• FoccodeJ
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-11 19:40
Hoi Mede-Tweakers,

Mijn oude trouwe Oneplus One krijgt mogelijk een nieuw baasje. Er stond een Oneplus one gevraagd in de buurt en uit nieuwsgierigheid hebben ik eens een berichtje gestuurd. Het zou kunnen dat er eruit komen, maar dan moet ik dus op zoek naar een nieuwe.

Mijn Oneplus One gebruik ik met heel veel plezier en voldoet nog prima. Daar zijn twee redenen voor:

1) Ik heb het hoesje er omweg gehaald (wel tempered glass), omdat de telefoon met hoesje naar mijn smaak net wat te groot is om chill in mijn zak te hebben.

2) Hij draait Lineage, up to date en betere (batterij) prestaties.

Om de vervanger wil ik wel graag een hoesje dus heb ik het liefst een net iets kleinere mobiel, die met case vergelijkbare afmetingen heeft met de One. Mijn budget is 300-400.

Verdere eisen:
-Vanwege toekomstbestendigheid snellere processor, keuze uit snapdragon 660, 820, 821, 835. Snapdragon 625 is vergelijkbaar met 801 qua prestaties en ook 630 vind ik te weinig vooruitgang.
-Mogelijkheid tot Lineage is bijna een must, iOS absoluut geen optie.
-Formaat van S8 (148.9 x 68.1 mm) zou chill formaat zijn, in ieder geval iets kleiner dan 1+1 (152.9 x 75.9mm)
- Ik hou niet van heftige edgeranden zoals o.a. sommige modellen van Samsung en de Xiaomi mi note 2 heeft.
-beschikbaar in dondere kleur (zwart/grijs oid)
batterij. Ik wil met zuinig gebruik 6,5-7 SoT kunnen halen. Ik haal nu ruim 5,5 uit mijn 2 jaar oude Oneplus One (had nieuw 3100mah), dus heb mijn trucjes wel om zuinig te doen.

Wat heb ik zelf gevonden:

Xiaomi mi 5s & mi 6
Mooi formaat. Plus- en minpunten 5s:
+ bang for buck
+ 3,5mm
+ Officiële ondersteuning Lineage
- kleinere batterij tov Mi6
- beschikbaarheid, waar chill kopen met kans op fatsoenlijke garantie?
(4g banden geen nadeel ivm T-Mobile netwerk)

Plus- en minpunten Mi 6
+ Grotere batterij
+ Betere telefoon
- Iets meer onzekerheid omtrent Lineage
- geen 3,5mm
- Is het de meerprijs van bijna €100 waard?
(4g banden geen nadeel ivm T-Mobile netwerk)

Sony XZ1 compact
+ 3,5mm
+ vingerafdruk in zijkant
- duurder, dus nog moeten wachten op lagere prijs of budget verhogen.
- Sony is minder ondersteund door LineageOS
- Kleinere batterij, ook zuiniger scherm, geen idee hoe die verhouding is.

Mijn vragen:
Wat is hierbinnen de beste optie?
Hoe is jullie visie op de plus- en minpunten die ik hier heb neergezet?
Is er nog een alternatief dat ik over het hoofd zie? (Nokia 8 staat er bewust niet tussen ivm 3000mah batterij tov 1440p scherm verhouding)

Alvast bedankt!

Edit: De Samsung Galaxy S7 is verwijderd van de shortlist n.a.v. informatie over custom roms op de S7.

[ Voor 15% gewijzigd door FoccodeJ op 28-11-2017 16:24 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@FoccodeJ wat is dat nu? Gaat de OnePlus One eruit?

Het lastige met de LineageOS eis is dat je bij nieuwe toestellen nooit zeker weet of er een LineageOS build voor uitkomt.

Voor de S7 en de Mi5s zijn er wel al (officieel) LineageOS builds, maar beide toestellen zijn inmiddels ook al wat ouder. Voor alle recentelijke toestellen geldt dat echter niet. Of je nu voor Nokia, Sony, Samsung, HTC, Xiaomi of OnePlus gaat.

Het is dus even gokken bij welke telefoons de kans het grootste is:
  • Sony zou ik persoonlijk niet kiezen. Het laatste toestel met officiële LineageOS is de Z5 Compact. De kans is dus erg klein dat er een build gaat verschijnen voor een van de recentere toestellen
  • Xiaomi wordt redelijk ondersteund, dus ik schat de kans groot in dat er LOS voor de Mi6 uitkomt.
  • Samsung gebruikt zijn eigen Exynos SOC's en die worden over het algemeen erg slecht gesupport. Nu is dat voor de S7 geen probleem, maar de S8 / note 8 wel (al vallen beide toestellen totaal niet in budget.
  • HTC wordt ook best goed ondersteund (de 10 heeft bijv. ook LOS) en is door zijn 5,2" formaat ook best compact te noemen
  • Nokia is vrij nieuw en heeft nog geen LOS, daarnaast valt de 8 dus voor jou af
  • OnePlus: Alle OnePlus toestellen hebben tot nu toe een LOS build gekregen, ik durf dus wel te zeggen dat er voor de 5T ook een build aankomt. De 5T is momenteel echter te duur en zal te groot zijn voor je.
Je hebt dus eigenlijk keus uit twee straten: Of je koopt een nieuw toestel en je hoopt dat er LOS op verschijnt of je koopt een toestel van vorig jaar waar al LOS op te krijgen is.

Ik kan je in ieder geval ook nog wijzen op de pricewatch: Xiaomi Mi A1 Zwart. Dat toestel valt in het Android One programma en heeft daardoor nagenoeg stock Android met garantie op twee jaar updates/ upgrades. Hij zal echter te groot zijn voor je.

Om in ieder geval nog een aantal vragen van je te beantwoorden:
FoccodeJ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 00:07:
Xiaomi mi 5s & mi 6
- beschikbaarheid, waar chill kopen met kans op fatsoenlijke garantie?
Dan zou je het toestel moeten aanschaffen in een Nederlandse webshop. Op alle andere plekken is de garantie beperkt tot max 1 jaar.
- Ik kon wel war vinden over Lineage op s7, maar ik meende dat dat moeilijk zat qua exynos?
[...]
Hoe stabiel is dat?
Samsung geeft niks vrij over zijn SOC's, waardoor het voor custom ROM bouwers enorm moeilijk is om er een fatsoenlijke ROM voor te bouwen. Er zijn LOS builds voor beschikbaar, maar hoe stabiel die zijn weet ik niet.
? Kan dit scherm ook ingesteld worden op 1080p zoals S8?
Dat kan in de officiële software in ieder geval wel, als ik mij niet vergis. Of dit ook kan in LOS weet ik niet.
Sony XZ1 compact
- Kleinere batterij, ook zuiniger scherm, geen idee hoe die verhouding is.
Dat levert een monster accuduur op: reviews: Sony Xperia XZ1 Compact - Klein maar compleet.

• FoccodeJ
rens-br schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:53:
@FoccodeJ wat is dat nu? Gaat de OnePlus One eruit?
Mogelijk wel ja :'( Maar als ik er iemand anders een groot plezier mee kan doen en die er ook een zeer acceptabele prijs voor wil neerleggen is dat rationaal wel een goede optie. Gevoelsmatig wil ik hem net zo graag houden, haha. Mijn vriendin heeft ook nog een Oneplus met Lineage, dus wie weet blijf ik wat actief :)

Je hebt dus eigenlijk keus uit twee straten: Of je koopt een nieuw toestel en je hoopt dat er LOS op verschijnt of je koopt een toestel van vorig jaar waar al LOS op te krijgen is.
Ja, klopt. Waar zou jij voor gaan?

Ik ben het met je eens dat Lineage voor Mi 6 niet zo'n punt gaat worden. Die sony valt al een soort van half af dus. Samsung is over het algemeen misschien wel de betere telefoon, maar juist de camera is niet een zwaartepunt bij mij, waar Samsung absoluut de koning is in dit rijtje en de batterijduur is net wat kleiner, waar ik juist meer nadruk op leg. Het zou ook best kunnen dat de batterijduur van de S7 wel toereikend is, met Lineage en scherm op 1080p. Op GoT lees ik vooral SoT's van 3-4 uren, dat is voor mij niet goed genoeg. Ik hoop ik nog iets meer kan vinden over die Lineage build voor de S7.

En Mi 6 vs Mi 5s? Waar zou jij dan voor gaan?

Dan zou je het toestel moeten aanschaffen in een Nederlandse webshop. Op alle andere plekken is de garantie beperkt tot max 1 jaar.
Ik bedoelde ook meer dat bijvoorbeeld sites als Honorbuy en Banggood lang niet altijd meer een donkere mi 5s op voorraad hebben, sorry niet duidelijk verwoord.

Thanks voor je Reply in ieder geval!

[ Voor 4% gewijzigd door FoccodeJ op 28-11-2017 09:13 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
FoccodeJ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:10:
Ja, klopt. Waar zou jij voor gaan?
Formaat is bij mij geen issue. Dus ik zou de OnePlus 5T kopen, maar die valt bij jou dus af.
Samsung is over het algemeen misschien wel de betere telefoon, maar juist de camera is niet een zwaartepunt bij mij, waar Samsung absoluut de koning is in dit rijtje en de batterijduur is net wat kleiner, waar ik juist meer nadruk op leg.
En het is dus absoluut geen koning in de Custom ROM wereld.
Op GoT lees ik vooral SoT's van 3-4 uren, dat is voor mij niet goed genoeg.
Als je het custom ROM OPO topic tegenkomt, halen de meeste mensen ook totaal niet de SOT die jij haalt op je OPO. Dus wat dat betreft is dat niet te vergelijken lijkt me. :)

[q]En Mi 6 vs Mi 5s? Waar zou jij dan voor gaan?

De Mi6 heeft een hoop voordelen. Meer Ram, beter frontcamera, Quick Charge, Bluetooth 5.0. Maar ook een aantal nadelen: geen 3.5mm ingang en nu nog geen support voor LOS. Daarnaast is MIUI echt totaal verschillend met stock android en daar moet je van houden. (Ik hou daar totaal niet van :P)

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:44
Waarom LOS als ik vragen mag? Je hebt het specifiek over LOS maar niet over andere op stock gebasseerde custom ROM's. Voor de Mi6 is er bijvoorbeeld gewoon een officiele AEX ROM. Dit lijkt mij LOS zeker overbodig te maken.

• FoccodeJ
LoeWn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:37:
Waarom LOS als ik vragen mag? Je hebt het specifiek over LOS maar niet over andere op stock gebasseerde custom ROM's. Voor de Mi6 is er bijvoorbeeld gewoon een officiele AEX ROM. Dit lijkt mij LOS zeker overbodig te maken.
Good point. Ik heb vroeger veel geprobeerd en toen kwam uiteindelijk Cyanogen als beste uit de bus. Ik ben zeer positief over Lineage nu, dus vandaar dat ik daar meteen aan dacht. Maar een andere near stock custom rom kan ook zeker een optie zijn.

Heb je hier toevallig ervaring mee op de Mi 6?
rens-br schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:34:

De Mi6 heeft een hoop voordelen. Meer Ram, beter frontcamera, Quick Charge, Bluetooth 5.0. Maar ook een aantal nadelen: geen 3.5mm ingang en nu nog geen support voor LOS. Daarnaast is MIUI echt totaal verschillend met stock android en daar moet je van houden. (Ik hou daar totaal niet van :P)
Miui is voor mij ook echt geen optie, haha :p Ik neig vanwege het prijsverschil een beetje naar de 5s, die kun je voor €320 in huis hebben. Ik ga er vanuit dat op een kleiner scherm, met een zuinigere soc en een grotere batterij dezelfde batterijduur als de OPO zeker mogelijk moet zijn. Maar de Mi6 is wel een snellere telefoon met waarschijnlijk nog een betere batterijduur. Twijfels

Ik heb al even kort contact gehad met iemand die Lineage op de s7 heeft geprobeerd, maar daar zitten wel wat praktische issues aan met missende drivers. Ik denk dat die afvalt.

• LoeWn
Nee ik heb zelf geen ervaring met de Mi6. Wel met een hoop andere Xiaomi devices.

Een officiele AEX kan vele malen beter (stabielere bv) zijn dan een onofficiele LOS. Overigens vind ik LOS een beetje overrated. Ik kan zo 5 ROM's opnoemen die ik beter vind en daar is AEX er één van. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zelf vind ik dat LOS te weinig customisations heeft.

Een kleine 10 minuten op XDA verkennen en je weet wel wat de beste ROM is voor Mi6. Maar als ik zo het aanbod zie, van zowel Nougat als Oreo ROM's, met enkele Official ROM's, ben ik wel verzekerd dat er minimaal één ROM bij zit die voor jou goed genoeg is. Helemaal wanneer je LOS gewend bent.

• FoccodeJ
LoeWn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:51:
Nee ik heb zelf geen ervaring met de Mi6. Wel met een hoop andere Xiaomi devices.

Een officiele AEX kan vele malen beter (stabielere bv) zijn dan een onofficiele LOS. Overigens vind ik LOS een beetje overrated. Ik kan zo 5 ROM's opnoemen die ik beter vind en daar is AEX er één van. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zelf vind ik dat LOS te weinig customisations heeft.

Een kleine 10 minuten op XDA verkennen en je weet wel wat de beste ROM is voor Mi6. Maar als ik zo het aanbod zie, van zowel Nougat als Oreo ROM's, met enkele Official ROM's, ben ik wel verzekerd dat er minimaal één ROM bij zit die voor jou goed genoeg is. Helemaal wanneer je LOS gewend bent.
Dan valt het nadeel van onzekerheid omtrent custom roms weg voor de Mi 6. Denk jij dat de Mi 6 dan meer bang voor buck biedt dan de Mi 5s?

• LoeWn
Ja dat is een lastige kwestie..

SD821 vs SD835..
3GB vs 6GB (4GB mi5s en 4GB mi6 zijn financieel niet aantrekkelijk)
€240 vs €325

Qua bang voor back zijn ze wel gelijkwaardig vind ik zelf. Heb je de betere SoC nodig.. Of een betere camera.. is het die €85 al snel waard. Zelf zou ik die extra 33% wel uitgeven en voor het laatste model gaan

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:23
LoeWn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:10:
Ja dat is een lastige kwestie..

SD821 vs SD835..
3GB vs 6GB (4GB mi5s en 4GB mi6 zijn financieel niet aantrekkelijk)
€240 vs €325

Qua bang voor back zijn ze wel gelijkwaardig vind ik zelf. Heb je de betere SoC nodig.. Of een betere camera.. is het die €85 al snel waard. Zelf zou ik die extra 33% wel uitgeven en voor het laatste model gaan
SD835 is wel een hele klap zuiniger tho. Maar als je 5 uur SoT haalt op een Snapdragon 801 met 3000mAh dan moet dat veel beter lukken op een Snapdragon 821 of nieuwer.

• FoccodeJ
Puddi Puddin schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:17:
[...]

SD835 is wel een hele klap zuiniger tho. Maar als je 5 uur SoT haalt op een Snapdragon 801 met 3000mAh dan moet dat veel beter lukken op een Snapdragon 821 of nieuwer.
Als de 835 zoveel zuiniger is zou de Mi 6 met 3300 mah en een kleiner scherm dan OPO met de juiste software dus een dijk van een batterijduur moeten hebben? Dat zou wel chill zijn.
Wat wel lastig aan die accutesten is dat ze zo wisselen. Niet specifiek van deze telefoon hoor, maar tussen Tweakers en Gsmarena zit vaak een verschil als je een rangorde maakt. Klein voorbeeld:

https://www.gsmarena.com/...Phone1=6327&idPhone2=6033

Bij GSMarena komt de Galaxy S5 veel gunstiger uit de bus dan de OPO, terwijl in de tweakers review je het idee krijgt dat bij dagelijks gebruik de OPO langer mee gaat (https://tweakers.net/revi...gaat-de-hele-dag-mee.html)

Desondanks zal een Snapdragon 835 met een zuinig scherm en een prima batterijgrootte voor waanzinnige statistieken zorgen. Als ik dit zo allemaal lees neig ik iets meer naar de Mi6 dan de Mi 5s. Even afwachten nog wat er met mijn OPO gaat gebeuren.

[ Voor 54% gewijzigd door FoccodeJ op 28-11-2017 12:54 ]

• LoeWn
Ik denk dat deze theorieën in de praktijk niet zo tot z'n recht komen. Er zijn immers te veel factoren om rekening mee te houden (scherm, kernel, ROM etc).

Je zult moeten afgaan op de praktijktests. Helaas is er weinig over te vinden..

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:23
FoccodeJ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:46:
[...]

Als de 835 zoveel zuiniger is zou de Mi 6 met 3300 mah en een kleiner scherm dan OPO met de juiste software dus een dijk van een batterijduur moeten hebben? Dat zou wel chill zijn.

[...]

Wat wel lastig aan die accutesten is dat ze zo wisselen. Niet specifiek van deze telefoon hoor, maar tussen Tweakers en Gsmarena zit vaak een verschil als je een rangorde maakt. Klein voorbeeld:

https://www.gsmarena.com/...Phone1=6327&idPhone2=6033

Bij GSMarena komt de Galaxy S5 veel gunstiger uit de bus dan de OPO, terwijl in de tweakers review je het idee krijgt dat bij dagelijks gebruik de OPO langer mee gaat (https://tweakers.net/revi...gaat-de-hele-dag-mee.html)

Desondanks zal een Snapdragon 835 met een zuinig scherm en een prima batterijgrootte voor waanzinnige statistieken zorgen. Als ik dit zo allemaal lees neig ik iets meer naar de Mi6 dan de Mi 5s. Even afwachten nog wat er met mijn OPO gaat gebeuren.
Naja kijk, het verschilt enorm per gebruiker. Maar de Snapdragon 801 zuigt echt enorm veel stroom. Als jij daar al op magische wijze 5 uurtjes screen on time mee haalt dan vallen die 7-8 uurtjes SoT ook wel te halen, helemaal met de zuinige snapdragon 835.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:29
Houden jullie er ook rekening mee dat de Xiaomi toestellen 4G band 20 niet (altijd) ondersteunen? Ik heb Tele2 en de Mi6 valt voor mij alleen daardoor al af.

• FoccodeJ
O88088 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:58:
Houden jullie er ook rekening mee dat de Xiaomi toestellen 4G band 20 niet (altijd) ondersteunen? Ik heb Tele2 en de Mi6 valt voor mij alleen daardoor al af.
Top, dat had ik wel even in openingspost kunnen zetten, bedankt voor de reminder. Ik heb zelf 4g via Ben (T-Mobile netwerk) dus dat is niet zo'n punt.
Puddi Puddin schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:53:
[...]

Naja kijk, het verschilt enorm per gebruiker. Maar de Snapdragon 801 zuigt echt enorm veel stroom. Als jij daar al op magische wijze 5 uurtjes screen on time mee haalt dan vallen die 7-8 uurtjes SoT ook wel te halen, helemaal met de zuinige snapdragon 835.
Wat een mooie manier om dat te verwoorden, op magische wijze, haha :)

[ Voor 35% gewijzigd door FoccodeJ op 28-11-2017 15:10 ]

• LoeWn
O88088 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:58:
Goed dat je dit nog even aangeeft. Ik ging er eerlijk gezegd blindelings vanuit dat TS hiervan op de hoogte was

• FoccodeJ
LoeWn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:18:
[...]

Goed dat je dit nog even aangeeft. Ik ging er eerlijk gezegd blindelings vanuit dat TS hiervan op de hoogte was
Klopt hoor, maar ik had het er inderdaad wel even bij kunnen vermelden
Pagina: 1