Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TRG550
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-10 21:12
pposthoorn schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

Goede keuze ;)

Ik ben zelf erg blij met de Keyless entry en Active Info Display, denk ook dat de warmtepomp de moeite waard is al heb ik dat zelf nog niet kunnen ervaren, omdat ik hem pas net heb.
De rest van de opties zijn denk ik meer smaak/persoonlijke voorkeur.

Edit: "Levertijd maart 2019" is hij al besteld of heeft je dealer gezegd dat hij er dan is als je nu bestelt? Dat laatste kan ik mij haast niet voorstellen, je leest overal dat de levertijd alleen maar toe neemt, zou eerder verwachten nu besteld is levering in zomer 2019...
Tovenaar schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:05:
[...]

Ik hoop trouwens voor je dat hij wel wat eerder geleverd wordt anders is het nog lang wachten... Bij mij was de eerste indicatie januari 2019, is uiteindelijk 16 oktober 2018 geworden... :*) Hopen dat het voor jou ook zo gaat...
Hier ook de E-Golf besteld. 22 September besteld bij leasemaatschappij en op 1 oktober kreeg ik van uitvoerende dealer als prognose week 10 (4-8 maart) voor levering door.

Hopelijk is die er ook wat eerder O-)

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
De publieke laadpaal op de hoek van ons hofje heeft een nieuwe bezoeker aangetrokken, een oud model Nissan Leaf in het zwart. Langzaam maar zeker, van bijzonder naar gewoon. In de zelfde straat staat een Zoe 40, en ik rij met de MiEV.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:07
Het geluid van de e-Golf hoor je binnen in de auto echt niet. Zelfs als je langzaam rijdt en de radio op mute hebt staan, hoor ik het niet.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:55

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Sethro schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:15:
Hoe kijken we hier eigenlijk aan tegen het kopen van een tweedehands Leaf uit 2013-2015?

We hebben nu nog een grote wagen naast de Tesla en overwegen deze weg te doen om all-electric te gaan. Tesla voor de snelweg ritten en de Leaf voor in de stad. Ben alleen wat angstig voor de restwaarde die waarschijnlijk laag gaat zijn zodra de huidige generatie uit de lease komt in grote aantallen. Accu is daarnaast ook nog een punt.
Ik kijk naar exact hetzelfde. Mijn shortlist: een Leaf of een 500e. De Leaf is gevoelig voor accu degradatie en schrijven naar mijn idee flink af. Zeker als over een paar jaar de 30kwh en leaf2.0 ook uit de lease komen.

Een 500e is hier niet officieel geleverd, dus ben je voor onderhoud en onderdelen afhankelijk van cowboys/liefhebbers die er hun handel van hebben gemaakt.

dilemma's.... ;)

Wise enough to play the fool

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:23

mux

99% efficient!

Nu, op dit moment, zijn Leafs alleen meer waard aan het worden. Het is de enige betaalbare tweedehands elektrische auto die een beetje snel kan snelladen, dus effectief de 'snelste' auto op langere ritten. Dat maakt hem interessant voor (taxi)bedrijven, dus die kopen ze op en drijven de prijzen langzaam op. Ik heb het al vaker gezegd; ik heb mijn Leaf in januari dit jaar voor 9000 euro gekocht en sindsdien is er geen enkele andere Leaf langsgekomen voor die prijs - het zit allemaal boven de 10k, en recent boven de 11k.

Het gaat momenteel alleen maar hard vooruit met elektrische auto's, de markt is aanbod-beperkt. Afschrijving zal op korte termijn geen issue zijn. Op de lange termijn... moet het wel een keer omlaag donderen. Als je nu een Leaf koopt om 5 jaar te houden denk ik dat je rekening moet houden met bijna geen restwaarde. Geldt voor iedere tweedehands denk ik. Mensen hebben over 5 jaar geen zin in de kutbatterij van de Leaf of de eindeloze mechanische problemen van een 2013 Model S.

Accudegradatie is een ding, maar aan de andere kant gaan de meeste mensen hier nooit echt tegenaan lopen. Mijn Leaf heeft bijna 140k gelopen en heeft nog 16.1kWh bruikbaar (~120-140km op een mooie zomerdag, 80km in de winter met verwarming). Als je vandaag een tweedehands Leaf met 40-60k op de teller koopt en 20k per jaar rijdt heb je 5-6 jaar voordat je op mijn kilometrage zit en mijn range hebt. Is dat echt zo erg? Alleen als je gebruiksprofiel tegen die range aanloopt, en dan moet je IMO niet een Leaf kopen.

De Leaf is goed ondersteund en wordt hopelijk in de komende 1-2 jaar nog beter door mij ondersteund met updates en upgrades. Dat heb je zeker voor op een iMiev, 500e enz. Uiteraard shameless self-promotion hier.

Controversiële meningen, skip dit stuk

De Fiat 500 is geen geweldig afgewerkte auto. Nog een stapje onder de Zoe. In oude 500s (non-e) zie ik een hoop gesleten stoelbekleding, loslatend leer bij de versnellingspook, rammelende afwerkingspanelen waar clipjes zijn gebroken, enz. Ik ben niet volledig overtuigd dat je zo'n auto tweedehands nog heel lang kunt rijden zonder problemen. Let wel, ik ken de 'nieuwe' generatie (2011+) niet, dus dit kan allemaal gefikst zijn.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-10 19:50
HGM schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:32:
Klein vraagje; ik kan in Frankrijk voor ~14k en nieuwe Zoe Life kopen een Q of een R. (prijs bijna gelijk)
Een R is snel leverbaar; echter voor een Q moet ik een aantal (min 3) maanden wachten.
Wat te kiezen?
Zie https://oving.nl/renault-...90-elektromotor-verschil/

Samengevat:

Je kiest voor de R90 motor
Je hecht veel waarde aan een zo groot mogelijke actieradius
Je laadt voornamelijk thuis en/of op het werk op
Je wilt lage gebruikskosten
Je rijdt geen of weinig trajecten waarbij je gebruik kan maken van 43 kW oplaadpunten/ snelladers
Je maakt vaker gebruik van de laadkabel voor incidenteel gebruik

Je kiest voor de Q90 motor
Je rijdt vaak grotere afstanden (meer dan 150 – 170 km per dag) waarbij je tussentijds in korte tijd op moet laden
Je rijdt veel trajecten waarbij je gebruik kan maken van 43 kW oplaadpunten/ snelladers
In de nabije toekomst neemt het aantal 43kW oplaadpunten alleen maar toe

Mij zou Q of R weinig uitmaken temeer daar ik op zoek ben naar eentje met koopaccu.

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 18:54
Deveon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:10:
Toevallig kwam ik dit weekend een 500e tegen. Mijn vrouw stond wel raar te kijken toen ik een Fiat 500 aan het bewonderen was, maar ja die Amerikaanse oranje reflectiestrepen maakte mij duidelijk dat dit geen gewone 500 was. Al zou ik hem nooit overwegen. Het is nieuwe techniek, niemand heeft er echt verstand van en zou eerder de Zoë overwegen.

@Coasterfreak Wat voor een groundbreaking accu zit er in de 500e dat er geen batterijdegradatie bestaat? Misschien is het minimaal zoals bij Tesla, maar geen is met lithium tot nog toe onmogelijk.
ja oke ik overdrijf wel een beetje met "geen", maar de koeling / warming is zo goed dat mensen gewoon amper degradatie krijgen in het warme california als ik de fiat 500e fora moet geloven.. tenminste veel betere thermal management als we kijken naar de leaf :+

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:42
Nu sinds woensdag mijn eGolf in bezit.
Mijn bevindingen:

-Rijdt heerlijk soepel, stil en snel. Blijft leuk in een EV als je het gaspedaal in trapt en gelijk al je torque hebt :-) Ik reed hiervoor ook al een Golf VII maar dan bezine. Dit stuurt gewoon net zo lekker, en je hebt nooit het gevoel dat je auto 300kg zwaarder is.
-Nog totaal geen range problemen. Huis - > Werk is ook maar 45km en ik kan op werk laden. Daarnaast rijd ik vooral op 100km/u snelweg met trajectcontrole, dus ik rijd zo goed als nooit harder dan 100km/u.
Perfect weer gehad natuurlijk ook voor een EV de afgelopen dagen. Gemiddeld verbruik is nu dan ook 13.1 kwh/100km, volgens volkswagen (ik weet niet met hoeveel korrels zou ik dat moet nemen, het benzine verbruik werd in de vorige golf ook erg optimistisch geschat)

-Fast charge nog niet geprobeerd, dus dat moet ik nog eens gaan testen.

Luxe problemen ;-)
-Vallende blaadjes die bij de ruitenwissers blijven liggen hoor je nu 'klapperen' omdat de rest van de auto zo stil is...
-Achteruit rijden gaat wel erg soepel, zelfs iets te snel, zal wel even wennen zijn...
-De regeneratie stand (D1,2,3 of B) wordt niet onthouden...moet je steeds opnieuw instellen als je de auto weer start.
-Volkswagen apps zijn momenteel nog zeer matig. Al werkt car-net meestal wel oke.
-Mijn eGolf heeft helaas geen start-knop ik moet nog steeds het contactslot gebruiken.

Vragen aan gebruikers:
-Weet iemand hoe ik makkelijk kan zien in de auto of ik een warmtepomp heb?
-Kan ik ook ergens het daadwerkelijk percentage van de batterij zien? Overal wordt alleen de (geschatte) actieradius getoond.

Voor de duidelijkheid, ik heb mijn eGolf niet zelf samen kunnen stellen. Ik heb een standaard model gekozen dus vandaar dat sommige dingen voor mij een verassing zijn ;-)

DjMark wijzigde deze reactie 15-10-2018 10:38 (4%)

Volkswagen eGolf 2018

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
cihuacoatl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
Tenzij er OF voor ICE rijders echt heel nare maatregelen genomen worden (dikke spitsheffing, vrijstelling voor EV's, flinke accijns- of MRB-verhoging) OF voor (particuliere) EV rijders echt heel leuke maatregelen (altijd gratis parkeren + auto is voor zijn leven wegenbelastingvrij + 4 jaar laadtegoed, weet ik veel) gaat EV het nog lang niet worden en gaat er ook geen prijsopdrijvende extra vraag ontstaan.
Gezien het nieuws vandaag (weer) dat er teveel fijnstof in de lucht hangt hoop ik toch echt dat de EV gestimuleerd gaat worden op het gebruik. De overgang naar elektrisch rijden moet geen doel op zich worden en we moeten niet vergeten waarom we elektrische willen (moeten) gaan voortbewegen.

Met het doel "milieu" voor ogen zou simpelweg de belasting op (duurzaam opgewekte) elektra omlaag moeten moeten, alternatief zou rekeningrijden ook een optie kunnen leveren.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW

• mux

mux

99% efficient!

Deveon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:10:
Toevallig kwam ik dit weekend een 500e tegen. Mijn vrouw stond wel raar te kijken toen ik een Fiat 500 aan het bewonderen was, maar ja die Amerikaanse oranje reflectiestrepen maakte mij duidelijk dat dit geen gewone 500 was. Al zou ik hem nooit overwegen. Het is nieuwe techniek, niemand heeft er echt verstand van en zou eerder de Zoë overwegen.

@Coasterfreak Wat voor een groundbreaking accu zit er in de 500e dat er geen batterijdegradatie bestaat? Misschien is het minimaal zoals bij Tesla, maar geen is met lithium tot nog toe onmogelijk.
*geen* degradatie is natuurlijk niet realistisch, maar een goed ontworpen li-ion accu in een auto met batterijverwarming/koeling zal in de praktijk langer mee kunnen gaan dan de rest van de auto. Tientallen jaren voordat hij versleten is. Zelfs de allerslechtste packs nu (Leaf, Fluence) gaan al 8+ jaar mee voordat ze echt versleten zijn (60% of minder capaciteit resterend), en die packs worden echt flink mishandeld (ontladen met 3C+, laden met 2C+, enz.)
cihuacoatl schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:19:
We zullen het gaan zien met de restwaarde van de diverse EV's, ik denk dat het tegen gaat vallen zodra ze niet meer aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders voor wie 'bijtelling' een issue is, ze gaan dan naar een land waar het WEL aantrekkelijk gemaakt is om EV te rijden voor de particulier.
Vergis je niet, Nederland is al erg aantrekkelijk om EV te rijden - ook zonder aankoopsubsidies. De meeste aankoopsubsidies buiten Nederland zijn er niet zozeer om de consument aan te moedigen EV te rijden, maar om de lokale autofabrikanten te spekken. Het netto-effect van het soort subsidies elders is daarin vrij duidelijk. Je kunt dit ook zien aan de verkoopontwikkeling van EVs; daar is duidelijk een organische groei in EV-verkoop te zien, en niet het soort stapsgewijze groei dat je ziet als de verkoop voornamelijk op basis van subsidies en aanmoedigingsregelingen is.

Het is daarom IMO onwaarschijnlijk dat de vraag naar EVs opeens zal wegvallen. Gezien het aanbod voorlopig ook niet noemenswaardig stijgt, zeker niet in de segmenten waar de tweedehandsjes het goed doen, zal het nog een paar jaar duren voordat we een 'gezonde' tweedehandsmarkt met 'normale' prijzen hebben. De prijzen zullen kunstmatig hoog blijven. Maar het is uiteraard koffiedik kijken of dit nog 2, 5 of 10 jaar aanhoudt.
Er wordt naar mijn mening ook weer geprobeerd flink aan te verdienen door de schimmige autohandel en leaseboeren, de auto's zijn allemaal met flink subsidie gekocht (MIA en zo) maar de afschrijvingstabelletjes gaan natuurlijk uit van de cataloguswaarde dus jij betaalt een opgeblazen occasionprijs.
Dit is bijna alleen van toepassing op PHEVs, specifiek foutlanders.
Tenzij er OF voor ICE rijders echt heel nare maatregelen genomen worden (dikke spitsheffing, vrijstelling voor EV's, flinke accijns- of MRB-verhoging) OF voor (particuliere) EV rijders echt heel leuke maatregelen (altijd gratis parkeren + auto is voor zijn leven wegenbelastingvrij + 4 jaar laadtegoed, weet ik veel) gaat EV het nog lang niet worden en gaat er ook geen prijsopdrijvende extra vraag ontstaan.
Ik zou het helemaal met je eens zijn, ware het niet dat er duidelijk in de laatste 2 jaar een sterke organische vraag is gekomen; d.w.z. de mensen WILLEN elektrische auto's. Ze hoeven niet gestimuleerd te worden, er is nu al zonder hulp van de overheid een vraag die het aanbod overstijgt. Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).

Stimuleringsmaatregelen zijn nodig wanneer een industrie nieuw is en het in het belang van het land is wanneer deze industrie groeit, maar de kosten voor consumenten hoger zijn dan hun voordeel. Dit is, arguably, allang niet meer het geval. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden. Daarnaast zijn de lopende kosten aanzienlijk lager, dus dat prijsverschil zien de meeste mensen als investering, niet als inherent hogere kosten. Waarom moeten we het dan nog verder stimuleren? Dat geld kan veel beter worden gestoken in andere dingen (IMO).

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04-04 11:52
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Ik zou het helemaal met je eens zijn, ware het niet dat er duidelijk in de laatste 2 jaar een sterke organische vraag is gekomen; d.w.z. de mensen WILLEN elektrische auto's. Ze hoeven niet gestimuleerd te worden, er is nu al zonder hulp van de overheid een vraag die het aanbod overstijgt. Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).

Stimuleringsmaatregelen zijn nodig wanneer een industrie nieuw is en het in het belang van het land is wanneer deze industrie groeit, maar de kosten voor consumenten hoger zijn dan hun voordeel. Dit is, arguably, allang niet meer het geval. De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden. Daarnaast zijn de lopende kosten aanzienlijk lager, dus dat prijsverschil zien de meeste mensen als investering, niet als inherent hogere kosten. Waarom moeten we het dan nog verder stimuleren? Dat geld kan veel beter worden gestoken in andere dingen (IMO).
Ja dag. Hoe weet jij dat er organische vraag is en dat mensen niet een EV willen vanwege de lage bijtelling, lagere brandstofkosten en geen wegenbelasting? Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt. Ik ken ook geen enkele particulier met een EV. Als een bedrijf EV's stimuleert is dat goed, maar die doen dat meestal ook vanwege de kosten (en het imago).

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• TonVH
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:55:
[...]
Vergis je niet, Nederland is al erg aantrekkelijk om EV te rijden - ook zonder aankoopsubsidies. De meeste aankoopsubsidies buiten Nederland zijn er niet zozeer om de consument aan te moedigen EV te rijden, maar om de lokale autofabrikanten te spekken. Het netto-effect van het soort subsidies elders is daarin vrij duidelijk. Je kunt dit ook zien aan de verkoopontwikkeling van EVs; daar is duidelijk een organische groei in EV-verkoop te zien, en niet het soort stapsgewijze groei dat je ziet als de verkoop voornamelijk op basis van subsidies en aanmoedigingsregelingen is.
Prijzen in NL en buitenland zijn vrijwel identiek. Tel daarbij dat er in het buitenland tot 6.000 euro subsidie (voor iedereen dus ook particulieren!) wordt gegeven dan betekent dat hier EV's beduidend duurder (zo'n 20%) dan elders.

Het is niet voor niets dat er vooral veel Franse EV's hier 2e-hands worden aangeboden.
Autofabrikanten weten dit en vragen in Nederland hoge prijzen voor hun BEVs, en leveren dan maar mondjesmaat om kunstmatig de prijzen hoog te houden (en/of vanwege batterijtekorten en Noorwegen die alles opslokt).
Nogmaals, verkoopprijzen hier zijn direct 1:1 vergelijkbaar met de omringende landen. Verschillen zijn verwaarloosbaar. Wel zijn de subsidies erg verschillend (hier alleen de leaserijder, daar iedereen).
De gemiddelde aanschafprijs van een auto in Nederland (€28500, stdev 6000 euro) zit zo'n beetje op de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe EV, een paarduizend euro eronder. Dat betekent dat een BEV binnen het bereik is van véél meer Nederlanders dan die nu elektrisch rijden.
Die gemiddelde prijs is van alle auto's dus lease en particulier. In de particuliere sector zal de gemiddelde aanschafprijs stukken lager liggen waardoor ook de subsidie substantiëler is.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:16
YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Ja dag. Hoe weet jij dat er organische vraag is en dat mensen niet een EV willen vanwege de lage bijtelling, lagere brandstofkosten en geen wegenbelasting? Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt. Ik ken ook geen enkele particulier met een EV. Als een bedrijf EV's stimuleert is dat goed, maar die doen dat meestal ook vanwege de kosten (en het imago).
Als je particulieren zoekt met een EV, kijk even in de openingspost daar staan er best veel 8)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:43
[...]

He? Ik ben het eens met je eens! :D

De enige EV die men 'op de verjaardag' kent en wil hebben is de Tesla... Verder zijn in de afgelopen maanden in mijn kenniskring twee 'nieuwe' auto's gekocht: een oude Volvo station en een Clio Estate diesel (!), prijsklasse ca. 6000,- Milieu is GEEN ENKELE overweging, hoewel men wel duurzaam meent te zijn.

Wellicht dat in een social media bubble van duurzame mensen er vraag is naar een EV, maar buiten het wereldje echt niet. Nog steeds: te duur, te weinig range, juist voor die Leafs van 'maar' 11.000 euro.

2017 Ioniq Electric

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20-10 11:29
[...]

Ik ben het met je eens, in mijn omgeving op het werk zijn toch echt techneuten met redelijk opleidingsniveau en bijbehorend bovenmodaal loon. Maar niemand ziet een EV zitten.
Ja, een Tesla van de zaak, dat zou leuk zijn, maar voor de rest alleen alle vooroordelen (geen range, nergens kunnen opladen, bang om leeg te komen staan) En natuurlijk: Waterstof is de toekomst, die is ook standaard.
Ik wordt compleet weggehoond als ik weer eens over EV's begin, maar ik blijf stug foto's maken van laadpunten tijdens het lunch wandelen ;)

Bij mij in de wijk, wat vooral een arbeiderswijk is, staat een enkele verdwaalde Zoe of zelfs soms een leaf of een E-Golf, maar de meerderheid is al blij met zn 10+ jaar oude bakkie en is blij dat ze sowieso vervoer hebben. Hier in de wijk zijn er bijna geen mensen te vinden die meer dan een paar duizend euro willen en kunnen uitgeven voor hun "nieuwe" auto, dus is EV nog heel ver van hun bed.
Maar deze oude bakken leveren wel meer CO2 en fijnstof en roet en troep dan een nieuwe ICE, naar mijn mening zou het dus goed zijn om die oude, zeer vervuilende bakken van de weg te halen en voor EV's in te ruilen ipv de leaserijder die anders een "schone" ICE had genomen.

En dan NIET door extra kosten op ICE rijders te gaan verhalen, want je raakt dan namelijk precies de mensen die het toch al niet kunnen betalen.

Philos31 wijzigde deze reactie 15-10-2018 11:26 (4%)

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:16
@pposthoorn

Wat verbruik e-Golf wat voorbeelden...

ik heb ze zelfs van 10,7 (stadsverkeer) tot 19,7 (snelweg snel...)

Als ik voor langere tijd (9000km) kijk is het 13,5 tot 13,7

MarcelGo wijzigde deze reactie 15-10-2018 11:51 (59%)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• mux

mux

99% efficient!

Omdat je dit kunt aflezen uit de verkoopdata. Je loopt lang genoeg mee in dit topic om dit soort dingen al 10x gezien te hebben, dus volgens mij zit je een beetje te stoken. Desalniettemin, hier is een grafiek:

Incentive-based markten hebben een stapsgewijs karakter zoals die grafiek van PHEVs (gedomineerd door foutlanders). Organische markten in een supply-constrained omgeving hebben een monotoon karakter (zoals de BEV-grafiek). Dit is echt een schoolboekvoorbeeld van de twee soorten, ik kan me geen mooiere grafiek voorstellen om dit te demonstreren.
TonVH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:07:
Prijzen in NL en buitenland zijn vrijwel identiek. Tel daarbij dat er in het buitenland tot 6.000 euro subsidie (voor iedereen dus ook particulieren!) wordt gegeven dan betekent dat hier EV's beduidend duurder (zo'n 20%) dan elders.
Daarin vergis je je flink; hoewel nominale prijzen overal min of meer hetzelfde zijn (met de bekende BTW-verschillen), zijn effectieve verkoopprijzen in Nederland (net als in het VK en Noorwegen) vrijwel altijd de nominale prijzen, terwijl je in bijv. de VS en Canada grote kortingen krijgt bij de dealer. Maandenlang is een auto als de Ampera-E (Bolt EV in de VS) met kortingen tot wel $10k verkocht in de VS. Zelfde geldt voor de Leaf in bijv. Spanje en Italië.

Het is niet genoeg om naar catalogusprijzen te kijken, je moet naar de effectieve verkoopprijzen kijken. Die zijn in de klassieke EV-markten (VK, Nederland, Noorwegen) hoger dan elders.
Die gemiddelde prijs is van alle auto's dus lease en particulier. In de particuliere sector zal de gemiddelde aanschafprijs stukken lager liggen waardoor ook de subsidie substantiëler is.
CBS heeft data voor alle segmenten. De nieuwe aanschafprijs voor auto's is nauwelijks verschilend tussen bedrijfsmatig en particuliere aanschaf. De reden dat particulieren gemiddeld minder betalen voor hun auto is niet in een lagere aanschafprijs, maar een véél hoger aandeel tweedehandsvoertuigen (ca. 60% voor particulieren).

En vergis je niet in het gigantische aantal C1/Aygo/etc.-achtige ultragoedkope bedrijfsauto's. Tesla's en AMGs zijn geen gemiddelde bedrijfsauto's, dat zijn de auto's waar CEOs in rondrijden. De meeste leaseauto's zijn normale/goedkope auto's.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:29
[...]

Ik ken niemand die een EV rijdt omdat ie het zo tof vindt of zo graag minder fijnstof wilt.
Present!
Ik ken ook geen enkele particulier met een EV.
Ook present!

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 15:06

Tripl3 D

Brother in Arms

Binnen een paar weken ik ook, dus we hebben er al 2! 8)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• YoshiBignose
mux schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Omdat je dit kunt aflezen uit de verkoopdata. Je loopt lang genoeg mee in dit topic om dit soort dingen al 10x gezien te hebben, dus volgens mij zit je een beetje te stoken. Desalniettemin, hier is een grafiek:

[Afbeelding]

Incentive-based markten hebben een stapsgewijs karakter zoals die grafiek van PHEVs (gedomineerd door foutlanders). Organische markten in een supply-constrained omgeving hebben een monotoon karakter (zoals de BEV-grafiek). Dit is echt een schoolboekvoorbeeld van de twee soorten, ik kan me geen mooiere grafiek voorstellen om dit te demonstreren.
Je kan er allemaal moeilijke termen tegenaan gooien maar dit zegt weinig. De PHEV's zijn veel harder geraakt door bijtellingsregels. De EV's zijn misschien niet zo gunstig meer als 5 jaar terug, maar hebben nog steeds grote voordelen: 4% bijtelling, geen wegenbelasting en geen brandstof dus het is logisch dat je daar geen grote wijzigingen in de grafieken van ziet.

En hoe is de verdeling in deze cijfers tussen leasebakken (bedrijfsauto's) of particulier? Die hebben namelijk veel minder fiscale voordelen en daar zal je dus ook zien dat er veel minder worden verkocht.
pmiddeld schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Present!

[...]

Ook present!
Haha alle gekken in dit topic uitgesloten natuurlijk >:) ik ken jullie niet persoonlijk. En jullie mij (gelukkig) ook niet ;)
Blokker_1999 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

De hoofdmotivatie voor mij als particulier om er 1 te bestellen is de techniek. Op de tweede plaats de toekomstvastheid, op de derde plaats het groenere karakter. Voor de kosten moet ik het niet doen. De meerkost die ik moet maken om die wagen aan te schaffen haal ik er op de levensduur van die wagen niet uit ondanks het feit dat mijn zonnepanelen een mooi productieoverschot hebben en ik in België op die wagen de volgende jaren ook geen belastingen zal betalen.
Ja dat zijn geldige redenen, maar volgens mux zou je dus voor de kosten ook moeten doen want het is ook goedkoper, dat is in veel situaties niet zo (en ook niet praktischer).

YoshiBignose wijzigde deze reactie 15-10-2018 13:36 (19%)

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 12:37
pmiddeld schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Present!

[...]

Ook present!
Hier nog een particulier met een Ioniq Premium EV ;-)

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 17:04
Ook present.

Redenen zijn voor mij:
1. Gezondheid / fijnstof
2. Klimaat enzo
3. Technologie is razend interessant
4. Brandstof moeten we toch een keer vanaf, waarom niet nu

edit:
5. rijdt gewoon superlekker

Yongshi wijzigde deze reactie 15-10-2018 14:24 (9%)

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Ja dat zijn geldige redenen, maar volgens mux zou je dus voor de kosten ook moeten doen want het is ook goedkoper, dat is in veel situaties niet zo (en ook niet praktischer).
Dat klopt, dat is zeer afhankelijk van de situatie. Had ik nu een tweedehands LEAF gekocht dan ging ik er direct mee akkoord. Met een nieuwe wagen liggen de kaarten toch net iets anders natuurlijk.

Afhankelijk van de waarde die ik uit mijn huidige wagen geperst krijg mag ik eigenlijk zeggen dat de netto meerkost voor de nieuwe wagen ongeveer €12k zal kosten in vergelijking met het bijhouden van mijn huidige wagen voor de volgende 6 jaar.

Laat ons er even van uitgaan dat ik die wagen inderdaad 6 jaar hou en dat alles gelijk blijft zoals vandaag. Op gebied van belastingen bespaak ik 332 euro per jaar of in totaal 1990 euro op 6 jaar. Dat laat me nog 10 000 euro aan brandstof en onderhoud. Laat ons nog optimist zijn en zeggen dat we 2500 euro (wat zijn we optimistisch vandaag) uitsparen op onderhoud, blijft over 7500 euro om te besparen op "brandstof"

Ik heb net geen 6l diesel nodig om 100km af te leggen, die kost mij op dit moment net geen 9 euro. De Ioniq die ik besteld heb zal ongeveer 14kWh/100km nodig hebben of een kost van iets meer dan 4 euro. Als we dus een verschil opnemen van 5 euro per 100km betekend dat dat ik het gat gedicht heb na 150 000 km wat zou betekenen dat ik mijn aantal kilometers per jaar moet gaan verdubbellen ten opzichte van vandaag.

Dus neen, financieel gezien kan ik beter blijven rijden in mijn huidige wagen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• YoshiBignose
Pierz schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

In welke situatie is een BEV niet goedkoper dan een ICE?
Tja je kan toch wel een beetje rekenen?

Golf vanaf prijs € 23.620.
E-Golf vanaf prijs € 39.680 (excl laadpaal).

Besparing per maand is €40 wegenbelasting en brandstof. Brandstof dus afhankelijk van veel woon/werk verkeer of boodschappenauto. Bij die laatste zal het nooit goedkoper zijn. Zelfs na 5 jaar heb je pas € 2.400 wegenbelasting bespaard (als we ondertussen niet al wegenbelasting moeten betalen). Bij 25.000 km per jaar zal het misschien wat interessanter worden, maar dan is dat ook weer afhankelijk van: eigen oprit (zo nee, dan 35 cent per kwh). Genoeg range als je lange afstanden rijdt. Laadpalen zoeken. En de huidige 3-cilindertjes zijn ook zuinig. Als je zo'n 85 pk Golf rijdt als een EV dan haal je zo 1 op 20.

Nou is het inderdaad zo dat de E-Golf rijker uitgerust is en sneller etc. etc. maar zat mensen geven daar niet om of kunnen dat niet betalen. Als je inderdaad een volle Golf wil met dikke motor en automaat zal het verschil kleiner zijn.

En dan nog de restwaarde. Met een EV is dat in ieder geval stukken riskanter dan een normale Golf, dus je hebt meer afschrijving.

• JeroenK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-10 15:12
[...]

Aangenaam, JeroenK, ik heb er twee privé! Omdat ik het zo tof vind en minder fijnstof uitstoot heb. :w

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:07
@pposthoorn en @DjMark En in de Car -Net app? Daar zie je ook een cirkeltje met streepjes hoe vol de batterij zit. Daar kan je het iig per 10% nog zien.

• mux

mux

99% efficient!

Mijn stelling is niet dat een BEV altijd goedkoper is op een of andere manier, maar dat ze lang niet zo duur zijn als iedereen beweert. Puur op basis van de prijsverdeling van nieuwe auto's koopt ongeveer ~30-35% van Nederlanders een auto die even duur of duurder is dan de vanaf-prijs van de meest populaire BEVs (~35k). Dus een BEV is bereikbaar voor ongeveer 30% van de nieuwe autokopers in Nederland zonder enige verandering in hun budget en zonder noodzaak voor enige vorm van subsidie*.

En hoe je het ook went of keert, een BEV gaat niet duurder zijn in gebruik. If anything zal hij - uitgezonderd Tesla - vrijwel altijd goedkoper zijn op de lange termijn, dus je kunt het prijsverschil terugstoppen in je TCO waardoor de nieuwprijs wellicht voor tegen de 50% van Nederlanders die een nieuwe auto kopen bereikbaar is.

Doorgaans zijn stimuleringsregelingen bedoeld om ongeveer de eerste 10% van de markt open te gooien. Daar zijn we duidelijk allang voorbij. En dit laat de verkoopdata ook zien; in de verkooptrends zie je organische groei. Dit is duidelijk een werkende markt, niet een markt die afhankelijk is van subsidies om te bestaan. Dus de markt werkt, dus de subsidies kunnen weg** en het product zal overleven. Klaar.

De argumenten op basis van restwaarde en afschrijving zijn nu nog niet echt relevant, want de markt is nog lang niet volwassen. En de stijgende tweedehandsprijzen laten zien dat de markt daadwerkelijk volwassener aan het worden is; met sommige auto's is de afschrijving al min of meer normaal geworden (bijv. Nissan Leaf, e-Golf, e-Up!). In de laatste 3 jaar zijn al deze auto's alleen maar omhoog aan het gaan in tweedehandsprijs. Ja, de afschrijving van 2011-2015 was gigantisch, maar daarna? Zelfde als een Qashqai of A4.

* Let wel, lang niet iedereen koopt nieuwe auto's - dat zijn maar ongeveer 40% van alle Nederlanders. Dus in absolute zin zijn nieuwe BEVs bereikbaar voor ongeveer 12% van alle Nederlanders.

