Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CV-houtkachel: welke delta-T kan ik verwachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:22

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
We overwegen om onze houtkachel te vervangen door een cv-houtkachel. In huis is ook een 17kW warmtepomp aanwezig met een buffervat van 300 liter. Alle vertrekken worden middels vloerverwarming verwarmd.

We hebben redelijk in de buurt van de houtkachel een vloerverwarmingsverdeler. Het idee is om de retour van de vloerverwarmingsverdeler aan te sluiten op de koudwateraanvoer naar de cv-houtkachel en de warmwaterafvoer aan te sluiten op de huidige retourleiding van de vloerverwarmingsverdeler naar het buffervat. Op die manier kan de cv-houtkachel het buffervat verwarmen. Ik heb dit besproken met een bekende die warmtepompen levert en ook de hydraulische aanpassingen kan doen.

Er zijn van die witte geïsoleerde kunststof leidingen gebruikt die niet al te hoge temperaturen kunnen verdragen (ik heb begrepen 70℃ voor beperkte tijd).

Nu is de vraag welke temperatuursverhoging ik kan verwachten van een cv-houtkachel. Het model dat we willen gebruiken is waarschijnlijk een Nordic Fire Emily. Nominaal vermogen 13,2kW waarvan 10,2kW waterzijdig. Ik ga er even vanuit dat we de bestaande pomp blijven gebruiken die bij het buffervat hangt (tweemaal zo'n Grundfoss Alpha ding dat de flow regelt aan de hand van het temperatuurverschil, eentje voor de beganegrond en de andere voor de verdieping). Die pomp zullen we denk ik altijd op standje maximaal moeten zetten ipv auto.

Iemand die op basis van ervaringen kan aangeven of dit plan kan werken.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 20-12-2017 12:57]

Alle reacties

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Er moet inderdaad een overdrukventiel in komen.

@jerh @Raym09 @migjes thanks voor de antwoorden so far.

De reden dat ik bij een cv-houtkachel uitkom is dat we nu al een houtkachel hebben, maar die functioneert niet optimaal. We stoken het voorhuis binnen de kortste keren bloedheet terwijl er elders in huis warmtevraag is. De houtkachel hebben we bij koud weer (temperaturen rond vriespunt en lager) nodig om het huis goed warm te houden. Het zou mooi zijn om de warmte efficiënter te kunnen benutten.

Ik heb gekeken naar andere manier om meer warmte te krijgen zoals zonnecollectoren icm seizoensopslag of een grotere bodemcollector, maar dat zijn of erg kostbare oplossingen of oplossingen die maar beperkt effect hebben. Wij gebruiken hout dat we zelf gekapt hebben in de omgeving en we wonen buitenaf zodat we niet onze buren uitroken. In mijn optiek is hout dan een uitstekende duurzame oplossingen die niet de nadelen heeft van andere duurzame oplossingen waarbij er een groot verschil is tussen het moment waarop je de energie nodig hebt en moment dat hij opgewekt worden (zonder mogelijkheid van opslag er tussenin).

De oplossing met de cv-houtkachel kan wellicht veiliger gemaakt worden door een horizontaal buffervat (die kan ik wel kwijt) te plaatsen in het hok met de vloerverwarmingsverdelers met een mengregeling.

Er is ruimte om bij de vloerverwarmingsverdeler een buffervat te plaatsen. De verdeler bevindt zich in de vroegere bedstede. We willen er ooit weer een echte bedstede met een bed van maken, maar dat moet kunnen met een liggend buffervat van 200 liter. De mooiste oplossing lijkt me een waarbij het buffervat direct warmte aan de vloerverwarmingsverdeler kan afstaan én aan het buffervat van de WP met mengkleppen of warmtewisselaars. Dan kan de kachel zijn warmte het beste kwijt raken. Uiteraard moet er een overdrukventiel op komen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Ok als ik het zo doorlees lijkt het me het beste om een apart buffervat voor de cv-houtkachel te gebruiken. Ik zie buffervaten van 200 liter die in ieder geval passen. Pomp tussen buffervat en kachel met een retourloopverhoger zodat de kachel niet teveel wordt afgekoeld. Aan de kant van de vloerverwarming een mengklep om de temperatuur te regelen zodat er niet te hoge temperaturen het buffervat van de WP in kunnen gaan.

