• Vemond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-11 11:55
Mijn LG G3 is helaas ouderdomsverschijnselen aan het vertonen (random freezes waarop een bootloop volgt), waardoor ik op zoek ben naar een geschikte vervanger. Als student heb ik wel wat budget, maar hoeft het niet per se het duurste van het duurste te zijn. Hoewel ik toch wel een beetje een feature-fan ben.

Ik zoek een?
Ik zoek een telefoon die voor een lange tijd mee kan gaan, in ieder geval langer dan 3 jaar. Mede door mijn oude LG ben ik toch wel gewend geraakt aan smalle "schermranden" (bezels), waardoor ik het toch wel lastig zou vinden om terug te gaan naar een telefoon met bredere randen (bijv. Nokia 8 ). Ik kijk best wel wat videos (je moet iets doen om te SOGgen als student :P ), waarbij dat toch wel erg fijn is. Daarnaast gebruik ik mijn telefoon vooral nog voor reddit en andere social media.
Daarnaast zou een 3.5mm port toch wel een zeer grote plus zijn, zo'n verloopje kan namelijk alleen maar kwijtraken.
Toch zoek ik vooral iets dat voor een langere tijd mee kan gaan. De beperkte levensduur van veel telefoons is niet echt een positieve trend, naar mijn idee. Dus een telefoon die hardware-gewijs en software-gewijs niet kapot gaat (bootloops etc.).
Hierdoor is Customer Support ook wel een belangrijk dingetje, dat wanneer er problemen zijn er in ieder geval serieus mee omgegaan wordt, waarbij ik over Oneplus vooral negatieve ervaringen heb gelezen.
Daarnaast is het lastig om te bepalen hoe de onderstaande telefoons het op lange termijn gaan volhouden, waarbij het vooral uit ervaringen in het verleden gehaald zou moeten worden.

Wat is je budget?
In ieder geval onder de € 550,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie: "Ik zoek een?

Wat heb je zelf al gevonden?

Samsung, LG
... vallen naar mijn idee af door de beperkte levensduur in snelheid (Samsung) en Hardware-levensduur (LG). Bij Samsung heb ik vele malen telefoons traag zien worden, terwijl de hardware nog prima in orde is voor wat je ermee zou kunnen. Daarnaast zie je ook vaak met de "curved-glass" dat er precies daar verticale artifacts ontstaan op het scherm.
LG staat inmiddels bekent om de vele bootloop problemen die ze keer op keer hebben, hoewel ik over de snelheid zeer tevreden was, vind ik het toch jammer dat de gemiddelde LG telefoon niet ouder wordt dan 3 jaar.

OnePlus 5T
Zeer aantrekkelijk, aan de prijzige kant. Alleen ben ik onbekend met de levensduur van deze telefoon, ook online is het lastig te vinden hoe OnePlus telefoons het op de lange termijn volhouden. Waarbij je wel elke keer opnieuw leest dat je niets van de garantie moet verwachten.

Iphone
Een mogelijkheid, waarbij ik dan voor tweedehands zal gaan. Qua levensduur zeer goed, maar wel aan de prijzige kant. En zal gebruik moeten maken van een verloopje om fatsoenlijk naar muziek te kunnen luisteren. Het zal hierbij dan vooral een overweging worden tussen de 7 of de 8.

Huawei Honor 7x
Hier heb ik veelbelovende verhalen gelezen wat betreft prijs-kwaliteit verhouding. Maar ik blijf een beetje afstandelijk van Huawei doordat ik nog een telefoon moet zien van hen waarbij deze het langer dan 1.5 jaar goed volhoudt. Waarnaast EMUI gewoon een slechte skin van Android is.

Midrangers
Bij het gros van de telefoons tussen de € 200-400 kan ik door de bomen het bos niet echt meer zien, puur door de hoeveelheid (chinese) telefoons die in deze prijscategorie verblijven, en ik dus een slecht beeld kan krijgen van wat een goede kwaliteit telefoon zou zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe is jullie ervaring met de verschillende merken qua levensduur?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Vemond schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:31:
OnePlus 5T
Zeer aantrekkelijk, aan de prijzige kant. Alleen ben ik onbekend met de levensduur van deze telefoon, ook online is het lastig te vinden hoe OnePlus telefoons het op de lange termijn volhouden.
Ik heb alleen ervaring met de OnePlus One, maar mijn toestel gaat momenteel zijn 3e levensjaar in. Draait door een custom rom Android 7.1.2 en binnenkort komt Android 8.1 uit in de vorm van LineageOS 15.1. Wat dat betreft zit het dus meer dan prima. De OPO is bijna 4 jaar geleden geïntroduceerd.
Waarbij je wel elke keer opnieuw leest dat je niets van de garantie moet verwachten.
Dat was vooral in het begin zo. Momenteel is de garantie en support meer dan prima. Garantieaanvragen duren gemiddeld 7 tot 8 dagen. Met software-updates hebben ze de OnePlus 2 en X (waren ook niet hele populaire toestellen) als een baksteen laten vallen. Maar bij de OnePlus 3, 3T, 5 en 5T gaat dit wel zoals het hoort, dus ook daar hoef je je eigenlijk ook geen zorgen om te maken.

