Acties:
  • 0Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:10
Dag allemaal,

Zoals zovelen heb ik last van een beroerde WiFi dekking op de 2e verdieping, en het bereik op de 1e verdieping houdt ook niet over. Dat wil ik aanpakken.

De huidige situatie
Mijn glasvezel (100/100) komt binnen in de meterkast aan de voorzijde van het huis. Het internetsignaal gaat naar mijn Asus RT-N66. Hierop zijn nog een NAS aangesloten en een LAN kabel naar de 1e verdieping aan de voorkant van het huis. De router is tevens aangesloten op een managed switch. Het TV-signaal gaat ook naar de managed switch waar het signaal wordt gesplitst in 2 VLAN's: één voor IPTV en één voor Internet. Door middel van één kabel gaan beide signalen naar een tweede managed switch aan de achterzijde van het huis. Hemelsbreed praten we dan over 15 meter.
Hier wordt het signaal weer geplitst in een TV signaal en twee Internet aansluitingen: één voor mijn vaste PC en een voor mijn Mediaspeler.

De router is DHCP server, waarbij alle eigen apparaten vaste IP-adressen hebben. De router is op dit moment ook de WiFi bron.

Op de eerste verdieping heb ik nog een goedkope repeater hangen van TP-Link, maar goed werken doet dat eigenlijk niet.

WiFi gebruik en dekking
Van het WiFi netwerk maken we met het hele gezin gebruik:
  • 2 laptops
  • 6 smartphones
  • 1 tablet
Incidenteel maken nog mensen gebruik van mijn gastennetwerk. De dekking beneden is over het algemeen goed. De dekking in de tuin is slecht. De dekking op de 1e verdieping aan de voorzijde is redelijk-goed. De dekking aan de achterzijde van de woning op de 1e verdieping is slecht. Op de 2e verdieping is er in het geheel geen dekking.

Ik heb helaas geen mogelijkheid tot het trekken van een LAN-kabel naar de 2e verdieping.

Oplossing?
Om dit probleem op te lossen dacht ik aan het volgende:
  1. WiFi op de Asus router uit te schakelen
  2. 2x een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aanschaffen:
  3. [list]
  4. Een voor in de woonkamer bij mijn vaste PC. Deze kan ik bedraad aansluiten
  5. Een voor op de eerste verdieping. Deze kan ik bedraad aansluiten
  6. [/list]
  7. Hiermee zou ik de dekking aan de achterzijde van het huis (met name de tuin) moeten verbeteren
  8. De dekking op de 1e verdieping zou dan goed moeten zijn, de dekking op de 2e verdieping voldoende?
Mijn vragen
Alles bij elkaar praat ik over een investering van ~ € 150-€160.Dan wil ik natuurlijk wel een werkende oplossing. Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring in een vergelijkbare situatie en werkt de oplossing die ik bedacht heb? Zie ik nog dingen over het hoofd?
Een bijkomend iets is dat ik in mijn router een script heb draaien, waarmee mijn NAS gewekt wordt als een van de PC's (vast of laptop) online komt. Zo niet dan is de NAS uit. Kan ik de Ubiquiti's zo inregelen dat zij vaste IP-adressen uitdelen op mijn netwerk, zodat dit Wake-on-LAN trucje werkt?

Heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darth.75
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Bedoeling is inderdaad om de AP op de 1e verdieping naast het trappegat naar verdieping 2 op te hangen/plaatsen. En dan wordt het een kwestie van proberen.
Jullie hebben me er in ieder geval van overtuigd om deze methode uit te proberen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darth.75
@Ben(V) Ik snap je opmerking. Reden van 2 is dat ik dan de Wi-Fi op mijn router uitzet, zodat er alleen roaming tussen de Ubiquiti's plaatsvindt.
Tweede reden voor 2 is dat ik daarmee de dekking in mijn tuin verbeter.

• darth.75
Ben(V) schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:32:
Tweede reden kan ik volgen.
Eerste reden is niet.

Roaming wordt niet door AP's gedaan maar door je device (dus je telefoon, laptop of tablet).
Goede roaming krijg je enkel door niet te veel AP te hebben en minimale overlap in bereik en heeft niets met het merk te maken of dat Ubiquite AP's dat beter zouden kunnen.
Ik kan mijn router eigenlijk niet anders plaatsen dan in mijn meterkast. Door nu de Wi-Fi daar uit te zetten en de Wi-Fi te regelen met twee AP's die redelijk ver uit elkaar gepositioneerd worden, hoop ik juist minimale overlap te realiseren.
Ik ben in mijn huis helaas gebonden aan een redelijke beperkte plaatsing van netwerkapparatuur. Optimaal is dat natuurlijk niet, maar ik probeer binnen die kaders een zo goed mogelijke oplossing te realiseren.

• darth.75
Dank voor al jullie reacties. Ik leer hier ontzettend veel van, wat weer helpt bij eventueel troubleshooten later. Ik ben van plan na de vakantie hier serieus mee aan te slag te gaan, want nu (1) geen tijd en (2) mijn kinderen zijn zo'n beetje klaar met school en feitelijk zijn zij de testers 😉.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• darth.75
Axewi schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:38:
[...]

Je kaapt nu het topic van iemand anders met een ander probleem, je kan beter een nieuw topic aanmaken. Overigens denk ik dat je probleem niet bij het accesspoint ligt maar ergens anders aangezien de Unifi's meer dan in staat zijn om een vlekkeloze streaming ervaring te bieden :)
👍🏻
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee