Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:00
Waren het niet o.a. de provincies die wilden incasseren met de verkoop van de energiebedrijven, anders hadden ze daar nu profijt van gehad.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 07:52

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05:14

Weer de vergelijking tussen EV, diesel, benzine, hybride.

Denk dat het beperkt aanbod van oudere (4-5 jaar oud) modellen het voor Jan modaal niet interessant maakt om als particulier een EV te rijden. Zelf heb ik graag een station dus dat wordt ook lastig :+ .

Afschrijving is een beetje koffiedik kijken, denk dat we wel kunnen stellen dat diesel keihard gaat afschrijven.

Bereik is nog wel een dingetje met de oudere generatie leafs, eigenlijk wil je toch 150-200km bereik minimaal. Zelf rijd ik 100 km per dag woon/werk. Publieke laadpalen zijn niet gunstig voor de kwh prijs.

Discuss :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Simply1337 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:35:
Lijstje opgemaakt. Zitten nog relatief close.

Wil je niet in het lijst, zeg het even, haal ik je eraf.

Volkswagen ID.3Res. Nr.
Simply133700XX
Medhai98XX
Jacovn00XX
LooyenssX4XX
BenEcoX5XX
Lijkt me beter om een apart topic te maken voor de ID.3 en dit dan in de OP te zetten.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:01

mvdam

EV-Gekkie

Vanmiddag in een loos kwartier op werk even mijn middenconsole gewrapt in een stuk wrap die ik nog had liggen.

Imho een stuk mooier dan het standaard pianozwart.
Maar toch maar even wat stukken matzwart, en matgrijs besteld om mee te proberen :). En een heatgun..
@mvdam gaat altijd een beetje overboard als hij wat ontdekt heeft...

Daarna alle andere glimmende delen van het dash en bij de raambediening even meepakken.

mvdam wijzigde deze reactie 16-05-2019 15:12 (10%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Bezoek aan Namen (B):

Thuis vol geladen, op de heenweg 1x Fastned in Knuvelkes (Eijsden), terugweg voor ik vertrok 1x in Jambes en nog een keer in Limburg. Iedere keer tot 80% geladen, 37 minuten (14%), 27 minuten (17%) en 27 minuten (17%). Je ziet wel rapidgate ontstaan, de batterij gaat redelijk snel naar hoge temperaturen. Ik denk niet dat de volgende snellaad sessie was gelukt op hoge snelheid.
Over het algemeen 90-100 km/h aangehouden, aangekomen met 132 Wh/km.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 14:20
Ionity #2 (A1 Noordzijde Stroe) is gisteren aangezet en werkt. 2 stuks, voorbereid voor zes. Helaas CCS-only
Ionity #3 Bodegraven wacht nog op aansluiting Stedin. Hier komen Tritium laders.
Ionity #4 Sevenum wacht nog op levering trafohuis. Hier komen er 4 stuks

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

@D.deJong Het is behoorlijk rekbaar, zéker als je het dus een beetje warm maakt. Een kind met wat geduld kan de was doen.

Vanuit een minder gunstige hoek kun je zien dat ik bij mijn E-Pedal knopje nog niet zo geslaagd ben..

Vanmiddag ga ik 'm denk ik even opnieuw doen, dan zal ik wel wat plaadies maken voor de liefhebber van het proces. Maar zoek op JouBuis even op wrapping en dan vind je vast ook wel 1000 voorbeelden B)

mvdam wijzigde deze reactie 17-05-2019 08:50 (27%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-10 08:59
Na een paar jaar EV wereldje volgen en meerdere introducties van 'begeerlijke auto's" (Model X, Model 3, Kona, e-Niro, Leaf 2 & 3 en nu VW ID heb ik een patroon in posts ontdekt:

Fase 1. "Ik heb gereserveerd, ik heb nummer X"
Fase 2. Speculeren op start productie en levering, "volgens dealer X in gehucht Y komt hij dan en dan".
Fase 3 "Ik heb besteld en mijn dealer zegt x jaar": "wachten" - topics.
Fase 4 "Ik heb hem al!" en boten volgen waar de auto op staat.

:+

2017 Ioniq Electric

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hachy
Zo, de data zijn definitief voor twee nieuwe trainingen!

Maandagavond 17 juni geef ik een herhaling van de training "EV voor groentjes"!

Maandagavond 24 juni komt hier een nieuwe training bij; "EV voor gevorderden" met als thema: vakantie

De vorige keer was erg gezellig en vrij snel uitverkocht (ruim 60 deelnemers toen).

Het is naast een informatieve avond ook leuk moment om diverse Tweakers uit dit topic te ontmoeten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:14
Hachy schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:25:
Zo, de data zijn definitief voor twee nieuwe trainingen!

Maandagavond 17 juni geef ik een herhaling van de training "EV voor groentjes"!

Maandagavond 24 juni komt hier een nieuwe training bij; "EV voor gevorderden" met als thema: vakantie

De vorige keer was erg gezellig en vrij snel uitverkocht (ruim 60 deelnemers toen).

Het is naast een informatieve avond ook leuk moment om diverse Tweakers uit dit topic te ontmoeten.

[YouTube: EV VOOR GROENTJES (CURSUS) | Vereniging Elektrische Rijders]
Luxe probleem zeg, zo'n training 8)7 was er 5 jaar geleden ook niet haha.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:05

Crazy D

I think we should take a look.

ph4ge schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:24:
Heeft iemand misschien een overzicht van de levertijden van de op het moment beschikbare en aangekondigde EV's? Ik moet nog ruim een jaar met mijn auto maar wil misschien op tijd bestellen ivm levertijden als dat nodig is. Ik ben nog in de oriënterende fase, vanwege de bijtellingsregels denk ik aan zo'n 60k cataloguswaarde.
ev-database ? Weet niet of die helemaal klopt. Zowel de Kona als de Niro zeiden de dealers afgelopen week dat 11-12 maanden de verwachte levertijd is.

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

ph4ge schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:24:
Heeft iemand misschien een overzicht van de levertijden van de op het moment beschikbare en aangekondigde EV's? Ik moet nog ruim een jaar met mijn auto maar wil misschien op tijd bestellen ivm levertijden als dat nodig is. Ik ben nog in de oriënterende fase, vanwege de bijtellingsregels denk ik aan zo'n 60k cataloguswaarde.
Als je wat geluk hebt én warme contacten hebt met (verschillende) dealers of importeurs én je eisen niet heel hoog zijn (geen specifiek optiepakket of specifieke parelmoerslak blablabla) en dat duidelijk hebt aangegeven, bellen ze je op als ze een annulering ontvangen.

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

BounceCloud schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:44:
[...]

Als Waze het op het scherm doet ben ik helemaal gelukkig :+ Ga anders wel even bij de dealer kijken.
Met CarPlay in elk geval wel..

Mijn scherm ligt er even uit, dus ik kan het je niet delen :9

Ben op zoek naar de juiste kabels om een kleine sub toe te voegen in de kofferbak..

