Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Interferentie neopixels op raspberri pi door hardware?

Pagina: 1
Acties:

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:44

Brahiewahiewa

boelkloedig

quote:
huub8 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:41:
... Ik weet niet precies wat die neopixels voor signaal verwachten ...
Zoek dat eerst eens uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Marijn Fierloos
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 28-05 19:37
quote:
Flake schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:07:
Ik zou eerder denken dat die logic converter niet genoeg stroom kan leveren. Welke mosfets zitten erop? Dat zijn de vragen die je zou moeten stellen imho.
De stroomconsumptie van de datalijn is te verwaarlozen. Wat wel kan zijn is dat de logic level converterer niet snel genoeg is. Een poosje geleden nog had ik een bi-directionele logic-level converterer gemaakt op basis van enkele transistoren. Deze kon simpelweg de frequentie van het signaal niet aan (1 megaherz). Maar sinds de topicstarter aangeeft dat hij succesvol leds individueel kan aansturen (wat inhoudt dat hij alle leds die voor die led zitten moet ook moet instellen) kan deze converterer niet het probleem zijn. Het heeft hier iets met de voeding of timing te maken.

Ik ga er vanuit dat je met de 'neopixel' de ws2812(b) of ws2813 ledstrip bedoelt.

Het probleem dat hier omschreven wordt, komt mij akelig bekend voor. Hetzelfde probleem heb ik een paar keer gehad toen ik aan het protypen was op een breadboard met behulp van een arduino en labvoeding.
Met behulp van mijn scope kwam ik erachter dat je letterlijk de blokgolf van de data-lijn terugzag op de voedingslijnen. Deze blokgolf had pk-pk values van over de 3 (!) volt. Zelf had ik ook enkele condensatoren van enkele honderden uf geplaatst. Voor mij was dit veel te weinig. voor de grotere spanningsdippen van de voedingslijn heb ik uiteindelijk 6x 470 uf in parallel gepakt om zo effectief de ESR te verlagen (en omdat ik niets anders had :)) samen met 4 100nF keramische condensatoren voor de kleinere spanningsdippen (alhoewel die ook op de strip zelf zitten).
Wat je dus eigenlijk nu ziet op jouw strip is de brown-out reset van de led-controlers die iedere keer in werking treedt.
Een rule of thumb: you never use to many capacitors :) voor de vergelijking: bij lineaire voedingen bestaat er een regel dat je per ampére aan stroom die de voeding moet leveren een condensator van 2200 (!) uF plaatst. Natuurlijk gaat deze vergelijking niet helemaal op, maar het maakt wel duidelijk dat die paar honderd micro farad op een voedingslijn waar in jouw geval 85* maximaal 60 mili-ampére per LED = 5.1 Ampére maximaal door loopt, niet veel is.
Mocht dit het probleem nu niet oplossen, dan heeft het iets met de timing te maken. let op: in sommige van de datasheets op het internet zijn verouderd, en geven verkeerde timing-diagrammen aan!
Edit1:
Ik heb nog even het probleem gereconstrueerd. in de zin van: ik heb even een oscilloscoop-beeld van mijn 5-volt signaal opgenomen. Helaas is het probleem niet zo erg meer als vroegâh, but oh well. :P

Edit2:
Ik heb het probleem nu officieel kunnen reconstrueren. dit is volgens mij wat je bedoelt. Hoe ik het probleem veroorzaakte: ik liet de stroom door 2 dunne draadjes lopen. deze zorgde voor weerstand, en dus spanningsdippen. Dit zou bij jou ook het geval kunnen zijn!

[Voor 34% gewijzigd door Marijn Fierloos op 03-01-2018 23:27. Reden: afbeelding en .gif toegevoegd]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True