** Wanneer je subsidies te lang laat doorlopen, creëer je een geld-rondpompeffect. En met luxegoederen als auto's wordt dit effectief een vorm van regressief belastingbeleid, waar je de rijken bevoordeelt ten opzichte van de armen. Hoezeer ik ook wil dat iedereen zo snel mogelijk uit z'n ICE auto stapt en BEV gaat rijden, moet dat niet ten koste gaan van het goed functioneren van de samenleving.

• pposthoorn
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22-10 13:26

pposthoorn

Constructeur / Projectleider

YoshiBignose schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:35:
[...]

Tja je kan toch wel een beetje rekenen?

Golf vanaf prijs € 23.620.
E-Golf vanaf prijs € 39.680 (excl laadpaal).
Das wel gelijk al een flink oneerlijke vergelijking, die golf van 23k zit bijna niks op terwijl de e-golf helemaal vol zit met extra's.
Besparing per maand is €40 wegenbelasting en brandstof. Brandstof dus afhankelijk van veel woon/werk verkeer of boodschappenauto. Bij die laatste zal het nooit goedkoper zijn. Zelfs na 5 jaar heb je pas € 2.400 wegenbelasting bespaard (als we ondertussen niet al wegenbelasting moeten betalen). Bij 25.000 km per jaar zal het misschien wat interessanter worden, maar dan is dat ook weer afhankelijk van: eigen oprit (zo nee, dan 35 cent per kwh). Genoeg range als je lange afstanden rijdt. Laadpalen zoeken. En de huidige 3-cilindertjes zijn ook zuinig. Als je zo'n 85 pk Golf rijdt als een EV dan haal je zo 1 op 20.
Uitgaande van 25.000km/jaar en 14kWh/100km a 30cent en 1:20 a €1,70 ben je over 5 jaar €5375 meer kwijt aan brandstof dan stroom.
Nou is het inderdaad zo dat de E-Golf rijker uitgerust is en sneller etc. etc. maar zat mensen geven daar niet om of kunnen dat niet betalen. Als je inderdaad een volle Golf wil met dikke motor en automaat zal het verschil kleiner zijn.

En dan nog de restwaarde. Met een EV is dat in ieder geval stukken riskanter dan een normale Golf, dus je hebt meer afschrijving.
Restwaarde is maar zeer de vraag hoe dat gaat. Momenteel is de productie van EV's nog aan alle kanten te krap waardoor elke EV verkoopt, nieuw of tweedehands. De vraag is of het aanbod harder gaat stijgen dan de vraag de komende jaren.
Daar komt nog bij dat benzine auto's ook niet het eeuwige leven gegund is, als er straks eoa vervuiling tax komt kan het zomaar zijn dat je ze in één klap flink afschrijven.

Voor het gemak heb je geen onderhoud meegenomen in je verhaal. Denk dat dat zo €300-500 per jaar kan zijn. Dus over 5 jaar nog €1500-2500

Kom ik totaal op bijna 10k besparing. Dus dan is de e-Golf nog 6k duurder, wat de opties prima kunnen verklaren imho.

Dus zo groot is het verschil niet qua kosten voor iemand die veel privé rijdt ;)

Edit:
tiguan schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:00:
@pposthoorn en @DjMark En in de Car -Net app? Daar zie je ook een cirkeltje met streepjes hoe vol de batterij zit. Daar kan je het iig per 10% nog zien.
+/- 10% is nou niet echt nuttig als je wil weten of je iets nèt wel of nèt niet haalt :+
DjMark schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:03:
Ja dat is een 10% indicatie, beter dan niks, inderdaad.
Maar ik hou gewoon van dit soort cijfertjes, en dan wil ik ze graag nauwkeurig.
Ach...ik kan niet alles hebben ;-)
+1
Heb je al eens op car-net ingelogd via je pc:
https://www.volkswagen-ca.../nl_NL/web/guest/home?a=1
Kan je een excel bestand downloaden met stats van ALLE ritten :*)

pposthoorn wijzigde deze reactie 15-10-2018 15:07 (15%)

Tesla Model 3 LR RWD

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22-07 23:17
pposthoorn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 15:04:
Uitgaande van 25.000km/jaar en 14kWh/100km a 30cent en 1:20 a €1,70 ben je over 5 jaar €5375 meer kwijt aan brandstof dan stroom.
En 14kWh/100km is normaal?
Ook in de winter?

Ik vind het redelijk positief ingeschat, evenals 1,70 per liter redelijk negatief is...
Ohhh ik zie idd al dat 1,60 het goedkoopste in de buurt is bij mij. Gaat hard omhoog...

Maar de gemeente wil bij ons de kWh tarieven ook gaan verhogen naar 38 cent per kWh, wat in mijn geval zou betekenen dat ik beter op diesel kan rijden dan op stroom...
Restwaarde is maar zeer de vraag hoe dat gaat. Momenteel is de productie van EV's nog aan alle kanten te krap waardoor elke EV verkoopt, nieuw of tweedehands. De vraag is of het aanbod harder gaat stijgen dan de vraag de komende jaren.
Daar komt nog bij dat benzine auto's ook niet het eeuwige leven gegund is, als er straks eoa vervuiling tax komt kan het zomaar zijn dat je ze in één klap flink afschrijven.
Lagere prijs is bijna altijd goedkoper dan hogere prijs als je naar afschrijving kijkt.
Tenzij je heel lang gaat rijden.

Ik vind 5 jaar echter heeeeel lang. Voor nu zou ik een EV het liefst 12 maanden rijden om te kijken of het bij mij zou kunnen passen, maar maximaal 24 maanden. Ontwikkelingen gaan ook zo hard nu, dat 5 jaar echt veel te lang is imho.
Voor het gemak heb je geen onderhoud meegenomen in je verhaal. Denk dat dat zo €300-500 per jaar kan zijn. Dus over 5 jaar nog €1500-2500
Ik heb eens even met VW gebeld over onderhoudsprijzen, ik denk dat je wel gat schrikken :+

E-Golf iedere 15.000/1 jaar enkel een inspectie: 200 euro.
Standaard Golf: 30.000/2 jaar 250/270 afhankelijk van eerste of tweede keer.

Onderhoud (inspectiebeurt zoals VW het noemt) op de E-Golf is dus gewoon fors duurder! Maar wel verplicht voor garantie en pechhulp...

Youtube: DashcamNL

• TonVH
assje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:36:
Als jouw particuliere kopers dan €25k uit hun zak konden betalen is het natuurlijk geen enkel probleem daarbij €10k te financieren (als dat dan het probleem is).
Of iemand zomaar 10.000 euro kan lenen is maar de vraag. Daarnaast huldigen veel mensen de opvatting dat je voor dit soort zaken juist geen geld moet lenen.

En hoe jij aan de conclusie van "25.000 uit hun zak" komt is mij echt raadselachtig. Allereerst hebben de meesten al een auto die ze of verkopen of inruilen en daarnaast zijn er nog altijd mensen die eerst sparen en dan pas uitgeven.

• dfrenner
TonVH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 16:39:
[...]

Sinds wanneer bepaalt een gemeente de prijs van energie?

[...]

Dan is VW toch echt een grote uitzondering. B

Bijv. de Renault Zoe kost 70 euro voor een beurt terwijl je voor een "klassieke" Renault minstens 250/300euro betaalt. Van BMW weet ik soortgelijk verschil.
Toch ook maar even Hyundai gebeld:

Kona:
EV: 15.000 / €65 - 30.000 / €85 (plus event. remvloeistof) - 45000 / €65
Benzine: 15.000 / €212 - 30.000 / €297 (plus evnt. interieurfilter) - 45000 / €212

Zit voor 45.000km zo'n €500 verschil in, ten gunste van de EV variant. Groter verschil dan bij VW

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:26
Ioniq 69 euro 15000 km beurt.
Ruitvloeistof bijgevuld systeem update 1 jaar pechhulp erbij en de auto gewassen .

Wat een oplichterij bij vw.

evtje wijzigde deze reactie 15-10-2018 17:24 (3%)

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• JayPe
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:51
[...]

Kusje van mij! Particulier en pro minder vervuiling op de plaats waar we leven.

3460 Wp '16 - Volkswagen e-up! '18 - Maximumsnelheid naar 100km/h

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:49
TonVH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:13:
[...]

Leuke poging maa rik heb uitgebreide berekeningen gemaakt maar zodra je moet financieren (en dan niet verkapt in een aanvullende hypotheek onderbrengt, iets wat overigens niet bij elke bank realiseerbaar is) dan zijn de kosten van financiering hoger dan de directe besparing en kom je op te lange terugverdientijden.
Maar wellicht zijn jouw uitgebreide berekeningen niet representatief voor iedereen. Ik weet niet met welk percentage financiering jij rekent maar bij Hyundai kon ik die Ioniq vorig jaar financieren tegen 3%.

Ik vind je toon een beetje flauw maar ach, ik laat me niet kennen. De situatie die ik beschreef is als we in een situatie komen waar afschrijving op een EV lager is dan op een ICE. Voor mensen die veel kilometers rijden lijkt dit in de toekomst zeer aannemelijk.

Er is een Ioniq die leverbaar is als ICE en EV dus laten we die vergelijken (met voor de grap mijn Leaf erbij). Gezien het verhaal zojuist gaan we eens uit van 12%/jaar afschrijving voor een EV versus 15% voor een ICE bij 30.000km per jaar.

Rentederving staat in deze berekening op 0%, het verschil in prijs tussen de twee opties is €12k. Laten we voor deze €12k dan eens 5% rekenen, €600 per jaar/€50/maand extra dus voor de EV.

Nog steeds een verschil van €1.000,- in het voordeel van de EV. Uiteraard, ben je afhankelijk van publiek/snelladen of rijd je veel minder zal het anders zijn, dan ontken ik heus niet. Maar zelfs als de afschrijving in percentage gelijk blijkt te zijn is de EV nog steeds de voordeligere keuze (en dat verschil wordt alleen maar groter als je de auto langer dan 4 jaar blijft rijden).
[...]

Je spreekt in raadselen. Dus nee, geen bevestiging.Vermoed dat je over teveel creativiteit bezit, ik prefereer de praktische realiteit.
Ik gebruikte de term "uit eigen zak", volgens mij ontstond daar de verwarring.

"uit eigen zak" is voor mij dus eigen vermogen, geld dat niet geleend hoeft te worden. Dit komt dus uit inruil, spaarvarken of waar dan ook.

Jij had het over mensen die een auto van €25k konden veroorloven zonder te lenen. Dus, gaan zij een auto van €35k aanschaffen hoeven zij slechts €10 te lenen. Met een rente van 2%-5% kost dit €16,67-€41,67 per maand (minder dan het verschil in wegenbelasting alleen al).

Ik zie de raadselen dus niet, juist alleen maar realiteit.

Dan gewoon beknopt de kosten van een BEV vs ICE op een rij:
Onderhoud -
wegenbelasting -
Energie (brandstof) -
Verzekering =
Afschrijving + (?)
Rentederving +

Welke posten het zwaarst wegen zal per situatie verschillen.

Jij focust je enkel en alleen op aanschafprijs, enige belangrijke aan aanschafprijs is de relatie die hij heeft met afschrijving. Als de afschrijving in relatief lager uitvalt wordt een EV snel absoluut goedkoper.
Blokker_1999 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:47:
[...]
nu moet ik zeggen dat mijn huidige wagen een 360° beeld geeft en dat ik dat enorm hard zal missen op mijn Ioniq. Het is mijn primaire instrument geworden bij het achteruitrijden, inparkeren,.... Veel eenvoudiger dan 3 spiegels in het oog houden en je ziet er nog meer op ook.
Vraag aan jou maar ook aan de andere Leaf rijders met 360°, wist je dat als je de camera knop nog eens indrukt je beeld langs je rechter voorwiel krijgt?

Heeft bij mij best wel even geduurd voor ik daar achter kwam :9

Dat vind ik de enige echt handige functie van de 360° cam, ik parkeer achter het huis langs een stoepje en dat gaat hiermee op de cm precies. Uitgezonderd als het echt donker is, of regenachtig, het grote probleem van die cam m.i.

assje wijzigde deze reactie 15-10-2018 20:50 (20%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• TonVH
@assje
Je kunt creatief rekenen tot je een ons weegt maar aanschafprijs is toch echt bepalend of iemand zich X kan permitteren want dat is het geld wat hij Nu moet neertellen.

TCO berekenen is leuk in een bedrijf of als je meerdere producten tegen elkaar wilt zetten maa voor een particulier minder relevant.

Verdere details ga ik niet op in want welles-nietes gedoe. Enkel puntje als ik bij een bank een normale lening afsluit dan betaal ik 5% en dat is 190 euro/maand gedurende 5 jaar voor 10.000 euro.

Weet je zeker dat je voor je Leaf 500 per jaar onderhoud moet betalen? Want dat is meer dan het dubbele van andere EVs.

TonVH wijzigde deze reactie 15-10-2018 21:33 (10%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
@assje
Je benzineprijs is hoog. Niemand die privé rijdt betaald de adviesprijs. Welke kWh prijs heb je genomen? Verder denk ik niet dat je nog 20k krijgt voor een ioniq van 4 jaar oud met 120k op de teller. Dit zal eerder tussen de 10k en 15k zijn (inkoopprijs). Ook zal de verzekering van de EV duurder zijn, want hogere cataloguswaarde = duurdere verzekering. Wel een mooi overzicht overigens, maar IMHO is het voor de discussie nuttiger als je realistischere getallen gebruikt ipv getallen biased richting het voordeel van de EV.

@TonVH voor particulieren gaat het net zo goed om TCO als voor bedrijven. Het is alleen dat particulieren veel minder goed zijn in rationele keuzes te maken over grote uitgaven dan bedrijven.

• mux

mux

99% efficient!

De discussie tussen de gevoelens-mensen en de spreadsheet-mensen blijft altijd popcornwaardig. Ik had graag meegedaan, maar @assje heeft betere spreadsheets.

• 414524
  • Registratie: oktober 2019
  • Niet online
Ooit 30% afgeschreven op een auto die ik 5 maanden heb gereden: tsja... Wel 30dkm op kunnen zetten in die periode. Verder: leuk al die berekeningen, maar auto's zijn ook een stukje emotie/ subjectiviteit. Staar je dus niet blind op de berekeningentjes: kijk wat je kwijt kunt zijn en wat praktisch is en doe dat. Laat de rest lekker lullen, elke situatie is uniek.

• pmiddeld

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:34:
Mwah ik snap dat veel mensen uit principe niet willen lenen of leasen voor een auto. Zouden mijn ouders ook never nooit doen. Dus die kopen liever voor 15k een ICE dan voor 35k een EV die op de lange termijn goedkoper is.
Ik heb nooit begrepen wat er mis is met lenen om goedkoper uit te zijn. Met een huis is het opeens wel acceptabel.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:09

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

kdeboois schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Ik kan nergens de kosten van het tijdsverlies bij snelladen langs de snelweg invullen daar :+
Dat doe je toch erbij in de kwh prijs.
Je tijd kost 10 euro per uur?
je laad met 100kwh
dus laden kost je 10 cent per kwh die je moet laden extra :).

Beetje zelf nadenken kan ook wel toch :).

Gewoon sebastiaan

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
De meeste mensen zullen thuis/op werk laden. Dan kan je de tijdwinst van niet tanken ook weer aftrekken.

Electrisch rijden is na 4 jaar alleen goedkoper voor de veelrijder. Als je niet 30k+ rijd per jaar is Electrisch duurder. Dit staat haaks tegenover het beschikbare range. Weet niet of het mogelijk is om zonder snelladen 30k per jaar te rijden in een Ioniq. Kona 64 kWh versie is zoveel duurder dan de benzine versie dat het omslagpunt nog veel hoger ligt.

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:20
Ook voor de weinigrijder is het na 4 jaar goedkoper. Vooral de jaren 5-10 vanwege dat de afschrijving dan relatief lager wordt. Een stilstaande EV heeft in principe (nog) geen running costs.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• TonVH
Deveon schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:06:
[...]

Ik heb nooit begrepen wat er mis is met lenen om goedkoper uit te zijn. Met een huis is het opeens wel acceptabel.
Omdat het onverstandig is om onnodig(!) lange termijnverplichtingen aan te gaan.Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit meevallers.

Hypotheek is een andere situatie. Je moet ergens wonen en huren is veelal duurder dan kopen. Ook is een koopwoning (tegenwoordig) minder schaars dan een huurwoning.

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Even vooraf: Ik heb mede op basis van deze site mijn Ioniq besteld, dus ik ben al om en het milieu was sowieso een belangrijke factor, MAAR:

Deze site is standaard ingesteld veel te positief in het voordeel van een EV. 20 ct/kWh? Ja, als je thuis kan laden.
Maar realistischer is 35 ct/kWh, want dat is een gangbaar tarief op de meeste laadpalen.

ICE brandstofverbruik 6.5 op 100km? Ik haal makkelijk 4.75 op 100!

Ja, je kunt alles zelf instellen, maar toen ik deze zelf in moest vullen met 0 verstand met EV's heb ik dat verbruik van een EV en de kosten gewoon overgenomen. Daardoor is mijn voordeel toch wel enkele tientjes per maand minder.

N.B. Ja, ik had duidelijk meer zelf onderzoek moeten doen/meer zelf uit moeten zoeken, maar was ervan uitgegaan dat hier al een goed gemiddelde gebruikt werd en niet de vrijwel meest optimale situatie.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:18

mvdam

EV-Gekkie

Tripl3 D schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Even vooraf: Ik heb mede op basis van deze site mijn Ioniq besteld, dus ik ben al om en het milieu was sowieso een belangrijke factor, MAAR:

Deze site is standaard ingesteld veel te positief in het voordeel van een EV. 20 ct/kWh? Ja, als je thuis kan laden.
Maar realistischer is 35 ct/kWh, want dat is een gangbaar tarief op de meeste laadpalen.

Ja, je kunt alles zelf instellen, maar toen ik deze zelf in moest vullen met 0 verstand met EV's heb ik dat verbruik van een EV en de kosten gewoon overgenomen. Daardoor is mijn voordeel toch wel enkele tientjes per maand minder.

N.B. Ja, ik had duidelijk meer zelf onderzoek moeten doen/meer zelf uit moeten zoeken, maar was ervan uitgegaan dat hier al een goed gemiddelde gebruikt werd en niet de vrijwel meest optimale situatie.
"Mijn" kWh's kosten gemiddeld over de afgelopen 8000km €0,03 / kWh :+. Dus vind €0,20 nogal een grove overschatting O+

En dan is de €0,03 vooral veroorzaakt door incidenteel een uurtje "duur" laden voor €0,35.
Bij een snellaadpaal kost een kWh me maar €0,06, en op werk €0,00

Aannames zijn dodelijk :* Zeker als je €50.000 gaat uitgeven. Volgens mij zijn er (ruim) voldoende gegevens over het verbruik beschikbaar, dus om dan een website de schuld te geven vind ik een beetje flauw.

mvdam wijzigde deze reactie 16-10-2018 13:18 (15%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
[...]

maingau pas en af en toe snelladen, dat compenseert weer

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• mux

mux

99% efficient!

Ja, de marginale prijs van iedere kWh voor de meeste EV-eigenaren is een stuk lager dan 20ct/kWh. Mensen die hun auto bij huis kunnen zetten laden vanuit zonnepanelen, mensen die werk hebben laden op het werk en mensen die dit topic lezen hebben een maingau-pas. En als je in de buurt van één van de vrij veel gratis (snel)laadpalen woont kun je daarmee je laadkosten ook flink drukken.

En de hele grap is natuurlijk: dit kan allemaal niet met benzine of diesel. Dit is echt een unieke eigenschap van elektriciteit. Het kan een klein beetje duurder zijn (60ct/kWh bij allego/fastned als je geen maingau-pas hebt), maar ook letterlijk gratis. Wat is de prijsbandbreedte van benzine, 5 cent meer of minder?

Als de autokosten zo'n groot probleem zijn, is er met een EV altijd wel een manier om de kosten verder te drukken. Zoniet, wat is dan je probleem?

• Deveon
  • Niet online
TonVH schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

Omdat het onverstandig is om onnodig(!) lange termijnverplichtingen aan te gaan.Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit meevallers.

Hypotheek is een andere situatie. Je moet ergens wonen en huren is veelal duurder dan kopen. Ook is een koopwoning (tegenwoordig) minder schaars dan een huurwoning.
En hoe verklaar jij een hypotheek boven de 4 ton met omdat "je moet ergens wonen"? In het grootste* deel van Nederland heb je voor 2 ton al een woning dat aan alle eisen van "je moet ergens wonen" voldoet.

*=oppervlakte ;)

Het is logisch dat huren duurder is want daar zit onderhoud bij. Bij een koopwoning komt dat er nog bij kijken, net als wanneer je een auto blind koopt op de aanschafprijs.
mux schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:44:
Wat is de prijsbandbreedte van benzine, 5 cent meer of minder?
Landelijk gezien kan het volgens mij wel 15 tot 20 cent schelen. Een extra voordeel van stroom is dat de prijs (voor consumenten) stabiel is. Je weet over het algemeen wat je per kWh moet afrekenen, maar bij benzine blijven de geruchten dat het over de €2 per liter wordt komen elke keer terug komen en als je een berekening maakt over 5 jaar is brandstofprijs een onzekere factor.

Deveon wijzigde deze reactie 16-10-2018 13:08 (24%)

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

mvdam schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:21:
"Mijn" kWh's kosten gemiddeld over de afgelopen 8000km €0,03 / kWh :+. Dus vind €0,20 nogal een grove overschatting O+

En dan is de €0,03 vooral veroorzaakt door incidenteel een uurtje "duur" laden voor €0,35.
Bij een snellaadpaal kost een kWh me maar €0,06, en op werk €0,00

Aannames zijn dodelijk :* Zeker als je €50.000 gaat uitgeven. Volgens mij zijn er (ruim) voldoende gegevens over het verbruik beschikbaar, dus om dan een website de schuld te geven vind ik een beetje flauw.
Maar hoeveel gebruikers zullen op hun werk gratis kunnen laden? Fijn voor al die leaserijders of mensen met vooruitstrevende werkgevers, maar het leeuwendeel is gewoon niet zo.

