Toon posts:

Displayport over USB-C met intel H370 of Z390

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• finetuned89
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 14:23
Weet iemand of het mogelijk is om op een Intel 300-serie moederbord (waarbij USB3.1 gen 2 in de chipset zit, dus H370 of de aankomende Z390?) in combinatie met een Coffee Lake chip (met Intel Graphics) een USB-C monitor aan te sluiten? Met andere woorden: zijn de graphics verbonden met de USB-C poort zodat deze middels de USB-C DisplayPort Alt Mode naar buiten kunnen? Of misschien moet ik vragen: kent iemand een moederbord waarbij deze voorziening getroffen is?

Achtergrond: Het is mogelijk om via de USB-C connector meerdere protocollen te transporteren via de zogenaamde Alternative Modes; een daarvan is DisplayPort. Dat maakt het mogelijk om een monitor via USB-C aan te sluiten op je pc. Dit werkt met veel moderne laptops prima. Nu heb ik een monitor met USB-C en HDMI aansluitingen, en ik probeer voor mijn toekomstige zelfbouw-pc in te schatten of het mogelijk is deze met USB-C aan te sluiten.

Ik krijg de indruk dat dit bij desktop moederborden niet echt geïmplementeerd is. Ik lees op het Intel forum over iemand die het wel gelukt is met een NUC (na wat gestoei), maar op heise.de lees ik tussen de regels door dat het de aansluiting op de meeste moederborden is beperkt tot enkel het USB-protocol:
USB-C ohne DisplayPort

Bei den meisten Desktop-PC-Mainboards sind die USB-Typ-C-Buchsen weiter auf die klassischen USB-Funktionen beschränkt. Die Kombination mit den Alt-Modes für DisplayPort oder HDMI und die Ladefunktion taucht eher bei Mini-PCs auf, vor allem aber in Notebooks.

Während sich bei Notebooks und Mini-PCs zudem auch Thunderbolt 3 (etwas) weiter ausbreitet, halten sich die Hersteller von Desktop-PC-Mainboards diesbezüglich noch immer zurück.
Een andere variant is een moederbord met een Thunderbolt 3 aansluiting, zoals deze van AsRock waarbij genoemd staat:
Graphics Output Options: HDMI, DisplayPort, Thunderbolt™ 3 Type-C
Als ik het goed heb kan DisplayPort over Thunderbolt 3 getunneld worden, en is Thunderbolt 3 een Alt-Mode van USB-C. Weet iemand of een display dat wordt aangemerkt als een USB-C-monitor dit dan kan snappen, of heb ik dan een monitor nodig die in de eerste plaats ook Thunderbolt 3 als protocol aankan?

Alvast bedankt als iemand hier inzichten over heeft, of misschien zelf ervaring heeft met dit vraagstuk.

Alle reacties

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee