Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Homeassitant Samba, Python hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Neles7108
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:49
Hoi Tweakers,

Ik ben nu al een poosje verzot aan het raken op Smarthome IOT devices en ben behoorlijk aan het inkopen geweest bij
AliExpress. Devices als; Robot vavuumcleaner, Gateway, diverse sensoren en een aantal Thermo/Hygrometers, 2 smart led lampen zijn onderweg. Al deze zijn van Xiaomi, Zigbee met hun eigen schil.

Om ook andere protocollen te kunnen benaderen ben ik me gaan verdiepen in Homeassistant.io
Het installeren in Python gaat goed op zich (doe het nog steede eigenwijs in de voor mij bekendere DOS shell) het lukt me ook om
homeassitant op te starten in mn browser. Maar dan loop ik vast...

Ik moet nu ieder apparaat invoeren met codes in confiruration.yaml van Homeassistant in Samba of visual studio. de codes staan allemaal op Git of in homeassistant.

Ik kom hier niet echt uit, ben van de DOS generatie en er lang uit geweest.

Is er misschien iemand die me zou willen helpen of uitleggen hoe nu precies homeassistant en Samba,of Hass te configureren? (windows 10)
Alvast bedankt!

Groet en een goed 2018 Neles

Beste antwoord (via Neles7108 op 02-01-2018 23:28)

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Richt je niet op puthon, of samba, maar puur op home assistant. Alle andere zaken worden soms gebruikt, maar slechts voor een klein deel. HA draait nu bij je, dat heb je gehad en werkt. Niet meer naar omkijken (voor nu). Tijd om een (dummy) apparaat toe te voegen.

Je moet gewoon de componentem toevoegen die je wil gebruiken. De code en uitleg staat gewoon op hass.io . Die code voeg je toe aan je conguration.yaml en dan herstart je home assistant. Check of het werkt, of dat HA een fout aangeeft. Laat de videoa liggen en lees gewoon de korte beschrijving bij ieder component op hass.io .

Tip, probeer bij components re zoeken naar "input" en kijk of je bv een input boolean kan aanmaken in je configuration.yaml . Dan zou ne na het herstarten een schakelaar in JA moeten zien. Deze dus: https://home-assistant.io/components/input_boolean/

En verder, ga niet te diep. De documentatie op hass.io is genoeg. Python is bv de programmeertaal waarin het geschreven is. Leuk al die video's, ik vermoed dat je heel wat tutorials hebt gezien, maar die ga je niet nodig hebben om HA op te zetten. Enkel als je wil proframmeren, maar bij HA gaat dat nu juist met yaml ipv python ;)

[Voor 98% gewijzigd door GENETX op 02-01-2018 23:17]

Alle reacties

• Neles7108
Dank voor je spontane hulp!
Ik had al Vrtual assistant geinstalleerd, ik begrijp aleen niet of ik die parameters of codes gewoon moet copypasten naar de configuration.yaml en welke values aan te passen bijv.
En welke volgorde aan tehouden of gewoon willekeurig copy pasten onder alkaar?
TOKEN api, weet die niet te vinden in hard of software vraagt HA naar nl...
Vind het ook raar dat ik HA iedere keer opnieuw moet installeren lijkt...
Geef de opdracht c:/users//homeautomation/py -m install homeassistant.
Na de install; py -m pip --open-ui
Dit werkt maar als ik bijv een bookmark maak, moet ik toch weer alles installeren want herkent IP en toegewezen poort niet meer...

Ook ben ik al uren aan het klooien met het invoeren van code in configuration.yaml in virtual assistant pro. weet allen niet in welke vogorde ze te plaatsen en te runnen. hoe vind ik deze code met device terug in
ha>

Volgens jou ben ik dus feitelijk de Pi versie aan het gebruiken en dus veel te omslachtig.
Hoe installeer ik HA op mn pc dan? ook van Git oid te halen of staat er standaard in bij win 10?

