Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 13
Acties:

Onderwerpen

• Slarno
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Woei, vandaag vier bomen gekocht! Vier bloeiers zodat we het hele jaar door mooie bomen hebben. Deze zijn het:

- Prunus Subhirtella Autumnalis Rosea
- Prunus Watereri
- Euonymus europaeus 'Red Cascade'
- Acer Rubrum Scanlon

Vorige week is onze nieuwe tuin geëgaliseerd en nu kunnen ze er in. We hebben nog wat ruimte te vullen. Inmiddels staan er 245 vaste planten en ruim 250 bloembollen klaar. Tijd om van de zandvlakte weer een tuin te maken!

En ondertussen nog een renovatie van het huis, die is ook in volle gang.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:38
saviour schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:59:
[...]

De afstand tot de erfgrens kan per gemeente verschillen. In onze APV staat dat de afstand 0 cm mag zijn.
Wat je zegt is dat je een minimaal 2,5 m hoge haag mag plaatsen OP de erfgrens als je buurman het daar niet mee eens is.
Weet je dat zeker?

Doorgaans kunnen ze niets zeggen als de haag op afstand van de erfgrens staat qua hoogte, dat is dus anders als hij wel op de erfgrens staat en mandelig is of aan de straat grenst.

Maar ik begrijp van @barry86 dat hij bij hen op de erfgrens wel hoger mag dan minimaal 2,5 meter, volgens hun APV.
Want het klinkt misschien raar, als de buurman er geen probleem mee heeft zal je toch moeten snoeien als een verdere buur daar over gaat klagen en hij mag maar 2 meter hoog op de erfgrens.

Heb vanavond een eerste opzetje gemaakt van de Plowbucket, lijkt zowaar op wat ik in gedachten had.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• goldmemberf1
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 02-12 22:20
Het eerste deel van ons terras is bestraat en heeft al een regenbui test ondergaan. Het valt ons op dat op sommige plekken het water toch aardig op de tegel blijft staan, ook al is er volgens de hovenier voldoende rekening met afschot gehouden. Is dit normaal? Het heeft maar kort geregend hier vanochtend.

Tegels zijn geokeramische tegels 4cm dik, gelegd in geel zand.

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06:53
goldmemberf1 schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:50:
[...]

Waar zie je dat het niet haaks is, dat de tegels uitsteken en 3 holle plekken? Ik heb er serieus te weinig verstand van om dat te kunnen zien
Precies wat @Borromini zegt.

Als je de lijnen van de tegels doortrekt is het een kartellijn. Dit is haaks,

Jouw tegels liggen overdreven,

Daaraan kan je zien of je straatwerk haaks is. Ik neem aan dat het gewoon A-keus is en dus gewoon goede kwaliteit tegels betreft. Deze tegels zijn bijzonder maatvast waardoor dit niet nodig hoeft te zijn.

Zoals ik op de foto's bekijk zie, zie ik 4 holle plekken. Kan gezichtsbedrog zijn of aan het scherm van m'n telefoon liggen maar dat zijn deze plekken.

Je kan het controleren met een lange waterpas of balk. Je zou het ook een draad over de tegels kunnen spannen. Deze mag dan niet vrij lopen.

In welke regio woon je? Evt pm?

• Teijgetje
Weer twee uurtjes verder............scharnieren en versteviging. :)
Klep blijft uit zichzelf staan op de voorste/middelste as-pen, mits ik de handel draaibaar krijg die hem open moet maken zou je er ook mee kunnen schuiven met klep vast.
Maar hij kan simpel los.
Nu een beetje aflassen en de slijtstrip er voor onder schroeven (ligt nu los), en een lier versieren die de bak optilt.
Het hefmechanisme van de schuif gaat er af gezien dit voortaan met een druk op een knop op het dashboard gaat.
Was die opleiding werktuigbouw toch ergens goed voor. >:)

En maar vast na gaan denken over gewichten voor achterop. Ik denk dat de constructie voorop nu leeg zo'n 70-80 kg weegt. (schuif is 44kg incl koppeling en ik heb 4 mm staalplaat gebruikt)
De tractor weegt een kleine 300kg zonder bestuurder.

