Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wemos D1 Mini icm JQ6500

Pagina: 1
Acties:

• M.v.Veelen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:37
Hi,

ik heb een JQ6500 (http://hobbyelectronica.hol.es/3JQ6500_geluidsmodule.php) die ik wil gaan inzetten als deurbel. Een geschikte .wav heb ik er al op gezet en als ik verbinding leg tussen K1 en de GND, dan speelt hij de .wav af. De JQ6500 heb ik nu nog aangesloten op m'n Macbook Pro.

Ik wil de JQ6500 aansluiten op een Wemos D1 Mini en (door op een draadloze knop te drukken) de JQ6500 de .wav af laten spelen.

Kan ik deze JQ6500 simpelweg aansluiten op de Wemos (hoe precies?) om het 'maak-contact' even te maken, of is daar een extra relais voor nodig? Deze laatste oplossing krijg ik wel voor elkaar, ik heb al zoiets, maar ik heb het uiteraard liever zonder extra onderdelen. Kan dit? Of toch een extra relais (vb: https://www.ebay.nl/itm/R...uino-Board-/262500451836?) inzetten?

Daarbij ook nog de vraag: kan de JQ6500 gevoed worden door de Wemos D1 Mini, die zelf wordt gevoed door een 2A Samsung lader met micro USB kabel ? Wederom: hoe precies?

[Voor 4% gewijzigd door M.v.Veelen op 21-01-2018 21:10]

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Dank voor je reactie. Ik wil een Wemos gebruiken omdat ik een draadloze Xiaomi deurbel(knop) gebruik, die via Domoticz dan weer de Wemos (draadloos) kan triggeren. Als daar dan de JQ6500 op aangesloten zit, dan kan ik deze plaatsen waar ik maar wil, dus ook eentje op de 1e etage.

Het kortsluiten tussen de GND en de K1 op de JQ6500 resulteert inderdaad in het weergeven van de .wav via de aangesloten speaker.

Dus, als ik je goed begrijp:

De Wemos aansluiten op de 2A Samsung charger, vervolgens de JQ6500 van stroom voorzien door stroom te pakken vanaf de Wemos op de 5V en de GND van de Wemos (zitten naast elkaar). Zie afbeelding. Ik begrijp alleen even niet wat je met pin12 bedoelt:

[img=https://smartmodules.ru/image/catalog/blogimg/pinout/wemos-d1-mini-pinout-2.png][/img]

Waar sluit ik dan vervolgens de K1 van de JQ6500 op aan? Ik neem verder aan dat de GND van de JQ6500 naar de GND van de Wemos kan worden doorgelust...?

De Wemos is overigens voorzien van Tasmota, al zou ik ook ESPeasy er op kunnen zetten.

Edit:

Ik heb de Wemos aangesloten op de USB poort van m'n Macbook om vervolgens de GND op GDN van de JQ6500 aan te sluiten en de 5V van de Wemos op de VCC van de JQ6500. Vrijwel meteen rook ik (letterlijk) onraad en dacht ik ook te voelen dat e.e.a. heet werd, dus meteen alles weer losgekoppeld. Beide modules werken nog gelukkig, maar iets zegt mij dat hier iets niet goed gaat.....maar whut ?

[Voor 16% gewijzigd door M.v.Veelen op 22-01-2018 22:16]

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Update: de JQ6500 aangesloten op de Wemos, maar dan GOED. Op de 5V en op de GND. Alleen, waar sluit ik de K1 (en de GND) van de JQ6500 op de Wemos op aan zodat ik dmv Tasmota on/off te schakelen de deurbel af kan laten gaan ? Of moet er toch echt een extern relais worden gebruikt?

[Voor 87% gewijzigd door M.v.Veelen op 23-01-2018 20:04]

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
Helemaal niemand die kan voorkomen dat ik de boel sloop :) ? Kan wat ik wil eigenlijk wel zonder extra relais? Want dan ga ik het met een relais oplossen.

¯\_(ツ)_/¯

• M.v.Veelen
quote:
DurkVell schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:35:
Je kunt K1 (en de overige K-aansluitingen) gewoon direct op een GPIO-pin van de WeMos aansluiten (evt. met een pull-up weerstandje). Vervolgens de beide gnd (WeMos pin 15, JQ6500 pin 11) met elkaar verbinden.

Edit: wel beide met óf 3V, óf 5V voeden!
Edit: hier ook gepost?
Inderdaad, daar ook gepost :)

Dit was het laatste zetje dat ik nodig had denk ik.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:

Samsung lader met micro USB kabel op de Wemos om deze te voeden. De Wemos en JQ6500 heb ik op elkaar aangesloten als volgt:

5V (Wemos) <-> VCC (JQ6500)
GND (Wemos) <-> GND, naast de VCC (JQ6500)
D6/GPIO12 (Wemos) <-> K1 (JQ6500)

Vervolgens heb ik in Tasmota ingesteld bij D6 : 17-Relay1

Als ik vervolgens de Wemos even op ON en weer op OFF schakel, dan gaat de ringtone af :)

Dit laatste ondervang ik vrij makkelijk met Domoticz en ook kan ik zo bepalen hoe vaak deze af mag gaan en wat er gebeurt als men de knop in blijft drukken. Nice ! Nu alles in een mooi, klein kastje inbouwen en dan wegwerken.

[Voor 27% gewijzigd door M.v.Veelen op 25-01-2018 16:10]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True