Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CV-houtkachel: welke delta-T kan ik verwachten?

Pagina: 1
Acties:

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:47
@Femme
ik ben geen voorstander van cv-houtkachel, omdat je eigenlijk altijd concessies moet doen om het 1 aan het ander te koppelen.

een echt goede hout kachel, maakt temperaturen van +600 graden.
(een echt hele goede maakt nog hogere temperaturen, dat zorg voor nog minder fijn stof uitstoot en onverbrande hout gassen)
maar met die temperaturen kun je eigenlijk geen CV meer op aansluiten. ( alles kan natuurlijk, maar dat heeft dan wel een prijs, het word niet goedkoper apparaat in ieder geval. ;) )

maar zo als altijd temperaturen van boven de 100 graden zijn voor hout stook geen enkel probleem.
en dat zijn temperaturen waar mee je het CV water zo aan de kook hebt.
stoom zet uit en kan zo je CV systeem opblazen, dus je hebt wel beveiligingen nodig. (niet op bezuinigen!)

ook is er wel iets van kennis nodig bij dit soort sytemen, stel de elektra valt uit.
dan kan de cv pomp ook niet meer werken, waar door het systeem niet het water kan rond pompen.
en dan heb je binnen no time weer stoom en een gevaarlijk systeem.
dus is je elektra uit gevallen (of werkt je pomp niet, die is nog lastiger want dat merk je niet zo snel.) dan moet je de kachel snel doven.
(dus helemaal idiot-proof zijn die sytemen nooit, gebruiker moet wel weten wat die doet.
een druk meter op het systeem en weten dat je die in de gaten moet houden voor je er nog een lading hout op gooit is met sommige systemen een goede tip.)

denk nu niet dat dit een totaal onmogelijk plan is, maar wees wel een beetje gewaarschuwd dat gebruik wel verantwoordelijkheid inhoud. ;)
dus ik wil je niet tegen houden maar wel waarschuwen voor zaken die sommige beginners niet verwachten.

persoonlijk, zou ik eerder kiezen voor een rocket brander als houtkachel.
verbrand hout met erg hoge temperaturen, en dat koppelen met een zware bell er om heen (+1000kilo, zodat hij lekker lang na blijft verwarmen na het stoken.).
dit soort kachels stoten zo weinig fijn stof en co2's uit, dat je soms wel rook uit de schoorsteen ziet komen, maar dat is dan condenserende water damp net zo als een HR gas ketel.
(oke het is nog niet net zo goed als een gas ketel, maar komt een stuk dichter bij als wat sommige open haard klunzen doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True