Toon posts:

Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming

Pagina: 1 ... 4 5 6
Acties:

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06 10:33
henkjansmits123 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Is het aantal schakelingen wel normaal? Volgens mij kan ik deze niet aanpassen i.v.m. feit dat dit Opentherm wordt aangestuurd?
Is niet aanpasbaar en dat is ook gelijk het manco aan modulerende aansturing van evohome. Heb hetzelf ook gehad en daarna overgegaan op aan -uit. Heatgeak op YouTube hebben er ook weleens uitleg over gegeven. Evohome heeft een hele agressieve modulatie om de zones snel op temperatuur te krijgen, maar daardoor ook veel schakelingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-06 10:33
RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Oke, wat kun je daarin regelen? En welk merk warmtepomp heb je?

Ik ben nog aan het lezen in de installatiehandleiding van mijn WP, de gebruikershandleiding gaat niet ver genoeg in op de mogelijkheden die er zijn.
Als ik het goed onthouden heb, stook jij ook volledig WAR, maar wel met een extra pomp toch?
Deze externe pomp, stuur je die aan vanuit de WP of door Evohome mbv een BDR91T?
Een atag WP, de regeling is volledig war en WP stuurt zelf de externe pomp aan. Ik maak/breek het circuit met een bdr91T, oftewel WP sckakel in met WAR of schakel uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 16:46
RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:27:
Het enige wat ik me afvraag hoe dit zal gaan als de dagen overdag zo warm zijn dat er geen vraag is en de nachten zo koud dat er wel vraag is. Ik weet niet of mijn pomp ook dan nog circuleert overdag.
Ik moet dus nog even verder uitzoeken of dit haalbaar gaat zijn, maar ben ook wel benieuwd naar de mening van anderen hierover?
Je WP kan volledig onafhankelijk van de vraag regelen op de aanvoertemperatuur. Of er dan wel/niet vraag vanuit de zones is maakt voor je WP niet uit. Je WP gaat gewoon die temperatuur maken (waarschijnlijk via een WAR).

Op het moment dat er vraag is vanuit de zones blijft die aanvoertemperatuur mooi stabiel (als het goed is). Lopen je zones dicht, en nemen die geen warmte meer af, dan gaat je WP op een bepaald moment te veel warmte maken, loopt je aanvoertemperatuur op tot de bovengrens en slaat je WP af.

Op het moment dat er weer vraag is vanuit de zones, en je WP nog niet aan staat, zal je aanvoertemperatuur lager en lager worden (want koud water komt terug van je radiatoren en mengt met je warme water in je WP buffer, als je die hebt). Totdat een bepaalde ondergrens gehaald word en je WP weer actief word en je aanvoertemperatuur weer warm gaat stoken.

Je naregeling (evohome) regelt dan alleen je thermostaatknoppen, zonekleppen en de CV-pomp. Je WP kan volledig los daarvan de aanvoertemperatuur regelen.

Deze manier (WAR op de WP, naregeling los daarvan door evohome) word aanbevolen door de meeste WP-fabrikanten en evohome zelf.

In jouw voorbeeld zal je WP overdag dus uit gaan (want geen vraag meer = hoge aanvoertemperatuur = uit), en in de nacht aan (want vraag = dalende aanvoertemperatuur = aan).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
RISL schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:14:
Oke, bedankt. Ik blijf een beetje op twee gedachten hinken, merk ik.

Ik snap niet goed waarom die koppeling tussen Evohome, WP en externe pomp er moet zijn? De externe pomp pakt warmte uit het vat, dus als dat te laag is, dat schakelt de WP toch vanzelf bij? Dus als je met Evohome alleen de externe pomp schakelt, is het toch ook voldoende?
Ja het is voldoende om alleen de externe secundaire pomp te schakelen. In de schema's van evohome is ook een stippellijn getekend.
Let op dit werkt alleen goed als je ook daadwerkelijk een CV-buffer hebt.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een systeem waar ik Evohome alleen de radiatoren/VLV laat open en dicht sturen en dat de warmtepomp dus zelf in/uitschakelt. Zo gaf ook de monteur het aan die het onderhoud had gedaan (hij is de Nibe expert bij dat installatiebedrijf). Ik vrees er echter een beetje voor dat dit niet of niet goed gaat werken, waar ik dan pas achterkom als het koud(er) is en dat ik aan de bak moet wanneer er 'druk' op staat om het huis snel weer warm te krijgen.
Buiten die monteur, heb ik dat systeem namelijk nog nergens gezien in schema's of gelezen op dit forum, dus vandaar mijn twijfel.

