Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Tijd voor een nieuwe gaming rig. Need help!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZheCarp
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 24-05-2018
Onderaan staat de wenslijst. Maar hieronder vind je al mijn vragen en bemerkingen waar ik hulp bij nodig heb.

Situatieschets:
Mijn huidige pc-setup heb ik al een ..hele.. tijd. Hoe ik tot nu toe heb overleefd? Don't ask 8)7

Nu zijn de technische problemen enorm irritant aan het worden (die niet alleen voorkomen onder stress, maar zelfs idle). Ik weet de oorzaak, maar met het vervangen van 1 of 2 onderdelen wil ik niet meer beginnen. De kans dat met al deze oude hardware bottlenecks zullen ontstaan lijkt mij vrij groot.

Daarom ben ik dus opzoek naar een nieuwe setup. Randapparatuur is niet nodig, dat is misschien voor een andere keer.

Maar dus, mijn huidige setup:
  • Operating System
  • Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
  • CPU
  • Intel Core i7 2600K @ 3.40GHz Sandy Bridge 32nm Technology
  • RAM
  • 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-25)
  • Motherboard
  • Alienware 046MHW (CPU 1)
  • Graphics
  • 2048MB ATI AMD Radeon HD 6950 Cayman Pro
  • Storage
  • Samsung SSD 850 EVO 250GB ATA Device
  • Scherm 1
  • [url="https://tweakers.net/pricewatch/271791/asus-ml248h-zwart.html"]Asus ML248H[/url] (1920x1080@60Hz)
  • Scherm 2
  • [url="https://tweakers.net/pricewatch/159608/samsung-syncmaster-2032bw.html"]Samsung SyncMaster 2032BW[/url] (1680x1050@60Hz)
Ik zoek een?
Kortom: Nieuwe computer voor de komende "decade". Technologie gaat uiteraard snel vooruit, maar als je ziet dat ik sinds 2011 mijn huidige setup heb, snap je wel wat ik bedoel: Nu het nieuwste perfect kunnen draaien, en na verloop van tijd zal dit uiteraard afzwakken tot het te irritant wordt en ik mij weer iets nieuws koop.

Ikzelf had dus iets in gedachten van:
Grafische kaart: Nvidia 1070 TI. Maar geen idee welke! Liefst eentje die niet als een stofzuiger klinkt. Misschien de EVGA GTX 1070 Ti FTW Ultra Silent Gaming? Of maakt de turboklokfrequentie zo'n verschil dat de Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced beter is?

Processor: Ryzen 2700X of Intel i5 8600 of Intel i7 8700. Geen idee welke het beste bij mij past. Ryzen leek mij het beste, omdat die op vele dingen het beste scoort. Maar het schijnt nogal wat lastiger te zijn te combineren met sommig geheugen?

Geheugen: 16GB DDR4. Maar dewelke?

Moederbord: clueless!

Hardeschijf: Samsung EVO 860 500GB of Samsung EVO 960 250GB. Is de extra snelheid merkbaar? Opslag is niet echt een probleem voor mij, heb genoeg schijven hiervoor. Dit is gewoon de prijscategorie die ik er ongeveer aan wil uitgeven.

Scherm: Momenteel gebruik ik hoofdzakelijk mijn ML248. De SyncMaster zet ik dan aan wanneer ik tussendoor iets op YouTube wil bekijken of wat wil opzoeken tijdens het gamen. Het plan is, eens ik er plaats voor heb op mijn bureau, misschien een tweede ML248 aan te schaffen. Ofwel, indien jullie het erover eens zijn dat mijn ML248 met 60HZ een upgrade nodig heeft naar iets met een hogere frequentie, mijn hoofmonitor ook te vernieuwen (maar den wel niet 2x). In dit geval zal de 2e monitor dan de ML248 worden en doe ik de SyncMaster aan de kant.

OS: deze zal uiteraard Windows10 worden nu, i.p.v. het huidige W7.

Wat is je budget?
Tussen de 1000 en 2000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om:
Hoofdzakelijk mmorpgs mee te spelen, zoals Guild Wars 2, Final Fantasy XIV en World of Warcraft. Maar af en toe ook eens eens single player game als The Witcher 3 of Final Fantasy XV.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb dus gekeken naar de BBG Mei 2018 ("Highendsysteem" van +/- 1500 euro) en op het eerste zicht leek dit wel in orde en een goede investering. Maar ondanks dit uiteraard vele malen beter zal zijn dan wat ik nu heb, schrikken de comments mij daar toch een beetje af.

Er zijn vele meningsverschillen over de keuze van processor en moederbord (en in mindere mate het geheugen).

Vraag:
Wat denken jullie over deze zaak, met mijn geval in het achterhoofd?

Ik wil gerust de investering doen (ik had iets in gedachten tussen de 1000 en 2000 euro), maar ben nog niet overtuigd of ik me op de BBG moet focussen of eerder enkele euro's meer (of minder) uitgeef voor iets dat gelijkwaardig of beter is.

Bijkomende vraag:
Nvidia 1070 TI: Leek mij qua budget en noden de betere keuze.
1080: maar voor enkele euros meer heb ik deze al, is deze dan niet beter?
1080 TI: en als ik dan toch meer uitgeef, waarom dan niet full-on balls-to-the-walls?

Wanneer de Pascal GPUs uitkomen, zullen de huidige prijzen dan merkbaar zakken? Of is het niet de moeite nog 2 a 3 maand hierop te wachten?

En wat is jullie mening over SLI? Is dit aan te raden of eerder overbodig? Beantwoord!

Alvast bedankt voor jullie tijd!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 316,-€ 316,-
1EVGA GeForce GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING€ 587,-€ 587,-
1Fractal Design Define C TG€ 83,01€ 83,01
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,14€ 75,14
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 199,-€ 199,-
1Corsair RM550x Zwart€ 89,90€ 89,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.450,04

EDIT: de post conform gemaakt met de juiste template en de ontbrekende informatie aangevuld.

EDIT: Wenslijst toegevoegd.

[Voor 59% gewijzigd door ZheCarp op 20-05-2018 19:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZheCarp
Bedankt voor de snelle reacties @JohanNL & @John Rambo.

Ik maak vanavond de edit! Was nogal laat gisteren, vandaar de vlugge post met ontbrekende info :$

[Voor 12% gewijzigd door ZheCarp op 20-05-2018 18:41]

• ZheCarp
@Inrage Zo, de edit is gemaakt!

[Voor 17% gewijzigd door ZheCarp op 20-05-2018 18:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZheCarp
@OverloadOfRed Wenslijst onderaan toegevoegd. Bij "Ik zoek een" staan mijn bemerkingen waar ik hulp bij nodig heb. De wenslijst is dus de richting waar ik naartoe wil. Maar weer niet of alles samen gaat. Of dat er "overkill" bij zit, of dat ik beter iets anders neem in sommige gevallen. En qua moederbord heb ik helemaal geen idee.

@CyberMania Ik snap wat je bedoelt, maar zoals beschreven is "decade" niet zo letterlijk te nemen. 4k is voor mij dus niet nodig, dan ga ik (denk ik) sterk buiten mijn budget.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZheCarp
De technische problemen met de huidige setup zijn trouwens BSODs die meerdere keren per dag gebeuren door de grafische kaart die zijn beste tijd gehad heeft; zeer irritant dus. Al een tijdje aan de gang, maar nu steeds frequenter. Een nieuwe pc is dus zeker een noodzaak. Zou graag door de haast geen verkeerde keuze maken. Vandaar dat ik hier eens kom raad vragen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True