Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ItMeAedri
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:40
Sinds kort ben ik actief bezig om zoveel mogelijk geld te sparen voor een koophuis. Hiervoor zijn natuurlijk allemaal rekentools beschikbaar voor hoog je hypotheeksom mag worden, maar ik kan nergens vinden hoe deze normaal berekend wordt. Van de een hoor ik dat de hypotheek berekend wordt over het afgelopen jaarsalaris, terwijl de ander aangeeft dat het op basis is van het te verdienen loon.

In het afgelopen jaar is mijn brutoloon (detachering) namelijk een aantal keer veranderd. Dit komt omdat ik in maart een aantal maanden 24/7 diensten heb gelopen, waarbij ik een standaard bonus kreeg van 30%. Deze diensten bleken voor mij niet helemaal te werken, dus ik ben op een andere opdracht gezet binnen dezelfde organisatie. Hierdoor is mijn onregelmatigheidstoeslag te komen vervallen. Nu heb ik onlangs ook opslag gekregen.

Om het plaatje compleet te maken krijg ik mogelijk binnenkort ook nog eens een ander contract aangeboden vanuit het bedrijf waar ik bij werk. Hierbij zal naar verwachting mijn brutoloon flink stijgen, maar mijn vaste lasten ook. Dat staat nu natuurlijk compleet uit het beeld, maar dat kan mogelijk de hypotheeksom compleet omver gooien.

Dus mijn vraag: hoe wordt deze hypotheeksom berekend?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• ItMeAedri
quote:
Typhone schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:21:
Dat wisselt per hypotheekaanbieder dus daar is geen eenduidig antwoord op te geven.
Kijk overigens uit met bonussen en dergelijke. Leuk als dat zorgt voor een hoger hypotheekbedrag maar minder leuk als ze opeens 2 jaar afwezig zijn - om wat voor redenen dan ook -. Je maandlasten worden er niet minder op.

Waarom stijgen je vaste lasten als je een ander contract krijgt trouwens? Die staan toch los van je inkomen? Of bedoel je nu leaseauto o.i.d.?
Daar heb je zeker een punt, ik ben op het moment bezig om in kaart te brengen wat er binnenkomt en eruit gaat.

Mijn huidige werkgever maakt gebruikt van allerlei collectieve regelingen en secundaire arbeidsvoorwaarden. Bij het andere contract, waarbij ik van werkgever wissel, vervallen een aantal van deze regelingen. Dit zal op de eindstreep waarschijnlijk betekenen dat ik meer geld kwijt ben om dit zelf te regelen.

Hoeveel ik in loon stijg weet ik nog niet, maar eerst ga ik uitzoeken of ik netto wel op dezelfde lijn blijf :+

Wel bijzonder dat er niet een eenduidig antwoord is te vinden voor het berekenen van de hypotheeksom.

• ItMeAedri
quote:
RocketKoen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:39:
Als je een vast contract hebt dan kijken ze meestal naar het salaris dat in dat contract staat.
Heb je geen vast contract, dan kijken ze meestal naar je daadwerkelijke inkomen (jaaropgave) van de afgelopen 3 jaar.
Secundaire voorwaarden (leaseauto bijvoorbeeld) hebben totaal geen invloed.
En bonussen mag je meetellen als dat "vaste bonussen" zijn. Bijvoorbeeld onregelmatigheidstoeslag (als je die nog steeds krijgt), vakantiegeld en eindejaarsbonus.

Maar maak gewoon eens een afspraak bij een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek, waar ze voor je kunnen uitleggen wat mogelijk is, is meestal gratis.
Dat maakt wel wat duidelijk :) Die onregelmatigheidstoeslag was inderdaad een vaste vergoeding, totdat ik op een andere opdracht werd gezet.

Ik was sowieso van plan om een afspraak te maken bij de adviseur. Wellicht dat ik afwacht wat in het nieuwe contract staat.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True