Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Homeassitant Samba, Python hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:17
Voor de zekerheid: heb je er wel een service van gemaakt? Zie hier.

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:26
Deze guide heb je gebruikt? https://home-assistant.io/docs/installation/windows/

Volfens mij heb je alleen hetvtweede commando nodig om HA te starten. Of volg de post hierboven. Laten we eerst maar zorgen dat het starten goed gaat, dan kunnen we daarna eens kijken naar de config. Verder, at bedoel je met virtual assisant? Dat en ik niet. Ik zou voorlopig even lekker notepad++ gebruiken om de config aan te passen. Lekker simpel en kaal,verlaagt de kans op fouten ;)

Overstappen naar openhab zou ik niet den, dat is net zo pittig. Ik ben juist van openhab nas HA aan bet overstappen. En als dit teveel kostbare tijd zou kosten, dan was k hier niet ;)

• GENETX
Welke gateway? Je xiaomi? Wees altijd specifiek!

Vaak geven gateways an sich geen knoppen. Probeer nu eens een apparaat, of bijvoorbeeld een input switch. Dan kun je rustig de opzet in yaml leren.

En voeg dan stap voor stap wat toe.

• GENETX
Samba ga je niet zien, heb je ook niet nodig.

Heb je een link naar die videos?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• GENETX
Richt je niet op puthon, of samba, maar puur op home assistant. Alle andere zaken worden soms gebruikt, maar slechts voor een klein deel. HA draait nu bij je, dat heb je gehad en werkt. Niet meer naar omkijken (voor nu). Tijd om een (dummy) apparaat toe te voegen.

Je moet gewoon de componentem toevoegen die je wil gebruiken. De code en uitleg staat gewoon op hass.io . Die code voeg je toe aan je conguration.yaml en dan herstart je home assistant. Check of het werkt, of dat HA een fout aangeeft. Laat de videoa liggen en lees gewoon de korte beschrijving bij ieder component op hass.io .

Tip, probeer bij components re zoeken naar "input" en kijk of je bv een input boolean kan aanmaken in je configuration.yaml . Dan zou ne na het herstarten een schakelaar in JA moeten zien. Deze dus: https://home-assistant.io/components/input_boolean/

En verder, ga niet te diep. De documentatie op hass.io is genoeg. Python is bv de programmeertaal waarin het geschreven is. Leuk al die video's, ik vermoed dat je heel wat tutorials hebt gezien, maar die ga je niet nodig hebben om HA op te zetten. Enkel als je wil proframmeren, maar bij HA gaat dat nu juist met yaml ipv python ;)

[Voor 98% gewijzigd door GENETX op 02-01-2018 23:17]

• GENETX
Niet echt, maar pas op dat yaml spatiegevoelig is. Verder moet je soms zaken onder hetzelfde kopje zetten, zoals bijvoorbeeld met 2 inputs onder de input_number. Zie https://home-assistant.io/components/input_number/

Maar lees de HA docs maar eens wat door

[Voor 19% gewijzigd door GENETX op 02-01-2018 23:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
Ja, dan denk je alles te weten inderdaad ;) Heeft me ook jaren gekost voor ik Linux een beetje onder de knie had...

Maar het allerbelangrijkste, omdat ik niet nast je zit, vertel EXACT welke stappen je uitvoert. Welk commando tik je waar in, welke handleiding of filmpje heb je gevolgd, welk venster open je en wat voor knoppen en vinkjes kruis je daar aan. Werkelijk ALLES.

Zolang wij niet weten wat je allemaal doet, is het voor ons onmogelijk om uit te vinden waar het mis gaat. Je kunt beter teveel details geven dan te weinig, want wij tasten ook volledig in het duister op deze manier.

To be sure, na een reboot van je computer werkt het volgende niet vanaf de commandline?
code:
1
py -m homeassistant

En daarna je webbrowser openen en naar http://localhost:8123 gaan (wacht even een minuutje zodat HA op kan starten)

Andere opties zijn eventueel (bij een foutmelding op je commandline):
code:
1
2
python -m homeassistant
python3 -m homeassistant

Als je een foutmelding krijgt, zou je die kunnen kopiëren en hier kunnen plakken, daar staat vaak ook zeer waardevolle info in.

[Voor 39% gewijzigd door GENETX op 07-01-2018 12:19]

• Neles7108
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:49
Nee denk niet alles te weten, vond mezelf wel best handig;-), vooral met hardware een beetje met software.
Heb sinds mijn eerste (Pentium75, met 56k modem) het meeste zelf uitgezocht maar word re oud om alles bij te houden lol.

py -m homeassistant
Geeft in commandline(neem aan dat je dos bedoeld?

C:\Users\sidenie\homeautomation>
C:\Users\sidenie\homeautomation>C:\Users\sidenie\homeautomation>py -m homeassistant
'C:\Users\sidenie\homeautomation' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

In Python (waar ik nog niet veel van begrijp en nog geen DIR. kan openen)
Geeft
py -m homeassistant

Python 3.5.2rc1 (v3.5.2rc1:68feec6488b2+, Jun 12 2016, 08:37:05) [MSC v.1900 32 bit (Intel)] on win32
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> py -m homeassistant
File "<stdin>", line 1
py -m homeassistant
^
SyntaxError: invalid syntax
>>> py -m homeassistant

python -m homeassistant
python3 -m homeassistant

Zelfde resultaat

Als ik in command het volgende commando geef: pip3 install homeassistant (wat ik dus ook gebruik bij het installeren)

Gebeurd dit:

C:\Users\sidenie>pip3 install homeassistant
Requirement already satisfied: homeassistant in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages
Requirement already satisfied: pytz>=2017.02 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: pyyaml<4,>=3.11 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: requests==2.18.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: jinja2>=2.9.6 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: chardet==3.0.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: astral==1.4 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: typing<4,>=3 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: yarl==0.15.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: async-timeout==2.0.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: voluptuous==0.10.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: certifi>=2017.4.17 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: aiohttp==2.3.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: pip>=8.0.3 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from homeassistant)
Requirement already satisfied: idna<2.7,>=2.5 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already satisfied: urllib3<1.23,>=1.21.1 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from requests==2.18.4->homeassistant)
Requirement already satisfied: MarkupSafe>=0.23 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from jinja2>=2.9.6->homeassistant)
Requirement already satisfied: multidict>=2.0 in c:\users\sidenie\appdata\local\programs\python\python35-32\lib\site-packages (from yarl==0.15.0->homeassistant)

C:\Users\sidenie>py -m homeassistant --open-ui
'py' is not recognized as an internal or external command,

• GENETX
Sorry, ik had deze updates even gemist, mede omdat ik zel fdruk was om alle rules in HA te zetten.

1. De python console zelf kun je laten voor wat het is, je moet alles via de "DOS" commandline doen.
2. Hier zit de fout:
quote:
C:\Users\sidenie>py -m homeassistant --open-ui
'py' is not recognized as an internal or external command,
Windows herkent python niet als commando. Ik heb dat probleem eerder gezien en is erg flauw, maar het is een vinkje in de python installer:
https://docs.python.org/3/using/windows.html
-> Het onderste vinkje "Add Python 3.5 to PATH"

Daar zit je probleem... Het beste kun je python even opnieuw installeren en dat vinkje aanzetten. Dan kun je python vanuit "DOS" starten op elke locatie (en dat zou ook moeten) en zou "py -m homeassistant --open-ui" moeten werken nadat je de DOS-prompt start.

Wat betreft je configuratie:
Regel 2 en 3 weghalen. Je kan niet zomaar er wat tussen gooien. De config komt echt heel precies! Je zult wel goed de voorbeelden moeten volgen en in het begin echt zo vaak mogelijk HASS herstarten om te kijken of je het goed doet! Dus, begin met een schone start qua config en zorg dat de eerste regels er weer netjes uit zien:
code:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  # Name of the location where Home Assistant is running
  name: Home
  # Location required to calculate the time the sun rises and sets
  latitude: 54.228145

(Uiteraard je eigen latitude er neer zetten, waarschlijnlijk is je huidige waarde prima

[Voor 27% gewijzigd door GENETX op 18-01-2018 21:30]

• GENETX
No problemo :)

Let op dat die configuration erg gevoelig is voor spaties, tabjes (niet toegestaan), streepjes en dubbele punten. Ik wil je met klem aanraden om de voorbeelden op de website van home assistant te volgen, want zoals je ziet, 1 klein foutje en het werkt niet meer.

Het idee is dat ieder component een bepaald format verwacht qua input (eigenlijk net als de DOS command prompt) en bij iedere afwijking gaat deze op zijn plaat dus.

Verder kun je in ieder geval ook online controleren of je code geldige YAML code is (het configuratieformaat): http://www.yamllint.com/
Let wel op, die geeft alleen aan of de formattering (streepjes, spaties, dubbele punten) geldig is, en niet of het geldige input voo rhome assistant is.

Nogmaals, doe het stapje voor stapje en herstart home assistant dan weer. Als het dan weer fout gaat weet je gelijk dat het aan je laatste (kleine) wijziging ligt. Op die manier krijg je volgens mij vanzelf gevoel voor hoe het moet werken.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:59
Ik zelf heb ook een tado en een robot vacuum. Als ik vanavond thuis ben dan kan ik de code wel posten voor de groups. Heel moeilijk is het allemaal niet. Zoals @GENETX ook al zei, yaml is erg gevoelig voor spaties en dat soort zaken.

Tip: Gebruik notepad ++ om je yaml files aan te passen. (mocht je dit nog niet hebben gedaan)

[Voor 47% gewijzigd door Possible op 19-01-2018 13:24]

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:59
quote:
Neles7108 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:46:
Hoi, had je nog gekeken naar de code van de robot vacuum?

Alvast bedankt!

[...]
Ja dat kan ik nog wel doen. Wat heb je tot nu toe voor elkaar gekregen? Heb je de gateway al aan de praat?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True