Aha ja heb ik een beeld bij, alhoewel zon wat lastiger online te voorspellen is dan kou.
Loadscaling zou dat de vraag van een paar posts geleden zijn, bv dat hij voor een zoneklep anders stookt via de OT module dan voor een HR92?
Bij load scaling zal Evohome proberen te leren wat de energiebehoefte per zone is.
Een kleine radiator met een hr92 heeft bijvoorbeeld een lage behoefte
Een grote radiator met hr92 een grote behoefte
Ofwel hij probeert adaptief per zone te leren wat de warmtevraag voor de ketel moet zijn.
Optie is niet aanwezig bij opentherm, omdat evohome ervanuit gaat dat opentherm knap kan moduleren van zichzelf
[Voor 8% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 06:53]
Ja bij opentherm is 100% vraag inderdaad de hoogste mogelijke watertemperatuur vragen aan de ketel.
Echter een opentherm ketel kan per definitie moduleren waarbij dus een groot deel van wat "Dynamic load scaling" moet oplossen (overshoot bij opwarmen) wordt door de ketel geregeld.
Dus daar zie je dat als deltaT van het water heel klein is de ketel zelf meestal al de aanvoertemperatuur verlaagd. Daarnaast zal als in de ruimte het setpoint snel worden benaderd en zal dus ook evohome de aanvoertemperatuurvraag snel verlagen.
Dus overshoot bij opwarmen bij opentherm-installaties is veel minder een probleem.
Bij aan/uit installaties is het niet vanzelfsprekend dat de warmtebron kan moduleren en dat ook doet.
Denk aan bijvoorbeeld stadsverwarming/blokverwarming/Weersafhankelijke regelingen of boilerketels met een vaste stooktemperatuur die veel je in de UK hebt.
Bij aan/uit heb je dus veel meer installaties waarbij de aanvoertemperatuur niet te beïnvloeden is door evohome of überhaupt niet.
De dynamic load scaling is echt bedoelt om overshoot bij opwarmen van ruimte te voorkomen. Waarschijnlijk zal iedere keer als systeem overshoot op ruimte constateert de "vraagfactor" voor die ruimte verlagen.
Nu moet ik zeggen als je een goed ingeregelde installatie hebt (waterzijdig) dan is overschoot ook bij aan/uit nu niet zo'n probleem.
[Voor 7% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 09:04]
PS
Misschien moet ik even voor de duidelijkheid vermelden.
Ik weet niet hoe dynamic load scaling exact werkt wel dat het alleen bedoelt is om overshoot voor het opwarmen van een ruimte te verminderen bij aan/uit stoken.
Dit is wat ik er zelf bij voorstel, nav post van honeywell medewerkers en daarnaast mijn eigen ervaringen voor het ontwikkelen van regeling in de industrie. Ik heb ooit iets soortgelijks ontwikkeld/bedacht.
Ik gok dat het globaal is.
Wat achtergrond.
In 2009 in nieuwbouw woning (stadsverwarming) betrokken met vloerverwarming in de woonkamer.
Daar toen een honeywell zoneklep in de aanvoer van de verdeler geplaatst met een chronotherm wireless dit was aan/uit. Een chronotherm is een zeer goede adaptieve thermostaat, de woonkamer was comfortabel warm en nooit overshoot. Nouja bij echte weeromslag spontaan koud of warm buiten kan een chornotherm even van slag zijn.
Na jaar of 8/9 overgaan naar evohome, zoneklep behouden zelfs het aan/uit relais kon direct met evohome verbinden (de voorganger van BDR91 de HC60NG ook wel de R666 genoemd).
Vanaf dat moment veel vaker overshoot in woonkamer, hardware was ongewijzigd dus regelalgoritme in de evohome is gewoon dommer.
Na behoorlijk wat proberen met waterflow inregelen dit beter gekregen tot acceptabel niveau, alleen door inregelen geen overshoot meer maar het systeem was wel veel trager bij opwarmen gemaakt.
Nog even op het automated home forum gekeken mbt scaling. Dit vond ik een interessante post van een ontwikkelaar:
Adaptive load scaling does not do what you apparently think it does. It does not cause additional "stop/start" cycles in any significant way.
TPI (Time proportional integral) has been an integral feature (heh) of Evohome from day one, if you use BDR91 relays instead of an OpenTherm bridge. The default TPI settings are 6 cycles per hour and a minimum on time of one minute.
In this configuration your boiler's control input will be switched on and off once every 10 minutes if there is a partial heat demand. (Partial being any heat demand other than 0% or 100%) All that changes with different heat demands is when in that 10 minute cycle it switches on - a higher demand means it switches on earlier in the cycle. (And always switches off at the end of each cycle)
Adaptive load scaling simply changes the calculation of the heat demand being sent to the relays. With it turned off the heat demand is always equal to the highest heat demand from an individual zone. With it switched on, the heat demands from some zones are "scaled down" to a lower value based (we think) on previously measured characteristics of the zone and the outside temperature. There is also some additive contribution from zones where multiple zones with high heat demand cause more boiler demand than a single zone.
For example my bathroom zone (which heats up and overshoots quite easily) might be calling for 65% heat by itself but the final contribution to the boiler relay might only be 30% from this.
So the vast majority of the time load scaling won't cause any additional on/off cycles of the boiler, it will only affect the timing of them slightly within the 10 minute periods.
The one exception might be if a schedule change causes one zone to come on to 100% - previously this would force the boiler relay to 100% (therefore staying on continously) until the temperature of that zone was with 1.5 degrees of the set point where it would go back to proportional switching. With load scaling some zones may not always be able to call for 100% from the boiler therefore the boiler will switch on/off during that warm up time when it would previously be on continously.
But this would be a very tiny fraction of the day. In short load scaling depending on your schedules will have little to no effect on the total number of times the boiler cycles on and off per day.
I'd also make the observation that TPI controls for boilers are now ubiquitous - you won't find a non-Opentherm (or equivalent) thermostat today that doesn't use TPI, so it stands to reason that boilers have to be designed to cope with TPI controls when that's basically all that you can buy for switched control. The days of a mechanical thermostat which only switches on and off once every hour or two with a 2 degree hysteresis are long gone...
@DukeBox
Tuurlijk zullen de zaken die jij noemt invloed hebben bij het opwarmen van ruimte. Maar dat lijkt mij logisch.
Waarschijnlijk als je opeens dagen op rij bijvoorbeeld het raam open hebt staan dan zal de "vraagfactor" waarschijnlijk veranderen en daar uiteindelijk dus voor corrigeren.
[Voor 93% gewijzigd door leonbong op 10-11-2020 09:43]
The OpenTherm Gateway (OTGW) is used to control and monitor the central heating. The heatpump didn't do as well as expected. By monitoring and subsequently lowering the requested temperatures the heatpump now does most of the work. Yeah !!
This project includes Python scripts to set and log central heating parameters. The plan is to only adjust setpoints when there is actual heating demand and not completely control central heating.
Ja moet naar OTGW topic worden verplaatst . Maar hoe ?
[Voor 5% gewijzigd door pingwim op 11-11-2020 12:00. Reden: verkeerde topic 8)7]
Een dynamische kraan is prima voor inregelen.
Maar ik zou danfoss mijden omdat deze niet de standaard m30x1,5 zijn.
Eventueel:
Honeywell (kombi trv)
Heimeier (eclipse)
Comap (autosar)
Oventrop (q tech)
Cafelli (???)
Deze merken maken allemaal dynamische kranen die wel m30x1,5 zijn. Herz is eigenlijk de enigste van de grote fabrikanten die geen dynamische kranen maken. Zij zeggen dat water meestal te vies/vervuild voor een goede werking.
Herz is in het buitenland vrij groot in de stadsverwarming wereld waar dat vrij valide punt is.
Nu kan je ook prima inregelen zonder dynamische kraan. Het is echt onzin als je bijvoorbeeld een autoadapt pomp hebt want dan hou je drukverschil toch al constant dus dan hoef je daar bij de kraan niet voor te corrigeren.
[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 12-11-2020 17:01]
Ook leuk om te zien maar dat is voor mijn eigen ego. Mijn regeltechniekkennis is blijkbaar nog goed genoeg om zelf te bedenken hoe het zou werken, jouw post met Honeywell informatie ondersteund dat. Nu durf ik sterk te betwijfelen of in de industrie iemand niet al lang iets soortgelijks heeft gemaakt voor een soortgelijk probleem, Honeywell claimt namelijk een patent.
[Voor 101% gewijzigd door leonbong op 16-11-2020 15:57]
Even een (wat aangepaste) kopie van mijn post hier. Ik zal de voor Evohome relevante posts ook hier plaatsen.
Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).
Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.
Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.
Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00
Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen
* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving:
Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf
Edit 11 maart 2023 link; werkte niet meer, nieuwe link
Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:
1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.
2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).
Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden !
Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte.
In de huidige beta's zit nog geen heat/cool changeover voor warmtepompen, dat moet nog komen en hoe dat met de HCE80's moet is mij nog niet bekend.
Ik vermoed dat daar een nieuw relais voor op de markt gaat komen die waarschijnlijk gaat lijken op de draadloze relais die Honeywell in de USA aanbied voor de T9 en T10 thermostaten.
Of wordt zo'n lyrc-T6 dubbel-relais kastje zodat je warmte en koeling kan inschakelen.
Waar dus net zo als op de huidige T6-lyric en round-heat/cool ook contacten zitten om de WP in koeling te forceren.
@fmb Nog wat navraag gedaan bij honeywell support, en direct jouw vraag meegenomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
evohome BDR91T1004 met nieuwe software voor warmtepompen.
There is actually a new BDR91 released for 2020 and that has the heat pump support in it. The same old controller from over 5 years ago has been updated with new firmware to support this new BDR91 (see pictures of the new BDR91). Unhelpfully the part number has stayed the same. But if you can read the radio, then you will see that a new function has been added to the BDR91.
Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.
Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?
Bij "woonkamer" en "eetkamer" staat een klokje, dit is het symbool voor aangepast temperatuur. Nochtans is deze "aangepaste" temperatuur altijd gelijk aan de normaal geprogrammeerde temperatuur. Op zicht niet echt een probleem dus, al heb ik wel 1 keer gehad dat de woonkamer 's avonds nog op "aangepast" 20° stond, terwijl deze geprogrammeerd was om naar 16° te gaan. Als ik dat niet gezien had dan was de woonkamer heel de nacht blijven verwarmen.
Ik ben er zeker van dat ik dit vorig jaar niet had, misschien is het door nieuwe software? Iemand die dit ook herkent?
De open raam functie is geactiveerd. Dit kun je uitzetten op de HR92 radiator knop.
Bedankt voor je reactie, maar je plaatje klopt niet. De open raam functie ziet er anders uit, meer als een... open raam. Hier een prentje dat wel klopt, daar kan je zien dat het een "temporary override" is:
Racierox schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:51:
Wij zijn ons huis aan het verbouwen en willen graag het evohome systeem installeren. Na heel wat lezen kom ik op de volgende 'boodschappenlijst' met daarbij nog wat vragen.
Eerst even kort de nieuwe situatie: vloerverwarming op de begane grond verdeeld over 2 zones met totaal 6 groepen op de verdeler. Daarnaast boven twee kamers met een radiator en in de badkamer nog 1 radiator.
Een nieuwe Nefit Trendline CV ketel wordt geïnstalleerd.
Gezien de opentherm problemen die ik her en der lees, ga ik voor de aan/uit oplossing.
Is onderstaande lijst compleet of hebben jullie nog aanpassingen/tips?
- Evohome starterspakket met 2 HR92's:https://www.conrad.nl/p/h...ome-thr99c3102-1519822?WT
Vraag hierover: zijn er verschillende versies van de Evohome bedieningspaneel en zo ja, wat zijn de verschillen.? Ik kon dit niet direct achterhalen, maar de prijs voor deze set lijkt me scherp.
- 1 extra HR92 (dus totaal 3)
- HCE80
- HRA80
- Round Wireless voor 2e vloerverwarmingszone (in zone 1 hangt de evohome)
Ook hier de vraag of er verschillende versies zijn, ik heb geen netstroom op die plek dus moet volgens mij de T87RF2025 hebben.
- 6 x Mt4-230-Nc
- BDR91
- Overstortventiel DU14534B
Graag jullie reactie en bij voorbaat dank!
Dat lijkt goed te kloppen. Er is inderdaad een oudere versie van het bedieningspaneel in omloop. De oude heeft 2 randjes rond het scherm: een zilver en een wit. De nieuwe heeft gewoon een volle witte kader rond het scherm.
Die tekst is wat ongelukkig, maar volgens mij bedoelen ze dat RFG100 gateway zelf wel updates ontvangt. Maar dat zijn eigenlijk alleen veiligheidsupdates.
Is het juist bij deze ketel niet zo dat hij door de modulerende werking vrijwel niet stop-start?
Dat is bedrieglijke van opentherm daaraan kan je vaak niet zien of brander ook echt aan staat, ja hij blijft water pompen.
De ketel kan nou eenmaal niet minder dan het minimum vermogen maken en dat is bij jouw ketel +/-8kW en dat is best veel.
Dus als hij minder moet maken gaat hij gewoon brander aan/uit zetten.
[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 21-12-2020 21:11]
Neem zomaar aan dat in de handleiding van je CV ketel wel een losse instelling voor CV en voor SWW te vinden is.
Dat is een aparte instelling bij deze ketel.
Beperking van het vermogen heeft dus geen invloed op tapwater.
Eigenlijk alle moderne ketels gaan niet meteen volgas bij een “aan” signaal maar dat duurt een minuut of 10.
Als je dan het vermogen niet hebt beperkt dan toert de ketel op naar naar de volle 26kW.
Als je nu het vermogen beperkt toert hij op naar bijvoorbeeld de ingestelde 15kW in tien minuten, dus langere stookruns.
Zo ja, dan is het tevens je beveiliging tegen oververhitting. Ik heb sinds een maand ook de hr92 op de aanvoer van het bestaande ventiel zitten van mijn vloerverwarming.
Dan kan je het beste in je afvoer of retourleiding een nieuw thermostatisch ventiel (laten) plaatsen die geschikt is voor de hr92.
Een voordeel om de bypass te laten zitten zoals hij nu is lijkt me dat de VVW gewoon blijft werken/pompen via de bypass als de HR92 dicht gaat. Als je de bypass afsluit komt het water stil te staan lijkt me.
Is dat echt zo? de vvw-pomp zal toch nog steeds water in vloer rondpompen, zolang de temperatuur boven de ingestelde grens is van de pompschakelaar?
Precies, zoals het hoort. Dit ter voorkoming dat je CV pomp stuk gaat omdat deze de druk niet kwijt kan als alle andere segmenten (waaronder dus ook je VV) gesloten zijn.
Als de thermostaatkraan van de VVW sluit is er nu ook geen circulatie in de VVW mogelijk. Bij mij zit de bypass tussen de aan en afvoer van de VVW.
Jawel, daar is de verdeler voor, bij VV zal het nooit voorkomen dat alle lussen 100% gesloten zijn.
Momenteel heb ik nog geen koppeling tussen Evohome en mijn VVW. Ik wil voor de huidige VVW thermostaatkraan een nieuwe kraan zetten met HR92.
Je bedoelt neem ik aan er een thermostaat ventiel bijplaatsen ?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
GJ14 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:32:
@DukeBox Ik zie in jouw installatie 2 x 15mm knietjes met ontluchters. Bij mij zit er 1 ontluchter (hygroscopisch?) op de retour-verzamel balk. Is dat voldoende of zou ik er eigenlijk ook extra ontluchters op moeten plaatsen?
Toen ik de boel installeerde heb ik die er bijgezet voor het gemak, omdat dat de 2 hoogste punten zijn op mijn begane grond. Ik heb ze in al die jaren echter nog nooit gebruikt.
Hoe dan ook, als je toch aan de slag gaat, ze zijn niet duur dus als je een hoger punt in je systeem hebt dan je verdeler zou ik ze er in meenemen.
Ja, je had je hele VV installatie om zeep kunnen helpen, inclusief de vloer waar deze in/onder licht.
De thermostaat (met normaalgesproken een externe voeler in de verdeler) is er als beveiliging zodat er nooit water warmer dan ~40 graden (afhankelijk van installatie) je vloer in gaat.
Maar ik begrijp dat ik er zo snel mogelijk weer een thermostaat knop op moet gooien ?
En in aanvulling op wat @DukeBox hiervoor zei: er moet ook een speciale thermostaatknop op.
Eentje die regelt van 25 - 50 graden, en niet een standaard radiatorknop die regelt van vorstvrij tot 25 graden.
Heimeier K met voeler tbv vloerverwarming besteld, die temperatuur werd ik door een kennis destijd wel op gewezen dat ik dat in de gaten moest houden, maar ik ben zelf te makkelijk en onduidelijk geweest ben ik bang.
@DukeBox en @arpeggio Wat super dat jullie zo snel reageren. Volgende stap begrijp ik, een thermostatische kraan van honeywell in de aanvoerleiding en daarop de hr92.
Ik heb alleen in de woonkamer VV, dus het is maar één zone.
Én de HR92 in volledig open/dicht modus instellen (en dus ook NA de bypass indien van toepassing).
Ik neem aan dat je dit doet omdat je via opentherm stookt ? Anders kan je ook een regel klep met een relais nemen (dat is eigenlijk de officiële methode) .
Ik heb alleen in de woonkamer VV, dus het is maar één zone.
Ja, dat is eigenlijk de enige voorwaarde, als je per zone wilt regelen ontkom je niet aan een HCE80
[Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 23-12-2020 16:08]
Ik schakel nu zelf met een BDR91 als ‘zoneklep’ de pomp van de verdeler aan/uit. Had hiervoor een HCE80 maar dat was een denkfout met maar een enkele zone in de woonkamer/hal.
Nu loopt de pomp synchroon als de ketel aan staat en heb ik geen verlies door thermomotoren die er minuten over doen om open en dicht te gaan, plus dat mijn HCE80 elke 12 minuten schakelde ipv de 20 die ik op evohome had ingesteld. Een zoneklep plus BDR91 is uiteraard nog ietsje beter.
@DukeBox
Als je de spullen toch nog moet kopen kan je het beter goed doen, ik maak niet de aanname dat het wel goed zou zijn in zijn huis. Daarvoor heb ik te weinig informatie mbt aanvoertemperaturen beschikbare persdruk enz.
Als ik kijk in hoe veel topics ik hier op GOT aan mee help mbt vloerverwarmingen die of te traag of helemaal niet warm worden. Waar dan toch blijkt dat o.a. verkeerd gekozen appendages zijn dan ga ik niet een matige advies geven van koop maar wat.
Ik heb een advies gegeven om normale niet voorinstelbare te kopen van heimeier is notabene goedkoper en zekerder dat het volstaat.
PS
Ik heb op mijn vloerverdeler standaard 3/4 appendages zitten met behoorlijke kv's vanaf de fabriek allemaal 2,5 of meer als ik op onderdelenlijst kijk.
@edozat1
Je kan in evohome lokale bediening van een HR92/91 blokkeren, heb ik ook op de kamers van mijn kinderen. Mijn dochter bleef aan die knop draaien, nu niet meer.
PS een HR91 zal je uit Duitsland of de UK moeten halen wordt niet gevoerd als product in NL.
[Voor 14% gewijzigd door leonbong op 24-12-2020 13:16]
Ja je hebt een HRA nodig als antenne plus een ketelmodule. Theoretisch kan je die aan zowel de evohome als HCE80 koppelen maar alleen aan evohome zou genoeg moeten zijn.
Niks mis mee.
In principe is de stromingsrichting door het ventiel verkeerd om.
Sommige merken zijn daar gevoelig voor, maar meestal valt het mee en gaat het niet lekken.
In het ergste geval bestel je een binnenwerk voor omgekeerde stromingsrichting, die maakt heimeier denk ik ook wel.
Het merk wat hier is toegepast is heimeier volgens mij.
[Voor 92% gewijzigd door leonbong op 25-12-2020 23:31]
Kan het zijn dat je vloer ver afkoelt omdat je aanvoer temperatuur op 55C is ingesteld?
(Het water uit je ketel word uiteraard gemengd in de verdeler en is daardoor geen 55C.)
Zou het helpen om de aanvoer temperatuur vanaf de ketel te verlagen?
De logica hierachter is dat met een lagere aanvoer temperatuur je vloer er langer over doet om de ruimte op temperatuur te brengen, HR92 blijft langer open.
En belangrijk: wat is een koude vloer? Mijn vloer is "koud" nog steeds 20C.
Dat is niet handig bij dit systeem. Als je de tempratuur van de vloer wilt verlagen kan dat beter via de verdeler. Mede omdat de rest van de woning radiatoren heeft.
Ik zou eerst kijken of de aanvoer temperatuur zo rond 40 graden is en wat je retour tempratuur is. Een pompschakelaar kan helpen bij het stoppen op een bepaalde temperatuur, is ook wat zuiniger.
Ik heb de OT module en een zonneklep met een bdr91. Het werkt nu bij mij prima, zoals eerder beschreven had ik wat problemen. Overigens heb ik daarna ook Honeywell gemaild en hebben de laatste software ge-update. Als je de OT module al hebt, zou ik het gewoon proberen, je kunt dan alsnog de aan-uit aanschaffen.
Een klep in je retour of aanvoer maakt voor de flow niet uit. In beide situaties zorgt een dichte klep ervoor dat er geen water uit de CV leiding bijgemengd kan worden met je vloerverwarming. Als je een voeler zet op de aanvoer en de klep in de retour gaat dicht dan stopt ook stroom in de aanvoer (want er kan geen water meer bij) en wordt koud.
@BugBoy daar is in dit topic al een hoop over geschreven. Het werkt wel, maar het stookgedrag is verre van prettig. Gaat hier een stuk beter sinds ik over ben op aan/uit.
Mijn Intergas HRE heeft ook een PWM pomp. De Intergas firmware bepaalt hoe hard deze moet draaien adhv de gevraagde aanvoertemperatuur. Via OpenTherm is de warmtevraag specifieker dan via aan/uit maar nog steeds kan Evohome niet de pomp rechtstreeks aansturen. Daar zal je zelf een interface voor moeten schrijven denk ik.
Ik snap trouwens wel waarom Honeywell hier minder in voorziet.
Moderne ketels/pompgroepen en pompen voorzien hier zelf al in.
Bijna alle moderne ketels sturen de pomp met PWM obv het vermogen.
[Voor 59% gewijzigd door leonbong op 02-01-2021 19:33]
Ik weet niet hoe het bij de Intergas Prestige CW6 van @thenoice zit, maar mijn Intergas HRE 36/48 uit 2018 heeft geen temperatuursensor voor de aanvoer. De ingestelde max-aanvoertemperatuur die je op het display instelt wordt "geschat" met de formule (1x rookgastemperatuur + 2x retourtemperatuur) / 3. Als ik op het display 50 graden instel is in de stand 1 (gewenste temperatuur bereikt) de aanvoerleiding 70 graden.
Ik vermoed dat de warmtevraag steeds heel beperkt is waardoor er lage watertemperaturen worden gevraagd. Waardoor de ketel weer zo snel uitschakelt omdat de gevraagde temperatuur zo snel is bereikt.
Daarnaast lees ik dat je retour snel heet wordt wat een teken is:
Te hoge pompsnelheid
Te veel vermogen
Bypass of kortsluiting door badkamerradiator ofzo.
Al met al eerst goed inregelen en vermogen afstellen anders wordt evohome een heel grote teleurstelling.
De combi vloer en radiatoren maakt niks uit voor evohome.
Daarnaast als je ketel een groot vermogen heeft maar je wil iets kleins verwarmen dan helpt een lage aanvoertemperatuur niet.
Beter zet je de aanvoertemperatuur dan op 70-75 graden en pompsnelheid zo laag mogelijk.
De meeste ketels kunnen namelijk niet anders dan op hoog vermogen starten en dan terug regelen. Het risico bestaat als je dat niet doet dat de ketel in de startcyclus de Max-temp bereikt en al weer uitschakelt voordat het terugregelen is begonnen.
Maar ik weet niet wat voor ketel je hebt en wat voor huis (oppervlak en isolatie/bouwjaar).
[Voor 37% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 15:57]
Dat is nou eenmaal hoe branderautomaten werken, anders kan je niet veilig starten.
Een auto start ook met hoger stationair toerental wat na enkele minuten daalt.
Het is niet vol vermogen, maar aanzienlijk voor jouw ketel 50% van het Max.
Maar als de druk oploopt doordat er geen kleppen open gaan (of iig te laat) gaat de bypass dan ook open toch
Klopt met een lagere persdruk is dat minder waarschijnlijk.
Daarnaast voor een kW of10 hoef je maar grofweg 300l/uur te verplaatsen voor veilig bedrijf.
[Voor 46% gewijzigd door leonbong op 03-01-2021 16:21]
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd best vaak lange runs heb met de BDR91, van 1 tot 6 uur (soms zelfs langer). Maar toch zou ik graag de BDR91T aanschaffen als die bij jou goed werkt. Ik denk dat als het weer wat warmer is, ik meteen weer 3 schakelmomenten per uur ga zien.
Blijkt dat de Honeywell Evohome toch wel hele lange runs maakt met de Elga Ace warmtepomp. Ik dacht veel aan/uit gedrag te zien op basis van stroomverbruik, maar dat waren meestal defrosts. Uit wat extra data die ik inmiddels verzamel blijkt dat het "aan" signaal lang gegeven wordt. Bijvoorbeeld continu van 4:00 tot na +- 13:00.
Wel heb ik nog iets nodig om straks ook het "koelsignaal" van de Honeywell Evohome naar de Elga Ace warmtepomp te kunnen sturen. Daar ga ik me nog in verdiepen.
@petermdevries
Ja je kan met evohome een elektrische radiator schakelen als je die ook als elektrische verwarming inleert dan zal die ook niet je centrale ketel inschakelen bij warmtevraag in die ruimte.
Met een BDR91 even extra relais gebruiken of zijn voorloper zoeken op marktplaats die kan wel 10A kan schakelen de HC60NG.
Of mij een lieve mail sturen ik heb nog twee in de kast.
Of deze twee op marktplaats (Dit zijn niet die van mij!). https://www.marktplaats.n...es-2.html?previousPage=lr
Als je de regeling volledig binnen evohome wilt houden dan moet je een regelaar toevoegen (BDR91) want dat is wat evohome aanstuurt.
Ik heb er een electrisch kacheltje van €20 aan hangen. Die heeft wel een thermostaat maar die heb ik op max staan. De stekker zit in een osram+ plug die ik aanstuur.
Waar je wel op moet letten is dat de kachel aangaat als hij spanningsloos is geweest.
Een slimme verwarming met API werkt ook. Is alleen een stuk duurder.
Ik was nu voor 5 tientjes klaar: wireless round (marktplaats €15, Oram+ €11, straalkachel Aldi €20)
En kan nu via evohome de verwarming aanzetten (wife acceptance factor).
En evohome schakelt de verwarming uit als de temperatuur bereikt is. En weer aan als hij onder de ingestelde temperatuur is.
Wat je inderdaad mist is de evohome intelligente aanloop.
Wat je inderdaad mist is de evohome intelligente aanloop.
Daarom zou ik vrij dome elektrische verwarming nemen en deze simpel met BDR91(als elektrische verwarming in evohome) en hulprelais aan en uit schakelen waarbij je dus wel een round-wireless ophangt voor de temperuurmeting.
@lorkeers Heb je misschien ook een manual van deze BDR91T1004? Hoe stel je dan in dat hij 1x per uur schakelt?
Nee helaas. Ik neem aan hetzelfde als je nu 3x 6x of 12x per uur schakelt. Ook de minimum inschakeltijd bijv 1 of 2 of 3 of 4 of 5 minuten kun je nu kiezen. Dit staat onder systeem parameters. Dit zal met de nieuwe bdr91t dan een extra mogelijkheid zijn met 1x per uur en minimum 15 min.
Helaas heeft de bestelling van de BDR91T vertraging opgelopen, ik krijg hem nu in week 4 (als alles goed gaat)
Als alles werkt zal ik er hier meer over vertellen.
Sinds een ruime week heb ik een hybride warmtepomp, een Remeha Elga Ace 6kW (zie hier) en deze wordt (via aan/uit) aangestuurd door de Evohome die ik nu een half jaar naar tevredenheid gebruik. Ik heb hier wel eens eerder verteld waar ik de Evohome gebruik, maar als korte samenvatting: het is een nieuwbouwwoning, opgeleverd vorig jaar. Nog net voorzien van een gasaansluiting, dus met cv ketel. Wel met op alle verdiepingen lage temperatuur vloerverwarming en tot slot voorzien van mechanische afzuiging (geen warmte terugwin).
Mijn missie momenteel:
1. Zo goed mogelijk de Evohome de warmtepomp laten aansturen. Initieel ging de warmtepomp veel te vaak aan en draaide te kort. Dat ging al een stuk beter nadat ik had ingesteld: maximaal 3 schakelmomenten per uur en minimaal 5 minuten aan.
2. Het omschakelen naar koeling in de zomer zo makkelijk mogelijk maken. De HCE-80 vloerverdelers zitten alvast met het koelcontact aangesloten op de warmtepomp, maar dat moet ik nog verder instellen en testen.
Ik ontdekte dankzij dit forum (dank!) dat Evohome met een update komt speciaal voor warmtepompen en heb me eergisteren aangemeld voor het beta programma, wie weet gaat de aansturing van de warmtepomp dan ook beter.
Of het toeval was, of dat hjet door deze aanmelding kwam, het ging wel snel: gisterochtend zag ik dat de firmware geupgrade is en de Honeywell Evohome draait nu op:
Applicatie Software: 02.00.19.33 (was volgens mij 02.00.17.03)
Wifi Software: 02.00.17.00
Ik zie wat nieuwe opties in het menu, zoals:
* Je kan een warmtepomp toevoegen [Afbeelding]
* Er is een nieuwe optie "specifieke afgifte afstemming" met de volgende omschrijving: [Afbeelding]
Tevens vond ik een (nieuwe?) handleiding over de Evohome. Het is me nu nog niet duidelijk of dit een gepubliceerde handleiding is, of dat google deze "te vroeg" vindt: https://getconnected.hone...tie%20instructie%20NL.pdf
Wat ik nu nog niet begrijp is de module (relais) die de ketel/warmtepomp aanstuurt. Momenteel heb ik de BDR91 (BDR91A1000 met datumcode 1949, week 49 uit 2019). Ik lees wat tegenstrijdige dingen:
1. In de handleiding staat een heel nieuw stuk over warmtepompen en over koelen. Het zou mogelijk moeten worden dat de Honeywell daarmee de warmtepomp in koelmodus zet, of in ieder geval (hoop ik) zonder parte koelzones in staat is om met de bestaande thermostaten aan te geven dat er "koudevraag" is en geen "warmtevraag".
Wat ik er nu van begrijp is dat ik de BDR91 module moet vervangen door een BDR91T module, maar die is nog nergens te koop. Ik vind wel wat adressen in Engeland, maar die versturen niet naar Nederland. Ik vermoed dat deze nieuwe aan/uit module straks 2 signalen geeft: een aan/uit voor verwarmen en een aan/uit voor koelen.
2. Op deze site (die volgens mij ouder is) staat dat de BDR91T en de BDR91 dezelfde software hebben als de datumcode van de BDR91 2015 of nieuwer is. Dat lijkt dan weer aan te geven dat de BDR91 en de BDR91T gelijk zijn. Daarom heb ik gisteravond geprobeerd om de BDR91T als warmtepomp module toe te voegen (dat is dus een nieuwe optie in deze nieuwe firmware), maar dan maakt de Evohome geen verbinding. Deze verbinding komt wel meteen tot stand als ik hem vervolgens als draadloze relais toevoeg. Het lijkt er dus op dat de BDR91T echt een andere module is (of wordt).
Maar hoe dan ook: zo te zien gaat de aansturing straks een stuk beter worden !
Mocht iemand mij kunnen helpen met de BDR91T, graag!
En mocht er niemand zijn die dat momenteel weet: dan hou ik jullie op de hoogte.
Ik heb het volgende nu uitgezocht:
Als je een Techneco Elga (ik neem aan ook Elga Ace) wilt aansturen vanaf Evohome heb je inderdaad de BDR91T nodig. Ook de nieuwste versie BDR91T1004 die instelmogelijkheden voor warmtepompen extra heeft, voldoet volgens Techneco niet. Het probleem is dat het”aan” signaal minimaal 30 min. aan moet blijven omdat anders de defrost er (wanneer die nodig is) niet in komt. Dat wordt opgelost met een extra relais, voor dit doel speciaal ontwikkeld door Techneco (de Finder 80.01.240.0000. )
Het moet als volgt worden aangesloten:
@Anoniem: 23835 Let bij de aankoop van je nieuwe ketel op het minimale vermogen. Bij voorkeur zo laag mogelijk. Een intergas Xstreme is wat dat betreft een goede keuze. Maar er zijn er meer die tot circa 3.5kW gaan. Het max vermogen is minder van belang behalve voor SWW.
Meer info in de consumentengids van afgelopen oktober.
Eigenlijk het filmpje van wasco vink ik wel goed. Want er wordt iets belangrijks genoemd ketelvermogen en bypass en ook nog even snel waterzijdig inregelen.
Voor de rest gaat het wat snel maar wasco is ook voor de vakman.
Ook het filmpje is gemaakt door vakman en niet door marketing man. Smeerpoets handen, gescheurde nagels lekker aan het werk.
Er zijn situaties dat opentherm en een zoneklep wel goed werkt maar dat is meer uitzondering dan regel. Ik adviseer dit niemand en al helemaal niet als die zoneklep voor belangrijkste zone is.
Ik ken installaties waar de combi zoneklep/opentherm probleemloos werkt maar die zijn zo zeldzaam.
[Voor 17% gewijzigd door leonbong op 29-01-2021 21:04]
JZ5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:37:
Wat ik mij nog afvroeg is dat de mogelijke HR92 knop die dan bij de vloerverwarming verdeler zit bij mij niet dan op de plek zit waar ik de temperatuur gemeten wil hebben.
Ja, sterker nog, dat zal wel moeten omdat de aanvoer temperatuur bij de verdeler nutteloos is.
Een oplossing hiervoor zou zijn een DTS92 toepassen.
Of de T87RF
Alleen ik ben van plan mijn Evohometouch panel in de woonkeuken op de plek neer te hangen van mijn oude thermostaat en de oude bedrading van de thermostaat te gebruiken als laadstation. Dit is ook tevens de plek waar ik de temperatuur van de vloerverwarming gemeten wil hebben. Kun je dan ipv de DTS92 het evohomepanel gebruiken voor die specifieke zone als externe temperatuursensor voor de HR92 knop op de vloerverwarmingsverdeler?
Ja, ook dat is vrijwel standaard bij VV.
Dat klopt niet helemaal, er zit immers in het verlengde ook een ventiel voor de limiter met dezelfde doorvoer. Daarnaast wordt er water bijgemengd, ook bij grote installaties (en dan heb je hoe dan ook vaak al meer zones dus is een HR92 niet van toepassing) is de kans klein dat de volledige aanvoer van je CV in je VV verdwijnt.
Nee bijna alle vloerverdelers van de bekende merken hebben voor temperatuurbegrenzer ook thermostaatkraan met grote doorlaat gekozen zeker bij verdelers met 6> groepen.
Aan het fysieke formaat kan je niet de doorlaat zien, als je bijvoorbeeld
een heimeier met blauwe dop kan 1/2 thermostaatkraan gewoon kvs van 2,5 hebben.
een heimeier met witte dop kan 1/2 thermostaatkraan een kvs van 0,86 hebben.
Bij comap/danfoss/oventrop is dat net zo die verkopen een heleboel thermostaat kranen met fysiek hetzelfde formaat met hele andere doorlaten.
Bij mij is de thermostaatkraan zoals hij uit de doos kwam (6-groeps verdeler) een model van watts met een kvs van 4.
Het is gewoon matig advies als je iemand er niet op wijst dat eerste de beste thermostaatrkaan mogelijk niet volstaat voor de situatie zoals hij gebruikt gaat worden. Waar in het bijzonder de thermostaatkranen bij de DHZ gamma of praxis over het algemeen niet zo'n hele grote doorlaat hebben want zij verkopen die dingen voor radiatoren en dan heb je dat eigenlijk nooit nodig, (behalve in één-pijps situaties kan je het nodig hebben).
[Voor 33% gewijzigd door leonbong op 02-02-2021 11:13]
Maar wat ik bedoel is dat het Evohome bedieningsunit een eigen tempsensor bevat. Kan je deze dan in mijn situatie gebruiken voor deze specifieke zone voor vloerverwarming icm de HR92.
Nogmaals, ja per zone kan je een temp sensor toewijzen. Of dat nu een DTS92, een T87RF of het bedieningspaneel zelf is maakt daarin niet uit.
Maar wat ik bedoel is dat het Evohome bedieningsunit een eigen tempsensor bevat. Kan je deze dan in mijn situatie gebruiken voor deze specifieke zone voor vloerverwarming icm de HR92. Zodat de Evohome bedieningsunit die in onze woonkamer zal komen te hangen de temperatuur meet en vervolgens de HR92 regelt op de vloerverwarmingsverdeler.
Ja kan.
Want dan zou ik een sensor (DTS92 of andere variant) kunnen besparen.
Voor de overige radiatoren wil ik andere Zones toepassen dmv HR92 kranen toe te passen.
Zoals ik het begrijp dan kan ik dus het beste voor een modulerende versie kiezen en dan bij de vloerverwarmingsverdeler een kraan gebruiken die wat meer flow aankan zoals Leonbong aangeeft.
Zou ik wel doen bijvoorbeeld een heimeier 2272-03.000 dat is rechtkraan met beide kante schroefdraad dat is heel makkelijk inbouwen in 22mm leiding.
Oh ik begreep dat je boven ook vloerverwarming hebt.
Dan is toch gewoon BG een HCE80 met 5 zones.
Boven op radiatoren waar je dat wil een HR92 op de radiator.
Wat is je probleem dan op hce80 kunnen standaard 5-zones? (Dit mogen meer vloerlussen mogen zijn)
Ik zou die zone verdeling van bouwer wel gewoon aanhouden in de zin lussen volgens die verdeling worden aangelegd.
Maar eventueel kan je evohome natuurlijk wel 1/3 samen nemen omdat dat een open ruimte is.
2 en 4 vind ik wat minder logisch wat dat betekent dat één van die twee de thermostaat hangt en andere gewoon in regeling volgt.
De kans is groot dat die dan altijd afwijkt of je moet echt kampioen inregelen zijn.
[Voor 83% gewijzigd door leonbong op 03-02-2021 09:54]
- bolletjes met openstaande brug links == schakelaar (optioneel)
- bolletjes onder N en L zijn kroonsteentjes of een andere deugdelijke manier om 230v door te verbinden
- terugbrengen is niet nodig. Rustig het schema bekijken en volgen. Bij de honeywell klep moet je ook kabels aansluiten ed.
wat gebeurt er nu in dit schema?
- we zetten 'spanning' op zowel de klep als op de BDR91, dat is blauw en bruin. Daarom splitsen we die ook.
- als je datasheet van klep leest zal je zien dat klep GEEN stroom verbruikt als deze in een van 2 eindstanden staat, dus of in de open of in dicht stand. Alleen tijdens beweging verbruikt de klep stroom. De spanning staat er wel ALTIJD op.
- de S connectie van de klep is de 'Schakelaar'. Als op deze connectie 230v staat gaat de klep naar de open stand. Als hier 0v op staat gaat de klep dicht. Ziet het als de schakelaar in de muur die je gebruikt voor een lamp
- Hoe zetten we de 230v op de S? als we die gewoon op bruin aansluiten staat ie altijd open... dat willen we niet. De BDR91 heet een relais (abc aansluitingen). Het relais wordt door de BDR91 bedient en kan dus kiezen om wel of geen 230v naar de S van de klep te sturen. De BDR schakelt het relais wel maar in een 'extern' circuit. Dus ook al schakelt de BDR, zal er geen spanning op de B of C connectie komen, tenzij je dit zelf aanlevert. Het aanleveren doen we op A. Dus A heeft altijd 230v. C heeft 230v als het relais in rust is. B heeft 230v als het relais 'aangestuurd' wordt.
Ik zou denken dat als je blauw en bruin van de stekker en blauw en bruin van de kraan samen aansluit op de N en L van de BDR91, de kraan dan altijd onder spanning staat en dus open staat.
@leonbong, jouw plaatje snap ik al helemaal niet, haha. Ik begrijp niet hoe ik die open bolletjes moet lezen. Als kroonsteentjes/lasklemmen?
Ben een totale leek op dit vlak. Ligt dus aan mij. Duidelijk signaal dat ik gewoon voor de klep van Honeywell moet gaan en deze beter kan terugbrengen.
Evengoed nogmaals dank!
[Voor 19% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 03-02-2021 22:41]
neffe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:55:
Ik heb de onderstaande situatie en zou deze graag werkend willen krijgen, maar weet niet exact welke Evohome instellingen bij deze zone horen (overname huis).
Situatie:
De zone badkamer heeft twee verwarmingsmogelijkheden:
1x HR92WE - Draadloze thermostaatknop = handdoek radiator
1x BDR91A1000 - Draadloze RF Bridge, aan/uit = vloerverwarming, gekoppeld aan verdeelunit + pomp + thermische klep
Graag zou ik beide beide willen inschakelen als de temperatuur voeler (HR92WE) onder het setpoint komt.
Welke instelling in het Evohome menu is hiervoor het beste bruikbaar: vloerverwarming, mengklep, zonekle of radiator.
Wat is het advies?
Het advies is afhankelijk van wat je wil bereiken. Optimaal comfort met een warme vloer, of energiebesparing en kort aanwarmen. Ik zou er in elk geval twee zones van maken waarbij je zelf kunt bepalen wat er prevaleert.
Om de BDR91 te schakelen heb je uiteraard wel een thermostaat nodig, bijvoorbeeld een round.
Stel je wilt comfort, dan eerst de vloer schakelen (zoneklep) en daarna de radiator. Het is afhankelijk van de plaats van de radiatorknop en de temperatuur van de vloer of deze nog aanspringt. Wellicht moet deze dus enkele graden hoger gezet worden om te gaan werken.
[Voor 3% gewijzigd door bert pit op 04-02-2021 22:54]
rik schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:54:
Weet iemand of de hce80 ook mt4-24 kan aansturen? Die is namelijk 24v, itt de mt4-230 die 230v is. Volgens de productpagina wordt ‘24v aan/uit ondersteund’, maar de context is totaal onduidelijk.
Ik kom echter alleen maar voorbeelden tegen waarbij mt4-230 wordt gebruikt. Die laatste is onwenselijk, omdat de bestaande situatie gebruik maakt van 24v en de aanwezige bedrading ook niet geschikt is voor 230v.
De handleiding, trommelgeroffel, zegt er zelfs helemaal niets over. Ook niet dat tijdens de installatie daarvoor een instelling moet worden gezet, dus dat maakt het nóg spannender.
Je kunt het aantal stookmomenten terugzetten naar 3 per uur. Dat staat nu op 6. Qua gasverbruik zal het nauwelijks een verschil zijn met OT, aangezien er op OT nodeloos heet water door de bypass liep.
Ruis: kijk of je de nadraaitijd van de pomp kunt minimaliseren zodat de ruis op de leidingen minder wordt.
[Voor 3% gewijzigd door bert pit op 14-02-2021 10:11]
Het aantal schakel momenten kan met een BDR91A ingesteld worden op:3x 6x of 12 per uur. De minimale aan tijd kan ingesteld worden op 1, 2, 3, 4 of 5 min. Advies vloerverwarming is 3x/uur en 5 min.
De speciale BDR91T voor warmtepompen koelen/verwarmen aantal schakelingen: 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 of 7 of 8 of 9 keer per uur.
minimale aan-tijd: 1 of 5 of 10 of 15 of 20 of 25 of 30 minuten
Je kunt de warmtevraag zien: druk menu toets 5 sec, dan OK, dan systeemoverzicht. Je ziet boven aan het percentage aan van de ketel en daaronder alle zone's met warmtevraag. (ook in procenten)
Toestel is in mijn geval warmtepomp, bij jou verwarmingsketel.
Tsja, als ik 2 jaar geleden wist wat ik nu weet dan had ik een ketel gekocht met een zo laag mogelijk minimum vermogen. Nu heb ik een Intergas HRE 36/48 (groot huis) die minimaal 7,2 kW levert.
Zie jij dat bij aan/uit aansturing een kleiner bemeten Intergas HRE wel onder de ingestelde Tmax gaat zitten?
De slag hoeft niet opnieuw te worden bepaald.
Het nulpunt wordt namelijk elke keer dat hij naar nul gaat gecorrigeerd. En of de slag nu 4 of 4,1mm vol open is dat is niet zo erg, 100% zou je bijna nooit nodig hoeven te hebben.
Draai maar eens een hr92 een stukje los met compleet met adapter en al.
Kan je zien als je hem eerst naar Max temp draait.
Zodat hij maximaal open gaat.
Draai hem met adapter en al stukje los
Zet de temp zeerlaag snel kleppos aanzetten.
Afhankelijk van de firmware versie zie je dan bij 0 nul staan maar hij draait door of het getal loopt weer na 0 op maar op het eind stelt hij dat weer als nul.
Ik heb 3 verschillende een hr92 versies 4 jaar, oud 2 jaar oud, 4 maanden oud
Ik heb in de industrie met elektrische regelkleppen van Sauter gewerkt was eigenlijk hetzelfde in hoofdlijnen.
[Voor 21% gewijzigd door leonbong op 21-02-2021 09:11]
Begrijp uit de instructievideo en gebruikershandleiding van Honeywell van de hce80 dat je per zone 3 thermische motoren kunt koppelen. Voor zone 3 is echter maar 1 aansluiting beschikbaar op de hce80. De overige motoren moeten parallel aangesloten worden, heb alleen nog niet gevonden hoe ik dit moet doen.
Heeft iemand nog een tip?
Parallel betekent simpel gezegd dat je een tweede en derde motor op dezelfde aansluiting van de HCE80 aansluit. Dat past alleen niet in de klemmen van de HCE80, dus dan (zoals al aangegeven door leonbong) in een lasdoosje de kabel "opsplitsen", dat zou ik ook met WAGO lasklemmen doen. Dus van de HCE80 naar een lasdoosje 1 kabel (dubbele draad) en dan in de lasdoos de 2 motoren aansluiten.
Succes!
Als je niet te veel wil klussen, dan kan je ook op verdeler twee 230v thermische motoren plaatsen mt4.
En deze beide gezamenlijk aan één bdr91 koppelen.
De pomp natuurlijk nog steeds gewoon met een pompschakelaar.
[Voor 10% gewijzigd door leonbong op 11-03-2021 18:41]
Voorzichtige update over mn overstap van Remeha OpenTherm naar EvoHome met aan/uit: sinds 13 februari 17% minder gas gebruikt tov zelfde periode vorig jaar (gemeten via mindergas.nl dus gecorrigeerd voor graaddagen).
Ketel slaat wel veel vaker aan, dat zal mogelijk wel gevolgen hebben voor de resterende levensduur van de ketel (monteur was verbaasd over hoe schoon de brander nog was na 12 jaar).
Ook meer getik en gesuis van de leidingen, maar comfort is in orde en op zolder nu ook lekker warm op momenten zoals ingesteld.
Tot nu toe happy
[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2021 16:18]
joostnl schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:21:
Ons huis is op dit moment in volle verbouwing.
Beganegrond 40m2 vloerverwarming met 4 groeps verdeler met pomp één ruimte thermostaat(voorraadkast)
Eerste verdieping 30m2 vloerverwarming met 3 groeps verdeler met pomp drie ruimte thermostaten (naast cv ketel)
(ik vraag me af hoe het uberhaupt moet werken met twee pompen in één systeem, krijg je dan altijd een 3 weg klep?)
Onze installateur heeft niet veel ervaring met Evohome, hij geeft aan dat wij 2x HCE80 nodig hebben.
En overal MT4 op te monteren.
Zou je bijvorbeeld ook één HCE80 bij de CV kunnen plaatsen en waar beide verdelers met (2 pompen totaal) op kunnen?
In theorie kan alles via de kruipruimte aan elkaar bedraad worden.
Excuus als meer informatie benodigd is, vrije nieuwe materie
Ik zou niet echt kunnen bedenken waarom het niet kan werken. Wat instelmogelijkheden moet dit goed gaan, die HCE80 heeft echt niet doormodderen er 1 of meer verdelers aangestuurd worden.
Wat wel een aandachtspunt kan zijn is de kabellengte tussen HCE80 en de “valves”. Dat is 230V, maar zolang de kabel dik genoeg is mag de lengte (tot een bepaald max) niet heel veel uitmaken. Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment de (kabel)weerstand te groot wordt.
Ik had trouwens deze besteld, werken ook gewoon goed. Waren iets goedkoper en ik dacht dat ze iets zuiniger zijn in stroomverbruik en dus makkelijker met een langere kabellengte moeten kunnen: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item
Beganegrond 40m2 vloerverwarming met 4 groeps verdeler met pomp één ruimte thermostaat(voorraadkast)
Eerste verdieping 30m2 vloerverwarming met 3 groeps verdeler met pomp drie ruimte thermostaten (naast cv ketel)
(ik vraag me af hoe het uberhaupt moet werken met twee pompen in één systeem, krijg je dan altijd een 3 weg klep?)
Onze installateur heeft niet veel ervaring met Evohome, hij geeft aan dat wij 2x HCE80 nodig hebben.
Zou je bijvorbeeld ook één HCE80 bij de CV kunnen plaatsen en waar beide verdelers met (2 pompen totaal) op kunnen?
Met uitbreidingsprint is één HCE80 geschikt voor 8 zones.
Je hebt 7 groepen vv totaal maar in hoeveel zones wil je dat verdelen.
Zone = gebeid dat je onafhankelijk op temperatuur wil regelen.
Ik vermoed een stuk of 4/5 dan zou één hce80 voldoende zijn.
Ik vermoed dat je woonkamer het meest zal verwarmen dan zou ik als jij jouw was de pomp van die verdeler aansluiten op de hce80 en de vloerpomp andere verdeler gewoon met een pompschakelaar en klaar.
Je kan alle MT4(of de alternatieve) bedraden naar de HCE80 draadlengte is niet echt een issue omdat zo'n thermischemotor gebruikt 3/4W dat is stroom van niks bij 230V.
[Voor 14% gewijzigd door leonbong op 04-04-2021 16:32]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details