Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Tommasso
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 21:10
Goedendag,

Enkele weken geleden heb ik van een medetweaker een Asrock Z77 Pro4-M overgenomen. Helaas bleek bij aankomst dat enkele pinnen waren verbogen (en zodanig verbogen dat terug buigen niet meer mogelijk was). Deze heb ik geprobeerd te repareren (zie eindresultaat).
Met de datasheet van intel (https://www.intel.com/con...sktop-vol-1-datasheet.pdf), heb ik de beschadigde pinnen tot de volgende functies herleid (nummering):
1: VCCAXG: Zou de interne GPU van voeding moeten voorzien
2: VDDQ: Zou de DDR3 interface moeten van voeding voorzien
3: VSS: "Processor ground node". Ik weet niet exact welk doel dit dient.
4: SA_DQS[1]: Iets met de communicatie van RAM op channel A.

Helaas heeft dit niet een werkend moederbord opgeleverd: Ik krijg 4 beeps tijdens de POST, wat een "system timer failure" zou aanduiden.

Mijn vraag
Wat kan zo'n "system timer failure" veroorzaken. Op internet lees ik dat het het volgende kan zijn:
- Niet ondersteunde CPU (of misschien een defecte). Ik heb twee CPUs geprobeerd op het moederbord, waarvan ik zeker weet dat ze het doen. De vorige eigenaar heeft het moederbord met exact dezelfde CPU gebruikt als ik.
- RAM problemen. Ik heb meerdere soorten geheugen op verschillende banken uitgeprobeerd (ook channel B ). Heeft geen invloed op de fout. Wanneer ik geen RAM plaats, krijg ik andere beeps.
- Moederbord defect: Ik zou graag weten wat dan defect zou (kunnen) zijn.

Andere zaken die ik heb geprobeerd:
- CMOS reset
- Andere voeding

TLDR: Welk defect aan een moederbord veroorzaakt een "system timer failure"?

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True