Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jonashendrickx
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Mintos is een P2P investerings platform waar je kan investeren in leningen. Bij EURO kun je op dit moment tot 13.5% met buyback guarantee halen, en tot 17% met de GEL munteenheid. Hiernaast zijn er nog andere munteenheden, maar dit zijn de voornaamste.

Als je code referals zijn niet toegestaan gebruikt bij de registratie, kan je 1% extra verdienen tijdelijk.

Mijn momentele actuele jaarlijkse returns voor EUR en GEL munteenheden zijn 14.1% voor afgelopen drie maanden.

Lees meer op www.mintos.com.

Mijn voorkeur voor P2P investeringen is omdat het veiliger is, en zeker meer interessant dan fiscaal pensioensparen met lagere returns. In Belgie krijg je bijvoorbeeld 30% terug als je geld stort, maar wat is het waard als je op 10j gemiddeld 2% haalt tegenover 13-17% waarop je nog roerende voorheffing moet neertellen?

Hier is een Excel sheet om zo maar even te vergelijken. Gebaseerd op cijfers van ING Belgie.

https://docs.google.com/s...wd73gXQI/edit?usp=sharing

[Voor 6% gewijzigd door defiant op 02-11-2017 09:49]

• jonashendrickx
1% van wat de andere investeert. Maar dit slechts voor 1-3 maanden. Die ene percent is uiteraard niets vergeleken met wat ik er zelf aan verdien met daar te investeren.

Het is een erg goede combinatie met N26 wat ik ook via deze fora heb gevonden.

• jonashendrickx
*weg

Lijkt dat de meeste leningen toch op tijd betaald worden. Mogo staat op 80-85% en Lendo op 80-85%.

Beiden hebben nu een cashback campagne lopen.

Lendo's cashback campagne is gisteren gestart. Leningen van 9 maand of meer met 1.5% cashback. Dit geeft direct 14.5%-15% op jaarniveau aan 13% interest.

[Voor 12% gewijzigd door Ginz op 21-03-2018 15:24]

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:35:
[...]

En als ze toch op tijd betaald worden heb je een lening met mooi rendement en korting, het is een win-win systeem.
Exact. Ik heb nu eigenlijk al mijn 14% leningen verkocht om dan leningen aan 12% met termijn 60 maanden te kopen en 5% cashback. Ik heb geprobeerd wat aggressiever te werken op de korte termijn. Gezien compounding interest zeer belangrijk is.

En wat je al reeds verdient hebt kunnen ze al niet meer van je afnemen. De loan originators behouden het recht om nog steeds leningen terug te kopen.

Belgen betalen weliswaar geen belasting op cashback en kortingen van secondary market, maakt het ook weer pakweg interessanter. Heb dit gecheckt met mijn belastingskantoor.

Dus 12% + 5% wordt hetvolgende netto: 13.4%.

Als je gewoon investeert in een 14% lening over 5 jaar kom je uit rond 8-9% netto in praktijk jaarlijks.

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:48:
@jonashendrickx ik volg je niet helemaal. Stel je neemt een een lening van 100 euro met 5% cashback, die cashback investeer je ook weer gelijk. Dan heb je dus totaal 105 euro voor 12% staan. Als je dat afzet tegen 100 euro voor 14% dan is dat laatste na 3 jaar al voordeliger qua rendement. Je pakt dus op korte termijn iets meer winst terwijl je op lange termijn meer verliest. En aangezien die lening zo lang loopt zit je daardoor ook erg lang vast.
1. 8/3/2018: Je investeert 100 EUR aan 12% interest
2. 14/3/2018: 6 werkdagen later krijg je de 5% cashback
3. 14/03/2018: Je investeert de 5 EUR aan 12% interest (let wel, minimum investering is 10 EUR per lening)
4. 20/03/2018: 6 werkdagen later, weer 5% cashback

Je moet eens bij je belastingskantoor gaan horen of cashback en kortingen op de secondary market belast zijn. Bij mij hebben ze in België gezegd van niet. Normaal gezien is cashback nooit belast.

Bijvoorbeeld als je smartphone koopt of televisie, en je claimt de cashback. Is normaal nergens belast. Maar in principe is het theoretisch gezien wel een inkomst opnieuw.

Dus als je dan bovenstaand voorbeeld neemt, zou je in principe enkel de inkomsten van interesten kunnen aangeven, en de cashback en kortingen niet, want deze zijn dan al netto.

Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar dat is wat ze mij bij de belastingsdienst verteld hebben. En ik had begrepen dat Mintos cashback ook niet op je belastingsbrief zet. Zij registreren dit als een storting. ;)

• jonashendrickx
BiLLY_daKid schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:24:
Belgen betalen belasting over winst. Nederlanders ca 1,5% over vermogen (dus lening plus uitgekeerde rente).
Ik vind zelf de stap naar 24+ maanden moeilijk, dan staat je geld echt lang vast in een relatief nieuwe en onbewezen markt.
Denk niet dat het onbewezen markt is. Dit is wat banken al jaren deden met ons geld. Dit is gewoon eigenlijk een eenvoudigere structuur, ook iets transparanter.

Bij een bank krijg je nu 0.01-0.1% interest bij de meesten.

Waar bij een bank jouw geld naar toe gaat:
  • Aandeelhouders
  • Nieuwe klanten aanlokken
  • Kantoorslapers en trage werkers
  • Onnodige processen
  • Bureaucratie
Maar bij P2P investing is een jonge efficiënte work force met jouw geld bezig.

[Voor 26% gewijzigd door jonashendrickx op 08-03-2018 09:12]

• jonashendrickx
Het voordeel wat we nu hebben is dat het niet geregulariseerd is. Tenzij je liever al die beurstaksen, lokale taksen, dubbel belastingsverdragen, en speculatietaksen betaalt en je verliezen niet kan recupereren. Ik denk dat verliezen hier wel minimaal is.

Met goede diversificatie van een portfolio, als een loan originator failliet gaat, verlies je misschien ten hoogste 5% van je portfolio, aangenomen dat je geld evenredig verdeeld is over 20 loan originatoren. Gezien de jaarlijkse interesten tot wel 14-17%, zal je misschien enkel een lager inkomen hebben dat jaar. Wat nog niet zo slecht is tegenover 50-80% van je aandelen portfolio te verliezen.

Dan spreken we wel nog niet van directe en indirecte structuren.

• jonashendrickx
Tsurany schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Zodra er een echte crisis ontstaat zal er veel meer failliet gaan dan een enkele loan originator, dat is het risico dat je loopt. Je kan prima 25% van je portfolio verliezen in een flinke crisis en dat is toch ~2 jaar aan rendement.
En dat is precies mijn punt, we hebben nog geen crisis gehad en hebben dus geen flauw idee hoe deze markt daar op gaat reageren.
Bij P2P investeringen moeten alle mensen dan hun job tegelijk verliezen bij wijze van spreken.

Wat dan zal gebeuren is dat leningen met hoge interesten teruggekocht worden, en dat ze leningen met lagere interesten zullen aanbieden en zelf een hogere marge nemen.

Mijn vader zet alles op een spaarrekening aan 0.1% interest met doemdenken. Hij verliest jaarlijks aan inflatie. Ik zie niet hoe dat beter is.

Wat ik wil zeggen is, je bent jong, neem wat risico. Anders zal je altijd slaaf blijven aan jezelf en tot je 70 mogen werken.

• jonashendrickx
FreezeXJ schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:58:
Bij P2P ben je afhankelijk van je loan originators. Vallen die om, dan slepen ze vermoedelijk het grootste deel van hun uitstaand vermogen mee, en krijg je dus niks. Aangezien ze a. 10% skin in the game hebben en b. die buybacks moeten honoreren zo lang ze bestaan, en c. vermoedelijk niet heel veel eigen vermogen hebben (zeg een 10-15%) denk ik dat als meer dan een kwart van hun leningen in achterstand komt, ze kaputt zijn. Misschien druppelt er nog een paar euro binnen daarna, maar de staat wil daar ook nog wat van zien, dus hebben wij pech.

Risico nemen is leuk, maar ik ga liever voor goede investeringen, zoals een goeie baan vinden, daar heb je meer aan :P
Als je zo kijkt naar de leningen zijn er wel een paar rotte appels bij. Maar in het algemeen valt het goed mee:
*weg*

Ik heb alles geinvesteerd waar ten minste 80% van de leningen op tijd betaald wordt. En te late betalingen betekent niet noodzakelijk dat ze zouden defaulten.

Met een goede baan maak je alleen maar je baas rijk 8)7 . Ik werk voor een bedrijf, en als ik naar kantoor moet, zie ik al die Tesla's en Porsches staan. Ben ik toch wel even gedegouteerd als IT'er met onbetaalde overuren. Van jezelf kapot te werken wordt je niet rijk, van slim met je geld om te gaan wel. Er zijn mensen die leningen aangaan om te investeren. It's the only way to become a millionaire. 8)

[Voor 2% gewijzigd door Ginz op 21-03-2018 15:23]

• jonashendrickx
In Amerika zit je al snel hoger dan 10%. In sommige Oost-Europese landen zelfs 20-40%.

Voor ons klinkt het absurd of ongeloofwaardig dat zo hoge returns mogelijk zijn. Maar het is niet overal zo rooskleurig. :)

• jonashendrickx
Er is een auto investing feature, en de loan book statistieken staan publiek gesteld. Je kan er zelf analyses op toepassen als je wat technisch bent.

Maar als je wil kan alles vrijwel automatisch... Set and forget. Ik ken mensen die op Lending Club gewoon enkel hun stortingen doen en er voor de rest nooit mee bezig zijn.

• jonashendrickx
Niet interessant? Een gemiddeld pensioenspaarfonds in Belgie haalt 2-4% jaarlijks, pensioenspaarverzekering 1.5-2%.

Voor de rest zet iedereen alles op 0.1% spaarrekeningen.

Als je bij bitcoin 50% winst maakt verlies je 3-5% aan instapkosten en nog eens 3-5% met alles af te halen of nog eens 0.2% per trade.

• jonashendrickx
artificial_sun schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:53:
[...]

Bitcoins, ik hoorde een paar maanden geleden dat dat sterk in de lift zit. :+

Ik ga zo mij eerste overboeking doen naar Mintos, ik start gewoon met 100 euro (en jat gewoon de auto invest settings van tweakers) En ga eens goed kijken op welke investeringen er nu korting zat.
Cashbacks bedragen Lendo 1.5% met termijn minstens 9 maand, Mogo is 5% met termijn 60 maand of meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jonashendrickx
NeoPhire schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:26:
[...]

Yep, al meerdere malen. Binnen 2 werkdagen is het binnen, dezelfde verwerkingstijd als een storting :)
Idem, welliswaar voor 0.01 EUR.

• jonashendrickx
Ja geen problemen mee! Zorg wel dat ie duidelijk leesbaar is.

*knip* spam

[Voor 60% gewijzigd door AGee op 12-03-2018 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jonashendrickx
Je moet ook regelmatig kijken naar de secondary market op willekeurige tijdstippen. Het gebeurt wel vaker dat er interessante leningen op verschijnen, maar je moet snel zijn.

• jonashendrickx
Qwerty-273 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:03:
Een groot deel van de secundaire markt wordt ook gevuld door mensen die hun geld uit Mintos willen halen. Je kan namelijk niet op een andere manier je geld uit een investering trekken. En dan wil iedereen er niet op toeleggen, of zelfs nog een klein procentje extra winst pakken....
Het maakt het wel interessant als reserve in plaats van een emergency funds. Een verlies van 0.1-1% is nog te verwaarlozen. Dat is enkel een maandje dat je kwijt bent... Voor je emergency funds kan het handig zijn leningen met hoge interesten te nemen, die komen met kleine korting snel van de markt af.

[Voor 10% gewijzigd door jonashendrickx op 12-03-2018 12:05]

• jonashendrickx
Tsurany schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Op lange looptijd krijg je een procent korting op de aanschaf maar dat weegt niet op tegen een procent meer rente. Als ik zie dat er twee aanbieders zijn die beide 14% rente tegen een looptijd van 30 dagen geven inclusief buyback op de primary market zie ik de secundary market echt als een omgeving waar je enkel de pareltjes uit wilt halen met veel handmatig zoek werk.
Dan ga je echt zoeken naar leningen van 13% met een korting groter dan 1%. Je moet het dan wel tussen de 8 en 11 maanden vast zitten. Dan pak je een rendement tot 15% op jaarbasis. Levert op lange termijn wel meer op maar je moet er dan echt handmatig achteraan gaan. Je hebt dan de keuze uit drie partijen is mijn (korte) ervaring.

Kan natuurlijk een prima strategie zijn. Je haalt op lange termijn een hoger rendement met die leningen dus als je daar flink blijft shoppen scheelt dat aardig. Elke dag even 5 minuten besteden aan het aankopen van nieuwe leningen.

Dit is wel een aardige selectie denk ik: https://www.mintos.com/en...ASC&max_results=20&page=1

[...]

