klus.

En dan zit je nog met de keuze van wat je met het opgewekte vermogen wilt doen:
- Laadregelaar gebruiken om de 12V accu op peil te houden, dan heb je aan 50-100W meer dan genoeg denk ik
- Een aparte kleine accu 12V ergens inbouwen en die opladen met de laadregelaar, en vervolgens 1x per dag of boven een bepaald voltage een omvormer aansturen om een granny charger een tijdje aan te zetten. Niet super efficiënt maar makkelijker uit te voeren en van diezelfde omvormer heb je nog jaren plezier, (als je wilt kun je zelfs je Leaf mee omtoveren tot een noodaccu op wielen)
- Een DC-DC omzetter te gebruiken om direct de batterij te laden, in principe het efficienst maar het lastigst op te zetten.

Ik zit zelf met de auto hier op Curaçao wat de bruikbaarheid van een paar honderd Watt op de auto erg vergroot. De zon schijnt hier iedere dag, in totaal heb je ongeveer twee keer zoveel instraling per jaar als in Nederland. De auto doet voornamelijk korte ritjes, rijdt niet harder dan 80 maar meestal rond de 40-50, en staat vaak in de zon omdat parkeren in de schaduw vaak geen optie is.
De stroom wil hier ook nog wel eens uitvallen dus ik was sowieso al van plan een goede omvormer te kopen om thuis de koelkast en wat lampen op te runnen, dus een van de onderdelen van heb ik al liggen.

Zodra ik wat meer ervaring heb met het normale ev-gebruik hier moet ik toch eens serieus gaan plannen wat er allemaal mogelijk is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 13:20

mux

99% efficient!

Het probleem met de flexibele panelen is dat ze best heel dik zijn en eigenlijk niet zo lekker krommen. Daarnaast was de leverancier die ik op het oog had niet in staat om te leveren voor de geadverteerde prijs, en waren de alternatieven zodanig duur dat ik er geen zin meer in had (lees: ~300-400 euro voor alleen de flex panelen, bij elkaar 180W).

Ik zou zelf de hoofdaccu bijladen met zo'n soort paneel. Je kunt dan ~1,5-2kWh per dag erin krijgen, dat is stiekem best goed.

Het mallenmaken is niet eens zo moeilijk. Ik denk dat de grootste uitdaging hem zit in een bellenvrij laminaat op zo'n schaal krijgen. Je zou misschien moeten gaan denken aan vacuüminfusie, maar dan heb je weer het risico dat de cellen gaan schuiven tijdens het lamineerproces.

Misschien toch maar eens langsrijden bij Lightyear om te kijken hoe zij het doen :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Dat is tenminste nog eens een nette test zonder afkraken maar ze benoemen wel de reële problemen. Bij die lader in bij Toul heb ik ook al eens iemand zien staan bellen omdat het niet lukte en er staat er ook maar eentje.

Zwarte zaterdag gaat natuurlijk problemen geven maar dat is een kwestie van uitbreiden. Bij benzinestations sta je op zwarte zaterdag trouwens ook in de rij, dus dat is niks nieuws.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:31:
En waarom niet een gewoon standaard paneel van 270 of 300Wp gebruiken, aan de dakrails bevestigen en rondom rond afgerond dicht maken?
Ooit was er een 4WD met zo'n plastieken boven bouw op zijn dak.
Eventueel zou de bevestiging aan de dakrails complexer kunnen worden zodat het paneel gekanteld kan worden naar de zon bij het parkeren, dan is er wat grotere opbrengst.
En dan een DC/DC inverter met een max cutoff voltage, echt overladen zal je de batterij niet kunnen.
Die zijn vrij zwaar door de glasplaat, en je wilt toch de kromming van het dak een beetje kunnen volgen. Tegenwoordig zijn ook op campers toch de meeste installaties flexibel.

Je kan het trouwens zo gek maken als je zelf wilt :P

mux schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:15:
Het probleem met de flexibele panelen is dat ze best heel dik zijn en eigenlijk niet zo lekker krommen. Daarnaast was de leverancier die ik op het oog had niet in staat om te leveren voor de geadverteerde prijs, en waren de alternatieven zodanig duur dat ik er geen zin meer in had (lees: ~300-400 euro voor alleen de flex panelen, bij elkaar 180W).

Ik zou zelf de hoofdaccu bijladen met zo'n soort paneel. Je kunt dan ~1,5-2kWh per dag erin krijgen, dat is stiekem best goed.