[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2021 22:08]

• Teijgetje

Zo jammer dat de zoden nu groener dan ons eigen gras beginnen te worden en ik deze week nog geen tijd had ze te planten in de berm, en ze haast maaien moet..............en toen ik vlakbij nog 75 m² gratis zag ik de eerste beller was. :+
Dat kan daar dan weer gelukkig wel met pallet en al door een shovel in mijn bus gezet. _/-\o_
Dus maar weer even wat wijntjes halen. ;)

Dat wordt aanschuiven voor de rest van de zoden om dat even een weekje uitgelegd te krijgen, deze zijn van vandaag en dus nog fris morgen..
Heb dan ruim 190 m² voor €70. _/-\o_ _/-\o_

Vanaf zaterdag dus maar gaan leggen/de berm doen. Dat scheelt ook al een week water geven.

[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-09-2021 20:02]

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:43

Het begint er op te lijken, nog een zending van een Biologische kweker te gaan. De kweker in Ede had helaas niet alles van de planten die we op hun site uitgezocht hadden, nadeel van zo laat in het seizoen je zaken regelen.
Wat we misten hebben we nu bij twee andere kwekers weggehaald, het was niet echt een dingetje geweest als het niet juist de twee varianten van de Zilverkaars waren geweest die er niet meer waren, die reuzen vormen bij ons de 'backdrop' voor het lagere spul naar voren in het plantenbed langs de schutting. Maar goed, twee soortgelijke (maar niet de specifieke soorten die we eerst gekozen hadden [zucht]) op de kop getikt maar dan wel bij twee verschillende kwekers, tja.

In dat lange stuk dus.
In ieder geval scheelt het huidige weer ons sjouwen met gieters (ons huis heeft ingegoten waterleidingen, ontdekten we nadat de klusjesman een half uur in beide kruipruimtes gezocht had naar iets om een kraan naar de achtertuin te kunnen maken). De klimmers langs de schutting beginnen al sprieten langs het 'klim net' omhoog te pushen, een geranium her en der produceert nog ff snel wat laatste bloemen.
Nu wachten tot het weer goed droog is en het laatste zand tussen de tegels borstelen, dan ziet het er meteen weer beter uit, maar ik word nu al vrolijk van het zeer bescheiden groen dat ik nu door onze achterdeur zie :D

We hebben dus nu geen waterkraan achter (of voor) en ik moet dus wat anders verzinnen, of in het toilet dwars door onze mooie tegels (waar we GEEN reserve exemplaar van hebben) raggen om buiten een wateraansluiting te krijgen.
Maar goed, als alles aangeslagen is, is dat enkel op hele droge momenten een dingetje (hoop ik)

[Voor 7% gewijzigd door RoosW op 01-10-2021 10:01. Reden: Toevoeging informatie]

• Teijgetje
Buurman: "heb je ook hobbies?"
Ik: "Ja, ik spaar gras, alle soorten, ik wil ooit een voetbalclub beginnen........."

Dat hele volle pallet er in zetten met een shovel was wel jovel. Zijn 3 cm dikke 60x185 zoden en alle bovenste nat van de regen.

Het was passen en meten maar het kon net zo neergelegd dat er nog wat paden tussen zijn en de schuren met auto bereikbaar blijven.

Leverde wel een nieuw te openen ecoduct op........

Inmiddels heeft het water gehad. :+

Op naar de berm..... >:)

(Heb inmiddels een Marktplaatsverbod gekregen. ;) )

[Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 02-10-2021 00:21]

• Jeroenvanb
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07-12 16:29
In onze tuin hebben de vorige bewoners een vijver aangelegd die 1.5 meter diep bij 3.5 meter lang en 3 meter breed is. Voor de vijver is een groot gat afgegraven met daarin een polymeer bak. We willen deze vijver verwijderen omdat we zelf liever een oldskool tuin hebben met gras, een paadje, borders en een terras. Die vijver neemt een veel te grote hap uit het beschikbaar oppervlak, dus moet hij weg. Vraag is alleen: hoe?

We denken nu aan het volgende stappenplan en zijn benieuwd naar commentaar van anderen.