Voor de zekerheid kies ik dus liever voor een systeem wat ik niet zelf bedenk, maar wat zichzelf al bewezen heeft. De moeilijkheid ligt hem voor mij bij zo'n systeem gewoon in het feit dat ik de installatiemanual van de Nibe heel summier is op het gebied van in- en uitgangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 22:12
leonbong schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Ja het is voldoende om alleen de externe secundaire pomp te schakelen. In de schema's van evohome is ook een stippellijn getekend.
Let op dit werkt alleen goed als je ook daadwerkelijk een CV-buffer hebt.
[Afbeelding]

[...]
Mijn ervaring met Panasonic warmtepomp en stoken op war + evohome de secundaire pomp laten schakelen is dat de warmtepomp de watertemperatuur op peil wil houden, bijvoorbeeld: geen warmtevraag meer, zones dicht, Ta loopt op, wp compressor uit, waterpomp loopt door. Ta zakt ca. 5 graden, compressor weer aan, Ta omhoog, ook als er geen warmtevraag is, dus Ta snel bereikt en wp compressor weer uit. Dit resulteert erin dat er snachts, bij toepassing van nachtverlaging, dus steeds korte runs ontstaan, alleen om de watertemperatuur op peil te houden.
Persoonlijk vind ik dit suboptimaal, omdat je dus 'nutteloze' compressorschakelingen krijgt.
Daarom zit ik nu toch op het spoor (2e plaatje) om de evohome (bdr91(t)) de warmtepomp te laten schakelen, eventueel via een tijdrelais, om het nerveuze gedrag van Evohome in te tomen (korte aan-uits eruit filteren).

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:57
Joris 407 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Mijn ervaring met Panasonic warmtepomp en stoken op war + evohome de secundaire pomp laten schakelen is dat de warmtepomp de watertemperatuur op peil wil houden, bijvoorbeeld: geen warmtevraag meer, zones dicht, Ta loopt op, wp compressor uit, waterpomp loopt door. Ta zakt ca. 5 graden, compressor weer aan, Ta omhoog, ook als er geen warmtevraag is, dus Ta snel bereikt en wp compressor weer uit. Dit resulteert erin dat er snachts, bij toepassing van nachtverlaging, dus steeds korte runs ontstaan, alleen om de watertemperatuur op peil te houden.
Persoonlijk vind ik dit suboptimaal, omdat je dus 'nutteloze' compressorschakelingen krijgt.
Daarom zit ik nu toch op het spoor (2e plaatje) om de evohome (bdr91(t)) de warmtepomp te laten schakelen, eventueel via een tijdrelais, om het nerveuze gedrag van Evohome in te tomen (korte aan-uits eruit filteren).
Ik heb hier ook geen last van,
500L buffer parallel aan een 9kw t-cap,
Schakel de secundaire pomp met een hce80.
Dus het verwarmings deel is eigenlijk standalone van de warmtepomp, op het buffervat na.

Wat helpt is je delta T omhoog zetten, staat bij mij op 8gr.
Dan loopt de pomp toch gewoon netjes een uurtje door.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 06:38
Als het goed is gaat de hr92 dicht als de temperatuur lager wordt. De hr91 kan ook open als de temperatuur lager wordt in koelstand.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joris 407
Ik wilde even terugmelden ter info en naslag voor anderen hoe ik nu uiteindelijk het evohome systeem aan m'n Panasonic 7J monobloc heb gekoppeld via een tijdrelais. Niemand hier kon me de precies juiste wijze van aansluiten vertellen, maar ik ben er uitgekomen :*) ; hierbij voor ter info voor anderen die zoiets willen doen het schema

Evohome heeft uit zichzelf een voor warmtepompen ongeschikt gedrag. Veel korte aan-uit commando's. Inmiddels heeft Honeywell daar wel het BDR91T ketelrelais voor op de markt; daarmee kun je het aantal schakelingen per uur naar 1 terugbrengen.
Ik heb nu gebruik gemaakt van de BDR91 in combinatie met een tijdrelais van 15euro.
Gedrag vòòr toepassen tijdrelais:

Gedrag na toepassen tijdrelais:

Dit is dan met radiatoren en relatief hoge buitentemperatuur dus langere runs worden het niet.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris 407
synorluna schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:20:
Deze week ontvang ik een modulerend relais voor bij de ketel, in plaats van de BDR91T. Nu begrijp ik van onderstaande instructie dat de R8810 alleen werkt wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een zoneklep. Aangezien ik een HR92 als zoneklep heb, vraag ik me af wat er mis zou gaan als ik nu de R8810 ga installeren.

YouTube: R8810 OpenTherm module toewijzen aan evohome Wi-Fi | Honeywell Home
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar voorheen gebruikte ik de 8810 om m'n gasketel aan te sturen in combinatie met 5 hr92 kleppen. Moet dus gewoon kunnen volgens mij.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@synorluna Ik heb bij mij de HR92 die op lastige plekken zitten lopen op een 5V verloopje, 2 AA variant. Werkt perfect.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
@RISL Inderdaad, het is een verloopje van 5V USB naar 3V op de nep-AA batterij. Je krijgt er dan 1 dummy AA bij waarin de min en plus polen met elkaar doorverbonden zijn.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
RISL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:23:
[...]

Geweldig, die dingen ken ik niet! Hopelijk zijn ze er ook van niet-Aliexpress, daar heb ik niet zulke beste ervaringen mee. Maar wat een uitkomst deze verloopjes, ik heb zo'n hekel aan batterijen wisselen en opladen etc.

Nog wel even een kleine verduidelijking, een AA-batterij is 1,5 volt, dus een 2AA is 3 volt en geen 5V.
Een knappe USB-adapter eraan en kan niet zo veel mis gaan met zo'n ali ding.
Dus niet zo'n ding kopen inclusief adapter van Ali.
Pagina: 1 ... 4 5 6

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee