Ik hoop toch voor die man dat hij doorheeft dat we het vlees niet met die handschoenen omdraaien maar de roosters etcPhrancK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:54:
[...]
hahaha herkenbaar, ik heb gisteren ook een setje opgepikt bij Toolstation obv aanbevelingen hier. Ik bestel een setje "las"handschoenen, zegt die man achter de balie; je kan het vlees ook gewoon met een tang omdraaien he
Zoiets heb ik bij de Kamado Joe Classic ook.Orion84 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:18:
GG large wordt zo te zien standaard geleverd met een kolen ‘rooster’. Dikke metalen plaat met gaten die onderin de vuurschaal ligt.
Had ik op mijn Compact ook. Daar gebruik ik nu een mandje van Monolith als ik het me goed herinner.
Ik heb wel gezien dat er een kolenmand beschikbaar is. Deze heb ik nog niet aangeschaft.
Ik heb mijn nieuwe BBQ afgelopen zaterdag ingebrand en aanstaande woensdag hoop ik mijn eerste vlees er op te kunnen doen. Ik wil graag pulled chicken maken dmv een Dutch Oven.
Heb afgelopen jaar 1x een BBQ avondje gedaan bij Kolenboertje, en nu voor het eerst solo iets maken. Ben zeer benieuwd!
Jaren geleden een "alternatief" merk besteld, paste toch helaas niet.olivier2222 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
Dit weekend mijn Grill Guru large ontvangen! Past precies in het schuurtje dus dat is perfect. Nu was ik aan het kijken voor een kolenmand, maar die van GG zelf vind ik erg aan de prijs. Heeft er iemand ervaring met een alternatief merk wat goed in het model met de firebox uit losse delen past?
Toen maar over stag gegaan en de originele besteld. Werkt nog steeds perfect, dus investeer keertje en heb er jaren plezier van zou ik willen zeggen.
Meesten worden met alleen het rooster geleverd.
Zelfs mijn Monolith heeft het rooster standaard en moet je de kolenmand los bij kopen.
PS gg large en monolith 55 is de GG kolenmand uitwisselbaar
Op een kolenmand (en eigenlijk roosters) moet je eigenlijk niet besparen. het heeft best wat te lijden natuurlijk. Mijn originele bastard was na zes jaar op. Heb nu de nieuwe, die is veel steviger en net wat hoger. Dat is met name handig bij gebruik van de verdeler (voor indirect of spit)
Ik heb er ook eentje laatst ontvangen.olivier2222 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
Dit weekend mijn Grill Guru large ontvangen! Past precies in het schuurtje dus dat is perfect. Nu was ik aan het kijken voor een kolenmand, maar die van GG zelf vind ik erg aan de prijs. Heeft er iemand ervaring met een alternatief merk wat goed in het model met de firebox uit losse delen past?
Ben toch voor het origineel gegaan zodat ik zeker weet dat de passing context is.
Een ander white label merk is ook gewoon 50€ voor een simpel RVS gelast rekje.
Dan liever iets meer uitgeven dat zeker weten past en geen problemen gaat opleveren.
Wat voor houtskool gebruiken jullie? Ik heb net een zak Quebracho van Bastard aangeschaft. De zak ziet er premium uit, maar de reviews op Internet zijn niet echt overtuigend (veel gruis, Kamado komt niet boven de 150 graden). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan er nog geen oordeel over vellen.
Zijn er nog specifieke merken om links te laten liggen of juist aanraders?
Ik ben absoluut geen kenner en pas 'net begonnen' met BBQ'en op de Kamado, maar met vriend meegereden naar Ralph de Kok zijn winkel en o.a. deze zak gekocht:
https://ralphdekok.nl/producten/mushara-houtskool-van-ralph-de-kok/
Grote stukken, die iets lastiger aangaan dan normaal houtskool, maar eenmaal aan, gaan als een banaan en weinig as. Kamado gaat zonder enkel probleem naar >250 graden.
N=1, maar zover goede ervaringen hier.
https://ralphdekok.nl/producten/mushara-houtskool-van-ralph-de-kok/
Grote stukken, die iets lastiger aangaan dan normaal houtskool, maar eenmaal aan, gaan als een banaan en weinig as. Kamado gaat zonder enkel probleem naar >250 graden.
N=1, maar zover goede ervaringen hier.
Ik heb Dammers Acacia houtskool.
Nu pas 2x gebruik en ben nog aan het inbranden.
Advies volgens grill guru is rond de 100 graden de luchtschuif en Margrietschijf aan te passen maar als ik dit meteen doe dipt ie al gauw weer omlaag i.p.v. naar 110-120 graden te kruipen.
Dit zou ook nog kunnen komen dat ik bij de luchtschuif wel het gaatjes rooster ervoor schuif (is ook weer minder oppervlakte)
Ik vind de reactie vooral traag, en dat is natuurlijk niet heel gek als je van een ketel BBQ afkomt zonder temp meter en gewoon een hele gaffel brandende briketten erop gooit en er klaar mee bent.