1. Met dompelpomp het water wegpompen. We wonen aan een bos, dus het kan zo de natuur in.

2. Met slijptol de poly bak in stukken slijpen en verwijderen. We willen de bak liever niet laten zitten omdat het later lastig is om alsnog die zooi te verwijderen en dat kan je dan opbreken.
> Hierbij wel de vraag: is er een risico op verzakking? De ondergrond bestaat uit zandgrond. De tuin van de buren is aangrenzend aan ons perceel en hun hekwerk staat 40 centimeter van het eind van de vijver af. Ik wil uiteraard niet dat het hek komt te verzakken zodra wij de vijver hebben verwijderd. Is het een idee om een geul om de vijver heen te graven en deze te stutten om zo verzakking te voorkomen? De vorige bewoner heeft een gat gegraven in de zomer en dit 2 weken open gelaten voordat de polymeer bak werd geïnstalleerd - dus het lijkt niet zo'n probleem, maar wellicht is de grond slechter met de nattige omstandigheden van dit seizoen.

3. Hoe vullen we het gat? Vanaf de openbare weg is de tuin niet direct bereikbaar. Onze tuin grenst aan de tuin van de buren en aan hun perceel grenst een parkeerplaats. Het is mogelijk om vanaf de parkeerplaats over het perceel van de buren te reiken tot onze tuin met een kraan. Ik voel er weinig voor om te kruien, dat gaat dagen duren, ben ik bang. Is het mogelijk om met een kraan big bags zand en tuinaarde te laten hijsen en zo het gat vol te laten gooien? Of is het aantrekkelijk om het gat vol te laten spuiten? Volgens mij kan spuiten alleen met zand en dan heb je nog geen oplossing voor de bovenste 30-50 centimeter (zijn we nog niet over uit) met aarde zodat planten goed kunnen wortelen.

4. Andere zaken waar we aan moeten denken?

Ben erg benieuwd!

Edit: plaatje van de situatie voordat de vijver werd geplaatst.

[Voor 9% gewijzigd door Jeroenvanb op 02-10-2021 00:11]

• RoosW
In de voortuin hebben we nu al een half jaar een feestje, nu met de afsluiting van de zomer en het begin van de herfst komen de laatste bloeiers tot hun recht, vooral de aster is een overachiever bij het leven, wat een bloemen bom, geweldig :-)

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:24
Ik heb deze mooie zamioculcas van zo’n 55cm hoog, pot heeft een diameter van ca. 25cm. De plant staat ongeveer 70cm van een schuifpui vandaan en groeit hard. Een vriend van me heeft ook zo’n plant en toen ik daar laatst was zag ik dat die van hem flink was gegroeid en daardoor was gaan hangen. Kan ik het gaan hangen voorkomen? Op internet lees ik wisselde verhalen, van meer licht tot juist minder licht. En zou een grotere pot in het voorjaar de plant goed doen zodat deze verder kan groeien? Dank alvast!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08-12 20:08
Voor onder de terrasoverkapping met glas dak willen wij de muur opvrolijken met een soort gelijk plant:

Deze specifieke is genomen in Kreta. Altijd warm.
Bij ons moeten we rekening houden met de kou. Vrieskou kan ik voorkomen met warmtekabel e.d.

Hebben jullie een leidraad welke planten zich voor ons klimaat zich goed houden?
Bij voorkeur een type die lang bloemen houd!
Tegen de muur maak ik dan wat houten roosters voor het klimmen

[Voor 3% gewijzigd door barry86 op 02-10-2021 19:50]

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 07-12 08:25
barry86 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:49:
Voor onder de terrasoverkapping met glas dak willen wij de muur opvrolijken met een soort gelijk plant:

[Afbeelding]

Deze specifieke is genomen in Kreta. Altijd warm.
Bij ons moeten we rekening houden met de kou. Vrieskou kan ik voorkomen met warmtekabel e.d.

Hebben jullie een leidraad welke planten zich voor ons klimaat zich goed houden?
Bij voorkeur een type die lang bloemen houd!
Tegen de muur maak ik dan wat houten roosters voor het klimmen
Als ik jouw was zou ik Rosa 'New Dawn' eens bekijken.
Deze staat vier maanden per jaar in bloei, ruikt lekker maar niet overdreven sterk, is goed winterhard en groeit redelijk snel.

Als je iets wil wat tropischer oogt zijn er ook diverse soorten clematis en passiebloem welke het overwegen waard zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Woody179 op 02-10-2021 21:20]

Acties:
  • +20Henk 'm!

• Teijgetje
RoosW schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:29:
ik baal al enorm dat de hovenier van de voortuin de planten niet bij de beloofde biologische kweker had gekocht maar el-cheapo bij een andere goedkopere kweker.
Ik dacht laatst een onderzoek gezien te hebben dat bij de tuincentra de biologisch gekweekte plantjes ook vol gif zaten......
Kan het even niet zo snel terugvinden.