Hoop dat ik je niet teveel van je kostbare tijd heb beroofd:-)
Zou het zeer waarderen als ik met je hulp HA werkend krijg...

Mvg. Neles

• Neles7108
Een Pi gaat er ook wel komen, wil voorlopig mn laptops en Android devices gebruiken om een beetje wegwijs te worden... Heb de laatste weken zoveel besteld bij Ali dat ik beter even kan wachten anders is de kans groot dat mijn vriendin de hele zooi uit het raam gooit:-) Voorlopig geeft het nog geen probleem omdat de Xiaomi Gateway via een app alles, ook smartscenes aanstuurt, nu ik nog alleen smartdevices van Xiaomi heb.
Wil Homeassistant eerst leren kennen voordat ik op een Pi overga, aanngezien ik nu al moeite heb om de codes te plaatsen... Als ik de info lees hoef je alleen te copypasten naar virtual assistant en dan in de configuration.yaml file. werkt alleen niet bij me ook niet na herstart van HA. het vervelende is ook bij bijvoorbeeld een reboot van de pc. Moet ik Ha weer opnieuw installeren? de browser kan het IP en forwarded poortnr. niet meer bereiken dan... Misschien toch maar OpenHab gebruiken dan?

• Neles7108
Het starten is gelukt, nu nog de devices koppelen. Ik heb het al geprobeerd met de Gateway, maar vond hem nergens terug (Ook na een reboot)
quote:
GENETX schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:58:
Deze guide heb je gebruikt? https://home-assistant.io/docs/installation/windows/

Volfens mij heb je alleen hetvtweede commando nodig om HA te starten. Of volg de post hierboven. Laten we eerst maar zorgen dat het starten goed gaat, dan kunnen we daarna eens kijken naar de config. Verder, at bedoel je met virtual assisant? Dat en ik niet. Ik zou voorlopig even lekker notepad++ gebruiken om de config aan te passen. Lekker simpel en kaal,verlaagt de kans op fouten ;)

Overstappen naar openhab zou ik niet den, dat is net zo pittig. Ik ben juist van openhab nas HA aan bet overstappen. En als dit teveel kostbare tijd zou kosten, dan was k hier niet ;)

• Neles7108
Het is iig gelukt de code te copypasten in Configuration.yaml in Notepad++ die voorkomt dat ik HA voor de 22e keer moet installeren.
(py -m homeassistant --open-ui) in de command prompt voldeed :-)
nu de devices nog...
In instructievideo's wordt altijd verteld dat ik nu ook een Add-on moet kunnen zien, (Samba in mijn geval) Kan deze niet vinden

Alvast bedankt!

• Neles7108
heb er zoveel gezien de afgelopen tijd... bij de link die jij stuurde wordt Python gebruikt? en pip3?
Ik zag een.. (zoek wel ff) waarin Python werd geinstalleerd, heb ik dus ook.
Python zou dan autom. integreren in DOS shell.
Lukte na een reboot wel. opende DOS Commprompt en
C:/users/.../homeautomation>py -m pip install Homeassistant

Werkte!

• Neles7108
Top dankje!
Maakt het nog uit waar of welke regel in configuraton,yaml ik de code plaats?

• Neles7108
Ik had gisteren al een tryout gedaan met onze Mi robot stofzuiger. maar zie hem nergens.

Deze onderaan, na laatste regel + 2 enters geplaatst:

xiaomi_aqara:
discovery_retry: 5
gateways:
- key: token van mn device

• Neles7108
@GENETX Voel me, hertsel, ben een echte NOOB nu.
Terwijl ik toch al ruim 20 jaar zelf pc's in onderdelen bestel en zelf in elkaar zet en aan de praat krijg.
Lukt het me nog steeds niet HA aan de praat te krijgen;(
Weigert automatisch op te starten (ik heb het instructiefilmpje gevolgd over Taskmanager)
Krijg de devices niet gekoppeld en moet HA na iedere reboot opnieuw installeren.
Ik heb het geprobeerd op 2 verschillende Win10 laptops. op beide Notepad++ en Python geinstalleerd. Vind na de installatie de Configuration.yaml en kan regels toevoegen.
(Goed idee van je trouwens ,Notepad++ overzichtelijk.)

Maar ben nu, na 4 dagen proberen bijna radeloos:-) Wat doe ik fout?

Alvast bedankt!

• Neles7108
Nee denk niet alles te weten, vond mezelf wel best handig;-), vooral met hardware een beetje met software.
Heb sinds mijn eerste (Pentium75, met 56k modem) het meeste zelf uitgezocht maar word re oud om alles bij te houden lol.

py -m homeassistant
Geeft in commandline(neem aan dat je dos bedoeld?

C:\Users\sidenie\homeautomation>
C:\Users\sidenie\homeautomation>C:\Users\sidenie\homeautomation>py -m homeassistant
'C:\Users\sidenie\homeautomation' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

In Python (waar ik nog niet veel van begrijp en nog geen DIR. kan openen)
Geeft
py -m homeassistant

Python 3.5.2rc1 (v3.5.2rc1:68feec6488b2+, Jun 12 2016, 08:37:05) [MSC v.1900 32 bit (Intel)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> py -m homeassistant
File "<stdin>", line 1
py -m homeassistant
^
SyntaxError: invalid syntax
>>> py -m homeassistant

python -m homeassistant
python3 -m homeassistant

Zelfde resultaat

Als ik in command het volgende commando geef: pip3 install homeassistant (wat ik dus ook gebruik bij het installeren)

Gebeurd dit:

C:\Users\sidenie>pip3 install homeassistant
Requirement already satisfied: homeassistant in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages
Requirement already satisfied: pytz>=2017.02 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: pyyaml<4,>=3.11 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: requests==2.18.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: jinja2>=2.9.6 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: chardet==3.0.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: astral==1.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: typing<4,>=3 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: yarl==0.15.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: async-timeout==2.0.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: voluptuous==0.10.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: certifi>=2017.4.17 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: aiohttp==2.3.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: pip>=8.0.3 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: idna<2.7,>=2.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already satisfied: urllib3<1.23,>=1.21.1 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already satisfied: MarkupSafe>=0.23 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from jinja2>=2.9.6->homeassistant)
Requirement already satisfied: multidict>=2.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from yarl==0.15.0->homeassistant)

C:\Users\sidenie>py -m homeassistant --open-ui
'py' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

• Neles7108
Ja heb ik.
quote:
Thijsmans schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:47:
Voor de zekerheid: heb je er wel een service van gemaakt? Zie hier.

• Neles7108
Bijna gelukt, Hij blijft alleen maar de zelfde foutmeldingen geven bij opstarten.
Geprobeerd de fouten te hestellen in cofiguration.yaml met Visual studio, al ken ik het programma niet echt en weet niet wat ik er allemaal mee kan. Krijg t wel voor elkaar om configuration.yaml te openen en bewerken..
Alvast bedankt!

Ik zal een paar afbeeldingen plaatsen, hoop dat je hier iets mee kan?

https://snag.gy/JBXFID.jpg
https://snag.gy/0NgOeH.jpg
quote:
GENETX schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:32:
Ja, dan denk je alles te weten inderdaad ;) Heeft me ook jaren gekost voor ik Linux een beetje onder de knie had...

Maar het allerbelangrijkste, omdat ik niet nast je zit, vertel EXACT welke stappen je uitvoert. Welk commando tik je waar in, welke handleiding of filmpje heb je gevolgd, welk venster open je en wat voor knoppen en vinkjes kruis je daar aan. Werkelijk ALLES.

Zolang wij niet weten wat je allemaal doet, is het voor ons onmogelijk om uit te vinden waar het mis gaat. Je kunt beter teveel details geven dan te weinig, want wij tasten ook volledig in het duister op deze manier.

To be sure, na een reboot van je computer werkt het volgende niet vanaf de commandline?
code:
1
py -m homeassistant

En daarna je webbrowser openen en naar http://localhost:8123 gaan (wacht even een minuutje zodat HA op kan starten)

Andere opties zijn eventueel (bij een foutmelding op je commandline):
code:
1
2
python -m homeassistant
python3 -m homeassistant

Als je een foutmelding krijgt, zou je die kunnen kopiëren en hier kunnen plakken, daar staat vaak ook zeer waardevolle info in.

• Neles7108
Ok gedaan wat je zei, nu weer de volgende fouten...

https://snag.gy/CTXaqo.jpg

https://snag.gy/4ZGgT1.jpg
quote:
GENETX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:26:
Sorry, ik had deze updates even gemist, mede omdat ik zel fdruk was om alle rules in HA te zetten.

1. De python console zelf kun je laten voor wat het is, je moet alles via de "DOS" commandline doen.
2. Hier zit de fout:

[...]

Windows herkent python niet als commando. Ik heb dat probleem eerder gezien en is erg flauw, maar het is een vinkje in de python installer:
https://docs.python.org/3/using/windows.html
-> Het onderste vinkje "Add Python 3.5 to PATH"

Daar zit je probleem... Het beste kun je python even opnieuw installeren en dat vinkje aanzetten. Dan kun je python vanuit "DOS" starten op elke locatie (en dat zou ook moeten) en zou "py -m homeassistant --open-ui" moeten werken nadat je de DOS-prompt start.

Wat betreft je configuratie:
Regel 2 en 3 weghalen. Je kan niet zomaar er wat tussen gooien. De config komt echt heel precies! Je zult wel goed de voorbeelden moeten volgen en in het begin echt zo vaak mogelijk HASS herstarten om te kijken of je het goed doet! Dus, begin met een schone start qua config en zorg dat de eerste regels er weer netjes uit zien:
code:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: Home
  # Location required to calculate the time the sun rises and sets
  latitude: 54.228145

(Uiteraard je eigen latitude er neer zetten, waarschlijnlijk is je huidige waarde prima

• Neles7108
Yess!
https://snag.gy/7BKGLP.jpg
En nu configureren...
Hoe en wat?? Morgen weer een dag, nu genoeg:-) het begin is er iig.

Dankje voor je hulp tot nu toe man!
quote:
GENETX schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:26:
Sorry, ik had deze updates even gemist, mede omdat ik zel fdruk was om alle rules in HA te zetten.

1. De python console zelf kun je laten voor wat het is, je moet alles via de "DOS" commandline doen.
2. Hier zit de fout:

[...]

Windows herkent python niet als commando. Ik heb dat probleem eerder gezien en is erg flauw, maar het is een vinkje in de python installer:
https://docs.python.org/3/using/windows.html
-> Het onderste vinkje "Add Python 3.5 to PATH"

Daar zit je probleem... Het beste kun je python even opnieuw installeren en dat vinkje aanzetten. Dan kun je python vanuit "DOS" starten op elke locatie (en dat zou ook moeten) en zou "py -m homeassistant --open-ui" moeten werken nadat je de DOS-prompt start.

Wat betreft je configuratie:
Regel 2 en 3 weghalen. Je kan niet zomaar er wat tussen gooien. De config komt echt heel precies! Je zult wel goed de voorbeelden moeten volgen en in het begin echt zo vaak mogelijk HASS herstarten om te kijken of je het goed doet! Dus, begin met een schone start qua config en zorg dat de eerste regels er weer netjes uit zien:
code:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: Home
  # Location required to calculate the time the sun rises and sets
  latitude: 54.228145

(Uiteraard je eigen latitude er neer zetten, waarschlijnlijk is je huidige waarde prima

• Neles7108
Ben nu al lekker bezig,

https://snag.gy/iv3ng5.jpg

wel onoverzichtelijk zo, alles door elkaar vind ik, eens kijken hoe ik dat ga aanpakken. probeerde in Groups.yaml de tado Thermostaat in een groep te plaatsen, lukte niet echt en groepen maken wil niet echt lukken.
Moet eerlijk zeggen dat ik alleen de Tado Thermostaat handmatig in conf.yaml heb geplaatst. De rest vond ha zelf. Vind het eerlijk gezegd wel complex, al die regels en te overzien, waar ik nou wel of niet iets in een regel moet toevoegen. sommige devices, zoals de Xiaomi robot vacuum, hebben zoveel regels tekst, maar weer verdeeld over verschillende allinea. Zou het liefst in 1 keer het hele lijst aan code en triggers van een device copy/pasten :9 Dat uitgebreide en veelomvattende uitleg ed.maakt het lastig voor me in mijn huidige burned out mind.Wil gewoon eerst echt doorhebben waar de regels code nu precies te plaatsen. Zag bijvoorbeeld een leuk sunset scene voor de leds staan, leek me makkie, tot ik alle regels zag ;w

Thanks again Appreciate that!

Slim van me trouwens om nu pas mn IP af te schermen bij afbeeldingen...
Dat is ook een vraagteken voor me... al die open gates... hoe beveilig ik deze?
quote:
GENETX schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:46:
No problemo :)

Let op dat die configuration erg gevoelig is voor spaties, tabjes (niet toegestaan), streepjes en dubbele punten. Ik wil je met klem aanraden om de voorbeelden op de website van home assistant te volgen, want zoals je ziet, 1 klein foutje en het werkt niet meer.

Het idee is dat ieder component een bepaald format verwacht qua input (eigenlijk net als de DOS command prompt) en bij iedere afwijking gaat deze op zijn plaat dus.

Verder kun je in ieder geval ook online controleren of je code geldige YAML code is (het configuratieformaat): http://www.yamllint.com/
Let wel op, die geeft alleen aan of de formattering (streepjes, spaties, dubbele punten) geldig is, en niet of het geldige input voo rhome assistant is.

Nogmaals, doe het stapje voor stapje en herstart home assistant dan weer. Als het dan weer fout gaat weet je gelijk dat het aan je laatste (kleine) wijziging ligt. Op die manier krijg je volgens mij vanzelf gevoel voor hoe het moet werken.

• Neles7108
quote:
Possible schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:22:
Ik zelf heb ook een tado en een robot vacuum. Als ik vanavond thuis ben dan kan ik de code wel posten voor de groups. Heel moeilijk is het allemaal niet. Zoals @GENETX ook al zei, yaml is erg gevoelig voor spaties en dat soort zaken.

Tip: Gebruik notepad ++ om je yaml files aan te passen. (mocht je dit nog niet hebben gedaan)
Ik gebruik Visual studio, begint ook goed te bevallen...

• Neles7108
Hoi, had je nog gekeken naar de code van de robot vacuum?

Alvast bedankt!
quote:
Possible schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:22:
Ik zelf heb ook een tado en een robot vacuum. Als ik vanavond thuis ben dan kan ik de code wel posten voor de groups. Heel moeilijk is het allemaal niet. Zoals @GENETX ook al zei, yaml is erg gevoelig voor spaties en dat soort zaken.

Tip: Gebruik notepad ++ om je yaml files aan te passen. (mocht je dit nog niet hebben gedaan)

• Neles7108
Moeizaam, er wordt gevraagd naar Token, heb MI Toolkit geinstalleerd, maar Token van gateway is niet te zien, verder wel de meeste andere devices van Xiaomi aan de praat. ben ook op zoek naar een manier om het Zigbee signaal te versterken, om de schuur te bereiken.(12m) wil hier nl. ook bodysensoren en Smart leds plaatsen, maar heb geen bereik. had al een Wifi repester besteld. maar nog geen bereik in fe dchuur. Moet ik soms een Zigbee repeater aanschaffen of een extrs Gstewsy?

Tnx in advance!
quote:
Possible schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Ja dat kan ik nog wel doen. Wat heb je tot nu toe voor elkaar gekregen? Heb je de gateway al aan de praat?
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True