Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 3clectic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:26
Mijn situatie is als volgt:

Ik heb van 2 jaar geleden blijkbaar een A2 notering bij het BKR toen een rekening van 50 euro naar mijn oude adres is gestuurd. Mijn eigen schuld omdat ik niks heb doorgegeven. Toen ik een brief kreeg van een incassobureau heb ik meteen het verschuldigde bedrag betaald.

Fast forward naar twee weken geleden. Mijn vriendin en ik zitten bij een bank om te kijken wat we aan hypotheek kunnen krijgen. Beide een vast contract, ruim boven modaal inkomen en redelijk wat spaargeld. Helaas, een A2 registratie was meteen een dikke No Go. Deze registratie verdwijnt ook pas over 3 jaar en dat is me iets te lang in de particuliere huursector waar de prijzen belachelijk hoog liggen.

Nu heb ik met de rechtsbijstand gebeld. Zij wisten me te vertellen dat als er naar de belangen worden gekeken van mezelf en de registratie bij het BKR, deze sterk mijn kant op leunt. Ze zeiden dat ik Dynamiet zou kunnen proberen, zij hadden ervaring met deze situaties.

Nu is mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring met Dynamiet en wat denken jullie van de organisatie?

Ik heb ondertussen al met ze gebeld en ik heb een sterke case. Echter, gebaseerd op sommige recensies zijn ze ook bij anderen enthousiast geweest over een positieve uitkomst. Het tegendeel was echter waar en heben ze niet kunnen leveren. Het hele verhaal zou me rond de 600 euro kosten, maar dan weet ik tenminste wel waar ik aan toe ben.

• 3clectic
Dank voor de reacties.

Ik ben inderdaad niet helemaal duidelijk geweest. Tussen het eerste factuur en mijn daadwerkelijke betaling zaten 4 maanden. Een A4 notering is met jouw redenatie ook een mogelijkheid, echter krijg je een A2 notering als het bedrag in eens volledig opeisbaar is of als het wordt overgedragen aan een incassobureau zoals in mijn geval. De 50 euro in dit geval was een tweede betaling, dus wel een achterstand. Maar nogmaals, volledig mijn eigen schuld natuurlijk.

Ik heb al contact gehad met beide instanties die hierin betrokken zijn: het BKR en Wehkamp. Wehkamp wilde de registratie verwijderen, maar zegt dat sinds februari 2017 het BKR de regels heeft aangescherpt waardoor kredietverstrekkers zelf geen registraties meer mogen verwijderen. Toen ik het BKR aan de telefoon had waren ze heel duidelijk: correcte registraties verwijderen ze niet.

• 3clectic
Herstel krijg je alleen als je bij bent met je termijnen maar het volledige bedrag nog niet is betaald. Pas als het bedrag volledig is betaald krijg je de datum te zien wanneer je A2 notering verwijderd gaat worden. A2 houdt gewoonweg in dat het volledige bedrag ineens is opgeëist. Van herstel kan dan ook geen sprake meer zijn.

Edit: autocorrect

[Voor 4% gewijzigd door 3clectic op 04-01-2018 23:32]

• 3clectic
‘’De H staat voor Herstel. Deze code wordt gemeld als u weer bij bent met uw betalingen. Zo wordt geregistreerd dat er op uw lopende lening geen betalingsachterstand meer is. Het kan voorkomen dat uw lening - gelijk na het betalen van uw achterstand - wordt beëindigd. In dat geval wordt er geen herstelmelding geregistreerd, maar alleen een einddatum van de lening.’’

Letterlijk van de BKR website. Na de 50 euro was het klaar en dus geen H

Wat betreft de hypotheek is NHG geen optie. We zijn (waren) aan het kijken rond de 270/290.000. Ik denk dat ik verder het gesprek aanga met Dynamiet

[Voor 13% gewijzigd door 3clectic op 04-01-2018 23:47]

• 3clectic
@HomeAut Yes, november 2021. In mijn eerste post zei ik al dat ik anders nog 3 jaar moest wachten

• 3clectic
Excuses heren, ik verwoord het niet goed. De verwijderdatum van de registratie is 2021. De einddatum is november 2016

[Voor 6% gewijzigd door 3clectic op 04-01-2018 23:54]

• 3clectic
@Superkanjo

Beetje vreemde argwanende reactie. Dat november 2016 wat betreft maanden geen twee volle jaren tot nu zijn mag duidelijk zijn, maar die specifieke informatie was ook niet nodig voor mijn verhaal. Als we alleen kijken naar het jaartal zijn het gewoon twee jaren. Ik zit niet te wachten op argwaan, ik wil gewoon ervaringen van medetweakers horen.

Het deel van de A4 notering klopt misschien wel, wat zou inhouden dat de registratie misschien tot niet volledig juist is. Ik heb niks meer gehoord totdat ik een bericht kreeg van het incassobureau.

Daarnaast zijn er wel degelijk correcte registraties verwijderd. Ergens in 2017 heeft het BKR de regels aangepast waardoor kredietverstrekkers niet meer zonder goedkeuring van het BKR iets mogen verwijderen zodat ze verwijdering van registraties enigzins konden tegenhouden. Maar zelfs na de aanpassing van de regels worden correcte registraties verwijderd op basis van een belangenafweging.

[Voor 25% gewijzigd door 3clectic op 05-01-2018 00:27]

• 3clectic
@Superkanjo

Mijn vriendin weet ervan, we zaten samen bij een adviseur van de SNS toen de gegevens opgevraagd werden.

Wat betreft de jaartallen heb je gelijk, ik verwacht ook niet dat per 1 januari 2021 de registratie weg is.

De registratie is ook juist, maar met alle hectiek van het verhuizen ben ik het gewoon vergeten. Wijze les, absoluut. Ik denk dat ik het deze maand nog ga proberen bij de ABN, mijn eigen bank. Mocht ik daar ook nee te horen krijgen, die kans acht ik vrij groot, dan is een organisatie als Dynamiet alsnog een optie. Dan heb ik tenminste de meest voor de hand liggende opties bekeken.

• 3clectic
Zoals genoemd om 00.37, ga ik eerst nog een afspraak maken bij de ABN, mijn eigen bank. We hadden in eerste instantie voor de SNS gekozen omdat mijn vriendin en ik daar een gezamelijke rekening hebben lopen.

• 3clectic
@Clavis

Klopt helemaal. Echter heeft de kredietverstrekker al aangegeven de registratie te willen verwijderen. Het BKR steekt hier een stokje voor door sinds afgelopen jaar de regels omtrent het verwijderen van een (correcte) registratie aangepast te hebben.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• 3clectic
Kleine (eigenlijk grote) update: ik heb een hypotheek!

Na heul veel afwijzingen had ik de hoop eigenlijk al opgegeven, totdat we bij één bank toch een vervolggesprek hebben gekregen. Wel zonder NHG en een iets hoger rentepercentage, maar aangezien we bewust hebben gekozen voor een hypotheek die door één persoon gedragen kan worden lijkt me het niet hebben van NHG niet al te erg.

Wat uiteindelijk de doorslag gaf was ons gecombineerd inkomen en het feit dat we 'maar' 230.000' hebben gevraagd terwijl we maximaal 482.000 konden krijgen. Dit inclusief een goed verhaal omtrent het ontstaan van de BKR registratie en natuurlijk wat menselijkheid vanuit de bank hebben er uiteindelijk toe geleid dat onze aanvraag is goedgekeurd.

Een slotje is dus gepast :)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True