En dan eindelijk......
Na een regenafvoer voor de straat ingegraven te hebben (de regen graaft anders een geul richting sloot), het hele stuk geschoffeld te hebben (stond al weer vol gekiemd onkruid :( ), rollen, een rand bloemen ingezaaid te hebben voor volgend jaar, antimollengaas aanbrengen, grond aanvullen waar het niet echt vlak was door belopen, en bewateren, was daar eindelijk..........tatatata.......de eerste zode. _/-\o_ :+

En toen begon het leuke werk, even snel 20 m² neerleggen.
Deze zoden waren de slechtste die ik kreeg (voor 20 euro) maar zijn perfect bijgetrokken en hebben mooi wortels ontwikkeld in de tussentijd. Hopelijk schieten die nu snel de grond in.
Ze waren ook mooi vochtig door het weer van de afgelopen dagen.

En na dit gerold te hebben met eerst de kleine rol en daarna de 125kg rol achter de tractor had ik het resultaat waar ik naar streefde.
En zie je gelijk waar ik het voor doe.

I love it when a plan comes together........... _/-\o_
De rest gaat stukje voor stukje en dan gelijk gras er op.

• Teijgetje
Soms ben je gewoon blij dat je er wat extra werk in steekt.
Na alle regen van de afgelopen 24 uur is het genivelleerde nieuwe stuk haast weggespoeld zoveel water moest er naar de sloot.
Het gras is netjes blijven liggen dankzij mijn drain van 50 mm. _/-\o_
Langs het gras loopt het netjes de pijp in zodat de weg ook "droog" blijft qua plassen.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Hierbij de foto.

• Teijgetje
Na weer wat geMcGyver zat de lier netjes voor op de maaier.
En zo dat met twee boutjes losmaken alles weggeklapt kon worden om de motorkap je kunnen openen.
Kabels geïnstalleerd en getest......werkt perfect, zelfs met afstandbediening.
Dus een testje met de shovelbak er op.......ook perfect, die bak wordt simpel opgetild.
Toen een testje met de buurman (104kg) in de bak ............. :+

De lier was sterk genoeg, alleen de grijze steunbeugels waren de zwakste schakel. :S
Gevolg was dat ze uitbogen en de zijplaten van de lierbevestigingsbeugel simpel krom bogen, binnen no time stond de hele beugel schuin naar voren. :X
Voorlopig dus weer gedemonteerd om eea te richten, en extra versteviging van de beugel en zware steunbeugels te maken.

Goed dat ik al gezegd had dat ik alles pas af zou werken en schilderen als het perfect werkte...... :9~

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:51

OMX2000

By any means necessary...

We hebben vandaag de offerte gekregen voor onze tuin. Natuurlijk weer enorm schrikken. Dus zijn we aan het kijken waar we op kunnen besparen.

We wilden een pad en een patio van flagstones à 40m2. Organisch gelegd dus (zie plaatje). Maar heeft iemand enig idee wat dat zo’n beetje zou kosten?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• jandufeu
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 08-12 07:05
Laatste maanden best veel tuinprojecten gedaan, dus leuk om daar iets van te laten zien. Om te beginnen moest er een zandbak komen. Mijn vrouw had afgestemd met een timmerman over een houten bak. Afmetingen bleken 2x2m te zijn, en 60cm diep. Is dat niet te groot? Nee, dat is leuk. Gevolg: grote bult zand in de tuin, en dus moest een deel opnieuw aangelegd worden. Hier was het gras net ingezaaid:

1,5m3 compost van eigen composthopen gebruikt, want dat is wel nodig om het een start te geven op zandgrond. Inmiddels opgekomen en groeit goed:

Verder heb ik stekjes en zaaisel een tijdelijke plek gegeven om te overwinteren:

Ben nu bezig met een nieuw project. Onze dochter van net 1 begint te lopen als een kievit. De tuin was nog niet afgesloten, dus zou ze over een tijdje weg kunnen lopen. Via Marktplaats zagen we een zo goed als nieuw hekje dat geschikt was. Het zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien:

