Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• snoes098
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 28-12-2017
Begin oktober 2017 is mijn MacBook Pro 15 inch uit het jaar 2011 gestolen. Afgelopen donderdag kreeg ik opeens een melding van 'Find My iPhone' dat mijn macbook is vergrendeld. Dit betekend dus dat hij verbinding heeft gemaakt met het internet. Maar kon niet zien waar de macbook nu is. Politie vertelde me dat dit komt doordat er waarschijnlijk op een beveiligd netwerk verbinding is gemaakt en dan werkt FMI niet. (Goed systeem wel voor dieven die dit weten.)

Twee dagen daarna kreeg ik op mijn nieuwe macbook + iphone allemaal meldingen en mailtjes dat mijn macbook is gevonden en dat er een aantal keer het alarm is afgespeeld. Ik kon de locatie zien:

MAROKKO.

Ok ik weet dat ik nu mijn laptop waarschijnlijk niet terug krijg. Macbook was gelijk ook weer offline. Alleen kreeg ik gister en vandaag weer verschillende meldingen dat er weer geluiden zijn afgespeeld. Macbook is als het goed is vergrendeld dus ze kunnen er niks mee maar toch die meldingen betekend dat ze er mee bezig zijn..

Maar nu is het gekke: ik kreeg opeens een gekke mail van zogenaamd apple met een raar mailadres dat er 77 dollar voor cadeaubon niet kon worden afgeschreven en dat ik mijn account moest registreren met een link er bij waar dat kon. Ik dacht dit is vet nep dus gelijk in de prullenbak die mail.

Vervolgens wou ik een buienradar app downloaden op mijn iphone en moest ik opeens opnieuw mijn apple ID verifiëren en daarna mijn Paypal account ook opnieuw verifiëren door een 6-cijferige code die ik bij paypal moest opvragen. Dit heb ik nog noooooit hoeven doen. Gister nog zonder deze dingen iets kunnen downloaden.

Dus ik schrok een beetje dat ze in mijn macbook alsnog zijn gekomen. Mijn vraag aan jullie; is zo'n vergrendelde macbook alsnog te kraken en kunnen ze dan bij mijn data? En ik kan alleen 'wis mijn mac' doen als de macbook online is en dat is ie dus nog maar een paar seconden geweest.

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen/adviseren want ik word een beetje paniekerig van dit :-)
Of als iemand zin heeft om met mij naar Marokko te gaan want ik heb adres en alles ontvangen via FMI lol.

Thanks alvast!

• snoes098
quote:
Wouter36 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:52:
Apple id verifiëren is niet zo raar aangezien er diverse mislukte inlogpogingen zijn. Je ww wijzigen is nooit dom natuurlijk. Mail kan natuurlijk ook random zijn, wel heel toevallig uiteraard. Ik denk niet dat "ze" al in je mb zitten.

Had je filevault aanstaan?
FileVault had ik niet ingeschakeld.

Het gekke is dat als er een inlogpoging is krijg ik meestal mailtjes. Als ik zelfs mijn eigen wachtwoord verkeerd invul voor het downloaden van een app krijg ik al een mail met 'er is geprobeerd in te loggen'

• snoes098
quote:
MelvinW schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:52:
FMI op Mac is veel eenvoudiger te omzeilen dan op iOS-apparaten. Dit komt omdat FMI een 4 of 6 cijferige code instelt als EFI-wachtwoord. Het nadeel daarvan is dat dit eenvoudig te bruteforcen is. Binnen 24 uur heb je dan vaak wel de pincode te pakken. Genoeg apparaatjes op eBay te vinden die dit kunnen doen. Zodra ze de PIN code hebben kunnen ze je schijf uitlezen en al je data bekijken.

Als je echter FileVault ingeschakeld hebt is je data beschermd met je wachtwoord en kunnen ze er niet bij. De enige optie die ze dan hebben is je MacBook formatteren en macOS opnieuw installeren. FMI is dan ook weg.
Hoe kan het dan dat ik maar meldingen blijf krijgen dat mijn macbook steeds online komt? Als ze mijn code hebben gekraakt moet mijn "FMI" toch aangeven dat hij ontgrendeld is? Hij staat nog steeds op vergrendeld en ik kan geluiden afspelen.

• snoes098
quote:
MelvinW schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:14:
[...]

Misschien dat ze je wachtwoord proberen te raden. Als ze je MacBook iCloud PIN kraken dan merk je daar zelf niets meer van als ze de schijf formatteren en macOS opnieuw installeren. Aan jouw kant kom de MacBook dan simpelweg nooit meer online.

Je krijgt geen melding dat ‘ie ontgrendeld is, tenzij ze in Recovery meteen met internet verbinden. Als ze gewoon een offline installatie doen met een USB-stick merk jij daar niks van.
Hmm oke, en is het niet zo dat die code pas word gemaakt als ik op 'ontgrendel' klik in FMI? Of is het gewoon 1 code die vast staat en heb je daar niet mij nodig die op ontgrendel klikt?

Thanks voor je hulp, ik zit het persoon die mijn macbook heeft ontzettend te irriteren. Deze week krijg ik elke dag rond 1800 savonds een melding dat ie online is en speel ik zo'n 20 keer dat alarm af waarop de macbook in 2 minuten weer offline gaat. Blijkbaar heeft ie internet nodig voor iets. En is het hem nog niet gelukt om hem te kraken.. Word wel elke keer erg zenuwachtig als ie online komt..

• snoes098
quote:
MelvinW schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:39:
[...]

Mijn vermoeden is dat de dief de MacBook heeft opgestart en ingelogd heeft op het gastaccount. Vervolgens heeft ‘ie verbinding gemaakt met zijn eigen WiFi-netwerk waarna FMI de lock heeft kunnen activeren. De MacBook sluit dan automatisch weer af en vraagt vanaf nu continu om een 4 of 6 cijferige pincode. De Mac verbind daarbij ook meteen weer met het WiFi-netwerk, wat de meldingen verklaart die jij ontvangt.

Als je de MacBook ooit weer terug zou krijgen druk je simpelweg op ontgrendelen in FMI. Je krijgt dan de PIN te zien die nodig is om de MacBook te ontgrendelen. Deze moet fysiek ingevoerd worden en je kunt de MacBook dus niet op afstand ontgrendelen.
Oke, dan blijf ik hem net zo lang irriteren denk ik met die alarmen, ook al krijg ik hem waarschijnlijk nooit meer terug, ik wil het hem echt zuur maken :-)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True