Daarnaast is de custom ROM community voor OnePlus toestellen echt gigantisch. OnePlus doet daar namelijk helemaal niet moeilijk over en geeft alles vrij.

Overigens geef je aan dat je student bent. Dan kan je 5% studentenkorting krijgen op de toestellen. Waardoor het toestel nog maar €474,05 of €531,05 kost.
Midrangers
Bij het gros van de telefoons tussen de € 200-400 kan ik door de bomen het bos niet echt meer zien, puur door de hoeveelheid (chinese) telefoons die in deze prijscategorie verblijven, en ik dus een slecht beeld kan krijgen van wat een goede kwaliteit telefoon zou zijn.
Voor mij is de enige serieuze midranger de Xiaomi Mi A1. Dat toestel draait op Android One en dat betekend dat het gegarandeerd 2 jaar upgrades en drie jaar updates krijgt. Toestel heeft ook een enorm goede prijs/specs verhouding.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 30-01-2018 10:56 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Wat bedoel je precies met 'dikke randen'? Boven & onderkant, of/en de zijkanten?

Als ik aanneem dat je de boven- en onderkant bedoelt... dan valt een iphone ook af voor je aangezien de 6 t/m de 8 grotere randen hebben dan bijvoorbeeld de Nokia 8.

Beste kandidaat in jouw lijstje is de OnePlus 5T, je krijgt voor dat geld een hele hoop telefoon... het zit goed met de software updates plus de door @rens-br genoemde custom rom communicity is flink wat de levensduur ook verlengt.

Eventuele overweging zou nog een Galaxy A8 2018 kunnen zijn, geen echte high-end specs maar ansich prima hardware... maar hoe het met de software gaat verlopen de komende 3 jaar is nog maar de vraag. Samsung lijkt daarin wel beter de best te doen...

• rens-br

rens-br

MicGlou schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:45:
Eventuele overweging zou nog een Galaxy A8 2018 kunnen zijn, geen echte high-end specs maar ansich prima hardware... maar hoe het met de software gaat verlopen de komende 3 jaar is nog maar de vraag. Samsung lijkt daarin wel beter de best te doen...
Wat ik op maak uit verschillende topics is dat je bij Samsung toestellen maximaal twee upgrades kan verwachten, maar dat updates wel lang doorlopen. Zeker voor de S-serie, de A-serie zit daaronder dus krijgt het minder frequent en minder lang waarschijnlijk.

• MicGlou
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Wat ik op maak uit verschillende topics is dat je bij Samsung toestellen maximaal twee upgrades kan verwachten, maar dat updates wel lang doorlopen. Zeker voor de S-serie, de A-serie zit daaronder dus krijgt het minder frequent en minder lang waarschijnlijk.
Zover ik kan zien bij ons in de organisatie waar we circa 300 Samsung toestellen in omloop hebben, gaan toestellen van de A en de S series van gelijke leeftijd aardig gelijk op de laatste 1,5 tot 2 jaar... Een S7 uit 2016 en een A5 2016 zitten op dezelfde Android versie en security update... dat doet Samsung sowieso al wat beter dan dat ze voorheen hebben gedaan.

• Vemond
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Dat was vooral in het begin zo. Momenteel is de garantie en support meer dan prima. Garantieaanvragen duren gemiddeld 7 tot 8 dagen.
[...]

Overigens geef je aan dat je student bent. Dan kan je 5% studentenkorting krijgen op de toestellen. Waardoor het toestel nog maar €474,05 of €531,05 kost.
Dat is goed om te horen, je hoort op reddit etc., veelal negatieve ervaringen, waardoor je al snel een negatief beeld krijgt. Ik had inderdaad ook gezien dat ik studentenkorting kan aanvragen, wat natuurlijk altijd een plus is.
[...]

Voor mij is de enige serieuze midranger de Xiaomi Mi A1.
Dat klinkt vrij netjes, heb echter totaal geen beeld van Xiaomi wat betreft levensduur van apparaten m.b.t. hardware, dat ga ik dan ff googlen.
[...]
MicGlou schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:45:
Wat bedoel je precies met 'dikke randen'? Boven & onderkant, of/en de zijkanten?
Hiermee bedoel ik alle randen, en je hebt idd gelijk dat de iPhones daarin niet bepaald sterk zijn (op de X na). Maar het is nou ook weer niet zo dat het een must hoeft te zijn. Als de kwaliteit verder goed is, is dat iets wat ik op zich op zou kunnen geven
Eventuele overweging zou nog een Galaxy A8 2018 kunnen zijn, geen echte high-end specs maar ansich prima hardware...
Dat is inderdaad ook een mooie telefoon, maar qua prijs ligt deze dan weer erg dichtbij de OP5T, en de S8. Dus dan lijkt het me logischer om voor een van die twee te gaan ipv de A8. Of mis ik iets dat de A8 dan een sterkere telefoon zou maken dan die andere twee?

[ Voor 10% gewijzigd door Vemond op 30-01-2018 12:02 ]

• rens-br

rens-br

Vemond schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:00:
Dat is goed om te horen, je hoort op reddit etc., veelal negatieve ervaringen, waardoor je al snel een negatief beeld krijgt. Ik had inderdaad ook gezien dat ik studentenkorting kan aanvragen, wat natuurlijk altijd een plus is.
De Nederlandse ervaringen: [OnePlus] RMA & Support. Zelf heb ik er met twee toestellen ook erg goed ervaringen mee. (Eerste toestel was gaan zwemmen en het tweede toestel is de accu van vervangen op verzoek van mij binnen de garantie)
Dat klinkt vrij netjes, heb echter totaal geen beeld van Xiaomi wat betreft levensduur van apparaten m.b.t. hardware, dat ga ik dan ff googlen.
Xiaomi telefoons zijn echt heel erg degelijk en met software updates zit het ook meer dan goed. Hét grote voordeel van dit specifieke toestel vind ik Android One, ik heb zelf namelijk niks met de MIUI skin die standaard op Xiaomi toestellen staat.
Dat is inderdaad ook een mooie telefoon, maar qua prijs ligt deze dan weer erg dichtbij de OP5T, en de S8. Dus dan lijkt het me logischer om voor een van die twee te gaan ipv de A8. Of mis ik iets dat de A8 dan een sterkere telefoon zou maken dan die andere twee?
De A8 is 'net' gepresenteerd en Samsung hanteert altijd vrij hoge aankondigingsprijzen. De S8 is bijna één jaar oud, waardoor de prijs van dat toestel een heel stuk lager ligt dan de adviesprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 30-01-2018 12:09 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:12
Mijn vorig toestel van een Iphone 5. Die heb ik 4 jaar gehad.
De reden dat ik ben overgestapt naar een 8 was het feit dat de accu het niet meer echt lang hield. Uiteraard zou je die kunnen vervangen. wellicht een optie voor een refurb toestel?

Zelf ben ik altijd zeer te spreken geweest over mijn 5. In het verleden ook LG, Samsung en zelfs Nokia gehad. Maar de Iphone blijft voor mij toch de topper. In mijn vriendenkring is het voornamelijk Iphone of Samsung wat de klok slaat waarbij het aandeel Iphone toch stiekem langzaam groter wordt. Mijn ervaring is dat je niet snel wat anders wil als je aan een bepaald type gewend bent.
Het verloop plugje van de Iphone 8 valt best mee. Het is een extra (heel kort) kabeltje wat je tussen je toestel en de dopjes in hebt zitten. Je zou ook een draadloze variant kunnen overwegen ;)

• Vemond
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:08:

De Nederlandse ervaringen: [OnePlus] RMA & Support. Zelf heb ik er met twee toestellen ook erg goed ervaringen mee. (Eerste toestel was gaan zwemmen en het tweede toestel is de accu van vervangen op verzoek van mij binnen de garantie)
Dat is in ieder geval een stuk positiever, zeker de recentere posts in die thread klinken positief.
De A8 is 'net' gepresenteerd en Samsung hanteert altijd vrij hoge aankondigingsprijzen. De S8 is bijna één jaar oud, waardoor de prijs van dat toestel een heel stuk lager ligt dan de adviesprijs.
Dat klinkt erg logisch. Maar dan lijkt me dat de s8 op het moment een betere koop zou zijn (mocht ik voor een Samsung gaan)

Daarnaast is Xiaomi dus ook nog een serieuze contender, dan kan ik daar ook nog even naar gaan kijken en vergeljiken.
Sparkiee schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:10:
Zelf ben ik altijd zeer te spreken geweest over mijn 5. In het verleden ook LG, Samsung en zelfs Nokia gehad. Maar de Iphone blijft voor mij toch de topper.
De ervaring binnen mijn kring is juist precies het tegenovergestelde, Oneplus wint hier op de uni zeer snel terrein. Dat is ook wat ik veel hoor/lees, iedereen is gewoon tevreden met een iPhone, waarbij er aan de Android-kant vaak nog wel iets aan te merken valt. Nou vraag ik me wel af of dat de extra investering waard is t.o.v. de iets goedkopere Androids. (zeker refurbished/tweedehands)