Zoals is te zien past dat niet goed op de bestaande inrichting (waarschijnlijke aanlegdatum 1975). Het paadje dat er liep was ook te smal, het straatwerk oneffen vanwege wortels, etc. Al het straatwerk er dus uitgehaald:

Nu bezig met de heraanleg. De puristen zullen er van gruwen, maar ik doe dat zonder veel extra moeite. Dus geen trilplaat, extra zand etc. Gewoon rijtje klinkers in de grond slaan, zand van de oude bestrating hergebruiken en klinkers omgekeerd neerleggen. Vandaag het eerste stukje gedaan en kan er wat mij betreft prima mee door:

Straatwerk blijft voor mij noodzakelijk kwaad.. Dus wat herfstplaatjes ter afsluiting:

• Teijgetje
Even een kattenbelletje voor alle gebruikers van zitmaaiers e.d.

Veel voertuigen vanaf 6 km/u constructiesnelheid moeten geregistreerd worden. En ik begreep ook wanneer je er mee op de openbare weg komt.
Die openbare weg is een wijd begrip, als jouw terrein toegankelijk is met een hek o.i.d. dan schijnt dat ook onder openbare weg te vallen, ook al is het eigen terrein, omdat anderen daar dus op kunnen rijden.
Beetje vaag maar het ligt dus anders als dat je denkt dat de openbare weg alles is buiten jouw terrein.
Nu is het nog gewoon aanmelden tegen minimale kosten, volgend jaar moet je een afspraak maken, naar de RDW, en een pak geld neerleggen.

Onze maaitractor rijdt 8,5 km/u, en ons terrein is toegankelijk via onze brug. Bovendien kom ik ook op de gewone weg met een aanhanger, bijvoorbeeld tijdens bermwerkzaamheden.
Ik moet hem aanmelden als Motorrijtuig met beperkte snelheid (Z)

Checken of jouw maaier/voertuig geregistreerd moet kun je hier.
Verdere uitleg vind je hier. Hoewel je een zitmaaier smaller dan 130 cm niet hoeft aan te melden moet je dat volgens hun vragenlijst wel als je op de weg komt af en toe, en/of een aanhangertje kan trekken.
Registreren doe je hier met DigiD.

Even checken dus, beter safe dan volgend jaar ellende en veel geld kwijt.

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 20-10-2021 23:49]

• RoosW
Het kersje op de taart staat! De pergola is klaar, dat stuk hoogte geeft toch meteen een heel ander gezicht aan de tuin.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07:59
Weet iemand wat er aan de hand is met mijn (jonge) Taxus?

Heel veel planten worden bruinig.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08-12 19:58
Het gras in mijn tuin zit er prima uit van een afstand. Echter, op minder zonrijke plekken wordt het als je er dicht op zit toch wat dun. Dit is precies ook de plek waar de tuin wat afloopt naar straat niveau dus per saldo wat vochtiger.

Trekt dit in de zomer wel weer dicht of is er actie nodig? Ik heb het recent nog wat op geprikt voor beluchting, 2 weken terug alles bemest voor de winter en toen ook dit beetje bij gezaaid.

Er zit geen ongedierte in de grond, anders dan wat flinke regenwormen.

Zo was het ergens in voorjaar. Enige wat ik me kan voorstellen is dat ik in de zomer de poort deur heb afgemaakt dus gras nu misschien moet ‘wennen’ aan minder zon en meer schaduw?

• ytr81
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 07-12 22:22
Er zijn ongetwijfeld mensen die verstand hebben van de beukenhaag (fagus). Ik heb sinds 2 jaar een behoorlijk aantal strekkende meters beukenhaag staan die op zich prima is aangeslagen op een aantal exemplaren na, zie voorbeeld op volgende foto (die ik overigens al tot op de stam en grond toe heb weggesnoeid).

Deze staat dan tussen twee gezonde exemplaren. Is het verstandig om deze dode te vervangen zonder dat ik daarbij het wortelgestel van de twee gezonde aangrenzende examplaren aantast? Of maakt dat niet uit wanneer deze in rust zijn de komende maanden?

Wat ik me overigens ook afvraag. Wat als je een fagus haag exemplaar niet snoeit en je zet deze ergens los neer, groeit deze dan uit tot een boom? Of zijn beuken voor hagen 'anders gekweekt'?