Het mallenmaken is niet eens zo moeilijk. Ik denk dat de grootste uitdaging hem zit in een bellenvrij laminaat op zo'n schaal krijgen. Je zou misschien moeten gaan denken aan vacuüminfusie, maar dan heb je weer het risico dat de cellen gaan schuiven tijdens het lamineerproces.

Misschien toch maar eens langsrijden bij Lightyear om te kijken hoe zij het doen :D
Welk merk heb je ervaring mee? Ik heb afgelopen jaren een beetje aan lopen kloten voor tuinhuisjes ed maar in mijn ervaring kun de kromming van een Leaf wel halen. En je hebt ook nog van die hele flexibele panelen op rol, montage is een eitje omdat ze vaak al een voorgelijmde achterkant hebben.

Hanergy heeft wellicht wat interessant spul: https://www.hanergy.eu/hanergynl/ , en ze hebben ook een kantoor in Nederland dus je hebt iets meer zekerheid dan bij de gemiddelde verzendchinees en met een beetje geluk hebben ze demo's om even aan te voelen.

Mallenmaken heb ik niet zoveel ervaring mee, behalve dat ik weet dat het aardig duur is op die grootte :P Dus wordt het dan niet pas rendabel als je meerdere kits kan leveren?

Ik ben ben er aardig hard over aan het nadenken hier omdat het een ideale situatie is voor een zonneauto maar experimenteren is lastig, een paneel hier krijgen is over het algemeen duurder dan het paneel zelf tenzij ik geluk heb en het aan een zeevarende collega mee kan geven.

Als je er serieus mee bezig wilt, ik wil eventueel wel een bijdrage doen voor een flexibel paneel of twee zodat je kan gaan prutsen aan een poc? Dan kan die mal altijd nog wel wel daarna, voor wat er onder het dak gebeurt maakt dat niet zo heel veel uit, als er maar twee touwtjes met gelijkstroom van het dak komen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-11 16:28
Met de I-Pace naar Livigno (Italië) gereden vanuit het midden van Nederland. Ivm de kleine incl. overnachting in de buurt van Ulm. Over het algemeen goed te doen, enkel Oostenrijk viel tegen qua snelladers. Daar uiteindelijk bij een 50kW lader beland. Mocht iemand nog tips voor de terugweg hebben, dan voor ik het graag (heb geen vignet gekocht, dus enigszins gelimiteerd in bruikbare wegen 😇).

Lunteren
Ionity Bad Honeff 73kW 1:08 (223,7km) incl diner.
Ionity A5 West, Forst 45kW 0:34 (237,6km)
EnBW Seligweiler, Ulm 61kW 0:47 (171,1km)
EnBW Seligweiler, Ulm 20kW 0:39
Ella, Karrösten 47kW 0:56 (199,6km)
Livigno (129km)

Lader in Ulm in 2 etappes ivm betalen per minuut. ‘s Avonds deels opgeladen en ‘s ochtends tot 100%.
Hier in Livigno gratis laden t/m mei 2020 met een laadpas (borg €20) of via de RechargeAround app. Meerdere 22kW palen goed beschikbaar.

Overigens echt ideaal rijden in de bergen met een EV!

Niek_ wijzigde deze reactie 02-07-2019 21:00 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 11:53
bruneelm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:18:
[...]
In Oostenrijk? Ging men het sluipverkeer, diegene die de snelweg niet gebruiken of omzeilen, beboeten vanaf 1 juli?
Klopt min of meer: Sluipverkeer wordt de snelweg op gedirigeerd en dan dien je idd een vignet te hebben. Geen vignet is boete.

Marc O. wijzigde deze reactie 02-07-2019 21:49 (5%)

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 09:55
De meeste artikels ivm boetes bij sluipverkeer zitten achter een paywall, hier een kort bericht
https://drimble.nl/dossie...-files-in-oostenrijk.html

Pop-up wegkijken
https://m.standaard.be/cnt/dmf20190627_04482880

bruneelm wijzigde deze reactie 02-07-2019 21:55 (17%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Amdwarrior schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:30:
YouTube: Honda e First Drive | Fully Charged

Boven 40.000???!!!! Ik snap dat je voor kwalteit betaalt maar 40.000 Euro voor stadsauto met beperkte actieradius 200 km gemiddeld
Mini coopers van 35k verkopen ook... de tco van deze zal lager zijn. En er zijn ook dames die zakelijk leasen O-)

De groen-zwarte kleurstelling deed me wel ergens aan denken:

Khil wijzigde deze reactie 03-07-2019 02:09 (26%)

is er leven op Pluto

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Ik vind het toch knap en begrijp nog niet helemaal hoe je dit lukt (met de Leaf). Met puur achter een vrachtwagen hangen kom ik met de Ioniq toch niet snel onder de 90Wh/km. Gisteren had ik wel 82Wh/km op een rit van 47km maar dat was dan wel met volop file (uur en kwartier over gedaan) en zonder airco.

Als jij 82Wh/km haalt met airco en met voornamelijk snelweg zonder file vind ik dat echt opvallend.
Ik ben magique. *O*

Is voor mij een extreme uitzondering hoor, en het wisselt per dag / wind / weer / route.

Het zal een éénmalige ideale omstandigheid zijn van:
Wind mee, gunstig verkeer, gunstige vrachtwagen, gunstige route (van hoog > laag?).

Op mijn ritjes van en naar huis zit ik meestal ergens tussen de 100 en de 125Wh/km. Afhankelijk van mijn route, het weer, de wind, en het verkeer, en mijn zin om vrachtwagen te plakken. O+

Wél opvallend vind ik dat met mijn rijgedrag snelweg aanzienlijk zuiniger is dan binnendoor 80 cruisen, als ik een stuk binnendoor pak kom ik meestal rond de 140Wh/km uit. Wél op een heuvelig stuk dus waarschijnlijk ongunstig.

Daarnaast harde (3 bar) banden. En een ijzeren rechtervoet :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
TucanoItaly schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Precies. Wat is nou het unieke punt waarom de koper voor deze auto zou kiezen?

Liefhebbers van dit design? Verstokte Honda-kopers?
Mijn zusje gaat er een (zakelijk) aanschaffen. Die heeft nu een Cooper S cabrio en valt puur voor het uiterlijk icm met de TCO. Nu is dat maar één voorbeeld, maar toch.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Voor €40.000 verwacht ik toch iets meer dan een stadsauto met 200km bereik. Benieuwd of die aanslaat maar ik vrees dezelfde gang als de Toyota IQ, ook leuk en luxe maar werd amper verkocht. De komende Up/Mii/Citigo gaat de helft van de Honda kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:14
PeterZ(on) schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:04:
Voor €40.000 verwacht ik toch iets meer dan een stadsauto met 200km bereik. Benieuwd of die aanslaat maar ik vrees dezelfde gang als de Toyota IQ, ook leuk en luxe maar werd amper verkocht. De komende Up/Mii/Citigo gaat de helft van de Honda kosten.
Honda richt zich ook op een andere klant
,,Wat heb je aan zoveel rijbereik in een stadsauto? Wij gaan voor luxe, beleving, premium-kwaliteit en karakter, niet voor de laagste prijs”, aldus de zelfverzekerde ontwikkelingschef van de Honda E. ,,We maken een auto die je graag wilt hebben en die kopers kijken niet op duizend euro.”
https://www.ad.nl/auto/ho...s-ie-eruit-ziet~ace7fa0a/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

assje schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:47:
[...]

Ik vind het toch knap en begrijp nog niet helemaal hoe je dit lukt (met de Leaf). Met puur achter een vrachtwagen hangen kom ik met de Ioniq toch niet snel onder de 90Wh/km. Gisteren had ik wel 82Wh/km op een rit van 47km maar dat was dan wel met volop file (uur en kwartier over gedaan) en zonder airco.

Als jij 82Wh/km haalt met airco en met voornamelijk snelweg zonder file vind ik dat echt opvallend.
Net een Leaf 2014 van Lelystad naar De Bilt gereden (onze leenauto, met extenderaccu). Ongeveer 90Wh/km. De oorzaak? Wind mee en zuinige bandjes. Ik heb voor mijn doen niet eens rustig gereden.

Ik kijk uit naar de tijd dat we aeromods en meer accucapaciteit hebben :) Kijken of we de ioniq kunnen verslaan!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13-11 15:59
Kun je beter doorsparen en direct voor de basis model 3 gaan...

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
Ik (Als particulier) zou op het moment niet eens een Tesla durven overwegen, niet nieuw maar ook niet als occasion.

Veel te veel onzekerheid en onduidelijkheid m.b.t. onderhoudskosten, betrouwbaarheid, service/garantie en toekomst in het algemeen. Ik voel me dan toch een stuk veiliger bij Hyundai/Kia/Nissan (wellicht ongefundeerd).

Oh, en ondanks de schaal die Tesla inmiddels heeft is er toch nog wel een duidelijke kartrekker. Is Tesla er al klaar voor te overleven zonder Musk? Als het sentiment plotseling omslaat en een Tesla niet meer hip is wie weet wat dat doet met toekomstige restwaarde?

€50k voor een nieuwe auto is niet niks voor een particulier maar €50k voor een Tesla zou me nog zenuwachtiger maken.

assje wijzigde deze reactie 03-07-2019 13:46 (36%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13-11 23:05
Je kan niet meer auto’s verkopen dan dat je batterijen hebt. Dus Misschien heeft Honda de prijs en daarmee het afwerkingsniveau aangepast aan de beschikbaarheid van accu cellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Imho heeft Honda bewust de keus gemaakt voor een kleine accupakket om de auto betaalbaarder te houden, de primaire doelgroep blijft toch een stadsauto die zelden meer dan 200km achter elkaar rijdt. En met 100kW CCS sta je echt niet zo lang bij de Fastned mocht je een keer op 1 dag van Groningen naar Limburg en direct weer terug rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:30
Is het ook niet zo dat een merk met een EV in het programma ook dure vieze auto’s mag blijven verkopen omdat die elkaar opheffen qua uitstoot.
Dan hoef je er maar net genoeg van te verkopen om de (dikke) boete niet te krijgen.

Zoals hier beschreven: https://www.autovisie.nl/...-co2-boete-met-tesla-deal

Als in de hele EU de gemiddelde uitstoot maar 95 gram CO2 mag zijn kun je EV desnoods wel met verlies of tegen kostprijs verkopen om de boetes te ontlopen (miljarden volgens gelinked artikel)

Zal ook wel de reden zijn dat ze hoog van de toren blazen met de beweringen dat ze xx miljoen EV’s gaan maken per jaar. Die compenseren die andere miljoenen auto’s om aan die 95 gram te komen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik denk dat het probleem in deze discussie is dat we met anekdotes aan het smijten zijn, terwijl het een statistisch fenomeen is. Tesla's, met name oude Model S maar de Model 3 net zo, hebben onevenredig veel reparatie, onderhoud en vervangingen nodig. Dat is waarom ze structureel slecht scoren op reliability surveys zoals bijv die van what car: https://www.whatcar.com/n...reliability-survey/n17824

(en de Leaf... ziedaar een motivatie voor onze aankoopkeuze)

Dit wordt bevestigd door verzekeraars; de Leaf is een van de goedkoopste EVs om te verzekeren, een Tesla een van de duurste (met een factor 10-20 verschil bij sommige verzekeraars). Enzovoorts. Er zijn meer factoren, maar we hebben het hier niet over publication bias ofzo, dit is een harde werkelijkheid. Daarom zou ik echt niet aan een Tesla beginnen; ik wil dat alles wat stukgaat aan mijn auto mijn eigen schuld is, niet dat ik andermans shit moet oplossen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De verzekeringspremies zijn - onder andere - hoog doordat wanneer een reparatie nodig is, deze heel duur is en vaak langzaam gaat vanwege de ondercapaciteit van TSCs. De verzekeraar moet dus niet alleen meer kosten maken voor de reparaties zelf; ze kunnen geen gebruik maken van deals met garageketens en ze moeten langer voor vervangend vervoer betalen. Gezien die laatste twee punten zijn er veel verzekeraars die niet eens Tesla-verzekeringen aanbieden, wat door schaarste de prijs nog verder opduwt.

Er is geen bewijs dat Tesla's door onervaren bestuurders worden gebruikt; eerder het tegenovergestelde (in de VS).

mux wijzigde deze reactie 04-07-2019 09:14 (10%)

Acties:
  • +11Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-11 20:57
Zo enthousiast! Deze week is de extra batterij van Mux ingebouwd in mijn 2011 Leaf. Nu heb ik 30 kWh bruikbaar. Vanmorgen had ik lekker 260! km bereik op de GOM van mijn 2011 Leaf. Zo lekker rijden nu, geen zorgen meer over de range. En vanmorgen heb ik de auto op het werk gewoon lekker niet ingeplugd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-11 20:57
Ik had 15 kWh over in de originele batterij, dus misschien klopt wat LeafSpy aangeeft niet helemaal. Vanmorgen zag ik 30,9 staan volgens mij.