Het mooiste lijkt me wel een tweetrapsraket die eerst de aanvoer naar de vloerverwarmingsverdeler naverwarmd (bijv. 37℃ naar 45℃ en daarna de retour uit de vloer weer ophoogt voordat dit het buffervat van de WP in gaat.

200 liter is aan de kleine kant voor een kachel met 10kW waterzijdig vermogen, maar aangezien het huis groot genoeg is en er altijd warmtevraag is op het moment dat we stoken lijkt het me dat dit wel goed moet gaan. Het huis zit vol domotica en ik kan wel wat bedenken om notificaties en alarmbellen af te laten gaan als het buffervat naar >90℃ gaat.

Het mooie is dat er dan ook 's nachts een hoge temperatuur warmtebuffer is die leeggetrokken kan worden en de afhankelijkheid van de warmtepomp minder maakt. Ik denk dat deze opstelling met gelijk houtverbruik wel een aardige besparing van het elektraverbruik kan opleveren omdat we de warmte in het gebruik beter spreiden (geen sauna in het voorhuis en een WP die continu aan de bak moet om de rest van het huis op wenstemperatuur te houden).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
@Domba bedankt voor de info.

Ik heb me wat verder ingelezen op het onderwerp en begrijp dat veel cv-houtkachels een noodkoeling hebben, waarvoor een kraanwateraansluiting en rioolafvoer nodig is. Dat maakt het wel erg moeilijk om een cv-houtkachel in een bestaande bouw toe te passen. Een noodkoeling met kraanwater is in mijn geval niet mogelijk.

In theorie zou er wel een vat met koud water gemaakt kunnen worden maar dan zou het water daarin uit zich zelf moeten rondstromen (zonder elektrische pomp). Liever vertrouw ik op een UPS, een goede meting/monitoring en alarmering en natuurlijk een overdrukventiel (die met een beetje moeite wel naar buiten gebracht kan worden zodat de stoom buiten kan afblazen).

Als de pomp tussen de kachel en de buffer kapot gaat dan werkt de besturing en monitoring van huis waarschijnlijk nog wel en kan ik geïnformeerd worden over een te hoog oplopende temperatuur in de kachel. Als de stroom als geheel uitvalt dan werkt de monitoring niet meer, maar kan een UPS zorgen voor circulatie tussen buffer en kachel. Ook zijn we ons dan hoogstwaarschijnlijk wel bewust van de stroomuitval en stoppen we met stoken.

Wat ik me dan wel afvraag: is het niet gewoon mogelijk om een vloeistofmengsel te gebruiken dat bij een hogere temperatuur dan water overgaat naar gasvormige toestand, zodat het probleem van stoomvorming zich bij een hogere temperatuur voordoet. In bodemcollectors mengen we glycol bij om bevriezing tegen te gaan.

Vrijdag was ik even bij de lokale kachelboer (De Heidesmid) en daar begon een verkoper die weinig kennis had van cv-houtkachels erg moeilijk te kijken bij het idee om een cv-houtkachel te combineren met een bestaande warmtepompinstallatie. Kosten volgens hem al snel € 8-10K. Over drie weken komt er iemand langs om de situatie te bekijken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
borgo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:37:

bij nader inzien denk ik niet haalbaar omdat ik denk dat mijn wisselaar kapot brand zonder water en stel mijn temp zakt in het vat en ik gooi die kranen open dat mij wisselaar dat niet fijn gaat vinden....plus er treed condens op volgens mij.....wat ik nogwel zou kunnen doen is die kranen gewoon niet meer opendoen tot de volgende dag wanneer mijn wisselaar afgekoeld is,maar dan zit ik nog met een drooggestookte wisselaar denk ik....

al met al heb ik nog geen andere oplossing dan alleen zorgen voor juiste balans tussen mijn stookgedrag en het aantal liters buffervat dan hygienevat..met andere woorden een zo groot mogelijke buffer om zijn warmte toch maar kwijt te kunnen,of het overtollige warme water aftefakkelen via een regeling
Een mooiere oplossing zou zijn om een regeling op je vloerverwarming te bouwen die alle vloerverwarmingsventielen open zet (behalve in slaapkamers) op het moment dat je buffervat richting kookpunt gaat. Hopelijk kun je dan genoeg warmte in de woning kwijt.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True