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hachy
Hey, dat is leuk. Mijn video van e-Drivers is onderdeel geworden van AD's videoserie "Elektrisch rijden doe je zo", Dat begint met het Tweakers introfilmpje van @Yero

Acties:
  • +2Henk 'm!
Persoonlijk gebruik ik nooit gesproken begeleiding. Hou wel een oogje op de kaart aangezien visueel vaak duidelijker is van wat de eigenlijke bedoeling is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 19:33

Acties:
  • +1Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:10

qadn

Pinnacle of Perversion

Leuk gebakje. Best ideaal. Stuk volwassener dan zo'n c zero auto.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15-10 17:30
Blokker_1999 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:20:
Persoonlijk gebruik ik nooit gesproken begeleiding. Hou wel een oogje op de kaart aangezien visueel vaak duidelijker is van wat de eigenlijke bedoeling is.
Noem mij ouderwets, maar ik houd liever mijn ogen op de weg dan dat ik tussendoor iedere keer op een kaart zit te spieken. Vandaar mijn voorkeur voor spraak. En als het niet duidelijk is dan kan ik alsnog een blik werpen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:21
Megat schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 18:19:
@Pierz
Ik heb het met de Sion testrit ervaren en dit rijdt idd erg fijn. Er was wel een rempedaal dat de blokken bediende maar die diende enkel als noodstop. Gaspedaal remde alleen op regeneratie, maar wel tot stilstand (laatste stukje op de remblokken neem ik aan). Zo kan je mooi regeneratief en frictie remmen scheiden, gaat voor een gemiddelde gebruiker enorm schelen in de fijnstof productie van de remblokken.

Mijn Toyota Prius remde ook regeneratief en ik vond dat ook aangenaam. Wel was het zo dat vooral bij de achterwielen, de remblokken vast gingen zitten. Gevolg hiervan was, een zwaar lopend achterwiel en ongelijkmatige slijtage van de remblokken. Ook op 'hybride fora' kwam ik dit probleem vaker tegen. Mijn oplossing - na constatering van dit manco bij een grote beurt/ APK - was om jaarlijks bij de grote beurt de remmen schoon en gangbaar te laten maken. ( Dit hoorde niet bij de standaardwerkzammheden bij een beurt)
Dat van die vast zittende remblokken is inderdaad wel een puntje. Maar je kan ook af en toe even goed in de ankers als je de afrit van de snelweg neemt. Dat is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Speelt CarPlay informatie door aan je auto? Ik dacht dat het alleen het beeld en geluid van je telefoon wat gebruikt werd, maar niet de inhoud zelf.

Overigens mis ik CarPlay niet in mijn Tesla hoor, uiteindelijk is CarPlay ontstaan omdat fabrikanten zelf geen fatsoenlijke infotainment konden maken. In één swipe navigeer ik naar huis of werk, zelfs AutoPilot inschakelen kost meer moeite.

Wat ik wel mis is een draadloze telefoon oplader, al hebben andere merken niet eens een ingebouwde houder en laadkabels.

En ja, veilig voelen staat niet gelijk aan veilig zijn. Helaas zijn wij mensen heel slecht in gevaar inschatten.

Deveon wijzigde deze reactie 18-05-2019 10:37 (10%)

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:33
Een mooie column op CleanTechnica

Hoewel ik veel respect hebt dat Audi het dichst bij de S en X in de buurt in de buurt komt. (Maar nog steeds heel veel te leren heeft). Is er natuurlijk nog heel veel te winnen bij de VAG-groep. Helaas hebben ze nog steeds niet geleerd van Dieselgate.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Vandaag proefgereden in een BMW I3 uit 2014, dus 60Ah en het bereik is met mijn stijl groter dan de Leaf. Ik begon met 124km bereik op de GOM en na een kleine 70km gereden te hebben was het bereik op de GOM en de gereden afstand gestegen tot 152km. Bij de Leaf zie je dat alleen maar terug gaan, dus de I3 geeft wat dat betreft meer vertrouwen.

Iemand enig idee hoe je achter de nog beschikbare accu capaciteit kunt komen, de garage kon dat niet zeggen.

Ik begin er toch serieus over na te denken om de Leaf weg te doen voor een I3.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:58
Discipline schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:01:
Een mooie column op CleanTechnica

Hoewel ik veel respect hebt dat Audi het dichst bij de S en X in de buurt in de buurt komt. (Maar nog steeds heel veel te leren heeft). Is er natuurlijk nog heel veel te winnen bij de VAG-groep. Helaas hebben ze nog steeds niet geleerd van Dieselgate.
Vergelijking zou natuurlijk niet tussen een Model 3 en een Audi E-tron moeten zijn maar tussen de Model X en de E-tron dan bij een willekeurige HPC van Ionity of om het nog onafhankelijker te maken bij Fastned. Laden doe je in kW en als Audi een Model 3 achtige op de markt brengt kan je het vergelijk wel goed doen. De batterij koeling en daardoor het opladen is bij de Audi superieur. Niets op af te dingen maar nog niet te vergelijken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
Discipline schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Dat ben ik niet met je eens.

Immers, bijna alle Tesla rijders zullen eerder voor een SC-station kiezen dan een Fastned of een Ionity.

Daarbij is de X natuurlijk al een hele tijd uit. Verder heeft Audi er zelf ook voor gekozen om het met een Model 3 te vergelijken, dat heeft Tesla niet zelf gedaan. Het punt gaat er niet om welke sneller is, maar dat Audi compleet verkeerde informatie de wereld in gooit.
Deels met je eens dat Audi deze vergelijking zo doet is niet slim, maar hopelijk krijgt de Model X snel een update van de batterij zodat ze net zo snel als de Model 3 kunnen laden.

In NL wil je gewoon lekker langs de snelweg naar Fastned. Als je dan toch wat langer blijft laden kan je inderdaad wel naar een SuC locatie en lunchen maar dan heb je weer niets aan die hoge snelheid alleen in het eerste stukje laden. Met Audi ga je dan i.i.g. weer helemaal vol weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Wat ik aan die column vooral spijtig vind is de, voor mij, duidelijke toon van iemand die fan is van Tesla. De cijfers trek ik niet in twijfel, maar het verhaal leest heel de tijd als een bloemlezing voor Tesla. De TL;DR op het einde doet er nog een fameuze schep bovenop en dan gaat men de auteur ook nog beschermen door zijn/haar naam niet te noemen.

Welke wagen het snelste is zal voor een groot deel toch ook van de route afhangen en in dagelijks gebruik gaat het verschil voor 99% van de mensen nihil zijn.

Neemt niet weg dat datgene wat Audi USA gedaan heeft niet goed te praten is natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:03
CleanTechnica maakt al jaren geen geheim van hun voorliefde voor Tesla...

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:44:

Welke wagen het snelste is zal voor een groot deel toch ook van de route afhangen en in dagelijks gebruik gaat het verschil voor 99% van de mensen nihil zijn.
NOFI maar toen de niet-populaire merken met een EV kwamen was het commentaar "het laden duurt te lang, de range is te klein". Zelfs met Tesla en de supercharger en 100 kWh batterijen.
Nu Audi met een EV komt is het commentaar "ach, laadsnelheid en range maakt niet zoveel uit, dat hangt voor een groot deel toch ook van de route af en in dagelijks gebruik gaat het verschil voor 99% van de mensen nihil zijn.

Ik vind het wel opvallend.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:10

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

Autotrader is een deurtje verderop

PWM wijzigde deze reactie 21-05-2019 09:15 (101%)

Tesla Model 3 LR RWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:24
jerh schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:34:
[...]
ik zag zelf bij Fastned Jutphaas de snelheid aan de 175 Kw lader omlaag gaan, toen er meerdere auto begonnen op de laden op de andere units. En over de Tesla laadpunten zie je dat ook voorbij komen als commentaar.
Bij Tesla zijn de Superchargers genummerd en na het nummer staat A of B. Die delen 1 omvormer die maximaal zo’n 135 kW kan leveren. Kom je aanrijden en ga je laden bij een B terwijl en al iemand aan de A hangt is jouw laadsnelheid beperkt tot 135 kW min het vermogen dat A trekt. Tesla’s kunnen met 120 kW laden maar dat neemt snel af naarmate de accu voller is. Het is dus niet zo dat als je aan A hangt en iemand komt naast je staan aan B jouw laadsnelheid omlaag gaat. Het is eigenlijk best wel een eerlijk systeem. Het enige dat je mist is informatie over hoe snel iemand aan het laden is en hoelang hij nog door wil laden. Die info is cruciaal als je aan komt rijden en bij alle nummers staat al minimaal 1 Tesla te laden..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Deveon schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:50:
[...]

