Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 10 64bit VM langzamer met precies 4GB RAM ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zotteke
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 31-12-2017
Hallo,

Ik ben in een discussie verzand geraakt waar het volgende wordt beweerd:
Men neme een Windows 10 64bit virtual machine (hyper-V of VMware maakt niet uit) en geef het precies 4GB RAM (4096MB).
Men neme precies de zelfde VM en geef het iets meer dan 4GB (4100MB).
Stelling: de VM met slechts 4 MB RAM extra, triggert iets in Windows, waardoor het vlotter/vloeiender loopt als met precies 4 GB RAM.

Anders gezegd:
4096 MB = een beetje langzamer als 4100 MB (of meer) terwijl er bij lange na niet genoeg apps draaien om het geheugen te vullen. En het verschil is maar 4 MB.
of:
Windows 64bit gaat zich anders gedragen zodra het "meer dan 4 GB RAM" detecteert en de performance wordt beter.

Dit lijkt wazig maar ik hoor het elke keer weer als ik met andere ervaren Microsoft professionals over precies dit vreemde verschijnsel praat.
Niemand kan het echt verklaren. Op Internet is er niets over te vinden (of ik gebruik steeds verkeerde search-strings). Ik heb TechNet en de diverse Microsoft developer websites al afgestruind etc. etc. etc.

Mijn vraag: hebben jullie ook de ervaring, dat 64bit Windows 10 VM's inderdaad vlotter/smoother draaien als ze letterlijk "iets meer dan 4 GB RAM hebben" ook al draaien er niet genoeg apps om het geheugen volledig te benutten (verre van zelfs).

Ps. ik werk al met Windows sinds 3.1 en ik weet wat bv. het verschil tussen 32bit en 64bit is. Ik zou dit graag met andere professionals willen bespreken. Ik heb geen behoefte aan het niveau "32bit kan niet meer dan 4GB ram adresseren" ook al is het goed bedoeld.

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True