Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hypotheekbedrag in koop-/aanneemovereenkomst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Korenwolf1986
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 09-12-2018
Hoi, bij voorbaat excuses. Ik ben een leek op dit gebied, maar bij veelvuldig navraag links en rechts (zelfs bij deskundigen) krijg ik wisselende adviezen.

Mijn situatie:
Optie op nieuwbouw, 327.000 euro v.o.n., we moeten de koop-aanneemovereenkomst nog tekenen. Er is een standaard meerwerklijst.
Wij willen meerwerk, en hebben al deels voor ogen wat we door de bouwer willen laten doen en deels in een latere fase.

Nu: De makelaar vraagt ons om een bedrag te noemen voor de koopaanneemsom. De hypotheekadviseur (gelieerd aan makelaar) adviseert om een ruim bedrag te noemen.
Stel: ik teken voor 400.000, ben ik dan ook verplicht om dit bedrag te betalen? Vereniging eigen huis en de hypotheekadviseur zeggen van niet. Dit is puur zelfbescherming voor de hypotheekaanvraag geven ze aan. En dit is het punt waar mijn brein met logisch redeneren vastloopt. Als ik toch teken voor 400.000 euro in de k.a.-overeenkomst, dan kan ik toch niet in een latere fase zeggen: “ik heb maar 50.000 euro aan meerwerk bij jullie, 327.000+50.000 maakt 377.000, dus dit krijgen jullie”. Ik verwacht dan dat zij zeggen: “allemaal leuk en aardig, maar je hebt nog voor 23.000 euro bij ons af te nemen, want wij krijgen 400.000”.

Wie verlost mij met een heel logische uitleg. Als ik het snap onderneem ik pas actie, maar tot nu toe snap ik de redenering niet.

Tekenen voor:
A) 327.000 (kaal)
B) 377.000 (kaal met meerwerk wat we zeker te weten door de bouwer willen laten doen)
C) 400.000 (het ruim nemen, want als we maar 390.000 spenderen is dat blijkbaar geen enkel probleem?)

DANK vast

Beste antwoord (via Señor Sjon op 26-06-2018 15:55)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:02

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Emielvanputten @Grandisimo Jullie hebben het over een inschrijving van de hypotheekakte bij de notaris. Die zet je vaak 20-25% hoger in dan de werkelijke hypotheeksom. Dat heeft hier niks mee te maken.

@Korenwolf1986 Dit bedrag mag je zelf kiezen. Je wordt niet verplicht dit als hypotheek te nemen. Let wel, de ontwikkelaar of verkopende partij hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Als je het bedrag van 400k zet op een woning van 200k + 50k meerwerk, dan zal de ontwikkelaar nooit akkoord gaan met 400k. Dit werd namelijk nogal eens misbruikt als een extra bedenktijd van twee maanden en zal bij een beetje bank zo tot afwijzing leiden. Het moet dus wel enigszins realistisch zijn ten opzichte van de VON van de woning.
De meeste makelaars vangen dit al af, maar ik heb zelf bij het controleren van de KAO al eens dit aan laten passen omdat het totaal onrealistisch was.

In principe is deze bepaling er in jouw voordeel. De verkopende partij ziet het liefst natuurlijk helemaal geen ontbindende voorwaarden vanuit de koper. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

• Korenwolf1986
quote:
frumper schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:28:
Als je tekent voor 400k en je kan aantonen geen hypotheek voor die 400k te kunnen krijgen kun je hem alsnog daarop laten ontbinden. Daarom zegt ie waarschijnlijk zet maar hoog in.
Ok, maar als de hypotheekaanvraag 400.000 wel lukt kan ik het dus niet laten ontbinden

• Korenwolf1986
En daarbij: waarom zegt een jurist van Vereniging Eigen Huis: “Neem het ruim in je overeenkomst, je legt je nergens op vast”.
Ik snap die redenatie voor geen meter. Als je voor een bedrag tekent, dan leg je je toch per definitie ergens voor vast?

• Korenwolf1986
quote:
Timmy schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:09:
Het gaat meestal om een passage die lijkt op de volgende:

[...]

Zoals je kan lezen geef je jezelf hiermee een extra mogelijkheid om de overeenkomst te laten ontbinden indien je niet in staat bent om een geschikte hypotheek af te sluiten. De reden om bedragen hoger dan de kale koopsom op te nemen is simpel, je wil vaak nog wat meerwerk, sanitair en/of keuken financieren.
Dank je wel: maar dan nu de hypothetische situatie: we denken dat we bovenop de 327.000 kaal nog 73.000 meerwerk nodig hebben. Dus we zetten 400.000 op de overeenkomst en krijgen daarna de hypotheek voor dat bedrag rond. Aan het eind van de rit bleken we maar 63.000nodig te hebben. Is dit dan een probleem?

• Korenwolf1986
Bedankt allemaal, heel nuttig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korenwolf1986
De stand tot nu toe, nog onafhankelijk van al jullie reacties.

Neem de kale prijs + grond in k.a.-overeenkomst, dus 327.000 euro, want het gaat de makelaar niets aan bij wie je die 73.000 die je later ook bij de hypotheekverstrekker extra besteedt:
- Onafhankelijk hypotheekadviseur
- Kennis 1 (onlangs nieuwbouw gekocht)
- Kennis 2 (onlangs nieuwbouw gekocht)

Neem het ruim in de k.a.-overeenkomst, dus 400.000 euro, want de 73.000 zou toch vrij besteedbaar moeten zijn bij een andere aannemer dan de bouwer (ook al teken je hiervoor bij de bouwer?):
- Verkoopmakelaar
- Gelieerde hypotheekadviseur
- Vereniging eigen huis
- Kennis 3 (onlangs nieuwbouw gekocht)

Dit is niet alleen twee kanten opgetrokken worden, dit is (gegeven het bedrag) voor mijn gevoel gevierendeeld worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Korenwolf1986
Dit gaat nog even niet over de hypotheekaanvraag, maar puur over de koop-aanneemovereenkomst.

Het gaat om nieuwbouw (projectbouw).

Als je voor de koop-aanneemovereenkomst een hoger bedrag noemt dan de v.o.n. prijs, bijvoorbeeld 75.000 extra omdat je weet dat er ook nog een keuken, uitbouw, etcetera nodig zijn, mag je die 75.000 dan vrij besteden bij aannemers van jou keuze, of moet je die 75.000 dan ook bij de bouwer/daaraan gelieerde aannemers besteden?

A of B?

a) dat bepaal je helemaal zelf, hier heeft de bouwer niets over te zeggen en als je ietsje minder nodig hebt, bijvoorbeeld 65.000, dan is dat prima.
b) dat bedrag mag je in dat geval alleen bij de bouwer besteden en de bouwer kan hier ook op terug komen, want je hebt er immers voor getekend.

• Korenwolf1986
quote:
jasperdeman schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:24:
Ah, nu de twee topics gemergerd zijn snap ik je vraag beter.

Het bedrag dat je kan invullen bij de KAO gaat over de ontbindende voorwaarde.

Stel het huis kost 300k kaal (incl grond) dan is dat het bedrag op dat je betaald voor de KAO.
Stel je verwacht daar boven op nog 20% aan meerwerk en keuken enzo nodig te hebben.

Bij de ontbindende voorwaarde kan je dan instellen dat je van de koop wil afzien als je geen hypotheek kan krijgen van 360k (plus evt. marge) omdat je anders het huis incl. meerwerk niet kan betalen.

Je kan (omdat je heel erg twijfelt bijvoorbeeld) bij de ontbindende voorwaarde ook 7miljoen invullen, maar dan gaat de bouwer natuurlijk op zoek naar een andere koper die wat realistischer is.

Overigens, wat voor je hypotheek je vervolgens afsluit bij de bank staat los van dat bedrag wat je invult bij KAO, daar kan je bijvoorbeeld ook 375k aanvragen als je dat kan betalen, met een plafond van 500k bijvoorbeeld. Dan kan je in de toekomst de (zonder een langs de notaris te gaan) de hypotheek ophogen voor bijvoorbeeld een uitbouw of nieuwe dakkapel.

Als je vervolgens maar 330k nodig blijkt te hebben blijft de overige 45k gewoon bij de bank en wordt je maandelijkse hypotheek last lager.
Dank je wel! En dan voor de zekerheid DÉ vraag en dan kan deze topic bijna sluiten: Het lukt om die hypotheek te krijgen
- Moet je die 60k extra in de ontbindende voorwaarden dan ook echt besteden
- En moet dat dan ook echt bij de bouwer, of mag dat bij geheel vrij te kiezen aannemers
Je geeft denk ik al min of meer antwoord op beide vragen, maar met 2x nee op de vragen ben ik tevreden _/-\o_
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True