Je hoeft niet te weten waar SuC’s staan want alle auto’s die er gebruik van kunnen maken sturen je er vanzelf heen als je hem nodig hebt. Door deze verticale integratie hoeft Tesla geen laadstation op een dure A locatie neer te zetten waar ook nog eens geen geschikte nutsvoorzieningen zijn.

En dan is het ook nog goedkoper én sneller. De voorzieningen zijn meestal ook beter (en betaalbaarder).
Wat ik belangrijker vind is dat er genoeg laders op een locatie staan, en vooral, dat het werkt. Zag laatst nog een video dat er met een E-tron bij geen van de Ionity HPC's geladen kon worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
prettig schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:30:
[...]
150 kwh wordt nu vrijgegeven op de huidige V2 suc's (s,x en model3)
250kw wordt dit jaar uitgerold (v3), model 3

120kw is het oude maximum, die is er niet meer.
Als ik nu met mijn Model S uit 2016 naar een SuC ga haal ik maximaal 120 kW. Zeggen dat dit oude info is, is net zo waar als dat VW Tesla uit de markt drukt met hun EV aanbod. Ja het is gepland, maar het is er nog niet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hachy
mux schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:00:
[...]

Ik zal 'm aanvragen en eens bij de paal hier in de straat (Berkel en Rodenrijs, Lansingerland) gaan staan.
kepler schreef op maandag 6 mei 2019 @ 08:09:
[...]

Ik heb hem aangevraagd, woon in Delft en kom ook regelmatig in de andere gemeentes. Zal kijken of het lukt om een paar keer te laden!
kepler schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:24:
[...]
De begeleidende brief vermeld voor openbare laadpalen abonnementskosten van 54,45 euro per jaar...
Hoewel het aanmeldproces nogal rommelig verloopt blijkt de claim van Engie tóch te kloppen.
Wel met een hoop mitsen en maren, maargoed.

Factcheck: Engie Zuid-Holland

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

mux

99% efficient!

OK, op zich niet slecht, maar voor die ene keer per maand dat we aan een laadpaal hangen ga ik die moeite niet doen. Dan laad ik wel gewoon met de chargepoints-pas of Maingau. Bedankt voor het uitzoeken, Hachy!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Vorige week met de Ioniq verbruik op topsnelheid getest, 172km/u op de teller wat volgens specificatie 165km/u echte kilometers zou moeten zijn.

Motorvermogen stond bij constante snelheid op 37kw (was graad of 10).

37/165 zou 224Wh/km zijn, dat valt toch mee.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Nog steeds weer zwaar onder de indruk van het verschil in bereik tussen de 30kWh en de 40kWh Leaf, en het gemak waarmee je km's vreet.

Gister +- 400 km gemaakt met mn 40kWh, heel veel snelweg, héél veel ProPilot, nog meer vrachtwagenkleven :+.

Moest onverhoopt 2x van Nieuwegein naar Rotterdam, en daarna door naar Apeldoorn.

Gemiddeld verbruik rondom de 112Wh/km volgens de boordcomputer, en dat alles met enkel laden aan de paal op werk met 6,6kW.
Moest gisteravond wel ff 10 min aanschuiven bij een snelle paal in Apeldoorn Zuid omdat de laadpaal op de parking bij mij permanent bezet is door ICE's.
Beter gaat de gemeente daar op korte termijn een bord bij zetten. Heb er pas 1x gebruik van kunnen maken in de 2 weken dat hij er staat...

Vanmorgen na een beetje doorrijden met 2% accu aangeschoven bij de lader op werk. Dan zit er nog ruim 4kWh in de accu volgens LeafSpy, dus maakte me nog geen zorgen.

Na 11 dagen, en bijna 2000 km in bezit blijft het genieten O+ O+

Tevens als ik kijk naar de verhouding snelladen en "traagladen", en de gemiddelde kosten per km voor stroom, zijn die nu al bijna gehalveerd :9 van €0,008 / km naar €0,005 / km met een gemiddelde kost per kWh van €0,03. (hint: ik kan graties laden bij de baas)
Voorheen deed ik gemiddeld elke 3 laadsessies 1x snelladen en nu op 13 sessies 2x snelladen

mvdam wijzigde deze reactie 21-05-2019 09:02 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: december 2017
De bmw i3 was zijn tijd ver vooruit (op tesla na), zit berg op wat nu pas komt bij anderen.

Maar die deuren.... super cool en super onhandig op parkeerplekken (dus met kinderen, niet handig).
Ook de A-stijl vindt ik wat breed. Bagageruimte is klein maar met banken neer weer ruim zat.
Ook de camera based regensensor en ACC, niet helemaal top meer (radar is nu beter).
Windruis op snelweg (en zijwind), maar binnendoor stiller dan de kona/niro.
Het panoramadak is mooi voor het licht en hoofdruimte, verder leuk tot 60kmh open en daarna hoop windruis.
Range is niet meegegaan met de markt.

Je zit echt ruim als bestuurder.
idrive en connected (een prima app en berg services)...... maar die idrive: bmw dat is achterhaald....(zit wel hele berg functies in "verstopt").
Kan wel weer het adres op de telefoon opzoeken en naar de navi sturen.
Voorverwwarmen met schedule, met app of de sleutel en zonder dat die aan de lader moet.
Kan filerijden met zelf sturen (en werkt goed) en file parkeren.
Led (adaptive) uit 2013..... nog steeds top licht.
Rijeigenschappen zijn echt goed.
Maar veel was optie ......dus wat heb je echt nodig ?

Aparte auto, van carbon, alu en composiet..... hebben ze bij bmw een aantal dingen erg goed mee gedaan destijds. Verbaas me daar nog steeds over. Maar hij moet je "passen" ik blijf hem heel leuk vinden, jammer dat ze die niet echt doorontwikkeld hebben (en nu zijn ze laat bij bmw).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Proton_
Zoe heeft trommels achter. Gaat helemaal prima.
En als mijn vrouw gereden heeft zijn de schijven voor ook weer blinkend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

mvdam schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:12:

Vermoedelijk door het relatief hoge gewicht, gecombineerd met een relatief hoog vermogen niet. Tezamen met de vele veiligheidssystemen die er vaak opzitten..
Achterremmen zijn *altijd* alleen voor stabiliteit, je houdt namelijk (in een benzineauto) bijna geen wieldruk over als je eenmaal een beetje in de buurt komt van het losbreekkoppel van je voorbanden. Schijfremmen achter op elektrische auto's is bijna universeel één van die dingen om elektrische auto's duurder en luxer te maken (of laten lijken) dan noodzakelijk. Mensen associeren schijfremmen met 'beter'. Is ook wel zo, ze hebben een veel directer remgevoel en happen niet, dus dit zal zeker helpen met ESP enz. En de accu die laag ligt maakt de achterremmen relevanter.

Genoeg zwaardere benzines en diesels die ook trommels gebruiken. De grote Clio, trommels achter, heeft hetzelfde max. technisch gewicht als de meeste populaire elektrische auto's (zo rond de 2 ton). Nog leuker: trommels worden vrij veel gebruikt op vrachtwagens en in het algemeen op zware voertuigen, met name vanwege betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:11:
[...]