Die kofferbak ruimte valt dus wel een beetje tegen. Je hebt gewoon maar heel weinig kofferbak ruimte in de 2011 Leaf. Die batterijen zitten nu hoger dan de onderkant van de klep (leg ik dat zo goed uit?). Ik heb de kofferbak verder niet nodig behalve om een paar laadkabels in te leggen, dus voor mij geen probleem.

De regen bij remmen is nu ook veel beter. Eerst kreeg ik maar 1 of maximaal 2 bolletjes regen, nu altijd bijna volle bak. Gas los = regen. Heerlijk.

Het is echt een hele andere auto geworden nu, qua bruikbaarheid. Dit weekend gaan we naar familie in Drenthe. En voor het eerst kunnen we gewoon de electrische auto nemen. Heerlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

@haaibaa2 Dat is natuurlijk waar inderdaad, de 2011 heeft die hump met de laadelectronica.

Voor mij zou de afname ook niet zo'n punt zijn, liggen bij mij 3 kabels in en een platte subwoofer.

Als je voor weinig een 2011 kan scoren met matige accu is het een perfecte upgrade, en dan heb je voor alsnog weinig een extreem bruikbare auto.

Veel plezier ervan! En laat nog eens wat horen hoe die bevalt #benieuwd!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
In de afgelopen dagen is er een Duitse video online gekomen over de Leaf e+ met een uitgebreide snellaadtest.

Korte samenvatting van groen7:

"Er is uiteraard maar een manier om erachter te komen hoe de Nissan Leaf e+ presteert en dat is door te testen. Dat is gelijk goed gedaan. Er is een afstand van 500 kilometer afgelegd, van Leipzig naar Keulen. En terug. Ongeveer 1.000 km in totaal.

Op de heenweg is het een graad of dertig buiten. De adaptieve cruise control, bij Nissan beter bekend als ProPilot, staat op 123 km/u. De eerste laadstop is na 235 kilometer. Uit het resterende rijbereik valt op te maken dat de Leaf bij deze snelwegsnelheden een afstand van 300 km kan halen, het bijbehorende verbruik bedraagt 18 kWh/100 km. Het opladen gaat aanvankelijk van start met 43 kW, maar zakt tot 20 kW. De temperatuur van het accupakket neemt toe, uiteindelijk tot 48 graden Celcius. Dat betekent dat een laadstop zomaar meer dan een uur vergt.

Tijdens de tweede etappe is een tempo van 110 km/u aangehouden. Eenmaal bij de lader blijkt de temperatuur van het accupakket een forse 49 graden Celsius te zijn. Opladen gaat met 24 kW, meer dan een uur is nodig om tot 80 % op te laden.

Op de terugweg zijn de omstandigheden ruwweg hetzelfde. De buitentemperatuur is nog wat hoger, 35 graden Celsius. Het afgelezen rijbereik is overigens 350 kilometer, hoewel dat op de snelweg onvermijdelijk wat terugzakt. De snelheid ligt aanvankelijk op 110 km/u, maar later wordt gekozen voor een 120 à 130 km/u. Tijdens de laadstop geeft de auto geen informatie over het laden, maar een app die de auto kan uitlezen toont dat er met een vermogen van 19 kW wordt geladen. Het gemiddelde verbruik komt uit op 17,7 kWh.

De leidt onvermijdelijk tot de volgende slotsom. Op lange afstanden, met ook nog eens hoge buitentemperaturen, moet er met een Nissan Leaf e+ aardig wat tijd worden uitgetrokken om de bestemming te halen. Er zijn betere alternatieven denkbaar."

Dramatisch dus, bij de eerste laadstop al rapidgate. Het zijn dan wel zeer hoge temperaturen en redelijk hoge snelheden maar er lijkt geen verbetering t.o.v. de 40 KwH versie. Blijft ongrijpelijk dit, Nissan wil de R&D-kosten er gewoon niet in steken met deze generatie Nissan Leaf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

TucanoItaly schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:14:
[...]

Lijkt me heel gewoon voor de gemiddelde Nederlander die naar Frankrijk op vakantie wil, toch?
Hoewel ik het temperatuurgewijs met je eens ben. Komen we dan weer terug op de aloude vraag, hoe belangrijk is dat op het geheel :+.