Advies volgens grill guru is rond de 100 graden de luchtschuif en Margrietschijf aan te passen maar als ik dit meteen doe dipt ie al gauw weer omlaag i.p.v. naar 110-120 graden te kruipen.
Dit zou ook nog kunnen komen dat ik bij de luchtschuif wel het gaatjes rooster ervoor schuif (is ook weer minder oppervlakte)
Ik vind de reactie vooral traag, en dat is natuurlijk niet heel gek als je van een ketel BBQ afkomt zonder temp meter en gewoon een hele gaffel brandende briketten erop gooit en er klaar mee bent.
Veel geprobeerd en terecht gekomen bij Black Ranch Marabu.warzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
Wat voor houtskool gebruiken jullie? Ik heb net een zak Quebracho van Bastard aangeschaft. De zak ziet er premium uit, maar de reviews op Internet zijn niet echt overtuigend (veel gruis, Kamado komt niet boven de 150 graden). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan er nog geen oordeel over vellen.
Zakken van 15kg, relatief iets goedkoper dan 10kg zakken van andere soorten, allrounder, weinig smaak zodat ik de smaak zelf kan bepalen middels rookhout en kruiden, wordt heet zat.
Dit was met hitteschild:
Ik gebruik altijd marabu. Veel verschillende merken geprobeerd (Bastard, Dammers, Gamma, Makro, etc.) en de conclusie is dat er altijd kleine en grote stukken in zitten. Varieert ook veel per zak. Echter, dat heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd, behalve dat het kleine grut een stuk sneller opgefikt is.warzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
Tegenwoordig haal ik altijd 15 kg zakken bij de Makro, zijn erg voordelig en over het algemeen goed, groot spul met weinig troep erbij.
Lekker warm, was je pizza aan het bakken?ASS-Ware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Veel geprobeerd en terecht gekomen bij Black Ranch Marabu.
Zakken van 15kg, relatief iets goedkoper dan 10kg zakken van andere soorten, allrounder, weinig smaak zodat ik de smaak zelf kan bepalen middels rookhout en kruiden, wordt heet zat.
Dit was met hitteschild:
[Afbeelding]
Nee, er zat veel vet in het BBQ, dus even flink opgestookt tot hij klaar was met roken, en roken deed ie flink, duurde wel een minuut of 30.
Dat vind ik vrij snel dicht zetten inderdaad. Zoals ik het geleerd heb (volgens mij ooit van smoking dad, die Canadese houthakker):elektriekert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:55:
Ik heb Dammers Acacia houtskool.
- wokkels/kolen in de fik, deflectors aan de kant schuiven (pizzapunt opening), klep open tot de was er uit is en de kolen zelf gaan branden
- klep dicht met alles open tot de koepel ook daadwerkelijk flink warm aan begint te voelen, zit dan meestal al op 200 graden koepeltemperatuur
- dan deflectors goed leggen en schuiven naar de stand die je wilt, hij zakt dan initieel flink in maar zal goed te sturen zijn naar waar je wilt zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wellicht dat mijn "probleem" is dat ze bij de eerste 3x inbranden de temperatuur niet te hoog op willen laten lopen wat dus meteen zorgt voor een aardige dip.Gonadan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:46:
[...]
Dat vind ik vrij snel dicht zetten inderdaad. Zoals ik het geleerd heb (volgens mij ooit van smoking dad, die Canadese houthakker):Althans dat is nu mijn werkwijze en werkt eigenlijk redelijk vlekkeloos.
- wokkels/kolen in de fik, deflectors aan de kant schuiven (pizzapunt opening), klep open tot de was er uit is en de kolen zelf gaan branden
- klep dicht met alles open tot de koepel ook daadwerkelijk flink warm aan begint te voelen, zit dan meestal al op 200 graden koepeltemperatuur
- dan deflectors goed leggen en schuiven naar de stand die je wilt, hij zakt dan initieel flink in maar zal goed te sturen zijn naar waar je wilt zijn.
Overigens ben ik over de wokkels wel te spreken.
Brand super vlot, en de Dammers houtskool gaat ook vlot aan moet ik zeggen.
Je moet er echt rekening mee houden dat er initieel best veel hitte wordt opgenomen door de bbq zelf. Voor die "heat soaked" is ben je wel even verder. Het kan ook zijn dat je net ff wat meer kolen moet aansteken dan je denkt. Daar ga ik na al die jaren ook nog wel eens de mist mee inelektriekert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:51:
[...]
Wellicht dat mijn "probleem" is dat ze bij de eerste 3x inbranden de temperatuur niet te hoog op willen laten lopen wat dus meteen zorgt voor een aardige dip.
Overigens ben ik over de wokkels wel te spreken.
Brand super vlot, en de Dammers houtskool gaat ook vlot aan moet ik zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 13:55 ]
Ik had de KJ kolenmand gekocht en gebruikt. En later weer verkocht. Vond het 0 toegevoegde waarde hebben.
Met de aspook wat rondroeren en daarna aslade legen was voor mij net zo snel eigenlijk.
Met de aspook wat rondroeren en daarna aslade legen was voor mij net zo snel eigenlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat wil inderdaad wel dan, veel kamados hebben geen aslade, dan is een kolenmand wel handig. Anders krijg je je as er niet uitDennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:37:
Ik had de KJ kolenmand gekocht en gebruikt. En later weer verkocht. Vond het 0 toegevoegde waarde hebben.
In mijn KJ heb ik wel een kolenmand, ik vind het evengoed wel makkelijk om even te schudden en alles ligt bij de lade. Die schijf met gaatjes die je krijgt laat toch een stuk minder door, moet ik weer gaan roeren en zo. Maar ben inderdaad wel dolblij met de aslade, moet er niet aan denken dat ik zou moeten scheppen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben gestopt met schudden, omdat er aardig wat kleine stukjes kolen uitvallen die je net zo goed kan opbranden.Gonadan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:46:
In mijn KJ heb ik wel een kolenmand, ik vind het evengoed wel makkelijk om even te schudden en alles ligt bij de lade. Die schijf met gaatjes die je krijgt laat toch een stuk minder door, moet ik weer gaan roeren en zo. Maar ben inderdaad wel dolblij met de aslade, moet er niet aan denken dat ik zou moeten scheppen.
Gewoon een vers laagje kolen er op en de fik er in.
Dat kleine stukjes de luchtstroom tegenhouden, och, nergens last van bij een kolenmand, want er kan lucht langs de zijkanten omhoog en zo overal bij de brandende kolen komen.
Die stukjes branden evengoed nog wel op. Maar als ik zie dat er veel as in ligt wat ik er uit wil hebben dan is schudden de makkelijkste manier, niet altijd nodig, maar op zijn tijd niets mis mee.ASS-Ware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Ik ben gestopt met schudden, omdat er aardig wat kleine stukjes kolen uitvallen die je net zo goed kan opbranden.
Dat kleine stukjes de luchtstroom tegenhouden, och, nergens last van bij een kolenmand, want er kan lucht langs de zijkanten omhoog en zo overal bij de brandende kolen komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind een kolenmand wel handig en hij zit me niet in de weg. Ik had een eenmalig gebruikte tweedehandsje via MP, dus voor weinig. Ik denk niet dat ik de volle mep voor een BGE mandje zou willen betalen
Een asbak heb ik nog niet in de kamado en mijn BGE heeft geen laatje. Dus idd af en toe scheppen. Nu met kolenmandje is dat heel veel minder werk dan hiervoor. Toen was ik aan het klungelen met zo'n pookje door het luchtgat. En daarna die schuif vol met as. Ik weet niet of een asbak nog zoveel toevoegt, nu ik een kolenmandje heb.
Ik gooi ook regelmatig alle kleine gruisstukjes uit de kamado. Voor mn gevoel brandt het wel veel lekkerder, als er verse en grote stukken kool inzitten. Als ik voor de 3e keer weer heb aangevuld met kolen en dus onderin veel prut zit, duurt het wel langer voordat'ie goed brandt. Voor mn gevoel ben je dan eerst dat gruis aan het wegstoken, voordat je echt lekker kan bbq'en. Dan liever dat gruis in de container en meteen lekker stoken
Een asbak heb ik nog niet in de kamado en mijn BGE heeft geen laatje. Dus idd af en toe scheppen. Nu met kolenmandje is dat heel veel minder werk dan hiervoor. Toen was ik aan het klungelen met zo'n pookje door het luchtgat. En daarna die schuif vol met as. Ik weet niet of een asbak nog zoveel toevoegt, nu ik een kolenmandje heb.
Ik gooi ook regelmatig alle kleine gruisstukjes uit de kamado. Voor mn gevoel brandt het wel veel lekkerder, als er verse en grote stukken kool inzitten. Als ik voor de 3e keer weer heb aangevuld met kolen en dus onderin veel prut zit, duurt het wel langer voordat'ie goed brandt. Voor mn gevoel ben je dan eerst dat gruis aan het wegstoken, voordat je echt lekker kan bbq'en. Dan liever dat gruis in de container en meteen lekker stoken
Ik heb ook wel het idee dat het wat beter brandt als de hele kleine zooi er uit is en het as er af. Tik hem zelf voor elke sessie wel even af. Alleen al omdat ik de asbak er uit moet pakken om te legen en als je de kolenmand niet aftikt, dan valt het er wel uit als je hem uit de bbq haalt
Ik gebruik momenteel The Bastard Black Wattle (Acacia hout). Eens op de gok gekocht. Overwegend mooie grote stukken. Al vond ik daar afgelopen weekend wel een handschoen in.....wtf. Gelukkig zonder handwarzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
Afgelopen weekend heb ik ribeye gegrild en de kamado ging vrij easy (denk na zo'n 30 minuten) naar boven de 300 graden. Ik moest nog behoorlijk knijpen om zo rond de 275 uit te komen. Ik lees/hoor hele goede verhalen over Black Ranch Marabu. Volgens mij om en nabij dezelfde prijs als The Bastard houtskool. Hierna ga ik eerst Marabu van Smokin Flavors opbranden. Dat kreeg ik bij mijn Kamado.