Bij een theoretisch vastzittend stroompedaal moeten de remmen alsnog kunnen overrulen, zoiets.
Anders kom je in de film 'Speed' terecht ;)
Maar met de huidige drive-by-wire auto's kan ik me voorstellen dat de aandrijving van de elektromotor altijd stopt zodra je het rempedaal intrapt.. Ga het alleen niet zelf uitproberen :P
Het gaat hem niet zozeer om te kunnen remmen mocht het "gaspedaal" op 100% blijven steken, dat kan een trommelrem evengoed, maar om de thermische belasting bij zwaar doorstampen. Op circuit/bergweg/whatever dissipeer je gewoon meer warmte in de remmen met een krachtigere auto, je haalt immers telkens veel hogere snelheden vooraleer je afremt voor een bocht. Schijfremmen zijn gewoon beter in warmte afvoeren en dus interessanter voor krachtigere wagens.

Overigens zit er op vlak van remkracht niet echt een noemenswaardig verschil tussen trommels en schijven buiten het feit dat je bij schijven wel externe bekrachtiging wilt en bij trommels dit zo wat inherent is aan het ontwerp.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• prettig
Vandaag de model 3 (LR RWD) opgehaald (paar honderd km mee gereden)......voor mij de nieuwe winnaar in de sub 50K klasse (SR+ is 99% LR alleen minder range)......indrukwekkende EV van Tesla.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 07:34

Kecin

Je keek.

Opel komt na dertien jaar met een volledig nieuwe generatie van de Corsa, een auto die zijn GM-wortels heeft afgeschud en voortaan op Franse leest is geschoeid. Helaas voor Opel is de verse Corsa op een Franse webpagina nu al uitgebreid in beeld verschenen!

De jongste Corsa deelt zijn basis met de kort geleden gepresenteerde nieuwe 208 van Peugeot (en DS 3 Crossback) en dat betekent dat we ook onder de koets van deze Corsa (F) het CMP-platform vinden. Die basis is door Groupe PSA samen met diens Chinese partner Dongfeng ontwikkeld.

Dat platform is geschikt voor elektrificatie en dat betekent dat zowel de 208 als de Corsa als een volledig elektrische variant leverbaar wordt. Die stekker-Corsa is op deze foto's te zien. Op de kont zien we de modelnaam met een 'e' erbij, en dat duidt natuurlijk op de aanwezigheid van een accupakket. De elektrische versie van zijn Franse broertje, de e-208, heeft een 50 kWh groot accupakket en moet 340 kilometer ver kunnen komen op een lading.

De nieuwe Corsa is herkenbaar als 208-broertje, maar draagt een volledig eigen en meer afgeronde koets. In het interieur zien we niet alleen een digitaal display op de middenconsole, maar ook een digitaal instrumentarium achter het stuurwiel.

Daarnaast wordt de Corsa in ieder geval geleverd met een 75 pk sterke 1.2 en met een 100 pk-variant van die motor. Dieselen kan ongetwijfeld ook met een Blue HDi. Daarover later meer.

De nieuwe basis zorgt voor een aardige gewichtsreductie ten opzichte van het huidige model. De 4,06 meter lange hatchback heeft een koets die 40 kilo lichter is dan die van zijn voorganger terwijl de nieuwe motoren het gewicht met zo'n 15 kilo verder verlagen. De Corsa komt alleen nog als vijfdeurs op de markt. Op alle officiële informatie én op foto's van de andere Corsa- uitvoeringen moeten we nog even wachten.

In AutoWeek 21 die per vandaag in de winkels ligt, rijden we met een ingepakt prototype van de Corsa. Het uiterlijk van de Corsa (E) moet je dus online bekijken, maar een eerste rij-indruk vind je in ons nieuwste nummer.
https://tweakers.net/ext/f/wHQRdZw9iKdd986E68484TDd/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/yHDi7AcqW5yvJvrSGOUcBT3z/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Glxb7Jv4vbP4RfAt2102G0gj/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/saP2giCKploWDJAAt89m7wIA/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/QShWXEJEX4NpTyGSxCtXmnOB/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/SwTOZHFqYiAVvtDZhmI3knip/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/NPDFKRtrMvNwMIgw3yqzXvVL/thumb.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/a...nieuwe-opel-corsa-gelekt/

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:07
prettig schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:31:
Vandaag de model 3 (LR RWD) opgehaald (paar honderd km mee gereden)......voor mij de nieuwe winnaar in de sub 50K klasse (SR+ is 99% LR alleen minder range)......indrukwekkende EV van Tesla.
LR RWD is toch niet sub 50K?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
t0mmiiiii schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:53:
Er is meer informatie over de Skoda Citigo e iV.
Wel vallen er wat dingen tegen: hij gaat in 12.5 sec van 0-100 en dat moet sneller kunnen, en er staat dat hij met een snellader (40kW) een uur nodig heeft om tot 80% te laden. Ik mag hopen dat de topsnelheid met laden wel boven de 50 kW uitkomt. Verder heeft de auto 2-faseladen.
Oja, er zit inderdaad een 36,8 kWH batterij in en de prijs is nog niet bekend.
12.5 sec kan kloppen.

het is gewoon een e-up uit 2013 met dubbele accucapaciteit:

61kw
210nm
36,8kwh-accu
265km WLTP
Prijs: "Well below under 20.000 euro"
Bron: YouTube: WORLD PREMIERE: ŠKODA SUPERB PHEV & CITIGO BEV

2 fasen laden is beter als 1 fase, zelfde 40 kw ccs lader als uit de e-up. voor de rest bijna identiek aan de e-up uit 2013. wellicht daarom lekker goedkoop?

Coasterfreak wijzigde deze reactie 23-05-2019 16:16 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
Vandaag gespot op de A7 Groningen -> Drachten: een Renault Fluence! Hij leek in showroom staat te zijn. Nooit gedacht dat ik die nog een keer in het wild zou tegenkomen :)

De bestuurder zat wel wat gespannen achter het stuur leek het. Range anxiety?

Pierz wijzigde deze reactie 23-05-2019 22:12 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:46
Sinds een week staat er een laadpaal en een e-Golf op de oprit. Ben wel onder de indruk van het relaxed rijden en het comfort. Rijd bijna dagelijks file en dat gaat met de e-Golf met ACC automatisch. Komende zaterdag hebben we een wat vreemde route in NL van 320 km, wat eigenlijk niet vaak voorkomt (meestal <200 km). Eens kijken of we bij kennissen of fastned makkelijk kunnen laden onderweg.

De e-Golf is overigens echt stil en je hoort met name zaken die in de deurbakken liggen te schuiven. Mogelijk ga ik daar van die folie inleggen die we ook in keukenlades hebben.

Fazer013 wijzigde deze reactie 24-05-2019 10:17 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
bottom line schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:06:
[...]

Duidelijke tekortkoming.. Hoeveel man heeft dit al gedaan? 10 op een aantal van 300 hier misschien. Wauw.
Op de autosnelweg is de Tesla niet stiller als een gewone auto met verbrandingsmotor neen. Maar de I-Pace is amper 3db stiller tegen 120 per uur.
Ook de Audi is niet echt stil, of je moest voor de extra optie gaan van geluidsisolatie / ramen.
E-Niro is net hetzelfde.
[Afbeelding]
De e-tron is 4x zo stil (6 dB) en de amper 3 dB stillere I-Pace 2x. Dat zijn nogal een verschillen.

De e-Niro stamt af van een Kia Niro die vanaf € 29,000.- te koop is.

Kijk maar eens naar deze site voor de verschillen tussen 60 dB - > 70 dB

TL:DR 60 dB - normale conversatie vs 70 dB - geluid van hard staande TV

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Hachy
*ding dong* Dienstmededeling *ding dong* Kan iedereen even zijn Telekom laadpas opzoeken, afstoffen en tevoorschijn halen? Dank u, meer nieuws volgt later vandaag. Dit weekend

Hachy wijzigde deze reactie 25-05-2019 01:02 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
bottom line schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:06:
[...]

