Zou kunnen, de laatste keer dat ik het controleerde had mijn ketel 150.000 branderstarts gehad. Behalve het plaatsen van een slangklem is er in 10 jaar nog geen onderdeel vervangen. (afkloppen) De eerste 5 jaar heeft hij op OT gedraaid.CyBeRSPiN schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:24:
@bert pit de levensduur van de ketel wellicht? Het lijkt me dat urenlang op een laag pitje stoken via OT veel beter voor de ketel is dan 6x/uur 1 minuut aan gaan. Elke keer weer kleppen schakelen, elke keer weer de brander die op temperatuur moet komen.
Dit is de kraan voor de vloerverwarming verdeler. Deze heeft wat hogere kvs.
Dit is een andere radiator die ook niet goed wil sluiten.
Dit is hoe de HR92 als dicht ziet
In werkelijkheid moet hij haast nog wel een volle slag maken om de kraan werkelijk te sluiten. Even met de hand geforceerd om 'te laten zien wat er mis gaat.
Heb net de mijne gemeten; buitendiameter 5,5mm, gat 2,1mm. Zo een bijvoorbeeld.S4All schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:32:
Weet iemand wat voor stekker er in de atf800 (tafelstandaard) gaat?
Kabeltje is net te kort om hem op een plek te zetten waar hij een goede verbinding met alle hr92 knoppen heeft
Ik wil een verlengkabel bestellen, maar ja welk plugje
Alleen als je gelijkstroom gebruikt. Bij wisselstroom heeft het omdraaien van de fase en nul geen effect (behalve in heel specifieke gevallen zoals een 3-fase krachtstroommotor).leksts schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:59:
[...]
Nog even over deze tekening. Ik heb naar aanleiding van dit topic dezelfde spullen gekocht. Maar als je het volgens de tekening met een stekker aansluit en je stopt de stekker "op z'n kop" in het stopcontact, dan zijn bruin en blauw verwisseld. Maakt dat wat uit?
Weet je zeker dat ze daadwerkelijk water door laten.JZ5 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de kraan voor de vloerverwarming verdeler. Deze heeft wat hogere kvs.
[Afbeelding]
Dit is een andere radiator die ook niet goed wil sluiten.
[Afbeelding]
Dit is hoe de HR92 als dicht ziet
[Afbeelding]
In werkelijkheid moet hij haast nog wel een volle slag maken om de kraan werkelijk te sluiten. Even met de hand geforceerd om 'te laten zien wat er mis gaat.
Want de kracht waarmee je ze met hand kan dichtdraaien is enorm tov van HR92 dus ik snap dat je nog makkelijk met de hand een slag kan geven.
Hierbij in meer detail:fmb schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
Ik ben er inmiddels in geslaagd om mijn setup ook te laten koelen. Betreft de Remeha Elga Ace samen met met Honeywell Evohome (+ ruimtethermostaten + HCE80 vloerverwarmingsverdelers) en daartussen een Fibaro Smart Implant gekoppeld aan Homey om te meten. Zie hier: fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Vorig weekend heb ik mijn regeling thuis ook geschikt gemaakt om te kunnen koelen. Het was eindelijk warm genoeg om dat goed te kunnen testen ;-)
In het kort mijn "set-up" (scheelt terugzoeken ;-) ):
1. Thermostaat: Hoofdhermostaat: Honeywell Evohome. Ruimte thermostaten: Honeywell Round Wireless. Vloerverwarmingsverdelers: 2x HCE-80. In totaal 8 zones met (als ik het goed uit mijn hoofd weet) 12 vvw lussen. Dit geheel werkt prima sinds +- februari 2020 voor enkel verwarmen met een cv ketel.
2. Warmtepomp: sinds oktober 2020 is er een Remeha Elga Ace 6 kW bij (hybride warmtepomp).
3. Om (zonder Kamstrup) te kunnen meten heb ik een Fibaro Smart Implant in gebruik met 4 temperatuur sensoren, gekoppeld aan Homey. Zo registreer ik ook of de cv-ketel nog wordt aangezet door de warmtepomp. Deze Smart Implants heb ik uiteindelijk tussen de relais (2x) van Honeywell Evohome en de warmtepomp geplaatst, dat bleek heel handig om de aansturing uit te vogelen en kan ik nu ook gebruiken om (indien nodig) de thermostaat te overrulen en geforceerd te verwarmen of te koelen.
Remeha Elga Ace Warmtepomp
Ik heb 2 webinars van Remeha gekeken met betrekking tot de Elga Ace. Die hebben me samen met dit forum geholpen om de instellingen van de Elga Ace beter te krijgen voor het verwarmen.
1. Uitleg Elga Ace: YouTube: Webinar Technische training Elga Ace - Remeha
2. Verdieping Elga Ace: YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Voor het koelen is het 2e webinar echter incorrect, rond de 35 minuten (de link gaat daar al naar toe) legt Remeha uit dat er 2 contacten zijn: één voor warmtevraag en één voor koudevraag. Na wat troubleshooten kwam ik er echter achter dat dit niet klopt!
Uiteindelijk bleek dat de regeling als volgt werkt:
1. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het instellen van de modus: verwarmmodus of koelmodus. Dit is het zogenaamde BL1 contact van de Elga Ace.
2. Eén aan/uit contact is in gebruik voor het doorgeven van warmtevraag (in geval van verwarmmodus) of "koudevraag" (in geval van koelmodus). Dit is het zogenaamde R-bus contact van de Elga Ace.
En wat is de handleiding van de Remeha Elga Ace op een aantal punten toch ontzettend onduidelijk geschreven. Maar uiteindelijk blijken de tabellen in de handleiding met de instellingen voor deze contacten wel te kloppen.
Dit is trouwens ook precies zoals Honeywell Evohome de aan/uit relais (2x) aanstuurt.
Honeywell Evohome Thermostaat
Toevallig kwam Honeywell vorig jaar met een nieuwe firmware die de Honeywell Evohome beter geschikt maakt om te koelen. Dat kwam mooi uit. Wel was eeen extra relais nodig om te kunnen schakelen tussen warmen/koelen. Deze BDR91T1004 (=BDR91T) heb ik aangeschaft en uiteindelijk heb ik ook mijn oorspronkelijke BDR91 vervangen door deze BDR91T, omdat deze beter geschikt is voor de aansturing van een warmtepomp. Het grootste verschil is: instelbaar zijn nu langere minimale "aan" tijden en minder schakelingen per uur.
Voor het Evohome systeem om te kunnen koelen zijn de volgende stappen nodig:
1. Zorg dat de HCE-80 met een aan/uit contact geschakeld wordt tussen verwarmen en koelen. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld: (1) op de BDR91T1004 die in gebruik is voor de omschakeling verwarmen/koelen. Dit heb ik gedaan en is ook het meest logische. Maar je zou ook (2) op een uitgang van de warmtepomp kunnen aansluiten (als deze een aan/uit uitgang hiervoor heeft) of (3) met een handmatige schakeling kunnen omschakelen.
2. Zorg dat de Evohome voorzien is van de software versie die in 2020 is uitgekomen die ook geschikt is om te kunnen koelen :-)
3. Zorg dat je ook de nieuwste handleidingen van Honeywell Evohome erbij pakt, ik heb deze gebruikt: "Installatiehandleiding evohome Wi-Fi.pdf". De beschrijft heel duidelijk hoe Evohome en HCE80 moeten worden ingesteld.
4. Stel de HCE80 in om koelen toe te staan; blz 21 van de hierboven gelinkte handleiding.
5. Op de Evohome pas de configuratie aan om te verwarmen en koelen; blz 17 van de hierboven gelinkte handleiding (grijze blok links van de pagina)
6. Stel de zones van de HCE80 in die ook gebruikt worden om te koelen. In feite geef je aan die zones aan dat je de Evohome Thermostaat gebruikt voor verwarmen en voor koelen van dezelfde zone; je moet dan 2x dezelfde thermostaat koppelen. Evohome gebruikt dan weer de ruimte thermostaat die eraan gekoppeld is. Blz 22 van de handleiding beschrijft duidelijk welke knoppen op de HCE80 gebruikt moeten worden. Let dus op dat je weer op "back" drukt en dezelfde thermostaat een 2e keer toewijst!
7. Controleer op de Evohome (in het instellingen menu) of de ruimtes ingesteld staan om zowel te verwarmen als te koelen. Hier kun je dus ook instellen dat de badkamer niet gekoeld moet worden.
8. Vervolgens kun je op de Evohome via het hoofdmenu makkelijk schakelen tussen verwarmen of koelen. Je moet dus handmatig omschakelen tussen verwarmen of koelen (wat je in principe dus 2 keer per jaar doet).
9. Tot slot: als je op de Evohome de begeleide configuratie volgt om het tijdprogramme met de ruimtetemperaturen in te stellen dan kun je 2 temperaturen per ruimte instellen; één wordt gebruikt in verwarmmodus en één in koelmodus. Zo is het omschakelen echt een eitje; hoef je ook geen ruimtetemperaturen aan te passen, dat gaat vanzelf. :-)
Een vraag die ik zelf had toen ik hiermee begon is gelukkig ook beantwoord en met de wenselijke uitkomst: er zijn geen specifieke warm/koud ruimtethermostaten nodig (de Round Wireless voldoet goed) in de ruimtes en er is ook geen 2e thermostaat nodig (voor het hele huis of per ruimte) die gebruikt wordt om te koelen. Deze informatie was vooraf niet zo duidelijk te vinden (ik denk vanwege de net nieuwe formware van Evohome).
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Op de HCE 80 kun je zones aan een thermostaat toewijzen de gebruikt wordt voor verwarmen en dezelfde zone ook aan een thermostaat die gebruikt wordt in de koelmodus. Op de Evohome stel je in of een ruimte alleen voor verwarmen of ook voor koelen gebruikt kan worden. Het is dus niet echt een nieuwe groep maar een extra functie van een bestaande groep. Het stappenplan in die nieuwe handleiding waar ik naar verwees is goed te volgen.MikeyMan schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 10:33:
[...]
Nog eens over na zitten denken... Moet ik het zo zien dat je een nieuwe koel-groep maakt, daar alle groepen aan toewijst en dat dan de originele groepen ook kunnen koelen?
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Als je met de HR92's wilt gaan werken kun je op OT of aan/uit regelen. Vaak heeft OT geen voordelen in een vloerverwarmingssysteem. Maar beide zouden goed moeten regelen. Vloerverwarming regelen met HR92's heeft ook nadelen die zijn hier reeds eerder besproken.nnk schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:48:
Een aantal vragen had ik nog waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen:Verder begrijp ik dat het alternatief is om bij elke vloerverwarming verdeler een tweewegklep met BDR91 en Round te installeren, maar dat wordt dus flink prijzer en voegt eigenlijk weinig toe in mijn situatie?
- Klopt het dat aan/uit (ipv OpenTherm) het beste is in dit geval?
- Klopt het dat de HR92 van de benedenverdieping de thermometer van het basisstation kan gebruiken ipv z'n eigen? Zo niet dan zit de thermostaat in de gang, niet super erg maar niet ideaal.
- Moet ik nog ergens rekening mee houden bij een nieuw aan te schaffen CV ketel of is eigenlijk alles wel geschikt?
- Moeten de thermostaatkranen in de aanvoer van de twee vloerverwarmingverdelers nog aan bepaalde eisen voldoen? Hoe dik moet ik de leidingen maken, 16mm?
Je kunt het basis station gebruiken om één zone (verdieping) te regelen. Op de tweede verdieping hang je bijvoorbeeld een 'Round' zodat die ook goed gestuurd kan worden.
Houd bij de koop van een CV ketel rekening met een laag minimaal vermogen om eventueel pendelen te voorkomen. Zeker als je een uitstekend geïsoleerde woning hebt met laag gasverbruik.
Niet als je maar 1 verdeler hebt idd.nnk schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:56:
• Het is niet mogelijk om per zone te regelen.
Moeten is niet het juiste woord maar over het algemeen geeft dat het beste resultaat. Op zich ook wel logisch aangezien de flow door je verdeler wordt geregeld.• De HR92 moet je in een bepaalde stand zetten om hem zoveel mogelijk als open/dicht schakelaar te zetten
Nee, je kan hem gewoon als VV aanmelden. Voor Evo is alles gewoon een actor/reactor.• Het systeem herkent het als 'radiator' omdat het een HR92 is.
Deze discussie is hier al vele malen gevoerd.. samengevat zou je kunnen stellen dat bij grote oppervlaktes (veel VV water inhoud) én een grote warmte vraag (in 1 stap bijv. 5 graden warmer) de aanvoer van warm/heet water een rol kan spelen. Maar er spelen nog veel meer zaken die daar invloed op hebben.• De flow van de kraan is gelimiteerd en dit kan er voor zorgen dat er minder warm water richting de verdeler stroomt, waardoor de vloerverwarming langzamer reageert of op koude dagen zelfs te koud blijft.
Als je van plan bent je radiatoren ook met ene HR92 uit te rusten zou ik het gewoon altijd proberen. Een ventiel bij je VV plaatsen zijn de kosten en moeite niet. Bevalt het niet dan kan je altijd nog overstappen op de dure oplossing.
Zelf stook ik OT met een HR92 op een verdeler met 5 lussen en een oppervlakte van ongeveer 60m² Dat draait nu al 3 jaar feilloos en nog belangrijker, zonder compromis op comfort.
Het enige dat niet werkt bij de HR92 is dat deze niet negatief kan voor de cool functie, hij gaat dan niet open. Ik koppel hem in de zomer los en draai het ventiel open, dan werkt cooling wel gewoon.
[Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 07-07-2021 21:53]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik vraag me wel af hoe je meerdere ketel relais gaat aansturen.ed-oorklep schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:11:
[...]
We gaan verbouwen en daarbij ook op de benedenverdieping Vloerverwarming aanleggen en door de rest van het huit LTV waar ik dan ook graag een Evohome systeem van maak.
Maar ik begrijp je opmerking over de HR 92 niet, als ik deze toch door de hoofdunit aan laat sturen dan zou ik daar toch aan moeten geven dat ie open moet gaan als ik de vvw wil koelen? Of is de implementatie daarvan in de software anders of zo?
Ik zit overigens aan het volgende lijste te denken;
1x BDR91T (warmtepomp, verwarmen en koelen)
1x BDR91 (ketel, puur als backup voor het geval die nog bij moet verwarmen)
6x HR92 (4x slaapkamer 1x badkamer 1x vvw)
1x thermostaat scherm dingetje
als ik de laatste posts hier zie klopt dit, behalve misschien voor het koelen, toch?
Mijn opmerking ging alleen over het aantal contacten in zone 1Hippe Lip schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:22:
[...]
Ja, dat klopt zeker. Bij mij zijn er ook meerdere zones van de HCE80 aangesloten op één thermostaat. Gaat prima.

Dat er meerdere zones van de HCE80 aangesloten kunnen worden op een thermostaat is mij bekend.
Dat is wel degelijk mogelijk, op de betere vloerverwarmingverdelers zitten gewoon thermonstaatkranen, deze blauwe plastic knop kan je eraf trekken en een Evohome op zetten, zitten de zones in dezelfde ruimte dan is het niet mogelijk.nnk schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:56:
[...]
Bedankt, ja dan ga ik voor aan/uit. Over die nadelen van vloerverwarming met HR92, wat ik zo 1-2-3 kan vinden zijn dat:Klopt dat of mis ik iets?
- Het is niet mogelijk om per zone te regelen.
[...]
[...]
[Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 10:30]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb 3 thermostaten in een kamer en suite met open keuken. Dat werkt uitstekend. De voorkamer wordt pas in de avond verwarmd, de keuken vloerverwarming springt automatisch bij als het daar te koud wordt (bijna nooit). Het balanceert automatisch en daar hoef je verder niets aan te doen.Hippe Lip schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:33:
[...]
Dat kan ik me voorstellen. Drie thermostaten in iets wat min of meer één ruimte is, is vragen om moeilijkheden. De ene thermostaat staat altijd een fractie hoger dan de andere, waardoor de ruimte aan één kant verwarmd wordt als de andere kant dat (nog) niet wordt. Je hebt groot gelijk om dat allemaal tegelijk te schakelen aan de hand van één thermostaat.
Ik heb ook 2 thermostaten in één ruimte (woonkamer en open keuken). Werkt bij mij prima. ‘s ochtends staat het zonnetje in de woonkamer en gaat en hoeft de vloerverwarming daar niet aan. In de keuken gaat de vloerverwarming dan wel aan. Ik hoef nooit te corrigeren en merk nooit echt temperatuurverschil tussen beide “ruimtes”.
Daar is in dit topic meer dan genoeg over terug te vinden. Iets met pendelenMai Pensato schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:28:
[...]
Hallo Bert, bedankt voor je reactie. Remeha ketels zijn inderdaad gewoon goed. Wij hebben een vaste installateur met goede service waar we heel tevreden over zijn. Vandaag nog even contact gehad, zij verkopen alleen Remeha ketels en hebben nog nooit problemen ondervonden met een zoneregeling. En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.
Mijn vraag: wat is nu het grootste "nadeel" van een ketel met min 7,0 kW in combinatie met een zoneregeling met Evohome in onze situatie , dit in vergelijking met een ketel die bijv min 4 kW vermogen heeft ?

ALs je nu tevreden bent met een CW4 dan is het toch onzin om je een CW5 te laten aanpraten? Een installateur adviseert toch meestel de ketel met de grootste marge..Mai Pensato schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:28:
[...]
En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.
Zodra je met zoneregeling gaat werking is het maximale vermogen van je CV ketel niet heel belangrijk meer. Je zal immers alleen de kamers verwarmen die je op dat moment gebruikt. Dat kan doorgaans met de kleinste ketel al. Wat veel belangrijker is, is dat het (kleine) deel van je huis dat je verwarmt gelijkmatig op temperatuur kan worden gehouden. Dat gaat het meest efficient als de CV ketel heel langzaam kan doordraaien ipv steeds te moeten stoppen en starten (het pendelen). Hoe kleiner het minimale vermogen van de CV ketel hoe beter deze is in het kunnen bijverwarmen van kleine verschillen. Hoe kleiner de zones die je wilt verwarmen, hoe kleiner het vermogen dat je hiervoor nodig hebt. Is de warmtevraag kleiner dan het minimale vermogen van de CV ketel dan wordt het water te warm en zal de ketel uit gaan. Tot de ruimte te koud wordt en de CV weer aan springt. Etc, etc.Mijn vraag: wat is nu het grootste "nadeel" van een ketel met min 7,0 kW in combinatie met een zoneregeling met Evohome in onze situatie , dit in vergelijking met een ketel die bijv min 4 kW vermogen heeft ?
Als het minimale vermogen 7kW is, moet je er altijd voor zorgen dat er minimaal een afgifte van 7kW is. In traditionele opstellingen staan alle radiatoren open en 'springt het huis aan' als er opgewarmd wordt. Alle radiatoren die dan open staan doen mee en de CV kan zijn vermogen makkelijk kwijt.Mai Pensato schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:28:
[...]
Hallo Bert, bedankt voor je reactie. Remeha ketels zijn inderdaad gewoon goed. Wij hebben een vaste installateur met goede service waar we heel tevreden over zijn. Vandaag nog even contact gehad, zij verkopen alleen Remeha ketels en hebben nog nooit problemen ondervonden met een zoneregeling. En vanwege de warmwatertoevoer adviseert hij echt de CW5 te kiezen.
Mijn vraag: wat is nu het grootste "nadeel" van een ketel met min 7,0 kW in combinatie met een zoneregeling met Evohome in onze situatie , dit in vergelijking met een ketel die bijv min 4 kW vermogen heeft ?
Bij zoneverwarming kan het zijn dat alleen de badkamer aan gaat of de werkkamer. Hangt daar een kleine radiator dan kan de CV zijn minimaal opgewekte vermogen niet kwijt. Het water komt te heet retour en de CV kan gaan pendelen. De oplossing is om een andere ruimte ook erbij te verwarmen zodat je altijd minimaal 7kW verwarmt.
Hoe lager je minimale vermogen, hoe makkelijker dat te verdelen is. Een hybride systeem, met een deel warmtepomp kan nog veel lager gaan en is daarom ideaal in het geval van uitstekende isolatie.
Het beste kun je dat even bespreken met je leverancier, want wellicht heeft de nieuwste Remeha een oplossing voor dit probleem.
Volgens mij is de minimale afstand een meter of 6.Carlito schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:49:
[...]
Dit wordt vervangen door een elektrische vloer verwarming, dus dat schiet niet op.
Maar dan dus een 2e by-pass toevoegen? en dan op beide op verschillende standen.
of moet ik de eerste verwijderen?
De eerste hoeft niet perse verwijderd te worden, je kan hem altijd op de maximale druk draaien, dan staat hij ook practisch gezien buiten werking.
Dat is niet nodig met evohome. De ketel springt alleen aan als er ergens vraag is en dan staat op die plek de kraan altijd open. Dat is het mooie van evohome. De ketel draait dus nooit als alles dichtstaat. Ik heb dit systeem nu 5½ jaar en dat gaat prima zo!Carlito schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:36:
Ik maak sinds vorig jaar ook gebruik van een Evohome set.
Vorig jaar hielden we de radiator in de badkamer altijd open voor het geval er een warmte vraag was en alle radiatoren dicht stonden.
Echter wordt begin volgende week de badkamer verbouwd en wordt de radiator daar weggehaald.
Nu ben ik dus op zoek naar een andere oplossing.
Een bypass zet je het beste zo ver mogelijk van de ketel af (in leidinglengte gezien). Anders krijgt de ketel zijn warme water direct weer terug en slaat die uit en das nou net niet de bedoeling.Ik heb gelezen dat er normaal gesproken ook een by-pass in het systeem wordt aangebracht. Bij wat onderzoek, zag ik dat ik al een by-pass heb, maar vlak bij de ketel. Ik heb hierover gelezen dat dit niet optimaal is.
Heeft het nut om een 2e by-pass ergens beneden bij de vloerverwarming te plaatsen die bijvoorbeeld op 0.2 opengaat en die bij de ketel op zolder op 0.3 te zetten? Of is 1 by-pass ( die bij de ketel zit ) voldoende?
Ik verwacht overigens niet dat je een bypass nodig hebt met evohome (zie boven), maar voor de zekerheid kun je het er wel in hebben. De bypass vlak bij de ketel kun je eruit halen of, zoal al gemeld, helemaal dicht draaien zodat die niet meer als bypass functioneert en de nieuwe bypass aan het eind van het circuit aangesproken wordt.
Oh ja, wat wel goed is om te weten: kijk even of je geen lange nadraaitijd van je CV-pomp hebt. Anders lopen de kleppen weer dicht na de vraag, gaat de ketel wel uit, maar blijft de pomp nog een paar minuten doorlopen? Ik heb mijn nadraaitijd op 1 minuut staan, maar je zou ‘m ook op nul kunnen zetten.
[Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-09-2021 10:51]
Taal is makkelijker als je denkt...
Twee jaar geleden ben ik begonnen met Tado om radiatoren op tijd te kunnen schakelen. Dat werkte op zich goed, maar uiteraard alleen als de Nefit thermostaat in de woonkamer de CV om warmte vroeg.
Vorig jaar zijn de radiatoren in de woonkamer vervangen door vloerverwarming. Daar kwam bij dat er (veel) meer thuis gewerkt wordt en er de behoefte is om een kamer warm te stoken (zonder het hele huis te verwarmen). Daarom de Nefit thermostaat vervangen door een Tado temp sensor, een zoneklep + bypass laten plaatsen op de vloerverwarming en deze aangesloten op een Tado thermostaat die ingesteld was om de zoneklep open/dicht te schakelen. Helaas werkte de aansturing van de zoneklep door Tado niet. De thermostaat is nog een keer (gratis) vervangen, maar zonder resultaat.
In de zomer stond de verwarming niet aan, maar nu het kouder is geworden toch maar weer gekeken hoe een zonegestuurde verwarming in huis te realiseren. Tado is er uit en Honeywell er in. De zoneklep wordt aangestuurd door een BRD91, net als de ketel (aan/uit), de Evohome thermostaat staat in de meterkast (lelijk ding, geeft veel te veel licht), een temo sensor in de woonkamer.
Het evohome systeem vind ik minder mooi vormgegeven dan Tado (kwestie van smaak). Tado kon de CV via OT aansturen, Evohome doet dit via aan/uit (maar de ketel staat toch op 6 kw en kan bijna niet lager). De Evohome knoppen zijn eenvoudiger te monteren en de batterijen ook makkelijker te vervangen, maar ze zijn dan wel weer langer (en op 1 radiator past de Evohome knop daardoor niet). Tot slot de helpdesk: de Tado helpdesk vond ik een stuk beter dan die van Honeywell. Die laatste is echt lachwekkend. Het evohome systeem lijkt voor mij beter te werken dan Tado. Just my 2 cents.
Vorig jaar zijn de radiatoren in de woonkamer vervangen door vloerverwarming. Daar kwam bij dat er (veel) meer thuis gewerkt wordt en er de behoefte is om een kamer warm te stoken (zonder het hele huis te verwarmen). Daarom de Nefit thermostaat vervangen door een Tado temp sensor, een zoneklep + bypass laten plaatsen op de vloerverwarming en deze aangesloten op een Tado thermostaat die ingesteld was om de zoneklep open/dicht te schakelen. Helaas werkte de aansturing van de zoneklep door Tado niet. De thermostaat is nog een keer (gratis) vervangen, maar zonder resultaat.
In de zomer stond de verwarming niet aan, maar nu het kouder is geworden toch maar weer gekeken hoe een zonegestuurde verwarming in huis te realiseren. Tado is er uit en Honeywell er in. De zoneklep wordt aangestuurd door een BRD91, net als de ketel (aan/uit), de Evohome thermostaat staat in de meterkast (lelijk ding, geeft veel te veel licht), een temo sensor in de woonkamer.
Het evohome systeem vind ik minder mooi vormgegeven dan Tado (kwestie van smaak). Tado kon de CV via OT aansturen, Evohome doet dit via aan/uit (maar de ketel staat toch op 6 kw en kan bijna niet lager). De Evohome knoppen zijn eenvoudiger te monteren en de batterijen ook makkelijker te vervangen, maar ze zijn dan wel weer langer (en op 1 radiator past de Evohome knop daardoor niet). Tot slot de helpdesk: de Tado helpdesk vond ik een stuk beter dan die van Honeywell. Die laatste is echt lachwekkend. Het evohome systeem lijkt voor mij beter te werken dan Tado. Just my 2 cents.
Inderdaad, een OT module had ook gekund. Maar in dit topic wordt meerdere malen geadviseerd om een aan/uit module te gebruiken in combi met een zoneklep voor de vloerverwarming. Vandaar de keuze.
Dat werkt niet is al vaak voorbij gekomen. Een bypass moet pas open gaan als het debiet voor de ketel te laag wordt. Een radiator die permanent open is dus niet hetzelfde.CyBeRSPiN schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:04:
De handdoekradiator in de badkamer fungeert als bypass in mijn systeem.
Plaats een echte bypass (Danfoss / Caleffi / Oventrop) en stel daar de openingsdruk correct in.
Hier klopt iets totaal niet aan de waterzijdige inregeling van je CV-installatie.
In enkele minuten is retour-water 50+ dat kan niet uit je vloer komen. Dat is ergens een bypass of radiator die niet correct is ingeregeld.
[Voor 87% gewijzigd door leonbong op 11-10-2021 13:02]
Als die badkamer radiator aangesloten zit met een kogelkraan dat is nauwelijks weerstand. Water kiest de weg van de minste weerstand dus natuurlijk gaat alle flow richting badkamer.
In zone gestuurde installatie is een correcte veerbelaste bypass gewoon heel belangrijk, de ketel moet altijd kunnen circuleren.
In zone gestuurde installatie is een correcte veerbelaste bypass gewoon heel belangrijk, de ketel moet altijd kunnen circuleren.
Ook al gaat er maar een klein deel van de flow door de badkamer, uiteindelijk zal die het retour water teveel opwarmen zodat de CV ketel uit gaat. Een bypass is inderdaad beter. Ik heb zelf een HR92 in de badkamer geïnstalleerd en dat verhielp dit gedrag meteen. Mijn ervaring is dat met Evohome de bypass nooit open gaat omdat er alleen vraag is als er ergens een zoneklep en/of radiator open staat. Uiteindelijk heb ik wel een bypass geplaatst "voor het geval dat".
Neem ik ook aan, handleidingen zijn wel te googlen. En potentiaalvrij inderdaad, het is een mechanisch relais. Ik schakel er een 24V zoneklep mee, maar sluit er ook het ketelcontact mee kort.Hippe Lip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:11:
[...]
De BDR91T heeft een even groot relais, neem ik aan?
En dat zijn potentiaalvrije contacten?
Het is echt minder dan 3 euro aan elektronica, maar moet dan nieuw iets van 90 euro kosten

@Hippe Lip de pomp staat al op standje 1, maar ben er dus inmiddels achter dat de zoneklep niet open was op momenten dat ik dat wel verwachtte, daardoor kwam er nauwelijks warm water in de verdeler en leek het alsof er niks gebeurde.
[Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2021 22:33]
Wellicht kun je vinden welke zone(s) willen stoken met behulp van wat extra logging:CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:50:
Daarnaast is ie vannacht tussen 2.30 en 3.30 en tussen 4.30 en 7.00 6x/uur 1 minuut aangeslagen zonder dat de klep mee ging, dat zal dan een andere zone zijn geweest die ie even wilde bijstoken denk ik. Jammer dat je geen logging uit de module kunt trekken om na te gaan voor welke zone(s) de ketel wordt aangestuurd..
Bij nader inzien had ik toch liever een systeem gehad waar je als techneut wat meer mee kan.
https://evohome-client.readthedocs.io/en/latest/
Evohome - OTGW - Remeha Hybrid Plus - Resol - Ecodan PUHZ-W50VHA-R2 - zonnecollectoren - Jaga ltv - Speedcomfort
Als je de tegenwoordig peperdure HGI80 weet te kopen dan kan je de evohome communicatie berichten aflsuisteren.CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:50:
Bij nader inzien had ik toch liever een systeem gehad waar je als techneut wat meer mee kan.
Oorspronkelijk was die bedoeld voor domotica integratie zonder internet maar tegenwoordig is via de cloud de norm dus hij wordt niet meer gemaakt.
De hgi80 is USB-evohome ontvanger/zender.
Nu wordt er ook wel beweerd dat je hem niet meer kan koppelen aan de moderne evohome wifi maar dat weet ik niet zeker.
[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 11:53]
Dit kan alleen luisteren, het ding van honeywell kan ook commando's uitsturen. Wat nog niet zo makkelijk is omdat de batterij gevoede apparaten alleen op gezette tijden luisteren voor commando's om de batterij te sparen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:58:
[...]
Ga me hier maar eens in verdiepen, voor 20 euro aan hardware kun je de HGI80 nabouwen schijnbaar: https://github.com/PRoomberg/evohome-Listener
Maar evengoed zeer interessant als zo iets kan maken, dat kan ik zelf niet.
Edit:
Hij schijnt toch ook te kunnen zenden.
[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 14-10-2021 12:46]
@CyBeRSPiN Je kan met Evohome Exporter voor Prometheus de gemeten, setpoint en planned temperatuur uitlezen. Als een zone een setpoint heeft hoger dan de gemeten temperatuur heeft die zone een warmtevraag.
Kant en klaar, 32,40 incl verzending.petermdevries schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:56:
[...]
Heb je de kant en klare besteld of losse onderdelen?
https://www.amazon.de/dp/B07T3H8VF2
@coelho 20/15 lijkt me wat fors voor VV.
Hoe snel koelt de ruimte af als de VV uit staat? Is dat afhankelijk van de buitentemperatuur? Hoe snel warmt ie weer op?
Monitor je je gasverbruik, bijvoorbeeld via mindergas.nl? Dan kun je het eens een periode aanzien en je gasverbruik per graaddag bepalen. En zo vergelijken met de verschillende aanpakken.
Hoe snel koelt de ruimte af als de VV uit staat? Is dat afhankelijk van de buitentemperatuur? Hoe snel warmt ie weer op?
Monitor je je gasverbruik, bijvoorbeeld via mindergas.nl? Dan kun je het eens een periode aanzien en je gasverbruik per graaddag bepalen. En zo vergelijken met de verschillende aanpakken.
Ik gebruik zelf de ventilatieroosters comfort afhankelijk: als het hard waait en ik last heb van de koude luchtstroom doe ik ze dicht. Stijgt het CO2 niveau of vochtigheidsgraad te hard dan doe ik ze open. Het CO2 niveau in mijn woonkamer daalt nachts ook met de roosters dicht vrij rap zonder de aanwezigheid van carbon based life forms.
Goede morgen
Ik zie mensen die probleem hebben met te korte stooktijden, Max 5 minuten. Dit kan men oplossen door de speciale BDR91T bij de ketel te plaatsen. Deze kan ook warmtepompen sturen (verwarmen / koelen)
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.
De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
https://tweakers.net/i/A4...Uf3dhxyv.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/-V...mOzP55o2.jpg?f=user_large
Ik zie mensen die probleem hebben met te korte stooktijden, Max 5 minuten. Dit kan men oplossen door de speciale BDR91T bij de ketel te plaatsen. Deze kan ook warmtepompen sturen (verwarmen / koelen)
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.
De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
https://tweakers.net/i/A4...Uf3dhxyv.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/-V...mOzP55o2.jpg?f=user_large
Pff, nou zoals ik al vreesde lost een BDR91 niks op tov de HC60NG. 
Nog steeds zeer vreemd schakelgedrag.
De zoneklep gaat later open dan de ketel wordt gestart, die dan al is gaan pendelen omdat de retour is gaan pieken.. Zo komt er zeer weinig warmte in de vloer.
Zal nu moeten uitzoeken welke zone (radiator met HR92) ook warmte vraagt, daar zal dan waterzijdig wellicht iets aan de hand zijn want de retourtemp schiet vrij direct mee omhoog met de aanvoer.
Ook houdt de Evohome thermostaat me voor de gek, die doet doodleuk alsof het setpoint van 20,5 graden al bereikt is, terwijl het in werkelijkheid 19,8 graden is.

Nog steeds zeer vreemd schakelgedrag.
De zoneklep gaat later open dan de ketel wordt gestart, die dan al is gaan pendelen omdat de retour is gaan pieken.. Zo komt er zeer weinig warmte in de vloer.
Zal nu moeten uitzoeken welke zone (radiator met HR92) ook warmte vraagt, daar zal dan waterzijdig wellicht iets aan de hand zijn want de retourtemp schiet vrij direct mee omhoog met de aanvoer.
Ook houdt de Evohome thermostaat me voor de gek, die doet doodleuk alsof het setpoint van 20,5 graden al bereikt is, terwijl het in werkelijkheid 19,8 graden is.
[Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-10-2021 14:56]
Dank voor je volledige foto. Ziet er complex uit, zo. Deze uitvoering rond de pomp ken ik niet, dus is het voor mij lastig beoordelen daar.scotman21 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:09:
Verder merk ik dat de bypass redelijk snel warm wordt. Ook indien ik hem instel op 0,4. Ik heb een Intergass cw 4 ketel. De aanvoertemperatuur staat op 55 graden. Het cv-vermogen moduleert tussen de 25-50% en het pompvermogen moduleert tussen de 30-50%. Beneden verwarm ik met vloerverwarming en boven met radiatoren. De vloerverwarmingspomp staat op constante druk en dan op stand 2.
Wordt je vloer wel warm?
En hoe oud is die bypass? Kan het zijn dat die defect is of dat er vuil tussen zit en daarom snel warm wordt?
Heb je een vuilfilter met magneet in je circuit (meestal vlak bij de ketel in de retour) zitten? Dat lijkt niet altijd nodig, maar voorkomt zwervend vuil waardoor kleppen soms niet goed sluiten. En magnetische deeltjes kunnen aan de permanente magneet van de moderne label-A-pompen blijven hangen waardoor ze eerst meer geluid gaan maken en later in storing/defect kunnen raken.
Ik denk eerder dat hij last heeft van een "goedkope" bypass die vertonen wat meer aan/uit gedrag ipv op kier staan indien noodzakelijk.
Persoonlijk zou ik die regeling voor de hal laten vervallen. Vroeger werd er ook nog wel eens een radiator in de hal gemonteerd. In de huizen die dit hadden had ik die altijd dicht staan.petermdevries schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:55:
Nu is er 1 lus die de hal en de helft van de keuken bestrijkt. De hal is nu ook een aparte verwarmingszone in EvoHome met als gevolg dat de vloer van de keuken soms half warm/half koud aanvoelt.
Nu zou ik de hal bij de keuken zone kunnen betrekken en deze niet meer apart regelen, […]
Heb je daar überhaupt wel verwarming nodig? Meestal niet, of je voordeur moet flink tochten en dan heb je dus een heel ander probleem…

Bedankt voor je reactie. De bypass is ongeveer 2 jaar oud. Ik heb geen vuilfilter met magneet in het circuit.
Wellicht is dat een idee om te laten plaatsen. Mijn flowmeters zijn helaas ook niet meer af te lezen omdat het verwarmingswater pikzwart is. Ik overweeg daarom om het systeem schoon te laten maken, een betere byoass te laten plaatsen en tevens een vuilfilter met magneet te plaatsen.
Wellicht is dat een idee om te laten plaatsen. Mijn flowmeters zijn helaas ook niet meer af te lezen omdat het verwarmingswater pikzwart is. Ik overweeg daarom om het systeem schoon te laten maken, een betere byoass te laten plaatsen en tevens een vuilfilter met magneet te plaatsen.
Hippe Lip schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:26:
[...]
Dank voor je volledige foto. Ziet er complex uit, zo. Deze uitvoering rond de pomp ken ik niet, dus is het voor mij lastig beoordelen daar.
Wordt je vloer wel warm?
En hoe oud is die bypass? Kan het zijn dat die defect is of dat er vuil tussen zit en daarom snel warm wordt?
Heb je een vuilfilter met magneet in je circuit (meestal vlak bij de ketel in de retour) zitten? Dat lijkt niet altijd nodig, maar voorkomt zwervend vuil waardoor kleppen soms niet goed sluiten. En magnetische deeltjes kunnen aan de permanente magneet van de moderne label-A-pompen blijven hangen waardoor ze eerst meer geluid gaan maken en later in storing/defect kunnen raken.
Nou doe maar hier, want ik ben ook wel geinteresseerdpascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:19:
@CyBeRSPiN
Interessant die Nanocul, ben wel benieuwd naar het berichtenverkeer. Keep me updated (mag ook via PM)

Heb mn evoGateway werkend, leuk om alle berichten te volgen. Zet je ook wel even aan het denken, want het is blijkbaar niet beveiligd, je kunt zo in de buurt van anderen hun systeem afluisteren en misschien zelfs wel aansturen.. hij ving een BDR van iemand anders op tijdens het scannen..
Kan nu de temperatuur per zone uitlezen op 2 decimalen nauwkeurig en ook de “heat demand” in percentage zien. Zie ook communicatie naar de BDRs.
Binnenkort even de logging opzetten zodat ik eea in kaart kan brengen.
In de setup is iig goed te zien dat ik 2 BDRs heb, een voor zone 0 (zoneklep) en een voor de ketelsturing:
Elk device heeft een uniek nummer vanuit de fabriek. Beide HR92s (TRV) had ik in een set gekocht dus zitten qua serienummer dicht op elkaar. Een BDR had ik via marktplaats gekocht en 1 nieuw, de nieuwe is met het veel hogere serienummer
Dat is tenminste wat ik nu denk, misschien is het nummer wel steeds random als je opnieuw ontkoppelt en koppelt..
De evoGateway polled regelmatig de status van de componenten, bijvoorbeeld de BDR van de zoneklep:
Kan nu de temperatuur per zone uitlezen op 2 decimalen nauwkeurig en ook de “heat demand” in percentage zien. Zie ook communicatie naar de BDRs.
Binnenkort even de logging opzetten zodat ik eea in kaart kan brengen.
In de setup is iig goed te zien dat ik 2 BDRs heb, een voor zone 0 (zoneklep) en een voor de ketelsturing:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
| { "01:225085": {"alias": "Controller", "zone_id": "01"}, "04:237666": {"alias": "TRV:237666", "zone_id": "01"}, "04:237670": {"alias": "Zone_02 TRV:237670", "zone_id": "02"}, "13:051548": {"alias": "Zone_00 BDR:051548", "zone_id": "00"}, "13:210565": {"alias": "BDR:210565"}, "18:000730": {"alias": "evoGateway"} } |
Elk device heeft een uniek nummer vanuit de fabriek. Beide HR92s (TRV) had ik in een set gekocht dus zitten qua serienummer dicht op elkaar. Een BDR had ik via marktplaats gekocht en 1 nieuw, de nieuwe is met het veel hogere serienummer

Dat is tenminste wat ik nu denk, misschien is het nummer wel steeds random als je opnieuw ontkoppelt en koppelt..
De evoGateway polled regelmatig de status van de componenten, bijvoorbeeld de BDR van de zoneklep:
code:
1
2
3
4
| 2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| relay_demand | REQUEST: relay_demand 2021-10-29 20:52:18 |074| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway |RP| relay_demand | 0% 2021-10-29 20:52:18 |000| HGI evoGateway -> BDR Zone_00 BDR:05... |RQ| actuator_cycle | REQUEST: actuator_cycle 2021-10-29 20:52:18 |075| BDR Zone_00 BDR:05... -> HGI evoGateway |RP| actuator_cycle | actuator_countdown: 682, cycle_countdown: 682, modulation_level: 0% |
[Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2021 21:01]
Heb je een Linux server? Ben je een beetje handig met Python aan de praat krijgen?pascalwinters schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:08:
[...]
Hoe heb je deze ligging nou gekregen dan? Heel interessant namelijk!!
Heb deze USB module gekocht: https://www.amazon.de/dp/B07T3H8VF2 (kan goedkoper als je de afzonderlijke onderdelen los koopt bij Ali, maar moet je wel gaan solderen etc)
Vervolgens de module geflashed met de evofw3: https://github.com/ghoti57/evofw3 met de Arduino IDE op mn Macbook (kan ook met Windows). Kies de atmega328 als type als je bovenstaande module gebruikt.
En dan de evoGateway draaien: https://github.com/smar000/evoGateway dit doe ik op een Ubuntu server.
Die start je eerst op in “eaves drop” mode, dan gaat ie naar alle berichten luisteren. Dat moet je even een tijdje doen zodat alle devices een bericht hebben gestuurd. Tussendoor wat acties doen zoals zone temp aanpassen versnelt dit proces.
Vervolgens wordt er een “devices.json” opgebouwd waarin het evoHome systeem in kaart is gebracht. Volgende keer opstarten gebruikt ie dit dan als een “whitelist” zodat apparatuur van je buurman niet gelogd wordt. Ik kwam een BDR tegen en een mechanische ventilatie die temp en luchtvochtigheid aangaf, niet van mij…
Alles wordt vervolgens richting een MQTT server geslingerd om te loggen, maar ook om commando’s te ontvangen.
@Hippe Lip Home Assistant kun je dan middels MQTT koppelen om zaken weer te geven en aan te passen.
[Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2021 21:39]
Nee, daarvoor heb je dan mijn opstelling nodig en moet je in HA alle MQTT topics koppelen.Hippe Lip schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:32:
[...]
@CyBeRSPiN Ik ken de HA-koppeling voor evohome,p. Die kan de temperaturen van de thermostaten uitlezen en aanpassen, maar alle berichten uitlezen zodat je weet welke klep wanneer open of dicht gestuurd wordt en hoeveel % je ketel (opentherm) aangestuurd wordt?
Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten/logging.
Dit gaat vast veel inzage geven, ben benieuwd of je kunt achterhalen waarom hij wat stuurt en waarom.
@CyBeRSPiN hoe ons aub op de hoogte hier 😀
Dit gaat vast veel inzage geven, ben benieuwd of je kunt achterhalen waarom hij wat stuurt en waarom.
@CyBeRSPiN hoe ons aub op de hoogte hier 😀
Kijk goed naar welke kraan je hebt en zoek de technische documentatie ervan. Sommige kranen hebben een tweede (verborgen) voorinstelling die je alleen kunt zien als de knop eraf is. Die wordt gebruikt bij waterzijdig inregelen.scotman21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:30:
Parameter 6 staat op 1 (Licht Hoog) maar als ik de HR92 er vervolgens vanaf haal merk ik dat de kraan niet helemaal open staat.
Als die voorinstelling (doorstroombegrenzing) erin zit zou die wel eens niet helemaal open kunnen staan.
Ik heb vloerverwarming draaien icm met een 'normale' ketel.Hippe Lip schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:13:
@pascalwinters Drie schakelingen per uur? Ik hoop niet dat dit in combinatie met een warmtepomp is, want dan is dat toch wat veel…
Ik zou beginnen door deze kraan of het binnenwerk te vervangen voor model waarvan je zeker weet dat die een grote doorlaat heeft.scotman21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:30:
Ik vermoed dat mijn problemen met een HR92 op de aanvoerbuis van een LTV-verdeler kunnen komen doordat er een onjuiste kraan met onvoldoende doorstroming is gebruikt. Ik heb gisteren contact gehad met Honeywell en zij adviseren een zoneklep met een BDR91 RF module. Ik overweeg nu toch om de HR92 en de kraan te verwijderen en het advies van Honeywell op te volgen. Of zou wellicht het plaatsen van een andere kraan nog een optie zijn ? Parameter 6 staat op 1 (Licht Hoog) maar als ik de HR92 er vervolgens vanaf haal merk ik dat de kraan niet helemaal open staat.
[Afbeelding]
Kv minimaal 1 bij vol open.
Daarom zou ik gewoon heimeier blauw kopen van dezelfde maat.
Even de markering (II) op huidige kraan huis controleren en als die hetzelfde zijn binnenwerk uitwisselen en dan weet je zeker dat je een grote doorlaat hebt.
Je kan namelijk niet aan het kraanhuis zien welke kv binnenwerk is toegepast.
Even de markering (II) op huidige kraan huis controleren en als die hetzelfde zijn binnenwerk uitwisselen en dan weet je zeker dat je een grote doorlaat hebt.
Je kan namelijk niet aan het kraanhuis zien welke kv binnenwerk is toegepast.
[Voor 15% gewijzigd door leonbong op 30-10-2021 11:58]
Ja lijkt mij ook. Klep is bij mij met paar tellen wel open, maar dan nog.. zie hier de klep soms maar 40s open gaan en weer dicht..MikeyMan schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:26:
Zonekleppen doen er over het algemeen vrij lang over om open te gaan. Te kort schakelen heeft m.i. weinig zin.
Ja das het nieuwe type, dus daar zal het niet aan liggen.
@CyBeRSPiN
Een CW5 ketel heeft grofweg 30kW CV-vermogen.
Dus deze ketel bouwt zijn vermogen daar na op.
Als je nu je CV-vermogen beperkt dan zal de ketel minder snel afslaan op max watertemperatuur.
Probeer maar eens een max ketelvermogen van 10/15kW is zat voor de meeste huizen.
Een CW5 ketel heeft grofweg 30kW CV-vermogen.
Dus deze ketel bouwt zijn vermogen daar na op.
Als je nu je CV-vermogen beperkt dan zal de ketel minder snel afslaan op max watertemperatuur.
Probeer maar eens een max ketelvermogen van 10/15kW is zat voor de meeste huizen.
Ik heb een probleem met de HR92 op de aanvoer van de vloerverwarmimgsverdeler. Ik heb optie 6 (Lichthoog) op stand 1 staan zodat hij een volledig open of dicht hoort te gaan. Bij een warmtevraag kan ik echter bij optie 10 (klepstand) zien dat deze niet op 100 staat maar bijv. op 65. Hierdoor gaat er teveel water via de bypass en stook in onnodig gas. Als ik de HR92 er vervolgens afpak dan kan ik het zwarte tandwiel nog een stuk verder opendraaien (naar links) en gaat er substantieel meer warm water de vloer in. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de HR92 gewoon volledig opengaat (ik heb al een paar keer een nieuw CYCLE gedaan) ? Ik zat zelf te denken dat het wellicht iets met de optie 'Specifieke Afgifte Afstemming' te maken kan hebben. Deze stond op Gedeeltelijk en heb ik nu uitgezet. Jullie nog een idee ?
Dit heeft iets te maken met algoritme wat in hr92 zit. Bij een beperkte afwijking tussen werkelijk en gevraagde temperatuur gaat hij niet helemaal open.
Daarnaast zoekt hij een evenwicht waardoor er meestal een situatie zal ontstaan waarbij de hr92 gedeeltelijk open staat.
Daarnaast zoekt hij een evenwicht waardoor er meestal een situatie zal ontstaan waarbij de hr92 gedeeltelijk open staat.
Vraag van @scotman21 herken ik wel. Mede daardoor is mijn CV temperatuur aardig laag gezet, omdat ik niet wil dat de retour via de bypass te hoog is.leonbong schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:42:
Dit heeft iets te maken met algoritme wat in hr92 zit. Bij een beperkte afwijking tussen werkelijk en gevraagde temperatuur gaat hij niet helemaal open.
Ik heb er eerder ook flink mee zitten hannesen want het is niet logisch dat er zoveel warmte verloren gaat. Temp van de VV pomp is dan 20 graden terwijl de bypass zo heet is dat vastpakken geen optie is. En op moment dat je de kraan handmatig open draait zie je dat de VV pomp temperatuur flink oploopt, wat precies is wat je wilt.
Ik heb het al opgegeven dat Honeywell Evohome zuinig zou moeten stoken, dat is met dit soort acties simpelweg niet het geval.
Ik heb een aan/uit RF module BDR91 en heb sinds gisteren, naar aanleiding van bovenstaande, de instellingen gewijzigd voor de HR92 op de verdeler. Deze stond als 'Radiatorknop' bij het onderdeel 'Verwarmingstype' en staat sinds gisteren op 'Verdeler'. Het regelgedrag lijkt rustiger. Er gaat minder warmte door de bypass verloren. Dus ook bij een BDR91 lijkt deze instelling wel verschil te maken.
@nel!s Koelen met evohome kan zeker! Daarvoor gelden wel een paar voorwaarden.nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:29:
Noob vraagje: wij hebben over drie verdiepingen vv met een warmtepomp Itho 5g die ook koelt. Elke verdieping heeft een eigen verdeler.
Probleem: eerste verdieping, waar we slapen, is te warm. We willen hier graag in drie kamers de temperatuur omlaag hebben. Loodgieter raadt Honeywell hce80 aan op de vd1 verdeler, met drie thermostaten, in iedere slaapkamer één.
Mijn vragen zijn:
- werkt dit systeem ook als de pomp in koelmodus gaat? Het is dan juist contraproductief om de lussen te knijpen.
- kan het systeem de warmte voldoende kwijt als je twee derde van het lussen oppervlakte knijpt? (Hal, toilet en badkamer laten we gewoon zoals het is)
- zijn er technisch betere oplossingen beschikbaar voor ons doeleinde?
1. Je moet open (=pomploze) vv-verdelers hebben. Anders komt het koude water je vloer niet in.
2. Evohome moet over de laatste firmware beschikken. Ik heb hier nu even niet bij de hand welke versie dat is, maar waanner je op internet zoekt op “evohome koelen” vind je de juiste info snel.
Je moet evohome dan laten weten of je verwarmt of koelt (uitgaand contactje van de WP?), zodat die weet dat de zonekleppen juist andersom moeten reageren op de thermostaten. En ja, je hebt dan ruimtethermostaten nodig om vast te kunnen stellen welke ruimte hoeveel gekoeld moet worden.
Als je niet alle delen van het huis wilt koelen, dan moet je wel zorgen voor goede compartimentering, want anders komt de warme lucht zó de gekoelde ruimtes weer binnen. Als je balansventilatie hebt gaat dat dus zeker niet lukken.
Ik ben hu bezig met de omschakeling van CV-ketel naar WP (Nibe S1255). Ik gebruik evohome al bijna 6 jasr tot volle tevredenheid. De firmware heeft kort geleden een update gehad zodat die ook in koelmodus kan werken. Mijn 3 vv-verdelers zijn nu pomploos gemaakt. Bij mijn balansventilatie (WHR930) is een warmtewisselaar gekomen om het koelen te ondersteunen. In december komt de Nibe, die vertraging heeft opgelopen door het chiptekort.
Kun je hiermee uit de voeten?
[Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 11-11-2021 09:18]
Er zijn drie mogelijkheden:nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:00:
@Hippe Lip dank je! Is er een document te downloaden ergens waar instaat hoe de communicatie warmtepomp-Evohome gaat zodat het systeem wordt omgedraaid?
a) evohome is leidend. Dan schakel jij evohome handmatig om tussen koelen en verwarmen. Evohome kan dan met een potentiaalvrij contact aan je WP vertellen dat die moet omschakelen naar koelmodus. Daarvoor moet die WP dus wel een ingang hebben die ‘m dat vertelt. Heeft die dat niet, dan is dit geen optie.
b) je WP is leidend. Die schakelt óf automatisch tussen verwarmen en koelen, óf jij doet dat handmatig op de een of andere manier. Dat hangt af van de mogelijkheden van je WP, dat weet ik niet. Als dan je WP een uitgang heeft (ik denk dan aan een potentiaalvrij contact of een spanningvoerende uitgang) die aangeeft of die in verwarmings- of koelmodus staat, dan kan die zijn modus daarmee aan evohome doorgeven, die dan vanzelf meeschakelt.
c) er is geen koppeling tussen de twee en je moet zelf zorgen voor handmatige omschakeling tussen verwarm- en koelmodus van evohome en zonodig ook bij je WP. In dat laatste geval moet je wel goe opletten dat beiden op elk moment in dezelfde stand staan. Dat kan met name in voor- en najaar lastig zijn als je WP automatisch tussen die twee kan schakelen. Dat lijkt me daarom niet handig. Ik weet het niet, maar verwacht dat als een WP kan koelen, dat die ook wel een uitgang zal hebben waarop de verwarm/koelmodus aangegeven wordt (optie b). En idem voor een ingang om om te schakelen (optie a).
Fotootje van de hele verdeler (alle onderdelen erop)?Ik heb een simpele riho verdeler, is dat met of zonder pomp? Hoe kan ik dat zien?
[Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 11-11-2021 17:40]
Ah kijk, dat is een duidelijke foto. Daar houd ik vannel!s schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:25:
@Hippe Lip dank, ik denk dat er dan een kabeltje naar de warmtepomp moet inderdaad.
Dit is de verdeler waar hij op moet:
[Afbeelding]

Dit is een open, dus pomploze verdeler. Kunnen daar op de plaats van die blauwe knoppen ook elektrische ventielen geplaatst worden? Die heb je nodig als je per zone gaat verwarmen of koelen.
Tussen WP en evohome kun je draadloos koppelen, als ik me niet vergis. Kijk hier eens naar meer info daarover:
https://ensupport.getconn...or-koeling?language=nl_NL
In mijn eerdere posts kun je veel vinden over hoe ik het ingeregeld heb. Bijvoorbeeld:nel!s schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:29:
Noob vraagje: wij hebben over drie verdiepingen vv met een warmtepomp Itho 5g die ook koelt. Elke verdieping heeft een eigen verdeler.
Probleem: eerste verdieping, waar we slapen, is te warm. We willen hier graag in drie kamers de temperatuur omlaag hebben. Loodgieter raadt Honeywell hce80 aan op de vd1 verdeler, met drie thermostaten, in iedere slaapkamer één.
Mijn vragen zijn:
- werkt dit systeem ook als de pomp in koelmodus gaat? Het is dan juist contraproductief om de lussen te knijpen.
- kan het systeem de warmte voldoende kwijt als je twee derde van het lussen oppervlakte knijpt? (Hal, toilet en badkamer laten we gewoon zoals het is)
- zijn er technisch betere oplossingen beschikbaar voor ons doeleinde?
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Koelen: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Je moet je realiseren dat daadwerkelijk regelingen in de modules zitten en niet in de centrale.
Als de centrale aan een bdr91 vertelt 20% deze bdr91 zal dan zelf de schakelmomenten bepalen.
Er is wel een soort moederklok signaal om te zorgen dat de modules wel synchroon schakelen.
Als de centrale aan een bdr91 vertelt 20% deze bdr91 zal dan zelf de schakelmomenten bepalen.
Er is wel een soort moederklok signaal om te zorgen dat de modules wel synchroon schakelen.
Ik gebruik van die Wilo-pompen. Als je ze drukgeregeld instelt dan is het nix aan de hand. Daar zijn ze dan voor gemaakt. Mijn vv-verdelers hadden die pompen en de pomp was gewoon permanent in het stopcontact aangesloten. Ze hebben nu 6 jaar onafgebroken dienst gedaan zonder problemen.Clock schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:14:
[…] 24/7 de pomp aan laten staan lijkt me lastig icm een zoneklep of volledig geschakelde verdeelblokken. Dan staat ie te pompen door de bypass als er geen warmtevraag is.
@rjits Nee, ik heb verder niks aangepast (optie 6 stond bij mij al op stand 1). Desalniettemin merk ik toch te vaak dat de HR92 niet volledig opengaat (klepstand bij optie 10 staat dan bijv. op 70). Ik overweeg daarom toch nog steeds om de HR92 te vervangen door een zoneklep.rjits schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:19:
[...]
@scotman21 Heb je ook nog iets veranderd aan de instellingen van de radiatorknop zelf? Ik zit in dezelfde situatie en ben ook nog op zoek naar de beste oplossing. Ik heb het idee dat de knop niet volledig open gaat waardoor de bypass snel open geslingerd wordt. Zonder knop ging het goed, maar had wel eens de situatie dat het dan wel erg warm werd wanneer andere ruimtes ook warmte vroegen.
De HR92 staat bij mij nu nog ingesteld als radiator knop. Kan me ergens moeilijk voorstellen dat het beter zou gaan als deze het gedrag van een verdeler toepast?
Ik ben ook vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie. Daar vraag ik bij mensen die een scan van het huis aanvragen altijd eerst wat hun belangrijkste doel is:
a) comfortverhoging,
b) lastenverlaging of
c) milieulastenverlaging.
Alle drie tegelijk gaat namelijk niet.
De combinatie van twee wordt al lastig…
a) comfortverhoging,
b) lastenverlaging of
Alle drie tegelijk gaat namelijk niet.
De combinatie van twee wordt al lastig…

[Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 19-11-2021 05:34]
Met de eerste twee neem ik genoegenHippe Lip schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:59:
Ik ben ook vrijwillig energiecoach voor de lokale energiecoöperatie. Daar vraag ik bij mensen die een scan van het huis aanvragen wat hun belangrijkste doel is:
a) comfortverhoging,
b) lastenverlaging of
Alle drie tegelijk gaat namelijk niet…

Parallel met 1 ventiel zou ik nooit doen. Vrijwel gegarandeerd dat een meer knijpt dan de ander en er dus 1 verwarming niet (goed) warm wordt. In serie is dan logischer, als je ze toch altijd beiden aan hebt.DRAFTER86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
Ik was van plan de radiatoren wel parallel aan te sluiten, maar de kraan in de gezamenlijke aanvoer (die daarna dus splitst).
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Parallel krijg je dat nooit goed. De flow zal dan nooit evenredig verdeeld zijn zonder inregelventielen maar dan had je beter twee hr92 kunnen kopen.DRAFTER86 schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:11:
[...]
Hoezo alleen dan? Ik was van plan de radiatoren wel parallel aan te sluiten, maar de kraan in de gezamenlijke aanvoer (die daarna dus splitst).
Heb je Dynamic room scaling aan staan?CyBeRSPiN schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:54:
[...]
Is toch raar? De ketel wordt 54% van de tijd “aan” gezet, en de zoneklep 95% van de tijd? 41% van de tijd staat/gaat de klep dus open terwijl de ketel uit staat?
Vind het lastig om die percentages te interpreteren.
Dan kan het kloppen.
Om te voorkomen dat hij er overheen gaat. Als de ketel stopt is niet opeens alle warmte uit het systeem.pascalwinters schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:37:
[Afbeelding]
Ik heb idee dat soms EvoHome wel heel raar regelt. Waarom stopt hij met de ketelsturing terwijl de ruimte nog niet op temperatuur is.
Versimpeld probeert het systeem te leren wat vermogensbehoefte per ruimte is.
Het systeem probeert daarop de ketelaansturing af te passen.
Het systeem probeert daarop de ketelaansturing af te passen.
[Voor 28% gewijzigd door leonbong op 26-11-2021 12:36]
@Plenkske Interessant. Dus je wil een RFG100 plaatsen om dan extern (via app/domoticz) een programma in te stellen? Ipv een slimmer thermostaat van Honeywell waarin het programma staat? Ik vraag me af of dat wel werkt. De meesten van ons hier hebben een Evohome Wi-Fi unit staan denk ik. Die draait het programma af en is ook extern via de app/api te bedienen.
De DTS92 kan worden gebruikt als voeler voor Evohome. Hij kan ook rechtstreeks aan de BDR91 gekoppeld worden, maar dan heb je geen externe bediening. Ik vraag me af of je met DTS92 + BDR91 + RFG100 dezelfde opties hebt als een Evohome Wi-Fi thermostaat... Als je een Evohome Wi-Fi hebt, heb je de RFG100 in ieder geval niet nodig.
De DTS92 kan worden gebruikt als voeler voor Evohome. Hij kan ook rechtstreeks aan de BDR91 gekoppeld worden, maar dan heb je geen externe bediening. Ik vraag me af of je met DTS92 + BDR91 + RFG100 dezelfde opties hebt als een Evohome Wi-Fi thermostaat... Als je een Evohome Wi-Fi hebt, heb je de RFG100 in ieder geval niet nodig.
[Voor 31% gewijzigd door RichieB op 29-11-2021 11:46]
Dat is inderdaad wel een goede aanbieding. BDR91 is als goedkoopste ~75 euroDukeBox schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:48:
[...]
Andere suggestie:
https://outlet.mediamarkt...h=honeywell&description=1 met een BDR91 er bij zit je op ongeveer het zelfde bedrag.
Je zou zelfs nog de R8810A1018 kunnen overwegen als je modulerend wilt stoken.
Al gebruik je de functies nu niet, kan dat wel altijd en gebruik je hem nu alleen als temp. sensor en klokje
Modulerend is niet van toepassing aangezien mijn ketel on/off is.
Toch ben ik voor dat andere pakket gegaan, voor 183 euro.
Voordeel daarvan is ook dat ik de ronde thermostaat altijd wel ergens kwijt kan, omdat die zo klein is
Ik snap heus dat jullie en vele andere die evohome gebruiken, maar dat is voor mij echt niet nodig.
De round wireless is op dit moment nergens los verkrijgbaar.Hippe Lip schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:05:
Die evohome zelf hoef je niet als temperatuuropnemer te gebruiken, dat kan ook een round zijn. Dan kan die evohome ergens uit het zicht (maar wel aangesloten) blijven.
De evohome deal is zeker interessant, zeker als je het vergelijkt met andere thermostaten.Hippe Lip schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:05:
@Plenkske Toch zou ik in jouw geval voor die evohome-deal gaan. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om dingen in te stellen en op elkaar af te stemmen, zoals met je vloerverwarming. Later kun je dan ook nog van alles aanpassen of uitbreiden, mocht je dan tot ander inzicht komen.
Maar nogmaals: ik heb geen behoefte om meer in te stellen.
Meer dingen instellen/afstemmen zal in de praktijk alleen maar betekenen dat ik eerst veel euro's moet uitgeven en aanpassingen moet doorvoeren aan het verwarmingssysteem in mijn huis.
Ja kan want een HCE80 kan zelf een BDR91 aansturen.campr112 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:34:
Ik kom er maar niet uit. Kan ik mijn HCE80 koppelen aan een BDR91 (relais) om een zoneklep aan te sturen op afstand? Of kan dat alleen als ik een evohome heb? Kan nergens documentatie vinden om het te doen, dus twijfel ten zeerste.
Zonder EVOHOME
Met EVOHOME
Je kan ook een combinatie maken staat echter niet handleiding.
[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 03-12-2021 10:47]
Ik ergerde me aan het gedrag van de HCE80 icm thermische kleppen. Het duurt 4 minuten voor ze vol open of dicht zijn, en zodra het systeem beslist dat er geen warmte meer nodig is, word de ketel uitgezet, maar ook direct de pomp. De kleppen zijn dan nog lang niet dicht, er zit nog voldoende warmte in het systeem, zou graag de pomp nog na laten lopen, maar daar voorziet Evohome niet in.
Dus vandaag een Shelly er tussen gezet, zodat ik een naloop op de pompen heb. Kan nu ook regelen dat in de zomer toch elke week even een 5 minuutjes de pomp nog draait, tegen vast komen te zitten.
Mocht iemand dit ook willen doen, de truc zit hem er in dat je de Shelly een delayed off kunt geven, door een timer met "on" te zetten, zet een IO URL actie op de button off:
Dus vandaag een Shelly er tussen gezet, zodat ik een naloop op de pompen heb. Kan nu ook regelen dat in de zomer toch elke week even een 5 minuutjes de pomp nog draait, tegen vast komen te zitten.
Mocht iemand dit ook willen doen, de truc zit hem er in dat je de Shelly een delayed off kunt geven, door een timer met "on" te zetten, zet een IO URL actie op de button off:
code:
1
| http://localhost/relay/0?turn=on&timer=240 |
Als de synchronisatie niet correct is tussen het openen van de kleppen en het aan slaan van de ketel.Hippe Lip schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:01:
@bert pit Wat verander je hiermee? Welke instelling en van wat naar wat?
@Hippe Lip misschien heb je hier wat aan: https://www.automatedhome...5807&viewfull=1#post45807
Wat ik ervan begrijp is dat je 3 BDR91Ts nodig hebt:
1 voor aan/uit warmtevraag
1 voor aan/uit koeltevraag
1 voor schakelen HCE80 tussen verwarmen en koelen.
@Hippe Lip De BDR91T heeft uitgebreidere schakeltijden die geschikter zijn voor toepassing van warmtepompen en zoals je al opmerkte ook de koelfunctie ondersteunt.
Ik heb hier een BDR91T tijdelijk aan mijn CV gehangen en die werkte direct goed met de klep waar een gewone BDR91 aan hangt. 100% zeker weet ik dus niet of alle functionaliteiten die je nodig hebt werken, maar het betreft bij een klep voornamelijk een open en dicht zetten en dat werkt prima.
Ik heb hier een BDR91T tijdelijk aan mijn CV gehangen en die werkte direct goed met de klep waar een gewone BDR91 aan hangt. 100% zeker weet ik dus niet of alle functionaliteiten die je nodig hebt werken, maar het betreft bij een klep voornamelijk een open en dicht zetten en dat werkt prima.
@vanenkelen zie https://shelly.cloud/docu...ers/ddd_communication.pdf
Met de BDR91 schakel je een switch op de Shelly. Dan configureer je de "button switch off" URL. Daarmee kun je niet alleen een andere Shelly aansturen, maar ook de relais van dezelfde Shelly maar dan met een delay als parameter meegeven.
Zie https://media.home2link.n...ndleiding_van_A_tot_Z.pdf pagina 14 voor hoe je in het menu komt.
Met de BDR91 schakel je een switch op de Shelly. Dan configureer je de "button switch off" URL. Daarmee kun je niet alleen een andere Shelly aansturen, maar ook de relais van dezelfde Shelly maar dan met een delay als parameter meegeven.
Zie https://media.home2link.n...ndleiding_van_A_tot_Z.pdf pagina 14 voor hoe je in het menu komt.
[Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-12-2021 17:24]
Wat @CyBeRSPiN zegtvanenkelen schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:00:
[...]
Kun je me iets verder toelichten hoe je dit instelt in de Shelly? Ik heb nog nooit met die apparaten gewerkt en als ik in de handleiding kijk zie ik deze optie er niet in terug namelijk. En de gebruikte url met turn=on zet me ook op het verkeerde been merk ik.

En de turn=on is inderdaad even omdenken, turn=on is direct aan, met een timer zet je hem voor een bepaalde tijd aan. En daarna springt hij uit.
Which is meCyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:55:
@Hippe Lip misschien heb je hier wat aan: https://www.automatedhome...5807&viewfull=1#post45807

En blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg; 2 is genoeg. 1 voor modus verwarmen/koelen, hierop sluit je de warmtepomp aan en waarschijnlijk ook de HCE80 en 1 voor warmte/koude vraag (de aan/uit sturing).
Zie ook deze post:
fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
[Voor 14% gewijzigd door fmb op 11-12-2021 23:05]
Check inderdaad eerst of je aanvoer en retour goed zijn aangesloten. Bij een koude radiator moet de bovenkant eerst warm worden. Eén bypass in je hele systeem is voldoende, op circa 6m vanaf de ketel is ideaal.noucmen schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:05:
Beste allen,
YouTube: YouTube is de geluid van mijn radiatoren.
Misschien een afweizigheid van een bypass is de oorzaak van dit probleem. Vaak hoor ik een "poem poem" ge luid als een oud Heimeijer kraan niet genoeg is geopend.
De woning heeft 12 radiatoren, ik heb 9 Heimeijer kranen vervangen naar Honeywell Multizone Controllers HR 92, er is geen by-pass bij elke radiator.
Misschien door dit afweizigheid van de by-pass, dat ik 2 problemen heb:
- Als alle 3 oude Heimeijer kranen dicht zijn, kan die HR 92 ook niet openen
- Als die oude Heimeijer beetje zijn geopend, hoor ik de "poem poem" geluid (Youtube filmpje)
- CV Ketel: Remeha Avanta CW5, bouwjaar 2021
- Radiatoren zijn beste oud, misschien meer dan 20 jaar oud.
- Huis bouwjaar 1965
- Honeywel multi-zone: radiator controller HR92, wireless relay BDR91, centraal bediening ATC928G3000
Een monteur, die dit filmpje heeft gezien, denkt dat een van de radiatoren verkeerd is aangesluiten (warme water stroomt door de kraan in een verkeerd richting).
Wat denken jullie ?
Hartelijk bedankt
Heb de boel inmiddels geïnstalleerd, maar er gebeurt iets geks met de Shelly. Ik sla de “button switch off” url op en krijg een groen vinkje. Je ziet nog net een stukje van het woord timer.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:21:
@vanenkelen zie https://shelly.cloud/docu...ers/ddd_communication.pdf
Vervolgens doet hij het alleen niet. Als ik dan weer terug ga naar het schermpje waar je de url in kunt voeren is het gedeelte met timer=240 uit de url verdwenen.
Ook geprobeerd met het ip adres van de Shelly, maar geen verschil.
Iemand een idee?
Edit: Ik heb al ontdekt wat er mis ging. Als je het via de iOS app doet, slaat hij de ‘&timer=‘ parameter niet op. Maar als je het rechtstreeks via de interface van de shelly zelf doet (benaderen via zijn ip-adres), dan slaat hij de ‘&timer=‘ parameter wel op en werkt de timer perfect.
[Voor 24% gewijzigd door vanenkelen op 15-12-2021 22:37]
@Hippe Lip Als je de buitentemperatuur en windsnelheid ook constant houdt
dan klopt het. Maar dat is natuurlijk niet zo, dus zullen er afwijkingen in zitten. Het is geen exacte wetenschap.

Het is heel verstandig dat je met cv-buffer gaat werken voor je warmtepomp.Hippe Lip schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:46:
Als dat zo is, dan kan ik de WP dus niet WAR (weersafhankelijk) laten verwarmen, omdat evohome dan de kluts kwijtraakt omdat er de ene keer warmer water beschikbaar is dan de andere keer en dus niet meer weet hoe lang de klep open moet. Dat zou betekenen dat ik het buffervat het beste op een constante temperatuur kan houden. Die heb ik nu op 35 graden staan.
Klopt deze aanname?
In de uk-handleiding van evohome zit een schets van aanbevolen hydraulische opstellingen.
Jouw opstelling voldoet daar denk ik aan.
Het is echter niet noodzakelijk voor evohome dat deze een vaste temperatuur heeft dus die kan je prima weersafhankelijk laten regelen.
Waarbij de weersafhankelijk regeling met buffervat als voordeel heeft dat het niet noodzakelijk is om de WP vanuit evohome aan te sturen. Daarnaast is er in cv-deel geen bypass noodzakelijk is als zo’n adaptieve pomp hebt voor het cv-deel.
Bovenste schema dus.
Waarbij je dus als je WP niet vanuit evohome wil aansturen je bdr91(t) gewoon als ketelrelais/WP aanleert voor starten/stoppen van de cv-pomp.
Het is dan niet noodzakelijk om bdr91t te hebben dat moet alleen als je ook de WP wil starten/stoppen ivm het aantal schakelingen.
[Voor 72% gewijzigd door leonbong op 19-12-2021 10:10]
Inderdaad. Zoals @CyBeRSPiN uitlegt.Sunri5e schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:07:
[...]
Ik denk dat het verstandig is om beide even te resetten en opnieuw te koppelen?
@merlin1201 Wat die badkamer betreft: je kunt daar de kraan altijd open laten staan, zodat die meelift als er ergens in huis een zone is met warmtevraag. Zo heb ik dat nu hier in huis en hier werkt dat goed.
Blijkt nu dat die badkamer op essentiële momenten toch te koud is, dan kun je daar een honeywell round ophangen als voeler in de badkamer en die aanmelden op je evohome, maar dan zonder zoneklep of HR92. Dan kun je die ruimte namelijk tijdgestuurd verwarmen. Bijvoorbeeld 's morgens tussen 7 en 8. Dan is de badkamer gegarandeerd warm. De overige momenten lift die mee met de warmtevraag elders in huis.
Bij dat setje van MP zit toch ook een BDR91 om je ketel aan te sturen, hoop ik?
Blijkt nu dat die badkamer op essentiële momenten toch te koud is, dan kun je daar een honeywell round ophangen als voeler in de badkamer en die aanmelden op je evohome, maar dan zonder zoneklep of HR92. Dan kun je die ruimte namelijk tijdgestuurd verwarmen. Bijvoorbeeld 's morgens tussen 7 en 8. Dan is de badkamer gegarandeerd warm. De overige momenten lift die mee met de warmtevraag elders in huis.
Bij dat setje van MP zit toch ook een BDR91 om je ketel aan te sturen, hoop ik?
[Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 12-01-2022 11:22]
@merlin1201
Ik zou een danfoss zonneklep gebruiken mits je gehele bgg grond daarmee kan aansturen. Ik ga ervan dat de 15mm alleen voor de vloerverwarming is en niet voor de gehele beneden etage. De meningen over een HR92 als zoneklep zijn verschillend. Op het forum zijn er goede ervaringen, vanuit de installateurs problemen met de belasting van de HR92. Het advies van Resideo is om het niet te doen.
Ik zou een danfoss zonneklep gebruiken mits je gehele bgg grond daarmee kan aansturen. Ik ga ervan dat de 15mm alleen voor de vloerverwarming is en niet voor de gehele beneden etage. De meningen over een HR92 als zoneklep zijn verschillend. Op het forum zijn er goede ervaringen, vanuit de installateurs problemen met de belasting van de HR92. Het advies van Resideo is om het niet te doen.
@merlin1201 Ik heb geen idee of je met Begeleide Configuratie een extra zone kan toevoegen. Ik doe het zo:
- Lang op menu knop drukken
- "U gaat het configuratiemenu in": klik op het groene vinkje
- Zone configuratie
- Druk op een leeg vakje
Aangesloten met een R8810 modulerend.Hippe Lip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:52:
@merlin1201 Hoe stuur je je CV-ketel aan? Heb je daarvoor een BDR91 aangesloten op de thermostaatcontacten van de ketel?
Ik heb wel het vermoeden hoe het komt dat het niet werkt. Ik installeer het systeem als een single systeem zonder HW92 en wilde daarna een zone toevoegen en toewijzen aan een HW92 en dat gaat fout.
.
ik zal vanavond nog eens proberen om gelijk 2 zones te creëren woonkamer en slaapkamer beide aan een HW92 toegewezen.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
@Clock Een zone kan meerdere lussen omvatten. Je wilt dan een zelfde flow (snelheid) per lus hebben zodat binnen één zone alle lussen dezelfde warmte afgeven. Anders kan een kant van de kamer warmer worden dan de andere, en dat wil je niet. Met debietmeters kun je die stroomsnelheid gelijk instellen bij alle lussen.Clock schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:36:
Hi guys, onze vloerverwarming is opgeleverd door de aannemer en heb de offerte binnen om deze te laten ombouwen naar Honeywell Evohome zoneregeling. De loodgieter sprak over het installeren van debietmeters op de verdeler ivm ongelijke slanglengte per groep. Zat hier net over na te denken en lijkt me onzinnig om zoneregeling per groep toch? De groep wordt open/dichtgezet naar gelang warmtevraag en is een debietmeter in zijn geheel niet nodig toch? Dat is enkel als je op 1 verdeler alle groepen even veel warmtestroom wilt geven, maar met Evohome niet aan de orde.
Is mijn denklijn logisch / correct? Thx
Mijn advies: doen! Je loodgieter lijkt ervaring te hebben in dit soort dingen, dat geeft vertrouwen. Hier zaten die flowmeters er vanaf het begin in, en ik heb er bij het inregelen wel plezier van gehad.
[Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 15-01-2022 23:19]
Hmm, dat klinkt dan als een vreemde constructie. Want als er nix rond loopt en alles terug naar de CV-ketel gaat, dan zitten er twee pompen in serie te draaien. Als de tweede pomp (die van je vv-verdeler) harder pompt dan de eerste (die van je ketel), dan stroomt het CV-water achteruit in pomploze delen van je CV-circuit zoals radiatoren.dvanspijker schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:44:
@Hippe Lip Ik ben er ondertussen ook achter dat ik op mijn verdeler een inregelventiel heb zitten om de hoeveelheid retourwater uit de vloer die bijgemengd wordt te reguleren. Kan die ook helemaal dicht zetten zodat er geen retourwater uit de vloer opnieuw de vloer in gaat en alles terug gaat naar de CV.
Let je wel op? Met 45 graden CV-water kom je wel erg dicht in de buurt van het maximale dat je door je vloer mag jagen. Als het te warm wordt in die vloer kan-ie openbarsten.Wat zou het zuinigst zijn om de vloerverwarming te laten draaien? Aanvoer vanaf CV 40-45 graden en inregelventiel helemaal dicht zodat er geen retourwater bijgemengd wordt, of aanvoer hoger zetten en met retourwater uit de vloer laten bijmengen tot max 40-45 graden?
Maar als je hoger gaat stoken en je de verdeler laat mengen, dan ben je onzuiniger bezig met stoken: hoe warmer je je CV-water stookt des te onzuiniger het is.
Vandaar mijn advies voor pomploze verdelers. Maar dan moet natuurlijk wel álles in huis met hooguit 40 ºC toekunnen.
Wees heel voorzichtig met dit soort opmerkingen.Hippe Lip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:59:
...
Maar als je hoger gaat stoken en je de verdeler laat mengen, dan ben je onzuiniger bezig met stoken: hoe warmer je je CV-water stookt des te onzuiniger het is.
...
Het gasverbruik (=energieverbruik) is afhankelijk van het warmteverlies van de woning. Het verwarmingssysteem heeft als doel om dat warmteverlies te compenseren door warmte te produceren. Voor de productie van de benodigde warmte is het niet belangrijk of dat met een hoge of met een lage aanvoertemperatuur gebeurt. Het gaat om de hoeveelheid energie (= warmte).
In een ander topic heb ik de onderstaande rekensom laten zien. Ik heb eenvoudige getallen gebruikt om het rekenwerk eenvoudig te houden.
Verder laat ik de soortelijke warmte van water ook even buiten beschouwing omdat die voor het beeld en de onderlinge vergelijking geen rol speelt.
Je ziet dat de aanvoertemperatuur en het temperatuurtraject geen verschil maken om de warmte-afgifte van de vvw (40 graden in / 30 graden uit) te realiseren. Dat heeft hier dan ook geen effect op het gasverbruik.Vloerverwarming; 40 graden in; 30 graden uit
benodigde warmte (= energie) vlgs de formule: Q=m.c.ΔT
waarin:
m = de massa (in kilogram=liters) van het water;
c = de soortelijke warmte van water (4180 J/°C/kg);
ΔT = de totale temperatuurstijging (in °C)
mengverdeler (HT-verdeler):
- aanvoer vanaf CV-ketel 60 graden
- mengen van 100ltr van 60 graden met 200ltr van 30 graden geeft 300ltr van 40 graden dat de vloer ingaat
- bij de retour komt 300ltr van 30 graden terug; 200ltr wordt weer gemengd en 100ltr gaat naar de CV-ketel voor opwarming
- opwarming CV-ketel van 30 naar 60 graden
benodigde energie: 100ltr * (60-30gr) = 3000 * (soortelijke warmte)
LTV-verdeler (menging via inregelventiel)
- aanvoer vanaf CV-ketel 50 graden
- mengen van 150ltr van 50 graden met 150ltr van 30 graden geeft 300ltr van 40 graden
- bij de retour komt 300ltr van 30 graden terug; 150ltr wordt weer gemengd en 150ltr gaat naar de CV-ketel voor opwarming
- opwarming CV-ketel van 30 naar 50 graden
benodigde energie: 150ltr * (50-30gr) = 3000 * (soortelijke warmte)
LT-verdeler:
- er vindt geen menging plaats, dus volledige debiet komt van CV-ketel; 300ltr van 40 graden
- de volledige retour 300ltr van 30 graden gaat naar de CV-ketel voor opwarming
- opwarming CV-ketel van 30 naar 40 graden
benodigde energie: 300ltr * (40-30gr) = 3000 * (soortelijke warmte)
De retourtemperatuur in een CV-installatie is wel van belang. De retourtemperatuur bepaalt of de CV-ketel in het HR-gebied werkt. In dat geval wordt het rendement van de ketel verhoogd en dat heeft een gunstig effect op het gasverbruik. Maar bij vloerverwarming speelt dat een geringe rol omdat de retourtemperatuur altijd vrij laag is.
@fmb bdr91 is aan/uit gestuurdTempelier1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:04:
Benedenverdieping:
Vloerverwarming +/- 80m2
Verdeler HCE80 met 6x MT4-230-NC aangesloten op 4 zones op de verdeler + draadloze zender unit.
De beneden verdieping ingesteld als 1 grote zone (via de begeleide wizzard met een Evohome Touch (aan/uit) ingesteld als temperatuur voeler (staat in de ruimte) De Evohome touch is gekoppeld aan de BDR91 die de ketel aanstuurt bij de warmte vraag.
Verdeler zit in de kelderkast en er is een bypass geïnstalleerd.
Je kan toch in een minuut wel de leidingen in je vloer verwarmen? Die geven het dan heel traag af aan je vloer, dat klopt, maar met 3x/uur 2-3 minuten stoken houd ik mn vloer nu al lange tijd warm.Hippe Lip schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:52:
[...]
Met een vloerverwarming heb je niet zo veel aan één minuut. Vloerverwarming is een traag iets en dan heb je toch al snel minimaal 10 à 15 minuten nodig om er enige energie in te kunnen stoppen.
Was mijn idee ook, juist omdat het een traag systeem is, heeft het tijd nodig om de warmte af te geven. Met een aan tijd van 10 a 15 minuten pomp je het nog warme water al weer terug naar cv/verdeler voordat het z'n warmte goed heeft kunnen afgeven aan de vloer.
@Tempelier1
Met betrekking tot je aanvoer temperaturen, je verdeelblok is veel te laag. Zoals @bert pit zet hem even op 80 graden en kijk wat er gebeurt met je leidingen en de meters op de verdeler.
Met betrekking tot je aanvoer temperaturen, je verdeelblok is veel te laag. Zoals @bert pit zet hem even op 80 graden en kijk wat er gebeurt met je leidingen en de meters op de verdeler.
[Voor 3% gewijzigd door Dashlane op 25-01-2022 18:13]