Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Calisthenics

Pagina: 1
Acties:

• NG00
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 18:54
Mede-auteur:
  • ixl85
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:47

ixl85

Het grote Calisthenics topic

Calisthenics?
1840–50; cali- (variant of calli-)Beautiful + Greek sthén(os ) Strength + -ics

Calisthenics betekent dus letterlijk ‘Mooie Kracht’.
Dit kan je op 2 manieren interpreteren.
Enerzijds krijg je van calisthenics sterke spieren én een evenwichtig en atletisch lichaam. Geen korte, opgeblazen spieren, maar lange strakke spieren.
Anderzijds zijn de oefeningen bij calisthenics zijn gericht op een schone, nette uitvoering. Dit is een groot contrast met bijv. crossfit. Crossfit richt zich over het algemeen meer op het competitie-element en het maken van veel reps.
Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de pull-up. Met behulp van beweging (kipping) kan je met je momentum op een makkelijke manier meer pull-ups maken dan als je ze stil/statisch doet. Deze ‘dynamische’ variant zie je bij crossfit.
Bij calisthenics gaat het juist om de schone, statische manier waarbij een juiste houding erg belangrijk is. Deze pull-ups zijn zwaarder en dus ook moeilijker te leren als beginner. Als je calisthenics wilt gaan beoefenen kan je het beter direct goed aanleren. Het is zwaarder, maar iets afleren en opnieuw aanleren is uiteindelijke moeilijker.
Het volgende filmpje toont duidelijk het verschilt tussen de crossfit en calisthenics pull-up:

Voordelen
Goedkoop
Je kan calisthenics beoefenen in een speeltuintje, het bos, je huiskamer, speciale parkjes in de buurt of in de sportschool. Je hebt er bijna niks voor nodig. Echter kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Gains
Je traint een boel meer dan pure kracht. Je wordt sterker door te trainen, maar op hele andere manier dan als je puur kracht traint. De oefeningen zijn totaal anders dan de dumbbell of barbbell beweging of een statische fitnessmachine die je in de sportschool tegenkomt. Bij calisthenics train je met eigen lichaamsgewicht. Geen halters en gewichten dus: je trekt, duwt en draagt je eigen lichaam.
/work in progress
Nadelen
/work in progress
Tools
Ondanks dat calisthenics trainen is met je eigen lichaamsgewicht, zijn er toch de nodige hulpmiddelen om je oefeningen mee te doen. Dit zijn over het algemeen geen grote dure apparaten zoals bij fitness.

Enkele voorbeelden:
- Pull-up bar
- Dip bar
- Paralettes
- Turnringen
- Resistance bands

Of een apparaat wat meerdere dingen combineert zoals een powertower.

Uiteraard is dit alles niet nodig en kunnen ook simpele huis tuin en keuken voorwerpen gebruikt worden, denk bijvoorbeeld aan stoelen om te dippen.
Tips
/work in progress
Wie traint waar
/work in progress
Voeding
/work in progress
Bronnen
Een lijst met alle calisthenicsparken in de wereld https://calisthenics-parks.com/maps

NG00 wijzigde deze reactie 24-03-2019 20:26 (90%)

• ixl85
NG00 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:46:
Ik was eens door het krachtsport topic aan het bladeren met de hoop hier iets over calisthenics terug te vinden, echter zonder succes... Het krachtsport topic gaat met name over bodybuilding en vergelijkbare vormen van fitness/krachtsport.

Aangezien calisthenics toch net weer een andere tak van sport is, besloten een nieuw topic aan te maken :)
Ik zal vast niet de enige op heel GOT zijn die hier aan doet of heeft gedaan.

Zelf ben ik sinds 1,5 maand bezig met de "recommended routine" van reddit.
Na wat gezocht te hebben online hierbij uitgekomen, en vind het tot nu toe een erg fijne routine.
En het feit dat ik dit in principe overal kan doen, zonder een duur sportschool abonnement te hebben staat me ook aan!

Zijn er hier meer mensen met ervaring in Calisthenics?
Voor de mensen die het niet weten: Calisthenics wordt beoefend met behulp van je eigen lichaamsgewicht, en is een combinatie van kracht maar ook behendigheid en mobiliteit.
Denk aan basis oefeningen zoals de push-up, pull-up en dip, tot de gevorderde oefeningen zoals een L-sit, front lever, handstand push-up etc...
Hey wat goed! Dacht net 'hey, is er een topic op GOT?' Ben er zelfeen jaar mee bezig. Welke regio train je? Ben zelf actief in Den Bosch, Veghel en Hilversum.
De progressie en het lichaam wat je er van krijgt is zo veel beter dan naar de sportschool gaan :)

Een paar goede tips:
Check alles van Chris Heria. Deze man is een baas. Hij heeft veel goede Youtube video's, trainingen, etc.
Hij heeft ook 2 apps:

THNX: Deze geeft iedere dag van de maand een goede workout (easy, mid, hard... en dan is mid echt wel heftig ;))
Heria Pro: Hier kan je je eigen workout mee samenstellen of een random workout op basis van spiergroepen laten maken, werkt super.

Als je je openingspost openzet voor me, wil ik er wel even naar kijken of we er iets van kunnen maken. Calisthenics is groeiende, dus dit topic moet dat ook zijn :D

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Ik heb het veel gedaan, mijn doel was een full planche en een clean muscle up zonder legthrust.
Maar daarvoor moet je ziekelijk veel trainen.

Uiteindelijk is een muscle up en een tuck planche wel gelukt. Ik moet idd zeggen dat ik toen oersterk was, vergeleken met gewoon in de sportschool trainen.

Ik ben toen een jaar gestopt, en train nu sinds een paar maanden weer "normaal" in de sportschool. Zo'n 4 a 5x per week. Misschien dat ik als ik weer 15 clean chin ups kan, dat ik weer wat meer calisthenics ga doen. Plafond is alleen te laag in mijn nieuwe gym :+

Vergelijken met cross fit zou ik het doen, het is puur op kracht en mooi/clean uitvoeren van oefeningen. Als je soms van die crossfitters aan zo'n bar zie spartelen als een vis, denk ik echt "wtf" :+

Toen ik begon trouwens dit boek gekocht:

Veel uit gehaald en idd videos van Chris Heria. Maar heel youtube staat vol.

Supreme wijzigde deze reactie 30-01-2019 08:46 (12%)

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online
Leuk, even bookmarken dit topic. Sinds ik weer vrijgezel ben, en nu een kamer soort van over heb, heb ik me maar even uitgeleefd:

Ik ben nog beginner in Calisthenics (wel fit, maar nog niet megasterk, L-sit is het enige wat ik wel aardig kan qua 'advanced' oefening), en combineer het met nog 2x bootcamp + 1x hardlopen per week, maar erg leuk om (met dit smerige weer) ook thuis te kunnen trainen :)

Groningen hier btw. Ga ook regelmatig naar het stadspark om me daar uit te leven in het Calisthenics parkje wat daar is aangelegd :)

spokje wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:24 (25%)

• NG00
spokje schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:20:
Leuk, even bookmarken dit topic. Sinds ik weer vrijgezel ben, en nu een kamer soort van over heb, heb ik me maar even uitgeleefd:
Nice ziet er goed uit! (y)
Ben nu zelf ook de kamer aan het inrichten. De spullen staan en hangen al, alleen nog een nieuw vloertje en likje verf op de muur. Maar dat komt op zijn tijd wel.

Hoe zit het met de hoogte boven je pull up bar? Lijkt me krap met het hoofd bij pull ups :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Telo
  • Registratie: oktober 2018
  • Niet online
Hey cool dit topic!

Ik ben sinds vandaag begonnen met het RR schema. Wat ik merkte is dat ik geen goed randje heb om te gebruiken voor bijvoorbeeld scapular pulls dus ik ga van de week een stuk van de schuur herinrichten. Morgen wat turnringen en een suspension trainer bestellen en die ophangen.

Jullie nog tips voor de absolute beginner? Ik heb veel ervaring met duursporten maar nog niet zoveel met krachtsporten. :-)

• ixl85
Telo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:39:
Hey cool dit topic!

Ik ben sinds vandaag begonnen met het RR schema. Wat ik merkte is dat ik geen goed randje heb om te gebruiken voor bijvoorbeeld scapular pulls dus ik ga van de week een stuk van de schuur herinrichten. Morgen wat turnringen en een suspension trainer bestellen en die ophangen.

Jullie nog tips voor de absolute beginner? Ik heb veel ervaring met duursporten maar nog niet zoveel met krachtsporten. :-)
Ik zal deze week eens wat tijd maken om het topic te pimpen. Ben behoorlijk druk geweest en heb er helemaal niet meer aan gedacht. Maar een goede OP helpt al veel.
Ja, ik heb zeker tips. :)

Je hebt sowieso een stang nodig. Ringen zijn leuk, maar kunnen moeilijker zijn omdat je je evenwicht moet bewaren doordat ze los van elkaar kunnen bewegen.
Als je geen ervaring met krachtsport hebt, koop dan sowieso een grote spiegel voor in je schuur zodat je altijd je houding kan zien.
Als je houding fout is, zal je de oefening fout aanleren, heb je kans op blessures, etc. Een train buddy werkt ook goed.

Als je nooit kracht hebt gedaan, zal je 0 tot 1 pull-ups kunnen maken (recht, strak, zonder te bewegen). Dat is vaak het geval met mensen die beginnen. Begin dan met scapula shrugs en jumping pull-ups. Dit zijn eigenlijk ‘let-downs’. Spring hoog genoeg om met je kin bij de stang te komen. Pak de stang en laat je rustig terugvallen. Een soort van omgekeerde pull-up dus.

• wokkelz
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:08
Ik ga dit topic even volgen, ben zelf een sportschool sporter. Maar hier waar ik woon heb je tegenwoordig een Calisthenics parkje (Rdam Nesselande) waar ook elke week les gegeven wordt.

• NG00
Telo schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:39:
Hey cool dit topic!

Een aanrader is trouwens een powertower, of een losse pullup bar en dip bar/station. Ringen of suspension trainer heb je als beginner in de RR nog niet perse nodig.

Het is belangrijk om eerst je pullups en dips correct uit te kunnen voeren 3 sets van 8-10 alvorens je over gaat op ringen.

Leuke aan de RR is overigens dat die voor iedereen geschikt is :) ben je bijvoorbeeld nog niet toe aan een pullup dan kun je een lagere progressie doen zoals een negative pullup zoals ixl85 ook al aangeeft. Bouw dit gewoon rustig op en uiteindelijk kun je ook gewoon die weighted pullups doen ;)

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:22

André

Analytics dude

Kaap schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:00:

Sowieso doe ik crossfit om fitter, sterker en flexibeler te worden, niet om een oefening zo snel mogelijk uit te voeren. Voor mij is het wedstrijd element niet van belang.
Ik doe hetzelfde. En in het verleden heb ik me tijdens een WOD wel eens laten verleiden tot zo veel mogelijk herhalingen, ook met een slechte vorm. Dan fluit je lichaam je vanzelf terug. Tegenwoordig wil ik ook zo veel mogelijk, maar altijd met een goede vorm, dat is de basisregel. Wordt hier in onze box ook flink op gehamerd.

Ik doe nu 1,5 jaar crossfit, 2 keer in de week. En ik merk dat ik tegenwoordig veel fitter ben. Grotere armen en schouders heb, sterkere benen. Zou alleen nog iets meer met mijn voeding moeten doen.

• NG00
Telo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:13:
Ik ben benieuwd. Dan laat ik die ringen voorlopig voor wat het is, wat spullen opzij schuiven en dan is er ruimte zat dus we gaan alle apparaten gewoon langzaam verzamelen. ;)

Naast de reddit welke bronnen gebruiken jullie nog meer?
Er zijn genoeg trainingsprogramma's te vinden online, maar de meeste zijn subscription based wat ik weer een nadeel vind.

Wil je gratis content kun je altijd eens op YouTube kijken genoeg channels die over calisthenics gaan.
Bijvoorbeeld: Thnx, fitnessfaq, Austin dunhem, artem morozov, calisthenic movement. Maar ook van eigen bodem: calisthenic family.

Ik zou om te beginnen gewoon eens naar een van deze channels kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ixl85
Telo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:13:
Ik ben benieuwd. Dan laat ik die ringen voorlopig voor wat het is, wat spullen opzij schuiven en dan is er ruimte zat dus we gaan alle apparaten gewoon langzaam verzamelen. ;)

Naast de reddit welke bronnen gebruiken jullie nog meer?
Wat NG00 zegt :)
Goede tips voor apps; de apps van Thenx.
THENX - Dagelijks een schema (terug te zien per maand) voor beginner, intermed en advanced (beginner is al vrij pittig, dus niet te overmoedig worden in het begin)
en Heria Pro - je eigen custom workout maken, opslaan en aanpassen.
Allemaal gericht op calisthenics. Een account maken is gratis en je hoeft voor bovenstaande functies niet te betalen.
Er zitten voor alle oefeningen videos bij.
Dit weekeind ga ik aan de slag op de openings post te updaten. Eerst info, maar later ga ik ook graphics toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Telo
  • Registratie: oktober 2018
  • Niet online
ixl85 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Goede tips voor apps; de apps van Thenx.
THENX - Dagelijks een schema (terug te zien per maand) voor beginner, intermed en advanced (beginner is al vrij pittig, dus niet te overmoedig worden in het begin)
en Heria Pro - je eigen custom workout maken, opslaan en aanpassen.
Allemaal gericht op calisthenics. Een account maken is gratis en je hoeft voor bovenstaande functies niet te betalen.
Er zitten voor alle oefeningen videos bij.
Dit weekeind ga ik aan de slag op de openings post te updaten. Eerst info, maar later ga ik ook graphics toevoegen.
Thanx! (eh he he).. Ik zal eens een account aanmaken en een schema in elkaar zetten voor de aankomende periode. Erg veel zin in ieder geval! Ik vind het tot nu toe leuker dan alleen maar gewichtheffen. Zeker met die roadmap erbij geeft het je echt houvast om ergens heen te groeien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NG00
Heb mijn workout voor vandaag er alweer op zitten 8)

Warming up: 15 minuten

Set 1 (2 sets, 2-3 min rust):
7x pull ups + 7.7.7. Isometric hold

Set 2 (2 sets, 2 min rust):
6x pull ups + 10.10.10. Isometric hold

Set 3 (3 sets, 2 min rust):
5x pull ups + 5.5.5. Isometric hold

Set 4 (4 sets, 90 sec rust)
Max dead hang hold + 10 diamond push ups

En tot slot nog 5 minuten op de bokszak geramd!

De oefeningen in een set worden achter elkaar gedaan, tussen de sets in zit de rust.
Vooral de isometric hold op het eind van de set maakt het af :)
10.10.10 isometric hold betekent dus dat je omhoog komt zoals bij een normale pull up daar vervolgens 10 sec blijft hangen, dan tot ongeveer halverwege zakt en weer 10 sec blijft hangen en tot slot nog 10 sec uithangt in een dead hang.

Lekker begin van de dag!

NG00 wijzigde deze reactie 18-03-2019 07:54 (4%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True