Hier nog een foto van de ribeye. Was een 300g stuk, ca 2,5cm dik. Die heb ik 2min op beide kanten op ca 275 graden gegrild op gietijzer. Het gietijzer zal wel veel heter zijn geweest dan dat. Met 50 graden kerntemp van de bbq gehaald. Mooi resultaat al zeg ik het zelf en smaakte écht heel lekker
[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 08-06-2026 15:39 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Gaat niet alleen om as makkelijker te laten zakken maar ook luchtdoorstroming is veel beter.Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:37:
Beide mijn Kamado's gaan beter omhoog in temp maar ook sneller te regelen met kolendmand vs het vaste rooster.
Misschien had je het iets langer de tijd moeten geven en testen.
Daarnaast wat ik zeg, pak de kolendmand vast, schud ermee en al het gruis en as zakt meteen naar beneden je asbak/onderkant in.Kan je het zo eruit scheppen. Daar wint een vast rooster nooit van.
Dit merk ik idd ook bij het uitschudden van de kolenmand. Komt amper as uit, maar met name kleine stukjes kool. Die hadden ook gewoon nog kunnen branden. De kolenmand en asbak zorgt er wel voor dat het houtskool als ware 'vrij' in de kamado hangt.ASS-Ware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Ik ben gestopt met schudden, omdat er aardig wat kleine stukjes kolen uitvallen die je net zo goed kan opbranden.
[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 08-06-2026 16:32 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
Ik heb vanalles eigenlijk wel uitgeprobeerd maar ben blijven hangen op Marabu houtskool. Dat is dus een soort en niet een merk.warzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
Qua merken heb ik ook verschillende geprobeerd die Marabu aanbieden, weinig verschil qua grootte en gruis wat je krijgt. Het is dan ook niet perse beter om de duurste zak te kopen in dat geval is mijn ervaring.
Voordeel Marabu is zeer weinig/tot niet aan smaak afgifte en rookt niet.
Dus ook goed in binnenruimtes te gebruiken met een afzuiging.
Brand veel langer dan andere soorten, echter meteen het nadeel, het is knoerhard vergeleken met andere soorten. Dus gaat wat moeilijker aan en kan iets langer nemen om op temp te komen. Nou gebruik ik zelf geen wokkels meer maar gewoon een bbq aansteker, dus zowel deze als andere soorten kolen gaan zo wat direct aan.
Welkoop zakken zijn niet verkeerd maar je kan ook Dammers, Pitmaster what ever pakken.
Goed halfjaar gebruikt. Echt 0 meerwaarde, niks makkelijker regelbaar.xyonix schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:20:
[...]
Gaat niet alleen om as makkelijker te laten zakken maar ook luchtdoorstroming is veel beter.
Beide mijn Kamado's gaan beter omhoog in temp maar ook sneller te regelen met kolendmand vs het vaste rooster.
Misschien had je het iets langer de tijd moeten geven en testen.
Daarnaast wat ik zeg, pak de kolendmand vast, schud ermee en al het gruis en as zakt meteen naar beneden je asbak/onderkant in.Kan je het zo eruit scheppen. Daar wint een vast rooster nooit van.
Maar nogmaals, kamado Joe heeft een aslade. Dat scheelt enorm ten opzichte van de rest.
Ieder zn ding.
Fijn als t voor jou goed werkt. Voor mij niet.
Dit weekend voor het eerst mijn 46cm Kamado gebruikt. Wat een verschil t.o.v. een Weber GBS 57
.
Zaterdag op het gemak opgestookt naar 200 graden om "in te branden". Daarna lekker laten afkoelen en leeggemaakt. Ietwat onhandig, omdat ik geen kolenmand of aslade heb, maar met wat creativiteit en kunststof hoekprofielen, de aslade toch relatief makkelijk leeg kunnen maken. Procureur lekker in een zelfgemaakte rub gezet.
Gisteren om 06.00 uur begonnen met het opstoken en rond 07.00 uur kon de 2kg Procureur er ongeveer op. Temperatuur met speels gemak rond de 110 graden gehouden; een wereld van verschil met een Domepie van Weber.
Af en toe wat appelhout erbij moeten plaatsen, maar zelfs dan binnen een paar minuten weer op dezelfde temperatuur. Dit was met de Weber wel anders. Op de dag zelf besloten om hem een keer niet in te pakken en dat resulteerde in een enorme mooie en lekkere bark. Niet eerder zo'n goede bark gehad met het in te pakken rond 72 graden in alufolie.
Om 18.30 uur was hij 94 graden en ik wilde hem eigenlijk nog iets langer laten liggen, maar onder druk van het gezin eraf gehaald omdat er toch gegeten moest worden
. Ook daardoor niet echt laten rusten voor die eerste broodjes, maar nog steeds meer dan prima.
En uiteraard wat foto's.....
:strip_exif()/f/image/cgZypP9Qq2iqOB0fgp84rYrH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b9YpLtxYZa0uzFQ3HBQRhkkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FzpuBK8Cre4RpccWTNjsYUYB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OGtCfEcrey6NGtSJWHfIKs7C.jpg?f=fotoalbum_large)
Zaterdag op het gemak opgestookt naar 200 graden om "in te branden". Daarna lekker laten afkoelen en leeggemaakt. Ietwat onhandig, omdat ik geen kolenmand of aslade heb, maar met wat creativiteit en kunststof hoekprofielen, de aslade toch relatief makkelijk leeg kunnen maken. Procureur lekker in een zelfgemaakte rub gezet.
Gisteren om 06.00 uur begonnen met het opstoken en rond 07.00 uur kon de 2kg Procureur er ongeveer op. Temperatuur met speels gemak rond de 110 graden gehouden; een wereld van verschil met een Domepie van Weber.
Af en toe wat appelhout erbij moeten plaatsen, maar zelfs dan binnen een paar minuten weer op dezelfde temperatuur. Dit was met de Weber wel anders. Op de dag zelf besloten om hem een keer niet in te pakken en dat resulteerde in een enorme mooie en lekkere bark. Niet eerder zo'n goede bark gehad met het in te pakken rond 72 graden in alufolie.
Om 18.30 uur was hij 94 graden en ik wilde hem eigenlijk nog iets langer laten liggen, maar onder druk van het gezin eraf gehaald omdat er toch gegeten moest worden
En uiteraard wat foto's.....
:strip_exif()/f/image/cgZypP9Qq2iqOB0fgp84rYrH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b9YpLtxYZa0uzFQ3HBQRhkkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FzpuBK8Cre4RpccWTNjsYUYB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OGtCfEcrey6NGtSJWHfIKs7C.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoezo, Monolith heeft ook zoiets. Die heb ik ook naast een GG.Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:49:
[...]
Goed halfjaar gebruikt. Echt 0 meerwaarde, niks makkelijker regelbaar.
Maar nogmaals, kamado Joe heeft een aslade. Dat scheelt enorm ten opzichte van de rest.
Ieder zn ding.
Fijn als t voor jou goed werkt. Voor mij niet.
Wat die aslade voor invloed op regelbaarheid heeft is me dan een raadsel?
Maar jammer dat het voor jou dan niet heeft gewerkt en fijn dat het zonder ook super gaat.
Nog even over het gebruik van de kolenmand; ik heb sinds kort ook een kolenmand, maar ik gebruik ook nog het standaard bijgeleverde rooster met van die grote gaten. De kolenmand zet ik er bovenop, maar als ik jullie zo hoor dan is dat dus eigenlijk niet nodig?
Dat lijkt me niet nee. Is een extra ding dat kan verstoppen en negatief voor de flow.M_G_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:12:
Nog even over het gebruik van de kolenmand; ik heb sinds kort ook een kolenmand, maar ik gebruik ook nog het standaard bijgeleverde rooster met van die grote gaten. De kolenmand zet ik er bovenop, maar als ik jullie zo hoor dan is dat dus eigenlijk niet nodig?
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 16:17 ]
Ik gebruik precies dezelfde kolen ... heb misschien ook exact dezelfde Kamado Joe (Big Joe?) en een pizza accessoire (steen + ring) erbij.ASS-Ware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Veel geprobeerd en terecht gekomen bij Black Ranch Marabu.
Dit was met hitteschild:
[Afbeelding]
Pizza's op 350+ graden gaan echt helemaal prima op dat ding. Enige waar ik nog mee kamp is hem daarna 'uit' zetten een uitdaging is (al 2 keer wat verbrande vingertopjes gehad). Flinke handschoenen pakken, 2 stenen klaar leggen om die ring incl stenen op te leggen, zodat ik de Kamado weer dicht kan doen en de schuifjes kan sluiten om nog wat houtskool te 'sparen'.
Mijn kamado (bastard core) heeft een rubberen greepje voor de topvent. Dat wordt ook wel warm, maar niet kneiter heet. Dan kun je de topvent zonder je vingers te branden tijdens het bbq'en regelen en dicht doen na het bbq'en. Prima over nagedachtLinuX-TUX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:25:
[...]
Ik gebruik precies dezelfde kolen ... heb misschien ook exact dezelfde Kamado Joe (Big Joe?) en een pizza accessoire (steen + ring) erbij.
Pizza's op 350+ graden gaan echt helemaal prima op dat ding. Enige waar ik nog mee kamp is hem daarna 'uit' zetten een uitdaging is (al 2 keer wat verbrande vingertopjes gehad). Flinke handschoenen pakken, 2 stenen klaar leggen om die ring incl stenen op te leggen, zodat ik de Kamado weer dicht kan doen en de schuifjes kan sluiten om nog wat houtskool te 'sparen'.
Owh, dat is het probleem niet. Top vent zit sowieso al dicht met de pizza accessoireHulleman schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:36:
[...]
Mijn kamado (bastard core) heeft een rubberen greepje voor de topvent. Dat wordt ook wel warm, maar niet kneiter heet. Dan kun je de topvent zonder je vingers te branden tijdens het bbq'en regelen en dicht doen na het bbq'en. Prima over nagedacht

Dat ding kan niet dicht en weegt nogal wat als er 2 deflectors in zitten en de pizzasteen zelf. Dus, goede handschoenen binnen, gaat alweer een stukje beter
Ah, je had het daarover, my bad!LinuX-TUX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Owh, dat is het probleem niet. Top vent zit sowieso al dicht met de pizza accessoire
[Afbeelding]
Dat ding kan niet dicht en weegt nogal wat als er 2 deflectors in zitten en de pizzasteen zelf. Dus, goede handschoenen binnen, gaat alweer een stukje beter
Mooi accessoire!
Die heb ik van je overgenomen. Nog steeds veel plezier van. Ook ideaal bij de joetisserie (ook via jouDennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:37:
Ik heb een GG compact en daar recent ook een kolenmand voor gekocht. Werkte bij mij een stuk prettiger om de kolen op temperatuur te houden. Maar er zijn aardig wat variabelen. Sta je vol in de wind, welke kolen gebruik je, zijn de gaten voor luchttoevoer netjes schoon. Gaat de deksel om de paar minuten open of niet.
Ik vind de kolenmand prettig in gebruik en kan het iedereen aanraden
Joetisserie via mij?
Die ligt hier nog in de bijkeuken met wekelijks gebruik.
Gaat iets mis in mn herinneringen denk ik.
Je hebt gelijk. Was een andere tweaker @copykat die deze voor mij had geregeld in dezelfde periode.Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:13:
Joetisserie via mij?
Ach lang verhaal kort ben blij met het mandje
* copykat heeft toevallig zichzelf dit weekend een goedkope large gegunt want tuin is af op details na dus we kunnen lekker zitten. Met WAF want ze kwam er zelf mee aanzetten als moet je deze niet ff halen...?
Een Azurro Ranzijn editie.. ....( grappig in de specs staat "kamado joe" vast een "onbenul" op marketing die denkt dat t een soortnaam is.)
https://www.ranzijn.nl/kamado-bbq-deluxe-d46cm-21-inch.
Technisch : goede wielen en frame, aluminium topvent, geen magriet maar stabiel instelbaar die niet veranderd met dome omhoog doen. Kunststof side table en greep. Mat zwart. 3 level systeem halve maan. Infinity mesh gasket. Ziet er goed uit... nog een paar gietijzeren halvemaan roosters. Nieuwe sparribs houder en firebox mand met divider.
Mn vorige heeft t ook 10jaar plus volgehouden.
Toen met die rotiserie deal had ik een goed deal kunnen maken met stoppen kamado joe in een komplete set ( ik ben bewust vergeten hoe goed...
edit:
Post Gevonden
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4Post Gevonden
Overigens die kj classic i side tafels greep en topvent zien er verdacht t zelfde uit... t regent nu dus ik plaats later wel foto's.
[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 08-06-2026 18:49 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
De aslade an sich zal er weinig aan bijdragen. Al helpt as niet in je regulatie van warmte en helpt een aslade om je as makkelijk weg te halen.xyonix schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:04:
[...]
Hoezo, Monolith heeft ook zoiets. Die heb ik ook naast een GG.
Wat die aslade voor invloed op regelbaarheid heeft is me dan een raadsel?
Maar jammer dat het voor jou dan niet heeft gewerkt en fijn dat het zonder ook super gaat.
Een kolenmand helpt mij niet in regulatie van de temperatuur. Zonder dat ding gaat het mij net zo goed als met.
Misschien door naar delen van recepten en fotos?
Hier gaat morgen een stuk buikspek op de KJ. Twijfel nog of ik Asian style ga of een Porchetta maak.
Als het dezelfde is als de fotos van je link is het een andere top vent en ook andere tafels.copykat schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:29:
![]()
* copykat heeft toevallig zichzelf dit weekend een goedkope large gegunt want tuin is af op details na dus we kunnen lekker zitten. Met WAF want ze kwam er zelf mee aanzetten als moet je deze niet ff halen...?
Een Azurro Ranzijn editie.. ....( grappig in de specs staat "kamado joe" vast een "onbenul" op marketing die denkt dat t een soortnaam is.)
https://www.ranzijn.nl/kamado-bbq-deluxe-d46cm-21-inch.
Technisch : goede wielen en frame, aluminium topvent, geen magriet maar stabiel instelbaar die niet veranderd met dome omhoog doen. Kunststof side table en greep. Mat zwart. 3 level systeem halve maan. Infinity mesh gasket. Ziet er goed uit... nog een paar gietijzeren halvemaan roosters. Nieuwe sparribs houder en firebox mand met divider.
Mn vorige heeft t ook 10jaar plus volgehouden.
Toen met die rotiserie deal had ik een goed deal kunnen maken met stoppen kamado joe in een komplete set ( ik ben bewust vergeten hoe goed...maar kwam gewoon niet uit.)
edit:Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4
Post Gevonden
Overigens die kj classic i side tafels greep en topvent zien er verdacht t zelfde uit... t regent nu dus ik plaats later wel foto's.
Onderkant dicht doen en wachten tot hij onder de 200C zit, daarna boven dicht c.q. pizza inlay er uit halen.LinuX-TUX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:25:
[...]
Ik gebruik precies dezelfde kolen ... heb misschien ook exact dezelfde Kamado Joe (Big Joe?) en een pizza accessoire (steen + ring) erbij.
Ventiel dicht? Dat is grappig, ik heb die met pizza juist helemaal weggedraaid. Maar ik gebruik dan ook geen dojoe en zit op 450 minimaal.LinuX-TUX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:42:
[...]
Owh, dat is het probleem niet. Top vent zit sowieso al dicht met de pizza accessoire
[Afbeelding]
Als je houtskool over wilt houden is dat niet de beste optie, want na vier pizza's is het meeste al wel opgebrand.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hmm, 1 pizza is toch in een paar minuten al klaar?Gonadan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Ventiel dicht? Dat is grappig, ik heb die met pizza juist helemaal weggedraaid. Maar ik gebruik dan ook geen dojoe en zit op 450 minimaal.
Als je houtskool over wilt houden is dat niet de beste optie, want na vier pizza's is het meeste al wel opgebrand.
Ik begon vorig weekend met een volle mand, opgewarmd naar 150C, 54 min eten bereid, op laten lopen naar 450C en na 30 minuten de boel weer afgesloten en ik had nog 1/3 kolenmand over.
Dan heb je in ~30 minuten ongeveer 2/3 van je kolenmand verbrand, gezien bij 150 °C je kolen maar heel langzaam gloeien. Bij 450 °C stook je er in een uurtje zo je hele mand doorheen, in elk geval in mijn Bastard Large wel.ASS-Ware schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Hmm, 1 pizza is toch in een paar minuten al klaar?
Ik begon vorig weekend met een volle mand, opgewarmd naar 150C, 54 min eten bereid, op laten lopen naar 450C en na 30 minuten de boel weer afgesloten en ik had nog 1/3 kolenmand over.
Als je inderdaad alleen maar een pizzasteen IN de kamado gebruikt gaat het heel anders inderdaad. Zie ~ 5:20 van YouTube: How to Set Up Kamado Joe DōJoe for Pizza Night , bovenkantje dicht. Voordeel is daarbij als je houtsnippers in de ashtray legt dat het rook nog een beetje neerslaat op de pizza voordat het naar buiten gaat. Ja, het werktGonadan schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Ventiel dicht? Dat is grappig, ik heb die met pizza juist helemaal weggedraaid. Maar ik gebruik dan ook geen dojoe en zit op 450 minimaal.
Met houtblokjes/snippers voor rook moest ik wel leren finetunen het niet te ver IN de lade te leggen, want dan gloeit het te hard/schoon, moet echt op de rand naar buiten smeulen aan de onderkant wil je een beetje rook/smaakverandering merken. Eveneens gebruik ik ook een optische meter om de steentemperatuur te meten en ga ik niet meer af op de dome temperatuur meter.
[ Voor 5% gewijzigd door LinuX-TUX op 09-06-2026 13:10 ]
Nu ben ik wel extreem verbaasd... Topvent dicht om hoge temp te halen??? Dat voelt niet logisch toch.
In geval van de Joe DōJoe juist heel logisch, heb je dat filmpje gekeken?MiKeZZa schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:00:
Nu ben ik wel extreem verbaasd... Topvent dicht om hoge temp te halen??? Dat voelt niet logisch toch.
Ik heb geen geluid maar wat ik zie is dat die pizzasteen(houder) bijna alles afsluit behalve achter de pizza en dan moet de lucht via de voorkant eruit en daardoor trekt die warme lucht dus over de pizza heen.
Als de topcap open staat trekt de warme lucht dus niet over de pizza maar rechtstreeks je bbq uit.
De luchtopening is met dat ding groter dan een open topcap, er kan dus alsnog meer lucht weg (en nieuwe aangezogen worden) en dus heter worden.
[ Voor 12% gewijzigd door watercoolertje op 09-06-2026 14:15 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
En daarom moet je dus zonder de dojoe je steen verhogen zodat hij meer in de luchtstroom komt. Het idee is hetzelfde maar de route is anders.
Zelf ben ik bewust niet voor de dojoe gegaan omdat je met klep open veel meer bewegingsruimte hebt om een pizza er op te leggen of eraf te halen of te draaien. Leek mij prettiger.
Zelf ben ik bewust niet voor de dojoe gegaan omdat je met klep open veel meer bewegingsruimte hebt om een pizza er op te leggen of eraf te halen of te draaien. Leek mij prettiger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee die moet er juist uit dan, de kolenmand houdt je kolen uit de aslade/onderste gat of hoe je het ook wilt noemenM_G_ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:12:
Dat rooster is er dus puur om de kolen hoog te houden zodat ze niet naar beneden zakken in het gat eronder. Hierdoor krijg je dus ook de trek van lucht naar binnen van onderen. Anders is dat effect meteen weg.
Kolenmand moet dus ook boven die openen hangen, voordeel is dat hier meer lucht bij kan en dus regelbaarheid beter moet zijn. Alhoewel lees ik nu dat sommigen dat anders ervaren hier.
Pizza's maken we één voor één, dus dat neemt ook wat tijd. En tussendoor kan hij weer even goed bijwarmen als hij open is geweest.ASS-Ware schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:37:
[...]
Hmm, 1 pizza is toch in een paar minuten al klaar?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraagje. Ik heb wat familie uitgenodigd om een broodje pulled pork met friet te komen eten. Gaat om circa 12 / 13 (volwassenen/oudere kinderen) man en wat kleiner grut.
Ik zit te denken om 2,5 - 3kg procureur op de bbq te leggen. Hoelang gaat het duren om dat als één stuk tot pulled pork te garen? Of is het slimmer om het in 2 delen op de bbq te leggen?
Ik zit te denken om 2,5 - 3kg procureur op de bbq te leggen. Hoelang gaat het duren om dat als één stuk tot pulled pork te garen? Of is het slimmer om het in 2 delen op de bbq te leggen?
Dat is opzich prima te doen. Maar het wisselt enorm per stuk.
8-14 uur mag je in je voorbereiding op rekenen.
Je kan ook dag van te voren maken en opwarmen.
Persoonlijk zou ik iets meer maken, zeker als je grote eters erbij hebt.
2x2kg bijvoorbeeld. Overhouden is nooit vervelend.
Na bereiding ook uitstekend in te vriezen. Ik maak ook altijd 'per ongeluk' teveel pulled pork, daarna gewoon portioneren en je kunt er nog een aantal keren overheerlijk van lunchenDennis1812 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:28:
Dat is opzich prima te doen. Maar het wisselt enorm per stuk.
Ok, 2x2kg it is! Dag van te voren maken is inderdaad ook geen gek idee. Scheelt tijdstress op de dag zelf. Al zie ik ook een recept van Noskos waarmee 2-2,5kg procureur met 7uur gaar is om te pullen. Na 5 uur inpakken en doorgaren, zodat het vlees niet in de zone blijft hangen. Schijnt de sappigheid ook ten goede te komen.
[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2026 16:54 ]
Inpakken/niet inpakken doet naar mijn idee weinig aan sappigheid. Mocht je toch twijfelen kan je tijdens pullen wat extra bbq saus of scheutje appelsap erin doen. Daar leent pulled pork zich perfect voor.Hulleman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:50:
Ok, 2x2kg it is! Dag van te voren maken is inderdaad ook geen gek idee. Scheelt tijdstress op de dag zelf. Al zie ik ook een recept van Noskos waarmee 2-2,5kg procureur met 7uur gaar is om te pullen. Na 5 uur inpakken en doorgaren, zodat het vlees niet in de zone blijft hangen. Schijnt de sappigheid ook ten goede te komen.
Ik pak meestal wel in. Dan is wel je bark iets minder.
De tijd wisselt wel echt enorm per keer. Ik heb soms in die 7 uur alles gepulled en wel. En soms kan ik pas laat naar bed omdat het toch 10/12 uur nodig heeft.
Bij gezelschap of tijdsdruk doe ik het daarom tegenwoordig echt een dag vooraf.
Ja gekeken, maarwatercoolertje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:13:
[...]
In geval van de Joe DōJoe juist heel logisch, heb je dat filmpje gekeken?
Ik heb geen geluid maar wat ik zie is dat die pizzasteen(houder) bijna alles afsluit behalve achter de pizza en dan moet de lucht via de voorkant eruit en daardoor trekt die warme lucht dus over de pizza heen.
Als de topcap open staat trekt de warme lucht dus niet over de pizza maar rechtstreeks je bbq uit.
De luchtopening is met dat ding groter dan een open topcap, er kan dus alsnog meer lucht weg (en nieuwe aangezogen worden) en dus heter worden.
Ja gekeken. Had alleen o.b.v. het filmpje (zonder geluid en gefocust op de genoemde 5:20 niet door dat die sleuf zo ver open was. Maar dan snap ik het wel.watercoolertje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:13:
[...]
In geval van de Joe DōJoe juist heel logisch, heb je dat filmpje gekeken?
Spul moet/kan ook best goed wat langer (2+ uur zie je vaak bij echt grote stukken) rusten. Dag van te voren is dan helemaal fijnHulleman schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:50:
Thnx voor de tips voor pulled pork. Het is veel werk en dan kun je idd beter op je gemakje wat extra maken
Dat laatste gaat bij mij altijd mis. Niet zozeer het portioneren maar wel het braaf per portie consumeren.MiBe schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:45:
[...]
Na bereiding ook uitstekend in te vriezen. Ik maak ook altijd 'per ongeluk' teveel pulled pork, daarna gewoon portioneren en je kunt er nog een aantal keren overheerlijk van lunchen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/74un3GF54QoirEXF5FT8zTOt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ezODwfVecuJG49bEIvrIxWvl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cssdUniPVlJXl0W3ZSxQ3W6k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qC501iL7MdXwT6I3WYJQr0gg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wd7LTlxTZzZ361rvvBeLbVXp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gHTYgVfhI19pA3oPZC1Vt21V.jpg?f=fotoalbum_large)