Ik ben zelf geen case hierin, want ik rijd 0x per jaar naar het buitenland met mijn EV, maar maak er toch 50.000km per jaar in, dus de terugverdiencasus is voor mij helder.

Ik denk ook dat het temperatuurmanagement van een Leaf ondermaats is. Aan de andere kant denk ik dat ze momenteel een "goed leverbaar" alternatief hebben voor de Kona's en de Niro's, mits je er dus niet persé "gehaast" mee op vakantie wil.

De 40kWh's beginnen 2e hands ook wat betaalbaarder te worden (<30K).

Als ze het verhaal écht mooi willen maken doen ze in de volgende generatie tén minste airco (lucht) koeling toevoegen aan de accu's. CCS ipv ChaDeMo, 3 fasen lader erin, en je hebt een conculega voor een M3 / Kona / Niro.
Plots hebben ze dan een zéér volwassen wagen gemaakt denk ik.

Echter vermoed ik dat de 62kWh Leaf+ de laatste is vóórdat ze het platform op de schop gaan gooien, en de carosserie geheel om een EV heen gaan ontwerpen. Ipv stukjes van hun huidige wagens pakken en plakken O+
Aan de keerzijde daarvan, met een paar (kleine) moderniseringen hebben ze een prima platform nu denk ik.

mvdam wijzigde deze reactie 04-07-2019 12:04 (39%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

haaibaa2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:59:
Ik had 15 kWh over in de originele batterij, dus misschien klopt wat LeafSpy aangeeft niet helemaal. Vanmorgen zag ik 30,9 staan volgens mij.

Die kofferbak ruimte valt dus wel een beetje tegen. Je hebt gewoon maar heel weinig kofferbak ruimte in de 2011 Leaf. Die batterijen zitten nu hoger dan de onderkant van de klep (leg ik dat zo goed uit?). Ik heb de kofferbak verder niet nodig behalve om een paar laadkabels in te leggen, dus voor mij geen probleem.

De regen bij remmen is nu ook veel beter. Eerst kreeg ik maar 1 of maximaal 2 bolletjes regen, nu altijd bijna volle bak. Gas los = regen. Heerlijk.

Het is echt een hele andere auto geworden nu, qua bruikbaarheid. Dit weekend gaan we naar familie in Drenthe. En voor het eerst kunnen we gewoon de electrische auto nemen. Heerlijk.
Je bent totnogtoe echt de beste usecase voor de extenderaccu, blij dat-ie in de eerste 24 uur goed bevalt :) 30,9kWh klopt wel zo'n beetje voor de originele capaciteit die je had. In onze 2011 Leaf hebben we 31,4-31,6kWh als hij volgeladen is, de originele accu had 15,8. Het schaalt niet helemaal lineair, hangt ook af van hoe ver de accu besluit te willen opladen. Soms gaat hij tot 88%, soms tot 95%. Dat is 'normaal' voor de oude Leafs, veel variatie in charge cut-off.

Volgende week komt er nog iemand met een versleten 2011 Leaf, dat wordt ook een mooie upgrade.

Edit: oh, en we hebben misschien binnenkort ook een e-nv200 een maandje tot onze beschikking. Daar willen we 40kWh bijplaatsen. Geen idee of dat gaat lukken, maar als het lukt maakt dat het de enige elektrische bestelbus met een beetje serieuze range.

mux wijzigde deze reactie 04-07-2019 19:14 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Voor de liefhebber, om 22:00u begint TeslaBjorn met een poging om het wereldrecord scherper te stellen van de meeste kilometers in 24 uur met een Tesla Model 3. Te volgen via de livestream op YouTube: Model 3 LR 24h world record attempt

PeterZ(on) wijzigde deze reactie 04-07-2019 22:00 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Coasterfreak schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:47:
[...]

ja

https://www.dago.nl/skoda/modellen/citigo-e-iv/
"De verwachte prijs ligt rond de € 20.000, of € 16.500 ex BTW. Dit is inclusief 6 jaar onderhoud! "

250km bereik met ccs
Tijdens de Sneak Preview werd door de importeur gezegd dat de prijs naar verwachting duidelijk onder de €20.000 zou blijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12-11 15:01
Even een Nissan Leaf instellingen vraagje.
Ergens na het instellen van het huisadres moet ik waarschijnlijk een geluidje hebben ingesteld, nu, iedere keer als ik de wijk in gereden kom krijg ik dit geluidje te horen.
Hoe krijg ik dat weer uit?

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

AP nieuwsberichtje. BMW CEO Harald Krueger stopt ermee, ruim voor het einde van z'n contract. AP laat ene Ferdinand Dudenhoeffer van de Universiteit van Duisburg-Essen aan het woord, en die zegt dat BMW veel te voorzichtig was, en dat ze hun voorsprong verspeeld hebben.

https://apnews.com/cdae456e8c1948e5b7f01c602eda23dc (Engels)

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 17:46
TucanoItaly schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:51:
AP nieuwsberichtje. BMW CEO Harald Krueger stopt ermee, ruim voor het einde van z'n contract. AP laat ene Ferdinand Dudenhoeffer van de Universiteit van Duisburg-Essen aan het woord, en die zegt dat BMW veel te voorzichtig was, en dat ze hun voorsprong verspeeld hebben.

https://apnews.com/cdae456e8c1948e5b7f01c602eda23dc (Engels)
goh dat ze daar nu pas achter komen...... en hier een heel forum vol zitten met "domme" ev rijders die ze dat jaren geleden al hadden kunnen vertellen.......

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Bjorn is geëindigd met 2781 km :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:14

Acties:
  • +4Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 22:36
Er staat nog wel het een en ander op het spel voor VAG, ze hebben het MEB platform ontwikkeld voor alle elektrische voertuigen van de groep. Dat wil zeggen, het zusje van de ID.3 is de Seat El-Born die op letterlijk dezelfde bodemplaat (en interieur) staat. Tevens zie je dat ook andere "introducties" van Skoda, Seat, Audi en VW (zoals de Cross).

Ik geloof dat er meer dan 1 contract is voor levering, wat opzich niet eens vreemd is, ze zouden zo voor de verschillende merken binnen de groep andere leveranciers kunnen gebruiken. Ze deden soortgelijke dingen voor bijvoorbeeld motor management tussen de VW en Seat producten (Bosch vs Delphi).

We gaan het uiteindelijk zien, ik hoop dat er hier meer overtuiging is dan bij Hyundai en Kia met betrekking tot volumes. Zeker de recente verkopen van Tesla zal een opsteker zijn voor het management van VW, en een bevestiging van de keuze.

Overigens is VW een van de weinig fabrikanten die ver is, ze hebben een compleet end-to-end platform met alles wat je nodig hebt, toegespitst op de applicatie en verregaand geïntegreerd. Ik heb nog geen andere fabrikant een platform zien introduceren op deze schaal. De BMW i3 leek erop, maar dat is een one-off. De Hyundai en Kia modellen zijn gedeelde benzine en plugin platformen, maar dat is nog steeds duurder om te ontwikkelen en te maken. Als hier een dedicated platform voor komt zullen zij ook een prijs stap maken.

Ik denk dat ze in een goede positie zijn en zij samen met Tesla een grote kracht worden de aankomende 2-5 jaar tot andere fabrikanten de stap gaan moeten maken.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13-11 22:13
Zoom bij New Motion eens goed in. Bij mij staan er hier in de buurt voor één laadpaal 6 locatiepinnen op elkaar gepropt. 2 van de 6 hebben de juiste status, de andere 4 niet. Default staan natuurlijk de verkeerde op de kaart als je uitzoomt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:26
ID3 lijkt weinig bijzonders: 420 km WLTP, 204 pk, 310 nm voor 40k. OVER EEN JAAR. En er komen de legendarisch dure VAG opties nog bij. De Kona electric koop je nu al voor dat geld, die biedt meer range met 450 km WLTP en fors meer koppel met 395 nm. Ok minder ruim, maar wel een crossover. De e-Niro is iets duurder en lijkt de ID3 op specs te overklassen, met onder meer fors grotere kofferbak.

Hyundai/Kia werkt ook aan een nieuw EV platform, kun je nagaan hoe goed dat gaat worden... nee, VW is allesbehalve toonaangevend de komende jaren. Niet voor niets moeten ze een jaar voor release (!) de ID3 al laten zien.

ID3 zou een vrij marktconform aanbod zijn op dit moment, over een jaar mogelijk eerder wat mager. De reactie van @databeestje lijkt me vooral wishful thinking.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 07-07-2019 17:49 (11%)

Pagina: 1 ... 30 31 32

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True