Een emergency fund in een platform als Mintos stoppen is wel zo ongelooflijk dom, dat zou ik echt nooit aanraden. Je moet van zulke mensen vooral profiteren, niet hun gedrag gaan kopiëren.
Normaal gesproken heb je toch altijd een werkloosheidsuitkering. Ik heb nu voor drie maand aan de kant staan. Voor de rest investeer ik elke cent om vooruit te geraken in het leven.

• jonashendrickx
Het dient bij wijze van spreken om hun cijfers er wat positiever er doen uit te zien. Een grace period van 15 dagen lijkt wel drastisch te laat in mijn ogen.

• jonashendrickx
Maar als je je job degelijk doet, moet je geen bang hebben. 3 maanden is anders wel meer dan voldoende. Ik heb een bedrijfswagen, dus geen onverwachte kosten. Anders had ik 6 maanden genomen.

[Voor 9% gewijzigd door jonashendrickx op 12-03-2018 13:00]

• jonashendrickx
Tsurany schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:07:
[...]

Als jij dat genoeg vind moet je dat doen. Maar ik vrees dat je een zeer ongezond financieel beleid hebt, teveel risico's neemt en eigenlijk niet snapt waar je exact mee bezig bent.
Dus 1600*3 aan de kant hebben staan is ongezond als je maar 800 nodig hebt? Let wel ik spreek enkel van emergency funds, wat ik NIET aanraak.

• jonashendrickx
Let wel, Mintos heeft mij verteld dat ze een soort van security deposit moeten doen de loan originators om op het platform te komen. Dit wordt waarschijnlijk gebruikt voor noodgevallen mochten deze failliet gaan. Als een loan originator failliet gaat krijg je enkel je geld terug bij de indirecte structuur.

Ik ben toch nog steeds van mening, als banken al jaren leningen uitdelen met ons geld, waarom kunnen we er zelf dan niet van profiteren. Het is maar hoe je het bekijkt. Nu is heel de bureaucratische laag er gewoon tussenuit. Al de zakkenvullers, weg.

• jonashendrickx
Leningen zijn nog altijd de fundamenten van onze maatschappijen... Althans toch voor auto's en huizen.

• jonashendrickx
Met die buyback guarantee heb je ten minste een motivering langs hun kant om degelijke leningen te accepteren, en mensen met een slechtere achtergrond te weigeren. Eurocent werd ook uitstekend afgehandeld door Mintos, dat is de eerste loan originator die failliet is gegaan.

Als je het volgens de manier van Bondora gaat doen, neem je gewoon alles aan wat er langskomt.

• jonashendrickx
Indien nodig, kopen ze gewoon onze bestaande leningen, terug, en zetten ze die er weer op met lagere interesten om zelf een grotere marge te nemen. Dit is allemaal perfect mogelijk.

• jonashendrickx
Ik heb nu Belgisch pensioensparen vergeleken met prestaties op Mintos. Welliswaar als je het gemiddeld portfolio van Mintos hebt, zou je balans aan het einde van de rit drie maal wat je via ons pensioensparen zou halen. Dat is dan 47000 EUR tegenover 150000 EUR...

In de Excel sheet zie je duidelijk hoe je op 30 jaar 9000 EUR wint via terugtrekken belastingen. Maar in totaal spendeer je zelf 16000 EUR aan kosten verbonden aan de rekening ofwel eindbelasting. Uiteindelijk heb je op een return van 3.8% (cijfers van ING) een actuele return van misschien net 3% als het niet minder is...

Jullie Nederlanders hebben uiteraard veel interessantere mogelijkheden om pensioen te sparen als ik kijk naar DeGiro. Wij hebben enkel belachelijke fondsen die niet presteren en veel kosten..

Ons pensioensparen lijkt eerder om jobs te creeeren of banken draaiende te houden als ik kijk naar de hoge loopkosten. Om uiteindelijk nog eens belastingskas te vullen. Wie geinteresseerd is in mijn bevindingen verder kan hieronder verder lezen.

Artikel: *knip* het is niet gewenst om de eigen website/blog te pluggen

Data: https://docs.google.com/s...wd73gXQI/edit?usp=sharing

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 21-03-2018 09:10]

• jonashendrickx
NeoPhire schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:57:
Ik was zelf ook eens aan het beredeneren hoe ze nu precies geld verdienen op de buybacks en volgens mij ziet het er simpelweg ongeveer zo uit.
  • Iemand leent 1000 euro voor een periode van 2 jaar tegen een jaarlijks tarief van 25% (relatief lage inschatting)
  • De loan originator heeft zelf 5% skin in the game, dit komt neer 50 euro
  • De loan originator zet deze op Mintos voor 12% met buyback garantie (1% per maand) voor een investeerder
  • De investeerder koopt de volle lening voor het gemak, 1000 euro totaal
  • De lener betaald 2 maanden niet, dit initieert de buyback garantie
  • Loan originator vergoed de lener een bedrag van 1000 euro + 2 maanden verschuldigde rente a 20 euro (totaal 2% van 1000 euro)
  • Loan originator schakelt voor het volle bedrag ( simpel gerekend 1000 euro plus 2 jaar aan 25% = 1500 euro) een deurwaarder in
  • Loan to value ratio ligt vaak hoger dan 85%, laten we dit getal gebruiken om ervan uit te gaan dat 85% teruggehaald kan worden, de overige 15% is niet terug te halen
  • 85% in dit geval betekend een gemiddelde terugkeer van 1275 euro op deze lening
  • Eindresultaat is een gemiddelde winst van 275 euro op een inleg van 50 euro eigen geld
Uiteraard is bovenstaande compleet platgeslagen en versimpeld, maar dit zal wel de basis zijn waarop zij aan het rekenen gaan of een nieuwe markt(lees land) interessant is om te betreden. De enige vereiste is genoeg kapitaal om te zorgen dat buybacks kunnen worden voorgeschoten, maar verder lopen ze relatief weinig risico. De andere kant zou een crisis kunnen zijn, waarin het percentage aan wanbetalers waar daadwerkelijk niets te halen valt enorm zou groeien, dan komen ze pas in gevaarlijk vaarwater.
Ze zetten leningen op de markt aan 15%, maar verdienen er zelf 35% aan.

• jonashendrickx
Bij GEL heb je makkelijk 17-18%. Je bent wel onderhevig aan de koerswisseling uiteraard. Mijn doel was vooral te onderzoeken welk rendement ik bij peer to peer investing ik zou moeten halen om een gelijkwaardige balans te hebben na 30 jaar. Dat denk ik nu toch wel bereikt te hebben met mijn onderzoek.

Maar 11% bruto vind ik op Mintos toch nog acceptabel als minimum rendement om van uit te gaan op dit moment. Op lange termijn zie ik het eerder naar 6-8% bruto gaan. Als we nu naar Lending Club kijken, dan is dat toch wat we ongeveer kunnen verwachten na een tiental jaartjes.

Let wel, ik heb nooit gezegd dat ik leningen van 18-25% heb. Dit is mijn rendement op basis van 10 maand. Vooral door deelname in cashback, verkopen, cashback en verkopen. :) Heel groot verschil.

Persoonlijk vind ik het ook wel balen voor die mensen met schulden. Maar mijn doel is om een centje opzij te zetten om uiteindelijk een bedrijf te starten in de Filipijnen met een goed doel in het achterhoofd.

Maar als we over goede doelen gaan praten, moeten we ook eens nadenken waar en hoe onze kleren en dergelijke gemaakt worden... Het enige wat we kunnen hopen is dat ze hun leven ginder goed hervatten nadat schulden zijn afbetaald.

[Voor 10% gewijzigd door jonashendrickx op 17-03-2018 12:32]

• jonashendrickx
artificial_sun schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:16:
Ik snap het ethische punt wel. Maarrrr.

Het zijn gewoon bedrijven die dit doen, en als ik in mijn investeringen kijk zie ik bij sommige persoonlijke leningen een omschrijving staan. Ik heb een lening staat van €650 voor een Fiat Brava, iemand heeft dus een 2e handsje gekocht met een lening. Is dat slim? Weet ik niet. Als je begint met werken moet je er ook kunnen komen, en als je salaris krijgt heb je het zo weer terugbetaald. Ik vind het wel prima om zo mensen te helpen.

Ik hoorde vorige week op het werk een verhaal. Een vriend van een collega heeft een tijd in Thailand gewoond en daar wordt ook heel wat geleend. Daar vraagt de lokale leen boer 30% rente. Hij heeft die lening overgenomen voor 15-20% met een officiële verklaring. Mensen daar blij, hij blij, lokale leen boer (minder blij) heeft zijn geld en hoeft geen lijfstraffen meer uit te delen omdat er te laat betaald wordt.
Die mag wel oppassen. Iemand met gelijkaardige goede bedoelingen voor de lokale bevolking werd zo vermoord in Philippines.

• jonashendrickx
Net bevestiging gehad dat in België cashback en secondary market discounts belastingsvrij zijn. Interesten zijn belast aan 30%.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True