Daarnaast gratis laadpalen zijn ook niet zo ruim gezaaid als je denkt. Bij mijn werkgever en bij mij thuis in de buurt (woon en werk toch echt in de randstad) zit er in ieder geval niets.

En ik geef de website niet de schuld (misschien handig om nog eens mijn bericht te lezen, ik geef zelf mijn eigen gebrek aan nader onderzoek al aan), maar ik geef een waarschuwing dat deze voor genoeg mensen niet zo gunstig uit zal pakken, zeker hoe meer dit mainstream gaat worden.

• 414524
  • Niet online
Echt, de helft van de (on)zin die hier besproken wordt gaat nergens over. Geef ik een fiscale tip over EV's, krijg ik gelijk team moderators aan de voordeur. Hier zit iedereen te kutten over hypotheken, leningen en weet ik wat. Gaat toch nergens over?

Ontopic: Moest vandaag wel lachen, ben op locatie bij een provincie (om e.e.a. tbv een rotonde vlakbij mijn huis te regelen). Staan er een stuk of 10 BMW i3's voor de deur. Uit navraag door mij bij de receptie blijkt dat ze amper gebruikt worden... Overheidsgeld, heerlijk! Lekker zonde...

• mux

mux

99% efficient!

@possimpible dat is gewoon de ontgroeningsprocedure hier. Nu beschouwen we je als een volwaardig topiclid! Gefeliciteerd :+

En wow, i3s ook nog eens niet gebruiken. Kunnen ze die niet in de deelauto-pool gooien ofzo?

• 414524
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:33:
Dan laatste deel van de ontgroening:
Je hoeft niet te quoten als je op de laatste post reageert :P
Ik zal in het vervolg - na deze post - rekening proberen te houden met dit verschijnsel! :*)

• JeroenK
  • Laatst online: 19-10 15:12
possimpible chreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:01:
Echt, de helft van de (on)zin die hier besproken wordt gaat nergens over. Geef ik een fiscale tip over EV's, krijg ik gelijk team moderators aan de voordeur. Hier zit iedereen te kutten over hypotheken, leningen en weet ik wat. Gaat toch nergens over?

Ontopic: Moest vandaag wel lachen, ben op locatie bij een provincie (om e.e.a. tbv een rotonde vlakbij mijn huis te regelen). Staan er een stuk of 10 BMW i3's voor de deur. Uit navraag door mij bij de receptie blijkt dat ze amper gebruikt worden... Overheidsgeld, heerlijk! Lekker zonde...
Neehoor, dat is goed voor de tweedehands markt. Ook ik kocht een van mijn EV's bij een garagehouder 5 jaar oud en 9500 km.. de auto rook zelfs nog nieuw. Terwijl de prijs erg gunstig was. Was ook een voormalig pool auto. Niemand wilde er echt in rijden, de oude km vergoeding was namelijk veel gunstiger dan het pakken van een elektrische pool auto.

Ik ben erg blij dat die gemeente de grootste afschrijving gedaan heeft. (Ruim 80% in nog geen 5 jaar). En goed voor de auto gezorgd heeft. Nu ben ik 13000 km verder en rij nog steeds gelukkig.

Die subsidie is goed besteed geweest O-)

Kunnen dadelijk anderen ook voor een schappelijk bedrag een weinig gebruikte, goed onderhouden jonge EV rijden.

JeroenK wijzigde deze reactie 16-10-2018 17:47 (4%)

• YoshiBignose
JeroenK schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Financieringen en leningen zijn van veel autobedrijven/merken hun core business geworden. De auto is bijzaak. Er zijn mensen die aan hun principe vasthouden. Maar ook hele groepen die dat niet doen en in auto leasing of financiering stappen.
Klopt :P Ik had ook nooit gedacht geld te lenen voor een auto maar toch gedaan met de Tesla. Die TCO is te goed om te laten liggen. Dat leg ik mensen ook altijd uit die het raar vinden dat ik geld geleend heb voor een auto.

Maar goed linksom of rechtsom is een barrel van €1000 goedkoper om te rijden dan een EV van €25.000. Sommige mensen hebben niet veel nodig :P of kunnen niet veel betalen.

• Deveon
  • Niet online
JeroenK schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:33:
[...]

Financieringen en leningen zijn van veel autobedrijven/merken hun core business geworden. De auto is bijzaak. Er zijn mensen die aan hun principe vasthouden. Maar ook hele groepen die dat niet doen en in auto leasing of financiering stappen.
Core business? Ze besteden het bijna allemaal uit... Meestal om ook auto’s te verkopen aan wie het nú helemaal niet kan betalen en ze gelijk doen vergeten dat de aankoopprijs onderhandelbaar is.

PS: toch weer verleid tot off-topic :N

Deveon wijzigde deze reactie 16-10-2018 18:37 (5%)

• Tovenaar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:28

En nog een blije E-Golf rijder... :P
Gisteren opgehaald bij Muntstad, gelijk mooi stukje naar huis kunnen tuffen en wat een genot om in te rijden...
De opties die ik er bij heb zijn winterpakket, DAB+, park-assist, getinte achterruiten en de kleur Tungsten Silver...

Tovenaar wijzigde deze reactie 17-10-2018 08:54 (3%)

• Philos31
possimpible schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:19:
Vandaag gesproken met iemand die een proefrit in een Kona had gemaakt. Dealer had hem verteld dat ‘ie thuis op 7,2 kw kan laden en hij binnen 9u vol was. Geen enkel probleem en niks geen vastrecht omhoog. Heb hem geadviseerd om eens elders informatie in te winnen nadat ‘ie niet van me aannam dat dit niet zo simpel werkt. Dealers zijn echt kapot slecht geïnformeerd, of het boeit ze gewoon niet...
Heb bij de Hyundai dealer in Almere toch echt een heel ander gesprek gehad. De verkoper reed zelf in de demo Ioniq, wist over laden, snelladen en de laadpas top10. Zeer geintereseerd en geinformeerd.
Ook bij Bochane in Almere, de verkoopster van de Zoe, heel lang en goed gesprek gehad, veel informatie gekregen, ook de auto voor een aantal uur meegekregen om te beleven hoe dat nou gaat met laden. Ze heeft zelf een blog en leest ook mee met anderen (ook hier op tweakers)
Ik denk dat ik per ongeluk tegen de goeden ben aangelopen ?

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• pposthoorn

pposthoorn

Tovenaar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 08:37:
[Afbeelding]
En nog een blije E-Golf rijder... :P
Gisteren opgehaald bij Muntstad, gelijk mooi stukje naar huis kunnen tuffen en wat een genot om in te rijden...
De opties die ik er bij heb zijn winterpakket, DAB+, park-assist, getinte achterruiten en de kleur Tungsten Silver...
*O*

Gezien het aantal nieuwe e-Golf rijders hier de laatste tijd wordt het misschien toch eens tijd voor een Volkswagen e-Golf / e-Up! topic?

Tesla Model 3 LR RWD

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Goed punt, het is inderdaad per situatie zo verschillend dat het lastig is om een algemeen getal te geven.

En er is natuurlijk een sterke selection-bias: mensen die op eigen terrein of op het werk kunnen laden, kopen veel sneller een EV. En daarmee komt de daadwerkelijke prijs voor de gemiddelde EV rijder dus inderdaad vrji laag uit. Uiteindelijk lijkt 20-25 cent mij best reëel als bedrag wat mensen hier op het forum gemiddeld betalen per kWh. Maar als je die opties niet hebt dan is het inderdaad weer wat anders.

Overigens, beter dan 1 op 20 rijden dat halen de meeste ICE rijders juist weer niet. Dat is dus ook voorbeeld dat er niet een gemiddelde te nemen valt dat voor iedereen goed werkt.

Maar, ondanks dat alles, ik hoop dat je veel plezier van de Ioniq gaat hebben!! Is een mooie wagen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:20
Hyundai van Dalen in Vlaardingen was ook wel OK.
De Kona Electric reed hij zelf ook veel en hij kon er veel over vertellen. Persoonlijk zag de verkoper meer in de Nexo / waterstof. Ach ja, we leven in een vrij land, zullen we maar zeggen.
Ik denk dat dealers daar wel op terugkomen als ze de kosten van benzinevoorraad in tankjes en een laadpaal naast de offerte van een waterstofstationnetje houden ;)

Serieus, hoe willen ze een dag lang mensen een serieuze proefrit in een waterstofauto laten maken zonder elke dag 30 kilometer om te rijden naar een compressor?

Ik weet dat de ANWB een snellader-auto heeft, maar van een compressor-auto heb ik nog niet gehoord.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Zody
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
nieuws: Google Maps toont informatie over oplaadpunten voor elektrische auto's

Mooie ontwikkeling dit ! Tot op heden is de oplossing voor het "probleem" nog te gefragmenteerd

• janesh
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:53

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

zonoskar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:03:
[...]

Welke andere EVs heb je overwogen? En waarom is het de eGolf geworden? Ik rij vandaag in een Leaf, morgebn in een eGolf en in het weekend in een Ioniq. 1 van die 3 moet het worden voor mij, maar ik ben er nog niet uit welke. De Leaf heeft voor nu een edge vanwege pro-pilot en de uitrusting. De Ioniq heeft daarna de voorkeur omdat deze sneller kan snelladen en veel goedkoper is. En de Golf en Leaf hebben geen accu koeling, dat heeft de Ioniq wel, al denk ik dat dit niet veel verschil maakt in het dagelijks gebruik aangezien ik aan huis kan laden.
Neem een i3, dan heb je superieure accu koeling. :P

Ik zou nooit een Leaf kopen vanwege het ontbreken van een fatsoenlijk BMS.

i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 730d 2014.

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:32
Proton_ schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:
De Zoe is een fijne auto maar in veel opzichten onvolwassen of onpraktisch.
De achterbank is alleen als geheel neerklapbaar, geen dakdragers mogelijk, geen trekhaak, geen ledverlichting (vorige week nog zitten klooien met H4 halogeen), uiterlijk nog 2012, geen CCS.
Niets dat niet met een simpele ingreep op te lossen is, maarja, dat moet Renault dan wel willen en doen.
Ik had in 2015 verwacht dat ze dat voor 2019 wel op orde zouden hebben, maar er is nog niets aangekondigd.
Spyshots van een nieuwe renault Zoe zijn net opgedoken. Planning is 2020 een nieuw model. Vreemde strategie, zou eerder verwachten dat ze de nieuwe Clio gaan klaarmaken voor elektrificatie maar kennelijk gooien ze het Zoe platform liever niet weg.

