Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 09-07 19:28
RocketKoen schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 17:29:
[...]

Zo achteraf wel spijt dat ik vanochtend niks heb gekocht ;)
van €10 naar €50 in een dag
Achteraf is altijd makkelijk beleggen.

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21-07 10:46
Pierz schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 22:21:
Het lijkt me inderdaad dat ze die 22% bijtelling voor EV’s in het klimaatakkoord alleen kunnen doen als de bijtelling op ICE’s nòg hoger wordt.
De maatregel komt een juist om de bijtelling voor ICE wagens langer hetzelfde te houden. Uiteindelijk zullen ze in welke vorm dan ook een ICE auto onaantrekkelijker maken. Uiteindelijk zal een ICE auto voor particulieren ook onaantrekkelijker worden gemaakt, maar aangezien een ICE zakelijk in de lease ook al veel goedkoper is dan dezelfde auto privé te rijden zit daar natuurlijk wel veel meer ruimte om deze sneller duurder te laten worden.

Omdat ook EV’s nog niet emissieloos rijden zal het zomaar kunnen zijn dat grote delen van de bevolking maar moet wennen om geen eigen auto meer te rijden. (Ik wilde eerst bezitten schrijven, maar dat is toch al 9 van de 10 gevallen niet zo 😂). De kans is aanwezig dat een privé auto voor velen gewoon te duur wordt. Zoiets moeten ze natuurlijk geleidelijk invoeren, aangezien potentieel 90 procent van de bevolking anders in opstand zou kunnen komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:18
Ze bakken naast elektronen ook de ruimte ertussen!?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:32

mux

99% efficient!

TucanoItaly schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 11:25:
Je moet wel appels met appels vergelijken. Allicht kan het goedkoper. Daarom vergeleek ik een Renault Zoe R90 deelauto met diezelfde auto in de private lease.
Ik denk niet dat dit redelijk is. Als je een deelauto af en toe gebruikt, zit je redelijk vast aan multimodaal transport. Als je een auto in bezit of lease hebt gebruik je die waarschijnlijk monomodaal. Zo hebben wij de vergelijking ook gedaan:

Vóór januari 2018 deden wij alles met overwegend fiets, OV voor langere stukken in NL en geleende auto van familie voor vakanties en evt. andere lange ritten met vracht.

Na januari 2018 is de fiets gebleven voor het forensen, en is de rest allemaal naar auto overgegaan.

Als we een deelauto-abonnement of -gebruik zouden nemen, dan zouden we nog steeds ongeveer evenveel geld aan OV uitgeven, alleen zouden we het aankoopbedrag van een auto verwisselen voor gebruikskosten van een deelauto. Als we dan het rekensommetje gaan doen:

Als we alléén Greenwheels zouden gebruiken voor vakanties en familiebezoek, dan zou dat ca. 4000km voor vakanties (verdeeld over 4 weken) + ca. 2500km voor familie (verdeeld over 10 dagen) zijn. Dat is bij het 'regelmatig' abonnement:

- €120/jr abonnement
- €1000 voor week-vakanties + €500 kilometeroverschrijding
- €600 voor familiebezoek + €375 kilometeroverschrijding

=€2595 per jaar om een deelauto te gebruiken voor alles waarvoor we een auto echt nodig hebben, de rest gaat dan met OV en fiets.

Da's een meerprijs van €2000 per jaar om een fractie te doen van wat we nu met de auto doen, met daar bovenop nog OV-kosten. Ik ben laagbetaald genoeg dat ik heel wat uurtjes kan steken in het kopen en verkopen van een tweedehands auto voordat die kosten eruit zijn.

(let wel: als ik het had vergeleken met een benzineauto was het LANG niet zo gunstig uitgekomen, dan hadden we waarschijnlijk wél een deelauto gekozen ipv een tweedehands Leaf - we komen in onze spreadsheet op ca. €2100/jr uit met een benzineauto)

Autobezit is in Nederland gewoon tot in het extreme belasting- en regeltechnisch bevoordeeld.

-----------

Edit: ik kijk net even in onze spreadsheet terug, en destijds hadden we rekening gehouden met een elektrische Leaf-deelauto die voor €29,50/dag beschikbaar was, er staan inmiddels ook elektrische auto's binnen 20km te huur op MyWheels voor €15-20/dag. Dan zou je ongeveer op 2/3e van de kosten uitkomen, wat een stuk redelijker is.

mux wijzigde deze reactie 22-06-2019 13:02 (7%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:27
IvoB2 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:03:
[...]

Een algemeen antwoord daarop...
MeZZiN schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:31:
Vaak voor bedrijven kost het bijna niets omdat ze zoveel stroom afnemem dat ze 10 cent of zo iets betalen. [...]
Bedankt voor jullie info. Inmiddels heb ik de sprong in het diepe gedaan en een Zoe R240 uit 2016 gekocht. O+

De laadpalen zijn van NewMotion (22 kW), maar ze staan niet in de app. Ik heb even gebeld en het tarief zou €0,25 / kWh zijn (dus het standaardtarief). Dit is voor gastgebruik, aan de telefoon zeiden ze dat als ik mijn kaart zou laten toevoegen aan het laadpunt (nu staan er meer dan 10 laadpalen) dat ik dan goedkoper zou kunnen laden. Ik zal dat nu bij mijn werkgever proberen te regelen maar ik schijn de eerste prive-rijder te zijn (ik moet het gaan afleggen tegen een 20-tal zakelijke Teslas 8) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-07 11:15
Ik zag alleen de subscribe button niet zitten op het dashboard... 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-07 22:37
mvdam schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:07:
[...]

In theorie "mag" je werkgever je de stroom met het huidige financiële stelsel gewoon cadeau doen.

Ik heb (samen met onze accountant) behoorlijk wat stukken zitten doorspitten, en ook over laadpalen en reisvergoedingen.

Overal staat dat de werkgever thuis geladen stroom niet mag vergoeden, maar nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden op werk.
Dat zou me toch ten zeerste verbazen. Naar mijn mening is het simpelweg een vorm van loon in natura dat alleen maar belastingvrij mag worden vergoed via de WKR. Dat er nergens staat dat er geen gratis stroom mag worden aangeboden is net zo verrassend als dat er niet staat omschreven dat de werkgever je 50 delig servies niet mag vergoeden (om maar iets willekeurigs te noemen).

Voor belastingvrije reiskostenvergoeding geldt een max. van 19ct/km. Alles daarboven is belast. Als je geen reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer krijgt dan zou je aannemelijk kunnen maken dat de stroom die je gratis krijgt minder waarde heeft dan 19ct/km en heb je geen probleem. Maar een vergoeding van 19ct én gratis stroom is naar mijn mening niet toegestaan.

Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel ;)

Overigens ben ik geen fiscalist maar wel controller en controleer ik onze salarisadmin., dus ik denk er wel enigszins verstand van te hebben.

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
mux schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 14:28:
MRB is ~250 euro per auto, maar we bouwen alleen al aan rijksinfrastructuur voor ~€1000 per auto per jaar (ruwweg €10 miljard per jaar in het infrastructuurbudget). BPM is ook praktisch niks voor de meeste nieuwe voertuigen (uitgezonderd luxespul).
Da's een interessante stelling en ik ben daar eens ingedoken, maar de MRB opbrengsten zijn ~4 mld per jaar, de BPM is ~1.5 mld, en de accijnzen zitten op circa ~11.5 mld (waarvan 70% op motorbrandstoffen). BTW is er ook nog (21% versus 9% op OV), maar goed laten dat maar even buiten beschouwing houden.

Ook kom ik duikend in de rijksbegroting en andere cijfers op de volgende totalen qua jaarlijkse uitgaven aan het wegennet:
Rijkswegennet: ~2.5 mld
Provinciale + Gemeentelijke wegennet: ~5 mld
Spoor: ~1.9 mld

Als je dat ook legt naast de reizigerskilometers (72% auto, 8% spoor): https://www.clo.nl/indica...ilometers-personenvervoer dan is het niet zo gek dat ondanks de lagere energiekosten per km, de uiteindelijke kosten per km toch verrassend hoog uitvallen. Ander punt is natuurlijk dat in het OV je betaalt om je te laten rijden (~1.9 mld personeelskosten bij de NS, zet dat af tegen de ~190m aan energiekosten!), in de prive auto niet, dat is een kostenpost die ook wel aantikt (arbeid is nou eenmaal duur - dat zie je in extreme mate als je een taxi belt).

Let wel, dat is niks tegen het OV, ik reis heel veel, vooral ook omdat ik mezelf liever laat rijden dan dat ik zelf rijd :)

Dreamvoid wijzigde deze reactie 24-06-2019 19:13 (48%)

specs

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Khil
Deelauto: voor mij kan het net uit, maar ik rijd alleen naar een revalidatiekliniek in nabijgelegen gemeente. Normaal gesproken zou ik zo’n afstand fietsen, maar dat is dus het probleem. The irony... :X

Elektrische deelZoe’s: https://www.wedrivesolar.nl/

Khil wijzigde deze reactie 24-06-2019 20:37 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Oh je kan het zo complex maken als je zelf wilt natuurlijk :) Neem ook het vrachtvervoer over het spoor erbij, de waarde van de bespaarde/verspilde tijd van auto vs trein, ik heb ook echt niet het idee dat ik alle details en tweede/derde orde effecten helemaal erbij heb.

Maar je begint zo wel denken of we richting een toekomst gaan met grote, autonoom rijdende elektrische bussen :)

specs

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:38
Ik heb het liever over "we" in plaats van "ze" (om Telegraaf stijl te verminderen).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Lightyear (uit Eindhoven) heeft een auto met 725 km bereik met een efficient ontwerp. 400km per nacht opladen op 230V.

Electrek https://electrek.co/2019/...solar-electric-car-range/
Fully charged https://www.youtube.com/watch?v=bSbWwn_YCr8
TU/e https://www.tue.nl/en/new...rst-long-range-solar-car/

mrmrmr wijzigde deze reactie 25-06-2019 11:19 (32%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:11

midego

Hyundai Kona EV

Philos31 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:29:
[...]

Dat is wel een stukje mooier dan de Sono.
Eerlijke vergelijking met een auto van 25.000 euro tegenover 149.000 euro.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:01

Glewellyn

is er ook weer.

assje schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:19:
Of als straks "vehicle-to-grid" een ding wordt, op het werk je auto opladen en daar vervolgens 's nachts je huis mee van stroom voorzien powerwall opladen.
FTFY })

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 21:21
@Arnout Hier een TNM paal staan. Het ingestelde tarief gaat naar de eigenaar van de paal. Die betaalt per paal ~5 euro per maand beheerkosten aan TNM. Je kan de prijs iets hoger zetten dan het kale stroomtarief omdat je de aanschafkosten en beheerskosten er nog uit moet halen, vandaar dat 25-30ct vrij normaal is.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:04

mvdam

EV-Gekkie

Arnout schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:18:
[...]

Jij en anderen bedankt voor de info en discussie. Het helpt me iig om het dialoog op een juiste manier aan te gaan, want formeel is de werkgever dus in het grijze gebied aan het komen als hij mij 1) 19ct/km reiskostenvergoeding geeft en 2) mij ook voorziet van het zakelijke gereduceerde laadtarief (wat nu alleen voor de leaserijders geldt).

Puur uit interesse: wie steekt die €0,25/kWh in zijn zak, is dat NewMotion of de werkgever die de palen heeft laten plaatsen?
Formeel formeel waarschijnlijk niet met een gereduceerd tarief, zolang deze boven of gelijk aan inkoop is. Immers heb jij er niets bij te winnen, en betaal je gewoon een andere prijs voor een "product" / dienst dan mensen die niet in dienst zijn. Eerder dus als je het gratis weggeeft, of onder inkoop "verkoopt".

https://www.alfa.nl/actue...geven-aan-mijn-werknemers

Ondertussen lees ik dit en denk ik dat je wel gelijk hebt :+, dus het is dan weer gelijk te trekken (imho) door ook anderen (lees: niet-werknemers) tegen een gereduceerd tarief te laten laden. Immers is er dan geen verschil en dus geen sprake van korting / voordeel.

De €0,25 gaat volledig naar je werkgever, minus wat servicekosten per maand voor TNM om die paal online te houden. (€4 per maand volgens onze boekhouder voor onze palen per paal).

mvdam wijzigde deze reactie 25-06-2019 13:27 (7%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Energiebelasting naar beneden (van 10 naar 7 cent): Klimaatakkoord: gas wordt duurder, energierekening omlaag - https://nos.nl/l/2290621

En variant 1 (van 3) van rekeningrijden: elektrische auto's betalen per kilometer: 'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 - https://nos.nl/l/2290629

Vrijdag presentatie klimaatakkoord, bewuste lekacties van kabinet, zodat alvast reacties gepeild en afgestemd kunnen worden.

(Even andersom gelezen: tot en met 2025 dus waarschijnlijk geen motorrijtuigenbelasting! Dat is langer dan ik zou denken.)

nannoe wijzigde deze reactie 25-06-2019 18:11 (28%)

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
nannoe schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 18:07:
Energiebelasting naar beneden (van 10 naar 7 cent): Klimaatakkoord: gas wordt duurder, energierekening omlaag - https://nos.nl/l/2290621

En variant 1 (van 3) van rekeningrijden: elektrische auto's betalen per kilometer: 'Jarenlang taboe doorbroken': kabinet wil rekeningrijden invoeren vanaf 2026 - https://nos.nl/l/2290629

Vrijdag presentatie klimaatakkoord, bewuste lekacties van kabinet, zodat alvast reacties gepeild en afgestemd kunnen worden.

(Even andersom gelezen: tot en met 2025 dus waarschijnlijk geen motorrijtuigenbelasting! Dat is langer dan ik zou denken.)
Wel weer een VVD oplossing zeg :( elektriciteit goedkoper maken en gas duurder. Een betere oplossing was IMHO gas duurder maken, electra gelijk geprijsd en gasprijs verhoging terug geven met hogere korting energiebelasting.

Hogere inkomens wonen meestal al in beter geïsoleerde huizen en zullen vrijwel niks merken van de prijsverhoging van gas, maar profiteren vol van de lagere kWh prijs met sauna’s, zwembaden, airco’s etc.
Daarnaast zouden ze geen km-prijs hoeven te rekenen als de kWh prijs gewoon hoog blijft. Aangezien stroom nu nog meer belast wordt dan benzine kost dat de overheid helemaal geen inkomen. Enige waar het geld kost is bij laden tegen grootverbruikerstarief. Dat is eenvoudig te corrigeren door bedrijven te verplichten EVs alleen te mogen laden aan laadpalen, waarbij vervolgens 10 cent extra belasting betaald moet worden over de geladen kWh’s.

Waarom km heffing op EVs en niet gewoon een EV MRB tarief?

Ik zie het al gebeuren, er komen super veel oude vervuilende auto’s bij in Nederland als MRB wordt afgeschaft. Die auto’s kosten geen drol dus schrijven niet af, verzekering WA kost ook bijna niks. Staan alleen maar in de weg, waardoor er nog meer parkeerdruk in de woonwijken komen. Gemiddelde wijk is gebouwd om 1.2 auto’s per huis. Nee MRB moet gewoon blijven.

Z___Z wijzigde deze reactie 25-06-2019 20:11 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

assje schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:31:
Mijn rechter voorband had plotseling een lagere druk, bij controle blijkt er helaas een schroef in te zitten (gelukkig naderde de banden toch al einde levensduur).

Hebben er al mensen onderzoek gedaan naar banden voor een Hyundai Ioniq? Voor de Leaf had iedereen het altijd over ecopia's, gaat dat voor de Ioniq ook op wellicht of zal ik maar gewoon voor de originele Michelin energy saver gaan? (205/55/R16).
Ecopia is wat duur, energy saver en bridgestone turanza 205/55r16 91q zijn goeie opties.

Je kunt ook 195 bandjes op je velgen zetten voor een kleine efficientieverbetering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:17:
Zoe heeft onder de 16A een beroerde power factor.
Precies, daarom haalt @Crxtreem zo'n laag vermogen op 3x12A. Als je het schijnbaar vermogen kon meten zou je zien dat dat netjes is wat je verwacht.
Op 3x16A laadt mijn ZOE Q210 met ca. 9 kW en power factor 0,9. Bij 3x14A is de power factor nog maar 0,74 en haal ik maar 6,8 kW. Het schijnbaar vermogen is dan 9,2 kVA en dat is ongeveer wat je zou verwachten bij 3x14A. Op 3x12A kan ik helemaal niet betrouwbaar laden (soms wel, soms niet), maar dat je dan maar 5,6 kW haalt verbaast me niks.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 19-07 21:18
Na een aantal ritten met de onlangs aangeschafte 2013 Leaf is ons oordeel wat dubbel. Elektrisch rijden bevalt heel goed, het is een vrij ruime en praktische auto, ook nog mooi uitgevoerd en comfortabel in de Tekna uitvoering. Ons exemplaar is echt in heel goede staat. Opladen thuis gaat prima, ik kan de auto achter de tuin neerzetten en heb een laadpunt bij de schuur gemaakt.

Nu is het helaas zo dat ons rittenprofiel niet optimaal is voor deze 24kW uitvoering. De korte ritten hebben we niet veel, dat doen we al met de fiets. Woon-werk ook met fiets of trein (parkeren is niet te doen waar ik werk) Als we de auto pakken dan toch vaak voor wat verdere stukken. Dit hebben we uitgeprobeerd met een dagje Wunderland Kalkar en dan is onderweg stoppen bij de snellader zowel heen als terug toch al een keer te veel voor mijn gevoel. Dan nog is het rustig rijden op de snelweg om het bereik nog te halen met al wel wat degradatie van ons exemplaar (10/12 balkjes en bijna een ton op de teller). Mijn vrouw vond het helemaal niks toen we ergens nog een omleiding hadden waardoor de geplande route langer werd en we uiteindelijk niet met 10% maar met 3% bij de snellader aankwamen. Ik kan daar zelf iets beter tegen, maar helemaal lekker zit dat ook niet. Ook vind ik het weliswaar meestal prima om 100km/u te rijden lekker rustig en ontspannen, maar ik wil ook wel eens gewoon 120 als het zo uitkomt. 90 vind ik soms prima achter een vrachtwagen, maar in het weekend zijn die er niet zo veel en dan vind ik het te langzaam. 120 rijden zou dan alweer een aardige impact op de range gaan hebben. Voor onze use-case willen we toch echt wat meer bereik (>200km). Iemand die meer korte stukken rijdt zou er een ideale auto aan hebben.

Eigenlijk zouden we deze auto perfect vinden als hij maar een groter bereik had. Een Muxsan uitbreiding zou kunnen, maar dat gaat de laadruimte flink verminderen en ik heb geen zicht op de tijdlijn wanneer dat gedaan zou kunnen worden. Ik denk dus dat we dus toch maar wat meer budget vrij moeten maken en verder kijken voor een Leaf 2 of iets met een dergelijke range. Ik ben er niet rouwig om, het is voor mij een rationele beslissing en nu kan ik de Leaf waarschijnlijk nog goed doorverkopen. Hij staat nu op autoscout24

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Eens, @DaCoTa , dat was zuur. Zat iets teveel frustratie over de gelikte marketing en hype bij, zonder dat er veel informatie wordt gegeven. Sorry.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:39
DaCoTa schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:46:
[...]

Jeetje, dat is wel een heel zure reactie op een initiatief dat iets nieuws probeert.

Het feit dat je op een zonnige dag er 12 km/u bij kan laden door dat beperkte oppervlak en zelfs met een granny charger er al 34 km/u bij krijgt, is een behoorlijk knappe prestatie. Ze bekijken het concept auto in ieder geval op een innovatieve manier, en komen met nieuwe oplossingen.
Absoluut innovatief en tevens onzinnig en nog veel te vroeg voor de markt....

99% van je tijd kun je je autoritten laden met stroom van je dak: 5K aan panelen die optimaal liggen.

Dus 144K uitgeven, of 100k of zelfs 50K om op vakantie niet te hoeven laden......

Sono sion: doen het ook, zonder kosten, goedkope panelen die de normale panelen en de lak vervangen (dus kost weinig/niks meer), meer kans van slagen. Als ze op tijd gaan produceren.

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• kepler
  • Laatst online: 21:05
prettig schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:49:
[...]

Absoluut innovatief en tevens onzinnig en nog veel te vroeg voor de markt....

99% van je tijd kun je je autoritten laden met stroom van je dak: 5K aan panelen die optimaal liggen.

Dus 144K uitgeven, of 100k of zelfs 50K om op vakantie niet te hoeven laden......

Sono sion: doen het ook, zonder kosten, goedkope panelen die de normale panelen en de lak vervangen (dus kost weinig/niks meer), meer kans van slagen. Als ze op tijd gaan produceren.
Werd dat ook niet gezegd van Tesla 10 jaar geleden? Ik vind het wel mooi dat een startup uit Eindhoven zoiets maakt. En de kosten zijn ws zo hoog om gewoon geen verkies te maken en als ze er nu al 100 hebben verkocht dan hebben ze iig een begin. We zullen zien of het echt goed uitpakt, maar als je het nooit probeert lukt het helemaal nooit!

En als ik 5 dagen per week op werk sta met de auto, hoeveel dagen/weken zou ik dan mijn auto thuis kunnen laden in Nederland? Een normaal rijtjeshuis met zonnepanelen als voorbeeld nemen? Dit is een oprechte vraag, ik heb geen idee. Normaal ben ik rond half zes weer thuis en 90km totale reisafstand op een dag.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Luiaard schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:56:
Na een aantal ritten met de onlangs aangeschafte 2013 Leaf is ons oordeel wat dubbel. Elektrisch rijden bevalt heel goed, het is een vrij ruime en praktische auto, ook nog mooi uitgevoerd en comfortabel in de Tekna uitvoering. Ons exemplaar is echt in heel goede staat. Opladen thuis gaat prima, ik kan de auto achter de tuin neerzetten en heb een laadpunt bij de schuur gemaakt.

Nu is het helaas zo dat ons rittenprofiel niet optimaal is voor deze 24kW uitvoering. De korte ritten hebben we niet veel, dat doen we al met de fiets. Woon-werk ook met fiets of trein (parkeren is niet te doen waar ik werk) Als we de auto pakken dan toch vaak voor wat verdere stukken. Dit hebben we uitgeprobeerd met een dagje Wunderland Kalkar en dan is onderweg stoppen bij de snellader zowel heen als terug toch al een keer te veel voor mijn gevoel. Dan nog is het rustig rijden op de snelweg om het bereik nog te halen met al wel wat degradatie van ons exemplaar (10/12 balkjes en bijna een ton op de teller). Mijn vrouw vond het helemaal niks toen we ergens nog een omleiding hadden waardoor de geplande route langer werd en we uiteindelijk niet met 10% maar met 3% bij de snellader aankwamen. Ik kan daar zelf iets beter tegen, maar helemaal lekker zit dat ook niet. Ook vind ik het weliswaar meestal prima om 100km/u te rijden lekker rustig en ontspannen, maar ik wil ook wel eens gewoon 120 als het zo uitkomt. 90 vind ik soms prima achter een vrachtwagen, maar in het weekend zijn die er niet zo veel en dan vind ik het te langzaam. 120 rijden zou dan alweer een aardige impact op de range gaan hebben. Voor onze use-case willen we toch echt wat meer bereik (>200km). Iemand die meer korte stukken rijdt zou er een ideale auto aan hebben.

Eigenlijk zouden we deze auto perfect vinden als hij maar een groter bereik had. Een Muxsan uitbreiding zou kunnen, maar dat gaat de laadruimte flink verminderen en ik heb geen zicht op de tijdlijn wanneer dat gedaan zou kunnen worden. Ik denk dus dat we dus toch maar wat meer budget vrij moeten maken en verder kijken voor een Leaf 2 of iets met een dergelijke range. Ik ben er niet rouwig om, het is voor mij een rationele beslissing en nu kan ik de Leaf waarschijnlijk nog goed doorverkopen. Hij staat nu op autoscout24
Dat was ook ongeveer mijn gevoel met mijn 24kWh, met een 30kWh had ik dat al een stuk minder, maargoed, het netto verschil in beschikbare capaciteit was ook 10kWh (17 > 27). Nu met de Leaf 40kWh heb ik eigenlijk nooit meer "zorgen" om range, ik kan gemakkelijk werk-woon-werk rijden (160-170km retourtje) en dan in de avond ook nog een uitstapje van 100km maken zonder dat ik me druk maak of ik nog wel op werk geraak. Of op dagen dat ik alle toeters en bellen uit de kast trek (verwarming / airco / wat rapper / wind) maakt het niets uit.

Echter daartegenover staat (ten opzichte van mijn 24kWh) een forse investering. De 24kWh kon ik voor €13.000 (54.000 km op de teller) meenemen. Het prijskaartje van mijn 40kWh was 27-en-een-beetje duizend euro.

