Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EV-future
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:48
cihuacoatl schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:24:
Met 60kWh kun je bijna elke dagtrip in Nederland maken met of bestemmingsladen of 1x snelladen en vooral die keuzemogelijkheid geeft rust en vetrrouwen en daarom is 60kWh voor mij een punt waarop ik weer EV ga rijden.

2x onderweg MOETEN snelladen met de angst dat je het station niet haalt EN op de bestemming ook nog MOETEN met de grote kans dat er een PHEV aan de paal hangt was voor mij te stressvol en beperkte me daarom in het gebruik.
Ik baal er wel van dat er weer een sneer bij moet van een "PHEV die aan de paal hangt"! Die sneer zou hooguit een "PHEV die niet aan de paal hangt" moeten krijgen.
Voor een particuliere PHEV rijder, zoals ik, die maximaal EV probeert te rijden is destination chargen op elke bestemming noodzakelijk dus gaat hij op elke bestemming aan de laadpaal!
ik kom overigens ook veel EV's aan de paal tegen waar ik graag had willen laden.......

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-06 23:18
possimpible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:54:
Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)
Nou nou. Dat is ook beetje overdreven. Mijn 330i is ex benzine 1.000 per mnd in onze regeling. Een Model S 1.300 ofzo. Dus daar heb je toch best serieus budget voor nodig, wat ik helaas niet had. Ondertussen kost de 330i incl benzine meer voor de werkgever, maargoed..

BMW F31 330i M Sport Shadow

• EV-future
Tom Paris schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:55:
Maar wees dan wel zo netjes om de auto te verplaatsen zodra je na 2/3 uur klaar bent met laden... In mijn ervaring zijn het juist de EV rijders die hier bewuster mee omgaan dan de PHEV rijders. Heb zelfs een collega die het zo bont maakt om zijn Passat GTE de hele werkdag aan de AC-poort van een snellader(!) te hangen, "want die staat lekker dicht bij de ingang van kantoor".
ja, ik persoonlijk zet hem z.s.m. weg als hij is opgeladen, maar dat geldt dus voor alle E-rijders!
Ik kan ook ervaringen van het tegenovergestelde gedrag noemen maar dat is persoonlijk/subjectief en ik vind het belangrijker dat we in de E-community geen groepen gaan "wegzetten" daar waar het belangrijker is E-rijden te bevorderen!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14:35
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Waarom is het zo erg dat ze ineens een Tesla kunnen rijden vanwege de fiscale voordelen ipv Passat en is het niet erg dat iemand een Leaf rijdt ipv een Polo? Dat is toch juist het idee van die stimuleringsregelingen? Ja in het begin waren ze wel heel erg absurd gunstig (0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL etc.) maar dat is de laatste jaren al niet meer zo. Snap niet waarom dat lullo's zouden moeten zijn maar klinkt wel een beetje als jaloezie...

[...]

Ja hier staan ook dikke Mercedessen maar dat zijn ook Taxi's dus dat zegt niets, die gasten verdienen geen drol hoor. Voor de rest rij je een Tesla echt niet gratis hoor, zeker niet als je winst niet zo hoog is want dan betaal je weinig belasting en hebben de aftrekposten ook minder zin. Als je dan door gaat rekenen is het nog steeds een dure auto.
Helemaal met je eens. Als je checkt op leaseplandirectL 5 jaar/30K km
Tesla S goedkoopste model zonder optie 1229 euro per maand
Passat diesel goedkoopste model zonder optie 721 euro

Ik denk dat de gemiddelde werkgever dan met die Passat goedkoper uit is en daarop zal aansturen.
meermarco schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:52:
Eens. Ik heb een phev privé. En plug altijd! Ik gebruik amper diesel. Phev zijn juist bedoeld om vooral elektrisch te rijden voor woon-werk. En vaak is dat haalbaar. Dat veel leaserijders met een tankpas dat niet doen is juist kwalijk.

En ja ev kan enkel elektrisch. Maar dan moet je wat vaker langs de fastneds. Die hebben altijd wel plek. En dat is dan weer totaal niet interessant voor phevs omdat die traag laden (helaas)
Dat is ook niet helemaal waar, heb bij Fastned Nieuwegein al twee keer in de rij mogen aansluiten. En naast ons kantoor in Amsterdam staat een Allego snellader waar continue taxis op afkomen. Rete irritant als je naar huis wilt en prik nodig hebt en taxis daar pauze gaan houden en de snelladers bezet houden....

Ik denk dat opschalen nog wel een dingetje gaat worden.

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-06 08:35
EV-future schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:49:
[...]

Ik baal er wel van dat er weer een sneer bij moet van een "PHEV die aan de paal hangt"! Die sneer zou hooguit een "PHEV die niet aan de paal hangt" moeten krijgen.
Voor een particuliere PHEV rijder, zoals ik, die maximaal EV probeert te rijden is destination chargen op elke bestemming noodzakelijk dus gaat hij op elke bestemming aan de laadpaal!
ik kom overigens ook veel EV's aan de paal tegen waar ik graag had willen laden.......
Die sneer komt omdat een van de redenen dat ik gestopt ben met EV rijden was dat een paar PHEV rijders structureel de enige paal in de buurt bezet hielden EN dusdanig parkeerden dat de tweede plek ook geen auto meer in te krijgen was.

De gemiddelde PHEV is met twee uur op 3,6kW weer vol, dit was echter om 08:30 neerzetten en ruim na vijf uur weer weg halen.

Briefjes onder de ruitenwisser hielpen niet, stadstoezicht kwam keurig kijken na de melding maar kon de eigenaar niet bellen omdat de auto op een leasemaatschappij stond. Ook bekeurd men niet als er een kabel is aangesloten, of er nu geladen wordt of niet en ik kon regelmatig niet laden terwijl dat moest.

Als men de auto b.v. met de lunch weer weghaalt, prima, maar als je hem de hele dag laat staan ben je voor mij gewoon een aso, zeker als je het blijft doen nadat vriendelijk gevraagd is anders te parkeren of hem weg te halen.

2017 Ioniq Electric

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14:04
@cihuacoatl @EV-future @Tom Paris Hier ook een PHEV rijder. Laat mijn EV gerust de hele werkdag aan een paal hangen. Er staan altijd een paar Model S naast die te laat zijn, maar als ik mijn Outlander halverwege de dag verplaats nemen die niet de moeite om te gaan laden (hebben het niet nodig?). Er zit uiteraard wel altijd een "ik vertrek om <tijd>, je kan me bereiken op <06>" draaischijf van TNM onder de ruit, dus ben prima bereikbaar.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• jongf7
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-06 13:27
Ja, baal ik ook van, had de RWD Long Range met Premium upgrade in mijn hoofd.

Maar goed, de medium range is wel $4.000,- goedkoper, komen we weer wat minder boven de 50k bijtellingsgrens uit :) en ruim 400km range is voor mij nog wel acceptabel, iets vaker per jaar langs de weg laden.

jongf7 wijzigde deze reactie 19-10-2018 10:20 (57%)

• dinges
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
tiguan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Classic view al geprobeerd?
Nu wel, dat is al een heel stuk beter :P

PSN: Houtvlot

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14:04
@kdeboois Mijn baas rijd zelf een F150 raptor, AMG GLE en heeft in het verleden een achterlijk snelle mustang gehad dus bij ons is alles binnen het budget toegestaan.

@BarryH Misschien hier een custom bedrukte schijf laten maken? Mijn TNM schijf is na vier jaar wel aan vervanging toe en het vakje met 06 nummer is redelijk klein (niet geweldig zichtbaar).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
jongf7 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:16:
Ja, baal ik ook van, had de RWD Long Range met Premium upgrade in mijn hoofd.

Maar goed, de medium range is wel $4.000,- goedkoper, komen we weer wat minder boven de 50k bijtellingsgrens uit :) en ruim 400km range is voor mij nog wel acceptabel, iets vaker per jaar langs de weg laden.
Precies dit dus, plus de RWD krijgt de optie voor white-interior waardoor ik mij niet hoef te storen aan hout in een auto en het budget kan gebruiken voor "chrome delete" :+

Met betrekking tot de bijtelling twijfel ik zelfs om af te zien van Autopilot... €5000 boven de 50k kost 45-50 euro per maand netto! Daarvoor rijd je ook in een Ioniq, met ACC 8)7 Zo lang je zelf moet blijven opletten vraag ik me af of dat het echt waard is, nog los van de investering die mijn werkgever moet doen.

Deveon wijzigde deze reactie 19-10-2018 11:58 (6%)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Interessant artikel. Ze hebben dus al meer dan 100.000 klanten. Sluit wel goed aan met het beeld dat het lage Maingau tarief als pilot tot 1 januari 2019 in de markt is gezet. 30 cent per kWh is nog steeds concurrerend als je nagaat dat de laadpassen met een vaste kWh prijs allemaal rond de 35 rekenen.

Helaas is het voordeel voor 3-7 cent / kWh dan wel echt voorbij.

Als je de verhalen mag geloven dan gaan alle flatrate aanbieders ermee stoppen in Q1 2019 omdat deze flatrate optie puur als noodzaak is geboren. Dit vanwege het feit dat ze in Duitsland geen kWh tarief mogen rekenen zonder geijkte meter. De wet wordt aangepast op dat punt en dan switchen waarschijnlijk alle providers naar kWh tarifering.

Er zullen nog wel aanbiedingen zijn met vaste kWh prijzen, (zoals bijv. Nuon in NL ook doet met €0,35) maar de hoogtijdagen van semi-gratis kunnen laden zijn dan echt over.
Maingau heeft aangegeven dat het interview een beetje uit verband getrokken is.
Liefdesgemeenschap,
opnieuw een opwindende dynamiek, die hier ontstaat

De uitspraken die we tijdens het interview hebben gedaan, zijn uit de oorspronkelijke context in het artikel gescheurd. We gaan niet uit van een kwaadwillige intentie, maar we willen graag kort ingaan op enkele punten:

- Allereerst: het gepubliceerde artikel vertegenwoordigt geen prijsverandering! Wanneer we iets te melden hebben, doen we het zelf, niet de media
- Prijsthema: het zal niemand echt schokken dat we nadenken over een toekomstig prijssysteem of een toekomstige prijsstelling. Maar tot nu toe zijn noch een vaste datum, noch een vast bedrag vastgelegd. Integendeel, we zijn momenteel intern aan het bespreken hoe we een aantrekkelijk en eerlijk aanbod voor ALLE e-mobilisten kunnen presenteren (bijvoorbeeld ook voor klanten die niet zo snel kunnen laden). Natuurlijk willen we ons product economisch in perspectief kunnen presenteren - er zijn immers een paar dingen meer dan alleen de roamingkosten: keyword service etc.
- Onderwerp 30 ct / kWh: de oorspronkelijke vraag in het interview was: "Hoe hoog moet een economische prijs op de markt bij het openbare laadstation op zijn minst zijn?" Het antwoord was eigenlijk "ongeveer 30 ct / kWh" en kan eenvoudig worden uitgelegd: in ieder geval in Duitsland ziet het laadstation het laadstation als eindverbruiker (niet het voertuig). Dienovereenkomstig komen de "normale" prijzen voor elektriciteit, inclusief belastingen, toeslagen, netwerkkosten, enz. Op. Voor zover de theorie gaat ...
Maar afwachten wat er in de toekomst veranderd gaat worden. Voor nu kan ik voordelig snelladen, hoewel ik dat niet vaak gebruik.

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
cihuacoatl schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:43:
Of iedereen moet nu echt eens de Social Charging app gaan gebruiken :X

~~~[edit] Ze zouden een raamsticker of zo moeten hebben met 'contact me @...' met QR naar de app of zoiets.
Zoiets?

• 414524
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Laten we (collectief?) een tweakers-blauwe schijf ontwerpen en die samen gebruiken ;)
Weet je gelijk hoe laat je bij die auto moet zijn om gezellig een kop koffie met een medetweaker te doen :P

(zal wel niet mogen omdat het trademark is, maar toch, zou best lachen zijn).

• Vaevictis_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:39
possimpible schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:09:
Laten we (collectief?) een tweakers-blauwe schijf ontwerpen en die samen gebruiken ;)
Weet je gelijk hoe laat je bij die auto moet zijn om gezellig een kop koffie met een medetweaker te doen :P

(zal wel niet mogen omdat het trademark is, maar toch, zou best lachen zijn).
Niet blauw, GROEN!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Begin van een Ontwerp bestaat al?

En Tesla Club Belgium
En de achterkant is blauw, zodat je die ook als gewone parkeerschijf kunt gebruiken! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 19-10-2018 12:38 (36%)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:33

mux

99% efficient!

t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:56:
Gisteren een verdrietig moment beleefd.. Mijn Leaf uit 2015 met 96000 km op de teller heeft zijn eerste streepje verloren. Dit betekent dat hij ipv 137 km, nu op gemiddeld 117 km actieradius is aanbeland (85% gezondheid batterij). Beetje jammer.. Dit maakt de noodzaak voor de Muxsan batterij wat groter.
Eindelijk, mijn afstandsbediening-batterijdegenerator werkt!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• 414524
  • Niet online
Zuur moment dat dit gebeurt, maar valt best mee toch? 3 jaar 30.000 km en dan de eerste echte degeneratie, best prima? Benieuwd of het daarna harder gaat, of juist niet...
Levensduur van een gemiddelde ICE is 3-400.000 km?

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:21
cihuacoatl schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:35:
[...]

"Gastgebruikers" mensen die in de stad of het nabije ziekenhuis werken en in onze wijk nog gratis kunnen parkeren. In de buurt was ik de enige met een (PH)EV.
Mijn punt is dat het aan de gebruiker ligt, niet aan de PHEV. Als die mensen straks over gaan naar een EV staan ze er nog steeds.Sure, dan staan ze misschien wat langer daadwerkelijk te laden, maar de situatie voor jou verandert niet wezenlijk.

Nog even benieuwd: ze staan er tijdens kantooruren,dan ben je er zelf niet neem ik aan. Hoeveel last heb je er dan van?

Pierz wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:32 (56%)

• jongf7
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-06 13:27
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Maar wat verandert er dan nog aan een base?
RWD mid range is toch al redelijk base?

Of wordt dat RWD 25kWh :+
De base moet een 55kW accu krijgen met circa 370km range
De nieuw aangekondigde MR krijgt waarschijnlijk een 64kW accu met ongeveer 415km range
De LR heeft een 78kW accu en 490km range.

Meerprijzen voor MR en LR zijn $5000,- en $9000,-

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:42

mvdam

Tweaker-Gekkie

t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:56:
Gisteren een verdrietig moment beleefd.. Mijn Leaf uit 2015 met 96000 km op de teller heeft zijn eerste streepje verloren. Dit betekent dat hij ipv 137 km, nu op gemiddeld 117 km actieradius is aanbeland (85% gezondheid batterij). Beetje jammer.. Dit maakt de noodzaak voor de Muxsan batterij wat groter.
Ben benieuwd hoe zich dat gaat manifesteren in mijn Leafie 01-2016 met een 30kWh pack :)
Sowiso is de @muxsan pack zeer welkom om de degradatie (verder) terug te dringen, en het bereik naar grote hoogte te stuwen : O+

Nissan Leaf 2013 24kWh Base > Nissan Leaf 2016 30kWh Tekna > Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn

• 414524
  • Niet online
Pierz schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Mijn punt is dat het aan de gebruiker ligt, niet aan de PHEV. Als die mensen straks over gaan naar een EV staan ze er nog steeds.Sure, dan staan ze misschien wat langer daadwerkelijk te laden, maar de situatie voor jou verandert niet wezenlijk.

Nog even benieuwd: ze staan er tijdens kantooruren,dan ben je er zelf niet neem ik aan. Hoeveel last heb je er dan van?
Dat betwijfel ik. Een EV hoef je niet constant te stekkeren, ik heb letterlijk pas 1 keer extern geladen en toen was ik bij een vriend in Munster (220km heen, 220km terug over de snelweg). Als je batterij 300 of 400+ km kan hebben, ga je echt niet constant stekkeren, als ik 4 keer per week laad is het veel.

• mux

mux

99% efficient!

BEVs met actieve koeling (en ook gewoon: met betere accu's) degraderen zo'n 10% over 300 000km, dus je verwacht dat die zo'n miljoen kilometer meegaan totdat de auto echt een onbruikbare range heeft.

Desalniettemin, de Leaf heeft de 'slechtste' batterij van alle elektrische auto's en alsnog gaat-ie een hele nuttige hoeveelheid kilometers mee. Het is zo slecht nog niet voor een eerstegeneratieproduct.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:41
possimpible schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Bij active cooling etc zal dit anders zijn? 60% op 240.000 km dan kun je een leaf dus meer een stadsautootje beschouwen. Met 60% van 140 km zou ik niet zo snel de snelweg opzoeken.
Zie hieronder ruw tabel van range waar ik op zou durven rekenen (winter/tegenwind) na aftrek "veiligheid". Bij een nieuwe Leaf 24kWh dus 80km en bij die van mij nog 60km.

100% - 20+80
90% - 20+70
80% - 20+60
70% 20+50
60% 20+40
50% 20+30
40% 20+20

Met 60% batterij volstaat de auto die puur en alleen wordt gebruikt voor een woon-werk route van 40km (en laadmogelijkheid thuis en op het werk).

Niet uitgesloten maar de markt zal ook niet groot zijn. Beneden de 60% zou ik niet weten wat je nog met die auto moet.

Dit komt precies overeen met de afschrijving van €200/maand die ik voor mijn Leaf reken, afschrijving tot €0 in 6 jaar komt ongeveer overeen met accu op 60% als het zo doorzet.

assje wijzigde deze reactie 19-10-2018 13:35 (10%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:41
possimpible schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

Prima dan, gelukkig woon je vlakbij je werk! Onder de 60% gewoon nieuwe accu erin (mss zelfs 811 ipv 622?) tegen die tijd, zullen vast wel aftermarket oplossingen voor komen...
Euh, 40km vlakbij je werk :P? Dit is verder dan ik ooit van mijn werk gewoond heb en zie ik als het grootste nadeel van mijn huidige baan. Ik moet eerlijk zeggen dat 1,5 uur reistijd per dag gemiddeld me best wel tegen staat en de reden is dat ik altijd open zal blijven staan voor opties dichterbij.

Verder dan dit (in ieder geval in reistijd) ga ik in ieder geval nooit werken, hoogstens dichterbij.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
pmiddeld schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat je er inderdaad naast zit. Een model 3 rijdt minstens even zuinig als een Ioniq. Een Ioniq haalt in de winter 160-180 km met 28 kWh (bij normaal tot hard rijden). Reken maar uit wat dat betekent voor een model 3 met 50 kWh.
Zal me heel erg verbazen eerlijk gezegd. Je hebt natuurlijk ook meer vermogen en dikkere velgen met een Model 3 tov een Ioniq. Ik haal met 75 kWh maar 320 km normaal, in de winter kan dit zo 275 zijn en dan moet je echt niet heel gek gaan doen. Lijkt me sterk dat een Model 3 dit ook kan halen met 50 kWh. Dat is wel bij 90% laden.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• mux

mux

99% efficient!

Volgens de meeste mensen op /r/teslamotors, wanneer er vragen over komen, lijkt het iets van 15-20% te schelen tussen de S en 3. Meeste mensen zitten zo rond de 200Wh/km in een S, dus dan verwacht je ~160-170Wh/km in een 3. Met 50kWh usable heb je dus in normale omstandigheden 295-310km bereik.

Dat klopt ook ongeveer met wat Yoshi zegt. 75kWh = 71.6kWh bruikbaar, 90% laden is 64.4kWh, 320km geeft bijna exact 200Wh/km.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:44

greatgonzo

schit-te-rend!

Net in de lunch toch eens een orientatie rondje gedaan. Hier in Deventer stonden een Ionic, Kona en Renault ZOE in de showroom. Met mijn 2.00m viel me de ZOE nog hard mee. Sterker nog, misschien zat ik daar nog wel het beste in. Je houdt dan achter mij totaal niets over, maar goed.

Wat me nog wel opviel is de prijs: waarom vraagt een garage in godsnaam €978 voor afleverkosten van een EV!?
Wat willen ze doen... extra poetsen?? Want aan onderhoudt hoeven ze niets te doen, geen olie erbij, geen benzine..

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 12:46
pmiddeld schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

Ik denk dat je er inderdaad naast zit. Een model 3 rijdt minstens even zuinig als een Ioniq. Een Ioniq haalt in de winter 160-180 km met 28 kWh (bij normaal tot hard rijden). Reken maar uit wat dat betekent voor een model 3 met 50 kWh.
Hier een consumptie vergelijk Model 3 vs Ioniq.
YouTube: Tesla Model 3 vs Ioniq Elektro- 1. deutsche Verbrauchsfahrt 150km ko...
En de winner is........

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• YoshiBignose
Een reactie daar somt het goed op:

Ioniq = Sparmobil
Model 3 = Spaßmobil

:)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:33
EV-future schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:06:
[...]

Jou situatie is natuurlijk heel vervelend maar is dat echt een reden om te stoppen met EV rijden??? De granny is er toch ook nog?
Zoals jij het schetst is het inderdaad aso-gedrag maar daarmee is het nog niet universeel geldig voor PHEV rijders!
Granny veronderstelt dan wel dat je een oprit hebt... Ik snap het best wel hoor. Ik heb (net zoals ik in mijn vorige post aangaf) ook best vaak last van plakkende PHEVers. Maandagochtend nog via Fastned naar kantoor gegaan omdat er sinds zaterdagmiddag tm maandagochtend twee PHEVs bij de paal in mijn straat stonden. Dat soort situaties leveren toch stress op, want je wil gewoon aankunnen op je auto. Zeker als mensen niet in de meedenk-modus zitten, briefjes niet helpen en stadstoezicht machteloos staat.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23-06 23:33
TonVH schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Ik zou nooit een EV kopen als ik niet zelf zou kunnen opladen. Ook stel ik een (uiterste) min. van 250 Km als echte(!) actieradius.
Good for you.

Dat thuisladen snap ik wel. Als ik dat niet kon, werd 't voor mij ook een stuk minder aantrekkelijk.

Maar 250 km minimum is voor míjn usercase nog niet zo van belang. Rij jij nu dagelijks veel meer dan 100 km? Daar kom ik eigenlijk alleen in het weekend aan. En dan nog vaak niet aan één stuk.

Is die minimum eis geboren uit angst ( wat nu als ik een keer naar Groningen moet?😱) of uit noodzaak? Als ik dagelijks en met grote regelmaat ( dus standaard bijvoorbeeld 3 dagen per week) méér dan 125 km per dag zou moeten rijden, dan ging ik balen van m'n beperkte actieradius. Nu moet ik hooguit 2 keer per maand aan de snellader. De rest hangt ie s nachts aan de Granny thuis. Of zoals afgelopen week aan een publiek paal.

Voor een typische zaterdag zoals vandaag sla ik eigenlijk helemaal geen acht op de accu. Gisteravond "vergeten" de Granny te pluggen omdat ik al een andere auto op de oprit had staan.

Dus vanochtend vroeg naar de voetbal met nog 40 km restant. Stoelverwarming & voorruitverwarming & kachel aan. Maar voetbal is maar 3 km verderop.

Tussendoor de weekend boodschappen gedaan. Ook geen noemenswaardige km's. En nu bij de manege. Vanavond hoef ik nergens heen. Misschien nog even naar de stad running errands, maar ach. Plug 'm vanavond laat waarschijnlijk pas aan op de Granny met een restantje van wellicht 10 a 15 km?

Mocht ik plots toch ineens ergens heen moeten heb ik sowieso de keuze uit meerdere ICE's maar ik kan óók even langs de snellader bij Papendal.

250km range zou best fijn zijn hoor. Maar budget èn usercase te samen maakt m'n huidige auto echt tot een super bruikbare auto met vrijwel geen beperkingen. Als het nog eens 15.000 euro meer hàd moeten kosten, maar was de auto ook direct minimaal één of twee klasse groter geworden (Zoe Leaf E-Golf). Ik wil niet groter rijden èn het gadget niveau van de Leaf en de e-golf staat mij ook tegen.

JayPe wijzigde deze reactie 20-10-2018 22:18 (0%)
Reden: Woordje "geen" toegevoegd.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• JayPe
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:08:
EV's worden niet voor niets gesubsidieerd... ze zijn nog niet perfect.
Ahum: Welke subsidie heb ik mogen ontvangen dan?

@prettig bij jouw use case is 250km wel prettig, maar ik zou het ook kunnen omdraaien: Je schrijft: 'Omdat ik dan niet op de bestemming kan laden' Als dàt nou eens zou veranderen, scheelt dat heel erg veel.

Stel je de ideale wereld eens voor: overal waar je parkeert kan je laden. Minimaal met 1 fase op 16 ampere, tegen normaal tarief, zonder hassle. Dan is een range boven de 250km ineens niet meer zo nodig. Laat staat dat je een minimale 'eis' zou neerleggen van 250km.

Want tja: 95% of meer van de ritten kan je dus prima met een 20kWh accu af. en die ene keer dat je heen én weer moet op één dag, heb je tussendoor óók al destination kunnen laden...

In míjn ideale wereld neemt het aantal EV's toe, het aantal laadpalen, en het aantal kWh's in één auto (of beter, de actiradius). Maar de roep om steeds maar weer die actiradius 'voor dat ik een EV koop' getuigd mijnsinziens van een ongegronde angst voor 'beperkingen' die er niet écht (hoeven te) zijn.

• JayPe
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:57:
[...]

O ja? Hoeveel BPM betaal je dan bij aankoop van een EV?
Subsidie: Het verkrijgen van een geldbedrag als burger of bedrijf ten einde de aanschaf mogelijk te maken dan wel te stimuleren.

BPM is CO2 gestaffeld. Zo is een zuinig koekblik ook goedkoper dan een gas-guzzler. Elke zuinige auto is 'vanuit dat perspectief bekeken' gesubsidieert. Ik zeg liever: gestimuleerd.
possimpible schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:19:
[...]
Je kunt een jonge franse ev occasion kopen? Die heeft 6k korting op z’n waarde catalogusprijs
FTFY :)

JayPe wijzigde deze reactie 20-10-2018 19:22 (19%)

• YoshiBignose
TonVH schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:54:
@YoshiBignose

O ja? Als ik er eentje koop dan moet ik toch echt de volle mep betalen en krijg nergens iets terug.

Je bent in de war met de ons omringende landen waar je tot 6.000 euro subsidie krijgt bij elke aankoop.
Pffff wijsneuzen. Gesubsidieerd, gestimuleerd, whatever. Geen BPM, geen wegenbelasting... in sommige steden was er wel degelijk een aanschafsubsidie maar volgens mij was dat potje snel leeg. En voor ondernemers zitten er voordelen aan waaronder MIA.... en als lease auto van de zaak een lage bijtelling.

• Zonereaver
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:31
TonVH schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

Noem ik geen subsidie. BPM is gekoppeld aan uitstoot. Uitstoot EV (volgens gelovigen) is nul. Alleen leaserijders/ZZPers worden gesubsidieerd.
Je kunt het uitleggen hoe je wil, subsidie is het uiteindelijk toch wel. Het feit dat je geen wegenbelasting betaald voor een EV komt zeker omdat het om de combinatie brandstof + gewicht gaat waarbij elektrische auto’s altijd een 0 euro tarief betalen? :+

Subsidie is een voorbeeld van een stimuleringsmaatregel net als het BPM stelsel/wegenbelastingstelsel waarbij elektrisch rijden gestimuleerd wordt. Het is goed dat het gebeurt omdat het omslagpunt voor elektrische auto’s sneller aantrekkelijk is in vergelijking met een ICE.

Zonereaver wijzigde deze reactie 20-10-2018 20:39 (21%)

• JayPe
YoshiBignose schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Pffff wijsneuzen. Gesubsidieerd, gestimuleerd, whatever.
Wat ik eigenlijk probeerde te onderstrepen is niet de subsidie maar dat de EV's inmiddels ook verkocht worden zonder (noemenswaardige) subsidie.

Nederlanders stapten ook massaal in de Peugeot 308 SW blueHDI toen die nog net in het gunstige bijtellingstarief viel en andere vergelijkbare modellen net niet. Subsidie of voordeel laten lopen; dat is tegen de wil van ons volkje.

Als het voordeliger is dan stappen we massaal over. Het voordeel is financieel nog niet helemaal helder op het vizier van de gemiddelde Nederlander en het is daarom zo dat de gevoelskwesties nog hoog scoren: " ik wil 120kWh en 800+ km actieradius en op vakantie èn geen bijtelling èn een laadpas van de zaak èn draadloos laden èn èn èn. "
Zodra het financiële voordeel écht algemene bekendheid krijgt zal men massaal willen overstappen. Naar nieuwe EV's en tweedehands EV's.

Qua subsidie-spul:
Ik heb hier voor het eerst iemand horen roepen dat ie géén EV meer wil vanwege de laadpaal problemen ( niet privé kunnen laden, laadpaal te vaak bezet) en niet omdat het rijden zo slecht bevalt. Als de voordelen op financieel vlak wegvallen, blijven de échte voordelen (de rust, het koppel vanaf nul) bestaan.
Eenmaal een EV gereden zal ( bij gelijke leaseprijs/bijtelling) het waarschijnlijk altijd EV blijven.

JayPe wijzigde deze reactie 20-10-2018 22:51 (13%)

• EV-future
Tom Paris schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:32:
[...]

Granny veronderstelt dan wel dat je een oprit hebt... Ik snap het best wel hoor. Ik heb (net zoals ik in mijn vorige post aangaf) ook best vaak last van plakkende PHEVers. Maandagochtend nog via Fastned naar kantoor gegaan omdat er sinds zaterdagmiddag tm maandagochtend twee PHEVs bij de paal in mijn straat stonden. Dat soort situaties leveren toch stress op, want je wil gewoon aankunnen op je auto. Zeker als mensen niet in de meedenk-modus zitten, briefjes niet helpen en stadstoezicht machteloos staat.
Ik laad elke nacht "granny" op de stoep voor mijn huis, ik heb geen eigen oprit maar wel een buiten 220-contactdoos en doe dit dus eigenlijk illegaal (snoer over de stoep). ik heb een half jaar geleden een publieke laadpaal aangevraagd en die is toegewezen (om de hoek) maar de realisatie daarvan schijnt toch echt veel meer tijd te vergen dan de gepubliceerde 18 weken! ik vind mijn thuislaadgedrag dus echt een noodoplossing omdat dit zo lang duurt.

Jouw klacht met de "plakkende" PHEV's" vind ik terecht, dat is Aso gedrag, zeker als briefjes enzo niet helpen!
Ik heb omgekeerde ervaringen op mijn werk waar 2 laadplekken zijn waarvan 1 voor de bedrijfsauto´s. De andere wordt stelselmatig in beslag genomen door een BMW I3, Een soort gereserveerde parkeerplaats... Meestal laad ´ie niet eens (stekker wel aangesloten maar " rood") of is ' ie al lang opgeladen. Ontelbare briefjes achter de ruitenwisser (met 06...) hebben geen resultaat gehad: voor mij een EV-aso!!

• mux

mux

99% efficient!

D'r zijn twee tegenargumenten voor de hypothese dat ze bijna allemaal van de zaak/lease zijn:
- De groeicijfers laten geen duidelijke hobbels zien op de typische lease/jaartermijn
- Er komen niet bijzonder veel EVs uit de lease vs uit particuliere verkoop.

Bij dat laatste punt: zoek naar een e-nv200 en je vindt een heel erg statisch aanbod (waaronder een e-nv200 die een bedrijf in Eindhoven al meer dan een jaar probeert te verkopen) van bijna uitsluitend btw-auto's. Zoek naar een Leaf, Zoe of Ioniq en je vindt een hele hoop margeauto's. Zeker meer dan 50%. En ja, ik houd de markt aardig strak in de gaten, ik ben *altijd* op zoek naar een goedkope Leaf of e-nv200.

• mux

mux

99% efficient!

Hoe dan ook is het onmogelijk om een beeld te krijgen van de algemene verkoopverdeling puur op basis van anekdotes binnen je eigen vriendenkring; je kennissen- en vriendenkring is altijd een super-zelfselecterende subset van de bevolking. Als je dus uitspraken wil doen over de markt in het algemeen, moet je dat helemaal opzij zetten en zoeken naar veralgemeniseerbare clues in de data en trends.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:16
Dan ga je er wel vanuit dat de prijzen van elektrische auto’s gelijk blijven. Ik verwacht dat de ontwikkelingen in accu technologie een flinke prijsdaling zullen veroorzaken en daardoor zal de bijtelling uiteindelijk tov een vergelijkbare ICE auto ongeveer gelijk zijn of zelfs nog lager.

• evtje
possimpible schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Mijn deelwaarneming is klein, maar ik ken 0 mensen die een EV hebben die particulier is aangeschaft, ik ken 20-25 mensen die er een op hun eigen zaak of via de lease van hun baas hebben. Ik kan die hypothese gevoelsmatig dus wel volgen :)

Waarom zou je er op dit moment particulier een nieuwe EV kopen? Er is (nog) geen stimuleringsregeling, anders dan het feit dat je de CO2 taksen niet betaalt. Dat zijn echter geen stimuleringen, maar simpelweg regelgeving: geen uitstoot = geen belasting. Als ze EV's bijvoorbeeld BTW vrij maken voor consumenten dan heb je een leuke stimuleringsregeling :) Die onzekerheid icm de herziening in 2020 zou voor mij particulier besluiten om het (nog) niet te doen. Als ondernemer doe je het nu juist wel, die MIA gaat steeds sneller en raakt ooit op. Wederom in 2020: wellicht dat ze het wel helemaal afschaffen voor EV's op geel kenteken?

Occasions is wss ander verhaal: hier op het forum zijn er volgens mij sowieso een paar die er een hebben. Then again: ik ken in het eggie niemand die een 2e hands EV heeft (uberhaupt) omdat iedereen mee wil met de range verhogingen en dan pas in stapt.
Als particulier hou ik 2.000 euro over per jaar dus waarom zou ik niet voor een EV .gaan?
:)
Nu ken je er dus 1 die hem prive hebt. _/-\o_

evtje wijzigde deze reactie 21-10-2018 12:06 (3%)

• mux

mux

99% efficient!

We hebben deze discussie toch al duizend keer gehad. Voor een hoop particulieren is een EV niet duurder dan een ICE, voor anderen niet, en de hoeveelheid BEVs op de markt is zo ontzettend klein dat dat kleine deel van de mensen waarvoor de BEV nu al werkt niet eens aan z'n deel kan komen.

Daarnaast zijn er belangrijkere redenen voor mensen om een auto te kopen dan alleen aanschafprijs.

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:00
possimpible schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

Omdat een vergelijkbare ICE 5-10.000 goedkoper is en percentueel minder afschrijft?
Als ik de 2e hands prijzen van jong gebruikte EV's zo zie dan zie ik geen hogere procentuele afschrijving.
Een jong gebruikte dinosaurus verbrander schrijft vaak veel meer af.
Ik denk dat met de auto's die een goed BMS en actieve koeling hebben de afschrijving wel zal blijven meevallen.

Wat ik wel denk is dat het voor een boel mensen die nu eerst 10.000 euro meer moeten bijleggen voor een EV niet direct de moeite waar is, ook al besparen ze 2000 euro op wegenbelasting, onderhoud en brandstof per jaar. Dan nog heb je een terugverdientijd van 5+ jaar, waarom zou je dan "alle ongemakken" (want zo wordt er nu toch nog veel gedacht) van een EV op de koop toe nemen?

Alleen nerds en andere gekkies (wij dus) zien de voordelen van EV, zelfs zonder extra maatregelen.

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@possimpible

@evtje en @BenEco .Nu ken je er dus 2 die hem prive hebt. _/-\o_

Kreeg een fikse aanschafkorting op een nieuwe Nissan Leaf, samen met de jaarlijkse vermeden wegenbelasting en brandstofkosten maakte voor mij de aanschaf een no-brainer.
Na 2021 zien we wel weer, met 1425 kilo eigen gewicht is een Leaf niet echt zwaar.

BenEco wijzigde deze reactie 21-10-2018 15:16 (13%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 2.Zero Edition

• mux

mux

99% efficient!

meenkdrie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:34:
Ik zit te kijken naar een Nissan Leaf uit 2011-2013. Km stand ben ik normaliter niet bang voor, maar bij een EV vind ik dit toch lastig.

Wat ik wil is dat ik dat ding boven de 200.000 kan krijgen en ik nog wel dagelijks een rit van 55km kan maken.

Hiervan is 45km snelweg; waar ik 120km/h wil rijden.

Vooral met koude dagen twijfel ik aan de haalbaarheid.

Aan het begin is dit geen probleem, en het is fors minder dan kan. Maar hoe ver gaat de degradatie uiteindelijk?
Gaat krap worden, maar het kan. 120 op de teller of op de GPS? Bij de Leaf is dat ~133 op de teller. Dan rijd ik ongeveer 180Wh/km op winterbanden, plus verwarming. Laten we het 200Wh/km gemiddeld noemen. 55km is dan 11kWh. Je wil niet op VLBW komen (lang verhaal kort: de onderste 2kWh wil je liever niet gebruiken), dus eigenlijk moet er 13kWh in zitten, dat is 60% SoH oftewel 12-5=7 health-balkjes.

Ik heb een 2011 Leaf met 9 balkjes en 75% SoH bij 135000km. Als ik uitga van lineaire degradatie naar de 200.000km toe, zit ik dan op 63%. Bijna precies wat je nu dus nodig hebt.

Theoretisch red je het dus. Echter, en dit is het belangrijkste punt eigenlijk: er moet je niks tegen zitten. Harde tegenwind en regen en je kunt je 120 niet volhouden. In de laatste dagen van je auto zul je af en toen even iets langzamer moeten rijden met slecht weer.

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
possimpible schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

Mijn deelwaarneming is klein, maar ik ken 0 mensen die een EV hebben die particulier is aangeschaft, ik ken 20-25 mensen die er een op hun eigen zaak of via de lease van hun baas hebben. Ik kan die hypothese gevoelsmatig dus wel volgen :)
Jij hebt natuurlijk al die particulieren een gesprekje met hun baas en hun maîtresse laten voeren 😂

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:45
Hachy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Precies dit, deze onnozele arrogantie en ignorance is waar de autodealers aan kapot zullen gaan. Aanpassen of sterven, er is geen andere keuze, wanneer gaan ze dat nou eindelijk eens beseffen. |:(
Ach dat komt vanzelf en zoveel haast hoeven ze niet te hebben. Vorig jaar hadden we in NL ongeveer 8 miljoen auto's rijden en werden er 400.000 nieuwe verkocht, dus voor alles vervangen is zijn we toch wel een 20 jaar verder.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• mux

mux

99% efficient!

meenkdrie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:08:
Helder antwoord, klinkt gewoon haalbaar. Een aantal keren onder hefige onstandigheden mijn snelheid aanpassen is geen probleem. Structureel zou jammer zijn.

Ik lees veel over die blokjes, zijn dat de blauwe rechts op het dashboard?
Er zijn twee meters aan de rechterkant, één voor hoe vol de accu zit (breed), één voor de gezondheid van de accu (smal).

http://voorraad.autodataw...laats&utm_medium=referral

Bij deze leaf bijvoorbeeld 12.

Ik twijfel hierover omdat ik er 1 zag met 6-7 balkjes daar met een erg lage km stand.
Zoals PeterZ(on) zegt zie ik in de foto maar 9. Bij 77000km vind ik dat weinig, ik zou er 10 of 11 verwachten bij die kilometerstand. Die accu is dus meer mishandeld dan gemiddeld, wellicht een hoop snelladergebruik (dat is wat mijn accu ook sneller dan gemiddeld heeft laten degraderen).

Ik zal eens kijken op de bekende sites of er iets tussen zit wat ik je wél zou aanraden

Edit:

1. €11450, 2011, 80696km, 10 bars, picobello onderhouden. Deze dealer is omlaag te praten, denk dat je hem voor 10700 meekrijgt als je kunt praten
2. €13750, 2013 *nieuwere generatie*, 77150km, ? bars. Conflict of interest: ik ben bevriend met deze garage, enige garage in NL die 100% elektrische auto's doet en weet wat ze doen. Goedkoopste 2013 leaf met warmtepomp in lange tijd, IMO is het het niet waard tov een 2011 Leaf maar het rijdt wel een heel stuk zuiniger in de winter, zeker als je de auto lang wil houden

Da's momenteel alles wat een beetje interessant is IMO.

mux wijzigde deze reactie 21-10-2018 21:49 (24%)

• 414524
  • Niet online
TonVH schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:01:
@mux Wat zijn die strepen aan de linkerkant?
links = charge level (hoe vol zit je accupakket)
rechts = levensduur (hoe vol kan je accupakket nog)

• mux

mux

99% efficient!

Sommige auto-accu's zetten inderdaad behoorlijk uit wanneer ze opgeladen worden. Daarom zitten er gigantische compressieframes om de cellen heen in bijv. een Leaf. Hij had dus soort van gelijk...

Echter, dat gebeurt bij iedere laadbeurt, niet alleen snelladen. Het is een inherente eigenschap van sommige chemieën.

• Him_
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:20
alexke1988 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:12:
Iemand ervaring met de Wallbox Commander?
ikke, 1 jaar geleden geinstalleerd.

Werkt prima, na de software updates ook wat beter te managen.
Je kan simpel de laadsnelheid aanpassen in de app van 6A tot en met 32A
Ook mogelijk om een laadschedule aan te maken waarin de auto mag laden

Wat ik mis is via de app een laadsessie starten of stoppen, dit zou wel komen maar is nog niet geimplementeerd.

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:09

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Tovenaar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:29:
[...]

Jazeker, en nog een flink stuk ook, weet even niet of je daarvoor ook de hendel aan de voorkant in moet drukken...
In de voorste stand gaat hij wel over de bekerhouders heen...
Wow ik had geen idee dat dit kon 8)7
Dit is echt zoveel beter, thanks! d:)b

Tesla Model 3 LR RWD

• 414524
  • Niet online
pposthoorn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Wow ik had geen idee dat dit kon 8)7
Dit is echt zoveel beter, thanks! d:)b
Geniaal, zo rijd je een auto en zo rijd je ineens een nog fijnere auto terwijl er feitelijk niks verandert is... Prachtig 8)

• pposthoorn

pposthoorn

possimpible schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Geniaal, zo rijd je een auto en zo rijd je ineens een nog fijnere auto terwijl er feitelijk niks verandert is... Prachtig 8)
Ja exact dit oOo

Tesla Model 3 LR RWD

Vooral benieuwd naar het rijbereik en hoe goed het thermisch beheer zal zijn op de -plus. Ze stappen op dat mment allesinds over op batterijen van LG Chem

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• evtje
Ik weet niet of hier iemand deze routeplanner kend? Ik had hem nog niet gezien wel leuk om even mee te spelen . In de opties kan je zoals tegenwind en temperatuur condities. Ik denk dat er alleen geen app van is. Abetterrouteplanner.com oja houd ook rekening met hoogte , snelheidsbeperkingen e.d

• mux

mux

99% efficient!

File bij fastned Knorrestein. Een Leaf-taxi staat schijnbaar te laden tot 100% met een ioniq erachter die wacht om te laden. Ik sta er net... denk dat ik maar afkoppel om de ioniq te laten laden

• Luc79Ehv
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-06 10:58
Hachy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:22:
[...]
Die Tesla routeplanner is dan ook echt wel heel erg slecht.
Ik moet hier toch wel even wat tegengeluid op geven, ik rij al 5jr/200.000km een Model S en gebruik ook voor langere ritten de ingebouwde navi. Meestal is de ingebouwde trip planner toch goed genoeg te noemen maar het kan zeker geen kwaad daarnaast alternatieve routes/stops te checken.
Zeker na de navi update van enige maanden geleden is de navi echt wel beter/logischer geworden.
Ik ben in juli nog naar Barcelona gereden, dan rij ik overigens wel meestal met Google Maps of Waze op mijn telefoon ernaast om eventuele afwijkingen (en verkeer) te kunnen volgen. Maar het grootste gedeelte vd tijd kijk ik alleen naar de Tesla navi. Ook de stop locaties en laadtijden worden daar m.i. vrij goed in aangegeven. Ik kijk echt vrijwel nooit naar andere planners zoals abetterrouteplanner, geen noodzaak voor.

• Tovenaar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:36
Voor de E-Golf rijders die ook Android Auto gebruiken, je kunt via developer options (https://9to5google.com/20...-settings-android-basics/) de 1080P output inschakelen, dan maak je optimaal gebruik van de hoge resolutie van het Discover Pro scherm.

• JayPe
Er moeten gewoon veel meer laadpalen komen. veel meer dan die " paar " paaltjes die er nu staan. Elke woonwijkstraat minimaal 4 dubbele palen.

Hoppa!

Maar serieus: in mijn straat zijn er allemaal opritten. Iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te laden. Dus komen er geen gemeentelijke palen.
Sommige huishoudens hebben de oprit weg gehaald ten faveure van een paadje voor de fiets of tuin. Want op straat parkeren kan ook.

In de praktijk staan er minimaal 20 auto's in de parkeervakken. En nog minimaal 10 op straat.

Als dat allemaal EV's moeten worden, komen we in de straat palen te kort. Ik zelf heb óók de luxe van meerdere auto's. En dan is het knap lastig hoor. Dat je de eigen oprit vrij moet maken voor je EV, omdat je op straat niet kan laden.

Ohja. Qua laden: Ik heb een 18,7 kWh accu. Effectief iets van 16kWh. Soms moet ik wel tot 100% laden. Om aan te kunnen komen bij de volgende FastNed. Stoor je er maar niet te veel aan. Want met 20 minuten ben ik van 5% op 80% en met 30 minuten op 100%. Een lege Tesla Model S 100 doet er waarschijnlijk net iets langer over om van 20% naar 80% te gaan. Allemaal relatief dus.

• evtje
cacofant schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:01:
Vanmiddag een langere rit gemaakt in de Ioniq. Weet iemand hoe ik een rit kan plannen met snelladers erin?! Kon ze niet zomaar vinden in het navigatiesysteem van de Ioniq.
Misschien heb je hier wat aan?
Kml bestand kun je in je navigatie zetten.

pmiddeld in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Hier nog een filmpje in het Duits over een route plannen van de Ioniq navigatie.
YouTube: Routenplanung mit dem Ioniq Navi

evtje wijzigde deze reactie 23-10-2018 21:38 (16%)

• JayPe
prettig schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

Huidige paaltjes techniek...... wordt dan veel te duur of je blijft veel te duur laden en dat remt de groei.

En dan nog de parkeer-ellende: EV of ICE.....
ICE of EV vervalt. Als er genoeg palen zijn is er altijd wel een paaltje vrij. ICE zal in de minderheid raken. Komen er speciale plekken zonder laadpaal. Gereserveerd voor ICE's. Met een speciale vloeistofdichte vloer eronder vanwege milieu enzo :9

Een paal hoeft niet meer te zijn dan een type 2 aansluiting, een simkaart, een kWh meter en een relais. Echt. Ik heb gezien wat er in een laadpaal zit. Het zijn net mobiele telefoons uit de jaren 90. Super veel loze ruimte, veel plastic. En weinig techniek. Een complete Laadpaal verstopt @Mux zo in een stekker. Denk dat een p
Laadpaal niet veel groter hoeft te zijn dan een broodtrommeltje.

Kosten: als heel Nederland over moet op warmtepompen voor de verwarming, er veel meer zonnepanelen en andere groene techniek komt, zal de elektriciteitsprijs eerder dalen dan stijgen schat ik zo.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Oplossing voor bijna alles: de deelauto. Vaste gereserveerde plaats aan een paal en laadpas valt binnen het abonnement. En als de auto stilstaat hoef ik er niet/nauwelijks voor te betalen.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15:31
Dat hangt er dus vanaf wat de voorzieningen zijn :) Als het erg gezellig is in het restaurantje waar je vertoeft dan is dat geen straf.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:01:
Precies, jezelf vastpinnen op een schema werkt in mijn ogen ook niet. Er zijn zoveel variabelen die zich onderweg kunnen voordoen dat je gewoon flexibel moet zijn. Ik heb het liefst een papieren kaart met daarop alleen de chademo laders en bij elke laadstop kijk ik dan wat de volgend moet of kan zijn.

Ondanks de kleine accu in de Leaf kijk ik ook wat handig is, even vlug stoppen en dan weer verder want met 30kW laden gaat toch drie keer sneller dan 10kW of minder waar ik na 75% SOC op uitkom.

O.a. TeslaBjorn heeft interessante video's wat de optimale snelheid is en die liggen vaak verrassend hoog. Alleen heb je dan wel een flinke accu nodig, ik ben met die 16/17kWh al blij als ik op mijn bestemming kom.
Interessante theorie. Ik heb wel gemerkt als je simpelweg een hardcopy lijstje of kaartje bij je hebt dat dit meer rust geeft dan welke app of site je ook maar kan bieden. Misschien ga ik dat deze wintersport ook toepassen.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:29
Ja en nog geen 1% EV's op de weg en nu al wachten bij laden ;)

Een niet te onderschatten probleem. Los je dat niet op dan stopt de groei.

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• mux

mux

99% efficient!

Yup. We zijn dit jaar gegroeid van niks naar niks procent, en nu al merk ik, de zeldzame keren dat ik bij fastned sta, er altijd wel iemand anders is. Ofwel er staat al iemand, ofwel iemand komt terwijl ik laad. Extrapoleer dit naar nog een paar procentpunt groei en het is continu file.

Nou bouwt fastned netjes door met meer laadpalen, maar er moeten er nog oneindig veel meer bijkomen. Duizenden in Nederland in de komende paar jaar.

• mux

mux

99% efficient!

Maar zelfs als je 60ct/kWh betaalt... boeit toch niet als je even snel ergens heen moet? De auto is goedkoop genoeg in gebruik om dat soort dingen incidenteel op lange ritten te doen.
YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:42:
De keren dat ik langs de Fastned A7 rij zie ik echt zelden iets staan.
Het is nog heel erg ongelijk verdeeld; langs de A7-ring oost zijn 180 miljoen Fastneds en er wonen misschien 3 of 4 mensen op de route, dus daar zie je zelden veel drukte. Maar bijv. Fastned Knorrestein (Zoetermeer) is de enige Fastned in een grote radius, op één van de drukste wegen van Nederland, dus daar staat continu file, zelfs op rustige tijden (zoals gisteren, midden in de vakantie, rond lunch).

Ik maak zelf ook dankbaar gebruik van de rust langs de A7 wanneer ik af en toe naar Hoorn moet, kan ik daar maingauen zonder gestoord te worden.

mux wijzigde deze reactie 24-10-2018 09:49 (67%)

• mux

mux

99% efficient!

YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:00:
[...]

Ja maar als je dicht genoeg op m'n bumper zit dan zou dat voor jou misschien even zuinig zijn als 100 :P geen idee hoe het precies werkt, m'n auto is natuurlijk vrij aerodynamisch... je kan beter achter bouwvakkersbusjes rijden.
100? Hier in de wereld van rust en stressvrij bestaan is de maximumsnelheid 80 ;)

Maar serieus, ik heb volgens mij één van de meest herkenbare Leafs in Nederland, zeg vooral hoi als je me ooit ziet.

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Ik vind het vooral een nadeel dat je dan niet meer van een parkeerplaats verder kan laden. Met kabel heb je aan een lange kabel genoeg, met draadloos is die optie er niet.

Maar goed, dat is met voldoende laders gelukkig niet echt een issue, maar lijkt me wel irritant de keer dat het je overkomt.

• Nivve
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Dat hele laden op een openbare parkeerplaats is iets wat mij sowieso tegenstaat, maar dat is een ander verhaal.

Jongens, het is een pilot! kijk nou maar eerst eens wat hier uit gaat komen, ipv bij voorbaat alles afschieten. Blijkbaar is het sneller, en dat is nog steeds een heel groot probleem met electrisch laden: de snelheid.
Openbaar is niet eens per se een vereiste in mijn voorbeeld. Als er een stel fietsen op mijn oprit staan dan kan ik met een kabel nog steeds laden, met een draadloze lader niet (zonder alle fietsen te verplaatsen).
Overigens geef ik slechts een enkel voordeel van kabel tegen draadloos ( en ik ontkracht dit zelfs al in dezelfde post). Als dat al 'afschieten' is, dan is er geen ruimte meer voor kritiek :+

Over dat sneller; Het staat niet in het artikel, maar ik neem aan dat het voor auto's die gewoon 3-fase AC accepteren helemaal niet sneller is (zou knap zijn als dat wel zo is gezien draadloos iets minder efficiënt is). Oftewel, het is geen voordeel van draadloos laden, maar het voordeel van een 3-fase inverter gebruiken bij het laden, wat de Leaf op de foto inderdaad niet kan (maar een i3, Zoe, Tesla wel).

• 414524
  • Niet online
Zo, mijn eerste 2 maanden aan arbeid met een km vergoeding zitten er op.
Heb voor de grap even berekend hoe ik uit kom met de auto:

Ik krijg 0,19 cent per km. Rij gemiddeld 13,5 kwh op 100 km.
1 kwh stroom kost mij - op dit moment nog - 14,5 cent. Dat gaat na volgend jaar (2020) naar +- 20 cent verwacht ik.
Per maand: 4500 km, oplaadkosten (thuis): 121,50 euro.
Vergoeding (netto): 855 euro per maand obv 4500 km (komt soms op 5-6k+ als ik naar het buitenland moet).

Verzekering kost me 84 euro per maand (all risk) en afschrijving heb ik lineair naar € 0 in 5 jaar gezet: 533 per maand. Houd ik 116,50 over voor onderhoud en banden.

Valt me alles mee! Had verwacht dat ik negatief uit zou komen (boeiend: auto al gekocht en is al afgeboekt voor m'n gevoel). Lekker 5 jaartjes zo rijden en dan gaat vrouwlief hem als boodschappen wagentje gebruiken. Hoop dat de garantie >300.000 is bij Hyundai, heb 6e/7e jaar bijgekocht, maar dan zit ik al lang en breed boven de 300.000 op deze manier.

Mijn leasebudget van 2500 euro laat ik overigens bruto uitbetalen (dat netto verhaal is daar onderdeel van: obv kilometers wordt bruto dan netto..)

414524 wijzigde deze reactie 24-10-2018 15:51 (7%)

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 24-06 15:45

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• WilliamGeluk
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-06 14:20
PeterZ(on) schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:01:
Precies, jezelf vastpinnen op een schema werkt in mijn ogen ook niet. Er zijn zoveel variabelen die zich onderweg kunnen voordoen dat je gewoon flexibel moet zijn. Ik heb het liefst een papieren kaart met daarop alleen de chademo laders en bij elke laadstop kijk ik dan wat de volgend moet of kan zijn.

Ondanks de kleine accu in de Leaf kijk ik ook wat handig is, even vlug stoppen en dan weer verder want met 30kW laden gaat toch drie keer sneller dan 10kW of minder waar ik na 75% SOC op uitkom.

O.a. TeslaBjorn heeft interessante video's wat de optimale snelheid is en die liggen vaak verrassend hoog. Alleen heb je dan wel een flinke accu nodig, ik ben met die 16/17kWh al blij als ik op mijn bestemming kom.
Mee eens. Als ik een buitenlandse trip doe met mijn Ioniq, dan bereid ik me daarop voor door het volgende in kaart te brengen in Excel:

- Naam van de plek waar de snellader staat
- Hoeveel snelladers er staan
- Betaalwijze (pas, app, gratis)
- Direct aan de snelweg of even de snelweg af
- Afstand ten opzichte van mijn vertrekpunt en afstand ten opzichte van de voorgaande snellader

Vooraf bepaal ik dan de laadstrategie. Maar als zaken in de praktijk anders lopen, dan is het heel eenvoudig om op basis van de Excel uitdraai de strategie aan te passen zonder terug te hoeven vallen op een app. Zo ga ik net wat zorgelozer op pad en ben ik onderweg minder bezig met allerlei randzaken rondom laden. De eerste keer dat je de route rijdt is het even wat werk om de Excel op te zetten. Voor de volgende wintersport pak ik de lijst van vorig jaar erbij die ik dan enkel hoef te actualiseren ivm nieuw geplaatste snelladers.

Over de ideale snelheid op lange afstanden:
Ik gebruik zelf met regelmaat deze site om te berekenen wat de ideale snelheid is voor de kortste reistijd https://ecalc.ch/evcalc.php
Is een gave site waarbij je veel externe factoren kunt invoeren die van invloed zijn, zoals winter of zomerbanden, bandenspanning, windsnelheid, buitentemperatuur, droog of nat wegdek.
Voor de Ioniq komt een snelheid van 130km vaak als de beste snelheid voor de kortste reistijd uit de bus.

Hyundai Ioniq Electric Premium sinds 01-2018

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:29
verre van ideaal dus en meeste mensen houd dit gewoon tegen. Neem altijd als voorbeeld mijn vriendin, hoef ik echt niet mee aan te komen want dan stranden we bij de eerste paal als ik haar dat laat doen, kansloos. Met de ICE, ze tikt de bestemming in en ik kan gaan slapen.

Model 3 LR RWD, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

possimpible schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:51:
Zo, mijn eerste 2 maanden aan arbeid met een km vergoeding zitten er op.
Heb voor de grap even berekend hoe ik uit kom met de auto:

Ik krijg 0,19 cent per km. Rij gemiddeld 13,5 kwh op 100 km.
1 kwh stroom kost mij - op dit moment nog - 14,5 cent. Dat gaat na volgend jaar (2020) naar +- 20 cent verwacht ik.
Per maand: 4500 km, oplaadkosten (thuis): 121,50 euro.
Vergoeding (netto): 855 euro per maand obv 4500 km (komt soms op 5-6k+ als ik naar het buitenland moet).

Verzekering kost me 84 euro per maand (all risk) en afschrijving heb ik lineair naar € 0 in 5 jaar gezet: 533 per maand. Houd ik 116,50 over voor onderhoud en banden.

Valt me alles mee! Had verwacht dat ik negatief uit zou komen (boeiend: auto al gekocht en is al afgeboekt voor m'n gevoel). Lekker 5 jaartjes zo rijden en dan gaat vrouwlief hem als boodschappen wagentje gebruiken. Hoop dat de garantie >300.000 is bij Hyundai, heb 6e/7e jaar bijgekocht, maar dan zit ik al lang en breed boven de 300.000 op deze manier.

Mijn leasebudget van 2500 euro laat ik overigens bruto uitbetalen (dat netto verhaal is daar onderdeel van: obv kilometers wordt bruto dan netto..)
De garantie op de wagen zelf is niet beperkt door kilometers. De batterij is een ander verhaal. Die is wel 8 jaar, maar beperkt tot 200 000km

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
De eNiro blijft in de duurste uitvoering onder de 50k en zal rond de jaarwisseling beschikbaar zijn.

Update in de mail met specificaties.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:20
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Ik noemde het alleen als voorbeeld dat er altijd wel mensen zijn die ergens problemen mee hebben, zeker als het om iets nieuws gaat. Maar als jij zegt dat tegenwoordig iedereen wel een navigatiesysteem of smartphone heeft en dus probleemloos in een vreemde stad kan rijden, dan kan iedereen ook laden.
Bij laden komt vrij veel kijken. Juiste laadstation, juiste kabel, juiste aansluiting, juiste pas. Ik begin er niet eens aan dat allemaal uit te leggen want het slaat niet aan en verhoogt alleen maar de aversie voor “al dat gedoe”.

Autorijden in een EV is exact hetzelfde als in een ICE alleen het tanken/laden is van de een simpel en de ander lastig om niet te zeggen complex. Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht.
TonVH schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Bij laden komt vrij veel kijken. Juiste laadstation, juiste kabel, juiste aansluiting, juiste pas. Ik begin er niet eens aan dat allemaal uit te leggen want het slaat niet aan en verhoogt alleen maar de aversie voor “al dat gedoe”.

Autorijden in een EV is exact hetzelfde als in een ICE alleen het tanken/laden is van de een simpel en de ander lastig om niet te zeggen complex. Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht.
Bij tanken komt ook heel veel kijken. Juiste tankstation, juiste brandstof, met of zonder bediening? Wordt mijn betaalmethode wel aanvaard? Maar daar doet niemand moeilijk over. Bij een laadstation zou het ineens een probleem zijn?

Met laden heb je nog het bijkomende voordeel dat je geen fout kunt maken. Elke dag wel ergens iemand die benzine in zijn dieseltank gegooid heeft. Maar met laden heb je dat niet.

Ja het is anders, ja je moet even iets nieuw leren. Maar als je het eenmaal kent is er geen enkel probleem meer.

• Nivve
  • Niet online
possimpible schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

Ik heb nog niet snelgeladen, maar ik zou lekker een afleveringetje netflixen op de achterbank of bijrijderstoel met de tablet op ‘t plafond en een drankje erbij :)
Dit is exact wat ik altijd deed. Netflix op de telefoon en balen dat de auto al vol is voor de aflevering afgelopen is :+
BarryH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Wel aangemeld, maar kan alleen met tesla en Zoë omgaan
Misschien dat je het ook zo bedoelt, maar dat is alleen waar voor thuis laden (=domme palen).
De Jedlix app stuurt namelijk de laadpaal aan en is dus auto-agnostisch. Alleen de Tesla en de Zoe hebben software om dit zelf te regelen (Zoe vanaf 201x versie) en kan je dus op domme palen ook Jedlix gebruiken.

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:56:
[...]

Bij tanken komt ook heel veel kijken. Juiste tankstation, juiste brandstof, met of zonder bediening? Wordt mijn betaalmethode wel aanvaard? Maar daar doet niemand moeilijk over. Bij een laadstation zou het ineens een probleem zijn?

Met laden heb je nog het bijkomende voordeel dat je geen fout kunt maken. Elke dag wel ergens iemand die benzine in zijn dieseltank gegooid heeft. Maar met laden heb je dat niet.

Ja het is anders, ja je moet even iets nieuw leren. Maar als je het eenmaal kent is er geen enkel probleem meer.
Het gedoe rond laden blijft toch echt een groot minpunt van EV's. Ik ben nog nooit een tankstation in Europa tegengekomen waar ik geen benzine (of diesel) kon tanken en gewoon kon betalen met m'n pinpas. Helaas is het met laden nog lang niet zover en dat is best jammer. Nu vind ik dat helemaal niet erg (ik doe vooraf wel wat onderzoek) maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit een punt is waarom mensen geen EV nemen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• mux

mux

99% efficient!

Dat we gewend zijn aan tanken wil niet zeggen dat het makkelijker is voor de doelgroep. Ik ben best blij dat EVs meteen over zijn gestapt naar modernere manieren van microtransacties. Sluit persoonlijk beter aan bij mijn levensstijl.

Zodra je eraan gewend bent is het niks moeilijker om bij fastned te laden dan bij een benzinestation te tanken.

Niet alles hoeft exact hetzelfde te zijn aan EVs als bij ICEs.

• oNNoZeLe
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:45
pmiddeld schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Nou...., ik kwam laatst bij de Fastned een i3 tegen die stond met de type 2 te laden 8)7

Maar goed, dat is geen rampzalige fout inderdaad.
CCS is geen standaard optie op de i3, wellicht had deze rijder deze optie niet op z'n auto..
TonVH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Onzin!

Je kunt bij elk pompstation tanken, merk etc niet relevant, 95/98 ook niet. Enige waar je op moet letten is benzine versus diesel. Betalen doe je met pin/cash/CC.

Jij kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat bij mensen die a-technisch zijn verrekte veel irritatie ontstaat als ze het verschil tussen CSS en Chademo moeten leren, leren welk pasje (MTC is niet voor particulieren) wanneer te gebruiken en meer.

Je kunt daar wel badinerend over doen maar dat lost het probleem niet op.
Als je het verschil tussen CCS en Chademo niet kunt leren dan vraag ik me af hoe je een keuze gaat maken wanneer je pomp vraagt welke brandstof je wenst.

Dat is gewoon een kwestie van gewenning en heeft niets met a-technisch zijn te maken.

En ik ken genoeg tankstations waar het aantal betaalmethoden beperkt is. Je zal maar eens aan een cash only station staan, voor 70 euro aan diesel tanken en geen geld op zak hebben.

De problemen zijn veel kleiner dan sommige tegenstanders het willen doen overkomen.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 24-06 15:45
oNNoZeLe schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:37:
[...]

CCS is geen standaard optie op de i3, wellicht had deze rijder deze optie niet op z'n auto..
In dit geval had hij die wel. Hij is later op mijn aangeven geswitched.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Tovenaar
darkkingll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:14:
Vraagje: Is er iemand die hier al de nieuwe Nissan Leaf of e-Golf heeft? Wat is de range in de praktijk?
Ik heb vorige week mijn nieuwe E-Golf gehaald en deze haalt (zonder warmtepomp) net onder de 200 kilometer... (als ik me gedraag op de snelweg, niet harder als 120)
Hierbij gecombineerd woon/werk (lokale wegen) en bezoekjes aan familie (snelweg). Ik laat hierbij alle comfortfuncties aan, 22/23 graden, soms stoelverwaming en altijd voorverwarmen voor vertrek (zonder stekker)...

Even de exacte gegevensvan Car-Net er bij gepakt:
Gereden afstand: 687 km
Rijtijd: 16:29 uur
Ø-verbruik elektrisch: 16,0 kWh/100 km
Ø-snelheid: 42 km/h

Tovenaar wijzigde deze reactie 25-10-2018 09:51 (11%)

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-06 15:26
Tovenaar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:45:
[...]

Ik heb vorige week mijn nieuwe E-Golf gehaald en deze haalt (zonder warmtepomp) net onder de 200 kilometer... (als ik me gedraag op de snelweg, niet harder als 120)
Hierbij gecombineerd woon/werk (lokale wegen) en bezoekjes aan familie (snelweg). Ik laat hierbij alle comfortfuncties aan, 22/23 graden, soms stoelverwaming en altijd voorverwarmen voor vertrek (zonder stekker)...

Even de exacte gegevensvan Car-Net er bij gepakt:
Gereden afstand: 687 km
Rijtijd: 16:29 uur
Ø-verbruik elektrisch: 16,0 kWh/100 km
Ø-snelheid: 42 km/h
Hier ook sinds kort een eGolf.
Als hij helemaal volgeladen is geeft hij een radius van 230-270 aan.
Mijn voordeel is dat ik voor mijn woon/werk nooit harder dan 104km/u rij, dat scheelt in verbruik.
Wel zet ik de airco regelmatig uit als ik die niet nodig heb.

Car-Net:
Gereden afstand: 761 km
Rijtijd: 17:10 uur
Ø-verbruik elektrisch: 13,2 kWh/100 km
Ø-snelheid: 44 km/h

Volkswagen eGolf 2018

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:18

Glewellyn

is er ook weer.

uFx schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:10:
Dan heb je het waarschijnlijk over Nederland en daar is het steeds beter geregeld. Maar nog steeds moet je een laadpas hebben die compatible is. Ik vind het onbegrijpelijk dat je nagenoeg nergens gewoon contactloos met je bankpas kan betalen.
Ik ben in Nederland, Belgie en Frankrijk nog geen paal tegengekomen die ik niet met mijn The New Motion pas kon starten.

Of eigenlijk moet ik niet liegen, dat ben ik wel. Voor de gratis laders bij de Lidl had ik helemaal geen pas nodig.
darkkingll schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:14:
Vraagje: Is er iemand die hier al de nieuwe Nissan Leaf of e-Golf heeft? Wat is de range in de praktijk?
Ik heb de auto nu een half jaar. In de praktijk haal ik er zo'n 220km mee. Maar de winter staat voor de deur, en ik heb nog geen ervaring met een koudere batterij.
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:56:
[...]
Ik maak me toch altijd zorgen dat ik per ongeluk grijze stroom in mijn auto gooi! :+

Glewellyn wijzigde deze reactie 25-10-2018 11:38 (16%)

*zucht*

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 15:31
TonVH schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:58:
[...]
Ah, we zijn weer aanbeland bij die eeuwige discussie over dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ja, laden is ingewikkelder dan brandstof tanken. Da's waar. En het zal nog wel even zo blijven dus beter leer je jezelf en je omgeving hoe het werkt en ontdek vervolgens dat het best wel meevalt.
Als het zo simpel was als gewoon even alle leveranciers aan 1 tafeltje zetten en 5 minuutjes laten nadenken, denk je niet dat dat de afgelopen 8 jaar allang gebeurd zou zijn? Het gaat in Europa om 400 CPO's ongeveer. Doe daar de MSP's (100+) en de verschillende EV auto's (30) bij en je hebt nu al meer dan een miljoen combinaties van laadpassen/laadpalen/auto's. En dan begin ik nog niet eens over de verschillende tarieven en prijsplannen per aanbieder.

"Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht"

Misschien moet je zelf even wat langer nadenken voordat je zo'n oneliner een forum op slingert.

Aangezien we 100km ten zuiden van Breda al gas moeten tanken met een andere gas-nippel en het daar ook anders noemen, en in Italie vooraf met een briefje van €5 of €20 moeten betalen na 100 jaar brandstof evolutie, denk ik dat het nog wel even duurt en vind ik dat we al aardig op weg zijn de laatste vijf jaar. Eén pasje kun je praktisch Europa-breed op 75.000 laadpunten gebruiken. Dit alles is in een jaartje of vijf gerealiseerd.
TonVH schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:14:
[...]
Onzin!

Je kunt bij elk pompstation tanken, merk etc niet relevant, 95/98 ook niet. Enige waar je op moet letten is benzine versus diesel. Betalen doe je met pin/cash/CC.
Dit heb je ook een keer moeten leren. En dit was ook niet in 1 jaartje geregeld.
Jij kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat bij mensen die a-technisch zijn verrekte veel irritatie ontstaat als ze het verschil tussen CSS en Chademo moeten leren, leren welk pasje (MTC is niet voor particulieren) wanneer te gebruiken en meer.

Je kunt daar wel badinerend over doen maar dat lost het probleem niet op.
Je kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat een een appel geen peer is en ook nooit zal worden. Het blijven benadrukken van hoe makkelijk het allemaal op te lossen is maar vervolgens geen enkel constructieve oplossing of denkrichting aangeven lost het probleem ook niet op.

A-technisch of niet, mensen die appels gewend zijn zullen ook moeten leren om peren te eten.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@tiguan Met de navigatiedata van de auto geeft hij het advies om alvast het pedal los te laten en te "coasten" naar de kruising of het verkeerslicht die de auto al in zicht heeft. Dit icoon verschijnt - volgens mij - enkel als remmen met regen uit staat.

• Nivve
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Ah, we zijn weer aanbeland bij die eeuwige discussie over dat het allemaal zo ingewikkeld is. Ja, laden is ingewikkelder dan brandstof tanken. Da's waar. En het zal nog wel even zo blijven dus beter leer je jezelf en je omgeving hoe het werkt en ontdek vervolgens dat het best wel meevalt.

[...]

Als het zo simpel was als gewoon even alle leveranciers aan 1 tafeltje zetten en 5 minuutjes laten nadenken, denk je niet dat dat de afgelopen 8 jaar allang gebeurd zou zijn? Het gaat in Europa om 400 CPO's ongeveer. Doe daar de MSP's (100+) en de verschillende EV auto's (30) bij en je hebt nu al meer dan een miljoen combinaties van laadpassen/laadpalen/auto's. En dan begin ik nog niet eens over de verschillende tarieven en prijsplannen per aanbieder.

"Leveranciers hadden dit allang kunnen voorkomen als ze even hadden nagedacht"

Misschien moet je zelf even wat langer nadenken voordat je zo'n oneliner een forum op slingert.

Aangezien we 100km ten zuiden van Breda al gas moeten tanken met een andere gas-nippel en het daar ook anders noemen, en in Italie vooraf met een briefje van €5 of €20 moeten betalen na 100 jaar brandstof evolutie, denk ik dat het nog wel even duurt en vind ik dat we al aardig op weg zijn de laatste vijf jaar. Eén pasje kun je praktisch Europa-breed op 75.000 laadpunten gebruiken. Dit alles is in een jaartje of vijf gerealiseerd.

[...]

Dit heb je ook een keer moeten leren. En dit was ook niet in 1 jaartje geregeld.

[...]

Je kunt/wilt blijkbaar niet begrijpen dat een een appel geen peer is en ook nooit zal worden. Het blijven benadrukken van hoe makkelijk het allemaal op te lossen is maar vervolgens geen enkel constructieve oplossing of denkrichting aangeven lost het probleem ook niet op.

A-technisch of niet, mensen die appels gewend zijn zullen ook moeten leren om peren te eten.
En toch ben ik het wel met @TonVH eens. Ja de brandstof is anders, maar het systeem om te betalen heeft niets met de te leveren brandstof te maken. In zover is het geen appels en peren vergelijken, maar de betaalmethode voor appels en voor peren. En die reken ik makkelijk beide met mijn pinpas af. Het is niet dat we voor peren dan opeens het betalen opnieuw moeten uitvinden.

Veel in EV-land heeft kinderziekten en groeipijnen en dat mag dan best aangegeven worden. Maar een manier om te betalen is daar echt geen onderdeel van (op plug&charge e.d. na. Dat is echt nieuwe techniek wat ook benzineland niet heeft). Het is simpelweg een afweging geweest van korte versus lange termijn; korte termijn minder kosten, echter op lange termijn minder adoptie door de wirwar van passen en systemen.

Of dat nu slim is geweest is te bediscussiëren, maar het op kinderziekten gooien is naar mijn mening een onterecht excuus voor de chaos die deze afweging (heeft) veroorzaakt.

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Voorverwarmen (zolang die nog aan de stekker zit - zeker zonder warmtepomp) én stoelverwarming in plaats alle lucht in de gehele auto verwarmen zijn juist beter voor het verbruik.

• 414524
  • Niet online
Tassadar32 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:40:
Al langsgekomen in het Tesla topic: Reserveringshouders voor de Model 3 kunnen voor het einde van het jaar bestellen.
Zag het idd! Productietijd is 6 weken? Benieuwd welke vloot aan mensen er in december mag bestellen. Excited, benieuwd naar de prijzen en levertijd.

• darkkingll
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:10
zonoskar schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Jammer alleen dat een warmtepomp een optie van 980 euro is op de eGolf.
Njah, ik mag hem via Athlon leasen, dus dat is opzich verwaarloosbaar..
Vanavond eens kijken of ik een proefritje kan maken bij de lokale dealer. Het blijft een twijfelpunt, maar voor dik 100euro per maand verschil t.o.v. een kleine diesel kan je heel wat koffie halen bij de pomp.
(liefste heb ik de E-niro, maar die is niet te bestellen, Kona heeft een veel te lange levertijd dus dan blijven de Leaf en E-golf over)

• Frml
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16-06 12:39
darkkingll schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:30:
[...]

Njah, ik mag hem via Athlon leasen, dus dat is opzich verwaarloosbaar..
Vanavond eens kijken of ik een proefritje kan maken bij de lokale dealer. Het blijft een twijfelpunt, maar voor dik 100euro per maand verschil t.o.v. een kleine diesel kan je heel wat koffie halen bij de pomp.
(liefste heb ik de E-niro, maar die is niet te bestellen, Kona heeft een veel te lange levertijd dus dan blijven de Leaf en E-golf over)
Zijn de Leaf en de E-Golf de enige twee keuzes die je hebt bij Athlon? Ik kan nu bij Alphabet een BMW i3 kiezen, die net een upgrade heeft gehad met zijn accupakket. Dit zorgt ervoor dat de actieradius nu iets langer is dan die van de E-Golf (volgens WLTP: 260km). Is dit dan geen optie voor jou? Ik zit er namelijk sterk over te denken om de i3 te nemen.

• dinges
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
tiguan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:49:
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.
Het lijkt erop dat dat gebeurt als er (volgens de kaart) iets verderop een snelheidsverlaging komt. Dus als je alvast je voet van het "gas" haalt zit je tegen de tijd dat de snelheid echt verlaagt op de goede snelheid.
Ik heb gemerkt dat hij dan ook automatisch regenereert, zelfs als je dat uit hebt staan.

PSN: Houtvlot

• pposthoorn

pposthoorn

Nivve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

De oplosrichting is dan weer geen probleem; betalen zoals de rest van de markt ook betaald, door middel van een tussenpersoon die we 'de bank' noemen. Gezien het bij alles in de wereld kan, behalve bij laadpalen, is het logisch dat tweakers zich dan afvragen waarom dit niet kan.

Ik weet ook niet welk overlegorgaan dit heeft besloten 8 jaar geleden. Misschien weet iemand met verstand van de laadpasmarkt dit wel? ;)
Pin terminal is duur, bij die paar honderd/duizend snelladers zou het best kunnen. Maar bij de 100.000 publieke laadpalen is dat niet te doen.

In Nederland kan je met bijna alle pasjes bij bijna alle palen laden dus zie het probleem niet echt.
Vind het juist wel handig, netjes elke maand een factuur met alle laad sessies er op, met m'n benzine auto moest ik zelf alle bonnetjes bijhouden overtypen in excel 8)7
dinges schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Het lijkt erop dat dat gebeurt als er (volgens de kaart) iets verderop een snelheidsverlaging komt. Dus als je alvast je voet van het "gas" haalt zit je tegen de tijd dat de snelheid echt verlaagt op de goede snelheid.
Ik heb gemerkt dat hij dan ook automatisch regenereert, zelfs als je dat uit hebt staan.
Klopt.

Tesla Model 3 LR RWD

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:20
Hachy schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:56:
[...]

Het punt wat hij maakt is an sich ook wel valide, alleen hij bekritiseert het eenzijdig zonder een oplossing of oplosrichting mee te geven en dan valt zo'n discussie dood. Iederéén wil gewoon contactloos met je pinpas swipen, klaar. Maar dat is nu simpelweg niet zo. En daarover zeiken heeft zo weinig zin.

Hij laat nergens merken wat hij er dan aan doet of gedaan heeft, of desnoods van plan is om deze situatie te veranderen. Het stellen dat het met een overlegje eenvoudig was op te lossen is imho dan het andere uiterste. Er zijn standaarden, protocollen, overleg organen, brokers, noem allemaal maar op om de uitdagingen te lijf te gaan en de problemen op te lossen. Stop dáár dan je energie in, denk ik dan.
Paar opmerkingen:

- de oplossing is doodsimpel en kan iedereen bedenken. Gewoon dat laadstation koppelen aan een PIN/CC apparaat of 1 universele pas met RFID en duidelijk aangeven op de paal wat de kosten zijn (dus niet afhankelijk van leverancier en/of gebruikte pas).

Mij persoonlijk zal het een rotzorg zijn als ik 40 apps moet installeren en 30 pasjes nodig heb en moet proberen of de kabel wel de juiste is maar niet iedereen is hobbyist cq EVfan en niet iedereen heeft enige interesse om zich in die hele materie te verdiepen en dat deel bevolking afschrijven (zeker als je wilt dat iedereen een EV neemt) is erg vreemd.

Ik durf de weddenschap aan te gaan dat er meer mensen worden afgeschrikt door de huidige wirwar dan dat er mensen zijn die vol enthousiasme daarin duiken.

- ik ben niet in de positie om een overlegorgaan oid te starten. De betreffende industrie hebben al weet-ij-veel van die organen maar blijkbaar heeft dit onderwerp niet hun interesse.

• 414524
  • Niet online
Frml schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:14:
[...]

Ik denk dat het sowieso lastig is om een EV te vinden die een trekhaak erachter krijgt. Bij de i3 kan dat zover ik weet niet. Ik woon zelf ook in Groningen en moet regelmatig in Utrecht zijn (rit van 200km). Collega's van mij hebben een E-Golf, en die redden het meestal net niet. Vandaar dat ik de i3 interessant vind als optie. Maar zoals Zonoskar al zei, de i3 is wel duurder dan de E-Golf om te leasen.
Ik heb een trekhaak op mijn Kona laten zetten en gebruik hem nagenoeg alleen voor 2 elektrische fietsen. Ik moet bekennen dat ik al een paar keer naar de stort ben gereden met een kar achter de auto... Als ik een keer word staande gehouden zal ik vast een megaboete krijgen, maar de stort is +- 3 kilometer van mijn huis af, ik gok het erop. Heb het bij de dealer nagevraagd: vanuit Hyundai mag het niet (want: niet gekeurd), maar ze zeiden dat het chassis het makkelijk aan kan en er geen reden is om er geen te hebben anders dan het risico op explosiegevaar bij een aanrijding. Om die reden ben ik voor een afneembare trekhaak gegaan... :) Garantie schijnt gezeik te worden bij eventuele schade door de montage, maar dat neem ik voor lief (anders had ik nog een auto met trekhaak moeten kopen voor die ritjes... 8)7 ). Als je koopt kan het dus zeker, wel een risico, fietsen kan sowieso, dat mag ook van de RDW (tot 75 kilo verticale last uit m'n hoofd, heb het iig nagevraagd).

• Tovenaar
tiguan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:49:
Aan de e-Golf rijders. Af en toe verschijnt er een icoontje naast de snelheid. Een voetje met een pijltje er onder dat omhoog wijst. Heeft iemand enig idee wat dit betekent? Ik kan het in de handleiding nergens vinden.
Wanneer je in de standaard D modus rijdt (de uitrolmodus zeg maar) dan geeft hij zuinigheidsinstructies aan de hand van GPS gegevens. Je kunt dan tijdig je voet van het stroompedaal afhalen en uitrollen tot de kruising/rotonde/stoplicht. Wanneer je geen route ingeladen hebt gaat hij uit van de meest voor de hand liggende route.
Ik merkte gisteravond ook het icoontje toen de snelweg (120) eindigde en overging naar gewoon (70), hierbij ging hij zelfs uit zichzelf licht regeneratief remmen om op 70 uit te komen (nadat ik mijn voet van het pedaal had gehaald uiteraard).

Edit: in de handleiding (https://www.volkswagen.nl/service/pechhulp/instructieboekje)
Bestuurdersinformatie > Instrumentenpaneel > Eco rijadviezen

Tovenaar wijzigde deze reactie 25-10-2018 16:02 (15%)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:58
possimpible schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:42:
... Als ik een keer word staande gehouden zal ik vast een megaboete krijgen, maar de stort is +- 3 kilometer van mijn huis af, ik gok het erop.
Weet je hoe de politie dat bij ons oplost? Door op zaterdag voor de ingang van de stort te gaan controleren. ;)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

Pagina: 1 2 3 ... 31

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True