Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• olakrak
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12-11-2018
Ik heb als een in buitenland geboren Nederland vaak discussies met mensen over immigratie en de gevolgen ervan.

Vaak is een van de opmerkingen die ik krijg over uitkering, dat veel mensen met buitenlandse afkomst uitkering krijgen en zij dit niet kregen toen ze werkloos waren.

Na een paar vragen kom ik er snel achter dat ze langer werkloos zijn/waren en van ww uitkering moeten overstappen naar bijstandsuitkeringen. Alleen hebben die mensen een koophuis en hebben ze geen recht op bijstand.

Wanneer ik aangeef dat ik vind dat mensen die jaren werkloos zijn geen huis horen te hebben terwijl ze op de belasting geld van anderen leven krijg ik vaak boze blikken.

Wat vinden jullie hiervan? Is het oneerlijk voor die mensen dat ze met een eigen huis en/of dure auto's niet recht hebben op bijstand of vinden jullie de wet prima zoals het is?

• olakrak
quote:
Richh schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:13:
In zijn algemeenheid: mensen met dure auto's verdienen imho geen bijstand, de bijstand is een vangnet voor uiterste gevallen. Als je een dure auto onder je gat hebt, ruil die maar in voor een koekblikje, maak de restwaarde op en dán is er ruimte voor bijstand.

Wat betreft woningen is het een lastig verhaal, wat voornamelijk komt door het grote tekort aan betaalbare huurwoningen. Er zijn al teveel mensen op zoek, moeten we dan de mensen die waarschijnlijk al lagere lasten hebben in hun koopwoning óók nog op die markt drukken? Ik ben het eens met de morele kant van het verhaal, maar praktisch zal dit denk ik verkeerd uitpakken.

En dan nog het kromme: stel iemand leeft zijn hele leven op het randje en spaart al zijn eigen geld op. Vervolgens gaat er iets mis. Hij zou dan eerst z'n spaargeld moeten opmaken en leeft dus altijd op het randje. Terwijl als hij in de eerste jaren niks had gespaard en alles uitgaf, had hij tot die tijd meer te besteden gehad...

Verder snap ik niet zo goed wat de link met immigratie is :P dat heeft hier an sich weinig mee te maken.
Daar bestaat de ww uitkering voor. Je hebt de tijd om een nieuwe baan te vinden. Een bijstand is een heel andere soort uitkering. Het is gemaakt voor mensen in geldnood die anders niet kunnen leven. En mensen die een huis hebben zijn niet echt in geldnood

• olakrak
quote:
Richh schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:13:
In zijn algemeenheid: mensen met dure auto's verdienen imho geen bijstand, de bijstand is een vangnet voor uiterste gevallen. Als je een dure auto onder je gat hebt, ruil die maar in voor een koekblikje, maak de restwaarde op en dán is er ruimte voor bijstand.

Wat betreft woningen is het een lastig verhaal, wat voornamelijk komt door het grote tekort aan betaalbare huurwoningen. Er zijn al teveel mensen op zoek, moeten we dan de mensen die waarschijnlijk al lagere lasten hebben in hun koopwoning óók nog op die markt drukken? Ik ben het eens met de morele kant van het verhaal, maar praktisch zal dit denk ik verkeerd uitpakken.

En dan nog het kromme: stel iemand leeft zijn hele leven op het randje en spaart al zijn eigen geld op. Vervolgens gaat er iets mis. Hij zou dan eerst z'n spaargeld moeten opmaken en leeft dus altijd op het randje. Terwijl als hij in de eerste jaren niks had gespaard en alles uitgaf, had hij tot die tijd meer te besteden gehad...

Verder snap ik niet zo goed wat de link met immigratie is :P dat heeft hier an sich weinig mee te maken.
Ik ben niet de gene die de link met immigratie maakt. Het zijn meestal de in Nederland geboren mensen die de vergelijking maken en het eerlijk vinden dat er mensen jaren op bijstand leven maar zij hun huis moeten verkopen. Daarvan ook mijn vraag, want ik vind dat het niet een eerlijke vergelijking is.