Natuurlijk gelukkig gunstig ingeruild tussendoor, omdat ik er ook maar relatief kort (1 maand met de 24 en 6 maand met de 30) mee gereden heb, maar zéker de juiste keuze geweest. Nu 37-en-een-beetje kWh beschikbaar, adaptive cruise control, ProPilot, Carplay, wat méér pit. Met name de ProPilot was voor mij een groot punt om een "dure" upgrade te maken. Immers kon ik voor €5500 plusminus bij Muxsan ook met wat wachten 17kWh extra kopen om 43kWh netto te hebben. Da's toch nog 6 extra t.o.v. nu.
Gewoon een hele lekkere auto. Voor mijn gevoel veel toekomstbestendiger op mijn gebruik en gemak. De 30kWh kon je op een winderige dag op 160km werk-woon-werk ook al wel leegrijden met de verwarming aan, en mijn (rustige) rijgedrag. En voelde qua auto, ondanks dat het een model uit 2016 was, redelijk kaal zonder functionaliteit die op een auto van vergelijkbare prijsklasse uit 2014 al wél zat. (Outlander met ACC / LDW, enzovoort)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 07:20:
Eens, @DaCoTa , dat was zuur. Zat iets teveel frustratie over de gelikte marketing en hype bij, zonder dat er veel informatie wordt gegeven. Sorry.
Je raakt wat mij betreft toch wel de kern van veel EV-gerelateerde persberichten tegenwoordig. Er worden allerlei zaken beloofd die niet met specs gesteund worden, veel te vaag blijven, uiteindelijk te laat worden opgeleverd, veel duurder worden of zelfs onbetaalbaar zijn en/of niet voldoen aan de marketing uitlatingen.

Renault Zoe Q90

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-07 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kepler schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:06:
[...]
Werd dat ook niet gezegd van Tesla 10 jaar geleden? Ik vind het wel mooi dat een startup uit Eindhoven zoiets maakt. En de kosten zijn ws zo hoog om gewoon geen verkies te maken en als ze er nu al 100 hebben verkocht dan hebben ze iig een begin. We zullen zien of het echt goed uitpakt, maar als je het nooit probeert lukt het helemaal nooit!
Dat argument gaat op als je de enige bent. Nu zet je een overpriced product op de markt met meerdere aanbieders. Dan kom je er niet door innovatief te zijn.
En als ik 5 dagen per week op werk sta met de auto, hoeveel dagen/weken zou ik dan mijn auto thuis kunnen laden in Nederland? Een normaal rijtjeshuis met zonnepanelen als voorbeeld nemen? Dit is een oprechte vraag, ik heb geen idee. Normaal ben ik rond half zes weer thuis en 90km totale reisafstand op een dag.
Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kWh inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Het is een leuke gimmick, maar (op dit moment) het geld niet waard.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• kepler
  • Laatst online: 21:05
Maasluip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:32:
[...]

Dat argument gaat op als je de enige bent. Nu zet je een overpriced product op de markt met meerdere aanbieders. Dan kom je er niet door innovatief te zijn.

[...]

Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kW inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Op dit moment zijn er niet zoveel aanbieders van auto's met zonnepanelen toch? Ja de Sion, dan heb je er dus twee. Ik ben het zeker met je eens dat het op dit moment teveel geld is, maar je kan niet verwachten dat je in 1x een betaalbare electrische auto op (gedeeltelijk) zonne-energie hebt die een bereik heeft van 400-700km. En als er maar genoeg rijke mensen zijn die dit wel zien zitten, dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Ik vind het een interessant concept en ben erg benieuwd hoe het ze vergaat (kan ook heel snel weer afgelopen zijn natuurlijk)

Wat de zonnepanelen, nee voor deze auto inderdaad niet direct van belang. Maar ik zou wel interesse hebben in een betaalbare auto die 80-100km kan opladen op zonne-energie, aangezien de auto 5 dagen per week op een parkeerterrein op werk staat (en niet thuis). De vraag is of dat ooit betaalbaar gaat worden, zijn genoeg alternatieve natuurlijk.

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Maasluip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:32:
[...]

[...]

Is dat van belang? Voor 50.000 euro kun je veel zonnepanelen op je dak leggen of veel accu's thuis monteren (40 kWh inclusief een auto er omheen) of veel stroom via openbare laadpalen kopen.
Ik denk dat het niet uitmaakt, ze hebben een (extreem) duur premium product, wat beperkt verkocht wordt, waar waarschijnlijk (hopelijk) voldoende geld aan verdiend wordt.

Het is duidelijk een auto "omdat het kan" en niet omdat deze auto de economische keuze is. €150.000 aan auto ga je met geen enkele hoeveelheid aan "gratis" kilometers terugverdienen natuurlijk. Bij €0,03 / km aan stroom, heb je het over 4 miljoen km's. Bij 70? km per dag is dat +-58.000 dagen ofwel 158 jaar.

Het is dus hooguit voor de "kijk-mij-dan-factor". Of het met dit model financieren van betaalbaardere opties. O+

mvdam wijzigde deze reactie 27-06-2019 09:45 (5%)

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:11

midego

Hyundai Kona EV

mvdam schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat het niet uitmaakt, ze hebben een (extreem) duur premium product, wat beperkt verkocht wordt, waar waarschijnlijk (hopelijk) voldoende geld aan verdiend wordt.

Het is duidelijk een auto "omdat het kan" en niet omdat deze auto de economische keuze is. €150.000 aan auto ga je met geen enkele hoeveelheid aan "gratis" kilometers terugverdienen natuurlijk. Bij €0,03 / km aan stroom, heb je het over 4 miljoen km's. Bij 70? km per dag is dat +-58.000 dagen ofwel 158 jaar.

Het is dus hooguit voor de "kijk-mij-dan-factor". Of het met dit model financieren van betaalbaardere opties. O+
Ik denk dat er verlies gemaakt wordt, dit is een product waarbij het gaat om de technologische vooruitgang, zelfde verhaals als de Tesla Model S, de kopers van dit product hebben er mede voor gezorgd dat er een Model 3 op de markt gezet kon worden omdat de R&D toch ergens van betaald moet worden.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• joerivds
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 23:10
cihuacoatl schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:23:
[...]
Wel tweedehands 2x zo duur als wat je nu voor de Leaf vraagt :|
Ook een flink stuk nieuwer.

Ik rij nu ruim een maand met de Ioniq en de range prediction is altijd gruwelijk nauwkeurig.

• assje
kepler schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:24:
[...]
Wat de zonnepanelen, nee voor deze auto inderdaad niet direct van belang. Maar ik zou wel interesse hebben in een betaalbare auto die 80-100km kan opladen op zonne-energie, aangezien de auto 5 dagen per week op een parkeerterrein op werk staat (en niet thuis). De vraag is of dat ooit betaalbaar gaat worden, zijn genoeg alternatieve natuurlijk.
Dan kan je dus beter gewoon zonnepanelen op het dak van je werkgever leggen, veel efficiënter.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• DaCoTa
  • Laatst online: 00:27
Volgens mij is een belangrijker punt van de Lightyear One de efficiëntie, niet per se de zonnepanelen. Dat ze 50% meer km uit een kWh halen is een behoorlijke verbetering. Ook al is het financieel geen aantrekkelijke propositie en qua uiterlijk, tje, smaken verschillen, ze leggen de lat wel een stuk hoger. De in-wheel motors ben ik ook benieuwd naar, hoe dat zich zal gedragen als ze wat moeilijkere rij-condities gaan testen.

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

midego schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat er verlies gemaakt wordt, dit is een product waarbij het gaat om de technologische vooruitgang, zelfde verhaals als de Tesla Model S, de kopers van dit product hebben er mede voor gezorgd dat er een Model 3 op de markt gezet kon worden omdat de R&D toch ergens van betaald moet worden.
Is dat wel écht zo? Maken ze écht vooruitgang? Maken ze écht gebruik van nieuwe techniek?

De EV techniek is onderhand toch wel re-de-lijk volwassen en volgens mij prima te koop in de markt. Zelfde verhaal met accu's, zonnepanelen(onderdelen en optimizers). Hooguit "veel" kosten voor het ontwikkelen van een chassis.

In elk geval is de know-how behoorlijk aanwezig in de markt volgens mij.

mvdam wijzigde deze reactie 27-06-2019 12:11 (6%)

• Khil
Maasluip schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:13:
Met dat verschil dat toen de Model S er was, er geen alternatief was. Dus als je elektrisch wilde rijden met veel range en sportwagen acceleratie, dan had je geen keus. En daarom verkocht die nog best goed.
Maar in de huidige markt, geef mij een argument waarom ik een auto die 1,5x zo duur is zou kopen als die Model S ook geweldig is. Er zijn vast mensen die dat zullen doen, maar niet in die aantallen als die de Model S kochten.
Qua positionering lijkt de Lightyear One meer op de 1e Tesla Roadster: kleine oplage voor de liefhebber die iets exclusiefs wil, waarvan de opbrengst wordt gebruikt om een betaalbaardere volgende iteratie te ontwikkelen. Ik ben benieuwd of ze de inwielmotoren betrouwbaar gaan krijgen, dat is wel echt een first in zo’n groot voertuig.

Khil wijzigde deze reactie 27-06-2019 14:18 (7%)

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:51
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:04:
[...]

Vermoedelijk alleen maar positief toch? Onderstel strakker op de weg en minder deining in de koets.
Lager onafgeveerd gewicht is beter voor het rijgedrag. Motoren in de wielen zijn daar dus niet bevorderlijk voor.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:51
assje schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:51:
[...]

Edit, scheef gelezen.

Maar, zonder me verdiept te hebben, waarom?
Zonder in echt in technisch detail te gaan kan je het intuïtief benaderen door te veronderstellen dat je op een weg je koetswerk (=afgeveerd) eigenlijk zo constant mogelijk wil laten voortbewegen. Dus zonder enige op en neer beweging in de koets. Idealiter heb je dan vering die de wielen elke hobbel of put exact laten volgen.

Effectief laat je vering dus je wiel op en neer gaan om deze afwijkingen in de weg op te vangen. Hoe zwaarder deze zijn hoe minder vanzelfsprekend het is om bij xyz km/u het wiel door die hobbel naar boven te laten komen en terug naar beneden te laten gaan.

Vergelijk het met zo snel mogelijk door een krappe doolhof te rennen. Dat gaat makkelijker als je geen rugzak met 25kg mee hebt.

(uiteraard spelen er nog een hoop andere factoren mee, maar dan ben je al snel een dozijn aan wiki pagina's verder)

Acties:
  • +23Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is tijd om eens een mening te geven die niet strookt met de meerderheid...
mvdam schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:08:
Is dat wel écht zo? Maken ze écht vooruitgang? Maken ze écht gebruik van nieuwe techniek?
Ja! Ja en nog een keer ja!

Ik was bij de presentatie van de Lightyear One afgelopen dinsdag, en het één van de zeldzame momenten dat ik emotioneel werd van een ding. Hij is perfect! Ik wil 'm! Maar niet zonder reden.

Allereerst; ik denk dat de LO door veruit de meeste mensen automatisch wordt afgeschreven op de zonnecellen en prijs, maar dit is volledig onbelangrijk voor de doelgroep. Om maar even de vergelijking te maken met muxsan: mensen geven ons met plezier geld en ontvangen momenteel een duidelijk niet-mature product (en geven ons nuttige feedback), want het is een écht product dat écht iets doet waar mensen al jaren en jaren over hebben gefilosofeerd en gechat op tientallen fora, maar niemand die het daadwerkelijk doet. Dit is waarom kickstarters van nostalgische games het zo goed deden, dit is waarom mensen zieke bedragen aan detailingshops geven om hun auto perfect in de lak te zetten. Het gaat helemaal niet om het geld, het gaat om een concept dat nu echt bestaat.

Boven m'n avatar staat niet voor niets '99% efficiënt' - efficiëntie is mijn ding, ik heb tegen vele mensen in mijn leven het verhaal opgehangen dat efficiëntie een win-win-win is. Verbeter ergens de energie-efficiëntie van en alles gaat sneller, goedkoper (vaak ook om te produceren!), blijft langer werken, enz. enz. Ik heb ook vele mensen verteld hoe onnoemelijk inefficiënt auto's zijn. Vergelijk appels met appels - een elektrische fiets vs. een elektrische auto, en voor slechts een 2x hogere gemiddelde snelheid betaal je 25x de energie. Dit is doordat aan alle kanten auto's gewoon compleet verkeerd zijn ontworpen als je om efficiëntie geeft.

En het is hard achteruit aan het gaan! In de jaren '70 hadden we nog regelmatig skirts op auto-achterwielen zitten en flinke boattails, dit is nu allemaal weg. Auto's waren aanzienlijk kleiner en lichter, dat is ook allemaal slechter geworden. Je zou hopen dat de techniek vooruit gaat, maar in auto's is alles eigenlijk alleen maar kut. En toen was er de Aptera 2e.

