Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Macbook Pro 15" (late 2013, retina) valt plots uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ruben Portier
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-04 15:30
Mijn Macbook Pro 15" (late 2013, retina) heeft sinds een jaar het probleem dat hij op batterijgebruik plots uitvalt. Dit gebeurt tussen de 30 en 45 % volgens de batterij-indicator bovenaan. Hij valt dus gewoon plots uit zonder een melding. Als ik dan op de powerknop druk zie ik een icoon met een stroomkabel en een lege batterij. Dus hij krijgt niet genoeg voltage van de batterij waardoor hij weet dat de batterij dient te worden opgeladen.

Als ik hem aansluit op de Magsafe 2 adapter en vervolgens de powerknop indruk start hij op vanuit slaapstand, een opmerkelijke bevinding is dat het batterijniveau nog altijd het percentage aangeeft van het moment hij uitviel. Dus niet de 0 % die het zou moeten zijn, maar b.v. 38 %. Verder staat er ook bij de conditie: Service Battery. De batterijduur zelf is niet superlang, maar ik kan wel gewoon 2 uur met middelmatig gebruik (indien hij niet dit probleem doet, wat dus meestal wel voorkomt). Als ik hem terug van de adapter haal kort nadat 'ie is opgestart dan herhaalt dit probleem zich telkens opnieuw. Het is dus maar heel zelden dat ik de "Batterij bijna leeg"-melding nog zie verschijnen aan 5 % batterij.

Ik heb al geprobeerd om hem te kalibreren maar dat blijkt niet te werken? En SMC reset helpt ook maar voor enkele dagen tot niet. Ik heb ook even gekeken naar de batterij binnenin maar die ziet er niet opgezwollen uit, ook de kabel eens opnieuw aangesloten. Zal ik een nieuwe batterij moeten kopen en installeren of is dit een ander probleem (kalibratie)?

Ik kan niet zoveel terug vinden over dit fenomeen, of toch niets met een oplossing. Iemand een idee wat ik nog kan proberen? De kalibratie-stappen die je vindt van Apple zijn niet duidelijk. Zo moet je b.v. als hij automatisch in slaapstand gaat omdat de batterij bijna leeg is hem uitschakelen, hoe kan je hem uitschakelen als 'ie in slaapstand staat en hoe kan hij in slaapstand gaan als ik die melding bijna nooit zie verschijnen?

Alvast dank voor het lezen!

Alle reacties

• Ruben Portier
OK bedankt, heb al een nieuwe besteld op ifixit dus dat komt wel goed. Vroeg me alleen af of het echt een batterij is die stuk is of gewoon een kalibratie-probleem. Bedankt allemaal, ik laat weten hoe de installatie verlopen is (niet zo moeilijk als ik wat rond kijk, enkel de lijm moet worden losgemaakt en kan d.m.v. een simpel touwtje en wat trekwerk ;)).

• Ruben Portier
quote:
supersnathan94 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Sorry, maar nee.

Begin hier absoluut niet aan als je niet weet wat je doet, Levensgevaarlijk en super slecht voor je gezondheid. De Accu's bij Apple zijn het geld dubbel en dwars waard.
De batterij bij ifixit zou OEM moeten zijn (originele batterij) die gewoon losgemaakt is van de case waar hij normaal aan vast zit. Wat is hier dan gevaarlijk aan? Ik ga niet zitten snijden in de batterij. Verder ben ik handig met computer hardware dus het is niet dat ik er niets van ken. Ik moet ze enkel proberen los te krijgen van de case.

• Ruben Portier
Ok bedankt, maar het lijkt me niet dat een lithium accu zomaar gaat ontploffen of lekken door hem gewoon voorzichtig los te maken van het frame. Het is niet alsof ik in de accu zelf ga zitten snijden met een mes?

• Ruben Portier
Update!

Accu vandaag ontvangen en zonet zonder problemen geïnstalleerd. Het loshalen van de oude accu ging veel vlotter dan verwacht! Een nylon of metsersdraad stop je aan beide hoeken van een cel en dan trek je naar je toe, eerst links en en rechts tot je aan het einde van de cel komt en dan kan je hem nog een heel klein stukje los trekken. Dit werkte echt uitstekend! Het afkrabben van de resterende lijmresten heb ik met een onscherp metalen mesje gedaan (van ifixit, dus niet een echt mes, het is hiervoor bedoelt). Op het onderdeel waar de touchpad onderzit gaf dit krassen en met ArtiClean (van Artic Silver) en even laten inwerken gaat het zonder enige problemen weg met een droog vodje.

De nieuwe accu installeren was iets meer werk aangezien die niet 100 % identiek is als de oude. Hierbij bedoel ik dan het mechanisme waar de 2 schroefjes in zitten om de accu te bevestigen. Maar na wat proberen is dit gelukt. Vervolgens de stickertjes van de tape losmaken en permanent bevestigen. En dan meteen gaan testen of hij nog boot ;), en ja! Hij doet het weer!

Cycles staan terug op 0 en de fout melding (Service Battery) is verdwenen. Laat ons hopen dat het probleem nu volledig verholpen is. Ik houd jullie op de hoogte mocht er nog wat mis gaan. Aan iedereen bedankt voor de hulp, uitleg en het duiden op de gevaren van dit soort werk!

• Ruben Portier
De accu doet het uitstekend als zit ik nog met 1 probleem. Rond een laag batterijpercentage (30 - 20 %, ben niet 100% zeker) valt de Macbook gewoon uit. De power button klikken doet niets. Enige wat ik kan doen is stroom aankoppelen en dan werkt ie weer meteen en staat batterijpercentage terug zoals het was. Moet ik ergens wat kalibreren ofzo? Ik heb SMC al eens gereset maar dat helpt dus niet.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True