• olakrak
quote:
Malt007 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:14:
Ander probleem is dat er ook vaak extraatjes zijn voor vluchtelingen/immigranten die voor Nederlanders die in een uitkering/bijstand niet gelden. Dingen als een volledig ingericht huis, wasmachines, televisies (dingen die ik niet heb gecontroleerd maar in de afgelopen jaren heb zien langskomen in het nieuws). Dit staat dan in schril contrast met mensen in de AOW die ook graag dat soort regelingen zouden willen hebben.
Niet waar. Toen wij een verblijfsvergunning kregen hebben we 5k gekregen voor spullen en die hebben we netjes over 5 jaar terugbetaald.

• olakrak
quote:
ReRichard schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:20:
Jij vind het vreemd dat er Nederlanders zijn, die het waarschijnlijk niet zo breed hebben, het als vreemd/vervelend ervaren dat Nederlands belastinggeld naar een buitenlander gaat. Tja, de realiteit zal ongetwijfeld een stuk genuanceerder zijn maar wanneer men niet verder kijkt dan enkel naar dat feit dan is dat volkomen logisch (niet terecht, wel begrijpelijk)
Het is niet dat ik hun problemen niet begrijp. Mijn vader leeft op bijstand en rijd een 1k auto en zijn gemiddelde banksaldo is -900 euro en ik vind dat terecht voor iemand die niet werkt. Maar er zijn mensen die verwachten omdat ze blonde haar en blauwe ogen hebben dat er andere mensen met hun belastinggeld voor hun koophuis betalen.

• olakrak
quote:
Malt007 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:21:
[...]

Dat was blijkbaar jouw gemeente, er zijn ook gemeentes waar je wel 10.000 euro kan krijgen zonder dat je deze hoeft terug te betalen.

Nogmaals @lactaxative, het gaat hier niet om wat ik vind, maar wat een reden kan zijn dat er negatief gereageerd kan worden op asielzoekers en hun uitkeringen. N.a.v. kamervragen door Wilders heeft nu.nl wat feiten proberen te controleren en geconcludeerd kan worden dat asielzoekers wel degelijk een hoop extra's krijgen waarbij je je kan afvragen of dat geld niet ook verdeeld kan worden onder Nederlanders die het moeilijk hebben.

https://www.nu.nl/nucheck...ielzoekers-eigenlijk.html
Dan hebben jullie daarvoor gekozen bij de verkiezingen. Persoonlijk zou ik niet op een partij stemmen die gratis geld weggeeft.

• olakrak
quote:
Batsgeit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:30:
[...]

Wat.

Je krijgt met een uitkering geen hypotheek, zo makkelijk ligt het. Hoe verwachten mensen dit dan?

Overigens zie ik ook niet in waarom je vader een auto moet hebben als hij in de bijstand zit, kan hij zijn gemiddelde banksaldo ook omhoog helpen door hem te verkopen.
Daar heb ik niet voor gekozen. De overheid vind blijkbaar dat iedereen een auto mag hebben en mijn vader heeft daar gebruik van gemaakt.

Ik denk dat jij trouwens ook snapt dat je nadat je een huis gekocht hebt in de bijstand kan belanden. 8)7

• olakrak
quote:
Malt007 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:33:
[...]

Wat bedoel je nou helemaal? Insinueer jij nou dat ik vind dat het zonde van het geld is maar dat het mijn eigen schuld zou zijn omdat 'wij' daarvoor gestemd hebben?

Dus jij zou stemmen op een partij die vluchtelingen niet helpt?
Helpen kan ook op een andere manier. Wij hebben die geld ontvangen en makkelijk over 6 jaar terugbetaald. Helpen betekent niet altijd gratis geld weggeven.

• olakrak
Maar laten er on topic blijven. Zoals anderen al aangegeven hebben heeft immigratie niet echt met dit onderwerp te maken. Mijn vraag was ook meer gericht op mensen met onbegrijpelijke verwachtingen, wat de afkomst ook mag zijn.

• olakrak
quote:
Malt007 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:36:
[...]

Volgens mij zeg je net dat je vader al 10 jaar bijstand ontvangt.
Ja, en van die 10 jaar betaalde die van zijn uitkering de geld terug. Dit betekent dat we een paar jaar minder uitkering kregen. Ik snap je punt ook wel maar het bespaart aan de einde van de dag toch wat geld.

• olakrak
quote:
Batsgeit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:40:
[...]

Welke onbegrijpelijke verwachtingen? Je weet dat de bijstand 9xx euro per maand is, wat moeten ze er dan nog meer van verwachten?

[...]

Ja, terugbetalen van gekregen geld...
Is nog steeds 5k minder aan uitkering over 6 jaar. En hoe ik het onbegrijpelijk vind is vrij simpel, bijstand is bedoeld voor mensen die geen vermogen hebben. Als iemand al 3 jaar thuis zit zonder werk vind ik dat hij eerst zijn eigen vermogen mag gebruiken voordat die uitkering ontvangt. Persoonlijk vind ik een huis bezitten niet iets waar iedereen de recht op moet hebben. Het is een luxe waar iemand zelf hard voor moet werken en alleen moet kopen als die daar ook zelf de geld voor kan betalen.

• olakrak
quote:
Batsgeit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:55:
Oké, mooi praktijkvoorbeeld:

Iemand koopt op z'n 35e een huis van, laten we zeggen, 3 ton. Hij raakt op z'n 60e zijn baan kwijt, zit tot z'n 62e in de WW en gaat daarna over tot de bijstand. Moet hij dan zijn huis gaan verkopen, om die vijf jaar tot de AOW te kunnen overbruggen? Hij heeft er immers 25 jaar lang hard voor gewerkt en het huis is bijna hypotheekvrij.

Het lijkt me in dit soort gevallen erg onwenselijk om eerst op zijn eigen vermogen te gaan teren; heeft hij daar dan alle jaren hard voor gewerkt, om vlak voor z'n pensioen op deze manier 'afgestraft' te worden?

Mensen die immers vanaf meet af aan in de bijstand zitten, hebben uiteindelijk dezelfde situatie als de man in dit voorbeeld.
Dikke peggehad? Het is natuurlijk niet leuk voor meneer, maar je speelt met de kaarten die je gekregen hebt. Voer een wet is die deze meneer gaat helpen en je opent een floodgate die tien tot honderdduizenden gaan misbruiken.

Vind het persoonlijk trouwens erg grappig dat er zoveel medelijden voor zulke mensen wordt getoond, maar totaal 0 medelijden voor buitenlanders, want ja die zijn toch allemaal gelukzoekers en misbruiken de systeem toch altijd.

• olakrak
quote:
Batsgeit schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:08:
[...]

Ja, want 60+'ers gaan massaal de bijstand in omdat dat zo lekker makkelijk is, en ook nog eens veel lucratiever dan gewoon die paar jaar door blijven werken...

[...]

Ik maak in mijn voorbeeld geen onderscheid tussen autochtonen en allochtonen. Of het nou een Nederlander is of een Eritreeër, wat maakt mij het uit?

Ik krijg het idee dat het je niet zozeer om het (mis)bruiken van de bijstand gaat, maar dat je je een beetje in de slachtofferrol verplaatst.
Jou vorige post was een totale slachtofferrol verhaal.

• olakrak
quote:
Nature schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 17:52:
[...]

Zullen mensen het niet eerder zorgwekkend vinden dat nieuwe Nederlanders zo'n 8 tot 20 keer vaker een uitkering hebben?
vind ik ook, uit ervaring weet ik dat het vaak niet door de nieuwe Nederlanders zelf komt. Mijn ouders werden 7 jaar in een azc geplaatst zonder dat ze mochten werken, leren of zelfs vrijwilligers werk doen. Tegenwoordig krijgen zelfs mensen met hbo diploma geen baan meer naar 45, dan kan hij het wel schudden. En nee, onze procedure is nooit gesloten geweest en wij hebbben niet eens een rechtbank bijgewoond, gewoon gewacht.

Dit is echt een probleem die we samen moeten oplossen. Want dit werkt tegen de nieuwe Nederlander en het kost de regering veel geld.

• olakrak
quote:
M a r c o schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:48:
[...]

Niet aanvallend bedoeld hoor, maar als serieuze vraag:
Heeft hij wel serieus geprobeerd om aan werk te komen?

Ik ben van mening dat er altijd werk is. Voor de HBO'er van 45 misschien niet op zijn niveau en vakgebied, maar ik vind dat zodra je in de bijstand zit, je een stuk minder kritisch mag zijn naar het soort werk.

Veel mensen vinden het simpelweg een recht om bijstand te ontvangen, en dat ze zelf de keuze mogen maken om niet te werken en van bijstand rond te komen.
Mijn mening is dat als je de mogelijkheid hebt om te werken, dat dit dan ook een plicht is, ipv een ander voor jou te laten werken.Ik ben dan ook sterk voorstander van de verplichte tegenprestatie.

Bij ons op het werk hebben we ook een schoonmaakster. Die is tijdens de Bosnische burgeroorlog naar Nederland gevlucht met haar man, nadat zijn opa, vader en broer al gedood waren.
Zij werkt keihard in de schoonmaak, en haar man werkt in de boomgaard.
Het is werk wat geen opleiding vereist, en misschien nauwelijks boven het minimum betaald, maar ze zijn er zelf trots op dat ze hier mogen wonen, en kunnen werken. En inmiddels is haar dochter ook opgegroeid, heeft een opleiding kunnen volgen en is nu tandarts assistente.
Mijn vader heeft 2x een jaar bij verschillende fabrieken gewerkt als lasser als een werkplein + bedrijf samenwerking. Beide keer werd zijn contract na 1 jaar gestopt omdat de samenwerking maar 1 jaar was en hij te duur was. Nu is die 50+ en heeft die niet eens meer de lichamelijk kracht om fysiek intensieve werk uit te voeren.

Maar ik geef je gelijk, er zijn mensen die het misbruiken, maar die leven ook op niks. Ik zou echt niet kunnen leven met een inkomen zo laag als een uitkering. Bijstand is voor mensen die niks hebben, niet voor mensen die een huis bezitten ten waarde van 3 ton en daarnaast nog bijstand willen krijgen.

• olakrak
quote:
Glenfiddich schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Volgens mij korten die rechtse partijen helemaal niet echt op de bijstand, maar op de middenklasse.
De reden dat ik niet voor VVD heb gestemd voorige jaar was omdat ze de vakantiegeld van mensen met bijstand willen weghalen. Dus ze nemen van de armen en geven het aan de rijke.

• olakrak
quote:
Qweridee schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:07:
[...]

Dus, je vind eigenlijk dat een koophuis niet kan als je een uitkering hebt, maar vakantiegeld, dat mag dan weer wel?

Heel cru gezegd, maar, hoezo zou je vakantiegeld moeten ontvangen terwijl je eigenlijk al het hele jaar vakantie hebt in de bijstand?
Omdat een family uit meer bestaat dan alleen de mensen die een uitkering krijgen. Veel kinderen die elke dag naar school gaan moeten ook recht hebben op een leuke vakantie.

• olakrak
Ik vind dat veel mensen de bijstand zien als iets wat de ww uitkering voor gemaakt is. Meestal hebben zulke mensen 1 jaar om werk te vinden zonder dat ze op bijstand terecht komen. Snap ook niet waarom het zo belangrijk is dat iedereen tegenwoordig een eigen woning heeft.

• olakrak
quote:
mathy_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:45:
[...]

Wanneer ze een vaste verblijf status hebben mogen ze heus werken, alleen nu is het zo dat ze binnen 12 weken een huisvesting moeten krijgen, wat dus vaak een sociale huurwoning is.
Welke dan weer weg valt voor de gene die al jaren op de wachtlijst staan.

Het systeem is daarin niet eerlijk naar mijn mening.