[Voor 3% gewijzigd door ytr81 op 03-11-2021 13:47]

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Wij hebben een regenton met daarop een aftapkraantje. Nou sproeit dat nogal alle kanten op als je de kraan openzet, dus ik wilde daar een verloopje ofzo opzetten. Liefst ook iets waarop ik een tuinslang aan kan sluiten.

Ik had in gedachten om zoiets erop te klemmen, maar die zijn meer bedoeld voor binnenkranen, en, alhoewel het rubber behoorlijk breed is, is de aansluiting maar tot max 24 mm, en de kraan is 28mm. Weet niet of dat gaat passen.

Tweede optie leek me dan een stukje slang (van 30mm ofzo) met een slangenklem vast te zetten op de kraan en dan te klemmen op een insteeknippel. Liefst iets voor een 3/4" tuinslang aansluiting voor wat meer directe flow (en dan kan ik met een verloop een gewone 1/2" slang eraanhangen). Alleen weet ik dan weer niet waar ik gewoon een stukje slang van 30mm doorsnede kan halen. Of die kan ik wel vinden, maar dan is het meteen 30m ofzo.

Heeft iemand hier nog ideeën voor? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die voor dit vraagstuk staat.

Hieronder nog een plaatje van de kraan op de regenton. De regenton is overigens zo'n 180cm hoog, dus komt nog wel aardig wat waterdruk op aan de uittrede als die vol zit. En die zit min of meer na elke regenbui weer vol.

• Teijgetje
henkie196 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:59:

Ik had in gedachten om zoiets erop te klemmen, maar die zijn meer bedoeld voor binnenkranen, en, alhoewel het rubber behoorlijk breed is, is de aansluiting maar tot max 24 mm, en de kraan is 28mm. Weet niet of dat gaat passen.
Waarom niet gewoon een kraanstuk met een rubber ringetje?

1/2" aansluiting
3/4" aansluiting
1" aansluiting

Omrekentabel draad

Ik denk dat je 3/4" nodig hebt.
Maar 1/2 duims zou ook kunnen, gezien de aansluiting in de ton, maar dat is wat lastig inschatten zo.

Ik zou het niet losdraaien uit de ton, ik vermoed dat daar een wartel in zit aan de binnenkant en geen vast schroefdraad.

Zoals ik al dacht is het deze

Alleen waar ik schroefdraad dacht te zien zijn het "schubben" om een slang te kunnen klemmen.

Als je er bij kan van binnen dan kan je hem vervangen door deze.

[Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 03-11-2021 20:35]

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08-12 20:08

Afgelopen zaterdag graafmachinetje gehuurd voor sleufwerk.
Hier komt een haagbeuk te staan.
Ging het de hele dag regen... heb ik dat mooi even opgelost met een paraplu 8)

Morgen worden beuken gebracht, en zaterdag inplanten! (100stuks)

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Iemand een idee wat voor stenen dit zijn? Zoeken op "border stenen" levert zoveel verschillende resultaten op :p

It takes two fools to argue.

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 06:53
XWB schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:54:
Iemand een idee wat voor stenen dit zijn? Zoeken op "border stenen" levert zoveel verschillende resultaten op :p

[Afbeelding]
Ikzelf heb wel iets wat er een beetje op lijkt.

Dit zijn lava basalt keien. Worden iets donkerder en ook een beetje groen. :)

• BP14
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07:47

Heeft iemand enig idee hoe dit kan ? Het begon met de plek onder in beeld maar het word steeds erger.

Enkele keren bij gezaaid. Het lijkt even goed te gaan, maar na een aantal weken weer hetzelfde resultaat.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:51:
[...]

Is het niet je robot die dit veroorzaakt?
Dat is mijn eerste gedachte ook, zeker omdat het eigenlijk maar 2 vlakkken zijn op de foto die het nog wel aardig doen.
Dit is geen toeval natuurlijk

• Teijgetje
Naast bloeiende plantjes zie ik nog meer in de berm....... :'(
Nadat ik vorige week de machinist trof die de sloot aan de overkant rietvrij aan het maken was, en hem aansprak of als onze kant gedaan werd het riet dan aan de overkant kon gegooid.
Omdat met een grijper dat oppakken waarschijnlijk zou resulteren in een kapotgetrokken grasmat omdat de zoden nog niet echt vast zitten, als niet ook gelijk het mollengaas gepakt was en de schade nog groter zou zijn.
Daarop kreeg ik te horen dat onze kant voor de gemeente was en zijn kant van het waterschap.