Duidelijke tekortkoming.. Hoeveel man heeft dit al gedaan? 10 op een aantal van 300 hier misschien. Wauw.
Op de autosnelweg is de Tesla niet stiller als een gewone auto met verbrandingsmotor neen. Maar de I-Pace is amper 3db stiller tegen 120 per uur.
Ook de Audi is niet echt stil, of je moest voor de extra optie gaan van geluidsisolatie / ramen.
E-Niro is net hetzelfde.
[Afbeelding]
3db scheelt een factor 2 in subjectieve geluidsbeleving.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-10 19:14
In alle hectiek van de afgelopen weken ben ik zowaar gisteren voor het eerst vergeten te stekkeren.

Vanochtend. 10 km op de GOM bij vertrek vanaf huis richting werk. Oeps. Das 15 km incl hoogte verschillen; die gok gaan we niet nemen.

Oeps. Allego VandeValk in Arnhem: bedankt. En NieiweStroomPas doet 't ook! (Grateloos!)

Trekhaak 2 ligt inmiddels ook klaar op de oprit. Deze is met e-keur. Volgende week. hemelvaartsdag eens nuttig besteden ;)

Telekompas: present en afgestoft!

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-10 21:12
Ik vond dit wel een mooi artikel. Het spontaan in brand vliegen van EV komt steeds in het nieuws, waardoor je al snel de indruk krijgt dat EVs brandgevaarlijker zijn dan ICE auto's, maar valt nog wel mee:

https://www.tubantia.nl/e...aker-te-wachten~a0fb075a/
Ook het Verbond van Verzekeraars houdt het er bij monde van woordvoerder Oscar van Elferen op dat spontaan ontbrandende elektrische auto's vooralsnog een zeldzaamheid zijn. Zeker in het licht van de 4.359 autobranden die in 2018 werden geclaimd bij assurantiebedrijven

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

Acties:
  • +16Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Zo, nou, vandaag eindelijk onze eerste (echte, betalende) klant bediend met een muxsan extender. Ik weet niet of hij hier benoemd wil worden, maar het is een grijze 2015 Leaf. Er rijden nu twee auto's rond met het 'MUXSAN'-embleem op hun achterklep :)

Begin juni nog 5 stuks, maar nu eerst een welverdiend weekend na een werkdag van 12 uur...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prettig
kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Heb een aantal EQC video’s gekeken, maar wat is volgens jou de grote misser ? Ik heb hem namelijk niet kunnen ontdekken.
hmmm.... ik vindt hem niet mooi (maar smaak), verder een ice platform (niet echt een ev platform, voorin vol gestopt ala kona/niro, geen frunk).
1-fase laden en DC max 110kw (niet echt baanbrekend)
Beperkte range (e-tron/i-pace range)
Duur.....

Verder mercedes kwaliteit en niks innovatiefs aan, onzuinig (vergeleken met de model X.... want daar wordt die naast gepositioneerd door de markt).

Maar verder zal het net als de e-tron en i-pace een prima auto zijn...... niks mis mee.... maar ook helemaal niks bijzonders aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Coasterfreak
kdeboois schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:18:
[...]

Heb een aantal EQC video’s gekeken, maar wat is volgens jou de grote misser ? Ik heb hem namelijk niet kunnen ontdekken.
een suv met een range van 300 km, 1 fase 7.2kw lader.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:25

midego

Hyundai Kona EV

prettig schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:41:
[...]

Nee hoor, lees maar... de SR+ is nagenoeg hetzelfde als de LR RWD met paar opties minder...... de SR+is nu dezelfde prijs als de Kona en iets meer dan de Niro..... alleen veel beter (en de trekhaak....).

Een LR RWD is dus prima te gebruiken als referentie voor de SR+. Grootse verschil is de accu (maar hij laad nog steeds erg snel) de rest is geneuzel in de marge (wat moet je nu met spotify....).
Ga je hier weer dezelfde vergelijking maken als in het Kona topic? Wat je hier beweerd is gewoon niet waar. Het klopt niet.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Laatst online: 19:51

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 22:04:
Zo, nou, vandaag eindelijk onze eerste (echte, betalende) klant bediend met een muxsan extender. Ik weet niet of hij hier benoemd wil worden, maar het is een grijze 2015 Leaf. Er rijden nu twee auto's rond met het 'MUXSAN'-embleem op hun achterklep :)

Begin juni nog 5 stuks, maar nu eerst een welverdiend weekend na een werkdag van 12 uur...
Tof!

In ander Leaf nieuws, een Mazda 3 thuiskomer past net op een Leaf. Achter past het prima, voor is het millimeterwerk. Ik hoor voor een heel beetje geschuur op een gedeelte van de rotatie, maar meer dan verf op verf is het niet, daarmee durf ik wel naar de garage te rijden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

mvdam schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:18:
[...]

Mijlpaal! Heb je een plaatje van de definitieve install / bereik? Of is het nog een beetje beta-ish? O+
Nog niet echt compleet; we missen nog één stuk elektronica (ik wilde het niet riskeren om beta firmware te draaien op een stuk veiligheidselektronica) en de dekselafwerking is 'hij komt net uit de mal'. Plaatjes komen later in de nieuwsbrief.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Weer een reisverslagje van m'n rit naar Frankrijk met de Zoe Q90!

Dit is nu de tweede keer dat ik dit doe, en het beviel wederom prima. Het plan was om halverwege bij familie te slapen, maar dat plan werd op het allerlaatste moment gewijzigd. Dus dan maar in 1 ruk gereden. Totale afstand van Houten naar vakantiehuisje in de Dordogne: 1050 km.

Route:
  • Houten
  • Total E17 Kalken Noord, Laarne (165 km) bij Gent
  • Shell Aire de Ressons-Ouest, Ressons-sur-Matz (223 km) en dan om Parijs heen rijden
  • Aire de Service de Limours-Janvry (122 km) vlak onder Parijs
  • Aire de Service de Salbris-Theillay (157 km) boven Vierzon
  • Aire de Bois-Mande (136 km) tussen Chateauroux en Limoges
  • Intermarché, Brive la Gaillarde (146 km) en daarna vrij snel van de snelweg af
  • Eindbestemming (100 km)
Totaal dus 6x geladen, meestal 50 tot 70 minuten, en de laatste keer 20 minuten. M'n gemiddelde snelheid was 88 km/u, dus met andere woorden, ik reed rond de 100 km/u. Verbruik was 14,8 kWh/100 km. Ik kwam nooit bij een laadpaal met minder dan 18% bereik, maar vaker meer. Vertrek: 04:00. Aankomst: 21:30.

De terugweg was vrijwel hetzelfde, maar dan gebruikmakend van de laadpalen "aan de overkant".

Mijn strategie was eigenlijk altijd: na laden even kijken op Chargemap of de volgende laadpaal beschikbaar was, en rijden maar. Ik heb zowel heen als terug niet 1x hoeven wachten of uitwijken. Ik heb meestal de laadpas van de leasemaatschappij gebruikt, en anders m'n eigen Chargemap pasje. Niet op de prijs gelet; ik zat sowieso op de Corri-door chargers dus dan kun je gauw iets tussen de 10 en 16 euro kwijt zijn.

Ik had een leuk praatje met een Tesla rijder in een Frans stadje. We stonden allebei bij het (dubbele) laadpaaltje in de historische binnenstad. Model 3: gewoon met 130 km/u van supercharger naar supercharger knallen. Ze zei dat ze nergens op lette, gewoon doortrappen.

Opvallend:
  • Op sommige stations is inmiddels een 2e Sodetrel laadpaal is geplaatst.
  • Ook is bijv. bij Aire de Bois-Mande vier hagelnieuwe Ionity CCS chargers geplaatst, met ruimte voor uitbreiding (niet te gebruiken met m'n Zoe, maar toch mooi om te zien).
  • De vorige keer dat ik deze rit deed, was dat in januari 2018. Toen was het 5 graden buiten, en dat is een enorm verschil met de 15 graden van deze rit. Waarschijnlijk had ik een uur van de reistijd kunnen schaven door slechts 50 minuten te laden en dan weg te rijden.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +5Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 12:34
mvdam schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 23:18:
[...]
Mijlpaal! Heb je een plaatje van de definitieve install / bereik? Of is het nog een beetje beta-ish? O+
Jaja, ik ben de gelukkige beta-tester met mijn vriendin. De range is nu wel even een ander verhaal dan een week geleden!

Dit weekend even uitgebreid testen. De beloofde features lijken tot nu toe te worden waargemaakt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-10 19:14
Spiller schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:40:
[...]

5ct of 0.05euro/min... Groot verschil.
0,05cent zou wel gers zijn! ;-) 😂

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15-10 16:44
Tot zondag 23:59 gratis laden bij Fastned met de Telekom pas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yoade75 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:32:
Tot zondag 23:59 gratis laden bij Fastned met de Telekom pas.
Bron?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
uFx schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Veel plezier! Als je op de parkeerplaats van het park wilt laden: twee jaar geleden moest ik het sleuteltje van de laadpaal op de parkeerplaats halen bij de hondenkennel. Was daar overigens ook met een Ioniq :)

Waarom overigens via de Ardennen? Heb je daar een tussenstop? Want de Ardennen zorgt voor wat hoogteverschillen en da's niet zo goed voor je verbruik. Dat viel me destijds toch wel wat tegen toen ik een weekendje weg ging naar de Ardennen.
Je krijgt tegenwoordig een code bij de ingang waar je parkeren betaalt. Die code kan je gebruiken om op het invalidenparkeerterrein te komen. Daar staan 4 laadpalen helemaal in het begin. Vroeg komen, anders vol...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:18
uFx schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:26:
[...]

Veel plezier! Als je op de parkeerplaats van het park wilt laden: twee jaar geleden moest ik het sleuteltje van de laadpaal op de parkeerplaats halen bij de hondenkennel. Was daar overigens ook met een Ioniq :)

Waarom overigens via de Ardennen? Heb je daar een tussenstop? Want de Ardennen zorgt voor wat hoogteverschillen en da's niet zo goed voor je verbruik. Dat viel me destijds toch wel wat tegen toen ik een weekendje weg ging naar de Ardennen.
Via de ardennen scheelt aardig wat tol volgens mij. En ik heb daar waar meer keuzes met ionity laders. Niet afhankelijk dan van bezette ccs laders. Want ionity zijn er minimaal 4.
En we rijden op zondag heen, hotel op 45 minuten van disneyland. Zodat we de maandag direct vroeg het park in kunnen.

Maandagmiddag t/m vrijdag zitten we dan in Davey Crocket ranch.

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
Het klopt. Gratis Fastned tot zondagavond 23:59 :)

Bron: YouTube: Fastned Ladestation mit Telekom Get Charge Karte benutzen jetzt funk...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Nu online
cacofant schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 15:15:
[...]

Met een Tesla heb je toch niet zoveel extra reistijd neem ik aan. Gezien het SuperCharger netwerk? Dat in combinatie met de veel grotere actieradius..
Actieradius is niet echt zo heel relevant op ritten van 1000km. Laadsnelheid in combinatie met verbruik is dat wel. Daarnaast natuurlijk de beschikbaarheid van snelladers onderweg, wat bij Tesla's superchargers geen probleem is en met Ionity, Fastned en andere ook steeds minder een probleem is voor alle andere EV's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• looyenss
TucanoItaly schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:09:
[...]

Ja, klopt. Ik vind het leuk want het geeft me een beetje zo'n pioniersgevoel. En ik heb gewoon geen keuze ;)

Maar met zo'n E-Niro moet het veel en veel rapper gaan. Zeker omdat die CCS doen, en daar staan er steeds meer van. Deze foto is van de Aire de Service de Bois-Mande. Vier dikke Ionity chargers:

[Afbeelding]

[...]

Je moet het écht leuk vinden, anders niet doen. Maar voor jou is het anders. De Tesla rijder die ik sprak, reed gewoon van supercharger naar supercharger, geen enkele zorg over wat dan ook. Ze sprak wel haar spijt uit dat ze niet een Chargemap pasje had besteld. In de kleine dorpen en steden is die toch handig.
Ach toen ik 3 jaar geleden met de e-up naar italie ging heb ik er wel zowat een halve week over gedaan :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
PeterZ(on) schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:47:
[...]

Die 3 uur vind ik ook nog veel, afhankelijk van welk model. Met een Model 3 long range heb je denk ik niet meer dan 1 uur laadtijd nodig. Vol vertrekken en leeg aankomen is dus maar 1 keer laden.

Maar met 1000km rijden zijn twee pauzes toch niet overdreven en die kun je dan benutten om te laden, zo kost het helemaal geen extra tijd.
Ik heb een Tesla Model S70 uit 2016 waarvan de laadcurve niet heel lang hoog blijft. Actieradius bij 100% is volgens de GOM 340km maar 300km haal ik met mijn rijstijl niet eens. ;) Voor mijn rit naar Denemarken gaf abrp 2,5 uur laden aan maar dat werd in de praktijk 3,5 uur oa omdat het die dag vrij druk was en ik 2x een omvormer moest delen met een andere Tesla. Op de terugweg hadden we dat probleem niet en waren we zo'n 3 uur kwijt met het laden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• looyenss
TucanoItaly schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:42:
[...]

:D

Ik durf te wedden dat je er des te meer van kunt genieten. Al een idee wanneer hij zou kunnen worden geleverd?
Nou eerst maar es in september de onthulling... :9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Crazy D

Ja, als je de gemiddelde snelheid uitrekent, dan word je niet blij.

Kwestie van budget. Ik maak een harde keuze voor EV, maar met mijn budget krijg je dan een auto die eigenlijk ongeschikt is voor de lange afstand.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:31
prettig schreef op zondag 26 mei 2019 @ 08:00:
[...]

De model 3 LR RWD geeft bij 90% accu (laad hem niet vol) nu al bijna 500km aan op de GOM (eerste week, dus je test nog van alles, inclusief flink doorrijden snelweg)........is erg zuinig. Staat op 19" (aero 18" zal nog wat zuiniger zijn).
Laad nu al snel, zodra ze op 150kw-250kw kunnen laden is reizen niet meer veel extra tijd.

Binnenkort maar eens snelweg trip maken en kijken wat de range is (ik ga dan gewoon 110 of 130kmh rijden).
De GOM van onze Kona EV geeft standaard na volladen ook altijd 507 Km aan. :)
Of je dat effectief haalt hangt van de rijstijl en omstandigheden af (zou het niet weten, accu is nog nooit onder de 20% geweest en actueel rijbereik op de GOM schommelt al ernorm met airco/heater geactiveerd of niet.

Gisteren toch eens gaan rijden met de Tesla3 dual motor. Volgens de aanwezige jongens van Tesla "garandeerden" ze een gemiddelde range van 320 Km (of daar iets van aan is weet ik niet, ik herhaal gewoon de woorden van de in het wit geklede marketingjongens).
Over de software en rijeigenschappen (in de korte tijd dat ik er mee reed) niets dan lof. Erg vooruitstrevend. Het front kon me helemaal niet bekoren maar dat neem ik niet mee gezien smaak een te persoonlijk gegeven is en voor mij geen doorslaggevende factor is (ik heb tenslotte voor een e-Niro gekozen die ik van buiten veel minder vind dan een Kona Ev).
Maar de afwerking binnen en buiten vielen me echt tegen. Plastic alom. En dan nog van een zeer goedkope soort. Je bent voor of tegen het minimalistisch interieur maar materialen zijn materialen. De zetels zaten goed maar zagen eruit of ze met kunststof overtrokken waren. Het dashboard (die plaat achter de laptop dus) een vreselijk soort "namaak" houtprint. De rolknoppen op het stuur harde goedkope plastic. De afdekklep van de laadkoppeling schrikbarend dun plastic. De deurgrepen een halfslachtig systeem (komt ie er nu uit of niet?).
De laptop zelf viel dan weer reuze mee in bediening. Zeer intuitief. Ben je onmiddellijk mee vertrokken.
Maar alles bij elkaar genomen: omruilen gaan we zeker niet doen.

IvoB2 wijzigde deze reactie 26-05-2019 08:52 (3%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
Toch hebben we de hoogste dichtheid van laadpalen van alle landen wereldwijd. We zijn er nog niet, maar in grote steden zijn we toch al een stukje op weg.

Alleen daarom al zou strategisch plaatsen in veel (kleine) gemeentes, kleine stadjes en dorpskernen veel hoger op de politieke agenda moeten komen. In het kader van gastvrijheid alleen al.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• assje
assje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:38:
Als mij Leaf verkocht is zal ik het je vertellen (dan weet ik de echte afschrijving) maar ik verwacht voor de afgelopen 2 jaar en 50.000km onder de €0,05/km te komen (inclusief afschrijving en zelfs rentederving)
(en @gold_dust)

Afgelopen zaterdag (eindelijk) de Leaf verkocht, conform mijn aangepaste verwachtingen maar wel €2.000,- onder de initiële verwachting. Ik dacht weg te komen zonder afschrijving maar de afgelopen 3 maanden staat de markt voor Leaf's nogal onder druk.

Einduitslag qua kosten van de Leaf(s) afgelopen 1,6 jaar en 38.771km hieronder. Uiteindelijk dus 8,4ct/km, meer dan €0,05 maar nog altijd belachelijk goedkoop*. Enige kosten die ik buiten beschouwing heb gelaten zijn de kosten voor Marktplaats en wasstraat.
*ik laad gratis op het werk

assje wijzigde deze reactie 27-05-2019 09:03 (6%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:35
Na een hele tijd zoeken en uitzoeken dan nu toch echt een Leaf op de kop getikt. Een grijze Tekna uit 2013 met 97000km en nog 11/12 balkjes. Ik ga hem binnenkort halen in Hannover. Volgens mij is dat wel te doen qua afstand met een paar laadstops? Ik heb al een Maingau pas.

Of moet ik het mezelf makkelijk maken en hem achterop een autoambulance zetten?

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Levering van PV-panelen, omvormers en opslag aan medetweakers: DM mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Nu online

mux

99% efficient!

Een 24kWh Leaf laadt niet zo lang snel (alleen van 0-40ish% maximale snelheid, daarna kakt hij snel in), dus je moet rekening houden met elke ~75km een laadstop als je je reissnelheid wilt maximaliseren. Dat is dus wel een stuk of 5-6 laadstops.

IMO goed te doen, maar dat verschilt per persoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:25
Fazer013 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:48:
Dit weekend nodige km's gemaakt. Kwamen bij vrienden aan, waar straat verder een laadpaal (1 van de 2 aansluitingen) vrij was. Na 3 uur bijkletsen was de accu van de e-Golf weer ver vol en zijn we doorgereden naar het volgende feestje. Zonder bijladen thuis kunnen halen. Viel me op dat er tussen Eindhoven en Breda (A58) geen snelladers langs de snelweg zitten.......?!

De e-Golf kruipt in file soms naar voren en moet dus voet op de rem houden. Meestal doet ie dat niet, terwijl in beide gevallen de normale rijmodus geselecteerd is en geen regeneratie. Iemand hier ervaring mee?

[...]
Ik heb Autohold aan staan, dan kruipt ie niet en is de hellingproef een eitje...gemak

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fjux
  • Laatst online: 19:59
MarcelGo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Ik heb Autohold aan staan, dan kruipt ie niet en is de hellingproef een eitje...gemak
Enige wat ik nog wel eens heb in files als je heel langzaam stopt hij de auto hold er nog niet op zet omdat je de rem niet ver genoeg intrapt :+

Maarja dat is snel opgelost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Luiaard schreef op maandag 27 mei 2019 @ 16:12:
[...]

Ik heb alleen nog Maingau, maar zover ik kan zien moet dat wel lukken. Of is er nog een goede reserve die ik binnen enkele dagen thuis kan hebben?
The Newmotion, Van de bron, Nuon etc. Eigenlijk kun je wel de hele categorie zonder maandelijkse kosten van de https://laadpastop10.nl/ aanvragen :P Sommige aanbieders kun je direct met de app aan de slag.

Erasmo wijzigde deze reactie 27-05-2019 16:17 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 19:31
midego schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Niet iedereen is gemaakt van suiker :|
Inderdaad: de gustibus non est disputandum :)
(ik verkies mijn vriendin(nen) suiker- tot honingzoet). :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 27-05-2019 16:44 (6%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zo af en toe maak ik gebruik van de site plugsurfing.com om een lader te zoeken maar sinds kort blijkt die site te zijn veranderd en kun je niet meer filteren op Chademo of wat je wilt maar krijg je alle laders te zien. Niet echt handig vind ik, hebben meer mensen dit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 17:30
PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:44:
Zo af en toe maak ik gebruik van de site plugsurfing.com om een lader te zoeken maar sinds kort blijkt die site te zijn veranderd en kun je niet meer filteren op Chademo of wat je wilt maar krijg je alle laders te zien. Niet echt handig vind ik, hebben meer mensen dit?
Ik snap niet wat je bedoeld? Vast niet deze: https://www.amazon.com/El...Wall-Outlet/dp/B01AS5TXVI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
Blokker_1999 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:49:
Even een iets lichtere vraag: iemand die weet waar ik een sticker van een stekker zou kunnen vinden voor op de laadpoort te kleven?
Zodat er geen diesel in gaat? :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Even een iets lichtere vraag: iemand die weet waar ik een sticker van een stekker zou kunnen vinden voor op de laadpoort te kleven?
https://s.click.aliexpress.com/e/5EBiCJIVd

Zo iets?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
mvdam schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:19:
[Afbeelding]

Dagelijkse ritje van werk (Nieuwegein) naar thuis (Apeldoorn)...
Zuinigste rit ooit met een ruime marge (0,6kWh).
Die ga ik voorlopig vast niet meer verbreken :+
Was voor het éérst dat ik de ecomodus aangezet had.
I raise you....afgelopen vrijdag 9,3kWh/100km op 65km in 3 ritten. Ik zit regelmatig in die richting zonder extreem veel moeite te doen en met voornamelijk snelwegkilometers.

Ioniq efficiëntie!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

assje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:41:
[...]

I raise you....afgelopen vrijdag 9,3kWh/100km op 65km in 3 ritten. Ik zit regelmatig in die richting zonder extreem veel moeite te doen en met voornamelijk snelwegkilometers.

Ioniq efficiëntie!
Ik ook weinig moeite, of nja, ProPilotten achter een vrachtwaggel aan :)

Plus, die ionic is veul zuiniger dan mijn Blaadje :9

Zag vanmorgen trouwens deze wagen bij FastNed Nieuwegein iemand een idee? Reed op de afrit erlangs in een beetje file dus kon helaas niet van heel dichtbij loeren..

Lijkt haast een.. Renault? Hij had op de grond ervoor een losse kast liggen waar de ccs in ging.

mvdam wijzigde deze reactie 28-05-2019 07:30 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
PeterZ(on) schreef op maandag 27 mei 2019 @ 19:44:
In de plugsurfing app kan het nog wel, onder 'mijn stekkers'.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
mvdam schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:45:
[...]

Ik ook weinig moeite, of nja, ProPilotten achter een vrachtwaggel aan :)

Plus, die ionic is veul zuiniger dan mijn Blaadje :9

Zag vanmorgen trouwens deze wagen bij FastNed Nieuwegein iemand een idee? Reed op de afrit erlangs in een beetje file dus kon helaas niet van heel dichtbij loeren..

Lijkt haast een.. Renault? Hij had op de grond ervoor een losse kast liggen waar de ccs in ging.
[Afbeelding]
Het is de MG ZS

Edit: Deze auto komt overigens ook naar de Fully Charged Live show in SIlverstone, Engeland!

databeestje wijzigde deze reactie 28-05-2019 09:05 (6%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
Fazer013 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 10:13:
ps. de model 3 zie ik nu dagelijks op de weg, soort nieuwe Outlander ;)
[...]
Het is dat je er een ;) achter hebt gezet.. want het verkoopsucces is ongeveer het enige waarin die twee auto's ook maar enigszins op elkaar lijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 18:33
mvdam schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Daarom heb ik ook de long range en niet de performance gepakt :+.

Toegegeven is het een auto die op een heel aantal vlakken de E-tron voorbij gaat. Maargoed, als je puntje bij paaltje hebt zitten ze beiden wel in hetzelfde (prijs) segment.

Audi kan natuurlijk niet wegkomen met (veel) hogere prijzen dan een al prijzige Model X.
Immers realiseren zij zich ook wel dat ze (nog) niet helemaal mee kunnen komen in de markt.
De prijzen zijn de laatste paar maanden voor de performance X erg gedaald, hij is nu ongeveer 120k met alles erop en eraan. :-)

De LR is nog een stuk goedkoper nu dan de E-tron met alles erop en eraan. En vergeet niet dat een 2016 Model X zelfs nog sneller laadt dan een 2019 E-tron. :o

In ieder geval chapeau voor Audi dat ze het hebben geprobeerd.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Maar zovel de EV als de katten hebben altijd honger ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
Grappig gecombineerd. Ik zie geen noodzaak om bij de Audi e-tron na de 80% SoC nog te blijven wachten. De vergelijker doet dat wel. Ik zou na 28 minuten gaan rijden met de Audi en dan heeft de Tesla nog maar 52 kWh naar binnen geharkt.

De Audi is al 14 minuten onderweg naar de volgende lader als de Tesla nog aan het wachten is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
Discipline schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 11:30:
[...]

Let op, het filmpje is twee jaar geleden over een 2016 Model X versie, het zal nu veel anders zijn, hopelijk maakt iemand anders binnenkort dan een betere vergelijking.
Dat klopt., maar je stelt toch gewoon dat de 2016 Model X sneller is. In een kromme vergelijking klopt dat. Als je doet wat slim is niet.

Ben je het met me eens dat de Audi e-tron sneller laadt als je de lader gebruikt op de slimste manier ?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Discipline schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Daarbij zal Tesla niet in geldnood komen, daarvoor is de vraag te groot en komen er teveel nieuwe modellen op de markt. De kans dat VAG in geldnood komt, of de Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, is naar mijn mening, veel groter.
Geen idee waar je dat vandaan haalt. Tesla heeft net weer meer dan 2 miljard moeten ophalen en heeft bijkomend een waarschuwing naar het personeel gestuurd dat als ze het komende jaar niet structureel winstgevend worden dat het wel eens gedaan kan zijn met Tesla. Heb jij 1 van die andere genoemde fabrikanten zo een ophaling zien doen of waarschuwing zien uitsturen? Ik niet.

Er komen inderdaad nieuwe modellen aan, maar er is geen enkel nieuw model dat klaar kan zijn voor die periode die Musk genoemd heeft om structureel winstgevend te worden om zal zijn. En dat maakt het nog erger, want volgend jaar loopt Tesla de kans dat mensen gaan wachten op de Y waardoor de vraag naar de 3 kan dalen en dat zet de winstgevendheid weer onder druk. Daar bovenop heb je natuurlijk ook nog eens de opstartkost van al die productie voor die nieuwe modellen en de daarbijhorende, maar onvoorspelbare problemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Op Twitter zag ik deze nog langskomen:

(bron)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
Waarom moeten automakers met Tesla praten over toegang tot superchargers? Dat wordt wel vaker geroepen, maar heb ik nooit begrepen.
Tesla heeft als doel de transitie naar EVs te versnellen, nu met CCS is het voor de hand liggend om Tesla's korting te geven en voor de rest dubbel tarief oid.
Daar hebben ze echt geen overleg met fabrikanten, die laders aan marktpartijen als Fastned willen overlaten, voor nodig.
Tesla laat gewoon een kans liggen om hun doel te halen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:12:
[...]

In welk opzicht dan? Dat mensen hem willen leasen? Dat is toch geen probleem? Het probleem met de Outlander was dat het daadwerkelijke verbruik niet overeen kwam met de bijtellingcategorie waar hij in viel. Dat is met de Model 3 niet het geval.
De Outlander is een prima auto als je hem netjes na elke rit aansluit. De berijders die hem niet wilde opladen maakte er effectief de Foutlander van. Deze groep koos voor de auto vanwege de bijtelling. Wat denk jij dat de Model 3 populair maakt ?

Ik denk de bijtelling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Hate the player, don't hate the game ;) De Outlander is een prima auto mits je er juist mee omgaat. Na elke rit thuis laden en alleen kopen als je daadwerkelijk dat formaat auto nodig hebt. In de rest van de wereld wordt hij nog steeds aardig verkocht.

@kdeboois De bijtelling van andere EVs is lager, dus denk dat levertijd, prestaties en uitstraling ook een rol spelen. Ook de Model 3 trekt namelijk net wat mee bekijks/aandacht dan de andere EVs.

Deveon wijzigde deze reactie 28-05-2019 15:33 (28%)

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:24:
[...]

De Outlander is een prima auto als je hem netjes na elke rit aansluit. De berijders die hem niet wilde opladen maakte er effectief de Foutlander van. Deze groep koos voor de auto vanwege de bijtelling. Wat denk jij dat de Model 3 populair maakt ?

Ik denk de bijtelling.
Ja, maar zoals ik al zei: het dagelijks gebruik van de Outlander maakte dat de bijtelling niet klopt bij het verbruik. Dat is bij de Tesla niet. Het is gewoon een elektrische auto zoals vele elektrische auto's.
Ik snap de associatie niet. Een Tesla een Foutlander noemen klopt niet omdat de reden van die naamgeving niet opgaat bij de Tesla.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:24:
@kdeboois De bijtelling van andere EVs is lager, dus denk dat levertijd, prestaties en uitstraling ook een rol spelen. Ook de Model 3 trekt namelijk net wat mee bekijks/aandacht dan de andere EVs.
Eens, maar de wens van @Discipline om Tesla exclusief te houden gaat mislukken. Ik denk dat ze bij sommige grote bedrijven nog wel problemen gaan krijgen om al die zwarte Model 3's uit elkaar te houden in de parkeergarage.

Pagina: 1 ... 28 ... 32

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True