Als deelauto is deze auto perfect: Niet te groot, makkelijk te bedienen, weinig verschil met een ICE. Wanneer je voor het eerst in een Leaf zit is het wel wat meer zoeken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• JopieZoe
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15-09 17:44
De achterbank is alleen als geheel neerklapbaar, geen dakdragers mogelijk, geen trekhaak, geen ledverlichting (vorige week nog zitten klooien met H4 halogeen), uiterlijk nog 2012, geen CCS.
Niets dat niet met een simpele ingreep op te lossen is, maarja, dat moet Renault dan wel willen en doen.
Ik had in 2015 verwacht dat ze dat voor 2019 wel op orde zouden hebben, maar er is nog niets aangekondigd.
Mee eens. Ik wacht met smart op een nieuw model met CCS mogelijkheid en ook wat groter.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:18

mvdam

EV-Gekkie

Ik ga uit dat ik 'm in +- 5 jaar naar 0 afschrijf, kan het alleen maar meevallen, en is toevallig ook nog +- 200.000km in mijn geval, dus blijf ik bij mijn €0,10 / km :9, het zal vast niet zover komen dat ik moet betalen om 'm te verkopen.

Verder is de stroom voor mij vrijwel gratis (op werk laden), verzekering verwacht ik geen schokkende dingen in, hooguit dat het onderhoud dus een keertje tegen gaat vallen.

Al met al een optimistisch sommetje misschien, maar ik zie ook niet echt in op welke punten het drastisch slechter kan worden. € 0 is immers €0 :9

En los van het financiële sommetje, rijdt het verrukkelijk, en is het in niets te vergelijken met een Aygo. En ik wil nooit meer terug naar een Dinoverbrander.

Kreeg trouwens gister van vele mensen onderweg naar huis grootlicht van achter, bleek, mijn linker achterlicht deed het niet.
Vorige week wel wat gekloot met de stadsverlichting door LED vervangen, toen iets geshort denk ik. Maar vond het niet zo boeiend dat m'n stadslicht het niet deed.
Als ik had geweten dat ik al een week met maar 1 achterlicht rondreed had ik het wel ff wat eerder gefikst :+.
Zekering kapot...

mvdam wijzigde deze reactie 17-10-2018 15:48 (56%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 17:20
Ik ben biased uiteraard, maar dat ben ik niet met je eens.

De Zoe is een van de weinige auto's die juist zoveel auto is gebleven en zo weinig 'complexe' EV. hierdoor hebben ze een lage leercurve. Iedereen die instapt kan er meteen mee overweg. Een helder en eenvoudig instrumentarium, simpele dingen als een handrem of de bediening van de kachel is allemaal lekker basic en eenvoudig. Dakdragers zijn overigens wel mogelijk net als fietsendragers. Die van mij heeft LED verlichting.

Geen CCS is wel jammer opzich maar die 10 min die dat op een snellaadsessie scheelt weegt niet op tegen de superieure chameleon AC lader, die elk aanbod van 22kW tot 2,3 kW aankan waardoor je op elk laadpunt op maximale snelheid laden kan. Vooral in Duitsland en Frankrijk waar alle laadpalen 22kW zijn merk je daar pas echt de toegevoegde waarde van. Daarnaast kan je met een Zoe áltijd terecht op de AC snellaadpoort van alle snelladers omdat deze altijd vrij is en samen met CCS of Chademo bruikbaar is.

Het huursysteem is aan de ene kant een hork, aan de andere kant houdt het de aanschafprijs zeer concurrerend en gezien de bedragen lager zijn als wat je aan brandstof voor je ICE kwijt was is dit voor veel mensen toch een positief ding om vooral de aanschafkosten te kunnen beteugelen.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:20
@Hachy Ik ben het met je eens dat het een fijne auto is :) (zeg maar waar ik mijn post mee begon).
Rijdt goed, de aandrijflijn en bediening is intuïtief etc.

Waar ben je het niet met me eens? Kan jouw achterbank wel in delen neer?
Ik ben net verhuisd en heel wat moeten klooien bij de Hornbach en Ikea om zowel gipsplaten, flatpacks als mijn gezin weer thuis te krijgen, waar een vergelijkbaar avontuur met de kleinere maar praktischer Twingo veel eenvoudiger was.
(overigens: platen van 240x60 cm kunnen in de Zoe bij de bijrijder onder de voorruit op het dashboard en op de achterbankleuning, vrouwlief kan eronder liggen en kleuter kan dan netjes in het stoeltje en alle deuren dicht).
CCS mis ik niet op mijn 22 kWh versie, maar om de 42 kWh versie ook in minder dan een uur vol te blazen is de Chameleon lader niet meer genoeg.
Na vier fijne jaren een Zoe als (enige) gezinsauto zijn bovenstaande punten de reden dat de volgende auto geen Zoe wordt. Toegestane daklast is overigens 0 volgens het boekje, en aangezien in mijn geval de auto van de leasemaatschappij is, word ik beperkt door de keuzes van Renault.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• FreeShooter
  • Laatst online: 20:27
possimpible schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:24:
[...]

Die accuhuur is gewoon een slim verdienmodel.
Ik denk dat veel mensen bij aanschaf van een EV denken 'ach dat streep ik wel weg tegen de oude wegenbelasting' en zo binden ze je.
Ja, want Renault heeft hun verdienmodel gebaseerd op de Nederlandse markt met een whopping 2% van de verkoop in Europa :+

Overigens opvallend dat op dezelfde pagina wordt genoemd dat de hogere aanschafprijs van een EV een mainstream adoptie tegenhoudt en tegelijkertijd de accuhuur van Renault wordt afgekraakt. Naar mijn mening is het een goede oplossing van Renault om de aanschafprijs te drukken.

• mux

mux

99% efficient!

Oh ik kan de hele dag twisten over hoe belachelijk veel knopjes er in de e-golf zitten :D Kan me niet schelen hoe goed de auto verder is, die knopjes hè. Wat een slechte smaak :P

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:21
FreeShooter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:41:
Overigens opvallend dat op dezelfde pagina wordt genoemd dat de hogere aanschafprijs van een EV een mainstream adoptie tegenhoudt en tegelijkertijd de accuhuur van Renault wordt afgekraakt. Naar mijn mening is het een goede oplossing van Renault om de aanschafprijs te drukken.
Volgens mij is die optie alleen maar gegeven om het 'risico' van de batterij uit de hele discussie te halen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Luiaard
  • Laatst online: 17:07
FreeShooter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:41:
[...]
Hoe je het ook wendt of keert, accu in eigendom scheelt op een Renault wat is het minimaal 59 euro excl. BTW per maand, daar hoef je de Nederlandse MRB niet bij te halen. Vrijwel iedereen met een Renault heeft een huuraccu, want het scheelde erg veel op de aanschafprijs. Helaas gaan die prijzen niet mee met de dalende accuprijzen...

Het maakt ze voor de tweedehands markt met name erg onaantrekkelijk. Het lijkt mij verder een prima auto, maar ik wil graag elektrisch gaan rijden om mijn maandelijkse kosten omlaag te krijgen. Dat lukt met die accuhuur alleen als je veel km's maakt.

Niemand is echt heel blij om aan zo'n leaseconstructie van de accu vast te zitten, vooral de mensen niet die op de een of andere manier problemen met de auto hebben die niet op te lossen zijn. De accuhuur loopt dan gewoon door, en je kunt dan ook nog eens zelf gaan betalen om de accu te laten verwijderen bij een geautoriseerd Renault punt dat dit mag, voor die accuhuur stopgezet wordt. Zoek maar eens op de internationale fora...

5550Wp op Zuid, 2160Wp O-W, Zonneboiler + Atlantic 8kW l/w warmtepomp. Kia Soul EV.

• mux

mux

99% efficient!

Da's wat je een wurgcontract noemt. Een belangrijke reden dat veel mensen strikt tegen lease- en huurconstructies zijn. Helaas heb je als enkeling niet veel te zeggen als je het daar niet mee eens bent, dat moet je als groep proberen te veranderen.

Ik ben wel benieuwd hoe moeilijk het zal zijn om een vervangende accu voor de Zoe te maken voor mensen die van huur->koop willen. Ik weet niet of de oude contracten allemaal over zijn gegaan naar de nieuwe, maar als je nog op het oude contract zit mag je niet snelladen (kost extra per snellaadbeurt), wordt de accu op afstand geblokkeerd als je de huur niet betaalt en kost het je geld om de accu uit te laten bouwen. Best ranzig.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22-10 22:15
Even terug naar de 2e meter met eigen EAN code.
Dan kun je goedkoper laden:
0 - 10.000 (openbare laadpalen) ** € 0,05274 € 0,000000 (nuon).
Maar moet je aparte EAN code hebben (aparte meter).

Maar sinds dit jaar mag je op EEN aansluiting meerdere energieleveranciers hebben !
Dus dan krijg je een 2e meter met eigen EAN, kosten euro 300,- incl. btw.

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• 414524
  • Niet online
60 kwh accu in de leaf, begin 2019 leverbaar...
Goed nieuws!

https://insideevs.com/60-kwh-nissan-leaf-price/

• dinges
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
En ook ik ben nu officieel EV rijder *O*

De dealer was vergeten hem vol te laden, dus ik mocht direct richting een snellader 8)7

edit:
En toevallig ook precies vandaag de Maingau flat-rate pas in de bus! Bedankt voor de tip @Hachy!

dinges wijzigde deze reactie 17-10-2018 22:19 (20%)

PSN: Houtvlot

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:26
Lijkt wel bij van der valk akersloot 😀ps mooie auto en veel geluk ermee.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• dinges
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Sterker nog, het IS van der valk akersloot! 8)7 Goed gespot :P

PSN: Houtvlot

• Tovenaar
dinges schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:02:
En ook ik ben nu officieel EV rijder *O*

[Afbeelding]

De dealer was vergeten hem vol te laden, dus ik mocht direct richting een snellader 8)7

edit:
En toevallig ook precies vandaag de Maingau flat-rate pas in de bus! Bedankt voor de tip @Hachy!
Nice! Hele strakke wagen en die velgen maken hem wel af...

• Tovenaar
Davidshadow13 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:01:
[...]
Typisch een dealer die nog niets weet van EV's. Waarschijnlijk hebben ze niet eens een laadpaal om hem vol te laden voor aflevering :P
Toen ik mijn E-Golf op ging halen lag hij ook gewoon aan de granny charger... ;)

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:43
possimpible schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Higher charge rate and active thermal management will be included as well, reportedly. This could make a very compelling EV.

Aldus reddit, wie weet! Pro pilot nieuwe versie wordt ook benoemd...
Yesss.... hopelijk kan ik tzt een demo-auto scoren. Gok dat hij zo'n 5000 boven de huidige zal starten.

2017 Ioniq Electric

• YoshiBignose
Betaalt zo'n dealer echt 22 cent per kwh voor stroom? Gierigaards...

• Philos31
Dat is Dirk Barten... Heeft ook hogere prijzen voor de Ioniq Private Lease vanaf 539 ipv 429 en dan kost volladen 10 euro/28K=0,35ct per kwh
https://hyundai.dirkbarte...l/hyundai-ioniq-electric/

Ik heb daar een jaar of 10 geleden een i30 gekocht met een onderhoudscontractje, ben ik helemaal op leeg gelopen. Daar kom ik dus niet meer... (Ook al had ik zelf beter moeten opletten)

Philos31 wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:03 (12%)

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het nu ineens wel erg hard gaat met EV's boven de 60 Kwh. Nu gaan ze ook nog roken aan banden leggen, dus hoi, de lucht gaat er een stuk schoner op worden.

Rij nu nog diesel, maar over een paar jaar gewoon EV. Er komt geen nieuwe diesel meer, tenzij deze morgen platgereden wordt, dan moet ik nog een paar jaar dit of een hybride.

Nonsensical line goes here <---

• dfrenner
cihuacoatl schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:55:
Ik zou hem liever 80% opgeladen geleverd krijgen met de opmerking dat dat beter is voor de accu.
Serieus?
Dan kom je in de winter nog maar 120km ver.... Dan mogen we wel heel snel naar 120-150kWh accu's.

Dat hoort een accu intern gewoon te regelen. Ik zou bij een EV iedere dag gewoon volladen. Hoort ie tegen te kunnen.

dfrenner wijzigde deze reactie 18-10-2018 09:45 (6%)

• Deveon
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Bij Tesla is het volgens mij 90%, daar zet ik hem meestal op dan heb ik 320 km range. Als ik weet dat ik ver ga rijden en alles nodig heb dan laad ik hem 100% en heb ik ongeveer 350 km range. Volgens mij schijnt het niet erg te zijn af en toe, maar je moet het niet dagelijks doen.
Volgens mij is Tesla de enige die laden tot 100% (of bijna) toe staat. Bij andere merken is net als op je telefoon 100% eerder 90-95% en bij 0% is er ook nog een reserve.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Het is een feit dat Li Ion accu's sneller degraderen als ze vaak geheel vol of geheel leeg zijn. Maar in elke EV is daar al rekening mee gehouden doordat er een buffer is: geheel leeg is niet werkelijk geheel leg en net zo bij vol. De auto beperkt hiermee de werkelijke degradatie dus al.

Ja, als je zelf bewust nog verder van die randen af blijft, dan zal de degradatie nog minder zijn maar het is natuurlijk de vraag hoeveel dat dan nog uitmaakt. Mijn mening is dat je een auto gewoon mag gebruiken zoals de fabrikant aangeeft en volgens mij betekent dat, dat je gewoon van vol tot leeg mag gaan en de auto moet dan normaal blijven functioneren, wat dus betekent geen excessieve degradatie. Ik ben het dus met @dfrenner eens.

Persoonlijk probeer ik me dus niet te druk te maken en de auto gewoon te gebruiken zoals dat me het beste uitkomt.. ik zal binnenkort eens zien of ik de SOH kan uitlezen en kijken wat deze manier van gebruik na ruim 2 jaar voor de accu heeft betekend. Ik zal het hier natuurlijk met jullie delen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS

• pposthoorn

pposthoorn

cihuacoatl schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 08:55:
Ik zou hem liever 80% opgeladen geleverd krijgen met de opmerking dat dat beter is voor de accu.
e-Golf (2016+) heeft een accu van 35.2kWh en daarvan gebruikt de auto netto 32kWh. Hij zorgt dus zelf al dat je hem niet helemaal vol of leeg kan laden.

Ben het met @mddd eens, ik maak me er geen zorgen over en laad hem altijd gewoon tot 100% op. Als dat niet kan had VW dat maar moeten zeggen.

Tesla Model 3 LR RWD

• dfrenner
cihuacoatl schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:20:
@dfrenner Geen budget voor meer laadpalen bij je gemeente?
Jawel, maar prioriteit ligt bij afstand tot woning. Doel is om voor iedere inwoner binnen 300 meter van de woning een paal beschikbaar te hebben.
Voorwaarden
Om een oplaadpunt bij u in de buurt te krijgen moet u aan de volgende regels voldoen:

U staat ingeschreven als inwoner van Zoetermeer.
U heeft een volledig elektrische of plug-in hybride auto of u verwacht deze binnen 3 maanden te krijgen.
U kunt de auto niet opladen op eigen terrein of binnen 300 meter lopen van uw huis.

dfrenner wijzigde deze reactie 18-10-2018 11:23 (35%)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:14
Voorwaarden
Om een oplaadpunt bij u in de buurt te krijgen moet u aan de volgende regels voldoen:

U staat ingeschreven als inwoner van Zoetermeer.
U heeft een volledig elektrische of plug-in hybride auto of u verwacht deze binnen 3 maanden te krijgen.
U kunt de auto niet opladen op eigen terrein of binnen 300 meter lopen van uw huis.
@dfrenner Als die laadpaal bijna continue bezet is voldoe je volgens mij prima aan de eisen, je hebt een plugin en kan niet opladen binnen 300 meter. Dat je een inwoner van Zoetermeer bent ga ik dan voor het gemak maar even vanuit :9.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD EAP+FSD | TNM Lolo 3.7kW

• dfrenner
Wow, die ziet er strak uit zeg!

"100 kilometer extra in vier minuten
De Taycan krijgt als eerste in serie geproduceerde elektrische auto een 800-voltsysteem, waardoor de laadsnelheid omhoog kan naar maximaal 350 kW. Bij de laadstations van Porsche zelf is de auto in vijftien minuten tot 80 procent vol te laden."

Wat een bak, en nu al 10.000 orders binnen... Ik wist eigenlijk nog niet eens van de komst af :X

• dfrenner
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:13:
Jammer dat al die dikke bakken komen nu de bijtelling maar tot 50k 4% is. Uiteindelijk betaal je dan 13% bij € 100.000. Alsnog beter dan 22% dat wel.... maar denk niet dat het zo storm zal lopen als de Tesla's tot nu. Misschien m'n Tesla nu maar verkopen en een tijdje in een sloeberbak rijden en als alle dikke EV's er zijn kan ik weer wat moois uitkiezen _/-\o_ O+
Je ziet nu idd veel mensen Tesla rijden, die normaal gesproken het geld voor een A4/3 serie/C klasse zouden hebben. De verhoudingen zijn een beetje scheef geworden.

Zelfs bij de sociale huurwoningen in het rijtje bij ons in de wijk staat een Model S. Dat is zo'n Taxi...

Maar goed dat is bij mijn V60 ook. Zonder de 7% bijtelling is bijtelling over de €72k van mijn Volvo ook veel te duur voor mij.

Maar m.i. is deze Porsche totaal niet te vergelijken met de Model S. Hopelijk blijft het een beetje exclusief.
possimpible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:19:
Helemaal mee eens, alleen onbereikbaar voor velen... Neemt niet weg dat ik de gemiddelde DGA liever in zo'n auto zie rijden dan een iets te dikke v8/w12/etc. Laat maar komen!!!
Hij hoeft ook niet bereikbaar te zijn, Porsche streeft een ander doel na dan Tesla. Het is de bedoeling dat Porsche nog een beetje exclusief blijft. Minder dan bij Ferarri, maar ze willen absoluut geen Audi worden.

Tesla heeft juist wel als doel zo veel mogelijk auto's verkopen, het liefst aan iedereen. Daardoor wordt het toch minder speciaal.

• 414524
  • Niet online
Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)

• YoshiBignose
possimpible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:54:
Is ook niet erg, maar vrees dat je ze in NL weinig zult zien. Enige reden dat er zoveel Tesla's rijden is omdat die lullo's die voorheen 800 bruto bijtelling op een autootje van 50k hadden nu ipv die 400 euro bijtelling in hun zak te steken liever uitgeven om een auto boven hun stand te rijden. Ik kijk er oprecht naar uit dat die leasecontracten aflopen en alle wannebe directie tesla-rijdende-managers weer in een passat rondtuffen.

(geen rage/ haat, maar zo werkt het wel, zie ik iig om me heen... kerels met 4500 bruto per maand in een model x, flikker toch op man)
Waarom is het zo erg dat ze ineens een Tesla kunnen rijden vanwege de fiscale voordelen ipv Passat en is het niet erg dat iemand een Leaf rijdt ipv een Polo? Dat is toch juist het idee van die stimuleringsregelingen? Ja in het begin waren ze wel heel erg absurd gunstig (0% bijtelling, KIA, MIA, VAMIL etc.) maar dat is de laatste jaren al niet meer zo. Snap niet waarom dat lullo's zouden moeten zijn maar klinkt wel een beetje als jaloezie...
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Je ziet nu idd veel mensen Tesla rijden, die normaal gesproken het geld voor een A4/3 serie/C klasse zouden hebben. De verhoudingen zijn een beetje scheef geworden.

Zelfs bij de sociale huurwoningen in het rijtje bij ons in de wijk staat een Model S. Dat is zo'n Taxi...
Ja hier staan ook dikke Mercedessen maar dat zijn ook Taxi's dus dat zegt niets, die gasten verdienen geen drol hoor. Voor de rest rij je een Tesla echt niet gratis hoor, zeker niet als je winst niet zo hoog is want dan betaal je weinig belasting en hebben de aftrekposten ook minder zin. Als je dan door gaat rekenen is het nog steeds een dure auto.

YoshiBignose wijzigde deze reactie 18-10-2018 16:03 (25%)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

En als er iemand hier is die niet vies is van fiscale regels naar eigen voordeel toepassen.. ;)
Maar dat sentiment is vrij algemeen, nog aangevuld met afgunst om afgepakte parkeerplekken door een laadpaal.

• Deveon
  • Niet online
possimpible schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 15:54:
Laat iedereen gewoon lekker rijden wat ze willen. Al rijdt mijn Marokkaanse buurman in een Bentley of de kersverse ZZP’er die zijn Polo voor een Model X inruild.

Overigens ken ik iemand die van een Outlander naar een S100D ging en een ander van een V60D6 naar een X P100DL en beide verbazen zich over de besparing. Dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen, toch?

Zelf ga ik ook van een Clio naar een Model 3 die waarschijnlijk drie keer zoveel kost in cataloguswaarde..

• 414524
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:03:
En als er iemand hier is die niet vies is van fiscale regels naar eigen voordeel toepassen.. ;)
Maar dat sentiment is vrij algemeen, nog aangevuld met afgunst om afgepakte parkeerplekken door een laadpaal.
Nooit over de grens hè... ;)

Ook in dit geval is dat gedaan, zal je ff een PB sturen voordat ik weer een modje achter me aan krijg :+

• pmiddeld
Voor geïnteresseerden in bergbeklimmingen met de Ioniq zie mij post in het Ioniq topic
https://gathering.tweaker...message/56805431#56805431

• 414524
  • Niet online
YoshiBignose schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 17:54:
[...]
Leg mij even uit hoe je nu een Ioniq koopt als ZZP'er en die in 3 jaar met winst kan verkopen, want dat klinkt als bullshit (zonder possimpible praktijken).
Wat is dit nou weer voor een sneer? Na 3 jaar verkopen = MIA naheffing trouwens, dus idd succes mee.

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:02
Ik merk toch dat de ‘openbare’ laders steeds vaker bezet staan. Aangezien mensen het als parkeerplek gebruiken hebben dus pech. Gelukkig kan ik thuisladen. Maar als ik zie dat er nu al te weinig laadpalen zijn wordt fat toch straks alleen maar erger? Iemand een idee hoeveel laadpalen er tekort zijn (prognose) over zeg 3 jaar?
Pagina: 1 2 3 ... 32

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True