Natuurlijk wist hij niet wanneer de gemeente kwam......
Dus de volgende dag lag er twee kuub riet op. :+ :(

Dat vandaag maar met een riek naar de andere kant gestoken, inmiddels was het wat uitgedroogd en niet zo zwaar en hoog meer, dus goed te doen.
Beter dan morgen te laat zijn dacht ik. :P

Ergens anders ben ik bezig met een terrein onkruidvrij te maken.
Eerst gespoten met "milieuvriendelijke glyfosaat Roundup natural" omdat het terrein te verwaarloosd was en schoon moet voor verkoop.
Daarna na twee weken eerst een bosmaaier met draad er over zodat het ergste weg is en vervolgens de staalborstel.
Hiervoor staalborstels besteld die blijken te voldoen voor ca 500 m² , dan zijn ze echt op. (één met kap, één zonder)
En gelijk nieuwe besteld omdat ik er maar twee had besteld en 2000m² moet doen. Die raakten kwijt in de post en kwamen nooit aan.
Dus maar via Amazon van Aimenga besteld die wel binnen 24 uur geleverd werden en nog goedkoper waren ook.
En daar zit ook nog gereedschap, ringen en een moer bij. _/-\o_
Vooralsnog zien ze er prima/hetzelfde uit en zijn ze ook zo goedkoop in 15 cm te krijgen voor minder sterke bosmaaiers.
Bij de borstel die op is zit als je van de bovenkant kijkt nog ca 1 mm staaldraad onder de kom.

Het fijne van de staalborstels is dat ook dikke lagen aangekoekte grond die tussen het onkruid aangegroeid is weggeslagen worden.
Inmiddels heb ik 4 kuub onkruid en 2 kuub aarde/grond afgevoerd, en moet ik nog 1000m² borstelen.

Geborsteld vs ongeborsteld (waar wel het onkruid al geveld is en op hopen geblazen)

Dan ga je van dit naar dit nadat er een hogedrukspuit over is geweest.

Een staalborstel is wel een aanrader. d:)b
(met een brilletje op natuurlijk ;) )

[Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2021 19:55]

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Twee maanden terug ~500 tulpenbollen opgehaald bij een boer in de buurt. Afgelopen weken druk aan het planten geweest met dit hulpje, wat mooi ging. Gaten maken, bollen er in, zand er over :+

Nu zie je dat ze al beginnen uit te lopen. Gebeurd dat vaker in deze tijd?

Verder verwacht ik wel dat het goed komt, en ik van het voorjaar een mooie tulpenstrook van 0.5x10 meter langs de oprit heb. Maar nu heb ik dus ook bollen over. Als ik deze binnen in een pot zet, dan heb ik over een week of wat mooie tulpen vermoed ik?

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help

Wellicht iemand hier nog met tips. We hebben een yucca gekocht vorig jaar en worstelen sindsdien met spint.

Het is een vrij grote plant. We hebben al 2x een spint behandeling gedaan op aanraden van de plantenzaak. Zonder succes. Vervolgens bijna alle bladeren in april afgeknipt en alles afgespoten met koud water wederom op aanraden van de plantenzaak.

Bladeren zijn aan het terug groeien, maar wederom lijkt er weer spint in te zitten.

Het is een behoorlijke plant, plantenzaak heeft ons inmiddels de aankoop vergoed, maar we zouden de plant toch graag redden.

Zijn hier nog tips?

Paar plaatjes...

Basement Bios ---- Exo-S

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:03:
Denk dat ik inderdaad maar een combinatie van grindputten, mulch en een afdakje ga doen.
whoami schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:33:
Ben alvast benieuwd naar het resultaat :)
Vannacht en vanmorgen had het weer flink geregend, dus ben maar eens aan de slag gegaan met de grondboor... Overal waar plasvorming was een flinke put geboord en gevuld met grind. En dan nog wat extra gaten hier en daar met grind dat ik nog over had. Was nog steeds een flinke modderpoel, dus tijdelijk wat 'verbeterd' met een overschotje schavelingen. De kipjes scharrelen er nu vrolijk in rond met droge(re) pootjes.

Nu maar eens op zoek naar een paar m3 mulch... en daarna aan de slag om (in ieder geval een stuk) af te dekken.

Pagina: 1 ... 11 12 13

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee