Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Toekomst Professional Networking & Servers

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20:16

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:19

DJSmiley

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

Koffie

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:35

rens-br

Beste professionals,

De mensen die al wat langer rondlopen op GoT, en dan specifiek Internet & Netwerken, zullen ongetwijfeld gezien hebben dat Professional Networking & Servers behoorlijk wat minder bezocht wordt dan andere fora. Dit is natuurlijk jammer, maar wellicht komt dit doordat er gewoonweg minder animo is voor zaken die in PNS horen. Of de professional zal niet snel een topic starten in PNS omdat dit niet zijn manier van werken is.

Hoe dan ook, we willen hier graag wat verandering in brengen.

Dit topic is open voor discussie, maar - in plaats van openlijk discussiëren - mag je ook je mening kenbaar maken in een anoniem onderzoek van slechts 12 vragen specifiek voor PNS.

Verwijderd, we hebben 63 antwoorden, ik dank jullie hartelijk :)

Doel is in ieder geval om PNS weer wat nieuw leven in te blazen. En daar hebben we jullie hulp voor nodig. Dus help!

Bovenstaand onderzoek is gebaseerd op Microsoft Forms, bevat geen vragen waarin persoongegevens worden gevraagd, en alle vragen zijn optioneel in te vullen.

Equator wijzigde deze reactie 11-06-2018 08:40 (10%)

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• tagican
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14-01 21:25
Ik denk persoonlijk dat dit wel onder Netwerken in het algemeen kan worden gezet. De meeste vragen die men heeft zijn toch meer Tweakers-gerelateerd (meer privé, minder professioneel). Zelf bezoek ik dit forum nauwelijks, maar Netwerken klik ik dan nog wel aan. Mocht daar een topic tussen staan met een professionele grondslag, dan zal ik 'm zeker eens aanklikken. Waarschijnlijk zie ik 'm dan ook nog eerder dan in dit forum.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 05-01 20:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quote:
tagican schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:55:
Ik denk persoonlijk dat dit wel onder Netwerken in het algemeen kan worden gezet.
Hoe is een (lange) startpost over bijvoorbeeld redundant FCoE naar een hypervisor-cluster ineens gedegradeerd naar "Netwerken"?

Andersom; soms komen in PNS ook topics over een schoolopdrachtje subnetting en VMware Workstation; daar is dan weer weinig "Professional" aan.

@Equator kan er niet geschakeld worden met NOS en WSS om gelijkwaardige topic-templates te maken en hierdoor over 3 subfora in ieder geval het kaf van het koren te scheiden en topics een betere plek te geven?

Aan de andere kant denk ik wel dat de hoeveelheid artikelen/categorieen recht evenredig vertegenwoordigd worden op de forums; hierdoor lijkt PNS impliciet een stille dood te sterven.

Verder, maar daar wringt de schoen; veel "pro's" kennen elkaars standpunten en voorkeuren ongeveer wel een beetje waardoor PNS mogelijk sneller uitmondt in weeeeer voor & tegen ipv out of the box bepaalde issues aanvliegen.

Lastig; misschien is GoT te laagdrempelig geworden en zullen de grote/lastige vraagstukken eerder hun plek vinden (in gedeelten) op produktspecifieke forums van vendora.

Xbox Live: OctagonQontrol

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Dat PNS minder loopt heeft denk ik meerdere oorzaken. Ten eerste zijn wat oudgedienden ouder geworden, hebben kinderen gekregen, hebben andere hobby’s gekregen en zijn in hun vrije tijd minder vaak met (Pro) netwerken bezig. En tijdens werktijd is er vaak tijd voor. (Voor GoT that is..)

Misschien is het ook tijd om de “Pro” subfora opnieuw in te delen:
In Internetproviders en Hosting zie ik vooral “Mijn ervaringen met internet provider X” staan. Consumenten netwerken zijn vaak niet zo spannend, dus als er vervolgens problemen met “internet provider X” zijn, vind je dit terug in Netwerken.

Ik kom niet zo vaak in Serversoftware en Windows Servers, maar laatst zag ik hier een topic staan over Cisco Identity Services Engine (ISE). Maar dit topic had net zo goed in Professional Networking & Servers of in Privacy & Beveiliging kunnen staan.

De Cisco Certificaten, ervaringen & discussies, VMware Certified Ervaringen en Discussies, en andere certificering-topics staan in Netwerken, terwijl het halen van certificeringen typisch iets is wat IT professionals doen. (Pro netwerken zou ik zeggen..)

Misschien is het een idee om Internetproviders en Hosting en Netwerken samen te voegen. Verder kan je er aan denken om subfora Professional Networking & Servers, Serversoftware en Windows Servers, Non-Windows Operating Systems en Privacy & Beveiliging samen te voegen. Of om in ieder geval het verschil tussen consument en IT Professional beter aan te brengen.

Een IT Professional is vaak niet alleen bezig met routing protocollen, maar ook met BYOD policies in Cisco ISE / Microsoft AD, applicaties beschikbaar stellen via Citrix, services migreren naar Microsoft Azure of Amazon AWS cloud en integratie van al die zaken, zoals identity, security policies en QoS.

De laatste jaren heeft Tweakers zich steeds meer gericht op consumenten. Dit heeft misschien de die-hard techie / tweaker / IT professional weg gejaagd. Een nieuwsbericht over bijvoorbeeld een nieuwe versie van Apache (de webserver) zie je vandaag de dag niet meer in de nieuwsfeed. Nieuwsberichten over de nieuwste TV’s zijn leuk, maar voor mij alleen boeiend wanneer m’n TV er mee uit schijt. Op dat moment ga ik eens kijken naar reviews, etc.

Ik denk dat er wel een markt is voor nieuws voor de IT professional. En dan bedoel ik nieuws met technische diepgang. Computable is teveel: Kijk ons bedrijf eens goed zijn. Ik doel meer op websites / communities zoals Network World of Techfieldday. Analyse van nieuwe technologieën met de nodige technische diepgang.
quote:
MAX3400 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 00:42:
[...]

Lastig; misschien is GoT te laagdrempelig geworden en zullen de grote/lastige vraagstukken eerder hun plek vinden (in gedeelten) op produktspecifieke forums van vendora.
Dat denk ik ook. Op professionele apparatuur zit bovendien vaak een support contract. Support issues kan je dan gewoon escaleren bij de fabrikant.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• PerfectPC
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-01 07:14
Zoals in het onderzoek aangegeven, denk ik dat het -zoals hierboven reeds aangehaald is- opportuun is om PNS samen te voegen met andere subfora op GoT.
Ook lijkt het me leuk om de mogelijkheid te voorzien om persoonlijke voorkeurspagina's te maken waarbij topics van geselecteerde fora op 1 pagina zichtbaar zijn. Ikzelf gebruik vaak Topics in category 'Internet & Netwerken' waarbij zowel PNS als NW en IH topics zichtbaar zijn, maar graag zou ik de IH topics niet zien en de PRO software topics wel (ja ik ben lui en wil 1 overzichtspagina :p)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Bedankt voor jullie feedback tot nu toe allemaal. We gaan er naar kijken om te zien wat haalbaar is. Ook bedankt voor het invullen van het onderzoekje. Op dit moment hebben we 28 antwoorden, statistisch gezien is dat nooit genoeg natuurlijk, dus als je het nog niet hebt ingevuld, dan wil ik je vragen om dat alsnog te doen. En anders, bedankt d:)b

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +4Henk 'm!

• KingOfDos
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018

KingOfDos

C:\DOS>_

quote:
Bl@ckbird schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 01:36:
De laatste jaren heeft Tweakers zich steeds meer gericht op consumenten.
Jup, dat is een pijnpuntje. Ook qua nieuws! Daar is Tweakers veel professionals mee kwijtgeraakt. Ik ken een redelijk aantal gebruikers/professionals die Tweakers de rug hebben toegekeerd. Vele al voor de overname door VNU. De overname door VNU was voor mij de druppel (met de daarbij aangewakkerde ver-consument-isering, of hoe zeg ik dat?).

De vragen stel ik eerst op IRC (na zoeken). Een forum zou de volgende stap zijn, maar zover kom ik nooit. Ik help graag mijn medemens. Ik kijk geregeld of iemand een vraag heeft gesteld waar mijn reactie van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. :)

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Ik weet niet of de overname door VNU (wat ondertussen al erg lang geleden is) de reden is, maar dat Tweakers zich met nieuws meer op consumenten heeft gericht vind ik ook jammer.

Vanuit eerdere rollen had ik de mogelijkheid om bijvoorbeeld een Nutanix doos voor Tweakers te lenen, maar dat is nergens op uit gekomen. Reden was dat er bij de redactie ook niemand is die het testen kan doen door een gebrek aan kennis/ervaring op dat vlak.

Dat Tweakers meer afname heeft van consumenten en minder van de professionals, en zich daarom meer richt op de consumer-markt en minder op de professionele markt, lijkt mij een cirkel waar we met moeite uit komen.

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Aan de andere kant zie je dat VNU zich wil richten op ICT Professionals met het hele Tweakers IT Banen / Tweakers-Elect verhaal. Maar die ITers zijn ondertussen weg gerent bij gebrek aan goede content.

Er is wel uit deze cirkel te komen, maar dan moet er een goede business case bij de directie van VNU liggen, om te investeren in content voor de IT professional.

@zeef

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Jongens, de overname door VNU is redelijk achterhaald, dat was in 2006. We vallen tegenwoordig (sinds 2012) onder de Persgroep, en bovendien is Zeef geen community manager meer. Dus hem taggen heeft niet zoveel nut :)

Wel bij de les blijven hé :P

Equator wijzigde deze reactie 01-06-2018 14:43 (14%)

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 24-01 11:49
quote:
KingOfDos schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:56:
[...]

Jup, dat is een pijnpuntje. Ook qua nieuws! Daar is Tweakers veel professionals mee kwijtgeraakt. Ik ken een redelijk aantal gebruikers/professionals die Tweakers de rug hebben toegekeerd. Vele al voor de overname door VNU. De overname door VNU was voor mij de druppel (met de daarbij aangewakkerde ver-consument-isering, of hoe zeg ik dat?).

De vragen stel ik eerst op IRC (na zoeken). Een forum zou de volgende stap zijn, maar zover kom ik nooit. Ik help graag mijn medemens. Ik kijk geregeld of iemand een vraag heeft gesteld waar mijn reactie van toegevoegde waarde zou kunnen zijn. :)
Heb je voorbeelden van IRC kanalen die je gebruikt ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:21

HKLM_

www.cloud23.nl

Ik denk dat je pns beter kan onderbrengen bij andere delen van het forum. Ik check het regelmatig maar vaak is er niks nieuws te bekennen. Het forum is voor de IT pro ook minder als je niks met de andere zaken hebt. Voor de IT pro zaken zal er op heel tweakers iets moeten veranderen wil je deze doelgroep behouden.

Ik heb het prima naar mijn zin op het forum omdat de rest mijn intresse ook heeft. Maar als je niks hebt met topic 1000 van een PC tot 1500 euro of mijn dakapel lekt wat moet ik doen topics dan snap ik dat je tweakers links laat.

Daarnaast zou tweakers in het algemeen de pro weer eens wat meer mogen aanspreken met nieuws,reviews etc i.p.v al die snelle nieuws berichten over telefoons (makkelijk scoren)

HKLM_ wijzigde deze reactie 01-06-2018 15:36 (8%)

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

En er mag niet gesproken worden over hacks/securitydingen. Terwijl dat nou net leerzaam is om in te zien hoe het werkt. En daarmee ook leert hoe je dingen beveiligd.

Ik kan me ~10 jaar terug nog een ban herinneren door:
code:
1
2
3
4
@echo off
:trololol
net send * "troll lol lol lol"
goto trololol

Flauw om daarvoor te bannen, terwijl de computers die er op reageren gewoon slecht beveiligd zijn. :F
In recentere Windows versies staat dat uit. ;)

*NIX ftw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
quote:
Equator schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:42:
[...] bovendien is Zeef geen community manager meer. Dus hem taggen heeft niet zoveel nut :)

Wel bij de les blijven hé :P
Dat klopt. Hij gaat nu over Tweakers-Elect. Daar zit het geld, dus als je iets wil veranderen, moet je daar zijn. Business 101. :)

Andersom is ook waar: Als Tweakers geen toegevoegde waarde meer heeft voor de IT professional, heeft Zeef een uitdaging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

quote:
KingOfDos schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:37:
En er mag niet gesproken worden over hacks/securitydingen. Terwijl dat nou net leerzaam is om in te zien hoe het werkt. En daarmee ook leert hoe je dingen beveiligd.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is leerzaam om te beschrijven (theoretisch) hoe iets werkt; niet hoe je het omzeilt. Bot gezegd; als we dat gaan toelaten, is het hek wel open en komt van alles hier op het topic (en onnodig) van "hoe root ik mijn tablet van de Intertoys" tot "help me een FB-account hacken in Taiwan".
quote:
HKLM_ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:07:
Voor de IT pro zaken zal er op heel tweakers iets moeten veranderen wil je deze doelgroep behouden.
..
Daarnaast zou tweakers in het algemeen de pro weer eens wat meer mogen aanspreken met nieuws,reviews etc i.p.v al die snelle nieuws berichten over telefoons (makkelijk scoren)
Yup. Andersom; als T.net / GoT / eigenaar geen interesse meer heeft in toespitsen, laat ze daar dan ook een statement van posten officieel. Zijn we (helaas) meteen van een aantal subforums af, zeg maar.

De vraag is dan wel; hoe ver moet .Pro gaan? Of mag gaan? Want je komt op een gegeven moment wel in een grijs gebied van hulp hinten en hulp geven terwijl de vraagstelling mogelijk een 24/7-omgeving betreft. Geef je toevallig een verkeerd antwoord aan een (domme) beheerder, krijg je na het weekend een grote bek in een post omdat serverA omgekukeld is.

WIllen we meer nieuws? Willen we meer posts? Willen we hands-on?

Oh ja, jou moet ik nog hebben; van het weekend even...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
Yup. Andersom; als T.net / GoT / eigenaar geen interesse meer heeft in toespitsen, laat ze daar dan ook een statement van posten officieel. Zijn we (helaas) meteen van een aantal subforums af, zeg maar.

De vraag is dan wel; hoe ver moet .Pro gaan? Of mag gaan? Want je komt op een gegeven moment wel in een grijs gebied van hulp hinten en hulp geven terwijl de vraagstelling mogelijk een 24/7-omgeving betreft. Geef je toevallig een verkeerd antwoord aan een (domme) beheerder, krijg je na het weekend een grote bek in een post omdat serverA omgekukeld is.

WIllen we meer nieuws? Willen we meer posts? Willen we hands-on?

Oh ja, jou moet ik nog hebben; van het weekend even...
Hoever we moeten gaan is inderdaad lastig maar het lijkt mij dat alles de verantwoordelijkheid van de TS blijft. Als die met een probleem zit en hij volgt een tip of een hands-on dan is het zijn verandwoordelijkheid wat hij er mee doet. Gaar zijn 24/7 omgeving stuk jammer dan had hij maar beter moeten onderzoeken wat hij ging doen :P

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:46:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is leerzaam om te beschrijven (theoretisch) hoe iets werkt; niet hoe je het omzeilt.
Als je niet leert hoe je het moet omzeilen, kan je het niet beveiligen. Zolang men geen 0days post, maar alleen CVE's. Alles netjes binnen de lijnen van de security industry. Een POC bij een CVE is niet gevaarlijk. Kwestie van je sh*t patchen!

Ik heb JAREN lang geroepen dat Tweakers.net aan de HTTPS moest. Tegenargument was constant "als men bij je netwerk kan, dan heb je grotere problemen". Mooi bullshit argument! En kijk nu, alles op de HTTPS! :>
quote:
Bot gezegd; als we dat gaan toelaten, is het hek wel open en komt van alles hier op het topic (en onnodig) van "hoe root ik mijn tablet van de Intertoys" tot "help me een FB-account hacken in Taiwan".
Er is niets mis met rooten van inntertoys tablets, dat kan binnen electronica/modding. Of andere fora.

Nu zitten veel kiddo's op andere NL-talige fora, gemengd met criminelen (al zullen die ook hier wel rondhangen). Hier (Tweakers) zou nog geremd kunnen worden. Ethiek bijgebracht, etc. Bij willekeurige fora (NL of EN) is dat wat minder.

*NIX ftw

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Voor mij is PNS het onderdeel van GoT wat ik als eerste open klik, met helaas meestal een teleurstelling tot gevolg. Ik denk dat de doelgroep / generatie welke zich nu op tweakers heeft gestort meer op zoek is naar vermaak dan naar technische kennis. Dat zie je niet enkel in PNS, maar ook bijvoorbeeld in de overclocking fora. (waar zijn topics zoals DaBit deze ooit kon maken?)

Tweakers is niet (meer) de plek om complexe problemen neer te leggen. Bijna altijd eindigen deze topics die beginnen met een probleemstelling met tig reacties als "ik heb goede ervaringen met product X van merk Y" zonder enige onderbouwing. Erger nog, vaak blijft een echte oplossing uit.

Zodra er een keer een interessant topic langs komt, wordt dit vaak ook door haantjes gedrag de nek om gedraaid. Mooi voorbeeld hiervan is Netwerk Design advies gevraagd waarbij een discussie tussen mij en en een mod het interessante topic om zeep lijkt te hebben geholpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

quote:
KingOfDos schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:02:
[...]

Als je niet leert hoe je het moet omzeilen, kan je het niet beveiligen. Zolang men geen 0days post, maar alleen CVE's. Alles netjes binnen de lijnen van de security industry. Een POC bij een CVE is niet gevaarlijk. Kwestie van je sh*t patchen!
Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar als je nu kijkt naar Spectre (maar ook het beperkte platform waar je er profijt op kan hebben); alles ligt open en bloot en dat patch je niet 1-2-3. Hoe lang kan een CVE / advisory dan onbesproken / niet-misbruikt blijven.

Kijk, techneuten zullen vast wel hun mondje houden maar ik pas ervoor om script-kiddies met een goede topicstart te helpen. Helaas zien we niet wie er aan de andere kant zit.

@Bastiaan V op zich zou ik er wel iets voor voelen om een ongemodereerd forum dan te krijgen; pro's zijn ook haantjes maar dan wel onderbouwd (al dan niet terecht). En voor de "simpele posters" kunnen we alsnog een TR aanmaken. Zeg zeker niet dat moderators niet nodig zijn maar in soms is het lastig om te beoordelen of een moderator reageert uit "rode jas achtergrond" of "persoonlijk". Zo zijn er in de game-forums ook een paar die vaker persoonlijk posten dan als moderator maar niet altijd duidelijk voor casual lezers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

quote:
Bastiaan V schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:45:
Tweakers is niet (meer) de plek om complexe problemen neer te leggen.
Die mening delen we. Dat gat is allang opgevuld.
quote:
Bijna altijd eindigen deze topics die beginnen met een probleemstelling met tig reacties als "ik heb goede ervaringen met product X van merk Y" zonder enige onderbouwing.
Ja, frustratie! Een goed beschreven topic start is van groot belang om dat soort reacties tegen te gaan. Maar alsnog lezen mensen niet (of te vluchtig). Beetje het zelfde als 2 onderwerpen in 1 e-mail zetten, dat werkt niet!

Is dat iets door de ver-twitter-ificatie van de maatschappij? Ik vind het geen probleem om 30 minuten aan mijn post te besteden.
quote:
Erger nog, vaak blijft een echte oplossing uit.
Never give up! :)
quote:
Zodra er een keer een interessant topic langs komt, wordt dit vaak ook door haantjes gedrag de nek om gedraaid. Mooi voorbeeld hiervan is Netwerk Design advies gevraagd waarbij een discussie tussen mij en en een mod het interessante topic om zeep lijkt te hebben geholpen.
Ik denk dat je even dat kleurtje weg moet denken. Je spreekt met een mens. De topicstarter daar zei:
quote:
Binnen een paar weken hebben we toegang tot de site en kan ik het design verder uitwerken.
Om zeep geholpen is relatief. Niet overal spoken zien! De topicstarter komt niet met nieuwe feiten, waarschijnlijk omdat hij nog geen toegang heeft tot de site. ;)

quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 18:00:
[...]

Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar als je nu kijkt naar Spectre (maar ook het beperkte platform waar je er profijt op kan hebben); alles ligt open en bloot en dat patch je niet 1-2-3. Hoe lang kan een CVE / advisory dan onbesproken / niet-misbruikt blijven.
CVE under embargo. Waar de inhoud van de CVE pas gepubliceerd wordt op het juiste moment (na fix).

Een topic over het hacken van iemands gmail kan, net als nu, meteen op slot. Dat is namelijk verboden per wet!

Als je ergens een mogelijk lek ziet, kan dat als abstract probleem zonder gevaar besproken worden. Zolang je niet de naam van de software vermeld (en zelfde variable names). 4 regels C(++)/PHP/etc waarvan je denkt dat iets mis mee is.
quote:
Kijk, techneuten zullen vast wel hun mondje houden maar ik pas ervoor om script-kiddies met een goede topicstart te helpen. Helaas zien we niet wie er aan de andere kant zit.
Iemand met foute bedoelingen kan een probleem ook als losse abstracte puzzelstukjes oplossen. Met meerdere (kleine/onschuldige) vragen op meerdere fora.

Ethiek is het eerste wat ik mee zou proberen te geven aan een TS.

KingOfDos wijzigde deze reactie 01-06-2018 19:28 (28%)

*NIX ftw

• Zoetjuh
  • Laatst online: 07-01 22:53
quote:
Bastiaan V schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 17:45:
Voor mij is PNS het onderdeel van GoT wat ik als eerste open klik, met helaas meestal een teleurstelling tot gevolg...
Eerlijk is eerlijk; voor mij zelfs het enige onderdeel van GoT waar ik op klik.
Maar inderdaad, de activiteit is de afgelopen jaar sterk afgenomen, helaas.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-01 22:36
Om even een voorbeeld te geven waar ik wel kijk en ook vind voor professionele content is https://www.servethehome.com.

Een frontpage met bijna alleen maar pro-reviews, dus geen Netgear-WiFi-routers maar de Netgear 10gb SFP+-switches of andersoortige hardware. Verder is het forum juist de pro-thuisgebruiker waar bijna alleen maar 19” hardware voorbij komt met hier en daar wat vsphere, proxmox en ook de vragen: waarom is mijn 40GB-link 4x10GB i.p.v. 1x40GB?

De professional-vragen die ik vaak heb post ik ook niet op een forum maar zoek ik inderdaad vaak uit op de support-pagina`s van de leverancier. Mocht het toch over professionelere content gaan heb ik daar overdag vaak geen tijd voor maar ‘s avonds des te leuker om door te neuzen. Maar dan wel hobbymatig met prospul zoals de 19”-rack apparatuur met bijbehorende software.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
quote:

code:
1
2
3
4
@echo off
goto trololol

Flauw om daarvoor te bannen, terwijl de computers die er op reageren gewoon slecht beveiligd zijn. :F
In recentere Windows versies staat dat uit. ;)
Om het bovenstaande krijg jij een ban? :P

Dit is geen hack meer.. dit is een netwerkbeheerdersfunctie in de tijde van Windows 2000 / XP dat nog per ongeluk 'standaard' aanstond, en uiterst vervelend was op lanparties als je vooral op flinke gebruikersgroepen zat _/-\o_ Kan me flink wat getier en gescheld op lan parties herinneren. :+

M'n magische bol werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos

KingOfDos

quote:
Jism schreef op zondag 3 juni 2018 @ 06:16:
[...]

Om het bovenstaande krijg jij een ban? :P
Jup.

Lezen ze mijn nickname verkeerd? Het is Disk Operating System. Geen Denial Of Service!!!!11one :>

quote:
rippiedoos schreef op zondag 3 juni 2018 @ 05:51:
Om even een voorbeeld te geven waar ik wel kijk en ook vind voor professionele content is https://www.servethehome.com.
Leuke site. Met categorie gebaseerde RSS feeds. :)
quote:
De professional-vragen die ik vaak heb post ik ook niet op een forum maar zoek ik inderdaad vaak uit op de support-pagina`s van de leverancier.
Ja, beginnende met de handleiding. En anders telefonische support. De vraag uitzetten bij de leverancier of producent werkt perfect.
Dan heb ik ook geen last van mensen die het topic niet lezen en onzinnige suggesties doen.

Het aantal topics in PNS over b.v. Ansible is op 2 handen te tellen (6 topics) en op geheel GoT nog niet eens 100 berichten. En ik kan nog 10+ applicaties opnoemen die totaal niet genoemd zijn op GoT.

Ik mag aannemen dat CI, CD en CM toch goede onderwerpen voor PNS zijn (wie beheerd servers/switches/routers handmatig op professioneel vlak?!). Er staan genoeg antwoorden op internet, dus hoef ik geen topic(s) op GoT te openen.

*NIX ftw

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 25-01 14:23

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Er zijn nu eenmaal veel minder pro's dan prutsers.
Het zal altijd zo zijn dat er veel meer basis-vragen zijn dan pro-discussies.
Dat de focus steeds meer op consumenten en beginners ligt helpt echter niet. Het maakt de markt groter, maar het maakt het ook moeilijker om nog onderscheidend te zijn. Als er niemand meer is om de moeilijke vragen en discussies aan te gaan dan is er al snel geen meerwaarde meer boven fok of facebook.

Om even van de hak op de tak te springen, de meet-ups. Laat ik voorup stellen dat ik er nog nooit een bezocht heb, dus misschien klopt mijn beeld niet, ik baseer me op de agenda's en streams die ik heb gezien, maar ik verbaas me steeds een beetje over de sprekers.
We hebben hier dé technische community van Nederland, en dan worden er mensen van buiten gehaald om een praatje te geven. En dan zijn het toch niet de echte sterren, de hardcore researchers, maar is het vaak toch een beetje het B-garnituur dat een vrij algemeen praatje komt geven.
Met alle respect voor de sprekers, daar hebben we hier een forum vol van.
Een tijd geleden was er een serie waarin Tweakers thuis werden opgezocht om te vertellen over hun hobby. Die vond ik interessanter dan de meeste sprekers die hun algemene praatje nu een keer voor een Tweakers-publiek vertellen (een paar uitzonderingen daar gelaten).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:01

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Enquete ingevuld. Wat mij betreft mag het wel wat drukker worden in PNS.
Beheer zelf een FB groep waar we een beetje hetzelfde probleem hebben, maar daar is nog wel iets van leven. :) PNS lijkt redelijk dood en dicussies vinden vaak (hoewel het uitdrukkelijk niet de bedoeling is van het topic), in het "Systeembeheerders en hun problemen" topic plaats.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HKLM_

HKLM_

www.cloud23.nl

quote:
unezra schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:58:
Enquete ingevuld. Wat mij betreft mag het wel wat drukker worden in PNS.
Beheer zelf een FB groep waar we een beetje hetzelfde probleem hebben, maar daar is nog wel iets van leven. :) PNS lijkt redelijk dood en dicussies vinden vaak (hoewel het uitdrukkelijk niet de bedoeling is van het topic), in het "Systeembeheerders en hun problemen" topic plaats.
Beetje off-topic maar is je facebookgroep niet dood omdat het zich beperkt tot facebook? Wat sommige mensen dus niet hebben :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

quote:
HKLM_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:03:
[...]

Beetje off-topic maar is je facebookgroep niet dood omdat het zich beperkt tot facebook? Wat sommige mensen dus niet hebben :P
Die FB groep is allesbehalve dood en onderdeel van een conglomeraat van groepen met wat zal het zijn, 20.000 leden in totaal? (Kan wat meer zijn, kan wat minder zijn.)

Er lijkt meer activiteit te zijn dan in PNS op het moment. Yet, we zien wel dat de meeste posts gedaan worden in de hobbygroepen en een verkoopgroep en de groep gericht op ICTers ten opzichte van de rest redelijk rustig is. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Zo, in het kader van transparantie: De uitslagen van de verschillende vragen:

De open antwoorden wil ik eerst even met de collega moderators bespreken.

Zonder al direct een complete interpretatie van de gegeven antwoorden te maken, jullie zijn vooral een discussierend volk, wat graag discussieert, en antwoord geeft op vragen waar je kennis van hebt.
Jullie zoeken eigenlijk nooit antwoord in PNS, maar jullie komen er om antwoord te geven op vragen.

Netwerk configuratie, design & architectuur, data centers, virtualisatie, netwerk hardware en security zijn de gebieden waar jullie de meeste interesse in tonen. En hoewel jullie graag mensen helpen in probleem topics, ziet een groot aantal van jullie graag wat meer discussie-topics.

Vraag: Discussie-topics, in wat voor vorm zou dit kunnen, en wat zijn dan bijvoorbeeld onderwerpen waarover gedicsussieerd moet worden?

Ik zag al ergens de term SDN (Software Defined Networking) voorbij komen. Dat is natuurlijk een interessant onderwerp waarover gediscussieerd kan worden over implementatie, vorm, software, leverancier, voor en nadelen, koppeling met hardware en aanverwante gebeiden (NFV).

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

quote:
Vraag: Discussie-topics, in wat voor vorm zou dit kunnen, en wat zijn dan bijvoorbeeld onderwerpen waarover gedicsussieerd moet worden?
Laat de redactie, T.net, de eigenaar van de toko, TRUE, whatever aansluiten. Maak van PNS iets van FTD "Future Technology Discussion" en trap de huidige discussies naar WSS, NOS, NT.

Wat mij betreft komt leverancier X met produkt Y en poneert een stelling/use-case. Laat de community erop schieten, over discussieren, toevoegen, whatever. Gebruik de kennis/interesse op GoT voor het voorlopen op de markt.

Natuurlijk loop je altijd achter ivm NDA's of bepaalde seminars maar veel zaken, van PCI-E 4.0 SSD's naar VMware 7.x tot 100Gbit ISP, kan echt wel interesse en een impuls geven aan het "tech gedeelte" waar Tweakers voor staat.

En goede discussies/onderwerpen dan later porteren naar een .Geek of .Pro plan al dan niet met een (private) meet bij Cisco, RedHat of een andere vendor.

Just my 2 cents...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

quote:
MAX3400 schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:19:
[...]

Laat de redactie, T.net, de eigenaar van de toko, TRUE, whatever aansluiten. Maak van PNS iets van FTD "Future Technology Discussion" en trap de huidige discussies naar WSS, NOS, NT.

Wat mij betreft komt leverancier X met produkt Y en poneert een stelling/use-case. Laat de community erop schieten, over discussieren, toevoegen, whatever. Gebruik de kennis/interesse op GoT voor het voorlopen op de markt.

Natuurlijk loop je altijd achter ivm NDA's of bepaalde seminars maar veel zaken, van PCI-E 4.0 SSD's naar VMware 7.x tot 100Gbit ISP, kan echt wel interesse en een impuls geven aan het "tech gedeelte" waar Tweakers voor staat.

En goede discussies/onderwerpen dan later porteren naar een .Geek of .Pro plan al dan niet met een (private) meet bij Cisco, RedHat of een andere vendor.

Just my 2 cents...
Ik weet dat vendoren erg geïnteresseerd zijn in dit soort aandacht. Waar dan ook gelijk het probleem ligt; Je krijgt erg snel commerciële meuk. Wanneer ik daar mijn tijd aan wil verdoen zou willen open ik de spamfolder van mijn mail wel. :X

Je zou dergelijke discussies of zonder vooringenomen partijen moeten starten, of met meerdere.

• MAX3400

MAX3400

@DJSmiley @Equator kunnen we een sneak peek krijgen van de survey? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
@MAX3400 die heb ik een paar posts hoger gezet. Verdere uitwerking moet nog gebeuren.

Vragen/opmerkingen

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:19
quote:
Equator schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:05:
De mensen die al wat langer rondlopen op GoT, en dan specifiek Internet & Netwerken, zullen ongetwijfeld gezien hebben dat Professional Networking & Servers behoorlijk wat minder bezocht wordt dan andere fora. Dit is natuurlijk jammer, maar wellicht komt dit doordat er gewoonweg minder animo is voor zaken die in PNS horen. Of de professional zal niet snel een topic starten in PNS omdat dit niet zijn manier van werken is.
Wat laat (want inderdaad :D):

Een paar subjectieve observaties:
- Veel vragen kunnen onder andere topics worden geplaatst. Bij strenge moderatie (PNS > Netwerken bijvoorbeeld) wordt dat alleen maar sterker.
- Veel van de professionals hebben voor hun vakgebied al andere (vaak internationale) plaatsen waar ze met inhoudelijke issues terecht kunnen. Die hebben een veel grotere achterban, zelfs binnen een klein vakgebied.
- Persoonlijk kom ik voornamelijk hier voor het meer hobbymatige aspect. Niet dat ik niet graag deel zou nemen aan meer enterprise-technische discussies, maar die verwacht en zoek ik hier niet.
quote:
MAX3400 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:46:
[...]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Het is leerzaam om te beschrijven (theoretisch) hoe iets werkt; niet hoe je het omzeilt. Bot gezegd; als we dat gaan toelaten, is het hek wel open en komt van alles hier op het topic (en onnodig) van "hoe root ik mijn tablet van de Intertoys" tot "help me een FB-account hacken in Taiwan".
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik die eerste nu juist een typisch iets zou vinden wat wel op Tweakers thuis hoort. Die tweede idd niet.

--

Zo maar een brainscheet: het IPv6 topic is gelinkt naar twee fora, volgens mij (Netwerken en PNS). Zou het een idee zijn om de 'pro' discussies op die manier te hotlinken uit de bestaande lokaties naar een set van 'Pro' groepen? Dan hoef je alleen nog te verzinnen hoe je die selectie maakt, daar zie ik meerdere opties voor (voordracht, inhoudelijke mods, enz).

ijdod wijzigde deze reactie 21-07-2018 16:22 (28%)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:19

Yariva

Power to the people!

Zo ik lees dit topic ook iets later.. Wel erg interessant.

Toevallig heb ik vorige week nog een topic geopend ivm SNMP en monitoring van een aantal switch interfaces. Wanneer ik niet ergens uit kom vind ik het wel erg leuk om dit soort discussies / problemen op Tweakers te posten. Er zijn echt een boel slimme koppen te vinden die je niet alleen kunnen helpen met je probleem, maar ook kritisch naar jou situatie kijken. Je wilt A en B, maar is optie C niet veel gemakkelijker (etc.)?

En tja.. PNS zal altijd voor een niche publiek zijn. Maar het helpt niet (zoals al eerder is aangehaald) dat Tweakers steeds meer richting de commerciele kant gaat.

Wat betreft de discussie.. Tja ik vindt gescheiden wel fijn om te hebben. Alleen het moet in verhouding blijven. Wanneer er 3 keer in de maand een topic wordt dan zie ik (helaas) liever dat de categorien worden samengevoegd. Met die instelling zouden we wel meer aparte categorieën kunnen openen, bijvoorbeeld film en camera (Je heb je normale foto toestel en je "pro" DLSR) etc.

Just my 2 cents.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie666
  • Laatst online: 28-12-2019
voordat ik iedereen over me heen krijg, ik zie mezelf slechts als een betaalde amateur met een relatief brede kennis van zaken die door diverse klanten geprezen wordt voor zijn oplossend vermogen maar om mezelf nu DE professional te noemen gaat wel heel ver.

De term is een heel scheef ding waarbij je de lat alle kanten op kunt trekken en hij klopt elke keer.

Een creatieve pannekoek die reeds 5 jaar voor zichzelf werkt en daarbij al de meest belachelijke en ondoordachte constructies gemaakt heeft maar er een dikke boterham aan verdiend en zijn mening niet onder stoelen of banken steekt en heel veel praktijk ervaring heeft in de valkuilen die hij zelf gemaakt heeft noemt zichzelf wel een professional en misschien is ie dat ook wel alleen wel de categorie slecht voorbereid en technisch genoeg om gevaarlijk te zijn.

Heb je de systeembeheerder die bij de MKB bedrijven komt en daar veel kennis en ervaring heeft die is zeker wel een pro maar die moet je met zijn manier van werken weer niet loslaten in een enterprise omgeving waar alles eerst door diverse afdelingen goegekeurd moeten worden.

Heb je de enterprise mensen die alles weten van hun specialisme dan is daar geen speld tussen te krijgen alleen vraag ik me vaak af of ze de vertaling kunnen maken naar het MKB waar de vraag vandaan kwam of dat ze echt snappen dat door de kleinere schaal een hele berg kosten ineens niet meer zo zwaar mee tellen.

Heb ik het nog niet over de datacenter/Storage/24x7/SLA/99,9xxxxxx% etc waarbij downtime nooit kan maar een oplossing ook niet voor de hand ligt.

Bij een hoop van dit soort dingen voel ik me op mijn gemakt en wil ik ook nog wel meedenken alleen als er dan mensen tussendoor komen die zichzelf de PRO vinden of er een commercieel belang bij gaan maken dan haak ik af van die discussie en dan vind ik de reactie van die persoon redelijk kansloos.

ik stel voor dat we beginnen met de vraag: Wat is de beste firewall ??? en dan iedereen die een merk of een opensource project durft te noemen niet als PRO wordt aangemerkt :) persoonlijke voorkeur is namelijk geen maatstaaf en uiteindelijk zal het antwoord ergens uitkomen op dat product dat door de IT afdeling van de klant of door de externe leverancier het beste kan worden geimplementeerd/beheert is voor die omgeving de beste oplossing.

Wat ik heel vaak zie is dat het voor een hoop mensen zeer lastig is om zich te verplaatsen in een ander omdat ze de context waarbinnend ie persoon werkt totaal niet kennen en in de verdediging schieten terwijl open staan voor nieuwe dingen vaak een veel duidelijker beeld !!

gewoon even wat ik er over denk op de eerste dag van mijn vakantie :)

• RazorBlade72nd
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 29-12-2019
Laat ik het heel simpel zeggen. Het is hier gewoon een slangenkuil. Wat mensen die hier vaak zijn het liefste doen is vertellen dat je het zelf maar moet uitzoeken. Simpelweg een vraag stellen kan hier niet. Tja, als je dat niet toelaat dan zullen mensen dat ook niet meer doen en dan stellen ze hun vraag wel ergens anders. Keus genoeg wat dat betreft. Dan moet je echter niet vreemd opkijken dat hier niets meer gebeurd. Jullie hebben eerst zelf iedereen weggejaagd.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Men vergeet hier nog wel eens dat een professional niet perse ook een specialist is. Ik heb hier pas een vraag gesteld en als eerste wordt er vooral geroepen dat als je geen CLI gebruikt je eerst maar eens kennis moet opdoen. Het een heeft niets met het ander te maken. Laat eens wat meer ruimte voor vragen. Er zijn namelijk zeker met netwerken teveel zaken die je soms voor het eerst tegenkomt en waarvoor de antwoorden niet direct te vinden zijn. Dan wil je soms bevestiging of even checken of iemand dat al eens gedaan heeft. Die vraag maakt hem misschien wel juist een professional.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Frontpage Admin / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

quote:
Frogmen schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:49:
Men vergeet hier nog wel eens dat een professional niet perse ook een specialist is. Ik heb hier pas een vraag gesteld en als eerste wordt er vooral geroepen dat als je geen CLI gebruikt je eerst maar eens kennis moet opdoen.
Ik ken de betreffende case niet echter is de CLI natuurlijk wel min of meer de defacto manier om veel netwerkzaken in te regelen. Het is niet ongebruikelijk dat sommige dingen zelfs alleen via CLI in te stellen zijn.

Wat ik vooral merk is dat de groep in PNS behoorlijk klein is en niet iedereen op een zelfde "baseline" kennis niveau zit. Een voorbeeld vind ik bijvoorbeeld dit topic welke ik eigenlijk niet zie als "P" hoewel het strikt gezien wel in dit forum thuishoort: FSMO renaming
Nog een voorbeeld: Vmware server requirements

Wat voor de een vooral de "P" uit PNS is voelt voor de ander wellicht als basiskennis. Hiernaast zijn vaak andere fora drukker bezocht of vind je daar meer experts waarmee je sneller tot een goed antwoord komt.

Toch ben ik van mening dat PNS een toegevoegde waarde heeft. Ik zie hier topics die ik nergens anders op GoT zou willen huisvesten, simpelweg omdat ik het gevoel heb dat je dan nog meer basis niveau kennis naar binnen laat.

Om het eea wat aantrekkelijker te maken zijn thema topics misschien een goed idee. Sommige zaken komen waarschijnlijk vaker voor zoals monitoring, automation / netwerkvirtualisatie etc. Hoe mooi zou het zijn om daar juist informatie gebundeld te zien waarin meerdere opties worden besproken.
quote:
RazorBlade72nd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:14:
Laat ik het heel simpel zeggen. Het is hier gewoon een slangenkuil. Wat mensen die hier vaak zijn het liefste doen is vertellen dat je het zelf maar moet uitzoeken. Simpelweg een vraag stellen kan hier niet.
Hoewel ik het zelf niet zo ervaar vind ik dit toch wel een heel serieus punt. De sfeer is het halve werk. Komt de "zoek het eerst zelf maar goed uit" door bijvoorbeeld een topicstart met karige informatie of is het een houding die je algemeen ziet?
quote:
code:
1
2
3
4
@echo off
goto trololol

Meer dan 10 jaar geleden :? Hoe relevant is een oude koe als deze nog in deze discussie? Dat er niet over hacking etc gesproken mag worden komt denk ik doordat het nooit echt duidelijk is wat mensen met die informatie gaan doen. De lijn tussen bv pentest gerelateerde zaken en iemand die simpelweg een beveiliging wil doorbreken voor eigen gewin is flinterdun.

Bor wijzigde deze reactie 03-08-2018 11:34 (27%)

Frontpagemoderatie Forum

• RazorBlade72nd
quote:
Bor schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:08:

Hoewel ik het zelf niet zo ervaar vind ik dit toch wel een heel serieus punt. De sfeer is het halve werk. Komt de "zoek het eerst zelf maar goed uit" door bijvoorbeeld een topicstart met karige informatie of is het een houding die je algemeen ziet?
Het is gedeeltelijk het beleid waarbij je door nogal wat hoepeltjes moet springen om je vraag te kunnen stellen. Maar ook zeker de sfeer. Nu moet ik zeggen dat ik hier nog zelden kom en de sfeer is ook de reden. Bij veel andere fora heb je toch het gevoel dat je meer welkom bent met vragen en dat ze er wat meer begrip voor kunnen opbrengen dat je niet alles afweet van het onderwerp waar je iets over wilt weten.

Natuurlijk is sfeer iets dat je niet echt kunt pinpointen op één specifieke uitspraak. Het gaat soms niet eens om wat er gezegd wordt maar ook om wat er niet gezegd wordt.

Als iemand niet voldoende kennis heeft dan kun je botweg zeggen dat hij zich maar eerst in het onderwerp moet verdiepen of je kan zeggen. "Leuk dat je hier mee aan de slag bent gegaan en wat meer informatie over wilt hebben. Ik heb nog een paar handige websites waar meer over dit onderwerp is te vinden: " In dat laatste geval is de kans groter dat iemand terug komt en dat je ook nog een levendige discussie opbouwt en dat die persoon een paar weken later iemand anders helpt.

De hoeveelheid onderwerpen dat hier gesloten wordt in dit forum is bijzonder hoog vergeleken met andere fora. Neem als voorbeeld: teamviewer isa server

Was er nu echt geen andere manier die iets vriendelijker klinkt om iemand verder te helpen? Deze manier van antwoorden is niet alleen bedoeld om het forum schoon te houden maar heeft tevens als doel om iemand een trap na te geven. Niet alleen de topic starter leest dat maar ook andere mensen.

Nu is het forum lekker schoon maar er komt geen hond meer.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• Gomez12
  • Laatst online: 19:37
quote:
RazorBlade72nd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:10:
[...]
Als iemand niet voldoende kennis heeft dan kun je botweg zeggen dat hij zich maar eerst in het onderwerp moet verdiepen of je kan zeggen. "Leuk dat je hier mee aan de slag bent gegaan en wat meer informatie over wilt hebben. Ik heb nog een paar handige websites waar meer over dit onderwerp is te vinden: " In dat laatste geval is de kans groter dat iemand terug komt en dat je ook nog een levendige discussie opbouwt en dat die persoon een paar weken later iemand anders helpt.
Ik denk dat jouw en mijn idee van Professional verschilt... Ik verwacht van een professional dat die zelfstandig iets kan zoeken/vinden. Ik heb geen tijd om een exact MSKB artikeltje te gaan zoeken/vinden voor iemand anders. Oftewel het beste wat ik dan kan zeggen is : Hier is de MSKB, veel leesplezier...
Ik kan iemand op een bepaalde gedachtengang brengen, maar de exacte oplossing mag hij toch echt zelf uitzoeken.
quote:
De hoeveelheid onderwerpen dat hier gesloten wordt in dit forum is bijzonder hoog vergeleken met andere fora. Neem als voorbeeld: teamviewer isa server
Wat is er mis met dat topic? Er wordt een oplossingsrichting gegeven op een uiterst rammelige karige vraag die qua producten niets met Professional te maken hebben.

Wat wil je nog meer? Exacte antwoorden? Daar leert niemand iets van... En als je dat wilt hebben mag je ervoor betalen.

• unezra

unezra

quote:
Gomez12 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat jouw en mijn idee van Professional verschilt... Ik verwacht van een professional dat die zelfstandig iets kan zoeken/vinden. Ik heb geen tijd om een exact MSKB artikeltje te gaan zoeken/vinden voor iemand anders. Oftewel het beste wat ik dan kan zeggen is : Hier is de MSKB, veel leesplezier...
Ik kan iemand op een bepaalde gedachtengang brengen, maar de exacte oplossing mag hij toch echt zelf uitzoeken.

[...]

Wat is er mis met dat topic? Er wordt een oplossingsrichting gegeven op een uiterst rammelige karige vraag die qua producten niets met Professional te maken hebben.

Wat wil je nog meer? Exacte antwoorden? Daar leert niemand iets van... En als je dat wilt hebben mag je ervoor betalen.
Mwah.

Het ene moment weet jij alles van netwerken en help je een Linux specialist met een welgemikte oneliner, het volgende moment is het andersom. Moet je dan 2x met € gaan schuiven?

Wat voor de een triviaal is, is voor de ander hogere wiskunde.

Ik denk dat je het erg onwelkom maakt als je heel erg gaat zitten op "je moet de exacte oplossing zelf maar vinden". Want waar dan? Op Google? Zodat je uit komt bij een forum waar iemand diezelfde vraag heeft gesteld en iemand het antwoord gaaf?

Soms is de oplossing eenvoudig en kom je er tóch niet zelf op, omdat je onvoldoende bekend met met die materie. After all, niemand is geboren als specialist en geen ICTer weet alles van alle mogelijke ICT componenten die er bestaan.

Kortom, gewoon elkaar helpen. Ook als dat is met een welgemikte oneliner.

• RazorBlade72nd
quote:
Gomez12 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

[...]

Dit is exact wat ik bedoel. Bedankt voor het mooie voorbeeld. Je geeft aan dat je geen tijd en moeite wilt steken in de persoon die de vraag stelt. Als de vraagsteller dat wel van je verwacht dan kan je dat leveren tegen betaling.

Het hele idee van een (tech) community is dat jij af en toe iets weet en iemand helpt die daar geen verstand van heeft en dat een ander wellicht jou helpt waar jij geen verstand van heeft.

Waar het mij voornamelijk om ging was het natrappen. Zo iemand zal waarschijnlijk nooit meer hier een vraag stellen en al helemaal niet een vraag beantwoorden. Vriendelijk zijn kost niets.

Het punt is dat op sommige andere fora mensen wel op een prettige manier worden geholpen en enthousiast worden gemaakt voor techniek en dus gaan ze daar heen.

• Gomez12
  • Laatst online: 19:37
quote:
unezra schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:45:
[...]
Het ene moment weet jij alles van netwerken en help je een Linux specialist met een welgemikte oneliner, het volgende moment is het andersom. Moet je dan 2x met € gaan schuiven?
...
Ik denk dat je het erg onwelkom maakt als je heel erg gaat zitten op "je moet de exacte oplossing zelf maar vinden". Want waar dan? Op Google? Zodat je uit komt bij een forum waar iemand diezelfde vraag heeft gesteld en iemand het antwoord gaaf?
...
Kortom, gewoon elkaar helpen. Ook als dat is met een welgemikte oneliner.
Alleen in dat voorbeeld topic zie ik juist een welgemikte oneliner met een linkje naar technet voor hoe het isa gedeelte werkt.Dat is het enige wat 10 jaar geleden nog onder Professional door had gekund.

Tja, dan moet je zelf nog even het teamviewer gedeelte en het vnc gedeelte uitzoeken is dat zo onvriendelijk dan? Of moet ik alle poorten van alle versies van ultravnc tot winvnc van versie 1.0 tot versie 99.0 geven.

Sorry hoor, maar in dat topic is de TS laks qua vraagstelling en dat zou ik dan maar moeten compenseren? Door extra veel werk van mijn kant erin te steken? Zet minimaal je versienummers en je platforms neer en iemand kan er nog iets mee...
quote:
RazorBlade72nd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:46:
[...]
Dit is exact wat ik bedoel. Bedankt voor het mooie voorbeeld. Je geeft aan dat je geen tijd en moeite wilt steken in de persoon die de vraag stelt. Als de vraagsteller dat wel van je verwacht dan kan je dat leveren tegen betaling.
Maar de vraagsteller verwacht dat hier helemaal niet van mij, anders zou hij wel veel meer effort in de TopicStart gestoken hebben.
quote:
Het hele idee van een (tech) community is dat jij af en toe iets weet en iemand helpt die daar geen verstand van heeft en dat een ander wellicht jou helpt waar jij geen verstand van heeft.
En op professioneel niveau wordt imho iemand geacht capabel te zijn. Oftewel het antwoord wordt aangepast naar de vraag.

Het voornaamste verschil tussen een tech-community en een helpdesk is dat een tech-community van alle partijen inspanning verwacht, terwijl een helpdesk bereid is om rustig 2 uur te besteden om alle relevante info die minimaal benodigd is om de vraag te kunnen beantwoorden uit de vraagsteller te trekken.

Vergelijk jouw voorbeeld eens met het volgende voorbeeld : [Cisco IOS] Route-map i.c.m. IP SLA
Dat is (imho) ook geen Professional topic maar de TS is gewoon goed en duidelijk en iedereen kan er iets mee.
Terwijl de persoon uit jouw voorbeeld waarschijnlijk had gevraagd : Is het mogelijk met 2 ISP's om policy based failover te hebben?

Zie je het verschil in die 2 topicstarts?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben het met je eens dat de toon soms wat vriendelijker mag, maar veel is een kwestie van verwachtingen.
quote:
Dat is dus niet het beeld dat ik van Tweakers heb. Dat is niet waar ik voor kom. GoT is een discussieforum. Als gunst helpen de leden elkaar wel eens met hun problemen, maar dat is niet waar het om gaat. Een goede vraag kan aan het begin van een discussie staan, maar (praktische) vragen beantwoorden is niet het doel van dit forum.

Zeker in dit deel van het forum komen vooral mensen die de hele dag professioneel bezig zijn met IT. Die komen hier niet om mensen te helpen met hun (beginners)problemen. Vandaar de, inderdaad nogal lullige, opmerkingen over betaling, en de korte verwijzingen naar documentatie.

Dat laatste moet je overigens niet te negatief uit leggen, dat is nu eenmaal hoe de meeste mensen hier zelf ook behandeld willen worden. Bij een technische vraag willen we gewoon een link naar de juiste documentatie en vanaf daar zoeken we het zelf wel uit. Als die documentatie eenvoudig te vinden is dan komt het al snel als luiheid over als iemand er om komt vragen.

De uitslagen van de poll suggereren dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, maar de meeste leden.

Dit alles geldt tot op zeker hoogte voor heel GoT, maar zeker in dit "Professional"-deel.
Misschien moeten we het maar hernoemen naar het "bare knuckles" board.

• unezra

unezra

quote:
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:06:
Ik ben het met je eens dat de toon soms wat vriendelijker mag, maar veel is een kwestie van verwachtingen.

[...]

Dat is dus niet het beeld dat ik van Tweakers heb. Dat is niet waar ik voor kom. GoT is een discussieforum. Als gunst helpen de leden elkaar wel eens met hun problemen, maar dat is niet waar het om gaat. Een goede vraag kan aan het begin van een discussie staan, maar (praktische) vragen beantwoorden is niet het doel van dit forum.
Huh? Zitten we op hetzelfde forum?

Ik zie echt doorlopend discussies met verdomd praktische vragen en concrete antwoorden over allerlei onderwerpen. Van zonnepanelen tot vloerisolatie, van pc samenstelling tot netwerkproblemen.

Volgens mij is dat hét doel van een forum als dit, elkaar helpen.
quote:
Zeker in dit deel van het forum komen vooral mensen die de hele dag professioneel bezig zijn met IT. Die komen hier niet om mensen te helpen met hun (beginners)problemen. Vandaar de, inderdaad nogal lullige, opmerkingen over betaling, en de korte verwijzingen naar documentatie.
Zie mijn eerdere opmerkingen. Iemand kan jaren werkzaam zijn in de ICT maar bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in Windows. Als zo iemand een Linux machine onder handen krijgt zal diegene vragen gaan stellen die voor een Linux guru triviaal zijn.

Moet die Linux specialist dan maar gaan sneren naar die Windows beheerder omdat 'ie er even niet uit komt? Een dag lager heeft exact diezelfde Linux specialist een Windows vraag die voor een ervaren Windows beheerder appeltje eitje is. Terugsneren? Rekening sturen? Of elkaar gewoon helpen.

Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander compleet nieuw.

Ik kan echt helemaal niets met die houding van "je mag geen eenvoudige vragen stellen want je bent ICT specialist". Kom op. ICT is extreem divers, niemand heeft alle kennis en niemand word geboren als specialist.
quote:
Dat laatste moet je overigens niet te negatief uit leggen, dat is nu eenmaal hoe de meeste mensen hier zelf ook behandeld willen worden. Bij een technische vraag willen we gewoon een link naar de juiste documentatie en vanaf daar zoeken we het zelf wel uit. Als die documentatie eenvoudig te vinden is dan komt het al snel als luiheid over als iemand er om komt vragen.
Absoluut niet. Een link naar technische documentatie is echt heel fijn, maar soms niet voldoende.
Ik heb laatst een hdd van een NetApp vervangen. Disk stond in prefail.

Zelf uitgevogeld hoe je dat ding vervolgens hard kunt laten failen, disk vervangen en, shit, geen rebuild. Geprobeert te Googlen wat ik verkeerd deed, maar geen succes. Ik heb NetApp support gebeld omdat ik het niet aan durfde te gaan experimenteren. Én het was vrijdag én daar een f*ckup maken betekend op zijn best een heel slecht weekend hebben.

Zo'n vraag zou ik hier willen stellen en dan graag zónder dat een NetApp specialist zegt "hier, handleiding", "triviale vraag, hoort niet hier", "bel NetApp" of "ik stuur je de rekening wel".

Ben ik nu minder ICTer omdat ik niet weet hoe ik een disk moet vervangen? F*ck no.
Ik ga al ff mee, beheer een allegaartje aan systemen maar weet gewoon niet alles. Zo'n NetApp is gewoon een ding waar ik niet dagelijks beheer op doe, geen cursus voor heb gevolgd en waar een diskswap met een prefailed disk niet bepaald dagelijks voor komt. (Het is de eerste in de pak 'm beet 4 jaar dat we het ding nu hebben.)
quote:
De uitslagen van de poll suggereren dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, maar de meeste leden.

Dit alles geldt tot op zeker hoogte voor heel GoT, maar zeker in dit "Professional"-deel.
Ik vind het belangrijk dat er heel duidelijke regels zijn en een van die regels zou moeten zijn dat we elkaar in alle vriendelijkheid helpen.

Zelf beheer ik een redelijk grote FB groep voor- en door ICT professionals. Ja, daar komt ook wel eens een vraag voorbij die redelijk beginners-like is. Dat is niet erg en zo'n vraag word gewoon beantwoord. Wel verwachten we van mensen dat ze een zinvolle vraag formuleren. Niet "mijn server start niet op" maar met context, wat er is gedaan, wat iemand zelf al heeft uitgevonden, etc. Kortom, een goede TS zoals ook op Tweakers gebruikelijk is.

Volgens mij is het hele idee van een forum dat je vragen kunt stellen waar je het antwoord niet op hebt. Googlen naar documentatie kan iedereen, je hebt juist hulp nodig van collega ICTers om die documentatie goed te interpreteren en toe te passen op jouw specifieke vraag. Volgens mij is daarvoor een forum als Tweakers en in dit geval, een specifiek deel als PN&S.

• RazorBlade72nd
quote:
Gelukkig, dan zijn we het daar in ieder geval over eens.
quote:

Eens even kijken of we het over het zelfde forum hebben. Ik ga naar de index van dit forum en selecteer een filter van 31 dagen. Dat moet genoeg zijn toch? Ik zie 11 praktische vragen en ik zie slechts 1 discussie onderwerp uit 2008.
quote:

Ben je nu toch weer aan het goed praten dat mensen lullig reageren op anderen? Dat gevoel krijg ik namelijk een beetje. Dit terwijl we net samen hadden vast gesteld dat de toon op dit forum wel wat vriendelijker kan.

Kijk, ik kan me heel goed voorstellen dat je bepaalde kaders gebruikt waaraan een bericht moet voldoen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het af en toe nodig is dat je maatregelen treft, zoals het sluiten van een onderwerp als een onderwerp niet voldoet aan die gestelde kaders. Wat ik me echter niet kan voorstellen is dat je daarbij moet natrappen en de persoon moet kleineren die het bericht heeft geplaats.
quote:
Als je even goed naar de uitlsag van de poll kijkt dan moet onmiddellijk opvallen dat dit niet "de leden van tweakers" zijn. Dit is een heel select gezelschap die de pol heeft ingevuld omdat de rest al is weggejaagd. Van dat selecte groepje van 55 mensen die de pol heeft ingevuld bezoeken 40 mensen dit forum dagelijks of vaker. Van dat groepje zoeken ook 40 mensen nooit naar antwoorden op dit forum. Van dit groepje willen slechts 6 mensen vaker onderwerpen zien met vragen.

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat deze mensen doodongelukkig moeten zijn over de status van "hun" forum. Zoals we al hebben vastgesteld zijn 11 van de 12 onderwerpen van de afgelopen maand concrete vragen en is er slechts één discussie onderwerp uit 2008. Ondanks dat de vaste kern dus graag discussie ziet, worden die niet geplaats.

Hoe zou dat toch komen? Misschien wel door dit regeltje: " Als je een discussietopic wilt starten, doe dat dan altijd in overleg met een moderator." Komt op mij een beetje over als een café in het uitgaansgebied waarbij je 3 weken van te voren schriftelijk moet reserveren om binnen te komen. Waarschijnlijk is die drempel net iets te hoog voor sommige mensen.
quote:
"bare knuckles board". Echt? Serieus? Dus mijn vermoeden dat je helemaal niet een vriendelijke toon wilt in dit forum is geheel terecht. Mijn opmerking dat het hier een slangenkuil is wordt hiermee totaal bevestigd. En je vind het vreemd dat mensen zich hier niet meer welkom voelen en vertrekken naar andere fora waar ze wel gerespecteerd worden?

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eerste een paar algemene opmerkingen voor ik in detail treedt.

Even een paar dingen uit elkaar houden.

Ten eerste "wat" je zegt en "hoe" je het zegt.
Aan het "hoe" valt een hoop te verbeteren hier op Tweakers. Wat je verder ook van een post of poster denkt, als je het niet netjes kan verwoorden dan kun je beter je mond houden. Het lijkt me dat iedereen het daar wel mee eens is. Ik hoop en denk dat ik zelf aan de goede kant zit, maar dat zullen anderen moeten beoordelen.

Ten tweede "Hoe we Tweakers willen" en "Hoe Tweakers is", zowel qua vorm als qua inhoud. Dat is waar die 'bare-knuckles' opmerking vandaan komt. Dat was niet zo'n handige term, want veel te agressief, maar het is wel zo'n beetje hoe het er aan toe gaat. Dat het niet echt waar iemand op zit te wachten, maar het is wat we hebben.

Hoe we willen dat Tweakers is, en de wat we daar over zeggen hangt natuurlijk nauw samen. Dat een bepaalde plek niet de juiste plek is voor beginnersvragen vind ik geen onredelijke mening. Verschillende boards binnen GoT hebben een andere functie. Als iemand in het Apple topic begint over Google dan wordt het ook verplaatst of gesloten. Zo vind ik ook dat er vragen zijn die niet op PNS thuis horen, daarbij horen vragen die eenvoudig te Googelen zijn.

Ten derde Luie vragen vs Discussievragen.
Er zijn nogal wat verschillende soorten vragen. Op sommige soorten vragen is maar één antwoord "klik op knop X", of zo iets. Daar valt verder niks zinnigs over te zeggen. Wie zo'n vraag stelt zal eerder een kort antwoord krijgen en volgens mij is daar niks mis mee.
Andere vragen zijn veel meer een kwestie van inzicht of omstandigheden. Daar kun je wel degelijk een interessante discussie over hebben tijdens het beantwoorden van zo'n vraag. Bijvoorbeeld "Wat vinden jullie van mijn IP-nummer-plan?".
Er zijn volgens mij maar weinig mensen die het echt leuk vinden om vragen uit de eerste categorie te beantwoorden. Daar krijg je geen forum voor bij elkaar.

Dan wat gerichtere reacties:
@unezra
quote:
Zelf uitgevogeld hoe je dat ding vervolgens hard kunt laten failen, disk vervangen en, shit, geen rebuild. Geprobeert te Googlen wat ik verkeerd deed, maar geen succes. Ik heb NetApp support gebeld omdat ik het niet aan durfde te gaan experimenteren. Én het was vrijdag én daar een f*ckup maken betekend op zijn best een heel slecht weekend hebben.

Zo'n vraag zou ik hier willen stellen en dan graag zónder dat een NetApp specialist zegt "hier, handleiding", "triviale vraag, hoort niet hier", "bel NetApp" of "ik stuur je de rekening wel".
Ik weet bijna zeker dat jij nooit zo'n reactie zou krijgen omdat jij iemand bent die altijd veel moeite steekt in dingen zelf uitzoeken en het uitstekend weet te verwoorden wat je hebt geprobeerd en waar je bent komen vast te zitten. Natuurlijk, dergelijk lomp gedrag hoort onder geen enkele omstandigheid, maar er is wel degelijk een verband tussen de vraagstel(ler/ling) en het niveau van de reacties, dat is niet meer dan menselijk.
quote:
Niet "mijn server start niet op" maar met context, wat er is gedaan, wat iemand zelf al heeft uitgevonden, etc. Kortom, een goede TS zoals ook op Tweakers gebruikelijk is.
Als het echt een goede TS is dan zie ik zelden lompe reacties.
quote:
Volgens mij is het hele idee van een forum dat je vragen kunt stellen waar je het antwoord niet op hebt.
Volgens mij niet, voor mij is 'discussie' een essentieel onderdeel van een forum. Zowel de Algemene Voorwaarden van Tweakers als de Van Dale gebruiken de term "discussie" om een forum te duiden:

Van Dale:
quote:
"fo·rum (het; o; meervoud: forums, fora)
1 groep deskundigen die met het publiek discussiëren over een bep. kwestie: forumdiscussie
2 website waar over een bep. zaak kan worden gediscussieerd
Algemene Voorwaarden:
quote:
Forum: het discussieplatform Gathering of Tweakers ("GoT")
Discussie is wat voorop staat. Een vraag kan deel zijn van een discussie, maar niet iedere vraag is geschikt voor een discussie.

Ik denk dat deze vraag best belangrijk is, daarom opende ik mijn post al met "veel is een kwestie van verwachtingen". Er zitten hier twee groepen mensen. Een groep mensen die een vragen-forum wil, en een groep mensen die een discussie-forum wil. Dat geeft verschillende verwachtingen van wat wenselijk gedrag is.

@RazorBlade72nd
quote:
Wat ik me echter niet kan voorstellen is dat je daarbij moet natrappen en de persoon moet kleineren die het bericht heeft geplaats.
Laten we daar over op houden, niemand wil dat, doen alsof het anders is leidt maar af van de kern, namelijk de vraag waarom mensen zich zo opstellen.
quote:
Ben je nu toch weer aan het goed praten dat mensen lullig reageren op anderen?
Ik probeer het te verklaren, dat is iets anders dan goed praten.
quote:
Als je even goed naar de uitlsag van de poll kijkt dan moet onmiddellijk opvallen dat dit niet "de leden van tweakers" zijn. Dit is een heel select gezelschap die de pol heeft ingevuld omdat de rest al is weggejaagd. Van dat selecte groepje van 55 mensen die de pol heeft ingevuld bezoeken 40 mensen dit forum dagelijks of vaker. Van dat groepje zoeken ook 40 mensen nooit naar antwoorden op dit forum. Van dit groepje willen slechts 6 mensen vaker onderwerpen zien met vragen.
Ik zie een groepje mensen dat weet wat ze willen. Dat wijkt misschien af van wat anderen zouden willen, maar de vaste bezoekers zijn behoorlijk consistent. Dat andere delen van Tweakers anders werken is prima, maar dit deel van het forum heeft z'n eigen publiek.
quote:
Hoe zou dat toch komen? Misschien wel door dit regeltje: " Als je een discussietopic wilt starten, doe dat dan altijd in overleg met een moderator." Komt op mij een beetje over als een café in het uitgaansgebied waarbij je 3 weken van te voren schriftelijk moet reserveren om binnen te komen. Waarschijnlijk is die drempel net iets te hoog voor sommige mensen.
Dat is inderdaad niet zo handig, al weet ik niet hoeveel mensen zich daar door laten tegen houden.
quote:
"bare knuckles board". Echt? Serieus? Dus mijn vermoeden dat je helemaal niet een vriendelijke toon wilt in dit forum is geheel terecht.
Dat is geen aanbeveling maar een waarschuwing. Dit is waarom ik schreef over het verschil tussen het forum dat we hebben en het forum dat we willen.

In samenvatting.
Iedereen is het eens dat je netjes met elkaar om hoort te gaan, maar over het doel van dit forum bestaan flink uit elkaar lopende meningen. Ik zie met name een groot gat tussen de "harde kern" van dit board en de incidentele bezoekers. Dat zie ik ook terug in de eerste reacties in dit topic die vooral gaan over "consumenten" versus "professionals". Bezoekers hebben flink uit elkaar lopende verwachtingen en dat geeft over en weer frustraties met lomp gedrag tot gevolg.

• MAX3400

MAX3400

quote:
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:17:
...Dat is waar die 'bare-knuckles' opmerking vandaan komt. Dat was niet zo'n handige term, want veel te agressief, maar het is wel zo'n beetje hoe het er aan toe gaat. Dat het niet echt waar iemand op zit te wachten, maar het is wat we hebben.
Klopt en zelf ben ik ook iemand van "niet lullen maar poetsen", "gooi eens een knuppel in het hoenderhok" of "hoe is dit een normale vraagstelling".

Dat gezegd hebbende; en enigszins inhakend op je laatste paragraaf: de verwachting tussen vraagsteller en beantwoorder is inderdaad vaak niet in lijn. In een aantal gevallen, afhankelijk van het subforum, is dat vaker omdat de vraagsteller denkt te weten waar het over gaat in plaats van dat de beantwoorder te weinig kennis heeft. Imho zou een duidelijker template (of desnoods niet weghaalbaar maar dat is een andere discussie) wel helpen.

Goed, terug naar PNS. En dan voornamelijk de P. Het gaat over "professional" en wat mij betreft ligt daar impliciet in besloten dat je een (goede) boterham verdient op het vlak van networking en servers. Dit is zowel een brede betaalde inzetbaarheid met overal voldoende kennis van alsmede zeer specifieke (hoog) betaalde inzetbaarheid op 1 specifiek vlak. Dan mis ik soms echt de aansluiting tussen een bepaalde topicstart en de real world; sommige mensen denken er niet bij na dat als je dezelfde topicstart zou mailen aan support @ vendor . com, dat ze je uitlachen waar je bij staat.

Het zou dus helpen dat topicstarts (of templates) voor onder andere PNS, bijvoorbeeld voorzien zouden zijn van hints/tips als "past je vraag binnen je SLA", "welke niet-werkende oplossing heeft jouw leverancier al voorgesteld" maar misschien ook "waar val je binnen het RACI-model (ITIL)". Het klinkt plastisch maar alleen al door dit soort aanvullende info, is het voor ons ook makkelijker om te begrijpen dat Marietje van de receptie moeite heeft met een Exchange-server of dat "20 jaar Cisco-expert" een issue heeft met een bepaalde firmware van Cisco.

Begin me ondertussen wel te realiseren dat P dus een relatief onuitvoerbaar iets zou worden. Maar sommige servers *kuch* bestaan uit niet meer dan een service ergens op een IoT-device. Hoe Professional moeten we dat dan nog zien? Het lijkt me niet bedrijfskritisch (in veel gevallen) noch krijg je daar fulltime voor betaald om die ene service 24/7/365 in de lucht te houden.

• unezra

unezra

Ik vraag me meer en meer af of PNS wel de juiste naam is voor een subforum.
Persoonlijk zou ik liever gewoon een "ICT Professionals" subforum zien, waar de onderwerpen breed zijn en niet specifiek iets met Networking te maken hoeven hebben.

Een breed subforum dus, voor alle soorten ICT professionals. Van servicedesk medewerkers tot projectleiders, van systeembeheerders tot netwerk specialisten. Van devops tot mensen met verstand van de hardware kant van datacenters. (Koeling, stroom, etc.)

Dat maakt het wat minder "eng" en geeft ook meer ruimte om vragen te stellen aan collega's met een andere specialiteit. Hoe fijn is het als je een koelingsvraagstuk hebt als daar een specialist datacenters is, die jij op jouw beurt weer helpt als hij of zij vast loopt met een stuk monitoring van het geheel...

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is dat niet veel te breed? Wat is de onderscheidende factor? Ik ben het eigenlijk wel met je eens 'networking en servers' misschien wat nauw is, maar met 'professional' gaan we er ook niet komen.

Mag je alleen posten als je zelf een professional bent?
Mag je alleen posten als je op "professioneel niveau" vragen stelt?
Mag je alleen antwoorden als je professionele ervaring hebt?

Dat lijkt me niet jouw bedoeling, maar als je niet zo'n grens trekt, waar dan wel?*
Alle ICT-onderwerpen behandelen lijkt me ook niet de bedoeling, we hebben niet voor niets subfora. Op ieder gebied is er wel iemand werkzaam, dus dat is niet genoeg. Daarbij zijn er hier een hoop mensen die privé een heel datacenter draaien waar het gemiddelde MKB niet aan kan tippen.

Nu komt de term "Datacenter" bij me op. Dat woord bevat een vluegje "professional", een vleugje "servers & netwerken" en een vleugje "grote omgeving" zonder dat het de betere hobbyist uitsluit, terwijl het wel duidelijk maakt dat we het niet over datatypisten hebben.

* persoonlijk zou ik de tweede optie een mooie vinden, maar op een bepaalde manier is dat juist het probleem dat we proberen op te lossen.

• Bor

Bor

quote:
unezra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:04:
Een breed subforum dus, voor alle soorten ICT professionals. Van servicedesk medewerkers tot projectleiders, van systeembeheerders tot netwerk specialisten. Van devops tot mensen met verstand van de hardware kant van datacenters. (Koeling, stroom, etc.)
Op persoonlijke note zie ik dit juist liever niet; zeker niet omdat de zaken die je noemt echt totaal andere takken van sport zijn en er een behoorlijk verschil in interesse en soms zelfs niveau zit.

Frontpagemoderatie Forum

• RazorBlade72nd
Ik denk dat ik over de toon op dit forum meer dat genoeg heb gezegd. Ik kan alleen zeggen dat het voor mij een belangrijke reden is om voornamelijk op andere fora actief te zijn. Zoals ik gemerkt heb delen sommige die mening enorm en sommige andere hebben op bepaalde punten reserveringen.

Over het gedeelte "professioneel" daar kan je natuurlijk je vraagtekens bij stellen. Normaal gesproken betekend professioneel dat er geld mee verdiend wordt maar de meeste bakkers en slagers hebben een netwerk dat niet veel zal verschillen van een netwerk bij een normale thuisgebruiker. Aan de andere kant ben ik naast mijn werk ook vaak hobbymatig bezig met domaincontrollers, server clusters, Visual Studio, Cisco apparatuur etc. Meestal ben ik dan aan het "studeren" wat bij ICT-ers vaak inhoud dat je iets in een virtueel lab aan prutsen bent. Daarover is bij de meeste niet ICT-ers geen kennis. Het is dus voor mij logisch dat je daarover hier van gedachte wisselt en niet in de andere fora.

Wel zie ik dat er een trend is dat werkgevers steeds meer verwachten dat je het automatiseren automatiseert. Het kunnen scripten en eventueel programmeren (dunne scheidslijn) wordt steeds belangrijker. Daarnaast is er een beweging richting de (hybride) cloud. Je moet je daarom afvragen of een PNS niet met enige aanpassingen hoort onder "IT pro" / "defschuur". Ik gooi ook maar een balletje op. Ik zie hier overigens nog maar heel weinig "discussie" / "vragen" over scripts terwijl dat vaak de interessante zaken zijn. Zeker als het over efficiëntie gaat.

• unezra

unezra

quote:
Bor schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:16:
[...]
Op persoonlijke note zie ik dit juist liever niet; zeker niet omdat de zaken die je noemt echt totaal andere takken van sport zijn en er een behoorlijk verschil in interesse en soms zelfs niveau zit.
Is dat erg?

Het is niet zo dat er op dit moment veel leven in de PN&S brouwerij is en ik denk dat juist alle diverse ICT functies elkaar kunnen versterken. Daarbij groeien mensen vaak door. Servicedeskmedewerker word systeembeheerder, systeembeheerder word manager of architect. Functies verschuiven ook, iemand begint als netwerk engineer en gaat er systeembeheer bij doen of iets met devops.

Juist door alles in 1 subforum te gooien breng je dat bij elkaar en leer je van elkaar.

Pas als 1 onderwerp te veel de overhand krijgt zou je kunnen gaan nadenken over afsplitsing.

Dit is een beetje hoe ik dat met een FB groepen conglomeraat doe die ik met wat mensen beheer. De hoofdgroep heeft later afsplitsingen gekregen voor programmeurs, vacatures, hobbyisten, etc. Later is zelfs de hobbyistengroep weer opgesplitst in een helpdesk groep en een hobbyistengroep, omdat de eenvoudige vragen te veel de overhand kregen.

Ofwel, ik zou beginnen met een breed subforum primair gericht op ICT professionals in alle takken van sport en pas later herverdelen in subfora als dat nodig is.

• RazorBlade72nd
quote:
unezra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:43:
[...]
Is dat erg?

Het is niet zo dat er op dit moment veel leven in de PN&S brouwerij is en ik denk dat juist alle diverse ICT functies elkaar kunnen versterken. Daarbij groeien mensen vaak door. Servicedeskmedewerker word systeembeheerder, systeembeheerder word manager of architect. Functies verschuiven ook, iemand begint als netwerk engineer en gaat er systeembeheer bij doen of iets met devops.

Juist door alles in 1 subforum te gooien breng je dat bij elkaar en leer je van elkaar.
Dat er niet veel leven in de brouwerij is komt niet omdat er te weinig ICT professioneels zijn in Nederland die zich bezig houden met servers en netwerken. We zitten op één van de grootste Internetknooppunten van de wereld en er zijn heel veel server en netwerkprofessionals in Nederland. Het verbreden van het onderwerp zal alleen maar tot verwatering leiden wat resulteert in minder mensen die hier actief zullen zijn. De keuze voor ICT-ers om te discussiëren op fora is enorm. De vraag is alleen waarom ICT-ers er liever voor kiezen om elders hun heil te zoeken dan hier. Ik heb al mijn zegje hier over gedaan. Ik denk dat de sfeer op een forum heel bepalend is en wellicht ook het lastigste te veranderen. Voor mij is ICT niet alleen mijn beroep maar ook mijn passie. Ik ga dus het liefste naar een forum waar ik enthousiast van wordt en niet naar een forum waar die passie voor mijn gevoel ontbreekt. Natuurlijk is het zo dat waar ik een warm gevoel bij krijg niet het zelfde hoeft te zijn waar andere blij van worden. Beginners zien als prutsers is niet iets waar ik een goed gevoel bij krijg.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:38

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Ik vind dat er echt ruimte op GoT is voor PNS topics, de dieper gaande technische topics waar je echt als "professional" (oei ergerlijk woord) nut van hebt. Het probleem is vaak de tijd die nodig is om een goed topic te maken, de input die je terug krijgt (dan is een topic bij de leverancier of community een betere plek) wel een stuk lager.

Het "server"-deel zie je weinig terug in PNS, komt natuurlijk ook dat het in de hoek "Internet & Netwerken" staat, en meer serversoftware je terug zal vinden in Non-Windows Operating Systems (NOS) en Serversoftware en Windows Servers (WSS). De pure hardware kant is natuurlijk ook steeds minder en minder interessant omdat veel meer via een hypervisor zijn werk doet.

Beetje het zelfde probleem waar de security professional tegen aan loopt. Privacy & Beveiliging (PB) is erg breed gericht en de topics "Help ik ben gehackt?" zijn ook regelmatig terug te vinden, dat is lastig als je ergens dieper op wilt ingaan (bv over een BlackHat conferentie). Maar het is wel een goede plek daarvoor, en de mensen die in die nice zitten of daar kennis hebben zullen er gewoon met elkaar daar voor hunzelf ruimte moeten maken (waarbij dit dan ook gefaciliteerd moet worden).

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• Bor

Bor

quote:
unezra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:43:
[...]
Daarbij groeien mensen vaak door. Servicedeskmedewerker word systeembeheerder, systeembeheerder word manager of architect. Functies verschuiven ook, iemand begint als netwerk engineer en gaat er systeembeheer bij doen of iets met devops.
Mensen groeien inderdaad vaak door. Wat ik mij persoonlijk afvraag is in hoeverre dat interessant is voor juist de meer technisch onderbouwde "professional" welke waarschijnlijk niet op helpdesk vragen zit te wachten. Mensen die bijvoorbeeld interesse hebben in bv projectleiding zijn denk ik sneller geneigd een forum of topic op te zoeken welke daar bij past. Zo ook voor de andere onderwerpen. Wat is het voordeel voor een vergaarbak met disciplines en verschillende niveau's? Is dat juist niet het punt waarop PNS zich afscheid van de "rest van GoT"? We hebben immers ook fora als Netwerken en topics als Systeembeheerders en hun problemen - deel 37 (wat overigens vaak meer met hobby of helpdeskwerk te maken lijkt te hebben). Allemaal interessant maar niet echt "Pro".

Frontpagemoderatie Forum

• unezra

unezra

quote:
Bor schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Mensen groeien inderdaad vaak door. Wat ik mij persoonlijk afvraag is in hoeverre dat interessant is voor juist de meer technisch onderbouwde "professional" welke waarschijnlijk niet op helpdesk vragen zit te wachten. Mensen die bijvoorbeeld interesse hebben in bv projectleiding zijn denk ik sneller geneigd een forum of topic op te zoeken welke daar bij past. Zo ook voor de andere onderwerpen. Wat is het voordeel voor een vergaarbak met disciplines en verschillende niveau's? Is dat juist niet het punt waarop PNS zich afscheid van de "rest van GoT"? We hebben immers ook fora als Netwerken en topics als Systeembeheerders en hun problemen - deel 37 (wat overigens vaak meer met hobby of helpdeskwerk te maken lijkt te hebben). Allemaal interessant maar niet echt "Pro".
Ik denk juist dat de kracht kan zitten in het samenvoegen van die disciplines. Maar goed, ik ben als multidisciplinair-ICTer-by-choice nogal gekleurd daarin. Ik vind het helemaal niet interessant op mijn eigen eilandje te klooien en zoek juist continu naar samenwerking.

Een forum waar al die disciplines samenkomen, desnoods in subfora, maar wet als gemene deler dat iedereen werkzaam is in de ICT, zou voor mij het meest interessant zijn. Op Tweakers is er wel wát Professioneel, maar het is zeer beperkt en alle Pro subfora zijn behoorlijk dead-ish.

Dat ligt niet aan de hoeveelheid mensen natuurlijk zoals @RazorBlade72nd terecht oip merkt, maar ik denk eerder aan de onbekendheid van Tweakers bij ICTers als forum waar je ook voor je beroepsmatige vragen terecht kunt. Kortom: Reorganiseer en promoot, binnen de Tweakers gelederen maar ook zeker daar buiten. :)
quote:
RazorBlade72nd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:08:
[...]
Dat er niet veel leven in de brouwerij is komt niet omdat er te weinig ICT professioneels zijn in Nederland die zich bezig houden met servers en netwerken. We zitten op één van de grootste Internetknooppunten van de wereld en er zijn heel veel server en netwerkprofessionals in Nederland. Het verbreden van het onderwerp zal alleen maar tot verwatering leiden wat resulteert in minder mensen die hier actief zullen zijn. De keuze voor ICT-ers om te discussiëren op fora is enorm. De vraag is alleen waarom ICT-ers er liever voor kiezen om elders hun heil te zoeken dan hier. Ik heb al mijn zegje hier over gedaan. Ik denk dat de sfeer op een forum heel bepalend is en wellicht ook het lastigste te veranderen. Voor mij is ICT niet alleen mijn beroep maar ook mijn passie. Ik ga dus het liefste naar een forum waar ik enthousiast van wordt en niet naar een forum waar die passie voor mijn gevoel ontbreekt. Natuurlijk is het zo dat waar ik een warm gevoel bij krijg niet het zelfde hoeft te zijn waar andere blij van worden. Beginners zien als prutsers is niet iets waar ik een goed gevoel bij krijg.
Ik denk eerder dat het Tweakers niet de naam heeft ook te kunnen dienen als professioneel forum. De keuze is reuze en de associatie van Tweakers als forum is dat van ICT hobbyisten en algemeen forum voor vanalles en nogwat. (Want ook verbouwingsvragen, sportvragen, muziekvragen, etc, passen keurig in een subforum. Grappig genoeg zijn die delen behoorlijk actief en nuttig, terwijl die helemaal niets met computers as-such te maken hebben.)

Het professionele gedeelte mis ik heel erg. Er is een zalig klaagtopic, maar voor werkinhoudelijke vragen ga ik niet snel naar Tweakers juist omdat het te rustig is. (Iets met kip en ei.) Daarbij zie je dat inhoudelijke vragen dan weer snel in het klaagtopic behandeld worden terwijl dat hele topic Members-Only *en* er niet voor bedoeld is. (Maar de zelfsturing daarop is vaak matig.)

• RazorBlade72nd
quote:
unezra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:44:
Dat ligt niet aan de hoeveelheid mensen natuurlijk zoals @RazorBlade72nd terecht oip merkt, maar ik denk eerder aan de onbekendheid van Tweakers bij ICTers als forum waar je ook voor je beroepsmatige vragen terecht kunt. Kortom: Reorganiseer en promoot, binnen de Tweakers gelederen maar ook zeker daar buiten. :)
Ik denk niet zozeer dat ICT-ers niet weten dat Tweakers bestaat en ik verwacht dat veruit de meeste ICT-ers wel op de hoogte zijn dat er fora zijn voor professionele netwerken en servers. Ik denk dat er desondanks heel veel ICT-ers niet de behoefte voelen om hier actief te zijn. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat het hier een behoorlijk dooie bedoeling is, maar als de discussies die hier zijn wel de moeite waard zouden zijn dan zou je verwachten dat het zou gaan groeien.

• unezra

unezra

quote:
RazorBlade72nd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:01:
[...]
Ik denk niet zozeer dat ICT-ers niet weten dat Tweakers bestaat en ik verwacht dat veruit de meeste ICT-ers wel op de hoogte zijn dat er fora zijn voor professionele netwerken en servers. Ik denk dat er desondanks heel veel ICT-ers niet de behoefte voelen om hier actief te zijn. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat het hier een behoorlijk dooie bedoeling is, maar als de discussies die hier zijn wel de moeite waard zouden zijn dan zou je verwachten dat het zou gaan groeien.
Dat is dus precies mijn punt.

Veel ICTers zullen Tweakers wel kennen, maar niet als plek waar je met je professionele ICT vragen terecht kunt. Dat klopt ook, de P subfora zijn behoorlijk dood.

Het is een beetje kip en ei denk ik, zolang in het klaagtopic inhoudelijke discussies worden gevoerd, elders amper én er geen reclame voor word gemaakt zal het dood blijven. Dus zullen er dingen moeten veranderen, maar wel door eerst een goede basis neer te leggen.

Ik denk dat die basis bestaat uit een breed forum, waar alle door mij genoemde groepen ICTers, zowel de harde als zachte kant, vertegenwoordig en welkom zijn. Waar een welkome en open sfeer heerst en waar een projectleider net zo welkom is als een hardcore devop.

• RazorBlade72nd
quote:
unezra schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

Dat is dus precies mijn punt.

Veel ICTers zullen Tweakers wel kennen, maar niet als plek waar je met je professionele ICT vragen terecht kunt. Dat klopt ook, de P subfora zijn behoorlijk dood.

Het is een beetje kip en ei denk ik, zolang in het klaagtopic inhoudelijke discussies worden gevoerd, elders amper én er geen reclame voor word gemaakt zal het dood blijven. Dus zullen er dingen moeten veranderen, maar wel door eerst een goede basis neer te leggen.

Ik denk dat die basis bestaat uit een breed forum, waar alle door mij genoemde groepen ICTers, zowel de harde als zachte kant, vertegenwoordig en welkom zijn. Waar een welkome en open sfeer heerst en waar een projectleider net zo welkom is als een hardcore devop.
Tja, waarom jezelf beperken tot professionals in de ICT. Waarom niet ook voor kappers en lifestyle gurus? De kans dat ik een discussie begin over complexe netwerken en server systemen in een forum dat bevolkt wordt door een ratjetoe aan mensen met allemaal verschillende interessegebieden is bijzonder klein. Sterker nog, misschien is server en netwerk al te algemeen. Over het algemeen zijn de mensen die OSPF en BGP protocollen implementeren niet dezelfde mensen die een Docker server beheren. Als ik naar mezelf kijk dan bezoek ik voor een specifieke uitdaging het liefst het forum dat het dichtste in de buurt kom. Ik ga voor een Cisco configuratie naar een Microsoft forum en ik ga voor een Active Directory probleem niet naar Cisco.

• unezra

unezra

quote:
RazorBlade72nd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:35:
[...]
Tja, waarom jezelf beperken tot professionals in de ICT. Waarom niet ook voor kappers en lifestyle gurus? De kans dat ik een discussie begin over complexe netwerken en server systemen in een forum dat bevolkt wordt door een ratjetoe aan mensen met allemaal verschillende interessegebieden is bijzonder klein. Sterker nog, misschien is server en netwerk al te algemeen. Over het algemeen zijn de mensen die OSPF en BGP protocollen implementeren niet dezelfde mensen die een Docker server beheren. Als ik naar mezelf kijk dan bezoek ik voor een specifieke uitdaging het liefst het forum dat het dichtste in de buurt kom. Ik ga voor een Cisco configuratie naar een Microsoft forum en ik ga voor een Active Directory probleem niet naar Cisco.
Waarom denk je dat?

Waarom zou een projectleider geen nuttige input kunnen leveren bij een storagevraagstuk en waarom zou die storagespecialist geen nuttige input kunnen leveren bij een projectleidingvraagstuk?

We hebben allemaal een goed functionerend brein, werken allemaal in dezelfde tak van sport. Ik leer juist heel veel van andere disciplines, soms meer dan van mijn eigen.

Wat je nu wil is een forum dat al heel klein en inactief is, nog kleiner en inactiever maken door meteen vanaf de herstart alles op te knippen. Dat werkt niet. Het werkt wel door het NU op 1 grote hoop te gooien, alles door elkaar heen te laten lopen en pas als 1 onderwerp te vaak voor komt, daar een apart subforum voor aan te maken.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
Bor schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:12:
We hebben immers ook fora als Netwerken en topics als Systeembeheerders en hun problemen - deel 37 (wat overigens vaak meer met hobby of helpdeskwerk te maken lijkt te hebben). Allemaal interessant maar niet echt "Pro".
Slecht voorbeeld imo, alles wat op een vraag lijkt wordt direct neergesabeld en moet een eigen topic worden (want is niet de plek voor vragen), terwijl nu juist een aantal pro's in dat topic zitten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• unezra

unezra

quote:
Oogje schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:45:
[...]
Slecht voorbeeld imo, alles wat op een vraag lijkt wordt direct neergesabeld en moet een eigen topic worden (want is niet de plek voor vragen), terwijl nu juist een aantal pro's in dat topic zitten.
Dat staat ook héél duidelijk in de topicwarning en to be honest vind ik dat zelf wel prettig. Een apart zeur en klaagtopic los van een technisch topic. Wat mij betreft word daar nóg wat strenger op gelet door de deelnemers aan het topic. (Zelfmoderatie is een goed ding, hoe minder moderatie door forum mods hoe beter.)

Of het topic moet volledig open gegooid worden, maar ook plaats bieden aan klagen. Yet, vraagtopics zijn vaak beter als apart topic, wil je niet in een bestaand topic gooien. Volgens mij gaat het hier ook niet om een apart topic voor pro vragen, maar om een compleet subforum met meerdere topics of zelfs sub-subfora.

• RazorBlade72nd
quote:
unezra schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

Waarom denk je dat?

Waarom zou een projectleider geen nuttige input kunnen leveren bij een storagevraagstuk en waarom zou die storagespecialist geen nuttige input kunnen leveren bij een projectleidingvraagstuk?
Tja, waarom ook niet. Laat de projectleider maar eens de CLI configuratie doen van een Netapp SAN. Ik hoop toch niet dat als ik ooit geopereerd moet worden in het ziekenhuis dat ze er een concert pianist bij halen omdat hij ook een goed stel hersenen heeft. Sorry, maar ICT-ers zijn kennis werkers en kennis is wat anders dan goed kunnen nadenken.

• unezra

unezra

quote:
RazorBlade72nd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:46:
[...]
Tja, waarom ook niet. Laat de projectleider maar eens de CLI configuratie doen van een Netapp SAN. Ik hoop toch niet dat als ik ooit geopereerd moet worden in het ziekenhuis dat ze er een concert pianist bij halen omdat hij ook een goed stel hersenen heeft. Sorry, maar ICT-ers zijn kennis werkers en kennis is wat anders dan goed kunnen nadenken.
Zolang ICTers maar op hun eigen eilandje blijven klooien en nooit verder kijken dan hun eigen specialisatie, blijf je oplossingen houden die technisch misschien op deelgebieden goed werken, maar overall mensen helemaal niet blij van worden.

Natuurlijk kan een projectleider geen NetApp admin vervangen, nor vice versa. Maar een NetApp admin kan wel degelijk nuttige tips geven aan een projectleider als het gaat om het vervangen van een storageplatform en die projectleider kan op zijn beurt weer tips geven aan een NetApp admin die betrokken is bij de aanschaf van een nieuw storage systeem.

Het gaat om samenwerking. Geen enkele ICTer heeft enkel te maken met zijn eigen stukje expertise, zijn eigen kleine eilandje. Helaas is dat besef nog lang niet tot iedere ICTer doorgedrongen.

En ja, met goed kunnen nadenken kom je een heel eind. Je kunt als niet-NetApp-specialist misschien niet die NetApp configureren maar je kunt zeker meedenken over hoe de inrichting van dat ding beter aan kan sluiten bij de wensen en eisen van de organisatie.

Daarom pleit ik dus voor een breed subforum, waar een projectleider gewoon mee mag denken over een storagevraagstuk als diegene denkt waarde toe te kunnen voegen aan de discussie.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
unezra schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Zolang ICTers maar op hun eigen eilandje blijven klooien en nooit verder kijken dan hun eigen specialisatie, blijf je oplossingen houden die technisch misschien op deelgebieden goed werken, maar overall mensen helemaal niet blij van worden.

Natuurlijk kan een projectleider geen NetApp admin vervangen, nor vice versa. Maar een NetApp admin kan wel degelijk nuttige tips geven aan een projectleider als het gaat om het vervangen van een storageplatform en die projectleider kan op zijn beurt weer tips geven aan een NetApp admin die betrokken is bij de aanschaf van een nieuw storage systeem.

Het gaat om samenwerking. Geen enkele ICTer heeft enkel te maken met zijn eigen stukje expertise, zijn eigen kleine eilandje. Helaas is dat besef nog lang niet tot iedere ICTer doorgedrongen.

En ja, met goed kunnen nadenken kom je een heel eind. Je kunt als niet-NetApp-specialist misschien niet die NetApp configureren maar je kunt zeker meedenken over hoe de inrichting van dat ding beter aan kan sluiten bij de wensen en eisen van de organisatie.

Daarom pleit ik dus voor een breed subforum, waar een projectleider gewoon mee mag denken over een storagevraagstuk als diegene denkt waarde toe te kunnen voegen aan de discussie.
Maar....een kenmerk van een forum is toch juist dat iedereen met een account (en wel of niet gehinderd door enige kennis) kan reageren op posts? Misschien mis ik je hele punt, maar ik denk dat het probleem van het subforum is of er überhaupt nog posts komen met interessante inhoud.
Voor mezelf gesproken denk ik dat de meest leuke cases niet op een forum kunnen ivm NDA. Of je bent dagen bezig om het zo aan te passen dat het niet meer te herleiden is, en die tijd steek je dan liever in wat anders.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Bor

Bor

quote:
unezra schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

We hebben allemaal een goed functionerend brein, werken allemaal in dezelfde tak van sport.
Zonder de discussie hier aan te willen gaan: op heel hoog niveau heb je het misschien over een zelfde tak vak sport wanneer je deze legt op het niveau "automatisering". Dat gezegd te hebben is projectleiding wel degelijk een heel andere tak van sport als netwerkbeheer of -engineering wat weer een heel andere tak van sport is als database beheer en ga zo maar door. Als je naar de verschillende disciplines kijkt zijn het juist compleet verschillende takken van sport. Dat wil niet zeggen dat je niets van elkaar kunt leren maar diepgaande input hoef je vaak niet grensoverschrijdend te verwachten is de ervaring. Dergelijke echte multidisciplinaire specialisten zijn erg dun gezaaid.

Frontpagemoderatie Forum

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

quote:
unezra schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:01:
Dat staat ook héél duidelijk in de topicwarning en to be honest vind ik dat zelf wel prettig. Een apart zeur en klaagtopic los van een technisch topic. Wat mij betreft word daar nóg wat strenger op gelet door de deelnemers aan het topic. (Zelfmoderatie is een goed ding, hoe minder moderatie door forum mods hoe beter.)

Of het topic moet volledig open gegooid worden, maar ook plaats bieden aan klagen. Yet, vraagtopics zijn vaak beter als apart topic, wil je niet in een bestaand topic gooien. Volgens mij gaat het hier ook niet om een apart topic voor pro vragen, maar om een compleet subforum met meerdere topics of zelfs sub-subfora.
Toen ik modereerde probeerde ik dit soort ongewenste posts in verzameltopics af te splitsen naar aparte topics. Dat zou hier ook kunnen helpen. Als er een interessante vraag wordt gesteld in een probleemtopic kun je daar makkelijk een nieuw topic van maken in een meer passen forum, zoals bijvoorbeeld PNS.

Volgens mij moeten we in ieder geval van het voorvoegsel "Professional" af. Het zegt niks, het sluit alleen maar mensen uit die zichzelf niet als professional zien.

Het extreem brede board zie ik echter niet zo zitten. Ik zie dan geen verschil meer met de rest van GoT. Je geeft aan dat je met een brede groep wil beginnen en daar dan later eventueel afsplitsingen wil maken. Dat is volgens mij precies wat GoT is. Heel GoT is die brede groep en PNS is de afsplitsing. Misschien heeft deze afsplitsing geen zin meer maar als je het te breed maakt maakt dan voelt ook niemand zich meer aangesproken. Tevens heb je dan te veel overlap met de andere boards.

• Bor

Bor

quote:
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:15:
[...]
Volgens mij moeten we in ieder geval van het voorvoegsel "Professional" af. Het zegt niks, het sluit alleen maar mensen uit die zichzelf niet als professional zien.
Hoe zie je dat voor je? Komt je dan niet gewoon uit bij Netwerken en Serversoftware en Windows Servers ? Ik zie persoonlijk voor bepaalde vragen juist toegevoegde waarde in het stukje "P". In de andere genoemde fora zie je toch vooral hobbymatige zaken of consumenten apparatuur voorbijkomen.

Frontpagemoderatie Forum

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
* Equator neemt een aanloop..

Het is even wat druk geweest zowel privé als zakelijk, dus het was even wat stiller in dit topic. Ik wil jullie allen wel bedanken voor de input. Ik heb zeker waardevolle posts gezien en ook wat dingen die mogelijk snel in te zetten zijn. d:)b

1) Het hernoemen van PNS omdat:
a) 'professional' wellicht afschrikt voor mensen die zich niet als professional zien
b) 'Networking & Servers' te beperkt is.
- Ik snap de feedback, en we gaan hier naar kijken. Voorstellen zijn zeker welkom.

2) PNS omtoveren naar een Future Technology ding (idee van @MAX3400 ) en leveranciers hier ook wat laten 'presenteren'.
- Op zich een leuk idee waar zeker een optie tot uitvoeren in zit. Echter leveranciers aanhaken wordt wellicht lastig gezien het forum wat dat betreft nog te veel los staat van de commerciele frontpage. Maar we kijken naar wat er mogelijk is.
- Het bespreken van toekomstige dingen lijkt mij ook zeker interessant. Ik ben alleen bang voor een hele korte discussie in de trand van (en ja nu overdrijf ik) "Is 100gbE al noodzakelijk in een DataCenter" met een hele korte reactie ls "Nee want $iets is bottleneck" of "ja, natuurlijk sneller is altijd beter".

3) Ruimte bieden voor een 'kleine technische vragen' topic. (niet geheel) toevallig vandaag ook aangehaald door @Hero of Time in het Systeembeheerder-topic.
- Ik heb daar niet direct moeite mee, mits dit dan ook beperkt kan blijven tot technische vragen uit de IT/OT sfeer.

4) Aparte ervaringen/dicussietopics over de onderwerpen:
a) Netwerk (hardware, configuratie, (nieuwe)technology ervaringen)
b) IT Security (implementaties, frameworks, standaarden, oplossingen)
c) Architectuur (ervaringen, frameworks, methoden, referentie architecturen en werkwijzen)
d) Datacenters (ervaringen, kosten, connectivity, beperkingen)

5) Moderatie minder streng maken:
- Wij kunnen zeker minder streng modereren, maar dit houdt ook in dat de regulars minder 'geergerd' kunnen reageren in een topic wat gemaakt is door iemand met minder kennis en ervaring. Dit is overigens geen verwijt.

Voor wat betreft de punten bij 4: Dat kunnen we sowieso starten. We moeten daarvoor het wel eens worden over de aanpak. Een ervaringentopic zou in mijn ogen ook gebruikt mogen worden om vragen te stellen, zolang ze maar over het onderwep gaan (of het aanraken).

Als er iemand zich geroepen voelt en over een specifiek onderwerp een topic wil starten, neem even contact op. Ik ga nadenken over een topicstart voor Architectuur :)

Vragen/opmerkingen

• unezra

unezra

Persoonlijk zou ik kiezen voor (en/of):

- Subforum voor alle IT Pro gerelateerde zaken, niet meteen opsplitsen. (Zeker niet omdat hard- en sofware steeds minder onderscheidend is. SDN bijvoorbeeld, of virtualisatie.) Ik vind de genoemde a, b, c, en d *veel* te specifiek. 1 groot subforum werkt denk ik beter, er kan altijd afgesplitst worden.

De common denominator moet denk ik zijn dat het gaat om bedrijfsgerelateerde ICT, waarbij zware hobbyvragen óók mogelijk zijn. (Bijvoorbeeld omdat iemand thuis met spul aan het stoeien is dat in een klein bedrijf niet zou misstaan en dus meer raakvlakken heeft met professioneel beheer dan met hobbypruts.)

- Systeembeheerderstopic minder "eng" maken, vragen daar gewoon toe staan mits ze klein zijn en een grote mate van zelfmoderatie verwachten. (Dus zodra iets groter word of is, meteen verwijzen en verplaatsen naar het IT Pro gedeelte).

Ik denk dat als je nu de hele boel meteen opsplitst in meer dan 1 Pro subforum, je de boel laat sterven voor het goed en wel herboren is.

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
De onderwerpen bij 4) zijn natuurlijk aan te vullen. Niet alleen dit rijtje. Maar dit zijn wel de zaken waar de meeste vraag naar is.

Het systeembeheerderstopic is niet van mij. Dat valt onder General Chat, en daar ben ik niet de baas.

Voor wat betreft de "IT pro" sectie in GoT. Daar heb ik mij ook al jaren over verbaasd. Die kan ik intern nog wel eens aanslingeren.

En misschien heb ik me niet juist uitgedrukt, maar het was niet mijn idee om meerdere Pro subforums te maken. Wel kunnen er meerdere interessante onderwerpen besproken worden in want nu PNS is.

Vragen/opmerkingen

• unezra

unezra

Equator schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:20:
De onderwerpen bij 4) zijn natuurlijk aan te vullen. Niet alleen dit rijtje. Maar dit zijn wel de zaken waar de meeste vraag naar is.

Het systeembeheerderstopic is niet van mij. Dat valt onder General Chat, en daar ben ik niet de baas.

Voor wat betreft de "IT pro" sectie in GoT. Daar heb ik mij ook al jaren over verbaasd. Die kan ik intern nog wel eens aanslingeren.

En misschien heb ik me niet juist uitgedrukt, maar het was niet mijn idee om meerdere Pro subforums te maken. Wel kunnen er meerdere interessante onderwerpen besproken worden in want nu PNS is.
Ah, zo. :) Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Ja, of PNS en alle andere dingen die nu Pro gerelateerd zijn opheffen en samenvoegen tot 1 IT Pro gedeelte, met zoals eerder voorgesteld pas afsplitsen als er duidelijk 1 onderwerp de overhand neemt en behoefte krijgt aan een eigen groep.

Zeker met steeds meer overlap tussen hard- en software, netwerken en systeembeheer, heeft een algeheel IT Pro subforum waar "alles" mag denk ik meer nut dan een directe splitsing.

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Ja, of PNS en alle andere dingen die nu Pro gerelateerd zijn opheffen en samenvoegen tot 1 IT Pro gedeelte, met zoals eerder voorgesteld pas afsplitsen als er duidelijk 1 onderwerp de overhand neemt en behoefte krijgt aan een eigen groep.
Kleine stapjes. Er hangt ook nog een heel rechtensysteem vast aan deze groepen, en dat zomaar omgooien is geen sinecure.

Voorlopig verwacht ik geen (gedeeltelijke) fusie tussen bijvoorbeeld Softe Goederen en Internet en Netwerken. Die scheiding zal er wel blijven. Maar ik ben op de achtergrond ook bezig om deze twee in de sectie "IT Pro" te krijgen. Althans, even kijken hoe anderen hier tegenover staan.

Vragen/opmerkingen

• unezra

unezra

Equator schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:48:
[...]

Kleine stapjes. Er hangt ook nog een heel rechtensysteem vast aan deze groepen, en dat zomaar omgooien is geen sinecure.

Voorlopig verwacht ik geen (gedeeltelijke) fusie tussen bijvoorbeeld Softe Goederen en Internet en Netwerken. Die scheiding zal er wel blijven. Maar ik ben op de achtergrond ook bezig om deze twee in de sectie "IT Pro" te krijgen. Althans, even kijken hoe anderen hier tegenover staan.
Hmmm. En de huidige secties domweg archiveren, op slot zetten en een nieuw combined subforum maken?
Of denk ik dan te eenvoudig?

(Echt een soort nieuw begin. Le Roi est mort, vive le Roi.)

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Ik denk dat je daar echt te eenvoudig denkt. Dat vereist veel meer op back-end, front-end en een stuk acceptatie door een grote groep met stakeholders.

Binnen de hoofdgroep I&N kan ik veel voor elkaar krijgen, daarbuiten minder :)

En de koning is niet dood toch ;)

Vragen/opmerkingen

• unezra

unezra

Equator schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:05:
Ik denk dat je daar echt te eenvoudig denkt. Dat vereist veel meer op back-end, front-end en een stuk acceptatie door een grote groep met stakeholders.

Binnen de hoofdgroep I&N kan ik veel voor elkaar krijgen, daarbuiten minder :)

En de koning is niet dood toch ;)
:)
Ik ben heel benieuwd en vind het tof om te zien dat er iig beweging in zit.

Het is ook een persoonlijke "need", ik zou echt heel blij zijn met Tweakers als Pro forum, niet vooral voor hobby en niet-ICT vragen. (Waar ik overigens OOK heel blij mee ben. Het is heerlijk divers hier. De reden waarom het het enige forum is waar ik actief ben.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Equator schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:48:
[...]
Maar ik ben op de achtergrond ook bezig om deze twee in de sectie "IT Pro" te krijgen. Althans, even kijken hoe anderen hier tegenover staan.
Kuch... Is na 9 maanden de teerling geworpen?

Of is het een heeeeleee lange Sprint?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:28:
[...]

Door drukte aan mijn persoonlijke kant is hier niets mee gedaan.

Vragen/opmerkingen

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:28:
[...]

Even een korte update: Uitsluitsel heb ik nog niet, maar er wordt gekeken naar een herindeling. Hoe dat er uit komt te zien heb ik nog geen inzicht in gekregen.

Vragen/opmerkingen

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True