En een zolder kamer voor een hardwerkend iemand is ook geen juiste plek om te wonen.
Je kan een familie niet op straat laten wonen omdat er mensen zijn die langer aan het wachten zijn. En geloof mij, als gezinnen uit het azielzoeker centrum komen hebben ze meestal al meer dan een paar jaar gewacht. Een meestal hebben ze in die jaren een huis met 2 tot 3 andere gezinnen moeten delen.

• olakrak
quote:
Ton Deuse schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Ik snap niet waar die associatie tussen het bezitten van een woning (met hypotheek) en het genieten van welvaart weg komt. Je moet ergens wonen en in absolute vaste lasten is een koopwoning doorgaans veel goedkoper dan exact dezelfde woning in huurvorm, zeker particulier.
Ook heeft de verkoop van de woning haken en ogen, het gaat nu lekker maar als je je woning moet verkopen toen het 2010~2012 was ging hij gewoon zwaar onder water weg en wordt je problemen alleen maar groter. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is van bijstandscriteria.

Als dat echt een reden is om geen bijstand te krijgen, ook al doe je op alle punten je best, vind ik dat raar ja, want zolang er een hypotheek aan vast hangt die meer is dan jij hebt gespaard heb je gewoon een keiharde schuld en dus geen kapitaal. Maar ik heb me nooit verdiept in bijstand.
Omdat je niet uitzonderingen aan de regels kan maken bij een uitkering. Je kan niet een gezin verplichten dat de auto minder dan 3k moet kosten, je mag maar 4 weken op vakantie, mag niet duurder dan zoveel zijn, je kinderen die in huis wonen boven 18 moeten zelfs als ze een bijbaan hebben voor school de geld inleveren en dan een groep gewoon een vermogen van meerdere tonen laten houden. :+

Die van de kinderen ben ik trouwens niet zeker over, het was tenminste zo 7 jaar geleden zo. Wil geen foute informatie de wereld in helpen O-) .

olakrak wijzigde deze reactie 30-03-2018 13:27 (5%)

• olakrak
quote:
Brent schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:28:
[...]

In de of-vraag zijn er dus twee dingen die je problematisch kunt vinden, ik vind het eerste problematischer dan het tweede.
Ik vind tweede juist belangrijker, ik heb liever dat de overheid wat meer geld weggeeft dan dat we tegen onze normen en waarden ingaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• olakrak
quote:
n3othebest schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 13:32:
[...]

Klopt, er is zeker terugval. Maar van die €2500 bruto krijg je maar ~€1800 netto. En dan ga je inderdaad een paar honder per maand achteruit. Maar de terugval zou nog veel groter zijn als je direct de bijstand in gaat.
Maar is het niet de verantwoordelijkheid van de persoon zelf om die terugval zoveel mogelijk te minimaliseren? Als jij 1 jaar ww krijgt en weet dat je toch geen baan vind, moet je toch stappen ondernemen zodat de terugval zo weinig mogelijk problemen oplevert?

• olakrak
quote:
turtles3 schreef op maandag 2 april 2018 @ 21:12:
De topicstarter komt mij zeer egoïstisch over.Daarom zou ik hem de guldenregel willen meegeven, " Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet."
Ik vind weer de mensen die mensen met twee verschillende maten willen meten de egoïsten. Ik heb nooit gezegd dat ik de bijstand regel zoals die nu is ondersteun of niet, de enige wat ik zeg is dat we niet voor twee verschillende groepen twee verschillende regels kunnen opstellen.

Van een kant wordt een groep zo een onder druk gezet met honderden regels, van de andere kant moet er een groep zijn die gewoon hun spulletjes mogen houden terwijl ze in de zelfde regeling zitten.

Ik ben trouwens niet verantwoordelijk voor de duizende mensen die op hun 20 een baan vinden, nooit doorstuderen en uiteindelijk oude *knip* worden die geen meerwaarde meer hebben. Je hebt 20/25 jaar om je onmisbaar te maken, doe je het niet, wees zelf verantwoordelijk voor de risico's.

S.v.p. geen denigrerend taalgebruik.

defiant wijzigde deze reactie 04-04-2018 23:16 (3%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True