Mijn favoriete auto; een super-aerodynamische druppelvorm, shrouded wielen, driewielig zodat je extra snel crasht en dus zo min mogelijk rijdt (:P), het ding was de perfectie zelve. Alsof ze een auto voor mij hadden ontworpen en niemand anders. Je kunt wel raden hoe het met Aptera is afgelopen. Net als de Moller Skycar werd het voor mij duidelijk dat mijn jongensdromen nooit werkelijkheid zouden worden.

Maar toen kwam Lightyear. Op de Tweakers-meet waar ik ook een zweverig zeikverhaal heb opgehangen eind vorig jaar kwamen zij ook een presentatie houden, en dat is waar ik voor het eerst van ze hoorde. De presentatie was waardeloos, de mevrouw die de presentatie deed kwam niet uit haar woorden en wist duidelijk bijna niks van de techniek. Kwam geen zinnig woord uit. En dan ook nog zo duur? Nutteloos, ik had het afgeschreven.

Maar afgelopen dinsdag was het andere extreme. Uiteraard de obligatory klimaatonzin en motiverende praatjes over avonturen waar ik nog net genoeg zelfbeheersing voor had om niet keihard 'NEXT' doorheen te roepen (mede omdat ik met vrienden mee was gegaan), maar vervolgens een CEO die duidelijk verstand heeft van techniek (een beetje Musk-ish) en een auto die wederom perfect aansluit op waar ik de industrie graag heen zie gaan: Betere efficiëntie, zodat we niet 200kWh-accu's en 2MW snelladers nodig hebben om ergens te komen. De hele energietransitie is veel makkelijker als iedereen in een auto met de efficiëntie van een lightyear one rijdt. Ik was helemaal om. Als ik miljonair was geweest, had ik meteen een preorder gedaan.

Ik zie de Lightyear One niet als serieuze auto; het is een halo product. Iets heel erg highend dat de ambities en intenties van een bedrijf tentoonstelt, en dat cash produceert zodat het bedrijf door kan met andere producten. De Tesla Roadster van Eindhoven. Wat het kost is compleet onbelangrijk; al kostte het ding een miljoen, het is geen echte auto. Niemand verwacht dat de Lightyear One ooit wordt massageproduceerd.

De techniek in de Lightyear One is echt baanbrekend. Niet omdat het uniek is of dat ze iets hebben gedaan dat nog nooit iemand heeft bedacht - absoluut niet. Dat bestaat niet. Maar omdat ze dingen DOEN die andere mensen alleen maar hebben bedacht. Ze zijn straks de eerste echte auto met in-wheel motoren! Dit is gigantisch. Ockels' Superbus had dit 15 jaar geleden natuurlijk al, net als talloze zelfbouwwagens met Perm pancakes, maar dit is een echte productiewagen. Ook hier wordt er meteen gefocust op de nadelen - namelijk onafgeveerd gewicht - maar het moge duidelijk zijn dat ze hier niet motoren in de wielen stoppen zodat ze meer onafgeveerd gewicht kunnen hebben. Het idee is dat je die motor uit je chassis haalt, waardoor de krachten op je chassis véél lager worden, waardoor je geen differentiaal meer nodig hebt of wat dan ook, altijd 4-wielaandrijving, een lagere binnenvloer en meer bruikbare ruimte, enz. enz. Er zitten zo ontzettend veel voordelen aan, dat dat ene nadeel voor lief wordt genomen. 99% van de autobezitters zal er geen moer van merken dat ze in-wheelmotoren hebben, en zal wel graag de extra ruimte zonder extra luchtweerstand willen.

De zonnepanelen worden m.i. ook verkeerd begrepen. Ja, puur vanuit terugverdientijd-perspectief is het nutteloos; je kunt veel beter het tienvoudige aan zonnepanelen op je dak neerleggen dan een lightyear one kopen. Dat is niet het punt. Het idee is dat de combinatie van het ontwerp dat 100% geoptimaliseerd is op maximalisatie van de zonne-input en de hoge efficiëntie ervoor zorgt dat opeens het hele idee van zonnepanelen op je auto wél nuttig is. Misschien niet het hele jaar door, misschien niet overal, maar het is ontegenzeggelijk waar dat de Lightyear One een significant deel van zijn energie uit de zon kan betrekken. Leg zonnepanelen op een e-tron of i-pace en je krijgt er misschien 1 of 2 km per dag bij - ja, daar heeft het totaal geen zin. Maar dat betekent niet dat het *nooit* zin heeft! Lightyear laat zien dat het beter kan, en dat er een use case hier is.

Aan deze lange post moge het dus duidelijk zijn dat ik geen enkel vertrouwen heb dat dit ooit wat gaat worden. Ze hebben nu wat, enkele tientallen miljoenen aan investering en preorders binnen? Daarmee zet je geen autobedrijf op. Aptera had €200M en is na een stuk of 4 prototypes failliet gegaan. Lightyear moet het vooralsnog met een stuk minder doen. Bovendien maken ze de fout om een auto te maken die alleen interessant is voor mij, mux. Waarvoor dank! Ik hoop, oprecht, dat ze mogen overleven tot het punt waar ze een Sion-achtige auto kunnen maken (maar dan efficiënter) met hetzelfde DNA en vooral eenzelfde soort prijs en productievolume. Dit gaat nog 5+ jaar duren, en dit zijn precaire jaren voor ze. Zeker als ze zo slecht zijn in het sturen van de publieke discussie - bijna alle discussies die ik online lees zijn overweldigend negatief.

Maar vanuit technisch oogpunt doen ze m.i. alles goed. Ze focusen op efficiëntie, paradigmaverschuiving en het is een serieus toekomstgericht Nederlands autobedrijf, iets dat al decennia weg is uit ons land. Ik wens ze alle succes van de wereld, ze zullen het nodig hebben. Ik zou omkomen van de stress in hun situatie. Ze hebben miljarden, niet miljoenen nodig om te overleven.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21-07 15:31

revolution-nl

tijdelijk PV-loos :(

knights16 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:33:
[...]

En lees dat de bijtelling volgend jaar al naar 8 procent gaat op EVs. Tegenvaller dan als je zakelijk een e niro hebt met levertijd van meer dan een jaar.
Ik ken iemand die gekozen heeft voor een e-niro met forse eigen bijdrage en een levertijd na 2020. Ik verwacht dat die wel zenuwachtig wordt nu. Ik denk dat er wel wat annuleringen komen als het in 2020 daadwerkelijk naar 8% gaat, hopen dat de levertijd van de e-niro hiermee verkort wordt :P

Overigens zou het wel enorm schadelijk zijn voor het imago van de overheid als ze tijdens het spel (autobrief 2) de spelregels veranderen.

We wachten morgen even rustig af.. ik verwacht een akkoord waar de lobby van Shell aka big H2 in naar voren zal komen. De waterstof propaganda komt de laatste weken weer uit alle hoeken en gaten :F

Mission all-electric started

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khil
Na de berichten dat de EV-bijtellingsubsidie zo’n 2000 euro per bespaarde ton CO2 kost, kan de overheid ook weinig anders dan het percentage aanpassen.

Een aantal hordes voor de adoptie van elektrisch rijden is ook al genomen:
- gemeenten en aannemers weten hoe ze laadpalen moeten plannen en plaatsen
- leasemaatschappijen hebben weet van laadpassen en verwachte onderhoudskosten
- steeds meer mensen kennen iemand met een elektrische auto
- klimaatbewustzijn leeft meer dan 5 jaar geleden
- autofabrikanten buitelen over elkaar met aankondigingen van EV’s (nu nog leveren)

Acht procent bijtelling voor EV’s klinkt alleszins redelijk. Ik zou er ook wel begrip voor hebben als het naar 22% over de verkoopwaarde excl accu gaat.

Khil wijzigde deze reactie 28-06-2019 01:51 (14%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:41
"Acht procent bijtelling voor EV’s klinkt alleszins redelijk. Ik zou er ook wel begrip voor hebben als het naar 22% over de verkoopwaarde excl accu gaat."

Eens. Ook zou de ongelijkheid tussen behandeling lease- en priverijder grotendeels wegnemen. Ik zie geen enkel goed argument om een leaserijder te bevoordelen. (los van het CO2 gedram "want veel kilometers)"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:51:
[...]

Ik ken iemand die gekozen heeft voor een e-niro met forse eigen bijdrage en een levertijd na 2020. Ik verwacht dat die wel zenuwachtig wordt nu. Ik denk dat er wel wat annuleringen komen als het in 2020 daadwerkelijk naar 8% gaat, hopen dat de levertijd van de e-niro hiermee verkort wordt :P
Het lijkt mij onwaarschijnlijk en eigenlijk ook erg oneerlijk als de overheid de regels tijdens het spel gaat wijzigen. Voor 2020 zullen ze toch nog wel vast houden aan 4%? Anders krijg je echt een situatie dat een flinke groep zakelijke rijders elke keer achter het net vissen simpelweg omdat ze 4-5 jaar met hun auto (moeten) doen.

De situatie die jij schetst is voor mij wel de overtuiging dat de 4% omhoog moet. De bijtelling is momenteel gewoon zo laag dat vele boven hun stand gaan rijden met forse eigen bijdrage waardoor de overheid zelfs nog meer bijtelling misloop. 8-10% zou beter zijn, echter pas ná 2020.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Het lijkt mij onwaarschijnlijk en eigenlijk ook erg oneerlijk als de overheid de regels tijdens het spel gaat wijzigen. Voor 2020 zullen ze toch nog wel vast houden aan 4%? Anders krijg je echt een situatie dat een flinke groep zakelijke rijders elke keer achter het net vissen simpelweg omdat ze 4-5 jaar met hun auto (moeten) doen.

De situatie die jij schetst is voor mij wel de overtuiging dat de 4% omhoog moet. De bijtelling is momenteel gewoon zo laag dat vele boven hun stand gaan rijden met forse eigen bijdrage waardoor de overheid zelfs nog meer bijtelling misloop. 8-10% zou beter zijn, echter pas ná 2020.
De regels blijven gelijk voor de mensen die al rijden. De overheid kan er niet zoveel aan doen dat fabrikanten levertijden van meer dan een jaar hebben en dat mensen auto's bestellen met een levertijd van meer dan een jaar. De fabrikant mag ook de prijs aanpassen nadat het contract getekend is als je terugleest in dit topic.

Dat er mensen achter het net vissen is al van jaar en dag. Mijn vorige auto was ook 20% bijtelling. Een jaar later kwamen allerlei interessante 7% auto's op de markt. Tja...

Toen de eerste 0% en 4% auto's op de markt kwamen, waren die zo duur, dat je ze pas kon leasen in een senior positie. Daardoor reden de managers en senior consultants voor een appel en een ei, terwijl de juniors en mediors 14,20 of 25% bijtelling moesten betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:11:
[...]

De regels blijven gelijk voor de mensen die al rijden. De overheid kan er niet zoveel aan doen dat fabrikanten levertijden van meer dan een jaar hebben en dat mensen auto's bestellen met een levertijd van meer dan een jaar. De fabrikant mag ook de prijs aanpassen nadat het contract getekend is als je terugleest in dit topic.
Nee, maar ze kunnen er wel iets aan doen dat ze in eerste instantie hebben vastgelegd dat 4% bijtelling geld voor auto's op kenteken voor 1 januari 2021. Op basis hiervan zijn auto's bestelt met een levertijd van langer dan een jaar en vervolgens halen ze de einddatum een jaar naar voren.

Los daarvan denk ik dat als ze nog één jaar (2020) 4% bijtelling hanteren dat daarna misschien wel helemaal geen stimulans meer nodig is om EV te rijden omdat er genoeg "ambassadeurs" zullen zijn, hooguit een correctie dat het voor de werknemer niet duurder is dan brandstofauto (hogere cataloguswaarde) bijvoorbeeld door eenmalig aankoopsubsidie (die ook effect heeft op de cataloguswaarde). Ongeacht de aanschafprijs of grote van de batterij. Met de huidige prijzen voor accu's moeten we natuurlijk niet stimuleren om grotere accu's in auto te leggen.

Voor de massale adoptie is het toch een kwestie van wachten tot fabrikanten deze vraag wel aan kunnen. Het geld voor het stimuleren van EVs kan beter gebruikt worden om het net klaar te maken voor duurzame energie. Wind op zee is al subsidievrij, alleen die kabel erheen betaalt de overheid nog wel aan mee. Daarnaast langzaam een opschaling van accu's in plaats van kolen en gascentrales die standby staan.

