Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hypotheekbedrag in koop-/aanneemovereenkomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Korenwolf1986
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Hoi, bij voorbaat excuses. Ik ben een leek op dit gebied, maar bij veelvuldig navraag links en rechts (zelfs bij deskundigen) krijg ik wisselende adviezen.

Mijn situatie:
Optie op nieuwbouw, 327.000 euro v.o.n., we moeten de koop-aanneemovereenkomst nog tekenen. Er is een standaard meerwerklijst.
Wij willen meerwerk, en hebben al deels voor ogen wat we door de bouwer willen laten doen en deels in een latere fase.

Nu: De makelaar vraagt ons om een bedrag te noemen voor de koopaanneemsom. De hypotheekadviseur (gelieerd aan makelaar) adviseert om een ruim bedrag te noemen.
Stel: ik teken voor 400.000, ben ik dan ook verplicht om dit bedrag te betalen? Vereniging eigen huis en de hypotheekadviseur zeggen van niet. Dit is puur zelfbescherming voor de hypotheekaanvraag geven ze aan. En dit is het punt waar mijn brein met logisch redeneren vastloopt. Als ik toch teken voor 400.000 euro in de k.a.-overeenkomst, dan kan ik toch niet in een latere fase zeggen: “ik heb maar 50.000 euro aan meerwerk bij jullie, 327.000+50.000 maakt 377.000, dus dit krijgen jullie”. Ik verwacht dan dat zij zeggen: “allemaal leuk en aardig, maar je hebt nog voor 23.000 euro bij ons af te nemen, want wij krijgen 400.000”.

Wie verlost mij met een heel logische uitleg. Als ik het snap onderneem ik pas actie, maar tot nu toe snap ik de redenering niet.

Tekenen voor:
A) 327.000 (kaal)