• MicGlou
Vemond schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:00:
Hiermee bedoel ik alle randen, en je hebt idd gelijk dat de iPhones daarin niet bepaald sterk zijn (op de X na). Maar het is nou ook weer niet zo dat het een must hoeft te zijn. Als de kwaliteit verder goed is, is dat iets wat ik op zich op zou kunnen geven
Tja... met die beredenering zou ik je dan naast de Oneplus 5T ook de Nokia 8 kunnen aanraden als zeer tevreden eigenaar van het toestel... ja de bezels zijn zeker boven- en onderaan aan de grote kant, maar verder een oerdegelijk gebouwd toestel, snelle hardware en de belofte dat het toestel minimaal 3 jaar updates krijgt... en tot nu toe houden ze woord, ik krijg 2x paar maand sowieso security updates en Android 8.1 komt er ook al bijna aan... daar gaan ze naast Google's eigen toestellen de eerste mee zijn (het voordeel van stock Android).

• Vemond
MicGlou schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:57:
[...]

Tja... met die beredenering zou ik je dan naast de Oneplus 5T ook de Nokia 8 kunnen aanraden als zeer tevreden eigenaar van het toestel... ja de bezels zijn zeker boven- en onderaan aan de grote kant, maar verder een oerdegelijk gebouwd toestel, snelle hardware en de belofte dat het toestel minimaal 3 jaar updates krijgt... en tot nu toe houden ze woord, ik krijg 2x paar maand sowieso security updates en Android 8.1 komt er ook al bijna aan... daar gaan ze naast Google's eigen toestellen de eerste mee zijn (het voordeel van stock Android).
Ben even naar de winkel geweest om een fysiek beeld te krijgen van de Nokia 8. Ziet er zeer netjes uit, komt in het echt veel netter over dan digitaal. Vindt hem er persoonlijk strakker uit zien dan de OP5T.

• MicGlou
Vemond schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:49:
[...]

Ben even naar de winkel geweest om een fysiek beeld te krijgen van de Nokia 8. Ziet er zeer netjes uit, komt in het echt veel netter over dan digitaal. Vindt hem er persoonlijk strakker uit zien dan de OP5T.
Telefoon is erg netjes afgewerkt en voelt ook helemaal niet log aan door de afgeronde achterkant en hoeken... het voelt echt aan als ouderwetse Nokia degelijkheid. Plus zeer degelijke standby tijd, ik ben niet iemand die veel met de telefoon bezig is en ik haal met gemak 2 dagen op een volle accu met gemiddeld zo'n 3 a 4 uur screen on... zit nu bijvoorbeeld op 2 dagen en 9 uur sinds laatste lading, 2:53 screen on en heb nog 30% over... en daarmee maak ik mij voor de rest van de avond niet eens zorgen als ik geen lader bij mij zou hebben :)

Als je het mij zou vragen zijn sowieso de OP5T en de Nokia 8 de twee smartphones die qua specs en prijs het meest aantrekkelijk zijn op dit moment. De 5T heeft wel de betere camera van de twee, alhoewel die van de Nokia ook zeker niet slecht is... het is vooral de software die het verschil maakt tussen de twee. De Nokia heeft de betere display door een hogere resolutie, hogere pixeldichtheid en (flink) hogere helderheid, ondanks dat de 5T een amoled scherm heeft. Verder zijn de overige specs vrijwel 1:1 en is het qua looks puur smaak...

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:12
Vemond schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:55:

[...]

De ervaring binnen mijn kring is juist precies het tegenovergestelde, Oneplus wint hier op de uni zeer snel terrein. Dat is ook wat ik veel hoor/lees, iedereen is gewoon tevreden met een iPhone, waarbij er aan de Android-kant vaak nog wel iets aan te merken valt. Nou vraag ik me wel af of dat de extra investering waard is t.o.v. de iets goedkopere Androids. (zeker refurbished/tweedehands)
Je kunt een I-phone ook refurbished kopen. Maar eerlijk, ik ken ook mensen die helemaal verslingerd zijn aan hun Samsung. Ook een kwestie van smaak natuurlijk.

• Vemond
Ik heb inmiddels een Nokia 8 aangeschaft, waar ik zeer tevreden over ben. Van een andere Tweaker overgenomen voor een leuk prijsje. Bedankt iedereen!
Pagina: 1