Deveon wijzigde deze reactie 28-06-2019 10:28 (13%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het alternatief is 22% bijtelling. Daarmee vergeleken is 8% bijtelling nog steeds een koopje.

e-Niro 45k - 4% = 1800, 8% = 3600 bruto, netto: 49% = 882, 57% = 1026 (8%: 1764 - 2052)
Niro: 35k - 22% = 7700 bruto, netto: 49% =3773, 57% = 4389

Leaseprijs (directlease) 48 maanden - 40k/jaar
e-Niro: 912
Niro: 895
Dus dat is om het even.

Bij 8% moet je eigen bijdrage dus meer dan 2000 euro/jaar zijn voordat de e-Niro duurder wordt dan de Niro (ICE). Bij de meeste bedrijven mag je niet zoveel eigen bijdrage. Aangezien je voor 2000 euro/jaar minder leasebudget waarschijnlijk in een B-segment rijdt i.p.v. in het C-segment, is het zelfs met veel eigen bijdrage nog een prima deal.

Dus mijn mening is dat 4% gewoon veel te weinig was, en 8% nog steeds een prima deal is. Als je daarom gaat annuleren heb je het denk ik gewoon niet goed nagerekend. De argumenten voor in 1x doorrijden naar zuid Europa lijkt me in dat geval niet zo relevant. Want rijd je liever met wat meer stops in een luxere EV naar zuid Europa, of in een B-segment auto in 1x. Dat laatste wens ik niemand toe.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21-07 08:11

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind het anders wel knap lullig. Je plant erop en je besteld een auto. Je moet wel kunnen rekenen op de beloftes van de overheid.
Een extra ongeplande 80 euro aan vaste lasten is nog best wel wat he?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21-07 07:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

fewips schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:40:
[...]

Jouw Jan Modaal heeft dan in elk geval schijt aan het milieu wat al een heel vreemd uitgangspunt is, in 2019 als je het mij vraagt.
Ik denk dat je een te roze bril op hebt. Ik denk dat de gemiddelde automobilist echt niet voor de EV gaat i.p.v. een ICE omdat de ICE zo vervuilend is.
En ik denk dat de gemiddelde leaserijder de goedkoopste grootste auto kiest die hij mag leasen. Zonder te kijken naar uitstoot.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05
Weer even wat anders dan dat bijtelling geneuzel :Z

Mooie column van Ben v.d. Burg over Klaus Frölich van BMW die even zijn plasje over de Lightyear moest doen:

https://www.bnr.nl/podcas...2407/rijdende-zonnecellen

Hier het artikel in het ED waar het over gaat:

https://www.ed.nl/auto/bm...luut-onhaalbaar~a533ba87/

Ik vraag me af waar de drang van zo iemand vandaan komt om dat project te kleineren. Omdat Lightyear met een veel kleiner budget iets realiseert wat BMW niet is gelukt? De efficiency slag?

Beetje sneu om dan de focus te leggen op de zonnecellen en al helemaal de manier waarop. Sonomotors en Lightyear snappen zelf ook wel dat de zonnecellen enkel een aanvulling zijn op stekkeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 19-07 21:59

fewips

Huurautospecialist

Leuk dat je erover begint. Met een vriend genaamd @Spiller reed ik paar weken geleden naar Barcelona in zijn Ioniq. Heenweg Limoges (lange dag) en terugweg Auxerre (hotelletje), weinig péage gereden en met één nachtje slapen naar Spanje. Had ik al verteld wat de stroomkosten waren? Paar tientjes per enkeltje. Anyway, ik kan niet wachten tot het volgende tripje, Zweden, Zwitserland, wéér Frankrijk, nog eens naar Spanje, en je mag me elke EV meegeven. Tuurlijk is niet iedereen klaar voor een ontspannen reis-mindset, maar dat is dan weer niet mijn probleem. Ik wens de racers het allerbeste.

Ga je mee in de elektrische Jaguar? http://electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 00:27
fewips schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:32:
Leuk dat je erover begint. Met een vriend genaamd @Spiller reed ik paar weken geleden naar Barcelona in zijn Ioniq. Heenweg Limoges (lange dag) en terugweg Auxerre (hotelletje), weinig péage gereden en met één nachtje slapen naar Spanje. Had ik al verteld wat de stroomkosten waren? Paar tientjes per enkeltje. Anyway, ik kan niet wachten tot het volgende tripje, Zweden, Zwitserland, wéér Frankrijk, nog eens naar Spanje, en je mag me elke EV meegeven. Tuurlijk is niet iedereen klaar voor een ontspannen reis-mindset, maar dat is dan weer niet mijn probleem. Ik wens de racers het allerbeste.
Interessant punt inderdaad, mensen klagen over een paar tientjes bijtelling maar vergeten dat ze €500,- aan brandstof verstoken op de vakantie. Ik heb nu 6k km gereden, zonder eigen laadpaal. Van hetzelfde bedrag aan stroom kon ik 3x tanken met mijn Volvo V70.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:18:
[...]

Je vergeet een hogere aanschafwaarde en dus leaseprijs...
Bij 15% zou ik denk ik geen EV kiezen, komt door een eigen bijdrage duurder uit.
Nee hoor, niet vergeten. De e-Niro en de Niro zijn 48 maanden, 40k/jaar op een paar tientjes na precies even duur. Zie mijn uitgebreide berekening paar posts terug.
Zodra je gaat vergelijken buiten hetzelfde model, spelen er meteen andere factoren die veelal subjectief zijn. Is een 3 serie beter of slechter dan een Model 3? Ligt eraan wat je belangrijk vindt.
DaCoTa schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:49:
[...]

Interessant punt inderdaad, mensen klagen over een paar tientjes bijtelling maar vergeten dat ze €500,- aan brandstof verstoken op de vakantie. Ik heb nu 6k km gereden, zonder eigen laadpaal. Van hetzelfde bedrag aan stroom kon ik 3x tanken met mijn Volvo V70.
Wij hebben DKV tankpas, dus daar zit voor ons vanuit bereidersperspectief geen verschil in kosten. Als je alleen een NL tankpas hebt, heb je wel een punt. Nu Ionity fixed fee 8 euro/keer aanbied is het enorm goedkoop door Europa te rijden. Als je de gratis Lidl en andere supermarkt laders meetelt, is het helemaal goedkoop, maar dan lever je ook comfort in IMHO.

Z___Z wijzigde deze reactie 28-06-2019 15:08 (37%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:41
qadn schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:36:
Ik vind het anders wel knap lullig. Je plant erop en je besteld een auto. Je moet wel kunnen rekenen op de beloftes van de overheid.
Een extra ongeplande 80 euro aan vaste lasten is nog best wel wat he?
Rekenen op beloftes van de overheid?

Kom op zeg, ik dacht dat alleen de jeugd dat nog zou doen want geen ervaring. Iedereen die al wat ouder is en zelf z'n geld moet verdienen weet dat de overheid nog onbetrouwbaarder is dan en 2e-hands autoverkoper.
Martijn schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:29:
Iedereen zegt altijd dat als je nu 4% betaald dat voor de rest van de looptijd geldt, en dus 8% voor auto's die in 2020 op kenteken komen. Maar wie zegt me dat de nieuwe regels ook zo zijn. Niemand kan garanderen dat je straks gewoon 8% in 2020, 12% in 2021, 16% in 2022 en zo verder betaald voor dezelfde auto...??

In het verleden hebben ze ook zoiets met wegenbelasting gedaan volgens mij. Voor kleine auto's een hele tijd gratis, en toen mocht toch iedereen gaan betalen, ook lease auto's volgens mij...
Dat is nu juist een van de vele ongerechtigheden. Particulieren betalen verhoogde belastingen direct bij ingang maar leasereaders pas als er een nieuw contract komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is er ook nog ergens een tabel waarin staat hoe ICE-wagens steeds duurder worden gemaakt? Anders volg ik even niet hoe deze overheid iedereen in een EV wil krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:46:
[...]

100% wegenbelasting op een EV!? 8)7 |:( :X

;w Zeg maar dag tegen de EV!
100% van benzine, lpg G3, lpg of diesel? Of een nieuw tarief voor EVs.

Met de verlaging van de energiebelasting ga ik over +/- 4 jaar maar eens kijken of ik de Model 3 privé overneem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-07 11:37

Yero

Reviewer
Reactie van de VER (Vereniging Elektrische Rijders):
Negatief
  • Bijna een halvering van de aanschafsubsidie van de elektrische auto voor particulieren, waardoor minder mensen een elektrische auto kunnen aanschaffen.
  • Veel snellere afbouw van het bijtellingsvoordeel. Dit gebeurt nu dus al vanaf 2020, en dat wijkt af van bestaande belastingafspraken. Dit betekent dat mensen die in dit jaar een elektrische auto hebben besteld met het oog op 4% bijtelling, 8% bijtelling gaan betalen als de auto pas in 2020 wordt geleverd. Dit zijn naar schatting meer dan 10.000 rijders omdat veel mensen nog op de levering van hun elektrische auto wachten. Hiermee maakt de overheid zich onbetrouwbaar.
  • Schrappen van bijna alle voorstellen die fossiel rijden duurder maken: hierdoor wordt de benzineauto een aantrekkelijker alternatief.
  • Stoppen stimulering na 2025, waardoor elektrisch rijden sterk ontmoedigd wordt. De verkoopaantallen zullen halveren ten opzichte van de eerdere voorstellen.
  • Grote onzekerheid over de invoering van een kilometerheffing: het is volstrekt onduidelijk hoe de regeling eruit gaat zien en welke effecten dit zal hebben op de verkoop van elektrische auto’s.
Positief is de VER over de voorstellen om tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijker te maken voor particulieren.
Volgens mij vergeet het kabinet de weerstand die nog bij een overgroot deel van de bevolking leeft. Door de bijtelling al vanaf volgend jaar te verhogen is er nog maar een half jaar beslissingstijd voor 4% bijtelling (tegen de eerdere afspraken in!). Er is al een cap tegen te dure EV's. Nu is de kans alleen maar groter dat mensen wat langer de kat uit te boom kijken (2030 is nog ver weg). Mogelijk gevolg: stagnatie en vervolgens veel minder tweedehandsaanbod voor particulieren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:54
Yero schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:51:
[...]

De quote is van de VER, niet van mij persoonlijk. Ik ben het nog aan het doorlezen en zie inderdaad nog weinig concrete maatregelen voor de particuliere occasion koper. Een korting (al dan niet in natura) zou ook op dat vlak kunnen helpen. Beleid mbt accu's is welkom.
Ook voor de particuliere nieuw koper is er weinig concreet, en dus zullen beide groepen met deze onduidelijkheid een afwachtende houding aannemen om straks maar niet een leuk bedrag of regeling mis te lopen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-07 20:38

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn al jaren subsidies en leningen waarmee je een bedrag kan lenen waarvan de rente ruim onder de besparing per maand zit. Als je nu als huiseigenaar nog steeds enkel glas, geen dakisolatie en een lege spouw hebt is het gewoon je eigen schuld.

Verdere discussie over KA kan trouwens beter hier: Het (concept) Klimaatakkoord

Doet iets met stroom en motors

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Wat anders, ik zit ondertussen al een paar dagen op Curaçao, helaas moet ik het met een plofmotor huurauto doen terwijl mijn Leaf nog onderweg is maar gelukkig ben ik ruim niet de eerste met een EV hier.

Heb al een Model 3, Leaf, Soul EV en een BYD gezien. Niet slecht voor een land waar pas in april dit jaar de eerste laadpaal is geplaatst. Brandstof is hier nog steeds vrij goedkoop maar ook hier begint zoetjes aan de elektrificatie te beginnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Khil schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:10:
@Fedmas had Mercedes niet allang een elektrisch prototype van de wagen in jouw avatar?
Jup.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
Tnx :) als je die niet mag leasen van de baas is ie gewoon een zuurtje.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Khil
We willen wel milieuvriendelijker, maar het mag niks kosten... 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15-07 09:32
Fedmas schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:30:
Ik was voornemens in 2021 de benzineauto toch te laten voor wat het is, maar met deze regels ga ik bij de LM weer lekker de voorkeur uiten voor een leuke benzine :-). Gemiste kans..
Ik heb even zitten rekenen. Omslag punt ligt bij mij al in 2019.

Als het dit jaar lukt, doe ik het. Volgend jaar wordt het al zo veel duurder, dan ga ik wel voor een grotere benzine bak.

De kogel is op werk namelijk door de kerk. Benzine mag nu ook in de lease. Een dikke 40k benzine auto komt uit op zo’n 320 euro netto per maand.

In 2019 kost een model 3 nog 279 netto per maand. Maar in 2020 komt die met de nieuwe regels al bijna op 400 euro uit!

Dus, lukt het in 2019 dan ga ik ervoor. Maar 2020 is met de verhoging al direct kansloos 🤣
Zat stiekem al een beetje een Tiguan Allspace highline bij elkaar te klikken.

Door de fors hogere leasebedragen van een Model 3 zit je al snel aan 200 euro eigen bijdrage. En ik zag gisteren dat Athlon al weer 15 euro bij de maandprijs op heeft gegooid. Vallen de kosten dan nu al zo tegen voor de leasemij?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
dfrenner schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:51:
[...]

Ik heb even zitten rekenen. Omslag punt ligt bij mij al in 2019.

Als het dit jaar lukt, doe ik het. Volgend jaar wordt het al zo veel duurder, dan ga ik wel voor een grotere benzine bak.

De kogel is op werk namelijk door de kerk. Benzine mag nu ook in de lease. Een dikke 40k benzine auto komt uit op zo’n 320 euro netto per maand.

In 2019 kost een model 3 nog 279 netto per maand. Maar in 2020 komt die met de nieuwe regels al bijna op 400 euro uit!

Dus, lukt het in 2019 dan ga ik ervoor. Maar 2020 is met de verhoging al direct kansloos 🤣
Zat stiekem al een beetje een Tiguan Allspace highline bij elkaar te klikken.

Door de fors hogere leasebedragen van een Model 3 zit je al snel aan 200 euro eigen bijdrage. En ik zag gisteren dat Athlon al weer 15 euro bij de maandprijs op heeft gegooid. Vallen de kosten dan nu al zo tegen voor de leasemij?
Benzine van 40k kost minimaal 360/maand netto zonder eigen bijdrage (marginale belastingdruk van 49%).
Model 3 LR 59k kost minimaal 163/maand zonder eigen bijdrage.

Bij een marginale belastingdruk van 57% is dit verschil nog groter.

Volgend jaar kost diezelfde model 3 zonder eigen bijdrage 272/maand netto. Wordt inderdaad minder interessant als je nog eigen bijdrage moet betalen.

Toch maar een e-Niro overwegen? Kost volgend jaar nog steeds maar 150/maand. Toch een dikke 200 euro goedkoper dan een 40k Tiguan. Kan je niet meer in 1 dag naar Italië knallen en terug. Als dat je 2400/jaar waard is gewoon voor de Tiguan gaan :). Auto’s kiezen is bijna nooit rationeel.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Khil
Eerst de lrrwd eruit, nu de bijtelling omhoog... ik verdenk Tesla en de overheid ervan dat ze hier meelezen om dfrenner een poets te kunnen bakken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:06
assje schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:31:
Het is toch maar net naar welke auto je kijkt, een Ioniq weegt rijklaar 1500 kg en scheelt dus maar 100-200kg met vergelijkbare ICE's.
M'n huidige Ioniq weegt 1420 kg, m'n vorige auto was een Passat break uit 2007 en die weegt leeg 1373 kg. Ik vermoed dat dat zonder diesel (70L) is. En electronen wegen niet zoveel :+ dus geladen of niet maakt voor m'n Ioniq niks uit.
Vorig jaar heb ik met iemand er op gewed dat binnen (toen) 10 jaar het gros (>75%) van de auto's EV zal zijn. Ik ben daar nog altijd van overtuigd. EV's worden uiteindelijk (veel) goedkoper dan een ICE, in aanschaf en onderhoud. Wàt een overheid ook doet (NL of BE), dàt gaan zij niet tegenhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ColdRain
Khil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:50:
Ik neem wel aan dat je >75 % van de nieuwverkoop bedoelt? Auto’s gaan immers 15-20 jaar mee.
Yup. De weddenschap ging overigens verder/breder: ik 'voorspel' dat sommige LM het knap lastig gaan krijgen. Ook garagisten. En een aantal merken gaan verdwijnen, denk Toyota.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
Khil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:49:
Eerst de lrrwd eruit, nu de bijtelling omhoog... ik verdenk Tesla en de overheid ervan dat ze hier meelezen om dfrenner een poets te kunnen bakken.
Of Tesla is de enige die snel kan schakelen en inspelen op veranderingen.... iets waar conventionele merken last van hebben

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 21-07 09:03
gisteren zijn er 566 EV's op kenteken gezet waarvan 371 model 3's. Het gaat hard momenteel. http://iserv.nl/files/elektrisch/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iusedto
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
fisherman schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:48:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat voor een auto mijn buurman gaat rijden als zijn leasecontract afloopt en zijn model S eruit gaat. Waarschijnlijk zal dat weer een gewone ICE worden.
Ja, waarschijnlijk wel en dat is ook logisch :)
Als mijn lease contract afloopt zal de bijtelling wel weer verhoogd zijn dus ik ga lekker terug naar benzine.

Typisch Nederlands om weer iets te veranderen zodra het te goed loopt.
Spaarloon iemand ?

FUMES et CARNES

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Als ik hier al die verhalen van de leaserijders zo lees die door de nieuwe regeling (gaan) afhaken, wat verwacht men dan van de particuliere autorijder. Die moeten alles uit eigen zak betalen i.p.v. alleen een bijdrage in de kosten. Gaat denk ik nog lang duren voordat iedereen de ICE gedag heeft gezegd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
Particulier zal sowieso wel groeien door toename aanbod occasions, daar zal het toch voornamelijk vandaan moeten komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Khil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:26:
Juist als de leasers afhaken maakt de particulier meer kans zo’n EV te bemachtigen... goed nieuws want die gaan niet na vier jaar de grens over.
Of ie nou hier rijdt of in Noorwegen globaal gezien zal het effect niet veel uitmaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
Stef87 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:00:
Erg jammer dat er bijna elk jaar weer aan de elektrische auto wordt gerommeld...

Mijn vriendin en ik rijden nu al 4 jaar (prive) in een Zoe (geupgrade naar 41kWh) en moet mij eens verdiepen in een SR(+?) model 3.

Ik betaal 124€ p/m aan de batterij(incl. Verv vervoer en pechhulp). Dat is ook bijna 9k over 6jaar.
De Zoe is ook nog 12-15k waard, tel daar de batterijlease bij op en je zou kunnen zeggen dat ik nog 20-25k nu “in kan leggen” op een model 3?

Zakelijk rijden als een (nu nog kleine) ondernemer (zzp) is misschien met financial lease dan ook aantrekkelijk?..

Ik lijk uit te komen op ongeveer +120€ per maand extra Zoe vs. Model 3 (indien verzekering model 3 niet veel duurder is)
Ga er maar vanuit dat de Zoe niet zoveel op gaat brengen in de verkoop. Zelfs met accu upgrade #beenthere

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Zo, vandaag met de E-tron op pad. Even puntgewijs:

Plus:
  • Afwerking is, natuurlijk, veel beter dan Tesla
  • Goede stoelen
  • Top Audio
Min:
  • Ook weer veel te veel scherm. Er is aan apart groot scherm voor klimaat. Echt, waarom? Het ziet er niet uit en is niet praktisch. Sinds de Tesla weet ik 1 ding: Knoppen kunnen ook goed zijn
  • Geen bijzonder snelle auto. Voelt meer als een ICE
  • Range: Auw. Deze 95 accu komt veeel minder ver dan mijn 75. Opgeladen (80% raden ze aan), kwam hij 240km 8)7 Mijn Tesla haalt fluitend 340km
Dat laatste is mijn dealbreker. De auto kost 115.000,- en voor een overstap moet dan wel een hoop beter zijn. De auto als geheel is het wel, maar wat betreft aandrijflijn en range is Tesla echt veel verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 21:36
TonVH schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 16:41:
Er is geen/weinig verschil tussen privé en zakelijk. Beiden willen zo min mogelijk geld uitgeven. In elke vergelijking komt de EV goedkoper uit de bus dan de ICE.
Hier klopt natuurlijk he-le-maal niks van.

Je geeft zelf de aanschafprijs al aan, daarnaast speelt range anxiety een rol, zorgen over levensduur accu, zorgen over restwaarde van met name de wat oudere EVs (Iemand een Renault Fluence? Nee, dat dacht ik al), beperkte mogelijkheid om op vakantie te gaan (bij een overvol snellaadstation wachten tot je een uur mag laden met 3 zeurende oververhitte kinderen, succes daarmee!). En voor velen is rijplezier ook een factor. Ik ben een autoliefhebber, ik ben aan het sparen voor een EV en zal er volgend jaar 1 kopen normaal gesproken, maar er lijken maar weinig EVs geschikt. Zoe, Ioniq, Leaf, dat is allemaal niks voor mij.
Enige goede reden om privé geen EV te nemen is (1) de prijs van een nieuwe, (2) beperkte keuze van gebruikte.
Nee dat is niet waar, je mist inlevingsvermogen en koestert de illusie dat wat jij belangrijk en goed vindt, universeel is. Geheel des Tweakers hoor ;)
Argumenten als "geen caravan trekken", "beperkte range" snijden geen hout want de meesten hebben geen caravan en particulieren rijden zelden meer dan 100/150 Km op een dag.
Er zijn zat mensen die wel eens een aanhanger of trailer achter hun auto willen hangen. En een caravan, als het al KAN bij een EV, wat doet dat dan met je range?

Mensen kopen een auto met een surplus, je kofferbak gebruik je zelden helemaal, 5 zitplaatsen meestal ook maar af en toe. Maar mensen willen niet beperkt worden.

Dit is grotendeels dus niet mijn mening he? Ik ben er wel uit, ik ga gewoon lekker BEV'ven.
PWM schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:19:
Zo, vandaag met de E-tron op pad. Even puntgewijs:

Plus:
  • Afwerking is, natuurlijk, veel beter dan Tesla
  • Goede stoelen
  • Top Audio
De Europese automedia, die voor een groot deel worden gecontroleerd door Ze Germans, hebben het graag over afwerking als "kwaliteit", in werkelijkheid is kwaliteit zo veel meer. Hoe zacht een dashboard voelt of hoe smal de naden zijn tussen de plaatdelen wordt veel belangrijker gemaakt dan het waarschijnlijk zou moeten zijn. Maar die Duitsers zijn daar nu net zo goed in he, om auto's zo te bouwen, niets prettiger dan preken voor eigen parochie.

Wat wordt weggemoffeld, is de betrouwbaarheid. Daar lees je vrijwel niets over, terwijl dat voor kwaliteit VEEL belangrijker is. Een product dat snel of vaak kapot gaat, is geen goed product, period. Waarschijnlijk komt dat omdat Ze Germans daar belabberd scoren. Niet omdat ze geen betrouwbare auto's kunnen bouwen (ze hebben eerder aangetoond dat ze dat best kunnen als ze willen), maar omdat er woekerwinsten worden behaald op onderdelen die NET (wat een pech!) na aflopen garantie-termijn kapot gaan. Of nog wat later, Duitse auto's worden gemaakt om kapot te gaan. Japanners en Koreanen niet.

Met de komst van de EV is dat hopelijk verleden tijd, want t.o.v. van een ICE is de winst qua betrouwbaarheid gigantisch.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 29-06-2019 19:01 (28%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
De polestar 2 zou best een interessante optie moeten zijn in vergelijk met de model 3. Maarja, dat duurt wel weer even, wel beschikbaar als de lease van de huidige af is.

Wat betreft de autoverkopen, zelfs vanuit zweden houd ik deze in de gaten :) De aantallen van de model 3 die gisteren weggezet zijn, zijn hoger dan de volledige maandverkoop van de nummer 2, de Kona. Ze zitten inmiddels op meer dan 60% van alle elektrische verkopen van juni.

Met het oog op de bijtelling wijzigingen denk ik dat alleen Tesla dit jaar nog kan scoren met mooie verkopen, en de autobranche zal wel versteld staan en de politiek roepen dat het belachelijk is. :D En kwam de Y niet volgend jaar? Het is net alsof de plaat nog een keer rond gaat. Die gaat dan tegen 8% als een raket en in grote strijd met de VW I.D. die ook goed leverbaar wordt denk ik persoonlijk.

Leuke tijden.

Zijn er nog recente posts geweest van Kia Soul rijders hier, ik zie dat deze 2e hands vanaf een 17k euro te krijgen zijn vanuit DE. Vraag me af wat de verdere ervaringen zijn na ~5 jaar.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Khil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:05:
Met meer waterstofstations (klimaatakkoord) gaan we wellicht toch de Nexo wat vaker zien rijden, goedkoper dan een Model X en groter bereik. Een Nexo BEV lijkt niet aan de orde te zijn..?
Bereik is rond de 400-500km nog amper relevant, helemaal als je bij een supercharger met 20-30 minuten weer vol zit. Hoe vaak moet je nou onderweg laden met zulk bereik, vergeet net dat je iedere ochtend met een volle accu start en je op je werkdag/afspraak/etentje ook gewoon kan bijladen. Oh en waterstof qua brandstof meerdere malen duurder dan elektrisch rijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Khil schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:05:
Met meer waterstofstations (klimaatakkoord) gaan we wellicht toch de Nexo wat vaker zien rijden, goedkoper dan een Model X en groter bereik. Een Nexo BEV lijkt niet aan de orde te zijn..?
Zolang er geen BEV-waterstofhybrides rondrijden zal waterstof altijd in de marge blijven zitten. Waar heb je dat bereik voor nodig als je 30km heen en weer moet rijden naar een tankstation - terwijl het tankstation aan de muur hangt met een BEV?

Onderweg op vakantie kan ik het me een stuk beter voorstellen. Dan zijn mensen meteen af van hun angsten rondom snellaadtijden en -frequentie bij een BEV, zeker de goedkopere types.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:39
Glewellyn schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:58:
[...]

Dit heb ik ook al tijden gedacht, een fcbev (fuel cell battery electric vehicle) lijkt mij een mooie oplossing. Met 20 kWh heb je zo'n 100 km bereik de rest rijd je dan ook waterstof. Ten opzichte van een 60kWh BEV bespaart dat ongeveer €6000 (40x150) aan accu's.
Maar ik weet niet wat een waterstof-brandstofcel en een waterstoftank kosten.
je bedoeld een hybride.....hebben we al, zie het verschil niet.... waterstof is even duur als een ICE erin. Ze kunnen veel beter de hybride beperken (beperkte range van de extender, max de BEV range en alleen als extender). En die dan uitfaseren.

Waterstof wil je niet, weer afhankelijk van de "shells", duur te produceren, dure stations, langzaam tanken (1st auto kan snel en dan mag je wachten). Dure edelmetalen, om de 150k km mag je de cel vervanger (duur ding), etc .... zat over geschreven...... veel duurder.

Waterstof is ongelooflijk veel auto- en olie-industrie lobby, komt er hier nooit in.

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

prettig schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:10:
[...]

je bedoeld een hybride.....hebben we al, zie het verschil niet.... waterstof is even duur als een ICE erin. Ze kunnen veel beter de hybride beperken (beperkte range van de extender, max de BEV range en alleen als extender). En die dan uitfaseren.

Waterstof wil je niet, weer afhankelijk van de "shells", duur te produceren, dure stations, langzaam tanken (1st auto kan snel en dan mag je wachten). Dure edelmetalen, om de 150k km mag je de cel vervanger (duur ding), etc .... zat over geschreven...... veel duurder.

Waterstof is ongelooflijk veel auto- en olie-industrie lobby, komt er hier nooit in.
Absoluut mee eens, echter op de manier die ze nu doen, is het écht puur weggegooid geld. De waterstofauto's die nu rondrijden zullen nooit serieus gebruikt kunnen worden. Dit is heel anders dan elektrische auto's in den beginne, die je altijd al overal kon opladen aan een stopcontact, dat was altijd nuttig. Met een waterstofauto ben je gewoon keihard geneukt als je ergens heen moet dat meer dan zeg ~1/3e van je actieradius verwijderd is van een tankstation. En dan is een actieradius van 500km opeens helemaal niet zo goed meer...

Met een flinke batterij erin kun je tenminste ook nog buiten het karige tanknetwerk iets met je auto. Een soort limp-mode-hybride zoals de i3 REx.

mux wijzigde deze reactie 29-06-2019 21:17 (5%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ColdRain
sebastiaan3 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 19:08:
En het verschil in invloed op lokale luchtkwaliteit tussen een nieuwe benzine auto en een BEV is nihil. Dus daarvoor maakt het allemaal niks meer uit.
Pardon?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

prettig schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:10:
[...]

Ik heb het inderdaad over een hybride, maar wel over een plug-in hybrid met >100km elektrisch bereik uit het accupack. Voor de meeste gebruikers zal dat betekenen dat ze de brandstofcel niet vaak nodig hebben en dus zal die ook veel langer meegaan dan 150k km.

Zeker momenteel is er een tekort aan accu's, dus op die manier kan je 3 keer zoveel auto's bouwen en toch een groot bereik leveren.

En wat mij betreft mag de waterstof duur zijn, daarmee wordt meteen gestimuleerd om vooral vaak te stekkeren

Glewellyn wijzigde deze reactie 29-06-2019 21:23 (4%)

*zucht*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

revolution-nl schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:23:
[...]

Dat was 5 jaar geleden een prima oplossing geweest. Maar met de huidige technische ontwikkelen voor BEV en de snelgroeiende snellaad structuur door Europa ben je daar nu écht te laat mee.

Waterstof heeft de boot gemist, het had wat kunnen worden als de FCEV's van nu er 10 - 15 jaar geleden waren geweest.

De enige manier waarop waterstof nog groot kan worden in Nederland is door fiscaal klimaat /lobby van Shell ten kosten van EV. Je zou hierbij kunnen denken aan maatregelen zoals volledige MRB en kilometerheffing voor BEV :X
Ik zie ook de grote nadelen van waterstof, productie, compressie, opslag en weglekken is niet erg energieefficiënt. Maar als die inefficiëntie maar over zeg 10% van het totale energiegebruik van een auto wordt ingezet vind ik dat alleszins acceptabel.

Ik geef graag toe dat het dan erg op een i3+Rex gaat lijken. Het gaat mij erom dat accu's nog duur en schaars zijn. Als we nu meer auto's op de weg kunnen krijgen die geen (locale) uitstoot creëren door de beschikbare accu's te verdelen over drie keer zoveel auto's is dat denk ik een goed idee. Maar zoals ik al zei, ik heb geen inzicht in de extra kosten van een brandstofcel en een waterstoftank.

*zucht*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Vergeet anders niet dat het produceren van een accu gewoon enorm milieubelastend is. Per kWh aan opslagcapaciteit wordt als ik het juist herinner gemiddeld gezien 300kg uitgestoten aan CO2 (paper/bron heb ik ergens). Daarnaast zijn hier enorm veel schaarse stoffen nodig. Voor waterstof is enkel 10 gram platina nodig (± €250) voor het membraan, verder is het gewoon een hoge-druk tank.

Meeste efficiëntie gaat verloren bij het produceren van waterstof. Bij elektrolyse is afhankelijk van de efficiëntie van het systeem maximaal 60% terug te winnen.

Nu zijn er voor waterstof meerdere manieren om deze op te wekken: grijs (beste oplossing :+ ), blauw (aardgas, en uitgestoten CO2 terug in de grond stoppen) en groen (biomassa, elektrolyse met groene stroom). De laatste 2 manieren zijn natuurlijk ideaal: je combineert het groene van een elektro-auto met het gemak van een verbrandingsmotor (in 5 minuten vol voor 500km).

Grootste probleem voor nu blijft de opwekking en distributie: geen tankstations. In feite zou het zelfs mogelijk zijn om huizen te voorzien van wateratoftanks, en alle overproductie van zonnepanelen hier in op te slaan. Deze zou vervolgens gebruikt kunnen worden voor als er extra vraag is naar stroom in het huis, maar ook voor auto's te tanken. Daarnaast heeft bijv. de KU Leuven waterstofpanelen ontwikkeld die rechtstreeks waterstof uit de lucht halen.

Persoonlijk geloof ik nog wel in waterstof: hoewel het minder efficiënt is, is het minder belastend voor het milieu om als opslagmedium te gebruiken dan batterijen, naast het gemak van zo vol tanken. Daarna, als we Toyota zouden geloven, is een waterstofauto in massaproductie goedkoper dan een volledig elektrische auto's.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:25
MK_ schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:50:
Vergeet anders niet dat het produceren van een accu gewoon enorm milieubelastend is. Per kWh aan opslagcapaciteit wordt als ik het juist herinner gemiddeld gezien 300kg uitgestoten aan CO2 (paper/bron heb ik ergens).
Ach ja daar istie weer.
Er zijn heel veel onderzoeken hiernaar geweest en elke berekening is anders.
Vertel mij maar welk ondezoek gelijk heeft, welke berekening klopt?

Zo zie je maar dat je berekeningen altijd kunt laten uitkomen op een cijfer wat je wilt... (Heb ik ook gedaan met de berekening voor mijn EV om mijn vrouw te overtuigen, op papier gaan we er honderden euro's op vooruit per maand)

Bijna bronmelding vergeten:
https://www.theicct.org/s...-Briefing_09022018_vF.pdf

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

Acties:
  • +20Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@MK_ Oef, daar komt weer een bom informatie uit duidelijk misleidende bron langs... laten we dit eens analyseren.
Vergeet anders niet dat het produceren van een accu gewoon enorm milieubelastend is.
Bij een claim als deze moet je áltijd vergelijkbare metrieken gebruiken, anders zeg je niks. Niemand zal ontkennen dat er milieuschade wordt gedaan bij het produceren van iedere soort auto; een fiets is altijd beter. Maar het gaat erom welke techniek onder de streep beter is. Het is niet genoeg om te zeggen: batterijen zijn milieubelastend. Het gaat erom hóe milieubelastend, en hoe dat zich verhoudt tot brandstofcellen.
Per kWh aan opslagcapaciteit wordt als ik het juist herinner gemiddeld gezien 300kg uitgestoten aan CO2 (paper/bron heb ik ergens).
Dit is ietwat misleidend; je hebt ongeveer 1MWh aan energie nodig per kWh aan accucapaciteit. Als je deze energie opwekt uit duurzame bronnen, zal dit nauwelijks CO2-uitstoot veroorzaken, als je het met kolenstroom opwekt zal het richting de 900kg CO2 gaan. Een faciliteit zoals de Gigafactory produceert batterijen met een totaaluitstoot van minder dan 50kgCO2/kWh. Nissan heeft in hun sustainability report 120kgCO2e/kWh staan.

Daarnaast is dit een redelijk unieke (en niet bepaald goede) eigenschap van traditionele lithium ion-celproductie, met name vanwege de vorming van spinel- of metaal-lithiumcomplexen (een proces dat op hoge temperatuur moet gebeuren) en het verdampen van oplosmiddelen uit een slurry van elektrodemateriaal. Deze beide processen zijn niet verplicht, en veruit de grootste kostenbesparing op li-ion batterijproductie in de komende jaren zal zitten in het reduceren van de energiebenodigdheden voor productie. Dit is waarom Maxwell's DBE technologie zo'n groot nieuws is - dat bespaart ineens 1/3e van de productie-energie van li-ion cellen zonder de celchemie te veranderen.

En laten we niet vergeten dat de productie van Nafion, koolstofvezel en alle andere halffabrikaten in een brandstofcel ook veel energie kosten.
Daarnaast zijn hier enorm veel schaarse stoffen nodig.
Dit wordt zo vaak gezegd, maar welke schaarse stoffen dan? Immers...

Laten we eens worst case vergelijkingen maken. De meest schaarse stof in een moderne NCA lithium-ioncel is kobalt. Wereldwijd wordt er 123000 ton kobalt gewonnen. In een 8:1:1 NCA cel zit in totaal ongeveer 1/16e van het gewicht in kobalt, dus ca. 150g/kWh, dus bij een moderne 64kWh BEV zul je ca. 10kg kobalt meeslepen. Wereldproductie van kobalt is dan genoeg om 12.3 miljoen van die auto's te maken.

In een Mirai zit 30g platina (bij 115kW stackvermogen), wereldproductie is ca. 150 ton. Je kunt dus 5 miljoen Mirais maken met de totale wereldproductie van platina. En dan heb je nog geen elektrolyse-apparatuur gemaakt en de vele andere dingen waar platina in gaat. Platina, palladium, rhodium en andere PGMs zijn onvervangbaar (voorlopig) in brandstofcellen voor voertuigen. Echter, kobalt in accu's kan simpelweg worden vervangen door nikkel en mangaan, waar véél grotere reserves van zijn.

Welke techniek gebruikt nou schaarsere grondstoffen?
Meeste efficiëntie gaat verloren bij het produceren van waterstof. Bij elektrolyse is afhankelijk van de efficiëntie van het systeem maximaal 60% terug te winnen.
En bij gebruik; een PEM brandstofcel is maar ca. 60% efficiënt. En bij compressie gaat weer 15%+ verloren. Well-to-wheel-efficiëntie van een waterstofvoertuig is ca. 23-35% afhankelijk van de gebruikte technieken. Je hebt dus 3-4x zoveel opwekkingsvermogen nodig om evenveel kilometers te rijden als een BEV.

Dus, met het grondstofschaarsteprobleem ontkracht, hebben we alleen het verschil in energiegebruik voor de productie van een batterij over als argument. Laten we dit eens afzetten tegen het energiegebruik tijdens de levensduur van het voertuig.

Laten we zeggen dat een Kona 64MWh meer aan productie-energie kost dan een Mirai. De Kona rijdt gemiddeld met 160Wh/km en de Mirai met 500Wh/km (WtW). Het verschil in productie-energie heb je dan dus goedgemaakt na 64000/(0.5-0.16)=188000km. Dat is ruim binnen de verwachte levensduur van de auto, dus zelfs in het meest ongunstige geval komt de BEV beter uit de bus in grondstof- en energiegebruik dan een waterstofauto, uitgaande van huidige techniek.

Edit @MK_ in de post boven deze maak je wel een heel erg foute opmerking. Natuurlijk zijn er bronnen die elkaar tegenspreken. Dus, welke bron is correct? Hoe bepaal je welke informatie nep is en welke echt? Het lijkt er bijna op dat je bij de minste weerstand je handen omhoog gooit en zegt 'nou weet ik het ook niet meer!'. Zo werkt het niet.

Er zijn vele manieren om bronnen te beoordelen op hun kwaliteit. Is de bron peer reviewed, komt het uit een journal met hoge impact factor, hebben ze veel citaties, worden ze erkend als goede kwaliteit in metastudies, zijn de resultaten in je bron representatief voor de claim en zijn ze reproduceerbaar? Al dit soort gereedschappen staan klaar voor ieder met tijd en een internetbrowser. Google Scholar is gratis.

mux wijzigde deze reactie 29-06-2019 22:43 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:03
En indien er gediscussieerd wordt over EV wordt altijd de productie van de batterij erbij gesleurd en de CO2 van (bruin)kolen.
Echter geen haan die kraait over het boren naar olie, het aanleggen van boorplatforms, de distributie via (lekkende) pijplijn en rafinage met affakkeling, e.a.
Dan weet je gewoon weg uit welk een hoek de studie komt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Philos31 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:11:
[...]

Maar dat is wel zoals het op dit moment werkt, er is zoveel (des)informatie en iedereen praat elkaar na en naar het mondje waar het voor bestemd is. Een normale consument ziet door de bomen het bos niet meer, en dat is denk ik wat een heleboel partijen (Big Oil, Auto industrie, regeringen) ook graag willen. Niemand wil aan de BEV, behalve wij ;)
Kwestie van tijd, we zitten nu al op het omslagpunt dat een elektrische auto een betere roi heeft dan plofmotor counterparts. De eerste bedrijfsvloten beginnen dat nu door te krijgen en dat lekt vanzelf door naar de consument.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Goed, genoeg bijtelling gelul, we zijn hier op Tweakers! Soldeer kruipt hier toch waar het niet gaan kan en ik zit te spelen met het idee om een kleine zonnelader op de Leaf te monteren om de 12V batterij op peil te houden.

Ok, niet op de Leaf maar in de Leaf, en wel op het dashboard met wat klitteband oid. Ik moet nog even wachten tot de auto hier op kenteken staat maar ik heb nog een laadregelaar en een klein flexibel 25W paneel liggen wat hopelijk netjes op het dashboard weg te werken valt. Ik weet dat het vrij stom is maar het is ook wel tof.

De 12V accu is bij Leafs vaak wel een zorgekindje, als deze slecht wordt gaat ie rare dingen doen. Daarom wordt de auto indien niet gebruikt om de paar dagen wakker om de boel weer op te toppen met de DC-DC converter, wat ik hoop op te vangen met het zonnepaneeltje. Ook als je de auto vaker gebruikt is het een optie, want zo heb je als je instapt altijd een volle(re) batterij en hoeft de DC-DC converter niet bij te springen.

Dit is natuurlijk meer een project in de categorie omdat het kan, en ik heb de spullen al liggen maar het lijkt me wel leuk om een zonnelader in elkaar te prutsen die beter is dan het kleine druppelladertje wat nu in de spoiler van sommige uitvoeringen zit:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:56
Yes, I said it...

Pm emissies worden gedomineerd door banden en remmen (ja, een ev kan regeneratief remmen, maar banden zitten er nog steeds onder en slijten harder, al is het maar vanwege het hogere voertuig gewicht). Nox uit een benzine auto is nihil. Ev's hebben zo hun sterke punten (klimaat impact), maar voor het verbeteren van de luchtkwaliteit ten opzichte van een nieuwe (!) Benzine auto zijn de verschillen échte marginaal. Ga maar op zoek naar de officiële emissiefactoren voor benzine autos over de laatste jaren.

Sterker nog, als we nu het huidige wagenpark zouden vervangen door nieuwe benzine auto's en nieuwe diesel trucks en busjes dan was het luchtkwaliteitsprobleem opgelost. In ieder geval voor wat de bijdrage van wegtransport betreft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
ph4ge schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Ben ik de enige die grote vraagtekens zet bij de onderzoeksresultaten mbt fijnstof en brandstof auto's? Hebben we daar niet net een groot schandaal over gehad?
Dat ging over nox en diesels.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:14
sebastiaan3 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:49:
[...]

Dat ging over nox en diesels.
Nee hoor, met benzine wordt ook gesjoemeld, zie bijv:
Volkswagen manipuleerde 98.000 benzine-auto's | NOS

Sjoemelen en fossiele energie gaan hand in hand. De hele anti-milieu lobby is op niks anders gebouwd dan gesjoemel met cijfers. Ik ben bij voorbaat erg wantrouwig als ik iemand hoor spreken over schone kolen of schone olie.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PeterZ(on)
Je hoeft toch echt geen onderzoek te doen om te weten dat wat er uit een uitlaat komt niet echt gezond is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sebastiaan3
ph4ge schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:15:
[...]

Nee hoor, met benzine wordt ook gesjoemeld, zie bijv:
Volkswagen manipuleerde 98.000 benzine-auto's | NOS

Sjoemelen en fossiele energie gaan hand in hand. De hele anti-milieu lobby is op niks anders gebouwd dan gesjoemel met cijfers. Ik ben bij voorbaat erg wantrouwig als ik iemand hoor spreken over schone kolen of schone olie.
En dat ging dus over verbruik en CO2. We hadden het in deze (sub-sub-sub) discussie over luchtkwaliteit. Maar schijnbaar ben je doof voor de feiten, dus laat ik het hier maar bij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ColdRain
sebastiaan3 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:30:
Pm emissies worden gedomineerd door banden en remmen (ja, een ev kan regeneratief remmen, maar banden zitten er nog steeds onder en slijten harder, al is het maar vanwege het hogere voertuig gewicht).
'k Heb het hier al eerder vermeld: mijn vorige was een Passat variant uit 2007 en die weegt leeg 1373 kg, dat is dus zonder 70L diesel. M'n Ioniq weegt 1420 kg.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18:14
sebastiaan3 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:00:
[...]

En dat ging dus over verbruik en CO2. We hadden het in deze (sub-sub-sub) discussie over luchtkwaliteit. Maar schijnbaar ben je doof voor de feiten, dus laat ik het hier maar bij.
Waar het om gaat is dat de uitstoot van brandstof auto's structureel wordt gemanipuleerd. Wat jij feiten noemt is niet erg betrouwbaar gebleken.

Ik daag je uit om 10 minuten je mond aan een uitlaat van een draaiende motor te houden en alles in te ademen. Kijken of die vervuiling echt zo weinig is als je suggereert.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +3Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Mijn achterbanden zitten er al 75000km onder en hebben nog prima profiel, dwz, nog niet op de eerste slijtstops. Dat zijn Vredestein quattrac all-season banden die nog relatief zacht zijn. Doordat optrekken en afremmen vrij gelijkmatig gaat (ik heb achterwiel aandrijving) gaan deze dus best wel lang mee.

De voorbanden gaan sneller, de eerste bij 50k en de 2e moet binnenkort omdat het karkas van de 145 65 15 kennelijk stuk gaat. Voor voor dus maar op zoek naar een ander.

Kilometerstanden die ik met de Swift en de 206 nooit voor elkaar heb gekregen. Maar n=1.

De verkopen voor juni komen uit op meer dan 4072 stuks waarbij meer dan 60% Tesla of Model 3 is. Ondertussen roeptoetert een BMW cto dat er geen vraag is naar (BMW) elektrische autos en dat dit enkel voor de co2 norm is. Dat is een beetje flauw argument als je zelf niet bovenaan staat.

Overigens is de NOx ook een issue bij direct ingespoten turbo motoren. Daar lag ook de basis van de NOx bij de direct ingespoten diesels. Ik geloof dat er 1 fabrikant is die al een partikel filter op de benzine motor heeft.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sebastiaan3
ColdRain schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:34:
[...]

'k Heb het hier al eerder vermeld: mijn vorige was een Passat variant uit 2007 en die weegt leeg 1373 kg, dat is dus zonder 70L diesel. M'n Ioniq weegt 1420 kg.
Appels met appels vergelijken hè. Een Passat variant is nogal wat groter dan een Ioniq. Voor de Niro/e-niro is de benzine 1400kg en de bev 1712kg. Beiden dynamic Line. Da's dus +20% en een beetje. Ook met een volle tank voor de benzine uitvoering.

En ja, met de komst van de wltp cyclus en "not to exceed" limieten zijn benzineautos ook in de praktijk schoon.

Nogmaals: bev's hebben zo hun voordelen (klimaat, want ze bieden de mogelijkheid om op zon en wind te rijden zodat we de bio- of synthetische brandstoffen van de toekomst kunnen gebruiken waar ze echt nodig zijn: lucht- en scheepvaart) maar voor luchtkwaliteit is het voordeel echt nihil ten opzichte van een nieuwe benzine auto. Da's niet erg, integendeel, da's erg fijn want dat betekent dat die benzine auto's waar we nog wel even mee vooruit kunnen/moeten voor de luchtkwaliteit geen probleem zijn.

Oh, en over dat 10 minuten inademen van uitlaatgas: geen probleem, mits verdund tot het punt waar je voldoende zuurstof hebt om niet te stikken. De concentratie NOx, pm, co en thc liggen dan ver onder de door de WHO aanbevolen limieten voor omgevingslucht. En ja, verdunnen moet en mag, probeer dat trucje anders maar eens 10 minuten met een plastic zak op je hoofd.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het probleem is ook niet nieuwe benzineauto’s, maar het onderhoud aan al die uitlaatbehandelingsystemen. Of beter gezegd het niet onderhouden hiervan.

Vooral bij diesels. Nieuwe euro 6 diesels zijn best schoon, als in, als je erachter rijdt stinkt het niet zoals euro 5 en lager diesels. Maar zodra ze de occasionmarkt op gaan, worden roetfilters niet onderhouden, EGR kleppen verwijderd, etc.

Als er geen nieuwe meer op de markt komen, kan dit dus niet meer de occasion markt op komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Erasmo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 03:29:
Goed, genoeg bijtelling gelul, we zijn hier op Tweakers! Soldeer kruipt hier toch waar het niet gaan kan en ik zit te spelen met het idee om een kleine zonnelader op de Leaf te monteren om de 12V batterij op peil te houden.

Ok, niet op de Leaf maar in de Leaf, en wel op het dashboard met wat klitteband oid. Ik moet nog even wachten tot de auto hier op kenteken staat maar ik heb nog een laadregelaar en een klein flexibel 25W paneel liggen wat hopelijk netjes op het dashboard weg te werken valt. Ik weet dat het vrij stom is maar het is ook wel tof.

De 12V accu is bij Leafs vaak wel een zorgekindje, als deze slecht wordt gaat ie rare dingen doen. Daarom wordt de auto indien niet gebruikt om de paar dagen wakker om de boel weer op te toppen met de DC-DC converter, wat ik hoop op te vangen met het zonnepaneeltje. Ook als je de auto vaker gebruikt is het een optie, want zo heb je als je instapt altijd een volle(re) batterij en hoeft de DC-DC converter niet bij te springen.

Dit is natuurlijk meer een project in de categorie omdat het kan, en ik heb de spullen al liggen maar het lijkt me wel leuk om een zonnelader in elkaar te prutsen die beter is dan het kleine druppelladertje wat nu in de spoiler van sommige uitvoeringen zit:

[Afbeelding]
Ik loop al tijden rond met het idee om het hele dak van de Leaf vol te leggen met zonnepanelen; helaas is een eerder idee kapotgelopen op de brakke kwaliteit van flexibele zonnepanelen. Maar inmiddels heb ik (denk ik) een veel beter plan van aanpak: de Leaf heeft technisch gezien dakrail-aansluitingen. Je kunt met wat creativiteit een mal maken van het dak en een precies passend gekromd zonnepaneel lamineren dat je vastzet aan de dakrailhouders. Dan kun je nog best wat capaciteit kwijt op het dak, ik gok zo'n 300W met half-cut PERC cellen. En dat kan er best strak uitzien. Je gaat je auto er niet mee opladen, maar de 12V accu en zelfs de airco kun je er nog wel mee bijhouden.

Pagina: 1 ... 30 31 32

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True